Engineer: '65 Panhard/'73 NSU/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop! Ik ben wel heel benieuwd wat het geworden is... Ergens heb ik het vermoeden dat het een Smart is geworden, vraag me niet waarom... Misschien omdat deze toch net wat eigenzinniger is met zijn motor achterin.

Barri zat er aardig dichtbij; het is een C1 geworden. We kwamen er een paar aan de onderkant van de markt tegen die geen schade auto waren waarvan de meesten na telefonisch overleg al afvielen (in gerookt of import met erg weinig kilometers of zelfs binnen een dag al verkocht) maar er bleef er nog een over welke maar net boven ons gestelde budget zat.

Van eind December 2006 met net geen 2ton gelopen. Een absolute basis versie (wat er niet op zit kan ook niet kapot) in 3-deurs zonder stuurbekrachtiging, zonder recirculatie op de kachel (nog nooit gezien), zonder airco, zonder elektrische ramen, zonder toerenteller, zonder centrale deurvergrendeling, zonder hoofdsteunen achter en in de basis rood kleur. Wel met wieldoppen en de originele radio/cd speler en zelfs een hoedenplank. Verder keurig bijgehouden met zo goed als geen lakbeschadigingen (zelfs de wieldoppen zijn nog netjes) en een erg netjes interieur. Zelfs het reservewiel en gereedschap lag er prima bij (zonder excessief te zijn schoongemaakt).De motorruimte was niet gepoetst zodat inspectie goed te doen was en ook daar geen rare zaken. Nog op zoek geweest naar sporen van lekkage (zwak punt) in het interieur en bij de waterpomp en ziet er prima uit. Roest ook ok. Alles wijst erop dat dit exemplaar binnen gestaan heeft en gezien de kilometers wel regelmatig warm gereden is.

Minpunten zijn er ook; rondje onderhoud binnenkort, bijrijders slot doet het wel maar wat moeilijk (misschien moet die eens vervangen worden maar eerst schoonmaken), wat krassen aan de binnenkant van het achterraam, vierkante banden achter (worden voor aflevering vervangen) en de blanke lak op de achterbumper net bij de achterklep heeft op een klein stukje losgelaten. Dit is "opgelost" door een zwarte tape te plakken. Niet de beste oplossing maar het geeft tenminste wel aan dat er zorg aan is besteed.

En dat minpuntje dat ik tijdens de proefrit misschien geflitst ben.... Eigen schuld

Qua type ook het idee van mij en mijn vrouw dat dit prima rijdt voor een A-segmenter. Vrij veel ruimtegevoel voorin (vergeet achterin maar maar niet belangrijk voor ons) en het zit aardig in elkaar. Lekker fris model (en dit exemplaar voelt ook fris) en de Toyota techniek onderhuids geeft vertrouwen. Tja als die eerste dan bevalt, met een nieuwe APK komt en 2 nieuwe achterbanden en dat voor een prijs niet veel boven budget.... Gewoon maar doen.

HemOT1TB7AelQwoB71QMpryZHeREd8c7yRzS6-cCtiDK1_r0CXhs3-rgKsW7aVEkghsq8WTGRcae7u9HfWxXNL9EQ5_IT1cDzF2yFoBPiB3x5jfRtoCMM7q5iLLnJUpGUPrnloPfa8x8dQ92c3e9ZGCPOoVUvK975uzBKAXeEeV9lYgaSzOyFMQcHIlRCZ-jhi6ksBZiihRhWKFaFfxyaNmbQphTDghWy4gHa_P56xXHYXPQ-COh9ZYefraiI_2e_rNIvzK5s3tNuhgZL-sgL6RU0-7ZD2ZCwBS50AFH9l1ArlIZWLqpJMWEOzSR5Jte6vmnBcI5bMsAJrCGdwzUG5jp84M9gXwJY0QR6DfzdLMy-BI5ojkS9ohDsoZKmsWXl-oNL8xCspBak_Prny1iL9yqtFaPWarPHHM5B8L3LWv1mGAmgGQA6i6io6n79HvgFPNjaWJFg4pPc0y9v6vs65LkbsAGBQ_-BDH_PBLfw1u68FETNpTHG0mQyN4UXqTo2fcTd7v4zqIXG2JZBAeB28Qep8HAn7d-eZtOTV1-PXYDRao8Egi_s-svCXxhuz_VDZ5dyBM8Cp08TAwRlf-OKwm_OuFwtllE9dZYLExVy_nGLyUfJoQSb1ZAv29qeRdP4_XtwTzwR_W8l3ba56xxfBRUJqXRIbPm6hY=w890-h667-no

2WmvSlYH_58zrsc4MwcypJTE3t8RtpNn2qBcj4bEe3mMafVMRMWZCJyx8l6njJ8SQqXeaQMhMz1fN1MVi-pMYNvDq9qA1hT8EFOErJnV_3e3YqaGhdPSXAY8wIltX0ChhoWd5m89V8YeBCF0kLwuS76R2Il4FRKi5TNJvg4ACtiIhvzoF9QsRGMrt9ejcRsF0xnamhGHIIkljf15oHqqqytF6w6kYNK2-J8p1aUjbA9uwnHwUKiF2vbr1Rr8ovfh-xGAq1SumTm4ZfyrWccOhJYI0aRba8xm_kpGHyu8XOlv2bWXSsImZ24DyXtV-rrkFyIsZRcA-RggPzCyYud6bVc00N1vvP2LnHaf-2DtbkqkyEEMdbMsGwfknbHckVjtwNY3Lkx9h3ldC_TszwQyjTnUMpNnsiKVBIC3nXEf5pHvY_QJv0-sglHqkXmtepGoRItPf0_14t8aF33EPLCtr-fGSmlX_idUUA5CGDEiPRWAke7WJNC3NLBWbCd0EKg-8ILyjBD9Auq5X3p2hqLk1fnNGDUIJf1O78RUxb8xh4deEXpTA8roHQ0oU5IqcIAbBdpJp4OEJmq7DUktTpRRxluPrv0ccu45RB84Ax4veX1dVgngwR-oDGAm0o7b82ynpZAShnpRceBf469dAdxkfjeALYncTXyv-ZM=w890-h667-no

Gewoon Dirk zei:
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop! Ik ben wel heel benieuwd wat het geworden is... Ergens heb ik het vermoeden dat het een Smart is geworden, vraag me niet waarom... Misschien omdat deze toch net wat eigenzinniger is met zijn motor achterin.

Die eigenzinnigheid doet hem ook de das om... geen zin in risico op reparaties van veel geld, zelfs al doe ik veel zelf.

Engineer2 zei:
Gewoon Dirk zei:

Die eigenzinnigheid doet hem ook de das om... geen zin in risico op reparaties van veel geld, zelfs al doe ik veel zelf.

Dat is wel de prijs die je dan betaalt inderdaad.

Verstandige keus wel, al is deze C1 wel heel erg kaal. Aan de andere kant heeft dat ook wel weer zijn charme, het rood staat hem overigens best goed.
Veel veilige kilometers! (y)

zonder recirculatie op de kachel (nog nooit gezien)
Huh? Dat geloof ik niet. Heb je een foto van het dash?

Leuke auto en rijdt ook prima. Ik heb drie jaar met een C1 gereden, een zwarte vijfdeurs met bijna alle luxe, leuke vijfspaaks wielen en helaas bedrijfsbestickering erop. Totaal zo'n 80 a 90dkm gereden. Oa in één dag naar de Worthersee, met drie man naar Geneve, dagje Frankfurt. Maar verder de dagelijkse ritjes. Op provinciale wegen lekker zuinig, maar op het laatst reed ik elke dag naar Rotterdam, dus zo'n 160 a 180km per dag (ligt aan de route, vaak omrijden ivm files).
Ik ben 'm echt gaan waarderen. Jammer dat een net exemplaar, wat niet te duur is, niet goed te vinden is of inderdaad kaal. Twee jaar terug nog proef gereden met een luxe blauwe vijfdeurs, maar dat exemplaar was helaas niet top.

Heel veel plezier met jullie C1!

Toerenteller kan je er zo in klikken: even op de sloop halen, samen met het randje van de teller.

Bedankt allemaal! Altijd leuk weer zo'n nieuwe auto aanschaf.

Het is wel de charme inderdaad om zo'n basis versie erbij te hebben maar zonder het effect van een oude auto. Puur auto rijden. Vult goed het luxe (Mercedes en Alfa) het sportieve (Alfa en Corvette), het praktische (Mercedes en LT bus) en het oude (LT bus en Corvette) aan. Van alles wat. En nu hebben we 2 auto's waarmee we de winter zeker door durven gaan.

En, aardig decadent, hebben we nu een mooi lijstje:
  • 3-cilinders Benzine - C1
  • 4-cilinders Benzine - 164
  • 4-cilinders Diesel - E-klasse
  • 6-cilinders Diesel - LT
  • 8-cilinders Benzine - Corvette

Barri zei:
zonder recirculatie op de kachel (nog nooit gezien)
Huh? Dat geloof ik niet. Heb je een foto van het dash?

s-l1000.jpg

Heater_Controls83-640x427.JPG

Nog geen goede foto van het dashboard waar het goed op te zien is. Maar zoals je op deze e-Bay plaatjes kan zien hoort er aan de onderkant van het kachelpaneel een schuifje te zitten als je recirculatie hebt. Dat heb ik niet.

wAA07fiXVBwReSJbZk8jCt3IwGaREYoecjvY-F7LcbIcKef6ie31vDPJ3_8wNVxnIFONdbo--ere8QRtbYT4p8KAVNNaEBZOWJP3keO-Vlf40PA9kSFg10RTKQefScF45ZE3gvIEPhNEpBE5uHYcugIpZ1SBIcpFwqVPgaD_pLfMkzM72mASDX6zkMywBCnd7sCDEa4fTmspLY2RKEFbJkiuhEMhxTNAUCj14Qn6xX6Y_ekFyoLaBzqRmbAWapxiTOSiVX_ayCLXyolDCNp3284wrOLlYcm55xf_lNYdePSkg_vFisXFoW7PZ4a8Lx-VflpINsvqW_7fV-vvf86M0LN1OL6e5zcm2zJD3XLlsHl77a5Agegj6izMg9fvs7LKuRrqINZoQY5w0-NdXUI0dEFCBEHAUFXl1o7jl17zc0Y2Id6czpZuHfNRv5K51OCdjj-tcwy27DtSeHsYqhvlD2zeodVyTYopsTwY_e20jwMplxAe5mJsiWyX4lu_nZgIAb7qvSEz0iPvml79Kk4IRVObo6z4ggdirVod2MpLCaipcTUqN7PyXC520LpeWithkCTBCPgynut8QgCOUVMu-38ZUcSBKVl47moYx0qSGqzpiWJgwW3bIpJXu26hQxaNvQTZ-UY0O6KNGbHWQxGRfAFWK--ERE5ZivM=w890-h667-no

Misschien net te zien op ons exemplaar

Huh!!! Dat heb ik echt nog nooit gezien. Wat apart!

Ik zie ook een zakkende pookhoes, ik had er een tywrap omheen gedaan. Niet te strak, want dan trekt de hoes als je 'm in z'n vijf zet.

Recirculatie had ik ook nog niet meegemaakt. Het dichste bij tot een absolute basis versie wat we ooit hadden was onze Astra F 3-deurs met 1.4i. Grijs kunststof in het interieur en dashboard in plaats van zwart en verder ook geen stuurbekrachtiging of elektrische ramen etc. Maar die had wel recirculatie (elektrisch bediend nog wel). Die had dan weer geen radio maar wel een optionele mettalic lak.

Goede tip van die pookhoes!

Enigzins overschaduwd door de nieuwe aanschaf is er ook nog het e.e.a. aan andere auto gerelateerde zaken gedaan.
De Corvette heb ik naar de stalling gebracht en geschorst en meteen de camper weer mee terug meegenomen. Voor het echt koud wordt nog even een paar dagen weg en net na de drukte van de herfstvakanties overal. Met de aanschaf van de C1 gaat de 164 straks ook de stalling in tot aan de lente.

Voor de Corvette ook een stapel gebruikte interieur delen en een NOS aircopomp voor leuke prijzen ontvangen uit de UK. Voor de 164 weer allerlei kleine onderdelen (kapje, rubbertje, chroom randje; dat soort spul) van een sloop exemplaar gehaald. Dit keer een 1998 met een Silent pakket wat nog in het geheel aanwezig is. Schijnbaar is er in de laatste overgang nog werk in gestoken om de 164 wat stiller te maken aangezien de concurentie inmiddels al vernieuwd was. Stiller maken werd gedaan met een demper in de inlaatbuis en een geluidsisolatie plaat onder het subframe. Die demper zat er bij mij ook op en dus zou ik ook een Silent pakket versie moeten hebben. Die bodemplaat is echter al jaren weg. Maar van mij mag de 164 wel een beetje geluid maken dus het komt er niet op.
Daarnaast was deze 164 uitgoevoerd met stickers "164 Silver" wat een editie is die we nog nergens hebben kunnen traceren. Er zat een sticker op de kofferklep en op het dashboard. Iemand een idee? In ieder geval had deze een bijrijdersairbag wat bij de mijne niet bijbesteld is indertijd.

Zonder airco had ik hem persoonlijk niet gekocht, wordt best een dingetje als je er weer van af wilt.
Voor meer info meldt je ff aan op “citybugclub.nl”. Hadden toen een heel actief forum.
Hier kom je een hoop te weten over deze leuke auto’s. Oa trucjes om die pookhoes omhoog te houden.
In Barendrecht zit een sloper (libacars) die helemaal gek is van deze auto’s. Heeft zeer veel onderdelen voor schappelijke prijzen.

Gelukkig niet gekocht met het plan binnen korte tijd weer door te verkopen. Misschien rijden we wel door tot ie op is.
Dat forum is helaas uitgeschakeld en registreren gaat niet meer, maar het meeste is nog wel terug te lezen. Bedankt voor de tip! Ook voor de tip van de sloop, altijd handig om te weten.

Jammer dat dat forum gesloten is, maar goed dat het nog te benaderen is. Het is echt een grote bak aan informatie daar, ik was er in het verleden ook actief.

Vandaag de C1 opgehaald en de Alfa bij de Corvette in de winterstalling gezet. Daarna de Benz naar de garage gebracht voor onderhoud. En toen was het aardig leeg hier.

De C1 doet het prima. Wat kilometers mee gereden vandaag en het interieur even goed schoongemaakt. Meer omdat het een prettig idee is dan dat het nodig was. Geprobeerd te bepalen wanneer het laatste onderhoud nu echt geweest is en het lijkt niet zo lang geleden gedaan te zijn. Het luchtfilter zag er nog heel erg fris uit. Met slechte weer nog geen mooie foto gemaakt.
Ten opzicht van de Benz (tot nu toe onze nieuwste) merk je dat de C1 een heel aantal jaren jonger is. De Benz is wat meer op kwaliteit gemaakt maar is wel wat gedateerd.

Even kort er tussen uit geweest met onze oude camper. Uitwaaien langs de Nieuwe waterweg waar er verschillende kampeerauto plaatsen zijn. Beetje schepen kijken.
C-odthWp0zO57bCabqhrijXZ_-sMHKtw0Q1e34o3Rg5LeZYLvt3f_sCbwnfWxBC6VmbTXkTNLPX_4lnQ-KCbg4HdHW4wB3bGg3MUdvPj6pDLH-7MA1v5b_0m4ICo291BQHuERzOxuL32XGNRe51mYtF_Fj_j4hmAE-MUBgT3sbYumzKF_a8QLKJ1PR8WtmCUHtmyqQZWedRu4tH4IMr-pnJ-ETOgD4ohy09icQDoJ-SEmn4gnhQmV9h_aZ5elOB5ZFCLiSoWS-ZmOXgOwDUGwpnnJJ9Wk7WjOHu4DaAoPjQxDiAbKZty4po0wKIfBQlyY-XukfDZnszzaKNdDaiulm_DsrFK08RR1L9QkQfo7z6MzLdNRIapBsdv95S3s8YDR4ANodp9BqV0mnVCjo0wzThgEu4jemBahqaiogaddSuvuoE-NdA6ectYSTUcoVVnfEKdGXPsHdiEOhNYg0v99g1RVu93nOmNLTab3Tus_jXQCgNVJU5nzxgSP8AM8uQEQT6YKe1SW3xi6cALdqtXE7TOvMSKSqpIGuy_SABX264pNRKtQAvUi6u9cuNqg7XJrhkgbtnoIjeTHc7CwICoEEOTW_dazQVUwWwOelw51WAMTGT4vDfvygqzKoD0lXYY3Maycct1Mz1dKHBNo8pLnPgEebiGHkffJQI=w890-h667-no

Bij de koude start gemerkt dat er rook (ja dit oudje kan goed roken bij een koude start) via het inspectieluikje in de motorkap naar binnen kwam. Dat kan alleen maar betekenen dat de uitlaat vrij ver vooraan lek is. Ik haal de motorkap niet zo vaak los in zijn geheel want het is nogal wat werk. De passagiersstoel moet eruit en daarna moet de grote kap eraf getild worden. Hiervoor moet je voorover gebogen in het interieur staan.
LCxImvDCSlx77Lf2DdsFCc_uS-sqDs6ErZC96l__kAlMt9B-UNs4RPMUSFBeRQqF_N_sGuhG_PIRsxwHN-XSGBfkfeRm5LXWb6XqR-Yuklxr5CePCtQCDlbDFnhOw2wlwPhenDZbb3QPep1fCZC9sE5aHv7uSRkAkW9FRjSWi64ZHASAVyir2xisiRXVwuhnniJsYtgg3AB4Hi97pSeMJhkXNk9nt-cGtPRRFETFIHLAdJC_80S6Rf1Q9uPUUHsOAZFeSyClkg-JppWfeHMTyPhVjf4CMMmbSrR7h_LUEltMRGSE6QNotb-YKs7z2iTuRaw0FCqgQSAUAowCaBaqWJnVpo727jp_6OBC_r67RSVn4a0C31xiPQmvf5_IosoWCwuYVufrTeT-i1NAyfLVy4AK63Y3dCmb1SIkOkrWD3oBPr3I9sRyM97-5P2pV7AQOPTuPqXeUKMfyVKZqwAWy4RXUqg0JX-0BMQ2gXSq-UOY_uaO-bMiQQ9YByiOtJF3fs_qOnbFChZSF8lVisB5mKb9j5QHalbcITI9wBoTVZ530-uMIzeB1zrutbsS30gDVSulkJAvq1mZd8sonfRI5q7EQ29tpTIxNCp_YZj06MuBDN0eoSOrIF0hZPsHg5ZeMsQkoxJFb4-REmgcrC8IN7cug-61U_dfyf0=w890-h667-no

Dit harde werk wordt dan wel beloond met een blik op de 6-in-lijn zonder turbo waar men toen nog vol trots het woord Diesel in het kleppendeksel had gestanst (dit is VW allereerste eigen ontwikkelde Diesel, de Golf kwam later pas). Het feit dat elk onderdeel een label kreeg met "Made in West Germany" blijft ook leuk.

Terug naar de lekke uitlaat. De pakking van het voorste spruitstuk op de voorpijp is niet echt fris meer al zolang als we de camper hebben. Een goed passende vervanging heb ik nog niet gevonden. Deze uitlaat setup was specifiek voor maar een paar jaar gemaakt, later werd de motor iets gekanteld om meer ruimte in de cabine te krijgen. De afdichtring van de gekantelde motor is wel te vinden maar dicht net niet lekker af. Ik heb dit toen rijkelijk met uitlaatpasta in elkaar gezet maar hier was een deel van losgelaten. Dan maar opnieuw insmeren. Aan de roet onder de motorkap is goed te zien dat de lekkage al weer iets langer aan de gang was. Normaal merk je het niet doordat er genoeg rijwind is of omdat de koelfan altijd meedraait. En herrie maakt alles toch wel dus dat verschil hoor je niet.

Daarna een begin gemaakt aan de Corvette winter klusjes. Als eerste uitzoeken waarom het casettedeck niet meer de casettes accepteerde. Hier bleken de (30 jaar oude) aandrijfriemen te ver uitgerekt te zijn om alle spoeltjes en dergelijke mee te laten draaien. Gelukkig beginnen casette decks net als platenspelers weer in te raken en zodoende moet het lukken om een nieuw setje riemen te vinden. In de USA al een setje gevonden. Erg prettig is dat van de autoradio's uit de jaren 80 er maar 3 of 4 casette decks waren die in de radio's werden gebruikt. Zo zit er in deze GM Delco Bose een Blaupunkt casette deck.
gpvox38necEPEtRlDORa2oEucItw-3LCe1it9Fsfsc21uCGVQX1MVzFwzrtUeUhdkCw1bZW367YjFSAyJScPAvFAfdzOEg5mmD-PjicPhNwU7gRF3OmyA3THTkCBA5ZUOGXBWd0MrD3FmFUkPS4WeayLHqM_G89W22_t-IlAtafG9Rtcn9PmYmQHevpnfa2pKVRIhIULrjec3cSRkuoG-BXsDhDSUyS0VxNIFNnaZjpoCownVPwL-2bo6z2N99wSOnx5c1HG3UiN9RoHaC9z5ELSvNNApsIiSul_XF_uu7Ot79zs2ZFl3IbBjvH-fVYAGovIwYJnrM5t9TpirjngPTYZtJd2BvwGz63Rt9CBueUfCuUR35cqbdSjq6mEtyjj0zn5j2Y8_OoQ6tSgNtNlmSBG9DQUKynNSelwZmdf1QUXeiDFawPTeNyaJagKllS7KYIPepb0Bv2Oh8NqvYzQ1rGgbK8_-htX6oOS2IeclZiIaTlLoPJHUAUMc11PYSCKNFmtseSGTnYiIYPBw1aHRGnUj1OS7Vq3V77FplMki68cpIOFQYhmcwjCEqiHws7w89w_oXPDUIJIX7lzhIRNNMW5j3ZT-HBPhZXzwSbr3q6ZlzCtEXYxcsb5II7EjdVCtd5FWUvyGgwdRL04OjzQ8n4prQuk6Ux2bQk=w890-h667-no

qhlFaiDmVIRNjSd1dhke6RCeQ-CmTPUhCt7rUvTYvtN20uRLdMsqTemw8hl5F7Yq9KDGAvn5_4E4ShUw2022UPQW45xLfxfmoXuUHHzN902bx1go5LbSAJXiUZiJpenYkNBGXNxKtEeEOtCr432n4z3N1wQICIlSzUG4P1m7Mqx_1ENkuPqDy29GSpff3aojGEkDKDK4jvXbyL9ACsjg8ulN4uNJSYJhVyjryEpVCqwSr9izhly86_90YALbOJcgQ3jtsEWSTx4cSgvXx14SNj9soPazmE5S3rNa3f-_delsCpiZ0ZY4Ex7Z7STrhsnY0yxXWONnkqoOj5RGlO-Yq_srTJNW882EWAqNWYGFQWbQKLUxfqmK7rwAmw_8jExJBEp6IPS2x3uIxdCdDOEBfTaxCShHFKfSX3EG5No1m44hLFH-198f7MCOb8H07cEdgtGW4NbTYHHy5YbX2C0GZ-gGNHeefgqUPmWSXc6OyYCbrUZOnxTgc6o9wv6jLXRkNpWucBva4qxVCoBOWSFFL4NwHG7nhZpjGWcHW9_QflSYLtJ9G3WCidtgKYIy2xpkIopD5T2aF6pcYYDjvoc0EevNp8hZLiShWJGmI6To0VRz82SuzjxLvql8aVqugQgNNde4lb2tJAniL4HiWmeFpah8xG1abUx4cdw=w501-h667-no

Leuk friemel werkje zo'n cassettedeck uit elkaar halen. Maar het geeft wel weer voldoening als het straks allemaal weer werkt. Die 6 cilinder diesel hebben ze ook in de Volvo 240 gebruikt, ik kan me het imposante geluid nog altijd herinneren als zo'n diesel flink gas gaf dan loeide die fan aardig mee.

Ja die 6 cilinders zijn haast een legende. En niet altijd positief. Niet high-tech valt op zich nog mee als je bedenkt dat de motor ontwikkeld is in begin jaren 70. Daarvoor zat er vaak een Perkins scheepdiesel of een ander merk scheepdiesel in auto's. De VW motor had zowaar een enkele cilinderkop ipv een per cilinder wat ervoor zorgde dat de bouw een stuk compacter was en ook stiller. Er kwam zelfs meer vermogen uit.
Zo'n lange cilinderkop was voor de turbo versies wel een zwak punt en zeker als er "stevig" mee werd doorgereden (zoals in de Volvo omdat dit normaal rijden was voor een personenauto).

Zo'n LT rijdt heerlijk: ronkende motor náást je en met je gat boven 't voorwiel. Veel leven van binnen ja: je gaat vanzelf 'onthaasten'. Als ik er plek voor zou hebben, ging ik kijken voor een LT oprijwagen: perfecte combi om m'n circuitwagentje op te vervoeren :cool:
Voor een dunne pakking bestaan er vellen, kun je zelf een pakking op maat knippen: zou er voor een dikkere uitlaatpakking ook niet zoiets bestaan? Weet ik eigenlijk niet, maar ik denk zomaar dat je niet de enigste op deze planeet bent met een oude auto waar niet meer de juiste uitlaatpakking voor te koop is.

Ha, dat roetspoor op die flexibele slang op de foto... alsof een deel in de schaduw hangt en een deel niet!o_O

Wel weer een klus die goed zelf te doen is.

Zo'n casettedek uit elkaar halen lijkt me nog best spannend, het is toch allemaal klein, kwetsbaar priegelspul. En het moet nadien ook weer goed in elkaar gezet worden...

Sjon77 zei:
Voor een dunne pakking bestaan er vellen, kun je zelf een pakking op maat knippen: zou er voor een dikkere uitlaatpakking ook niet zoiets bestaan? Weet ik eigenlijk niet, maar ik denk zomaar dat je niet de enigste op deze planeet bent met een oude auto waar niet meer de juiste uitlaatpakking voor te koop is.

Dat is nog niet eens zo'n slecht idee. Nu is dit zo'n dikke ring afdichting (oorspronkelijk waarschijnlijk van asbest) waar er ook een hoop variaties van zijn. Zelf maken (of een dikke kopen en bijsnijden) is niet echt een optie door het materiaal maar met wat vergelijken zou het te doen moeten zijn. Nu was de oude vergaan dus vergelijken is dan al een tikkie lastiger.

Gewoon Dirk zei:
Ha, dat roetspoor op die flexibele slang op de foto... alsof een deel in de schaduw hangt en een deel niet!o_O

Wel weer een klus die goed zelf te doen is.

Zo'n casettedek uit elkaar halen lijkt me nog best spannend, het is toch allemaal klein, kwetsbaar priegelspul. En het moet nadien ook weer goed in elkaar gezet worden...

Ja de roetsporen wijzen haast als een pijl naar de bron. Ook weleens makkelijk.
Hoop gepriegel inderdaad met het cassette deck maar met wat puzzelen (veel 4 en 5mm zeskanten wat je nu niet echt veel nodig hebt) en van elke stap foto's maken kom je een heel eind.

Barri zei:
Huh!!! Dat heb ik echt nog nooit gezien. Wat apart!

Ik zie ook een zakkende pookhoes, ik had er een tywrap omheen gedaan. Niet te strak, want dan trekt de hoes als je 'm in z'n vijf zet.

Gewoon een Grolsch beugeldop halen, die rubberen ring die onder de dop zit om de pook heen doen en de hoes daar bovenop. Daardoor blijft ie prima op hoogte zitten. Goed excuus ook om weer een biertje te drinken. ;)

Volgens mij is die recirculatieknop eigenlijk altijd alleen zichtbaar bij de versie met airco voor zover ik weet. (y)

He Brent. Nooit geweten dat jij eerst een 107 had. Van Barri wist ik het trouwens ook niet met de C1. Tja ze zijn nu niet meer bij de lease of bij de 1e eigenaren. Zullen er best veel van eigenaar wisselen komende tijd en dan is een overdracht van de weetjes erg handig.

Dat Grolsch rubber klinkt ook best handig. Wel goed schoonmaken want een bierlucht in de auto is toch lastig uit te leggen bij een controle. Als ik een keer wordt aangehouden in NL is het altijd een blaascontrole (zelfs een keer op een dinsdagmiddag op een industrieterrein)...

Trouwens... laatst met de Benz in Duitsland aangehouden bij een algehele controle. Daar waren ze nog erg verward over het kentekenbewijs op creditcard formaat. En uiteraard hadden ze er geen uitlees apparaat voor (de RDW riep bij invoer toch dat in heel EU men de kaarten zo kan uitlezen?). Na mij bevraagd te hebben en na druk overleg besloten ze me toch maar verder te laten rijden.

Het was zelfs mijn eerste auto, haha. En dat rubbertje schoonmaken zou ik sowieso altijd doen, maar het werkte echt prima. :)

Net een paar dagen geleden de Mercedes weer opgehaald na een uitgebreide onderhoudsbeurt en APK. Direct een tripje Rüsselsheim op en neer gedaan en het rijdt weer/nog steeds prima. Kilometerstand nu is zo'n 290.000km. Die 3ton halen we denk ik nog wel dit jaar. Dat is dan 100.000km in iets minder dan 1,5jaar. En in zo'n E-klasse is dat geen straf. De roest is geconcentreerd op de wielkast randen en dat heb ik aardig kunnen afremmen. Misschien toch nog goed laten aanpakken.

Enige nadeel van de E-klasse zijn alle mileu zones waar hij niet meer in mag. En ik heb notebena nog een werkende EGR (met mijn rijgedrag en kilometers geeft dat ding echt geen enkel probleem en slibt er ook niets dicht. Meermaals al gecontroleerd). Ik heb overwogen om een retrofit Diesel partikel filter erop te zetten want die zijn nog wel geleverd. Omdat de auto echter in Nederland geregistreerd is kan de Duitse overheid dit helaas niet meenemen in de beoordeling van de Umwelt sticker. In Nederland wordt het hoe dan ook niet meegenomen in de mileu zones.

Buiten het normale onderhoud zijn de brandplaatjes (afdichtringen) van de injectoren vervangen. De afdichting was niet helemaal zuiver meer wat een kwaaltje zou zijn van de CDI's. Kan een verschrikkelijk werk zitten omdat injectoren vast kunnen rotten maar het werk viel schijnbaar mee. Ik heb het idee dat de auto lekkerder ruikt (er best wat brandstof en andere dampen het interieur bereikt hebben) en wat minder roet. Verder was er een voorveer gebroken en was het weer tijd voor achterbanden.

De kilometers vliegen erop bij de E-klasse en helaas ook nogal wat in de file gestaan. Ik heb al vaker gezegd dat ik wel meer de Benz ben gaan waarderen maar het slaat daadwerkelijk om in er echt fan van te worden. Het mooie echte notenhout, de heerlijke stoel met lekker groot (en indirekt) stuur, de automaat, de stilte, de typische ruitenwisser, het ietsje deinen zonder dat het onmogelijk is wat steviger een snelweg op of afrit te nemen, etc. En die ster op de motorkap en het totale gevoel van kwaliteit doet ook wel wat. Toen hij terug kwam van de garage hadden ze hem echt goed schoongemaakt en zag ook de lak er glanzend uit en kwam het iets paarsige goed naar voren. Een paar dagen later zijn de zijkanten weer onherkenbaar vies maar op het kofferdeksel was de glans nog zichtbaar. Toch maar na de winter eens oppoetsen.

Ook wat meer uitgezocht over de historie aan de hand van het VIN:
Op 31.7.1998 geleverd in Nederland - van de boekjes weet ik dat een dealer in Drenthe de Benz geleverd heeft.
Kleurcode 366 van buiten (Azurite Blue Metallic) en 402A van binnen (Fabric Blue / Blue Violet / Pacific Blue)

Voorbeeld plaatje van 366
208033392-w988-h556.jpg

Voorbeeld plaatje van interieur (denk alleen het leer op de stoel om naar stof)
mercedes-e320-w210-03.jpg

Zelfs deze vloermatten heb ik er nog in liggen

Motor is een OM611; in detail dit is de 220CDI maar dan nog met de 125pk
249 Inside and Outside Mirror Automatic Dimming
275 Memory Package (Driver Seat, Steering collumn, Mirror)
290 Windowbag
345 Rain sensor - haast mijn favoriete optie in de winter
533 Speakers front and rear without radio - er zit inderdaad een aftermarket Pioneer in (modern) en verder erg goed geluid
543 Sun Visor with make-up mirror L and R
551 Anti-theft/anti-break-in warning system
570 Folding armrest front
581 Automatic Climate control - ook erg blij mee
611 Exit lights for driver doors
656 Light alloy wheels, 10-hole - nog altijd op de auto en staat erg netjes
673 High capacity battery - zal standaard zijn voor de Diesels denk ik
817 Alarm siren for theft warning system - ik heb de indruk dat die uitgeprogrammeerd is later
882 Interior safeguard - van alarm systeem
955 Equipment package Elegance

Ik reed pas een stukje mee in zo'n E, een combi, ook een diesel, met ruim 5 ton op de teller, en kan me jouw gevoel helemaal voorstellen!

Barri zei:
Ik reed pas een stukje mee in zo'n E, een combi, ook een diesel, met ruim 5 ton op de teller, en kan me jouw gevoel helemaal voorstellen!

Apart he, dat je gevoel zo om kan slaan. Nu past het natuurlijk ook perfect bij mijn dagelijkse kilometers (vooral veel en dan op de snelweg). In de stad is het een stuk minder prettig allemaal want dan is het gewoon net wat te groot en lomp. Sinds de C1 er is gebruiken we die ook juist om boodschappen etc te gaan doen Kofferbak is ruimer dan je zou denken en het is een stuk handzamer in de drukte.

Tijd voor een update

De C1 doet het goed en naar tevredenheid. Ik heb wat materiaal gekocht voor onderhoud zoals bougies, multiriem, oliefilter etc. Ook ga ik meteen de waterpomp vervangen. Hier zat een constructiefout in wat ervoor heeft gezorgd dat bij haast allemaal de waterpomp al eens vervangen is door een gewijzigd exemplaar. Wat schetste mijn verbazing; deze heeft nog altijd het oude type erin zitten. Dat is een soort tikkende tijdbom alhoewel dat na zoveel jaren toch niet zo kritisch is nu. Maar voor die paar tientjes voor een gewijzigde waterpomp vervangen we die ook maar gelijk. Nu nog even wachten op een redelijk droge dag en dan gaan sleutelen.
Laatst wel iets te lomp de antenne op het dak versteld (zat klem) en nu lekt het... Het is toch iets minder stevig gebouwd als een Mercedes. Nouja, losmaken en inkitten dan maar.

Voor de Corvette was het onderdelen uitzoek tijd. Ik heb pas een aantal plastic delen van het interieur (welke bij mij beschadigd zijn door de zon) 2e hand op de kop kunnen tikken in Engeland. Daarbij ook een nieuwe airco-compressor voor een erg gunstige prijs. Op zich hoef ik alleen de koppeling te hebben maar misschien is dit wel beter en makkelijker.
Voor de cassette speler heb ik aandrijfriemen kunnen vinden bij een webshop in Canada. Riemen inclusief verzendkosten waren goedkoper dan de auto starten en naar een audio zaak (voor zover die nog bestaan) in een van de grotere steden te rijden. Voor de versterkers van de voor speakers heb ik zo ook een setje condensatoren gekocht welke de oorzaak zouden moeten zijn van storing (vooral dynamo ruis) in de voorspeakers. Bij de achterspeakers heeft dat toen in ieder geval goed geholpen.
Iets meer verzendkosten gaan er zitten in de nieuwe onderdelen die ik in de USA gevonden heb (er zijn altijd veel kortingen zo rond Thanksgiving en kerst) zoals nieuwe achterwiellagers, een nieuw frontje voor de radio, de climate control en de boordcomputer en een schakelaar voor de elektrische spiegelverstelling.

Als dat binnen is, samen met de Alfa 164 delen die ik laatst van een sloper heb gehaald, staat de schuur vol met dozen met onderdelen. In het voorjaar wordt eerst de Corvette aangepakt en daarna nog wat kleinere klusjes aan de Alfa. Het wordt nog druk.

Close call gehad met de Mercedes. Een andere Nederlander die op de autobahn van invoegstrook naar de derde rijstrook dook. Niet eens dat ik op snelheid aankwam, nee hij probeerde daadwerkelijk de zijkant van de Benz te rammen. Hard remmen, toeteren en tot op de centimeters inschuiven tussen zijn auto aan de ene en de vangrail aan de andere kant. En nog boos terugkijken ook... Ik had hem even in gedachten al afgeschreven.

Van de klussen aan de Corvette is inmiddels een deel gedaan. Foto's moet ik nog uploaden. De condensatoren op de versterkers zijn vervangen en van een van de versterkers leek er een slechte soldering te zijn. Ik vermoed verder dat een van de condensatoren al lek was aangezien er wat sporen op de printplaat te vinden waren. Gelukkig geen fatale schade. Verder zijn de aandrijfriemen van het cassette deck weer geplaatst en is alles schoongemaakt en goed gangbaar. Een aantal lampjes al vervangen maar ik moet er nog wat meer aanschaffen. Andere Corvette delen komen misschien niet meer voor het einde van het jaar binnen.

Vorige week was de Autoweek forum meeting (zie topic). Dat leek me een goede gelegenheid om de Mercedes weer eens goed schoon te maken. Was hard nodig.
jGUpLY_loAtFzr38pUPYwDX_P1uJLSw-bcW4V3MdokVGptU0ibHE4YgvtOs71g0aT7F3uyqYut0pQrVjH7uuBRhAbnaG0rrpTzfndqVqp2Gqy2zqhKm6PE8OAPYx19OyGvwoxYrXNEWSd6U16BWe3BsXlCt05hG479o6pEGLeauLMJQxff78ZI34HQ99hLi35kt74hvEOyd2QUwgF_7sIs6Jdf0h-HhHEK0QU_APV2bnTzR68wD2PYqCm_jYOArPXACC8FvtAdLNfD9goeMvzpdrfMc5es5-bTbRpdH7CampliPxvJ38JBEHK6lOEZwjXf9PrrzlLT1yyjR9khc-arr6KM27yZjmshiHq8IJqulb4EDTl4DOpXiu5ms64seOACHh2puvFDoT4NgMSfrVZHXSyT4vEzBg_03nl9tzlM85XVsyziQuZPGOEretJV-v29RfGnJqLv-YNjOjFhnhevowZLXQe61fhCsMIiJUzLVAjD_lBMWz5Nuv5ZSBRpkC4QWJC6sDY1YnuG2SWsh0NLl-Dc57-F8KoxYcGvCFFwASwv7jpEFn9SWjdBlfQXZ7fWJ3d-DGEuyB4puXl_-A7VIpxbkbV5BgQ-O7YcpePNyI16ZZ8x4g6UuUmpyiGahLKVuXjsnFVlqq3F6FJF2_IsMjeXhV2tYOndI=w890-h667-no

De dag ervoor begon er echter wat moeite ontstaan bij het starten. Dat bleek een kleine lekkage te zijn waardoor er lucht in het systeem kwam. Een ringetje vervangen was genoeg, alhoewel het wel te zien is dat de commonrail pomp begint te zweten. Waarschijnlijk kan het nog lang mee.

De Autoweek bijeenkomst dus bezocht met de C1. Die doet het ook op een wat langer stuk eigenlijk prima. Enkel de stoelen worden al sneller oncomfortabel. In het topic zijn al mooie foto's te zien maar hier nog iets wat me opviel.
qwd_O-s87oNZZHZ7yuiotS1wJufIJNn8xPJgxDQ1UCuz5i8wD53yx-uruQ4_MEpTTWelT-qBYurLeJGQ5XXfDopSmwbhO0mxO0S78kiVR2mJGPpRM8v1tLx592CvT-mn-fsbO2qPjXSv6MhLixLOZPzAoDDphAG2Acn2ERkPwIhtitfOZjqTMHaQ4mygfC0OpPyYt-W1OLjEF17quRgsQNg-sZZFrpupKQ17a5nv5ZX56jP4GhbUlF2QrbaBE-IkSD9-9HfwQXO1hw6pu12HWPKjLjc4suHv1Sb4SZ1gwpJfLhzHcrfPEFg58dpxOARBNiH-przAFBgjzRYIr34ZUBZLDNrK-WA5KRXXFW8VH89-chZ3P7Ey4IJIlIi7PVwsDNIu4GJnHOZ_6h7HyURO2c4SYqzx1x0JglrYgpABAea0NlocVJg-c2oEjJFsH34B9it27R6xDKKixWL1bt3ldkfwTiRtl5wrChrQlADaMj5ZMd8CSjeo_BZmDXyRz5nqkrhb0ffJ3f_J-JT-UedNl815ZwMpDh-OphwT5YFW3y8Z2QEx3jEqZiMdrPH9jmS9nVKyNirdDnBPsZjtSxzvF2n5aUWRpZvpIT8NsGHUaxRkDkA1tcEtxvuNebqu5mVqTv01ebLxhd-mJnu3whBasGpmJ1Y3I2ARpQQ=w501-h667-no

Dat is wel een heel erg typisch bandenprofiel

Daarnaast nog wat foto's van het werk aan het cassette deck
5MtdAQdfqNXdv_OvH3r7ce_8jvLX5IVB5L3Nz2RmQlxEe_Lol4EqdJFmL7AL3XhnI8kQ_Sv9t1-Tuz3fnvOODQrlKlmkLA_t9ZvI6uPYCLgqujmmICUTCkhIIo9LgtvliGMM1LB5mFf1yfHUF-FhphmhLEWgZZe3LUQoexVgqlUXj-dUBw3x6O-13gnjRgxA1CGYYln7OsW6ahDSg3y29AFJ6JO_MPBurrz9hMoJeo-eCNbX7c0bI1y7-v58RAs13NsKuFDiyoZz1wksw2JndsjLM6rDeFjcxqiBeO3ds-1IcnTitWkq9MAaN60JJrcqd8DNrwAUgu6wIQzQaWmk_u3bp0bNM6Wz9LM4gtx1iFePDv3Lfa8B0hSwku0h2Fi-9zFCwuaGiR3gyzzBaC7ILJQgKjNsLx3ykMWu-IqTuOEvYZZ7ErjuTVoxC_1euQlNqRGJndz3qhlQzDbYmKRI_B8CQGwfc4tDleAyDP1dJCDXlRrPWyfJt6oaP-bWTuDZ6hNmI-LdE4dGcFxn5KKYrFEM0-Jl13bzIDTIbITm6c1lKZItubacXDm-rCFKIl4oXL8LkrtQuaHsS9UIGqVOghRvVfNd6hB9aQQk5POX-ag1xT7poOkCS2_Cj5WGPLsUM3CCp4WocDRSQJgwjrSvt6c6zyKGwDBfkLM=w890-h667-no

JsJz-IVHVA41OBajCe0lC-UrucGpDWwyO0QB_BLEyIKs2n6N4-H5BEJb89Za1a5HU0wZoFg2I4uHibdISG9WDCP-kQDjaLJaban7xOmVOawfqsqqYZqgXIL1RFNaRr5HuqUb_GMy1pY-_HcXRSrNdisdCXINWzZNNXJXC-wTaHdmJj3IvlBl-9wEXAphmPb5ChtwLc97yBjPNMKs-HNtj-CcQWPPQs7dLHKjNlD3UoeXJGNcBwgBx3q4aUh30SkbhRoiMloBQZnIQlM-KT49aiP0xYx5kb-AFyAit5PBqnLkcT94aMoCkjjyUPcCnAZcnzGZhau6LJ6l_yPtO-kuq_j_mHD03-3GwWlAcLbU0dsQJdiOd3S9I_dw_6zNuthA8RrqMQf-bplM4WVyKCzn8UAMREb98acEHCI1kzlrc0l6-LZ4-ZGsVVsZT3MHlC5dUhltsYYBi9A9pZw3yHVfYd0Gn4tckZiloPnk2ershw_dC7KWFhpM_xoQoy7yYujImoGjPu8FhGPyvcMeaczdm2bItHfGe8q-to9rJtG8vup538Jjrj71gE24MU6OV39lHUsVPb3ykdj7QarJ2R2Uf3oE7pPQpOzaCvaIYbl77yi1sKEBxvGxOTu0RApJUtldt2-TDqXOLaLr-B6WUyzkomeZS8C9121ETjE=w501-h667-no

Ugpb1dQo4T2MqgMmfTAGgMfXIBhO6uxDHCrmz75m2ma9e08UMLqAYxeWCDGv_UdW4Mx9UPaw4E3PnamOohchcimuW9HY-a9EYx8bkDuNSYRtrxOG_iZCl21pTA-VfsH2sdcwaPhzLyqzrjT5F1eIhbEGME4tO4NvT-pT1dp8SC-sqBEZU6KePNrVsRV2-R7cYdeFB7I80qeXe-hpbUFWjysEUz9Q1xflPHgfLdp0VdhR87xnJXl6mt4T3D978G80THKSC3AlNZXFcWsDY0NcknEuvid9-pMRPHdlmH4e0KCO8u4RZlhcXM-f2Gz1__KXkI_oqa9Mef4HSI7mY_QE5AVuA0u251vnxMxNnok0LW4ya7yXulKUga28rE7rSU9ZV25DkjpP9lOA_C0ecO0biFPiGUMDgQ1f3Yr1BGYlOa28dkKONjKbr9w7IHrTjvkShn1A5AMIO-zLkQYkCuOlqrCR4PjfCGru9guwvJ3cH2HJ3nPYi_LR-Wor6kPtNuyJD1MVQgoTeEP4Ork2UjD0wYsq69teQNkZKJqufVDekSM55TH1oW16rEMKgJaMio7bNxfD_-mS0CS8u37H9d9DlJNMnvxlHmKyDX1TcWvffXwMYwEx-Rgl0mTmGuI9lO8dzIjjwROVHRk2-f3Omb7EIscywFfjRJTM3o8=w890-h667-no

En de versterkers
SJrlrT4PyapKHJ_Sg-ULc1hxUEtOJKzOFT7zA5CNsvdarxxgxDAAdaam08C_4EofurNcZtVb40ee7jwBsy6htKD6IiB8fuqbRLtJBQZsv0u9G0UBZsfxvKQ_epoMhp4QsPX1vjeHnEBrVTUEKdkgBFvEOcVGmZ3NYLLi-Zmsoxz_LxvzOtOQb_ZEOboehCaeAnd9kIevhqAd7UkIhi-2Jx_2nxid5hi8ToM0Hca_HQzTdPcoC0abw0XtRa13aDZexUPX33GcBtf4V_MgBG7Z1kqLgzk_PSvBHWyqkMABeMZefEZ8NQ3FgjpAtKOu33yqXgmvJbW-MIxG42tf6US0a2eG0AppDtCuoPOPli0mhy2jcOeDTLrj2JaFIpKgx4dvC5QpVScto_2Xewaz2kIo6_cOFnja7XEakyfZ7rVPtkkoRsUSdGDt0bKLnYbvQ9wThl34TkZM0DCr9bH5rE_onFDtitAk3qmBnOBEqYCtgsncxyXsWwc3ZgcBwDuoAjg_q4TqwWN7YXN5kS_Wkt25ZumE8ikchyFlJSLsyD-jkMejJaZzxQ4gG0a7MaSbFSYC6s7wsT1ECFWBQWW2Yo5hRmZ3FwHrZLlyRYImajOd5OY0-Eu6QapYt6UqPkgzA6-52Yp3Ngvy80hViM6pqNpRATvuBMsgWt0eP60=w501-h667-no

Pexwbg6c6KdX7uSGY76wNIix5cSKqm5lso78CvlcO3pbVPcROZr5-GNx5m4ZQCHQJMgXXBQLochlXI8tAEEyv1iQlb-om9k9m4agfzd88zo01UGMIfNpx3SkMF8BilVbDSfR9HA_0h2-3edHJDiKAOYt5SbZAfqtKAwQQFPk0yUD-bFm-OPR-D0kwrd1NRylx9BzmYUz9ZIHNGJaBgepzXt3zXcPkiDx0w9WFRovl-q93L4wnQ2CAr4JUYkrHztEHpPYc7jtKx1QlMU20EaolSsrBP2boOVs416pwqmvoBRfR7kCOq3nYSNP8lUv9HBE8KMjD0VQFQ0eFTD-EhyI_Y8o0qDrWUQgzIqk510fJULqN3B87v54nRFN4D6ZQEJFi_bjTYRli0yXppWJAx3_lITnxPL-1hEsS8uxGBN3mfC-JM-4pRJmxHo6RkCsOkA1Vm3ziVsEqItXTnh1TIXw-QQSTFbNl3xLCYwLpYPMbhH5GWTa_qK9xzxYOFqQvnbYlUq_ohStVw5mIMwEwBZ15Qy3YWoCnlxFHohJaAJp3K4iFmb6RFowoIbLCS61D1_Zm6LmUD7vcciYnhDfKV3BsAKFqfs0lql8AkQRz2EpQQIj57XP_6LXq1TvoBOcUYw_CMn0xD3HDbsR9qfX5cZ2v_H8byq5f48t8bo=w501-h667-no

CfeM0mb3b4gNHe6Im9TRT-fFgfL3haB7X7MZNicsVBEhZYuqKN-c3p2w17Rnm03pGoD_2TydR636L_3lNEZDyrspImOgsIrH2u_B-ULZsu98n6LGlg9KYUZRAxHyJbCeTshs75nP9ktVoFB_shOn6atsqw3T2eqK6qmVs-cxI6-t2dFNr-7-VA3MRWVmJkek3uYFz_DIEyMYydTKb0DKNQxJvGug6cIe7gltmJk0VmOrQZVvFB3APFV5e-TacZG9GGSN0ED8fbILjPk4UuBhOsRO1sIH8zmldyxKcTJeNwxjw2iLc80PemTcTU2d7f_LB3B4rISaHXnL3XMlbp-OrgDmrv0Bei1sybayR6QGymJqclsT-OTmHZSymtdK1nYxbxhasDjlwyBh8uS4SE0gi_mVpJF7o1_l50chULbc97yB5AYQl0zTcU5t7bB7_9VPEXrlE--5D7x3_bix5m1fo0RdWd_b35veJwISsZnMLAo9VEclBQEzVN1HIwomZcSTNP4kaSBhXTtwZRnEpVFCh6eAd0HsApHt3u2koiruaLaflikY_4mj3BqErxoK4xMXjXKASGfEkMLDyWzuatzmqRaHWGk-4ta2o-x56yd74y8SLfKEYV44lDChXdy0_MIDGnjNyzh9reH8YmWayYDU2j9kyH3KZMdGPjQ=w890-h667-no

UaZyluN-IKqpMMvGarp2sy7qIITs-mOT2yo0V1VlTz0XoYZnXvI7JhcOS4ICEvxqVg9FmHW9PW9Pw7n4sGEK4TaXR_6Hi6PKOVGQDS8CqvHsMkW1QibQzZgctIOEbmS4rCcoXkyhzR-cVovehIz5syekCeewtxa7YSL94xgU2EP3QZsY6WO0dKzDQPntpkr25DxX4QWYYftTvFuQuUfupp3ezr90TXih_BKSvvxUs4P0MXOovKcsZe7gQDz674SoShQVjPFCtui3jhyi1MU7zLbpcqCqrygHFRz0CC7o0RFKi0sZY0dB0cowUBES6ZwL5mh7452krQmjd8bBSmi41XKDHUqwngyitYRd5nEBu1PrE69sJIE_hIPokVyrME1qYTLnhLWQ9mS75U0HU-qVjvrYUASJ-Fji46inkJtOtJAmTL2AN1sXpV6cAuGtzT3qXPsExZ0sDAnHmFlOeqQGZtx0DbFeTFK941d6TX7SqTGUJHnmfUv4tXrr-Ekch6au7Et0nA99bvn3zVP5UwzvcCJMoOUHZUw6ypJ9ewP69_LcTWxpsK3jorCZdaak3NjNcDLSAzTq5NOLyTAqJIQ8mywbglWLUIv7fMEFc4YH8SrNaS6niJc892QaNHmaa-CHrzNRzvGGcqJl07fk1efGRzSGLCUy5-6UBho=w501-h667-no

G18Pk4YH2zhacpgL3gYESgC8hHdcHKAoS4i4tZZzGjR50ldpw2bYyoxCWIRrD9ymjVbSheUSpsuV_EoI5tYTagVOMpPveUx4W0hNivZaSIcJZMdXJJBCL5rS64gFQiBqE0wr-pgKMPq5uXpuWm6gcldev29zOoHvtQ6dTw5jQcjEmamqZ4r7xhHkQ5eZ1UXa023PKrGDFvJXHFgmAVttYgdUPj8ngn7uSacIE1P9cq2iUv3zKs81ZhdObkYH5R6tcSD8osZfmhROjhzx0H5a4gBLV0l2_8xdJytOwHZ1V4faNr3nWjlkYaLA3bAoUEaBfscAV_E-NCXyutEwDlv-b_wujZMUFC9D8rrKiWhtXpX81qrCclmy-uaBxphOJ_pD6zQqC15cUWmQCiNSThVRqV61DVvLNig1dDR_X0oAO-Lo-HJ8Rtp2hwNX67pc4gKF2EASQ_6R_unWO7plGHY8mLI1tPQXU1LU1v8do80_CN_1ZKzE7PDMvvVgMcDfF6FnRkoFI267KtcsRYDMe0yUG3vYae_ALlpO5eWurlwWWFfjVGXXV0kLm0khUfYuJo8nTSS6U6aJrqdZaUMLQnb2mRPJvVGw9TuZwEhFr44-5ncmkID0lyqGtcWm49UO98WXamm3rzo0QW49KV9-02k0lDwbQCj0UpghZGk=w890-h667-no

UCGylU0EGDLzOEq0R2_bPN_vK4xWlCkU_lVRz5yPAOPfQeTwEnKbSuBmJNg7nRxVLgi0piFz_AVIOKHODWxWZb9cxF7u3r6VnEWOyHAWlWa_T_hIAV3j-Qy2kb9w8fcliftmqeYqDDBZgJQz7jTHmJsdfI7BjA9260c-8RoUV5putdL85w8fAZgBESEM7b1NZi_NWlM8UdwW4VQN0oLoc1Ffv3gBt3RZEHERNZu8umDijK_c-7oHgQLd3hA_2b3ok_aRmUHq7vZp_1_vO4ej7pZ0SXsk74gq6GoadsonPsjvkx7xnHjhFnGsqA-75oUD5iMolj5aQ0LPjtkGXx3byGXwNSN3Sx32BrxI8_5-9WH0aSywISesvUlOQk5BRT4BcCgNqeyO_OkP9OifQP08w2qQ02bg8kwde7gGtFAtpofL0SrADNagg5St515Xgr7d8K8Lkt6nBBYPAXP1hxDMOzzSmOVCObrHjLk_hm7C-TRyUwAQJ3umgf3BHW4losSISWDBwk0PCd7R1S3lQxafIjMLYrraLoh6e_RkI-LNNRovnMsd5EgJn8Izhdn-2NlfFdHHLXNcOZrP7xBZIYVfat15vbvxxnI-bRlU01gtKURBqD-plsfGBRgm40MGIr_2zyxq_RqdbJth5n_C6LHo9Xrc5YaSL3mAiUg=w890-h667-no

9zcF-kX05zWUMe_lrXgMweSFWL26kIzIC3mk8s37ibFXck1dfIyIn5dPFE2ih89wvM4WFcJRivUnFj4bOjXo_fyulPMsBi7SO42xJIyyO7uX5dS_Y6EyM2Vun3aWawL4fy0DpvsM9g8O-Pm-LbzYFddQV63jYSwsCg_RJK0sniL42IZKZ5pPxv2HtkA4zyT5XSZPr6b3LxPJSZJW8KIwbsEk9xnJIFWN8A7OxVQwQ1n3G1qddyvIcXAe6Ft4VrNndTt1Dhca3yN5JJeZIyYqbMtQfiDD3vf3w9WvF741GPdfzxF-1_w_THAtFmtthMesOn4EFmtIWIGXBcxDy1qbL3KIbKeYG4lw6IaC9ppMAw163w1az-0WQsJwURCf0waMxqIrs811LSIXQGVNWibah_CqPa2qaaZNtiLSuoCSZixwKnQexyEQlC6T998y8CfK0nW7j3rz1EVBs32eZOfRWqN344fshYmQASUus4IZ1jiJIPhhC4msJ3APolDrRWPGNF5hh_NJzCa-UU8Siipd930d0inW0BIEmgr97L9LRm5YixFFNVRB__4DLZrNOQGjj5hDk2_EnTms9IyNzSNsAvG2i0VaBlHESKIt20JvzI2anedtkDqmrstexZrmNWjNYRRmcx3lmgPwWuS0b8EW-rhX8RMWLR-BGlY=w890-h667-no

Voor de verandering vrij veel sneeuw al vroeg in de winter. De 4-seizoens Vredestein banden doen ook in dit weer het erg goed.

18Iz-z-8KSLOzOfXvOLgjEZb0xZM7lwnd4kXUPyY13fjLqlZbDdyo6Qy_E-0nWfwzupcWbgH-1XSq97f8kNK5LSmxikbQKwCBM1CCwPsaIKdbn07jdtUALp7V6CCNFI9GfJ1j-Rr2IIWpZJBXM5NfcWa89kUgIig__Xla01XPDbxy_jVCXCPOoyvtC4TY9uc3ZPS7UCi7h5caN_xK5kCpu8E_8vjJU0pGRpVmOUNne0nWKkAsxnBT8mGNoqbjDmEkaX2Gh9nKjuxLOi7GIAQbRIIYG6o-ZksH71H3xrZ5WZyk0i0JEVo5hCB5cYCGEXDQIS4bA4jbmtEY5V3SojwGiIudHAkdSVqbugE6CF_6UUQeXi1UoBPQzLP2KO_tf0TN7oG8ovnit8tdaBXy2iUW9durbE6dtBYR_VT78lP64L_mAkKBpLoDvD8yG-_GzfHFdXfH8y3oyu2vD2Q_JNaJx_WRlR7yNI6litgfo4l8_ti6XiAzFQLkhtXG6ka9lIXV6rX8SE-IZDGeRsN_uQK3rxbwH511AbTtKsJPc36KbKLyogoqPnefD5HFZn6rp0LP4nTiOxfP3w9cchpZAqJn1HI4MzWBSEHvKlcdN98b3vbbFVB0Qsbk7WDFA-leYZps6gIlXE-ezdHn1qkNj2cERQnNWaryy4tkvk=w890-h667-no

En een nieuwe aanwinst uit een 2e hands winkel: een heuse C4 Corvette telefoon, oorspronkelijk uit de USA.

Er zijn nog wat oude foto's opgedoken en daarmee is de openingspost weer bijgewerkt en up to date gebracht.

Het moment is daar; de Benz heeft zijn eerste roestgat. Na een rondje wasstraat is het erg slechte plekje op het voorspatbord uit elkaar gevallen en er zit nu een gat ter grootte van een euro stuk. Niets dragends ofzo maar wel lelijk. Daarmee roest de Benz maar iets langzamer dan de LT bus van bijna 40 jaar oud. Gelukkig wel op minder plekken, namelijk alleen de wielkastranden bij de Benz. Die LT lap ik wel steeds op maar staat daardoor ook eigenlijk alleen nog maar in grondverf wat met de kwast is aangebracht. Om de Benz dat lot te besparen moet er wel weer wat geld tegenaan... twijfel.

Lastig probleem... Om nou een auto af te schrijven om een spatbord is ook wat extreem. Een vervangend exemplaar zonder roest ga je niet vinden op de sloop. Dan wordt het of een nieuw spatbord of oplappen... Wellicht zelf aan de slag met een spuitbus op kleur gemaakte lak, het zal waarschijnlijk niet perfect worden maar vast stukken beter dan met alleen een kwastje grondverf

Goede suggesties. Ik zit al wat langer te denken aan verse voorschermen. Andere kant is ook goed rot namelijk. Maar het is niet een kleur die je makkelijk uit een spuitbus bijwerkt. En dan is een voorscherm wel erg opvallend.

Net laten doen betekent gehele neus (de motorkap roest door steenslag, de bumper was al nooit netjes) . En dan moet er aan de achterkant nog begonnen worden.

Wat een leuke openings post!

Vwb de voorschermen : sja, ik zou toch gaan voor nieuwe en dan de neus laten spuiten. Als je nog ff met de Benz wil doen tenminste.

Waarom gelijk de hele snuit spuiten, nu is het ook niks zeg je. Dus ik zou zeggen: twee nieuwe spatbordjes, even door een spuiter ex btw laten spuiten en zelf monteren. Dan is er vast wat op af te dingen, maar is het ontegenzeggelijk veel beter dan nu. Kost je max 500, heb je wel weer een frissere Benz, zonder gaten.

Apart dat bij de Mercedes de type-aanduiding verkeerd zit. E220 hoort links en cdi rechts op kofferklep.

FH218374 zei:
Apart dat bij de Mercedes de type-aanduiding verkeerd zit. E220 hoort links en cdi rechts op kofferklep.

Klopt. Dat was me ook al eens opgevallen. De achterklep is waarschijnlijk al eens helemaal opnieuw behandeld en gespoten wegens de roest (misschien zelfs nog wel onder garantie) en ik vermoed dat de schadehersteller toen het systeem van de vorige E-klasse nog in gedachte had. Daarbij was het wel altijd zo dat het E... rechts stond.

uwbuurman zei:
Waarom gelijk de hele snuit spuiten, nu is het ook niks zeg je. Dus ik zou zeggen: twee nieuwe spatbordjes, even door een spuiter ex btw laten spuiten en zelf monteren. Dan is er vast wat op af te dingen, maar is het ontegenzeggelijk veel beter dan nu. Kost je max 500, heb je wel weer een frissere Benz, zonder gaten.

Ja misschien is dat wel de aanpak. En dan zelf de plekjes op de achterwiel kast bijtippen. Ik zit met iedere Euro investering te twijfelen moet ik zeggen. De toenemende consequenties van de milieu zones in Europa heb ik regelmatig last van met deze Benz en de wegenbelasting is ook erg fors en wordt steeds forser. De enige reden dat hij blijft is eigenlijk omdat het een goede auto is om mijn meer dan 60.000km per jaar woon-werk te rijden.

Bij Mercedes staat de basistypeaanduiding links, bij BMW rechts. Bij Mercedes stond voorheen cdi of turbodiesel rechts.

Leuk topic dit!

Die alfa 164 heb ik een zwak voor. Een vriend van mij heeft er eentje gehad, een 2.0. Die heeft ie ingeruild op een 3.0. Erg mooie wagens.
Het model W210 van Mercedes vind ik ook altijd een echte Benz om te zien. Echt een tank. En dan die Corvette! :cool: (y)

Gefeliciteerd met je Citroen C1.

Thanks!

Voor de Benz heb ik een beetje zitten zoeken. Spatborden zijn nog aan te komen (pre-mopf is wel lastiger). Ik zal eens een bezoekje aan de spuiter brengen. De achterste wielkasten en de dorpels moeten ze dan roestvrij maken en ook spuiten.

De Benz heeft trouwens een raar kwaaltje ontwikkelt; LA kraakt er iets in de wielophanging. Zelfs als ik alleen een tas in de kofferbak leg kraakt het al en op een klinkerweg al helemaal. Binnenin is het bijna niet te horen typisch genoeg maar buiten is het een luid geluid. Even snel gekeken maar er lijkt niets vreemds te zijn. De auto voelt ook normaal aan. Waarschijnlijk en rubber wat net as de rest van de auto 20 jaar oud wordt volgende maand en niet meer zo van de kou houdt.

Bekende kwaal die krakende rubbers. De Saab klinkt op drempels en dergelijke ook niet altijd even prettig, zeker nu de temperaturen wat lager zijn.
Het jammere is dat er vrij weinig aan te doen valt buiten nieuwe rubbers steken. Op zich goed te doen al heb je er wel best wat tijd voor nodig.

Terug
Bovenaan