Elektrische auto met 3 kinderen / 3 stoelen op de achterbank

A

Anoniem

Guest
Hopelijk zijn er mensen op dit forum die een aantal goede tips hebben of mij op andere gedachten kunnen brengen.

Ik ben op zoek naar een volgende lease auto en rij momenteel in een VW Touran. Niet de meest mooie auto, wel een hele praktische met 3 losse stoelen als achterbank en veel ruimte.

Mijn gezinssituatie is met 3 jonge kinderen, die nu nog alle 3 in een autostoel zitten (en in de Touran bevestigd dmv 3 x Isofix). Ik ben nu op zoek naar een volgende lease auto en dit moet een elektrische auto worden. Ik loop er tegen aan dat alle auto's die ik getest heb geen 3 losse zitplaatsen hebben, maar een achterbank hebben met 2 zitplaatsen en een middenarmsteun, waar eventueel iemand kan zitten. Maar dat past niet in combinatie met autostoelen en het gebruik van Isofix.

De oudste kan binnenkort wel zijn autostoel uit,de middelste kan (zeker gezien de levertijd van een EV) naar een zitverhoger en de jongste zit nog wel even in een autostoel. Voor de ruimte maakt het niet veel uit of je een zitverhoger of autostoel gebruikt, ze zijn grofweg even breed. Ik moet dus 2 stoelen/zitverhoger op de achterbank kwijt kunnen.

Momenteel heb ik in de Touran de 3 autostoelen bevestigd op de 3 Isofix punten op de 3 losse stoelen. Ik zoek een EV die ook de ruimte heeft voor 3 stoelen, of voor 2 stoelen/zitverhogers met ruimte voor een kind er naast/tussen. Het liefste zou ik ook willen dat een volwassen persoon ook eens achterin kan plaatsnemen (als bv één vd kinderen voorin zit). Ik zoek 'simpelweg' een EV die ook 3 losse stoelen heeft, of in ieder geval de ruimte voor 3 kinderen. Ik heb in meerdere auto's getest en als ik de autostoel/zitverhoger met Isofix vast maak (alle geteste auto's hebben 2 Isofix punten), dan hou ik grofweg een centimeter of 40 in het midden over. En dat is veel te krap. Ik loop hier dus enorm vast. Ik heb ook wel naar een 7-zitter gekeken, maar dat kost weer ruimte in de kattebak en de beenlengte lijkt mij ook niet ideaal. Los van het feit dat je dan 1 persoon achterin hebt "weggestopt".

Wie heeft een goed idee?

De geteste auto's:
- Skoda Enyag
- Audi Q4 E-tron
- Audi E-tron
- VW ID4
- Tesla Model Y
- BMW iX3
- Mercedes EQB

Op de auto vergelijker van de carbase, kun jij je wensen selecteren, omdat er ook nieuwere minder bekende merken zijn. https://www.autoweek.nl/carbase/?sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar&brandstof=elektrisch&carrosserie=personenbus--mpv

In een Hyundai Ioniq 5 met een reuze interieur moet het toch kunnen passen.

6zrys6pb2su3.jpg

Ik mis wat informatie.
Hoeveel mag het kosten? Hoeveel rij je?
Moet het elektrisch worden of kan een tussenstap als een plugin hybride ook?

superclub-trans_large_1_large.png

https://www.multimac.com/home?lang=nl

soortgelijk topic

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5881491

Als de oudste uit het kinderstoeltje gaat (>1.35m?) zal die waarschijnlijk ook niet lekker meer passen in de Multimac.

Geadverteerd wordt tot zo’n 12 jaar (Engeland), maar met de Nederlandse kindermaten moet je er rekening mee houden dat het bij 10 wel ophoudt.
Bij mij was de oudste toen echt te groot (en zij is niet echt een groot kind).
Een Multimac is een fantastisch ding, maar ik denk dat dat voor TS te laat is.

Barri zei:
(..) of gaan voor iets als de Berlingo of de Zafira E.

Ja, denk dat een Berlingo wel breed genoeg is.

e-berlingo-ambiance-1500x600.371230.jpg

https://www.citroen.nl/auto/elektrisch/e-berlingo.html

Makkelijk kiezen, eigenlijk; veel aanbod is er niet. ;)

Auto encyclopedie zei:
Op de auto vergelijker van de carbase, kun jij je wensen selecteren, omdat er ook nieuwere minder bekende merken zijn. https://www.autoweek.nl/carbase/?sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar&brandstof=elektrisch&carrosserie=personenbus--mpv

Bedankt, die site heb ik al heel vaak bekeken (nog zonder de ultieme auto te hebben gevonden)

Barri zei:
Nog even wachten op de ID Buzz of gaan voor iets als de Berlingo of de Zafira E.

Het oog wil ook iets. Ik pas ervoor om in een bus(je) te gaan rijden :)

Volt zei:
In een Hyundai Ioniq 5 met een reuze interieur moet het toch kunnen passen.

6zrys6pb2su3.jpg

Deze heb ik niet getest, maar op de foto's te zien heeft deze ook een achterbank met 2 stoelen en een middenarmsteun en geeft dit hetzelfde probleem.

Frits79 zei:
Ik mis wat informatie.
Hoeveel mag het kosten? Hoeveel rij je?
Moet het elektrisch worden of kan een tussenstap als een plugin hybride ook?

Ik rij de laatste tijd niet veel meer, maar het moet sowieso elektrisch worden. Voorheen grofweg 35-40K per jaar (pre corona).

Obv de bijtelling zou je qua EV op een waarde van 55-60K uitkomen voor eenzelfde bijtelling als nu met een diesel (obv de waarde vd Touran).

Ik wil daar ook wel wat boven zitten, pak hem beet max 70/75K.

Volt zei:
superclub-trans_large_1_large.png

https://www.multimac.com/home?lang=nl

soortgelijk topic

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5881491

Multimac is geen optie, de oudste gaat er immers binnenkort uit en de middelste volstaat met een zitverhoger.
Soortgelijk topic is uit 2019, niet meer relevant voor EV's

Edwin 1724597 zei:
Soortgelijk topic is uit 2019, niet meer relevant voor EV's

Topic is in zoverre relevant dat er "oplossingen" in staan voor een gewone achterbank. Maar misschien niet wat je zoekt.

Beste Edwin,

Bij mijn huidige werkgever hebben wij hetzelfde probleem en diverse collega's hebben hetzelfde probleem.
(ikzelf heb de allerlaatste benzine auto gekregen :) en moet nog 3 jaar wachten op mijn elektrische keuze maar heb maar 2 kids dus wordt de keus wat makkelijker)

Collega 1 heeft gekozen voor een Ford Mustang Mach E (3 kinderen van 2, 5 en 10)
Deze heeft gekozen voor de Ford Mustang Mach E en dit wil prima op de achterbank met 1 zitverhoger en 1 autostoel en alle 3 de kids kunnen prima zitten.

Collega 2 heeft gekozen voor de Skoda Enyaq (ook 3 kinderen tweeling van 3 en 1 van 8)
De 2 zitjes zitten aan de buitenzijde zonder isofix vast maar met de gordel (scheelt enkele centimeters volgens mijn collega) en de oudste zit midden in en zit ook dikke prima (ook zelf gezien)

Collega 3 heeft gekozen voor de KIA EV6 (6, 10 en 12)
Ook met 3 kinderen alleen maar 1 tje in een zitverhoger en de andere 2 geen en deze zitten ook prima

Succes met de zoektocht

Edwin 1724597 zei:
Barri zei:
Nog even wachten op de ID Buzz of gaan voor iets als de Berlingo of de Zafira E.

Het oog wil ook iets. Ik pas ervoor om in een bus(je) te gaan rijden :)

Jammer dat je daar gewoon geen........ aan hebt, volgens mij ben je gewoon lachende 3e. Je bent nu ook touranrijder die lekker tegen de suv trend ingaat.

Ik denk dat je af moet stappen van het perse willen hebben van 3x isofix.
Zelf heb ik 3 kinderen van 4,2 jaar en een baby van 5 maanden.
Die van 4 zit op een zitverhoger in het midden, die van 2 in een autostoel zonder isofix en de baby zit in een maxi cosi op een isofix base.
Dat past allemaal net achterin mijn Octavia Combi uit 2018. Wel was het een flinke uitdaging een hele smalle zitverhoger te vinden, maar dat is wel gelukt ;-)

Dus ik zou zoeken naar een auto met een vlakke brede bank en gewoon gaan testen met stoeltjes/zitverhogers.

Bobbeltje zei:
Beste Edwin,

Bij mijn huidige werkgever hebben wij hetzelfde probleem en diverse collega's hebben hetzelfde probleem.
(ikzelf heb de allerlaatste benzine auto gekregen :) en moet nog 3 jaar wachten op mijn elektrische keuze maar heb maar 2 kids dus wordt de keus wat makkelijker)

Collega 1 heeft gekozen voor een Ford Mustang Mach E (3 kinderen van 2, 5 en 10)
Deze heeft gekozen voor de Ford Mustang Mach E en dit wil prima op de achterbank met 1 zitverhoger en 1 autostoel en alle 3 de kids kunnen prima zitten.

Collega 2 heeft gekozen voor de Skoda Enyaq (ook 3 kinderen tweeling van 3 en 1 van 8)
De 2 zitjes zitten aan de buitenzijde zonder isofix vast maar met de gordel (scheelt enkele centimeters volgens mijn collega) en de oudste zit midden in en zit ook dikke prima (ook zelf gezien)

Collega 3 heeft gekozen voor de KIA EV6 (6, 10 en 12)
Ook met 3 kinderen alleen maar 1 tje in een zitverhoger en de andere 2 geen en deze zitten ook prima

Succes met de zoektocht

Bedankt voor je reactie!

JMF zei:
Ik denk dat je af moet stappen van het perse willen hebben van 3x isofix.
Zelf heb ik 3 kinderen van 4,2 jaar en een baby van 5 maanden.
Die van 4 zit op een zitverhoger in het midden, die van 2 in een autostoel zonder isofix en de baby zit in een maxi cosi op een isofix base.
Dat past allemaal net achterin mijn Octavia Combi uit 2018. Wel was het een flinke uitdaging een hele smalle zitverhoger te vinden, maar dat is wel gelukt ;-)

Dus ik zou zoeken naar een auto met een vlakke brede bank en gewoon gaan testen met stoeltjes/zitverhogers.

Bedankt. 3 x isofix is ook niet het plan, ik heb ook nog 'maar' 1 of 2 stoeltjes/verhogers nodig. Het gaat vooral om de benodigde breedte op de achterbank.

Terug
Bovenaan