Elektrische auto wordt betaalbaar

Gaan er anno 2017 nog mensen op vakantie met een caravan? o_O
Wat een ellende en tevens zonde van de reistijd en je vakantiedagen.

Doe mij maar een fligh en drive waar je op de bestemming ook nog eens een dikke vakantie bolide kan huren (y)

Biobak zei:
Lycan Capri zei:
Cruisecontrol op 100km/u is in Nederland al veel te snel natuurlijk met je sleurhut..

Ik hoef niet snel te rijden tijdens m'n vakantierit maar het is wel fijn om gewoon een beetje door te kunnen rijden en vrachtwagens fatsoenlijk in te kunnen halen zonder andere weggebruikers te hinderen.

Voor de motorswap reed ik niet (vaak) sneller dan 80/85km/u met de camper (onderbemeten Pinto verbruik 1 op 7....) op zich heel ontspannen, lekker op de rechterstrook maar als ik dan een vrachtwagen wou inhalen.....

@Rob
De uitkomst van de swap komt vanzelf voorbij in mijn "mijn auto-topic :)

En terug naar de electrische auto.. ;)

Je legt het er wel dik bovenop dat je een caravan hater bent zeg ;) ;) 100km/u veel te snel met caravan, wel erg overdreven vind je ook niet? Tevens met deze snelheid kan ik makkelijk inhalen en power zat om er nog even wat gas bij te geven en sneller langs te rijden zodat ik niemand hinder. En dat nog stabiel ook :) :)

Kommop man 80/85 km/u in een camper die 1 op 7 rijdt, dan hinder je pas echt het verkeer, en niet alleen de rechter strook. Vrachtwagens en ander groot verkeer gaan je inhalen en zodoende hinder je ook andere stroken :p

Idd de eclectische auto!

Ach he? Zolang het goed gaat, gaat het goed toch?

Inderdaad, wat zijn C1's, Corsa's, 308'en en Qashqai's toch dikke bolides!

revolution-nl zei:
Gaan er anno 2017 nog mensen op vakantie met een caravan? o_O
Wat een ellende en tevens zonde van de reistijd en je vakantiedagen.

Doe mij maar een fligh en drive waar je op de bestemming ook nog eens een dikke vakantie bolide kan huren (y)

Weet jij wat voor troep er in een vliegtuigtank zit?

Verder..ieder zijn ding. Oordelen laten we aan de rechter over.

Zo, ff een *schop* door mijzelf. :T

Durashift zei:
(..). Ik ben wel nieuwsgierig waar al die Amsterdamse Car2Go Smart's terecht zijn gekomen.
(..).

Car2Go als merk bestaat niet meer, heet nu Share Now.
Maar, van de week kwam ik langs een bedrijf en daar stonden een fiks aantal witte Smart Fortwo's.. dezelfde specs aan de buitenkant. Ik denk, dat moeten wel elektrische Smart's zijn en dan ex. Car2Go. Kentekens komen redelijk overeen in de serie die ik via google terug kan vinden.

Rond de 6 mille moeten ze kosten... tonnetje op de teller (er staan er meer dan op de website wordt weergegeven.).

Jammer dat de speciale Car2Go communicatieunit verwijderd is. Begrijpelijk.. maar de geboden oplossing is wel rudimentair, volgens mij. :confused:

27879258-15.jpg

https://vanlankveltautos.nl/occasions-kopen/27879258-smart-fortwo-coup-electric-drive-airco-incl-btw

Courante prijsstelling voor 7 jaar oude auto, ongeveer 100 kilometer bereik, niet snel te laden.. Interessant voor 'erbij' of niet?

De vloermatten van oude occassions verknipt en het goede stuk op het dashboard geplakt? :D

Tja, ik voorspel toch wel een zeer interessante markt voor dit soort oude EVtjes. Bij ons zou een autootje met 100km range en langzaam laden probleemloos jarenlang zonder problemen de tweede ICE kunnen vervangen. En in het kader van besparing dan makkelijk ook nog wat 'eerste ICE' ritten kunnen doen.
Sterker nog: makkelijker want niet tanken, goedkoper want onderhoud is waarschijnlijk nul met 3000 km / jaar, MRB is nog even voordelig. Alleen zal je zien dat er net een keer in de winter de range wat tegenvalt en bijladen tijdens de trip te lang duurt. Al kan je dat met een greenwheeltje of snapcarr vast oplossen.. Zeker interessant! Alleen zouden wij dan een 4 zitter willen.

Ik heb ook wel eens naar zo'n Fortwo EV gekeken. Heb eens een smart gehuurd op vakantie en ik vind het echt leuke dingen. Zo'n EV lijkt me een leuk en fijn ding voor de korte ritjes (inmiddels hebben we al een kleine EV als tweede auto). Wat mij opviel is dat het aandeel te koop staande exemplaren met accu problemen vrij hoog is. En dat houdt mij dan toch weg bij zo'n model.

^^^ wat voor type batterij problemen dan? Kapotte cel(len) of capaciteitsgebrek?

Ik heb ook sympathie voor de Smart fortwo. / de EV uitvoering. Heb er destijds wel eens mee gereden in Amsterdam e.o. In de begintijd kon je ook nog een eind buiten de stad komen zonder dat het al te duur werd.

De elektrische auto zal pas echt de auto met verbrandingsmotor gaan verdringen als het batterij-capaciteitsprobleem is opgelost en het aantal laadpunten voldoende meegroeit met het aantal elektrische auto-gebruikers. Voor woon-werk ritten tot zeg 100 km (enkele reis) voldoen de huidige accu-oplossingen. Voor vakantiereizen, zeker met een sleurhut achter de auto, is de huidige batterij-capaciteit onvoldoende en moet je echt gaan plannen/ geen Strecke Angst en geen haast hebben om je vakantiebestemming te bereiken.

Alles hangt af van de energie-dichtheid (Kwh/kg) van toekomstige batterijen. Mercedes en binnenkort ook Toyota passen al vaste-stof batterijen toe, waarvan de energie-dichtheid een stuk hoger is dan die van Li-Ion batterijen. Er is echter nog een behoorlijke kloof te overbruggen om de energie-dichtheid (energie-inhoud) van de huidige vloeibare brandstoffen te evenaren. Voorlopig betekent dat veel meer gewicht aan batterijen meenemen dan de huidige tank brandstof om de gewenste actieradius te halen. Of genoegen nemen met veel kleinere/ lichtere auto's. Dan heb je voldoende aan de huidige beschikbare accu-capaciteit. Lightyear zoekt de oplossing (met onderweg bijladen, ... als de zon schijnt) in deze richting.

Maar we hopen natuurlijk allemaal dat het nog wat wordt met de fusie-reactor 'ter grootte van een pak melk' (las ik een tijd terug hier op Autoweek in een forum). Met daaraan gekoppeld een generator die het grootste deel van de benodigde spanning/ stroom levert, tenzij we weer terug gaan naar stoom-auto's. Dan zal de nu nog beperkte capaciteit van je accu je een zorg zijn ...!

Nico GTR zei:
Ik moet het nog zien. Sowieso hoop ik het niet want het is een zeer vervuilende industrie die we eigenlijk niet zouden moeten gebruiken!

Helemaal mee eens wordt er ook gek van op Facebook die achterlijke reclames van schoon / fossiel vrij pffffffff

Ik hor niemand en echt niemand ook op de klimaat top dat die mafketel uit Brazilie eens moet stoppen met die ontbossing in regenwouden bomen nemen ook co2 op !
en dat geldt ook voor die gekken die hout gebruiken voor bio industrie en die z.g. kachels met hout korrels wat een bende overal.

En dat China gewoon doorgaat met kolen centrales en weer nieuwe opent rotzooi op de wereld en wij lopen weer het brave jongetje te zijn en nee ik onderschat de vervuiling zeker niet op de aardbol!

jan 2775164 zei:
Ik hor niemand en echt niemand ook op de klimaat top dat die mafketel uit Brazilie eens moet stoppen met die ontbossing in regenwouden bomen nemen ook co2 op !

... en diezelfde bomen stoten ook jaarlijks ongeveer evenveel opgenomen CO2 weer net zo hard uit.
Als je denkt dat je het CO2-probleem met bomen op kunt lossen moet je daarbij ook even bedenken dat afgevallen blad en hout composteert, en daarbij komt een groot deel van die opgenomen CO2 ook weer vrij.
De natuur werkt slechts CO2-neutraal, daarmee compenseer je de CO2 uitstoot van fossiele brandstoffen niet.
Een CO2-vermindering in het klimaat lukt alleen als je die overmaat aan CO2 opvangt, verwerkt tot koolstof en daarna ook heel duurzaam buffert, oftewel volledig aan het brandstofproces onttrekt... en brandstof aan het brandstofproces onttrekken is nog steeds geen verdienmodel.

Ik ben het volledig met je eens dat ze die ontbossing moeten stoppen, maar het CO2 probleem los je daarmee helaas niet op.

En dan vergeet je nog de huidige prijs van elektriciteit. Dan wordt gas en diesel toch al weer snel interessant. Zeker als het om een gebruikte auto gaat. Prijs diesel engas met 25 % gestegen. Elektriciteit met 200%!!
En wat ik jammer vindt in het verhaal van de kolencentrales, is dat niet meegenomen wordt de transportverliezen van elektriciteit. Met al die kabels in de grond zijn we op die manier al de aarde aan het opwarmen. Maar goed dat je met je warmtepomp er weer wat warmte uit haalt.

Durashift zei:
^^^ wat voor type batterij problemen dan? Kapotte cel(len) of capaciteitsgebrek?

Ik heb ook sympathie voor de Smart fortwo. / de EV uitvoering. Heb er destijds wel eens mee gereden in Amsterdam e.o. In de begintijd kon je ook nog een eind buiten de stad komen zonder dat het al te duur werd.
Weer even een tikje omhoog: de exacte problemen ken ik niet, maar ik begreep uit de advertenties wel dat het was 'accu kapot', dus ik vermoed het eerste.

Verder gaat de prijsdaling niet heel hard: een eerste generatie Ioniq wordt wel interessant, maar onze Citigo is nu 2 jaar oud maar heeft - afgaande op de huidige vraagprijzen - nog maar verdomd weinig afgeschreven.

Je kunt, met subsidie, inmiddels wel al een Opel Corsa-e (Edition) voor €24.399 aanschaffen. Standaard met 11 kW 3-fasen boordlader en 359 km WLTP actieradius.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-opel-corsa-e-en-mokka-e-tijdelijk-fors-goedkoper/

Volt zei:
Je kunt, met subsidie, inmiddels wel al een Opel Corsa-e (Edition) voor €24.399 aanschaffen. Standaard met 11 kW 3-fasen boordlader en 359 km WLTP actieradius.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-opel-corsa-e-en-mokka-e-tijdelijk-fors-goedkoper/
En daarmee dus al goedkoper dan een vergelijkbare benzine-Corsa! (y)

Hansie L zei:
En dan vergeet je nog de huidige prijs van elektriciteit. Dan wordt gas en diesel toch al weer snel interessant. Zeker als het om een gebruikte auto gaat. Prijs diesel engas met 25 % gestegen. Elektriciteit met 200%!!
En wat ik jammer vindt in het verhaal van de kolencentrales, is dat niet meegenomen wordt de transportverliezen van elektriciteit. Met al die kabels in de grond zijn we op die manier al de aarde aan het opwarmen. Maar goed dat je met je warmtepomp er weer wat warmte uit haalt.
De elektriciteitstarieven zijn al weer flink genormaliseerd. Ik zie inmiddels maar een stijging van 10%. Dat is toch een stuk minder. Een EV verbruikt maar een kwart van de energie van een brandstofwagen. Daar gaan die transportverliezen niet heel veel verandering in brengen.

Terug
Bovenaan