Elektrische aansluiting VOLVO EX40 altijd open

B 9709068

Net ingestapt
Ik kwam er achter, dat het afdekklepje van de kabelaansluiting van mijn Volvo EX40 altijd onvergrendeld is.
Mijn vraag is: kunnen kwaadwillenden hier schade mee veroorzaken, door kortsluiting oid dan wel de accu ‘leegtrekken’?

Kan je dat niet gewoon in settings veranderen?
Ik heb het ook op altijd ontgrendeld voor mijn EV, daar ik wat minder panisch ben voor dat soort praktijken, en het gewoon comfortabeler vind.

Het is wel een interessante vraag. Buiten de minimale 'klepbeveiliging' zou de elektronica niet eens in 'Vehicle2Grid' modus moeten gaan. Zo'n klepje wrik je zo open natuurlijk.

Overigens heb ik het hier wel over een stel hackers die met een tafeltje en apparatuur naast je auto gaan staan om de juiste frequenties op de controle pin te zetten zodat de auto in bepaalde modus gaat. Natuurlijk is dit ook allemaal in een kastje te bouwen maar ik zie nog niet echt het boevenbusinessmodel voor accu's in enkele uren ontladen.

Bij de Koreanen kan je zo'n Vehicle2Load plug er misschien in proppen, 1 fase 16A dus 3800W max, maar ik mag aannemen dat dat soort dingen alleen werkt met contact aan (of om te beginnen contact aan nodig heeft).

Ik kwam er achter, dat het afdekklepje van de kabelaansluiting van mijn Volvo EX40 altijd onvergrendeld is.
Mijn vraag is: kunnen kwaadwillenden hier schade mee veroorzaken, door kortsluiting oid dan wel de accu ‘leegtrekken’?

zolang er geen communicatie is staat er geen stroom op je kabel of laadpoort of wat dan ook. dus nee dat zou niet kunnen. Leegtrekken ook niet bij een XC40. eigenlijk kun je er helemaal niets mee, behalve als vandalen kwaadwillend zijn, denk aan vuurwerk of andere gekke praktijken.

zolang er geen communicatie is staat er geen stroom op je kabel of laadpoort of wat dan ook. dus nee dat zou niet kunnen. Leegtrekken ook niet bij een XC40. eigenlijk kun je er helemaal niets mee, behalve als vandalen kwaadwillend zijn, denk aan vuurwerk of andere gekke praktijken.
De communicatie tussen een laadpaal en volgens mij ook V2G paal is zeer basaal. Een blokgolf met een bepaalde frequentie en dan bepaalt de 'duty cycle' hoeveel ampere er geladen kan worden. Er gaat geen authenticatie of identicatie over de kabel bij een standaard paal.

V2G ken ik iets minder goed dan regulier laden.

maar een accu laad of ontlaat niet wanneer er geen signaal word gegeven aan de auto en visa versa. er staat op de socket dan ook nooit direct stroom op, net als op een laadpaal dat ook niet heeft. pas als er communicatie is tussen paal en auto zal de stroom pas worden vrijgegeven.

Je hebt zo'n adapter nodig bij V2G, waarschijnlijk zit daar wel iets van software in dat de stroom vrijgeeft van de auto. Maar een XC40 ondersteund dat sowieso niet volgens mij. Dus voor de topicstarter geen reden om zorgen over te maken.

Terug
Bovenaan