Engineer: '65 Panhard/'73 NSU/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Engineer2

Kilometervreter
De originele openingspost is behoorlijk aangepast om een wat completere en bijgewerkte autohistorie te laten zien

Eerste auto's
1984 Opel Kadett E 1.2S - 3deurs hatchback - donkerblauw
Mijn eerste auto stond altijd al voor de deur. Ik kreeg van de buurman zijn "overdekte regenjas" waarvan het een twijfel was of deze de APK zou halen. Nog voordat ik mijn rijbewijs had. Na wat roestgaten opgelost te hebben bleek bij de APK dat er een remleiding geploft was (tijdens de remmentest). Er waren zoveel stukken remleiding rot dat ik er klaar mee was. Nog altijd geen foto van gevonden.

1992 Ford Sierra 2.0 - sedan - wit
Na een Alfa 33 bekeken te hebben (krom van een aanrijding) een auto gekocht bij een nogal ..eh.. typerende autohandelaar. Hij was wel aardig. Best een sterke motor en achterwielaandrijving waren leuk. Ik volgde de MTS Autotechniek en zo sleutelde ik veel zelf. De Sierra had ook vaak rare dingen. Op een gladde weg (en toch nog wat onervaren) onderstuurd de bocht uitgegleden en op een lantaarnpaal geklapt. Tot op de dag van vandaag het enige ongeluk wat mijn eigen schuld was. Ook hier nog steeds geen foto's gevonden.

1992 Nissan 100NX 1.6 - targa-coupe - rood
Deze auto had zo'n ongelooflijk complexe carburateur en heeft nooit super gelopen. Wel bleef hij maar gaan en ik heb de auto een jaar of 3 of 4 gehad. Ook best nog wat kilometers ermee gemaakt ondanks dat ik inmiddels student was bij de HTS Autotechniek. Dit was ook de periode waarin al het tuning en styling populair begon te worden. Ook mijn 100NX ontsnapte er niet aan met een zelf-gemodificeerde voorbumper en een grote achtervleugel. Uiteindelijk verkocht voor de export naar Afrika en als auto-loze student verder.

De studenten circuitdag auto
1990 Chevrolet Corsica 2.2i - 5deurs hatchback - zilver
Voor een circuitdag op Zandvoort moest er een auto komen. Uitdaging was heel goedkoop en anders-dan-anders. Een Rover SD1 en Chevy Impala werden overwogen maar kregen we niet rond. Uiteindelijk een Canadese import Corsica waarvan de lak afbladderde. Heel anders dan de Europese Corsica's. Met wat sleutelen en gebruikte Caddilac onderdelen zelfs een APK erop en de circuitdag gereden. Een klapper met een Volvo 440 leverde een niet meer rijdende Volvo op en een accu die opnieuw moest worden vastgezet voor de Corsica. Onverwoestbaar dus. Mee op vakantie naar de Eifel geweest, een keer een kokende motor gehad en pas bij de volgende APK was het sloop moment echt gekomen.

Stage vervoer
1991 Peugeot 405 1.6i automaat - sedan - rood
Was ingeruild omdat het olielampje een keer aan was gegaan. Voor weinig meegenomen en zelf onderhoud op peil gebracht. Eerste automaat en wat is dat toch fijn. Voor vakantie en stage vervoer en zo gingen de kilometers erg snel. Op een record winterdag over de A15 vanaf Arnhem gereden waarbij de bumper als sneeuwschuiver werkte en de neus van de 405 steeds langer werd door opgebouwde sneeuw. Uiteindelijk gesneuveld aan een kloppend drijfstanglager en de neiging om overal plasjes olie achter te laten.

Serieus dagelijks vervoer
1994 VW Vento TDI 90pk - sedan - groen
Inmiddels afgestudeerd werd het budget voor een auto al iets meer. Niet langer meer alleen kijken naar sloop-rijpe auto's. Nu kwam er met het oog op de kilometers een diesel. Eigenlijk was dit perfect, veel ruimte en erg zuinige motor. Het was dan ook erg jammer dat een paar maanden later een Mercedes uit de bocht vloog en we een vrijwel frontale aanrijding hadden. Vol met de neus in de airbag en opgevangen door de gordels maar de Vento was niets meer. Ondanks het feit dat de schuldvraag simpel was en zelfs bevestigd door de politie rapporten duurde het maanden voordat het verzekering werk was afgerond. Hier zijn zeker foto's van, maar waar?

1997 FIAT Marea weekend TD100 - station - donkergroen
Deze auto is beroemd! Want hiermee was ik ooit bij Autoweek klokje rond. Een beetje een noodgedwongen aankoop. Het afhandelen van de verzekering duurde erg lang dus met hangen en wurgen een wat slechtere auto gekocht. Een Alfa Romeo 145 bekeken en deze FIAT. De wastegate van de turbo was stuk waardoor de turbo niet meer afgeregeld werd. Is altijd goed gegaan. Bij 3 ton gekocht en meer dan 60.000km gereden ermee.

1999 Alfa Romeo 156 1.9JTD - sedan - rood
Ik was vaak met een vriend op pad (puzzelritten van de Alfa Romeo club) die een aantal 155's heeft gehad. En zo kwam ik toch wel bij zo'n heel mooie 156 uit. Een JTD was ook nog eens zuiniger. En zo kwam er deze 156 in wat ooit de typische lease auto uitvoering was (sportpakket). Heerlijke auto en heel veel plezier mee gehad. Bijna 150.000km mee gereden.

Ik was heel erg blij met de 156. Heerlijke auto om te rijden, erg mooi om te zien. Ook erg betrouwbaar. In de 150.000km een paar kleine kwaaltjes meegemaakt; maar het waren vooral de draagarmen die het (zeker met zo'n sportonderstel) best zwaar hadden. Op het laatst woonden we tijdelijk in Luxemburg en de vele trips over de snelwegen in de Ardennen tussen Nederland en Luxemburg (dat was toen echt nog een gatenkaas op de snelweg) lieten de slijtage nog harder oplopen. Inmiddels was de 4 ton gehaald en mocht er wel een vervanger komen.

2000 SAAB 9-3 2.2TiD 125pk - 3deurs hatchback - blauw
Op aanraden van een Luxemburgse collega en SAAB verzamelaar een SAAB gekocht (was net de tijd dat SAAB wel/niet zou verdwijnen). Een 3-deurs in mooie opvallende kleur blauw en met een velours beige interieur werd het. En door de waardedaling van SAAB's was het een erg goede prijs. De SAAB deed goed dienst op de ritten naar Luxemburg en deed het met zijn grote achterklep ook goed als verhuiswagen toen we weer volledig in Nederland gingen wonen. Na nog een tijdje als dagelijkse auto werd de SAAB een 2e auto terwijl ik lease auto's had. Ik was namelijk de helft van elke week in West-Vlaanderen Na de lease auto's gebruikte ik de SAAB weer als dagelijkse auto maar al snel daarna liep de motor kapot ergens langs de A2. Erg zonde want het was een fijne auto, zelfs met zo'n relatief ouderwetse Diesel.

De eerste lease-auto
2012 VW Polo Bluemotion 1.2 TDI - 3deurs hatchback - zilver
Terug uit Luxemburg weer naar Nederland maar wel 2 dagen in de week in Belgie werken; en zo verdiende ik een eerste lease-auto. Ik was er wel blij mee ook al was het maar een vrij sobere en kale Polo. Toen ik hem 2 jaar later met 100.000km erop mocht inleveren was ik minder blij. Grootste ergernis was de doorgezeten bestuurdersstoel en de constante rammels overal. De VW dealer organisatie was ook een drama.

2013 VW Polo Bluemotion 1.2 TDI - 5deurs hatchback - zwart
Ik kreeg een tussen auto voor wat ruim een halfjaar zou worden. Deze versie had wel meer luxe aan boord. Dat bracht echter ook heel veel elektronische storingen waar de dealer niets mee kon. Een navigatie systeem wat (zelfs in 6 verschillende landen) om de paar uur een waarschuwing voor een spookrijder uitstuurde. Elke dag weer. Een stuurbekrachtiging waarvan de motor was doorgebrand na een rit door diepe sneeuw in de Ardennen. Een ruitenwisser die soms spontaan ging wissen. En een elektrisch raam wat spontaan was opengegaan midden in een regenachtige nacht.

2014 Volvo V40 D4 - 5deurs hatchback -blauw
En toen kwam er een lease auto die ik zelf uitgekozen had. Ik ging voor luxe (geen sportpakket) en met alle rijassistenten die maar leverbaar waren. Het budget liet toen alleen nog een D2 toe. Groot was dan ook de verbazing toen bij aflevering er een D4 stond. Foutje van de dealer. Na wat heen en weer gebel de auto dan toch mee kunnen nemen voor de D2 prijs. Ik was heel erg tevreden ermee en ook met de Volvo dealer organisatie.
hncyx14btpl1.jpg

Terug naar eigen auto's voor dagelijks vervoer
1998 Mercedes-Benz E220CDI - sedan - donkerblauw
Door een andere baan (net over de grens in Duitsland) kwam het lease auto tijdperk ten einde. Eerst met de SAAB maar die was al snel stuk. Even snel dan maar een comfortabele diesel gekocht. En eindelijk een diesel met automaat. Niet perse mijn smaak zo'n Benz maar het reed wel geweldig. Na 120.000km in minder dan 2 jaar tijd en twee keer een automaat bak stuk was het wel weer over. De roest begon uiteindelijk ook wel effect te hebben. De Mercedes is uitgebreid in dit topic aan bod geweest.

Ik had veel met nieuwere C-klasses gereden (en zelfs mijn prototype/advanced driving rijbewijs gehaald in zo'n C-klasse) en het Mercedes rijden kon ik wel waarderen. Zo'n oude E deed dat rijden eigenlijk nog beter. Qua smaak.. zeker als de E vies was en later toen er aardig wat roest op zat keken mensen toch anders naar je. Het is ook tot nu toe de enige auto waarmee ik ooit door de douane (midden in Duitsland) van de weg af ben geplukt voor een controle. Met de E kwam ik nog weleens in Wolfsburg en Russelsheim en verder elke dag in Aachen. De Duitse collega's reden bij voorkeur een stuk nieuwer en keken ook weleens meewarig. Toch leek het me zonde een nieuwere auto te kopen zolang ik dit soort afstanden reed. Eerst de E maar oprijden maar dat ging alsnog sneller dan gehoopt. Anders dan de SAAB, Alfa, of Fiat is de Mercedes wel meteen op de sloop uitgekomen.

2003 Volvo XC70 2.5t - Stationwagon - beige
Er kwam ineens de mogelijkheid om een eigen bedrijf te starten. Dat zou ook betekenen dat ik veel vanuit huis zou kunnen werken. En zo had ik geen diesel meer nodig. Ik ging kijken naar weer een SAAB. Een 9-3 SportSedan dit keer. Totdat ik in Zweden een Volvo V60 CrossCountry meekreeg als huurauto. Het comfortverschil met de V40 die ik had gehad (en de normale V60 had ik ook weleens in gereden) was aanzienlijk, en dat zelfs op winterbanden met studs. En zo werd de zoektocht aangepast naar een Volvo XC70; wat ouder dan zo'n V60CC maar nog comfortabeler. Een benzine automaat moest het worden en daarmee werd het automatisch een 2.5 turbo 5-cilinder. En een echte Cross Country want met heel veel bodemvrijheid en AWD. Lange ritten (Berlijn, Stuttgart) zijn een genot met zo'n auto. Ook ritten van een uur zijn erg fijn. Bij korte ritten gaat niet alleen het benzine verbruik fors omhoog maar ook de onderhoudskosten. Meer en meer had ik klanten die niet op een rijdbare afstand zaten; of de agenda liet het niet toe zelf te rijden. Daarmee bleven alleen korte stukjes over wat zonde was van de auto.

Zelf zakelijk gekochte auto's
2019 Hyundai Ioniq Electric - 5deurs hatchback - zwart
Een fan van elektrisch rijden (ja het heeft minder karakter maar dat is met elke dagelijkse auto) en niet ongevoelig voor financiele voordelen van een auto op het bedrijf en specifiek ook de elektrische auto voordelen. Daarbij zag ik de XC70 lijden onder de vele kortere stukjes. Zodoende kon ik een vrijwel geheel nieuwe Hyundai kopen, een dealer demo. Opvallend genoeg is de catalogus waarde van deze Ioniq vrijwel hetzelfde als de Volvo V40 die ik een aantal jaar geleden geleasd had (bij een oud-werkgever). Toen waren het nog de diesels met lage bijtelling en forse BPM korting.

Uiteindelijk de Ioniq heel goed kunnen inruilen. De Ioniq5 lonkte met meer ruimte en een terugkeer naar geweldige stoelen zoals in de E-klasse en XC70. Verder een mooi uiterlijk en veel meer range.

Hyundai Ioniq5 73kWh RWD Lounge 19" - Crossover - olijfkleurig
51769715848_e27473e4d4_b.jpg

Met de opgebouwde ervaring met elektrisch rijden was het me duidelijk dat de volgende zakelijke auto ook weer elektrisch moest zijn. Wel wilde ik meer comfort en luxe. Extra range zou ook fijn zijn maar liefst zonder dat de tijd voor snelladen erg sterk op zou lopen. En toen kwam het Hyundai concern met hun nieuwe elektrische platform. Ik heb het design van de Ioniq5 eerst een beetje op me laten inwerken, de reviews afgewacht en een proefrit gemaakt. Pas daarna mijn serieuze interesse laten blijken. Ik was eigenlijk van plan pas in 2022 een bestelling te plaatsen maar het inruilbod op mijn oude Ioniq (en de vrij sterk oplopende levertijd) heeft ervoor gezorgd dat ik al eerder besteld heb. Bij bestelling werd aangegeven dat met het panorama dak (en het teal(groen)/lichtgrijs interieur) de levering misschien niet meer in 2021 zou lukken. En toch lukte het nog net voor de Kerst!
Echt foutloos is de Ioniq5 niet geweest. Er waren wat terugroepacties en garantie reparaties. Ook stond ik een keer met een lege 12V accu en dan moet je dus als het ware starthulp geven. Los daarvan wel een prettige auto geweest.

Nio ET5 Touring 75kWh 19" - Stationwagon - oranjerood
Uit professionele nieuwsgierigheid ging ik eens kijken bij wat van de nieuwkomers op de markt, waaronder ook Nio. Het design doet heel erg modern en Europees aan (geen wonder, zowel design als ontwikkeling gebeuren voor een aanzienlijk deel in Duitsland, Engeland en California) en als bijzonderheid is dat ze een stationwagen hebben als EV. Want daar neeg ik toch meer naar. De hogere zitpositie en zwaartepunt van een crossover of SUV zijn niet helemaal mijn smaak. Het compromis tussen comfort en weggedrag laat zich daar toch moeilijker sluiten.
De Nio bleek een werkelijk fantastisch mooi en kwalitatief interieur te hebben. Heel rustig aan het oog, mooie materialen en heel slim qua gebruiksvriendelijkheid. Dat terwijl ik van bijvoorbeeld BMW steeds meer teleurgesteld was in de interieurs en Mercedes had steeds meer glimmende zaken (waarom moet een speakerrooster zo ontzettend in het zicht zitten en geheel afwijkend materiaal hebben dan het rest van het interieur?).
Zelfs het accu swappen waar ik wat sceptisch tegen over stond begreep ik steeds beter en was bij de proefrit een goede ervaring. Algemeen is de klantgerichtheid werkelijk fantastisch. Een Nio moest het dus worden. In September 2023 besteld en in Februari 2024 geleverd. Als enige in Nederland in deze kleur.

Alpine A110 Legende - Sportwagen - donkerblauw

Om zakelijk een back-up te hebben en dan ook nog eens totaal los van oplaad infrastructuur is een 2e zakelijke auto niet geheel ondenkbaar. Ik heb dit ingevuld door een sportwagen geschikt voor alledaags gebruik uit te zoeken. Daarnaast moest het ook nog representatief zijn. Eigenlijk ging ik gewoon eens kijken bij Alpine uit professionele interesse maar de proefrit was volledig overtuigend. Het lichtgewicht gevoel, het wel aanwezige goede comfort en luxe, hoe de auto om je heen roteert.... De Alpine was een positieve verrassing.

De 2e/3e auto
1991 Opel Astra-F 1.4i - 3deurs hatchback - donkerrood
Het wonen in een dorp maakt het al sneller nodig om een 2e auto te hebben. De eerste die we hadden was een basis uitvoering van de Astra. Dit bracht herinneringen aan de basis E-Kadett die ik als eerste auto had. Leuke auto, erg zuinig en goedkoop. En dat zonder in de echte boodschappenauto categorie te zijn vervallen. Zelf ook een tijdje als dagelijkse auto gereden nadat de Vento total-loss verklaard was. Na probleemloze jaren heb ik op de oprit een keer de koppakking moeten wisselen na een bijna kokende motor. Maar de motor was nooit meer hetzelfde. Toenemende roest zorgde ervoor dat we de auto van de hand deden aan een opkoper. Een jaar later stond de Astra als gedemonteerd geregistreerd.

2006 Citroen C1 1.0 - 3deurs hatchback - rood
Na een tijdje zonder noodzaak voor een 2e auto (of de noodzaak kunnen oplossen met een van de hobby auto's) moest er dan toch maar weer eentje bijgevoegd worden. We gingen op zoek naar wat een spirituele opvolger moest worden van de Astra. Leuke auto, vrij basis, erg zuinig en goedkoop. Boodschappenauto's waren wel wat verder geevolueerd dus dat was geen taboe meer. Wel moest het vooral voorin niet te krap aanvoelen. De "CityBugs" voldeden aan de criteria en zo kochten we een heel erg kale C1. Ook deze is met regelmaat in het topic terug te vinden.

2010 Renault Wind 1.2 TCE - 2deurs coupe/cabriolet - zwart
Op een gegeven moment is het dan toch eens tijd voor een vervanging van een dagelijkse auto. Aangezien we bij de C1 de achterbank alleen gebruikten als extra kofferbak (want die is wat beperkt) zou een 2-zitter ook kunnen. Mijn vrouw had een Renault Wind gezien en wilde dat wel. Dus zo gedaan. Ondergewaardeerde auto zo'n Wind en juist een erg praktische cabriolet die goed stuurt.
De auto valt best wel op en het kwam zelfs zover dat Youtuber Hubnut ook deze auto gereviewd heeft.

Motor
2021 Honda CMX500 Rebel - matblauw
Ikzelf heb geen motorrijbewijs en ben ook niet echt een motor liefhebber. Bij mijn vrouw is dat anders. Zodoende is er wel een motor gekomen. Een erg leuk model van Honda wat een beetje tussen chopper en naked bike inzit.
51431610842_0f0a425e3b_c.jpg

Campers
1979 VW LT35D - buscamper - wit
En dan komt er ineens een camper op je pad. Precies het formaat wat wij prettig vinden (ruim genoeg maar past toch in een parkeervak). Wat sloom, rumoerig en soms hard werken zo zonder stuurbekrachtiging maar ook wel juist weer een hele ervaring. Onthaasten is het wel met de 75pk van de turbo-loze 6-cilinder lijn diesel. Uiteindelijk is deze toch ingeruild op een nieuwe camper. Het was een leuke oldtimer maar werd voor onze behoeften qua camper een beperking.

2021 Citroen Jumper - Possl Summit 540 - buscamper - grijsblauw
De LT was niet echt geschikt voor snelweg rijden voor langere tijd. Dus er was wel enige beperking aan hoe ver je kon gaan. Daarnaast zat er geen kachel in. Dat heeft ons wel er van weerhouden om er mee naar Scandinavië te gaan. Het zijn immers best wel wat snelwegkilometers voordat je daar uberhaubt bent. Qua weer moet je ook een beetje geluk hebben dan. Ver naar het zuiden zijn we ook niet geweest want als het een paar dagen boven de 30 graden is zijn zowel stilstaan (de warmte gaat maar moeilijk uit de bus) als rijden (de motorwarmte komt goed de bus in) niet erg prettig. Het feit dat de Elzas tegenwoordig ook een milieuzone is en Wallonie dat gaat worden helpt ook niet met een oldtimer diesel. Het omslagpunt kwam echter toen we steeds meer moeite kregen met het slapen op het eenvoudige bed. Ongetwijfeld werden de kussens daarvan wat minder maar ook raak je daar wat gevoeliger voor. Na een tijdje zoeken en maar beperkt kunnen vinden wat we wilden; en daarbij tegen de erg stevige restwaarde van campers aan liepen, zijn we uiteindelijk bij een nieuwe uitgekomen. Precies naar onze wensen samengesteld.
51373009706_6d2d57de90_c.jpg

Sevel (Citroen Jumper, Peugeot Boxer & Fiat Ducato) beheerst de camper markt met hun brede laadruimte (dwarsbed kan gewoon) en beste roestbescherming. Daar binnen viel de keuze dus. De Citroen is iets goedkoper dan de Ducato en het enige verschil zit in de neus (die ik persoonlijk mooier vindt bij Citroen) en de Franse motor die ik als erg goed ken (geen link met die oude motoren die nogal eens stuk gingen). De inbouwer is de Duitse firma Possl; de firma die als eerste ooit begon met fabrieks buscampers.

Hobby-auto's
Ik ben een autoliefhebber met een zeer brede smaak. Wel moet er een verhaal aan zo'n auto vastzitten; vooral de ontwikkeling. Een Corvette was een jongensdroom. Een SAAB 96 stond op de lijst. NSU Ro80, AlfaSud, Citroen GS, Panhard 24, Chevrolet Corvair, Rolls-Royce Silver Spirit/Spur, Ford Model A.... dat zijn een aantal anderen die ook heel erg bovenaan de lijst staan. Oftewel; ik noem mezelf een beginnend verzamelaar :D

1997 Alfa Romeo 164 Super TwinSpark - sedan - zwart
Het autoliefhebber zijn is soms moeilijk te combineren met een dagelijkse auto. Daarnaast is sleutelen een hobby, maar heb ik er geen plezier van als het onder tijdsdruk moet (ik heb niet voor niets het uiteindelijk niet tot mijn vak gemaakt). En zo werd het tijd voor een eerste hobby auto. Iets bijzonders was ook wel wat ik zocht en verder geen onmogelijk project. En zo werd het een Alfa Romeo die een beetje miskend is/was; de 164. Mijn vrouw zag het als een lelijke auto. Jaren later is het haar grote favoriet. Een beetje opknappen hier en daar en een keer een toerrit en vakantie werd ermee gereden. Uiteindelijk werd het een restauratie. Inmiddels al ruim 15 jaar in bezit en ook regelmatig aangehaald in het topic. Met de Alfa ben ik sinds de restauratie niet heel ver gereden. De plannen zijn er echter wel om wat meer te rijden dan alleen puzzelritten zo nu en dan.

1988 Chevrolet Corvette Coupe - sportauto - donkerrood
Ooit beloofde ik mezelf "als ik later groot ben" een Corvette te kopen. En toen deed ik dat gewoon. Een keurige California import vond ik in Duitsland; nog vers van de boot. Wat er aan woorden over te zeggen is staat in het topic. De Corvette is al weer iets van 10 jaar in bezit en is in zeer goede technische staat en ook optisch erg mooi. Ik ben er mee naar Le Mans 24h geweest en verder is de Corvette door een stel Engelse en Amerikaanse experts (die letterlijk boeken hebben geschreven over Corvette C4's) helemaal doorgelicht en als in goede en zeer originele staat bevonden.
Ook met deze auto is er een review gedaan door HubNut

1982 Suzuki SC100 GX - kei-car - blauw
Een zwak voor dit model had zowel mijn vrouw als ikzelf. En toen er een leuke basis voor een opknap project langskwam heb ik het bij wijze van cadeau aangeschaft. Er is nog een hoop te doen! De voorzijde is al gerestaureerd op het remsysteem na. Het interieur is geheel opnieuw opgebouwd en alle elektra is gerepareerd. De achterzijde heeft al heel wat roestreparaties achter de rug maar er zijn er nog meer. De motor en aandrijflijn zijn al een heel stuk gevorderd. Het doel is de Suzuki eerst APK waardig te hebben en betrouwbaar. Daarna zal er verder gewerkt worden aan de looks en krijgt hij een nieuwe laklaag.

1973 SAAB 96 - 2-deurs sedan - groen
Een leuke kans kwam langs om deze in goede staat verkerende klassieker te kopen die op mijn favorieten lijst stond. Ongerestaureerd en met de hele historie bekend vanaf nieuw. Een remrevisie later en wat laswerk aan de dorpel en de SAAB was klaar. Een beetje bijhouden en mee rijden vooral. Met deze 96 was ik bij AW Classics Klokje Rond, bij een AW Classics dubbeltest en Youtuber Hubnut maakte er een video over.

1965 Panhard 24BT - 2-deurs sedan - rood
Een ultieme uiting van een Franse auto is voor mij het merk Panhard. En daarbij heb ik vooral iets met de styling van hun laatste automodel, de 24. Maar Panhards zijn zeldzaam, en onderdelen (zeker model specifiek) misschien nog wel zeldzamer. Goede modellen zijn dan ook meestal al in de handen van verzamelaars. Dus toen er eentje opdook bij een klassieker handelaar was dat interessant. Nog even een beetje afgehouden maar uiteindelijk toch gaan kijken en toen gekocht. Helaas liep het verhaal niet helemaal zoals je zou willen; de dag na het ophalen liep de motor kapot. Maar dat kon gelukkig gerepareerd worden.
De Panhard was het fotomodel voor een aankoopadvies in Klassiek & Techniek.

1975 Alfa Romeo AlfaSud L - 4-deurs sedan - blauw
Als er dan nog ooit eens een Alfa bij zou komen dan moest dat een 1e serie AlfaSud zijn als gewone N of als luxe L, met de 1.2liter enkele carburateur. En het werd er een met een geweldige kleurencombi. Ook van deze auto maakte Hubnut een video.

1973 NSU Prinz 4 L - 2-deurs sedan - bruin
Vanuit de Duitse merken heb ik vooral iets met de voorlopers van Audi (DKW & Auto-Union) en een merk wat daar later in opging namelijk NSU. Uiteraard ook de NSU Ro80 maar ook de kleinere modellen waren bijzonder. En zo kwam ik eens een NSU Prinz 4 tegen. Een model uit de jaren 60 met techniek die nog ouder is, dit is namelijk niet de bekendere 4-cilinder maar juist de oude luchtgekoelde 2-cilinder. Verder is de Prinz heel erg klein, al komt dat op de foto niet zo over.

De NSU komt binnenkort echter weer te koop; het is toch niet helemaal mijn ding. Net voor het besluit wel ook nog door HubNut gereviewd.

Laatst bewerkt:
Leuk man (y)

Ben zelf ook helemaal Alfa freak, heb er zes gehad waarvan ook een 156 JTD zeer fijne wagen.
In de toekomst komt er zeker weer een Alfa, maar toch echt wel een V6 ;)

Trouwens wel een verschrikkelijk fijn blok deze 2.0 twinspark in de 164, heb hem zelf ook gehad in een 75 en 156(y)

Bofkont zei:
Leuk man (y)

Ben zelf ook helemaal Alfa freak, heb er zes gehad waarvan ook een 156 JTD zeer fijne wagen.
In de toekomst komt er zeker weer een Alfa, maar toch echt wel een V6 ;)

Trouwens wel een verschrikkelijk fijn blok deze 2.0 twinspark in de 164, heb hem zelf ook gehad in een 75 en 156(y)

De V6 versies heb ik regelmatig mee gereden. De 155 met 2.5 V6 en de 156 met de 3.2 GTA V6. Heerlijke motoren en niet eens van het heel erge zuipen als je je zelf inhoud en geen korte koude stukjes rijd. Te rijden als een diesel of hoog in de toeren doortrekken. Ook zijn de V6en ontzettend sterk en betrouwbaar maar helaas is het onderhoud wel werk voor specialisten. Daarom zijn er erg veel verwaarloosd.

De twinspark van de 156 is een andere motor. FIAT onderblok met Alfa gemodificeerde cilinderkop. De twinspark van 164 en ook 75 was geen 16V en had zijn basis in de Nord motor die ergens in de jaren 50 of 60 al op de markt kwam. Probleemloos als motor want helemaal uitontwikkeld. Ik ken er meerdere met een 500.000km wat belachelijk veel is voor een benzine motor. Wel zoals elke Alfa motor opletten op het oliepeil. De latere 16V twinspark was helaas iets minder van kwaliteit aangezien deze een distributie riem gebruikte en een slechtere kwaliteit nokkenas versteller had.

Ik ben echt een fan geworden van de originele Alfa Romeo 4-cilinder lijn motoren. De kunde van de ingenieurs om er zo'n mooi stuk techniek van te maken met zo'n karakter van levendigheid en geluid... Dat is waar je Alfisti voor wordt.

Nog wat over mijn LT; De grote en oudere broer van de T3. Toen de mijne gebouwd werd liepen de laatste T2's nog van de band. Ik heb dan ook een T2 stuur (met de komst van de T3 kreeg de LT ook het modernere stuur). Verder waren de achterlichten ook gelijk aan de T2 natuurlijk.

Mijn exemplaar is uit 1979 en afgeleverd als korte wielbasis met hoog dak in Belgie (Kortrijk). Daarna direct omgebouwd naar camper en sindsdien binnen geslapen en alleen voor vakanties op pad geweest. Kilometerstand is vermoedelijk dan ook pas 140.000km en verder ziet de bus er erg goed uit. Foto's zijn van de export uit Belgie een aantal jaar terug. Inmiddels is de bus ietsje aan het roesten gegaan maar we blijven er scherp op. Ik heb hem pas sinds kort en gekocht van een bekende (dezelfde die de bus uit Belgie heeft gehaald).

Best apart geluid uit zo'n 6-cilinder lijn diesel die direct naast je stoel zit. Verder nog echt werken met een zeer vage versnellingspook in de 4-bak en geen stuurbekrachtiging. Zowaar wel rembekrachtiging, wat wel fijn is met een leeggewicht incl. camperinrichting van iets van 2,3 ton. Verder kunnen de ruitenwissers alleen gewone snelheid of iets meer snelheid (geen interval), de ruitesproeiers zijn via een balgje naast het koppelingspedaal (niets elektrisch dus), geen achterruitrij verlichting (gelukkig wel omgebouwd naar manouvreerlampen). Erg leuk die oude techniek.

5tu11.jpg

qq8g7p.jpg

En een recente foto:
11sdzd5.jpg

En even een snel voorbeeldje van het dashboard aangezien ik even geen eigen foto kan vinden. Op de kleur na wel zo'n beetje identiek.
4163017353_d99f8a6ab5_z.jpg

Denk trouwens niet dat er een toerenteller in zit. Zelfs een klok was te gek. De rechter"koker" bevat de snelheidsmeter en de linker is leeg op heel kleine brandstof en temperatuur meters na aan de randen.

En zo ben je ineens een hele tijd verder. De restauratie van de 164 vordert al is het niet heel snel. Zowel voor als achteras en beide subframes zijn van de auto geweest en gereviseerd. Van de motor is het gehele inlaat traject uit elkaar geweest en zijn er o.a. gereviseerde injectoren en nieuwe originele bougies geplaatst. Ook de kabelboom is helemaal nagelopen en schoongemaakt. Nu in gesprek met een autoschade bedrijf voor een nieuw laagje verf.

Maar afgelopen najaar liep ik eigenlijk tegen een Corvette aan. De C4 Corvette's zijn al heel lang een droom auto voor mij en nu kwam er iets binnen bereik. Dat bleek echter een slechte te zijn. Maar nu was de interesse gewekt. Vrij snel daarna bij een klassiekerhandelaar in Duitsland een mooi exemplaar gevonden met minimaal werk eraan. Wat interieur plastic en een lelijke kras op het targadak. Goede basis, goede prijs maar nog wel op een USA title. In het voorjaar was de auto gekocht in California en verscheept. Fast forward: inmiddels staat de Corvette thuis met een NL kenteken erop. En er is zelfs een stallingplek voor geregeld in de buurt. Het grote wachten is dus op het voorjaar.

47938127d1449951939-long-time-dutch-corvette-fanatic-bought-my-first-one-1988-_8512.jpg

47938130d1449951939-long-time-dutch-corvette-fanatic-bought-my-first-one-1988-_8510.jpg

47938131d1449951939-long-time-dutch-corvette-fanatic-bought-my-first-one-1988-_8517.jpg

47938129d1449951939-long-time-dutch-corvette-fanatic-bought-my-first-one-1988-_85.jpg

Om het verhaal compleet te maken. Ik heb wat speurwerk gedaan naar de historie en zo heb ik ook gegevens boven water gekregen van de vorige eigenaar en van de fabriek. Bij de Alfa 164 heb ik destijds ook wat gegevens van de fabriek kunnen lospeuteren maar dat was redelijk beperkt. De GM mannen hielden heel veel bij en voor de huidige Corvette fabriek in Kentucky is dat bestand ook bewaard gebleven. In 1980 ongeveer zijn ze daar begonnen dus ook mijn Corvette is daar van de band af gerold. 2 jaar geleden ben ik er op bezoek geweest en dat maakt het verhaal ook nog meer compleet.

In ieder geval ben ik zo aan de build-sheet gekomen wat in feite een grote onderdelen lijst is. Zonder in de codes te duiken is er weinig aan af te leiden maar er staat bijvoorbeeld wel een code op op welke dag de build-sheet is aangemaakt (in principe is dit enkele uren voor er aan de auto begonnen wordt). Makkelijker te lezen is de originele window sticker. In the USA moet elke auto in een showroom voorzien zijn van een auto specifieke specificatie lijst. Met VIN nummer erop, de optie lijst en de standard equipment lijst, de dealer naam, de prijs, de transport kosten van fabriek naar dealer en de standaard EPA Fuel Economy. GM maakt dus deze window stickers in plaats van de dealers. Zo heb ik ontdekt dat:

Mijn Corvette is oorspronkelijk geleverd via Brown&Brown Chevrolet in Mesa, Arizona (bij Phoenix). Dit nadat hij in begin Maart 1988 geproduceerd was. Het is de standaard 4-traps automaat met de standaard 5.7 liter V8. In dat jaar 240pk en net geen 500Nm. Een coupe met uitneembaar targedak (waar netjes beugeltjes voor zitten in de bagageruimte zodat je het mee kan nemen, veilig vast kan zetten en nog steeds wat bagage ruimte hebt). De kleur is Dark Red Mettallic, ook wel Maroon Red genoemd. En toen kwamen de opties:
Z52 Sport Handling Package: andere schokdempers, andere stuurhuis overbrenging, zwaarder koelingspakket, verstevigingen aan het chassis voor de torsiestijfheid, etc.
G92 Sport Final Ratio: differentieel overbrenging gericht op acceleratie, iets andere uitlaat en 5 pk extra uit de motor.
Electronic Climate Control
Bose-Delco audio system - een van de allereerste systemen waar de speakers speciaal ontwikkeld zijn voor de vorm van de auto.
Leer en elektrisch verstelbare stoelen, elektrische verwarming van spiegels en achterraam, etc.
California emissies uitvoering

Mijn auto is aangepast in de zin dat er wielen van een 1984 of een 1985ér opzitten (persoonlijk vindt ik die veel mooier dan wat er in 1988 op zat). Verder vrijwel geheel origineel en netjes onderhouden (nouja, naar Amerikaanse standaarden dan. Ze zijn daar wat makkelijker). Door zijn leven in Arizona en later in California heeft hij nauwelijks koud en nat weer meegemaakt. Wel heeft hier en daar het plastic in het interieur te lijden gehad van de brandende zon. Nog wat klein werk hier en daar te doen dus. Opvallend is dat van een Corvette alles, maar dan ook alles nog te vinden is. New-old-stock of reproductie en meestal voor redelijke prijzen. Heel andere ervaring dan de VW LT (als daar bepaalde zaken stuk gaan rest alleen nog de sloop of een Cuba-style ombouw) of de Alfa (net niet populair genoeg voor reproductie).

Instructieboekje en new-old-stock brochure van 1988 zijn ook binnen.

Van de laatste eigenaar weet ik dat hij in Thousand Oaks California woonde en dat hij een kleine verzameling van Corvettes had. Maar hij werd wat ouder en toen toch de oudere types maar weggedaan. Mijn C4 is daar samen met een C3 gekocht door de eerder genoemde duitse klassiekerhandelaar. Ik weet helaas niet waar de C3 (waar hij jaren naast heeft gestaan in de garage) naar toe is gegaan. Wel een fototje uit die tijd.
thumb324_afbeelding_6711.jpg

thumb324_afbeelding_6713.jpg

thumb324_afbeelding_6722.jpg

Ja wel apart he. Samen met de velgen (ander jaar) zijn de einddempers anders dan hoe hij uit de fabriek is gerold. Heerlijke brom maar niet irritant. Bij andere Corvette´s nogal eens anders. Van het weekend nog wat kilometers gemaakt met het wat warmere weer. Geweldige machine en vreemd genoeg erg rustgevend. Eerste kleine reparaties gedaan zoals bijvoorbeeld weer een knop op de lichtschakelaar gezet en wat schroefjes aangedraaid. Nu onder een goede autohoes. Iets minder is dat de gordel wat tegenwerkt. Het heup gedeelte schiet erg snel in de rem bij het uitrollen wat het omdoen van de gordel erg lastig maakt. Eenmaal in de rem blijft hij er ook inschieten. Dat wordt nog even puzzelen.

Vandaag wordt er wat laswerk gedaan aan de LT en dan is die weer APK klaar. Dan kunnen de LT en de Corvette allebei de stalling in.

Voor de Alfa ook nog in gesprekken geweest met een autospuiter en zo ben je lekker aan de gang met het wagenpark.

Afgelopen week stonden ineens alle 5 auto's thuis. De camper is met wat laswerk weer voor 2 jaar APK goedgekeurd. De Corvette stond onder een goede autohoes wat heel veel helpt. Maar het is toch wat lastig met parkeerplaatsen aangezien ik ze niet allemaal op de oprit kwijt kan. De camperbus en de Corvette zijn nu naar de stalling. Voor de Alfa in gesprekken met de spuiter en die zou misschien ook al snel die kant op kunnen gaan. Als het erg meezit is dat project ook nog dit jaar af.

Voelt erg leeg aan zo. Gelukkig haal ik over een aantal weken de Corvette al weer op als het lente weer los barst.

Supergaaf! Nog nooit gezien dit topic, maar een erg leuke verzameling. Die Corvette, heerlijk! Die LT: Supergaaf en de 164 is ook superleuk natuurlijk! Leuk dat je de 2.0 gewoon opknapt, goeie youngtimer en toch voordeliger aan te schaffen dan de V6. Ik kan me voorstellen dat wanneer die af is je 'm graag naar Italië (of andere verre oorden) stuurt! (y)

Leuk topic!
Breed georiënteerde mensen, daar hou ik van. (y)

Voor het eerst dat ik die Corsica fastback zie, hij staat ook niet in de brochure die wij thuis hebben van GM.
Mijn vader had vroeger een Chevrolet Beretta 2.8 automaat (broertje ervan).

En ja Alfa Romeo daar heeft iedere autoliefhebber wel iets mee. Leuk te zien dat je de 164 aan het opknappen bent. Dat spuitwerk ziet er goed uit!

Mooi die Corvette, gave kleur en die lange motorkap is zo dik!
Ben benieuwd naar het verdere verhaal! :)

Vasthouden aan een enkel merk is ook maar zo beperkend he. Al zijn er best auto's waar ik mezelf niet zo snel in zie rijden als ik mocht kiezen. De Polo Bluemotion was daar een van de weinige voorbeelden van. Niet wild enthousiast erover en na 2x zo'n Polo te hebben gereden (Ik heb zo'n 160-170k km ervaring) was ik ze echt wel zat. En de monteurs had ik ook wel zo'n beetje gezien.

Corsica hatchback was alleen de eerste jaren toen de Corsica ook nog niet in de EU leverbaar was. Mijn examplaar was van 1990 volgens mij. 1993 ofzo kwam de facelift en die was er alleen in sedan en toen ook in de EU. Die eerste modellen hadden ook een ander (kaal) dashboard. Beretta is ook pas met die facelift gekomen maar inderdaad dat was technisch vrijwel gelijk.

Spuitwerk van de Alfa ziet er best goed uit ja. Maar helaas lukte het me niet alle panelen zo mooi te spuiten. Nu aan het voorbereiden voor een professionele spuiter.

Mijn Corvette ben ik echt helemaal wild van. Echt een droom die uitkomt en verschrikkelijk blij met juist deze kleur. Hij is zo ontzettend laag dat alle verhoudingen ineens heel anders uitkomen. De 164 lijkt bijvoorbeeld haast een terreinwagen qua hoogte in vergelijking met de Corvette. En als je erin zit kijk je uit over die welvingen van de motorkap. Minstens 1x per dag komt de gedachte bij me op om hem uit de stalling te halen maar het is er echt nog niet het weer voor.

Leuk en inderdaad erg gevarieerd wagenpark! (y)

Engineer zei:
Opvallend is dat van een Corvette alles, maar dan ook alles nog te vinden is. New-old-stock of reproductie en meestal voor redelijke prijzen. Heel andere ervaring dan de VW LT (als daar bepaalde zaken stuk gaan rest alleen nog de sloop of een Cuba-style ombouw) of de Alfa (net niet populair genoeg voor reproductie).
Ik ben toch wel benieuwd wat er dan niet meer te krijgen is voor de LT. Mijn ervaring met oudere VW's is juist dat veel nog nieuw te krijgen is. En wat is een Cuba-style ombouw?

Wanneer je een Kever of Golf hebt wel. Of een Transporter. Voor LT en ook bijvoorbeeld de klassieke Passat dan weer niet. De Nederlandse VW dealers hebben het chassisnummer ook niet meer in hun onderdelen database staan.

Ik heb een keer in Duitsland met een kapotte cardanas gestaan bij een VW dealer. Notabene niet al te ver van Wolfsburg. Uiteindelijk voor een kapitaal bedrag een gebruikte niet gereviseerde gevonden door de ANWB in Nederland. Dat was de allerlaatste. In Duitsland liepen alle kanalen op niets uit. VW parts niet, VW Classic parts niet, geen imitatie ooit gemaakt, geen revisie bedrijf die er eentje had of uberhaubt de spullen om er een te reviseren, geen sloperij die er eentje had... zelfs de ADAC kon er geen vinden. Dan ben je blij dat het een camper is. We hebben hem naar een hoekje van het terrein geduwd en daar gekampeerd voor een paar dagen.

De uitlaat heb ik vervangen door een ergens achtergebleven systeem van een 2.7 Perkins LT (Ik heb de 2.4 VW in mijn LT) want daar waren er maar weinig van en het systeem was ergens blijven liggen. Diesel injector leiding speciaal laten maken een keer. Gloeiplug relais zit erin van een T3 Transporter, nu altijd 2x te gloeien. Een deurhandle bleek ook op een bepaald model T2 bus te hebben gezeten. Een stangetje van het gaspedaalmechaniek was doorgeroest. Niet aan te komen maar die van een T2 transporter was zo te krijgen voor een paar euro. Past op zich ook alleen staat het gaspedaal onder een rare hoek. Dat zijn ook een beetje de Cuba ombouw technieken; je verzint iets met onderdelen van andere auto's. Zo hebben ze in Cuba ook jaren hun auto's draaiend gehouden. Je wordt er wel creatief van.

Maar wel apart als je bedenkt dat de LT van 1976 tot 1996 in productie is geweest met maar weinig aanpassingen. En er zijn er vroeger heel veel van geweest.

Met de lente weer in volle gang beginnen we weer lekker te klussen en te toeren.

Afgelopen week is de Alfa opgehaald en staat nu bij de autospuiter.
Ophaal1.jpg

En verder is de Corvette uit de stalling en zijn de eerste miles weer gereden. Zelfs al kort even met het dak eraf.
click

Van de Corvette de originele Bose versterkers achterin gereviseerd van de winter. De condensatoren kunnen "oud" worden na zoveel jaar en daarmee ruis geven. Na vervanging weer kristalhelder. Nu de voorste nog.

hmm.. beetje ruzie met de foto's maar nu denk ik wel gelukt.

Afgelopen weekend zo'n 60 a 70% van het wagenpark gewassen. Klinkt decadent en dat is het ook wel. Gelukkig zijn de APK periodes een beetje gespreid want het kan best regelwerk geven soms. Gelukkig is het hobby.

Andere update: de zaken Volvo heeft inmiddels de 60.000km grens overschreden. Net iets meer dan een jaar nodig gehad. En het mag gezegd worden ik heb, buiten een paar versleten ruitenwisserbladen, geen enkele negatieve opmerking of aandachtspunt (zelfs niet voor het onderhoud). De stoel zit zelfs nog als nieuw waarbij eerdere ervaringen met lease-auto's dat niet bepaald hadden. Met de facelift van de V40 heb ik nu wel "het oude model" maar daar leren we wel mee leven.

De foto's doen het nu. Heel tof wagenpark heb je, lekker divers. En ach, die facelift van de V40 stelt weinig voor dus dat valt niet zo op. Gewoon zorgen dat je altijd vooraan rijdt. ;)

Engineer zei:
Dat zijn ook een beetje de Cuba ombouw technieken; je verzint iets met onderdelen van andere auto's. Zo hebben ze in Cuba ook jaren hun auto's draaiend gehouden.
Helder! (y)

Ik dacht eerst even dat je doelde op een versie voor de Cubaanse markt, zoals oudere VW's wel vaker een tweede leven krijgen in andere delen van de wereld. o_O

De lente is goed bezig! Ik zie overal op het forum maar ook op de weg weer activiteit met de oudjes. Bij mij ook weer hoop gebeurd.

De lease-Volvo is voor onderhoud geweest. Toch de moeite van het vermelden waard; ik heb er in het 1e jaar net geen 60.000km mee gereden en ik ben er heel erg tevreden mee. Ook onderhoud is allemaal super geregeld en de auto zelf heeft geen problemen (zelfs geen rammeltjes gekregen). Ik heb enkel een langzaam leeglopende band gehad. Eerdere ervaringen met lease-auto's waren niet zo prettig. Waren ook geen Volvo's :p Oh, en ook mooi: bij een Volvo zit gratis navigatie updates dus dat heeft ie ook weer mee gekregen.

De camper staat nog in winterslaap maar die zullen we binnenkort ook maar weer eens ophalen. Aan de Alfa heb ik wat geholpen met het kaalmaken van de koets bij de schadehersteller. Gaat ook langzaam vooruit.

En van de Corvette hoop kleine klusjes gedaan, veel schoongemaakt, kleine onderhoudsbeurt en verder vooral gereden. Afgelopen weekend de eerste wat serieuzere rit met open dak gereden. Dat is helemaal perfect. Ik kan een Targa aan iedereen aanraden; perfecte combinatie van cabrio en coupe. Al eens eerder met de Nissan 100NX ervaren maar in de Corvette is het nog beter; ook op snelwegtempo.

16ln21c.png

Tja wat te doen..

De SAAB begint echt oud te worden nu. Remmen voor zijn versleten (das te overzien), lak begint snel slechter te worden, er is best wel wat roest te vinden nu in de voorste wielkasten en hij start moeizaam. Een Opel/SAAB TID gaat slecht starten door lekkage in het brandstofretour systeem wat behalve een set leidingen ook de brandstofbrug op de cilinderkop en de afdichtingen naar de injectoren bevat.

We hebben het over een auto van nu 16 jaar oud, 330.000km op de klok. Laatste paar jaar kalm aan gedaan met kilometers (hadden eigenlijk geen Diesel meer nodig) maar we staan nu op het punt om weer stevig kilometers te gaan rijden ermee. Het is een fijne auto daarvoor maar inmiddels voel je de leeftijd er wel aan af. Dus een 500 a 750 euro ertegenaan gooien nu betekent een jaar of 2 jaar weer verder ermee rijden.

Of...

Iets nieuwers kopen voor niet teveel geld. in de 3k bijvoorbeeld. Dan rond de 10 jaar oud en rond de 200.000km bijvoorbeeld. Ik heb gezien dat een Dodge Caliber een goede optie kan zijn, een Renault Megane CC (de gewone Megane's hebben meestal fors meer gereden en zijn als diesel meer in trek), een Fiat Croma (stukje zwaarder en meestal wat duurder) of het nieuwere sedan model van de SAAB 9-3 (lastig te vinden met beperkte kilometers).

Knoop doorgehakt. De SAAB blijft nog. Beetje zitten prikken in de roest en gelukkig is het dragende nog goed.
80-dsc_0001_14_22dc93f7b48cbb17c5584da346563851da41edf8.jpg

Goed schoonkrabben, tectyleren en het gat dichtgemaakt met een plaatje ervoor.

Remmen in de aanbieding bij een webshop gekocht en nog even zelf monteren. Slecht starten is op het moment weer niet zo erg. En vooruit ik zal hem nog een keer goed oppoetsen. Ik probeer er nog een jaar met veel kilometers uit te halen en dan zien we weer verder. Geld is het toch niet meer waard en het blijft een fijn rijdende auto.

Met het lenteweer en alle klassieker events veel op pad geweest, juist ook met de Corvette. Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik wel niet van de kleine jongetjes met hun neus tegen het autoraam ben tegengekomen. Of met het dak eraf hoor je nog wel eens `PAPA... Kijk Corvette` of `Een sportauto`. En de iets oudere maken foto´s of filmpjes met hun mobieltje. Ik was vroeger net zo al had ik toen geen mobieltje.

80-dsc_0013_5_b0d7331d8677114374fdf7581052ad768e3ec424.jpg

80-dsc_0005_107c0fdfab081ad77f9fc14f59976887c313586a.jpg

ai_SM56e99047d3f74

ai_SM57149f3f85121

Wat een prachtig model is die Corvette C4 ook eigenlijk! (y) Ik heb weinig met Amerikanen, maar deze is tof!

Dankje. Het is inderdaad heel iets anders dan de gemiddelde USA auto. Die kan ik zelf vaak wel waarderen overigens.
Een C4 rijdt ook niet bepaald als een USA auto. Erg strakke wegligging.

13339427_629593690522932_518869206546862140_n.jpg

13312640_629593757189592_2718779137017672316_n.jpg

13321811_629593710522930_6551911259537285894_n.jpg

13331144_629593810522920_5557760130964558818_n.jpg

13310557_629593783856256_649201977972638778_n.jpg

13307388_629593730522928_8602966431039544604_n.jpg

Even wijzen kijken naar de voortgang van de Alfa 164. Hij staat bij de spuiter als een leerling project / verloren uurtjes project. En leuk om te zien is dat ze er lol in hebben. Hier en daar hebben ze oude schades opnieuw hersteld want het was hun eer te na. En de delen die ikzelf gespoten had zijn waren ook niet aan hun kwaliteitsstandaard. Sommige stukken waren dat ook niet voor mij dus dat is ook goed. Om echt te weten hoe strak de auto is gaan ze tot kaal metaal. En dan komt er ineens een heel strakke auto onder vandaan.
Ik ben heel erg blij met deze grote stap voorwaarts in het project.

Dankje! Ik ben er heel erg blij mee. Je moet er wel net zo autogek voor zijn als ik zelf ben hoor. En je partner ook. En veel zelf doen. Anders is het denk ik niet leuk meer.

Door een andere baan moet ik binnenkort afscheid nemen van de Volvo. Terug naar 4 auto's. Veel plezier gehad van de Volvo; fijne lease auto. Straks weer met de SAAB als dagelijkse auto verder. Nieuwe job is in Duitsland dus veel kilometers maken.

Met de SAAB pas 330.000km gereden. Die 4 ton moet toch ook nog wel lukken. Laatst een kennis gesproken met een zelfde Alfa Romeo 164 als ik heb die er net een half miljoen kilometers op heeft gezet. Met de eerste motor. Dan moet zo'n SAAB diesel dat toch zeker kunnen (en met de Alfa 156 diesel heb ik toen ook de 4ton gehaald).

DSC_0015.jpg

DSC_0033.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0034.jpg

Ondertussen druk aan het werk aan de Alfa. Ik ben zelf alle sierlijsten, afdichtingsrubbers en klein spul in orde aan het maken. Wat zit er een hoop in zo'n auto. En dan is dit nog steeds allemaal de carrosserie. Bij de spuiter zijn ze inmiddels vrijwel klaar met kaal schuren en begonnen met grondlaag te spuiten. Ik kan niet wachten tot de eerste kleur er op zit.

Ondertussen ook vast wat verder gezocht naar de historie. Mijn Alfa is op 28 Oktober 1996 gemaakt in Arese bij Milaan. Hij viel hiermee al onder het modeljaar 1997 (het allerlaatste modeljaar). Eerste registratie is 19 Juni 1997 geweest, en aflevering werd gedaan bij Huug van Es Auto Centre in Gouda. Lang in de showroom gestaan maar ook te begrijpen als je weet dat de 156 al geleverd werd en de 166 al bekend was. Eerste eigenaar was een lease maatschappij. Afhankelijk van welke website je kijkt ben ik worst-case eigenaar nummer 7 als ik het goed heb. Niet echt een prettig leven achter de rug.

Mijn exemplaar is ooit afgeleverd in 632 zwart metallic waar een blauwe gloed in hoort. Een kleur die maar een paar jaar eerder leverbaar werd. Deze kleur krijgt hij ook weer terug. Het interieur is velours sport stoelen en "sport" achterbank wat standaard was voor MY1997. Wel bijzonder is dat de mijne in het groen is; dit is een stuk minder verkocht en zelfs via de verschillende 164 registers (NL en wereldwijd) zie je dit niet bijna niet meer. Houten airbag stuur en houten pook knop waren ook standaard voor MY1997. Buiten mistlampen voor en metallic lak is mijn exemplaar geheel zonder opties maar in dat laatste modeljaar waren ze wel vrijgevig (en de onderdelen moesten op).
Inmiddels zijn de 164's aardig op; de twin sparks in ieder geval. Af en toe komt er nog een exemplaar te voorschijn uit een erfenis oid of van een liefhebber en lang niet altijd op de bekende sites te koop. Maar de ramsj bakken lijken inmiddels allemaal op de sloop te liggen. Juist de wat dikker aangeklede versies of de 6-cilinders zijn een stuk meer te vinden want die worden eerder bewaard of gerestaureerd.
Totaal aan 164 in Nederland... een jaar geleden nog 189 stuks. Dat zijn TVR aantallen.

Roerige tijden geweest. De Volvo is netjes ingeleverd. Jammer om die te zien gaan.

Dagelijkse auto is/was de SAAB geworden. Net geen 2000km per week voorlopig. En dat ging nog best aardig. Tot afgelopen zaterdag. Mijn vrouw viel op de A12 stil. Check Engine lamp aan en direct in noodloop. Met moeite de vluchtstrook gehaald.
Diagnose van de Wegenwacht (die komen dus als je bij de KNAC zit): distributie ketting uitgerekt. Op basis van foutcodes op zowel nokkenas en krukas sensoren en foutcode op onderlinge timing. Nu zal dat best de oorzaak zijn op nieuwer spul maar zo'n oud SAAB 2.2tid blok (stiekem een Opel) werkt nog iets anders. Meestal gaat de electronica in de diesel pomp eraan en daar meet hij nokkenas en verwerkt hij krukas signaal. Ik hoop ergens van niet want dan is het over en uit voor de SAAB. Financieel niet verstandig meer. Bij distributie ketting overigens ook niet. Bij aanschaf speciaal naar gekeken of dit bekende zwakke punt tenminste 1x al gerepareerd was en dat was ook zo; een ooit door een SAAB dealer vervangen pomp. Vervangende auto meegekregen alleen is die erg duur als ik mijn kilometers erin maak. Dan maar even de 206 van schoonvader geleend. Met dit mooie weer gaat hij toch met de fiets. Wel apart; 4 auto's en dan toch nog een beetje klem zitten als er eentje stuk gaat.

Leuker was Corvette FAME waar ik ook bekende forummer Wouter82 tegen kwam met zijn two-tone Corvette C4. Het was warm, voor zover je kon kijken stonden er Corvette's (van de eerste 1953 tot de meest recente 2016) en het was een goede sfeer. Een hoop benzine, zongebruind met het open targa dak, veel V8 geronk en een toch nog goedgemaakt weekend. Foto's komen nog.

En ook nog goed nieuws ontvangen over de Alfa. Eind van de maand ongeveer zal de spuiter klaar zijn.

Wat laat maar zoals beloofd een paar sfeer foto's van de Corvette FAME meeting:
80-dsc_0022_4_2__9496a3f0eb2c450ee44fe59e06b45817a78a3df3.jpg

80-dsc_0031_1__cb19dc7085bbfa91118fee3255dcb51403be5f30.jpg

80-dsc_0001_17_1__9fc0a1a4f49ee5e0b998fcb93d4424185fb04dd5.jpg

Zo ver als je kan kijken Corvette's en een enkele Camaro.

Ster van de show was de 1953 Corvette; oftwel van de eerste 300 die er gemaakt zijn, toen nog handgebouwd. Er is een Nederlandse verzamelaar die eerder dit jaar er een gekocht heeft in de USA. Daarmee is het de eerste 1953 buiten de USA.
80-dsc_0004_1__f50a57d89f6ef8593e301d066ae8d40819c4439a.jpg

80-dsc_0006_13_2__488cbcf5fcee68fd196db6f370b2f4a78ace0eeb.jpg

Met de eigen Corvette ook veel op pad geweest. Vooral midden en zuid Nederland en ook al paar ritjes Duitsland in. Nu werk ik in Duitsland dus daar naar toe is ook weer niet zo bijzonder. Al vaak op de foto gezet onderweg maar nog niet ergens hier bij het topic gespot of andere websites opgedoken. Zo nu en dan kijk ik eens.
80-dsc_0002_6_1__91d961c605480167fcb438b0d15aa4ff7e019b52.jpg

80-dsc_0009_6_1__c4cff4b4a96d53067d9702d2f31d863747fcd65f.jpg

De vrijwel verloren gewaande SAAB rijd weer vrolijk rond. Na verwarrende verhalen van de Wegenwacht, het bij de verkeerde garage afgeleverd zijn en een monteur die echt niets kon vinden (inmiddels reed ie weer prima zo spontaan) toen maar de gok genomen en de krukassensor laten vervangen. Dat was het goedkoopste onderdeel en was een van de 2 verdachten. Lijkt er tot nu toe op dat we geluk hebben.

Tijd genomen om de camper uit de stalling te halen en wat weekenden weg te gaan. Ook gelijk wat meer gekeken naar allerlei roest aan de buitenste niet-dragende delen. Moet er ook nog maar tussendoor.
80-dsc_0001_19_1__f0e2915a40b528fd2ca83048226674c4524feef8.jpg

80-dsc_0001_20_1__bc20746fda804f04baf9f3232698046673207297.jpg

Hier de achterste wielkastrand die los komt.

En verder wordt er nog steeds zo nu en dan gewerkt aan de Alfa. Inmiddels helemaal in de grondlak en fijn geschuurd.
DSC_0003_17.jpg

BOH, dat is flinke roest, :eek:

Mooi dat de SAAB weer rijd! Leuke foto's van de Corvette-meeting (y)

Blue Moon zei:
Zijn je buren blij met jouw autoverzameling zo midden in de woonwijk ?

In een dorp gaat dat wat vrijer. En ben niet de enige in de straat met een auto of motor hobby. Daarbij eigen parkeerplaatsen op de oprit en stalling in de buurt.

En toen ging de SAAB weer stuk. Motorlampje aan, nood loop met minder vermogen en toen ik stopte op parkeerplaats naast de snelweg ook oliedruk alarm wat af ging. Olie netjes op peil en vermoeden van ANWB was dan ook verstopte oliezeef. Vanochtend naar onze vaste garage en toevallig stond er een heel erg nette E220 CDI. Oude auto in heel goede staat en met weinig kilometers. En een automaat. Goede deal verder en gelijk aangeschaft met al snel de aflevering. En zo heb je onverwacht een switch SAAB naar Mercedes-Benz.

Met dank aan de boekjes en info via Bofkont hier op het forum meer info over de Benz;

-In Augustus 1998 geleverd in Emmen
-Elegance met 125pk 2.2CDI en 5traps automaat --> betekent veel klein chroom buiten, extra interieur verlichting en echt notenhout, automatisch dimmende binnenspiegel en linker buitenspiegel.
-climate control duale zone
-Regensensor
-Donker blauw met blauw stoffen interieur en vrijwel al het kunststof is donkerblauw
-Elektrische bestuurder stoel en stuurkolom verstelling met geheugen
-Hele riedel aan veiligheid: ABS, BAS, ASR en verder airbags voor, zij en gordijn airbags.

2ton bijna op de klok. Erg nette lak. Minimaal roest op de bekende plekken waar het nog niet eerder bijgewerkt is. Interieur ook erg netjes. Met stevige afleverbeurt inclusief nieuwe remmen, banden en uitlaat. Rijdt totaal anders dan wat ik tot nu toe heb gehad aan auto's. Een schip van de weg heb ik weleens gehoord en klopt wel. Ik heb een goed gevoel bij deze deal en alle uren die ik in de Benz ga doorbrengen.

Verguisd ontwerp, maar ik vind het zeker wat hebben. Wist overigens niet dat de eerste serie al met CDI-motoren is geleverd :)

Zo, ik heb ook even dit topic ontdekt en bijgelezen. Leuk(y)

Mooie autoverhalen, niet altijd even leuk (de pech).

Knappe keuze, de Benz. 2 ton voor een diesel uit 1998.. dat is eigenlijk niet veel..

Wat betreft de dieselmotoren.. volgens mij was in de eerste modeljaren de voorkamer inspuiting nog de standaard.. Is mj '99 niet het eerste CDI jaar?

Ook even weer bij gelezen dit topic: supergaaf die die covette meeting !
En zelfs een W210 E klasse erbij, heerlijke wagen heb je daar aan.

Ben wel heel erg benieuwd naar het eind resultaat van je 164 (y)

Zo, dat is wel een hele mooi benz zeg!!(y) Ziet er zo op de foto's nog erg goed uit zeg! Hopelijk heb je met deze meer geluk als met de SAAB.

Bedankt allemaal!

1998 was het eerste CDI jaar want Daimler moest om een commonrail licentie van FIAT te kunnen krijgen een jaar later dan Alfa Romeo beginnen (1997). In eerste instantie alleen 2 van de viercilinders, na de kleine facelift snel ook de andere diesels. Zo'n Alfa was de 156 JTD die ik ook heb gehad en zo is de cirkel weer rond.

Nu nog even de roestherstel van de LT bus afmaken en dan kan de aandacht weer naar de Alfa. Toch volgend jaar maar proberen iets zuiniger te zijn qua auto kosten. Dit jaar was echt het e.e.a. In orde maken en vervangen.

Terug
Bovenaan