Engine swap oldtimer keuring

SemihDemir f2012542

Net ingestapt
Ik heb reeds een bmw e36 318i gekocht, deze auto is ingeschreven als oldtimer en was aan het denken om een 320i 6 cilinder blok in te gooien. Maar vroeg me af of ik enige problemen zou meemaken tijdens de volgende keuring. En is het moeilijk om van een 4 cilinder naar een zes 6 cilinder te gaan? En wat zou dat ongeveer kosten+-?

De e36 is met beide motoren geleverd, dus het zal geen hogere wiskunde zijn. Maar het kost buiten de prijs van het motorblok wel de nodige tijd. Als je dat uit moet besteden lijkt mij dat je beter op zoek kan gaan naar een volledige 320i.

Het aantal cilinders wordt bij de apk bij twijfel gecontroleerd. Officieel moet je voor een dergelijke motorwijziging naar de rdw. Ik zou persoonlijk geen auto kopen waar niet het juiste aantal cilinders bij staat geregistreerd.

Om het goed te doen heb je wel een complete aandrijflijn nodig, van het puntje radiator tot en met de differentieel. En de bijbehorende kabelboom en Ecu. Waarschijnlijk zal de plek van de motorsteunen verschillen tussen een 4 en 6 cilinder. Dan zal je het carrosserie hierop aan moeten passen. Een donorauto is dan wel handig.

Een motorswap bij een E36 gebeurd met grote regelmaat en schijnt redelijk 'makkelijk' te zijn mits je enige kennis van techniek hebt. Een nette 6 cilinder E36 is lastig te vinden voor een fatsoenlijk bedrag, en een swap van 4 naar 6 is dan een goedkopere en logische oplossing.
Keuring van 4 naar 6 cilinder is geen enkel probleem. Houdt er wel rekening mee dat alles aangepast dient te worden zoals remmen en ophanging en dergelijke. Ik zou voor een m52b25 blok gaan, meer vermogen dan de 320i en qua ombouwen nagenoeg hetzelfde recept.

Terug
Bovenaan