Engineer2
Kilometervreter
De originele openingspost is behoorlijk aangepast om een wat completere en bijgewerkte autohistorie te laten zien
Eerste auto's
1984 Opel Kadett E 1.2S - 3deurs hatchback - donkerblauw
Mijn eerste auto stond altijd al voor de deur. Ik kreeg van de buurman zijn "overdekte regenjas" waarvan het een twijfel was of deze de APK zou halen. Nog voordat ik mijn rijbewijs had. Na wat roestgaten opgelost te hebben bleek bij de APK dat er een remleiding geploft was (tijdens de remmentest). Er waren zoveel stukken remleiding rot dat ik er klaar mee was. Nog altijd geen foto van gevonden.
1992 Ford Sierra 2.0 - sedan - wit
Na een Alfa 33 bekeken te hebben (krom van een aanrijding) een auto gekocht bij een nogal ..eh.. typerende autohandelaar. Hij was wel aardig. Best een sterke motor en achterwielaandrijving waren leuk. Ik volgde de MTS Autotechniek en zo sleutelde ik veel zelf. De Sierra had ook vaak rare dingen. Op een gladde weg (en toch nog wat onervaren) onderstuurd de bocht uitgegleden en op een lantaarnpaal geklapt. Tot op de dag van vandaag het enige ongeluk wat mijn eigen schuld was. Ook hier nog steeds geen foto's gevonden.
1992 Nissan 100NX 1.6 - targa-coupe - rood
Deze auto had zo'n ongelooflijk complexe carburateur en heeft nooit super gelopen. Wel bleef hij maar gaan en ik heb de auto een jaar of 3 of 4 gehad. Ook best nog wat kilometers ermee gemaakt ondanks dat ik inmiddels student was bij de HTS Autotechniek. Dit was ook de periode waarin al het tuning en styling populair begon te worden. Ook mijn 100NX ontsnapte er niet aan met een zelf-gemodificeerde voorbumper en een grote achtervleugel. Uiteindelijk verkocht voor de export naar Afrika en als auto-loze student verder.

De studenten circuitdag auto
1990 Chevrolet Corsica 2.2i - 5deurs hatchback - zilver
Voor een circuitdag op Zandvoort moest er een auto komen. Uitdaging was heel goedkoop en anders-dan-anders. Een Rover SD1 en Chevy Impala werden overwogen maar kregen we niet rond. Uiteindelijk een Canadese import Corsica waarvan de lak afbladderde. Heel anders dan de Europese Corsica's. Met wat sleutelen en gebruikte Caddilac onderdelen zelfs een APK erop en de circuitdag gereden. Een klapper met een Volvo 440 leverde een niet meer rijdende Volvo op en een accu die opnieuw moest worden vastgezet voor de Corsica. Onverwoestbaar dus. Mee op vakantie naar de Eifel geweest, een keer een kokende motor gehad en pas bij de volgende APK was het sloop moment echt gekomen.

Stage vervoer
1991 Peugeot 405 1.6i automaat - sedan - rood
Was ingeruild omdat het olielampje een keer aan was gegaan. Voor weinig meegenomen en zelf onderhoud op peil gebracht. Eerste automaat en wat is dat toch fijn. Voor vakantie en stage vervoer en zo gingen de kilometers erg snel. Op een record winterdag over de A15 vanaf Arnhem gereden waarbij de bumper als sneeuwschuiver werkte en de neus van de 405 steeds langer werd door opgebouwde sneeuw. Uiteindelijk gesneuveld aan een kloppend drijfstanglager en de neiging om overal plasjes olie achter te laten.

Serieus dagelijks vervoer
1994 VW Vento TDI 90pk - sedan - groen
Inmiddels afgestudeerd werd het budget voor een auto al iets meer. Niet langer meer alleen kijken naar sloop-rijpe auto's. Nu kwam er met het oog op de kilometers een diesel. Eigenlijk was dit perfect, veel ruimte en erg zuinige motor. Het was dan ook erg jammer dat een paar maanden later een Mercedes uit de bocht vloog en we een vrijwel frontale aanrijding hadden. Vol met de neus in de airbag en opgevangen door de gordels maar de Vento was niets meer. Ondanks het feit dat de schuldvraag simpel was en zelfs bevestigd door de politie rapporten duurde het maanden voordat het verzekering werk was afgerond. Hier zijn zeker foto's van, maar waar?
1997 FIAT Marea weekend TD100 - station - donkergroen
Deze auto is beroemd! Want hiermee was ik ooit bij Autoweek klokje rond. Een beetje een noodgedwongen aankoop. Het afhandelen van de verzekering duurde erg lang dus met hangen en wurgen een wat slechtere auto gekocht. Een Alfa Romeo 145 bekeken en deze FIAT. De wastegate van de turbo was stuk waardoor de turbo niet meer afgeregeld werd. Is altijd goed gegaan. Bij 3 ton gekocht en meer dan 60.000km gereden ermee.

1999 Alfa Romeo 156 1.9JTD - sedan - rood
Ik was vaak met een vriend op pad (puzzelritten van de Alfa Romeo club) die een aantal 155's heeft gehad. En zo kwam ik toch wel bij zo'n heel mooie 156 uit. Een JTD was ook nog eens zuiniger. En zo kwam er deze 156 in wat ooit de typische lease auto uitvoering was (sportpakket). Heerlijke auto en heel veel plezier mee gehad. Bijna 150.000km mee gereden.

Ik was heel erg blij met de 156. Heerlijke auto om te rijden, erg mooi om te zien. Ook erg betrouwbaar. In de 150.000km een paar kleine kwaaltjes meegemaakt; maar het waren vooral de draagarmen die het (zeker met zo'n sportonderstel) best zwaar hadden. Op het laatst woonden we tijdelijk in Luxemburg en de vele trips over de snelwegen in de Ardennen tussen Nederland en Luxemburg (dat was toen echt nog een gatenkaas op de snelweg) lieten de slijtage nog harder oplopen. Inmiddels was de 4 ton gehaald en mocht er wel een vervanger komen.
2000 SAAB 9-3 2.2TiD 125pk - 3deurs hatchback - blauw
Op aanraden van een Luxemburgse collega en SAAB verzamelaar een SAAB gekocht (was net de tijd dat SAAB wel/niet zou verdwijnen). Een 3-deurs in mooie opvallende kleur blauw en met een velours beige interieur werd het. En door de waardedaling van SAAB's was het een erg goede prijs. De SAAB deed goed dienst op de ritten naar Luxemburg en deed het met zijn grote achterklep ook goed als verhuiswagen toen we weer volledig in Nederland gingen wonen. Na nog een tijdje als dagelijkse auto werd de SAAB een 2e auto terwijl ik lease auto's had. Ik was namelijk de helft van elke week in West-Vlaanderen Na de lease auto's gebruikte ik de SAAB weer als dagelijkse auto maar al snel daarna liep de motor kapot ergens langs de A2. Erg zonde want het was een fijne auto, zelfs met zo'n relatief ouderwetse Diesel.

De eerste lease-auto
2012 VW Polo Bluemotion 1.2 TDI - 3deurs hatchback - zilver
Terug uit Luxemburg weer naar Nederland maar wel 2 dagen in de week in Belgie werken; en zo verdiende ik een eerste lease-auto. Ik was er wel blij mee ook al was het maar een vrij sobere en kale Polo. Toen ik hem 2 jaar later met 100.000km erop mocht inleveren was ik minder blij. Grootste ergernis was de doorgezeten bestuurdersstoel en de constante rammels overal. De VW dealer organisatie was ook een drama.
2013 VW Polo Bluemotion 1.2 TDI - 5deurs hatchback - zwart
Ik kreeg een tussen auto voor wat ruim een halfjaar zou worden. Deze versie had wel meer luxe aan boord. Dat bracht echter ook heel veel elektronische storingen waar de dealer niets mee kon. Een navigatie systeem wat (zelfs in 6 verschillende landen) om de paar uur een waarschuwing voor een spookrijder uitstuurde. Elke dag weer. Een stuurbekrachtiging waarvan de motor was doorgebrand na een rit door diepe sneeuw in de Ardennen. Een ruitenwisser die soms spontaan ging wissen. En een elektrisch raam wat spontaan was opengegaan midden in een regenachtige nacht.
2014 Volvo V40 D4 - 5deurs hatchback -blauw
En toen kwam er een lease auto die ik zelf uitgekozen had. Ik ging voor luxe (geen sportpakket) en met alle rijassistenten die maar leverbaar waren. Het budget liet toen alleen nog een D2 toe. Groot was dan ook de verbazing toen bij aflevering er een D4 stond. Foutje van de dealer. Na wat heen en weer gebel de auto dan toch mee kunnen nemen voor de D2 prijs. Ik was heel erg tevreden ermee en ook met de Volvo dealer organisatie.
Terug naar eigen auto's voor dagelijks vervoer
1998 Mercedes-Benz E220CDI - sedan - donkerblauw
Door een andere baan (net over de grens in Duitsland) kwam het lease auto tijdperk ten einde. Eerst met de SAAB maar die was al snel stuk. Even snel dan maar een comfortabele diesel gekocht. En eindelijk een diesel met automaat. Niet perse mijn smaak zo'n Benz maar het reed wel geweldig. Na 120.000km in minder dan 2 jaar tijd en twee keer een automaat bak stuk was het wel weer over. De roest begon uiteindelijk ook wel effect te hebben. De Mercedes is uitgebreid in dit topic aan bod geweest.

Ik had veel met nieuwere C-klasses gereden (en zelfs mijn prototype/advanced driving rijbewijs gehaald in zo'n C-klasse) en het Mercedes rijden kon ik wel waarderen. Zo'n oude E deed dat rijden eigenlijk nog beter. Qua smaak.. zeker als de E vies was en later toen er aardig wat roest op zat keken mensen toch anders naar je. Het is ook tot nu toe de enige auto waarmee ik ooit door de douane (midden in Duitsland) van de weg af ben geplukt voor een controle. Met de E kwam ik nog weleens in Wolfsburg en Russelsheim en verder elke dag in Aachen. De Duitse collega's reden bij voorkeur een stuk nieuwer en keken ook weleens meewarig. Toch leek het me zonde een nieuwere auto te kopen zolang ik dit soort afstanden reed. Eerst de E maar oprijden maar dat ging alsnog sneller dan gehoopt. Anders dan de SAAB, Alfa, of Fiat is de Mercedes wel meteen op de sloop uitgekomen.
2003 Volvo XC70 2.5t - Stationwagon - beige
Er kwam ineens de mogelijkheid om een eigen bedrijf te starten. Dat zou ook betekenen dat ik veel vanuit huis zou kunnen werken. En zo had ik geen diesel meer nodig. Ik ging kijken naar weer een SAAB. Een 9-3 SportSedan dit keer. Totdat ik in Zweden een Volvo V60 CrossCountry meekreeg als huurauto. Het comfortverschil met de V40 die ik had gehad (en de normale V60 had ik ook weleens in gereden) was aanzienlijk, en dat zelfs op winterbanden met studs. En zo werd de zoektocht aangepast naar een Volvo XC70; wat ouder dan zo'n V60CC maar nog comfortabeler. Een benzine automaat moest het worden en daarmee werd het automatisch een 2.5 turbo 5-cilinder. En een echte Cross Country want met heel veel bodemvrijheid en AWD. Lange ritten (Berlijn, Stuttgart) zijn een genot met zo'n auto. Ook ritten van een uur zijn erg fijn. Bij korte ritten gaat niet alleen het benzine verbruik fors omhoog maar ook de onderhoudskosten. Meer en meer had ik klanten die niet op een rijdbare afstand zaten; of de agenda liet het niet toe zelf te rijden. Daarmee bleven alleen korte stukjes over wat zonde was van de auto.

Zelf zakelijk gekochte auto's
2019 Hyundai Ioniq Electric - 5deurs hatchback - zwart
Een fan van elektrisch rijden (ja het heeft minder karakter maar dat is met elke dagelijkse auto) en niet ongevoelig voor financiele voordelen van een auto op het bedrijf en specifiek ook de elektrische auto voordelen. Daarbij zag ik de XC70 lijden onder de vele kortere stukjes. Zodoende kon ik een vrijwel geheel nieuwe Hyundai kopen, een dealer demo. Opvallend genoeg is de catalogus waarde van deze Ioniq vrijwel hetzelfde als de Volvo V40 die ik een aantal jaar geleden geleasd had (bij een oud-werkgever). Toen waren het nog de diesels met lage bijtelling en forse BPM korting.

Uiteindelijk de Ioniq heel goed kunnen inruilen. De Ioniq5 lonkte met meer ruimte en een terugkeer naar geweldige stoelen zoals in de E-klasse en XC70. Verder een mooi uiterlijk en veel meer range.
Hyundai Ioniq5 73kWh RWD Lounge 19" - Crossover - olijfkleurig
Met de opgebouwde ervaring met elektrisch rijden was het me duidelijk dat de volgende zakelijke auto ook weer elektrisch moest zijn. Wel wilde ik meer comfort en luxe. Extra range zou ook fijn zijn maar liefst zonder dat de tijd voor snelladen erg sterk op zou lopen. En toen kwam het Hyundai concern met hun nieuwe elektrische platform. Ik heb het design van de Ioniq5 eerst een beetje op me laten inwerken, de reviews afgewacht en een proefrit gemaakt. Pas daarna mijn serieuze interesse laten blijken. Ik was eigenlijk van plan pas in 2022 een bestelling te plaatsen maar het inruilbod op mijn oude Ioniq (en de vrij sterk oplopende levertijd) heeft ervoor gezorgd dat ik al eerder besteld heb. Bij bestelling werd aangegeven dat met het panorama dak (en het teal(groen)/lichtgrijs interieur) de levering misschien niet meer in 2021 zou lukken. En toch lukte het nog net voor de Kerst!
Echt foutloos is de Ioniq5 niet geweest. Er waren wat terugroepacties en garantie reparaties. Ook stond ik een keer met een lege 12V accu en dan moet je dus als het ware starthulp geven. Los daarvan wel een prettige auto geweest.
Nio ET5 Touring 75kWh 19" - Stationwagon - oranjerood
Uit professionele nieuwsgierigheid ging ik eens kijken bij wat van de nieuwkomers op de markt, waaronder ook Nio. Het design doet heel erg modern en Europees aan (geen wonder, zowel design als ontwikkeling gebeuren voor een aanzienlijk deel in Duitsland, Engeland en California) en als bijzonderheid is dat ze een stationwagen hebben als EV. Want daar neeg ik toch meer naar. De hogere zitpositie en zwaartepunt van een crossover of SUV zijn niet helemaal mijn smaak. Het compromis tussen comfort en weggedrag laat zich daar toch moeilijker sluiten.
De Nio bleek een werkelijk fantastisch mooi en kwalitatief interieur te hebben. Heel rustig aan het oog, mooie materialen en heel slim qua gebruiksvriendelijkheid. Dat terwijl ik van bijvoorbeeld BMW steeds meer teleurgesteld was in de interieurs en Mercedes had steeds meer glimmende zaken (waarom moet een speakerrooster zo ontzettend in het zicht zitten en geheel afwijkend materiaal hebben dan het rest van het interieur?).
Zelfs het accu swappen waar ik wat sceptisch tegen over stond begreep ik steeds beter en was bij de proefrit een goede ervaring. Algemeen is de klantgerichtheid werkelijk fantastisch. Een Nio moest het dus worden. In September 2023 besteld en in Februari 2024 geleverd. Als enige in Nederland in deze kleur.

Alpine A110 Legende - Sportwagen - donkerblauw

Om zakelijk een back-up te hebben en dan ook nog eens totaal los van oplaad infrastructuur is een 2e zakelijke auto niet geheel ondenkbaar. Ik heb dit ingevuld door een sportwagen geschikt voor alledaags gebruik uit te zoeken. Daarnaast moest het ook nog representatief zijn. Eigenlijk ging ik gewoon eens kijken bij Alpine uit professionele interesse maar de proefrit was volledig overtuigend. Het lichtgewicht gevoel, het wel aanwezige goede comfort en luxe, hoe de auto om je heen roteert.... De Alpine was een positieve verrassing.
De 2e/3e auto
1991 Opel Astra-F 1.4i - 3deurs hatchback - donkerrood
Het wonen in een dorp maakt het al sneller nodig om een 2e auto te hebben. De eerste die we hadden was een basis uitvoering van de Astra. Dit bracht herinneringen aan de basis E-Kadett die ik als eerste auto had. Leuke auto, erg zuinig en goedkoop. En dat zonder in de echte boodschappenauto categorie te zijn vervallen. Zelf ook een tijdje als dagelijkse auto gereden nadat de Vento total-loss verklaard was. Na probleemloze jaren heb ik op de oprit een keer de koppakking moeten wisselen na een bijna kokende motor. Maar de motor was nooit meer hetzelfde. Toenemende roest zorgde ervoor dat we de auto van de hand deden aan een opkoper. Een jaar later stond de Astra als gedemonteerd geregistreerd.

2006 Citroen C1 1.0 - 3deurs hatchback - rood
Na een tijdje zonder noodzaak voor een 2e auto (of de noodzaak kunnen oplossen met een van de hobby auto's) moest er dan toch maar weer eentje bijgevoegd worden. We gingen op zoek naar wat een spirituele opvolger moest worden van de Astra. Leuke auto, vrij basis, erg zuinig en goedkoop. Boodschappenauto's waren wel wat verder geevolueerd dus dat was geen taboe meer. Wel moest het vooral voorin niet te krap aanvoelen. De "CityBugs" voldeden aan de criteria en zo kochten we een heel erg kale C1. Ook deze is met regelmaat in het topic terug te vinden.

2010 Renault Wind 1.2 TCE - 2deurs coupe/cabriolet - zwart
Op een gegeven moment is het dan toch eens tijd voor een vervanging van een dagelijkse auto. Aangezien we bij de C1 de achterbank alleen gebruikten als extra kofferbak (want die is wat beperkt) zou een 2-zitter ook kunnen. Mijn vrouw had een Renault Wind gezien en wilde dat wel. Dus zo gedaan. Ondergewaardeerde auto zo'n Wind en juist een erg praktische cabriolet die goed stuurt.
De auto valt best wel op en het kwam zelfs zover dat Youtuber Hubnut ook deze auto gereviewd heeft.

Motor
2021 Honda CMX500 Rebel - matblauw
Ikzelf heb geen motorrijbewijs en ben ook niet echt een motor liefhebber. Bij mijn vrouw is dat anders. Zodoende is er wel een motor gekomen. Een erg leuk model van Honda wat een beetje tussen chopper en naked bike inzit.
Campers
1979 VW LT35D - buscamper - wit
En dan komt er ineens een camper op je pad. Precies het formaat wat wij prettig vinden (ruim genoeg maar past toch in een parkeervak). Wat sloom, rumoerig en soms hard werken zo zonder stuurbekrachtiging maar ook wel juist weer een hele ervaring. Onthaasten is het wel met de 75pk van de turbo-loze 6-cilinder lijn diesel. Uiteindelijk is deze toch ingeruild op een nieuwe camper. Het was een leuke oldtimer maar werd voor onze behoeften qua camper een beperking.

2021 Citroen Jumper - Possl Summit 540 - buscamper - grijsblauw
De LT was niet echt geschikt voor snelweg rijden voor langere tijd. Dus er was wel enige beperking aan hoe ver je kon gaan. Daarnaast zat er geen kachel in. Dat heeft ons wel er van weerhouden om er mee naar Scandinavië te gaan. Het zijn immers best wel wat snelwegkilometers voordat je daar uberhaubt bent. Qua weer moet je ook een beetje geluk hebben dan. Ver naar het zuiden zijn we ook niet geweest want als het een paar dagen boven de 30 graden is zijn zowel stilstaan (de warmte gaat maar moeilijk uit de bus) als rijden (de motorwarmte komt goed de bus in) niet erg prettig. Het feit dat de Elzas tegenwoordig ook een milieuzone is en Wallonie dat gaat worden helpt ook niet met een oldtimer diesel. Het omslagpunt kwam echter toen we steeds meer moeite kregen met het slapen op het eenvoudige bed. Ongetwijfeld werden de kussens daarvan wat minder maar ook raak je daar wat gevoeliger voor. Na een tijdje zoeken en maar beperkt kunnen vinden wat we wilden; en daarbij tegen de erg stevige restwaarde van campers aan liepen, zijn we uiteindelijk bij een nieuwe uitgekomen. Precies naar onze wensen samengesteld.
Sevel (Citroen Jumper, Peugeot Boxer & Fiat Ducato) beheerst de camper markt met hun brede laadruimte (dwarsbed kan gewoon) en beste roestbescherming. Daar binnen viel de keuze dus. De Citroen is iets goedkoper dan de Ducato en het enige verschil zit in de neus (die ik persoonlijk mooier vindt bij Citroen) en de Franse motor die ik als erg goed ken (geen link met die oude motoren die nogal eens stuk gingen). De inbouwer is de Duitse firma Possl; de firma die als eerste ooit begon met fabrieks buscampers.
Hobby-auto's
Ik ben een autoliefhebber met een zeer brede smaak. Wel moet er een verhaal aan zo'n auto vastzitten; vooral de ontwikkeling. Een Corvette was een jongensdroom. Een SAAB 96 stond op de lijst. NSU Ro80, AlfaSud, Citroen GS, Panhard 24, Chevrolet Corvair, Rolls-Royce Silver Spirit/Spur, Ford Model A.... dat zijn een aantal anderen die ook heel erg bovenaan de lijst staan. Oftewel; ik noem mezelf een beginnend verzamelaar
1997 Alfa Romeo 164 Super TwinSpark - sedan - zwart
Het autoliefhebber zijn is soms moeilijk te combineren met een dagelijkse auto. Daarnaast is sleutelen een hobby, maar heb ik er geen plezier van als het onder tijdsdruk moet (ik heb niet voor niets het uiteindelijk niet tot mijn vak gemaakt). En zo werd het tijd voor een eerste hobby auto. Iets bijzonders was ook wel wat ik zocht en verder geen onmogelijk project. En zo werd het een Alfa Romeo die een beetje miskend is/was; de 164. Mijn vrouw zag het als een lelijke auto. Jaren later is het haar grote favoriet. Een beetje opknappen hier en daar en een keer een toerrit en vakantie werd ermee gereden. Uiteindelijk werd het een restauratie. Inmiddels al ruim 15 jaar in bezit en ook regelmatig aangehaald in het topic. Met de Alfa ben ik sinds de restauratie niet heel ver gereden. De plannen zijn er echter wel om wat meer te rijden dan alleen puzzelritten zo nu en dan.

1988 Chevrolet Corvette Coupe - sportauto - donkerrood
Ooit beloofde ik mezelf "als ik later groot ben" een Corvette te kopen. En toen deed ik dat gewoon. Een keurige California import vond ik in Duitsland; nog vers van de boot. Wat er aan woorden over te zeggen is staat in het topic. De Corvette is al weer iets van 10 jaar in bezit en is in zeer goede technische staat en ook optisch erg mooi. Ik ben er mee naar Le Mans 24h geweest en verder is de Corvette door een stel Engelse en Amerikaanse experts (die letterlijk boeken hebben geschreven over Corvette C4's) helemaal doorgelicht en als in goede en zeer originele staat bevonden.
Ook met deze auto is er een review gedaan door HubNut

1982 Suzuki SC100 GX - kei-car - blauw
Een zwak voor dit model had zowel mijn vrouw als ikzelf. En toen er een leuke basis voor een opknap project langskwam heb ik het bij wijze van cadeau aangeschaft. Er is nog een hoop te doen! De voorzijde is al gerestaureerd op het remsysteem na. Het interieur is geheel opnieuw opgebouwd en alle elektra is gerepareerd. De achterzijde heeft al heel wat roestreparaties achter de rug maar er zijn er nog meer. De motor en aandrijflijn zijn al een heel stuk gevorderd. Het doel is de Suzuki eerst APK waardig te hebben en betrouwbaar. Daarna zal er verder gewerkt worden aan de looks en krijgt hij een nieuwe laklaag.

1973 SAAB 96 - 2-deurs sedan - groen
Een leuke kans kwam langs om deze in goede staat verkerende klassieker te kopen die op mijn favorieten lijst stond. Ongerestaureerd en met de hele historie bekend vanaf nieuw. Een remrevisie later en wat laswerk aan de dorpel en de SAAB was klaar. Een beetje bijhouden en mee rijden vooral. Met deze 96 was ik bij AW Classics Klokje Rond, bij een AW Classics dubbeltest en Youtuber Hubnut maakte er een video over.

1965 Panhard 24BT - 2-deurs sedan - rood
Een ultieme uiting van een Franse auto is voor mij het merk Panhard. En daarbij heb ik vooral iets met de styling van hun laatste automodel, de 24. Maar Panhards zijn zeldzaam, en onderdelen (zeker model specifiek) misschien nog wel zeldzamer. Goede modellen zijn dan ook meestal al in de handen van verzamelaars. Dus toen er eentje opdook bij een klassieker handelaar was dat interessant. Nog even een beetje afgehouden maar uiteindelijk toch gaan kijken en toen gekocht. Helaas liep het verhaal niet helemaal zoals je zou willen; de dag na het ophalen liep de motor kapot. Maar dat kon gelukkig gerepareerd worden.
De Panhard was het fotomodel voor een aankoopadvies in Klassiek & Techniek.

1975 Alfa Romeo AlfaSud L - 4-deurs sedan - blauw
Als er dan nog ooit eens een Alfa bij zou komen dan moest dat een 1e serie AlfaSud zijn als gewone N of als luxe L, met de 1.2liter enkele carburateur. En het werd er een met een geweldige kleurencombi. Ook van deze auto maakte Hubnut een video.

1973 NSU Prinz 4 L - 2-deurs sedan - bruin
Vanuit de Duitse merken heb ik vooral iets met de voorlopers van Audi (DKW & Auto-Union) en een merk wat daar later in opging namelijk NSU. Uiteraard ook de NSU Ro80 maar ook de kleinere modellen waren bijzonder. En zo kwam ik eens een NSU Prinz 4 tegen. Een model uit de jaren 60 met techniek die nog ouder is, dit is namelijk niet de bekendere 4-cilinder maar juist de oude luchtgekoelde 2-cilinder. Verder is de Prinz heel erg klein, al komt dat op de foto niet zo over.

De NSU komt binnenkort echter weer te koop; het is toch niet helemaal mijn ding. Net voor het besluit wel ook nog door HubNut gereviewd.
Eerste auto's
1984 Opel Kadett E 1.2S - 3deurs hatchback - donkerblauw
Mijn eerste auto stond altijd al voor de deur. Ik kreeg van de buurman zijn "overdekte regenjas" waarvan het een twijfel was of deze de APK zou halen. Nog voordat ik mijn rijbewijs had. Na wat roestgaten opgelost te hebben bleek bij de APK dat er een remleiding geploft was (tijdens de remmentest). Er waren zoveel stukken remleiding rot dat ik er klaar mee was. Nog altijd geen foto van gevonden.
1992 Ford Sierra 2.0 - sedan - wit
Na een Alfa 33 bekeken te hebben (krom van een aanrijding) een auto gekocht bij een nogal ..eh.. typerende autohandelaar. Hij was wel aardig. Best een sterke motor en achterwielaandrijving waren leuk. Ik volgde de MTS Autotechniek en zo sleutelde ik veel zelf. De Sierra had ook vaak rare dingen. Op een gladde weg (en toch nog wat onervaren) onderstuurd de bocht uitgegleden en op een lantaarnpaal geklapt. Tot op de dag van vandaag het enige ongeluk wat mijn eigen schuld was. Ook hier nog steeds geen foto's gevonden.
1992 Nissan 100NX 1.6 - targa-coupe - rood
Deze auto had zo'n ongelooflijk complexe carburateur en heeft nooit super gelopen. Wel bleef hij maar gaan en ik heb de auto een jaar of 3 of 4 gehad. Ook best nog wat kilometers ermee gemaakt ondanks dat ik inmiddels student was bij de HTS Autotechniek. Dit was ook de periode waarin al het tuning en styling populair begon te worden. Ook mijn 100NX ontsnapte er niet aan met een zelf-gemodificeerde voorbumper en een grote achtervleugel. Uiteindelijk verkocht voor de export naar Afrika en als auto-loze student verder.

De studenten circuitdag auto
1990 Chevrolet Corsica 2.2i - 5deurs hatchback - zilver
Voor een circuitdag op Zandvoort moest er een auto komen. Uitdaging was heel goedkoop en anders-dan-anders. Een Rover SD1 en Chevy Impala werden overwogen maar kregen we niet rond. Uiteindelijk een Canadese import Corsica waarvan de lak afbladderde. Heel anders dan de Europese Corsica's. Met wat sleutelen en gebruikte Caddilac onderdelen zelfs een APK erop en de circuitdag gereden. Een klapper met een Volvo 440 leverde een niet meer rijdende Volvo op en een accu die opnieuw moest worden vastgezet voor de Corsica. Onverwoestbaar dus. Mee op vakantie naar de Eifel geweest, een keer een kokende motor gehad en pas bij de volgende APK was het sloop moment echt gekomen.

Stage vervoer
1991 Peugeot 405 1.6i automaat - sedan - rood
Was ingeruild omdat het olielampje een keer aan was gegaan. Voor weinig meegenomen en zelf onderhoud op peil gebracht. Eerste automaat en wat is dat toch fijn. Voor vakantie en stage vervoer en zo gingen de kilometers erg snel. Op een record winterdag over de A15 vanaf Arnhem gereden waarbij de bumper als sneeuwschuiver werkte en de neus van de 405 steeds langer werd door opgebouwde sneeuw. Uiteindelijk gesneuveld aan een kloppend drijfstanglager en de neiging om overal plasjes olie achter te laten.

Serieus dagelijks vervoer
1994 VW Vento TDI 90pk - sedan - groen
Inmiddels afgestudeerd werd het budget voor een auto al iets meer. Niet langer meer alleen kijken naar sloop-rijpe auto's. Nu kwam er met het oog op de kilometers een diesel. Eigenlijk was dit perfect, veel ruimte en erg zuinige motor. Het was dan ook erg jammer dat een paar maanden later een Mercedes uit de bocht vloog en we een vrijwel frontale aanrijding hadden. Vol met de neus in de airbag en opgevangen door de gordels maar de Vento was niets meer. Ondanks het feit dat de schuldvraag simpel was en zelfs bevestigd door de politie rapporten duurde het maanden voordat het verzekering werk was afgerond. Hier zijn zeker foto's van, maar waar?
1997 FIAT Marea weekend TD100 - station - donkergroen
Deze auto is beroemd! Want hiermee was ik ooit bij Autoweek klokje rond. Een beetje een noodgedwongen aankoop. Het afhandelen van de verzekering duurde erg lang dus met hangen en wurgen een wat slechtere auto gekocht. Een Alfa Romeo 145 bekeken en deze FIAT. De wastegate van de turbo was stuk waardoor de turbo niet meer afgeregeld werd. Is altijd goed gegaan. Bij 3 ton gekocht en meer dan 60.000km gereden ermee.

1999 Alfa Romeo 156 1.9JTD - sedan - rood
Ik was vaak met een vriend op pad (puzzelritten van de Alfa Romeo club) die een aantal 155's heeft gehad. En zo kwam ik toch wel bij zo'n heel mooie 156 uit. Een JTD was ook nog eens zuiniger. En zo kwam er deze 156 in wat ooit de typische lease auto uitvoering was (sportpakket). Heerlijke auto en heel veel plezier mee gehad. Bijna 150.000km mee gereden.

Ik was heel erg blij met de 156. Heerlijke auto om te rijden, erg mooi om te zien. Ook erg betrouwbaar. In de 150.000km een paar kleine kwaaltjes meegemaakt; maar het waren vooral de draagarmen die het (zeker met zo'n sportonderstel) best zwaar hadden. Op het laatst woonden we tijdelijk in Luxemburg en de vele trips over de snelwegen in de Ardennen tussen Nederland en Luxemburg (dat was toen echt nog een gatenkaas op de snelweg) lieten de slijtage nog harder oplopen. Inmiddels was de 4 ton gehaald en mocht er wel een vervanger komen.
2000 SAAB 9-3 2.2TiD 125pk - 3deurs hatchback - blauw
Op aanraden van een Luxemburgse collega en SAAB verzamelaar een SAAB gekocht (was net de tijd dat SAAB wel/niet zou verdwijnen). Een 3-deurs in mooie opvallende kleur blauw en met een velours beige interieur werd het. En door de waardedaling van SAAB's was het een erg goede prijs. De SAAB deed goed dienst op de ritten naar Luxemburg en deed het met zijn grote achterklep ook goed als verhuiswagen toen we weer volledig in Nederland gingen wonen. Na nog een tijdje als dagelijkse auto werd de SAAB een 2e auto terwijl ik lease auto's had. Ik was namelijk de helft van elke week in West-Vlaanderen Na de lease auto's gebruikte ik de SAAB weer als dagelijkse auto maar al snel daarna liep de motor kapot ergens langs de A2. Erg zonde want het was een fijne auto, zelfs met zo'n relatief ouderwetse Diesel.

De eerste lease-auto
2012 VW Polo Bluemotion 1.2 TDI - 3deurs hatchback - zilver
Terug uit Luxemburg weer naar Nederland maar wel 2 dagen in de week in Belgie werken; en zo verdiende ik een eerste lease-auto. Ik was er wel blij mee ook al was het maar een vrij sobere en kale Polo. Toen ik hem 2 jaar later met 100.000km erop mocht inleveren was ik minder blij. Grootste ergernis was de doorgezeten bestuurdersstoel en de constante rammels overal. De VW dealer organisatie was ook een drama.
2013 VW Polo Bluemotion 1.2 TDI - 5deurs hatchback - zwart
Ik kreeg een tussen auto voor wat ruim een halfjaar zou worden. Deze versie had wel meer luxe aan boord. Dat bracht echter ook heel veel elektronische storingen waar de dealer niets mee kon. Een navigatie systeem wat (zelfs in 6 verschillende landen) om de paar uur een waarschuwing voor een spookrijder uitstuurde. Elke dag weer. Een stuurbekrachtiging waarvan de motor was doorgebrand na een rit door diepe sneeuw in de Ardennen. Een ruitenwisser die soms spontaan ging wissen. En een elektrisch raam wat spontaan was opengegaan midden in een regenachtige nacht.
2014 Volvo V40 D4 - 5deurs hatchback -blauw
En toen kwam er een lease auto die ik zelf uitgekozen had. Ik ging voor luxe (geen sportpakket) en met alle rijassistenten die maar leverbaar waren. Het budget liet toen alleen nog een D2 toe. Groot was dan ook de verbazing toen bij aflevering er een D4 stond. Foutje van de dealer. Na wat heen en weer gebel de auto dan toch mee kunnen nemen voor de D2 prijs. Ik was heel erg tevreden ermee en ook met de Volvo dealer organisatie.

Terug naar eigen auto's voor dagelijks vervoer
1998 Mercedes-Benz E220CDI - sedan - donkerblauw
Door een andere baan (net over de grens in Duitsland) kwam het lease auto tijdperk ten einde. Eerst met de SAAB maar die was al snel stuk. Even snel dan maar een comfortabele diesel gekocht. En eindelijk een diesel met automaat. Niet perse mijn smaak zo'n Benz maar het reed wel geweldig. Na 120.000km in minder dan 2 jaar tijd en twee keer een automaat bak stuk was het wel weer over. De roest begon uiteindelijk ook wel effect te hebben. De Mercedes is uitgebreid in dit topic aan bod geweest.

Ik had veel met nieuwere C-klasses gereden (en zelfs mijn prototype/advanced driving rijbewijs gehaald in zo'n C-klasse) en het Mercedes rijden kon ik wel waarderen. Zo'n oude E deed dat rijden eigenlijk nog beter. Qua smaak.. zeker als de E vies was en later toen er aardig wat roest op zat keken mensen toch anders naar je. Het is ook tot nu toe de enige auto waarmee ik ooit door de douane (midden in Duitsland) van de weg af ben geplukt voor een controle. Met de E kwam ik nog weleens in Wolfsburg en Russelsheim en verder elke dag in Aachen. De Duitse collega's reden bij voorkeur een stuk nieuwer en keken ook weleens meewarig. Toch leek het me zonde een nieuwere auto te kopen zolang ik dit soort afstanden reed. Eerst de E maar oprijden maar dat ging alsnog sneller dan gehoopt. Anders dan de SAAB, Alfa, of Fiat is de Mercedes wel meteen op de sloop uitgekomen.
2003 Volvo XC70 2.5t - Stationwagon - beige
Er kwam ineens de mogelijkheid om een eigen bedrijf te starten. Dat zou ook betekenen dat ik veel vanuit huis zou kunnen werken. En zo had ik geen diesel meer nodig. Ik ging kijken naar weer een SAAB. Een 9-3 SportSedan dit keer. Totdat ik in Zweden een Volvo V60 CrossCountry meekreeg als huurauto. Het comfortverschil met de V40 die ik had gehad (en de normale V60 had ik ook weleens in gereden) was aanzienlijk, en dat zelfs op winterbanden met studs. En zo werd de zoektocht aangepast naar een Volvo XC70; wat ouder dan zo'n V60CC maar nog comfortabeler. Een benzine automaat moest het worden en daarmee werd het automatisch een 2.5 turbo 5-cilinder. En een echte Cross Country want met heel veel bodemvrijheid en AWD. Lange ritten (Berlijn, Stuttgart) zijn een genot met zo'n auto. Ook ritten van een uur zijn erg fijn. Bij korte ritten gaat niet alleen het benzine verbruik fors omhoog maar ook de onderhoudskosten. Meer en meer had ik klanten die niet op een rijdbare afstand zaten; of de agenda liet het niet toe zelf te rijden. Daarmee bleven alleen korte stukjes over wat zonde was van de auto.

Zelf zakelijk gekochte auto's
2019 Hyundai Ioniq Electric - 5deurs hatchback - zwart
Een fan van elektrisch rijden (ja het heeft minder karakter maar dat is met elke dagelijkse auto) en niet ongevoelig voor financiele voordelen van een auto op het bedrijf en specifiek ook de elektrische auto voordelen. Daarbij zag ik de XC70 lijden onder de vele kortere stukjes. Zodoende kon ik een vrijwel geheel nieuwe Hyundai kopen, een dealer demo. Opvallend genoeg is de catalogus waarde van deze Ioniq vrijwel hetzelfde als de Volvo V40 die ik een aantal jaar geleden geleasd had (bij een oud-werkgever). Toen waren het nog de diesels met lage bijtelling en forse BPM korting.

Uiteindelijk de Ioniq heel goed kunnen inruilen. De Ioniq5 lonkte met meer ruimte en een terugkeer naar geweldige stoelen zoals in de E-klasse en XC70. Verder een mooi uiterlijk en veel meer range.
Hyundai Ioniq5 73kWh RWD Lounge 19" - Crossover - olijfkleurig

Met de opgebouwde ervaring met elektrisch rijden was het me duidelijk dat de volgende zakelijke auto ook weer elektrisch moest zijn. Wel wilde ik meer comfort en luxe. Extra range zou ook fijn zijn maar liefst zonder dat de tijd voor snelladen erg sterk op zou lopen. En toen kwam het Hyundai concern met hun nieuwe elektrische platform. Ik heb het design van de Ioniq5 eerst een beetje op me laten inwerken, de reviews afgewacht en een proefrit gemaakt. Pas daarna mijn serieuze interesse laten blijken. Ik was eigenlijk van plan pas in 2022 een bestelling te plaatsen maar het inruilbod op mijn oude Ioniq (en de vrij sterk oplopende levertijd) heeft ervoor gezorgd dat ik al eerder besteld heb. Bij bestelling werd aangegeven dat met het panorama dak (en het teal(groen)/lichtgrijs interieur) de levering misschien niet meer in 2021 zou lukken. En toch lukte het nog net voor de Kerst!
Echt foutloos is de Ioniq5 niet geweest. Er waren wat terugroepacties en garantie reparaties. Ook stond ik een keer met een lege 12V accu en dan moet je dus als het ware starthulp geven. Los daarvan wel een prettige auto geweest.
Nio ET5 Touring 75kWh 19" - Stationwagon - oranjerood
Uit professionele nieuwsgierigheid ging ik eens kijken bij wat van de nieuwkomers op de markt, waaronder ook Nio. Het design doet heel erg modern en Europees aan (geen wonder, zowel design als ontwikkeling gebeuren voor een aanzienlijk deel in Duitsland, Engeland en California) en als bijzonderheid is dat ze een stationwagen hebben als EV. Want daar neeg ik toch meer naar. De hogere zitpositie en zwaartepunt van een crossover of SUV zijn niet helemaal mijn smaak. Het compromis tussen comfort en weggedrag laat zich daar toch moeilijker sluiten.
De Nio bleek een werkelijk fantastisch mooi en kwalitatief interieur te hebben. Heel rustig aan het oog, mooie materialen en heel slim qua gebruiksvriendelijkheid. Dat terwijl ik van bijvoorbeeld BMW steeds meer teleurgesteld was in de interieurs en Mercedes had steeds meer glimmende zaken (waarom moet een speakerrooster zo ontzettend in het zicht zitten en geheel afwijkend materiaal hebben dan het rest van het interieur?).
Zelfs het accu swappen waar ik wat sceptisch tegen over stond begreep ik steeds beter en was bij de proefrit een goede ervaring. Algemeen is de klantgerichtheid werkelijk fantastisch. Een Nio moest het dus worden. In September 2023 besteld en in Februari 2024 geleverd. Als enige in Nederland in deze kleur.

Alpine A110 Legende - Sportwagen - donkerblauw

Om zakelijk een back-up te hebben en dan ook nog eens totaal los van oplaad infrastructuur is een 2e zakelijke auto niet geheel ondenkbaar. Ik heb dit ingevuld door een sportwagen geschikt voor alledaags gebruik uit te zoeken. Daarnaast moest het ook nog representatief zijn. Eigenlijk ging ik gewoon eens kijken bij Alpine uit professionele interesse maar de proefrit was volledig overtuigend. Het lichtgewicht gevoel, het wel aanwezige goede comfort en luxe, hoe de auto om je heen roteert.... De Alpine was een positieve verrassing.
De 2e/3e auto
1991 Opel Astra-F 1.4i - 3deurs hatchback - donkerrood
Het wonen in een dorp maakt het al sneller nodig om een 2e auto te hebben. De eerste die we hadden was een basis uitvoering van de Astra. Dit bracht herinneringen aan de basis E-Kadett die ik als eerste auto had. Leuke auto, erg zuinig en goedkoop. En dat zonder in de echte boodschappenauto categorie te zijn vervallen. Zelf ook een tijdje als dagelijkse auto gereden nadat de Vento total-loss verklaard was. Na probleemloze jaren heb ik op de oprit een keer de koppakking moeten wisselen na een bijna kokende motor. Maar de motor was nooit meer hetzelfde. Toenemende roest zorgde ervoor dat we de auto van de hand deden aan een opkoper. Een jaar later stond de Astra als gedemonteerd geregistreerd.

2006 Citroen C1 1.0 - 3deurs hatchback - rood
Na een tijdje zonder noodzaak voor een 2e auto (of de noodzaak kunnen oplossen met een van de hobby auto's) moest er dan toch maar weer eentje bijgevoegd worden. We gingen op zoek naar wat een spirituele opvolger moest worden van de Astra. Leuke auto, vrij basis, erg zuinig en goedkoop. Boodschappenauto's waren wel wat verder geevolueerd dus dat was geen taboe meer. Wel moest het vooral voorin niet te krap aanvoelen. De "CityBugs" voldeden aan de criteria en zo kochten we een heel erg kale C1. Ook deze is met regelmaat in het topic terug te vinden.

2010 Renault Wind 1.2 TCE - 2deurs coupe/cabriolet - zwart
Op een gegeven moment is het dan toch eens tijd voor een vervanging van een dagelijkse auto. Aangezien we bij de C1 de achterbank alleen gebruikten als extra kofferbak (want die is wat beperkt) zou een 2-zitter ook kunnen. Mijn vrouw had een Renault Wind gezien en wilde dat wel. Dus zo gedaan. Ondergewaardeerde auto zo'n Wind en juist een erg praktische cabriolet die goed stuurt.
De auto valt best wel op en het kwam zelfs zover dat Youtuber Hubnut ook deze auto gereviewd heeft.

Motor
2021 Honda CMX500 Rebel - matblauw
Ikzelf heb geen motorrijbewijs en ben ook niet echt een motor liefhebber. Bij mijn vrouw is dat anders. Zodoende is er wel een motor gekomen. Een erg leuk model van Honda wat een beetje tussen chopper en naked bike inzit.

Campers
1979 VW LT35D - buscamper - wit
En dan komt er ineens een camper op je pad. Precies het formaat wat wij prettig vinden (ruim genoeg maar past toch in een parkeervak). Wat sloom, rumoerig en soms hard werken zo zonder stuurbekrachtiging maar ook wel juist weer een hele ervaring. Onthaasten is het wel met de 75pk van de turbo-loze 6-cilinder lijn diesel. Uiteindelijk is deze toch ingeruild op een nieuwe camper. Het was een leuke oldtimer maar werd voor onze behoeften qua camper een beperking.

2021 Citroen Jumper - Possl Summit 540 - buscamper - grijsblauw
De LT was niet echt geschikt voor snelweg rijden voor langere tijd. Dus er was wel enige beperking aan hoe ver je kon gaan. Daarnaast zat er geen kachel in. Dat heeft ons wel er van weerhouden om er mee naar Scandinavië te gaan. Het zijn immers best wel wat snelwegkilometers voordat je daar uberhaubt bent. Qua weer moet je ook een beetje geluk hebben dan. Ver naar het zuiden zijn we ook niet geweest want als het een paar dagen boven de 30 graden is zijn zowel stilstaan (de warmte gaat maar moeilijk uit de bus) als rijden (de motorwarmte komt goed de bus in) niet erg prettig. Het feit dat de Elzas tegenwoordig ook een milieuzone is en Wallonie dat gaat worden helpt ook niet met een oldtimer diesel. Het omslagpunt kwam echter toen we steeds meer moeite kregen met het slapen op het eenvoudige bed. Ongetwijfeld werden de kussens daarvan wat minder maar ook raak je daar wat gevoeliger voor. Na een tijdje zoeken en maar beperkt kunnen vinden wat we wilden; en daarbij tegen de erg stevige restwaarde van campers aan liepen, zijn we uiteindelijk bij een nieuwe uitgekomen. Precies naar onze wensen samengesteld.

Sevel (Citroen Jumper, Peugeot Boxer & Fiat Ducato) beheerst de camper markt met hun brede laadruimte (dwarsbed kan gewoon) en beste roestbescherming. Daar binnen viel de keuze dus. De Citroen is iets goedkoper dan de Ducato en het enige verschil zit in de neus (die ik persoonlijk mooier vindt bij Citroen) en de Franse motor die ik als erg goed ken (geen link met die oude motoren die nogal eens stuk gingen). De inbouwer is de Duitse firma Possl; de firma die als eerste ooit begon met fabrieks buscampers.
Hobby-auto's
Ik ben een autoliefhebber met een zeer brede smaak. Wel moet er een verhaal aan zo'n auto vastzitten; vooral de ontwikkeling. Een Corvette was een jongensdroom. Een SAAB 96 stond op de lijst. NSU Ro80, AlfaSud, Citroen GS, Panhard 24, Chevrolet Corvair, Rolls-Royce Silver Spirit/Spur, Ford Model A.... dat zijn een aantal anderen die ook heel erg bovenaan de lijst staan. Oftewel; ik noem mezelf een beginnend verzamelaar
1997 Alfa Romeo 164 Super TwinSpark - sedan - zwart
Het autoliefhebber zijn is soms moeilijk te combineren met een dagelijkse auto. Daarnaast is sleutelen een hobby, maar heb ik er geen plezier van als het onder tijdsdruk moet (ik heb niet voor niets het uiteindelijk niet tot mijn vak gemaakt). En zo werd het tijd voor een eerste hobby auto. Iets bijzonders was ook wel wat ik zocht en verder geen onmogelijk project. En zo werd het een Alfa Romeo die een beetje miskend is/was; de 164. Mijn vrouw zag het als een lelijke auto. Jaren later is het haar grote favoriet. Een beetje opknappen hier en daar en een keer een toerrit en vakantie werd ermee gereden. Uiteindelijk werd het een restauratie. Inmiddels al ruim 15 jaar in bezit en ook regelmatig aangehaald in het topic. Met de Alfa ben ik sinds de restauratie niet heel ver gereden. De plannen zijn er echter wel om wat meer te rijden dan alleen puzzelritten zo nu en dan.

1988 Chevrolet Corvette Coupe - sportauto - donkerrood
Ooit beloofde ik mezelf "als ik later groot ben" een Corvette te kopen. En toen deed ik dat gewoon. Een keurige California import vond ik in Duitsland; nog vers van de boot. Wat er aan woorden over te zeggen is staat in het topic. De Corvette is al weer iets van 10 jaar in bezit en is in zeer goede technische staat en ook optisch erg mooi. Ik ben er mee naar Le Mans 24h geweest en verder is de Corvette door een stel Engelse en Amerikaanse experts (die letterlijk boeken hebben geschreven over Corvette C4's) helemaal doorgelicht en als in goede en zeer originele staat bevonden.
Ook met deze auto is er een review gedaan door HubNut

1982 Suzuki SC100 GX - kei-car - blauw
Een zwak voor dit model had zowel mijn vrouw als ikzelf. En toen er een leuke basis voor een opknap project langskwam heb ik het bij wijze van cadeau aangeschaft. Er is nog een hoop te doen! De voorzijde is al gerestaureerd op het remsysteem na. Het interieur is geheel opnieuw opgebouwd en alle elektra is gerepareerd. De achterzijde heeft al heel wat roestreparaties achter de rug maar er zijn er nog meer. De motor en aandrijflijn zijn al een heel stuk gevorderd. Het doel is de Suzuki eerst APK waardig te hebben en betrouwbaar. Daarna zal er verder gewerkt worden aan de looks en krijgt hij een nieuwe laklaag.

1973 SAAB 96 - 2-deurs sedan - groen
Een leuke kans kwam langs om deze in goede staat verkerende klassieker te kopen die op mijn favorieten lijst stond. Ongerestaureerd en met de hele historie bekend vanaf nieuw. Een remrevisie later en wat laswerk aan de dorpel en de SAAB was klaar. Een beetje bijhouden en mee rijden vooral. Met deze 96 was ik bij AW Classics Klokje Rond, bij een AW Classics dubbeltest en Youtuber Hubnut maakte er een video over.

1965 Panhard 24BT - 2-deurs sedan - rood
Een ultieme uiting van een Franse auto is voor mij het merk Panhard. En daarbij heb ik vooral iets met de styling van hun laatste automodel, de 24. Maar Panhards zijn zeldzaam, en onderdelen (zeker model specifiek) misschien nog wel zeldzamer. Goede modellen zijn dan ook meestal al in de handen van verzamelaars. Dus toen er eentje opdook bij een klassieker handelaar was dat interessant. Nog even een beetje afgehouden maar uiteindelijk toch gaan kijken en toen gekocht. Helaas liep het verhaal niet helemaal zoals je zou willen; de dag na het ophalen liep de motor kapot. Maar dat kon gelukkig gerepareerd worden.
De Panhard was het fotomodel voor een aankoopadvies in Klassiek & Techniek.

1975 Alfa Romeo AlfaSud L - 4-deurs sedan - blauw
Als er dan nog ooit eens een Alfa bij zou komen dan moest dat een 1e serie AlfaSud zijn als gewone N of als luxe L, met de 1.2liter enkele carburateur. En het werd er een met een geweldige kleurencombi. Ook van deze auto maakte Hubnut een video.

1973 NSU Prinz 4 L - 2-deurs sedan - bruin
Vanuit de Duitse merken heb ik vooral iets met de voorlopers van Audi (DKW & Auto-Union) en een merk wat daar later in opging namelijk NSU. Uiteraard ook de NSU Ro80 maar ook de kleinere modellen waren bijzonder. En zo kwam ik eens een NSU Prinz 4 tegen. Een model uit de jaren 60 met techniek die nog ouder is, dit is namelijk niet de bekendere 4-cilinder maar juist de oude luchtgekoelde 2-cilinder. Verder is de Prinz heel erg klein, al komt dat op de foto niet zo over.

De NSU komt binnenkort echter weer te koop; het is toch niet helemaal mijn ding. Net voor het besluit wel ook nog door HubNut gereviewd.
Laatst bewerkt: