elektrisch of hybride

Roy 1141929

Startmotor
hallo mijn vraag is wat kan ik beter doen

Volledig elektrisch of hybride auto?

Ik heb 16 zonnepanelen thuis.. en heb ervaring in het verleden met een Hyundai Kona.

mercedes en Toyota zijn goed met hybride.. en zaterdag ga ik een proefrit maken met een jeep Avenger volledig elektrisch.

voor meer info stuur een bericht?

Zonder ook maar enige vorm van ook maar iets aan nuttige informatie kunnen we hier helemaal niks mee.
Wat voor soort auto zoek je, groot of klein, hoog of laag. Wat ga je met de auto doen, alleen korte stukjes woon/,werkverkeer. Zit je veel in het buitenland of alleen in Nederland.
Nieuwe of tweedehands auto?

• Leuk
Waarderingen: Volt
Als je thuis kunt laden, én hoofdzakelijk lokale / regionale ritten maakt, dan is een volledig elektrische auto een prima optie. Rijd je regelmatig lange(re) ritten en / of is thuisladen niet van toepassing, dan kan een hybride auto voor meer mobiliteit zorgen.

Als je thuis kunt laden, én hoofdzakelijk lokale / regionale ritten maakt, dan is een volledig elektrische auto een prima optie. Rijd je regelmatig lange(re) ritten en / of is thuisladen niet van toepassing, dan kan een hybride auto voor meer mobiliteit zorgen.
Als je veel rijd dan moet je gewoon nog lekker een diesel kopen.

Sorry voor de weinig informatie...

Maar ik kan lig thuis laden. Ik rijd ongeveer zo'n 500km in de week dat is 2000km per maand.
Dat is woon werk verkeer. Verder heb ik geen gezin. Wat voor soort model auto maakt me echt niks uit.

Verder is het meer een stukje hoe financieren? Wat is de beste optie? Dan bedoel ik of op afbetaling..?
Lening afsluiten? Tweede hypotheek eventueel?

Elektrisch is dan denk ik de beste oplossing.

ik zou niet snel gaan lenen voor een auto. Dan kun je vaak beter of nog gewoon doorsparen, of een private lease contract afsluiten, let op waar je ook weer makkelijk vanaf kunt.

Er komen nog erg veel elektrische modellen uit in de kleinere klasse, zoals o.a. de Renault 5, Citroën C3, Nissan Micra, VW ID2, en diverse Chinese merken. Ik denk dat de prijzen nog wel wat dalen.

Elektrisch is dan denk ik de beste oplossing.

ik zou niet snel gaan lenen voor een auto. Dan kun je vaak beter of nog gewoon doorsparen, of een private lease contract afsluiten, let op waar je ook weer makkelijk vanaf kunt.

Er komen nog erg veel elektrische modellen uit in de kleinere klasse, zoals o.a. de Renault 5, Citroën C3, Nissan Micra, VW ID2, en diverse Chinese merken. Ik denk dat de prijzen nog wel wat dalen.
Lenen is absoluut duurder! Dat klopt maar soms kun je er niet omheen met de huidige prijzen.. ik denk ook elektrisch.. vind het verschil weinig tussen een nieuwe elektrische auto bv Jeep avanger of een jonge occasion hybride bv Mercedes a250e

Private lease weet je wel wat je hebt maandelijks maar dan is de auto naar de looptijd niet van jou volgens mij…

En als je bv de mogelijkheid hebt om extra hypotheek op te nemen tegen bv 2% kun je dat maandelijks terugbetalen en komt het minder ‘hard’ aan financiëel.

Uit mijn eigen ervaring (met 400 km per week) merk ik dat je een groot accupakket wilt hebben om volledig elektrisch zonder al te veel laadstops door te komen. Mijn -tweedehands- Opel Ampera-e past daar uitstekend in (bruto 64 kWh pakket). De snellaaddsnelheid is echter ruk (45-50 kW max).
Dat is wel iets wat je moet overwegen als je vaak grotere afstanden achter elkaar rijdt.

Met zegmaar 100 kilometer per dag heb je dat niet nodig, en als je dan thuis kunt laden plug je hem iedere dag 's avonds in en is hij 's morgens weer vol met de granny-lader.

Mocht je ook met de auto naar het buitenland willen dan is een grote actieradius natuurlijk helemaal gewenst.

Je kunt er vanuit gaan dat zowel elektriciteit als benzine/diesel duurder worden/kostbaar blijven, dus je zult moeten berekenen wat het meest interessant is.

En wat lenen e.d. betreft: dat zou ik nooit doen. Spaar dan liever door en kijk of je een goede tweedehands EV kunt kopen. Ik heb de mijne ook voor een heel schappelijke prijs kunnen kopen (want had toen al 148.000 gereden). Ik ben nu 30.000 kilometer verder, zonder problemen.

Over 3 jaar ga je je scheel betalen aan wegenbelasting. Als je EV wilt rijden, wacht dan op wat goedkopere en lichtere Tesla model 2.
Leen nooit geld voor een auto, maar koop er één die je wel kunt betalen. Een gebruikte hybride bijvoorbeeld.

Die 2e hypotheek kun je beter in de verduurzaming van je woning stoppen: dat betaalt zich snel terug en behoudt zijn investeringswaarde.

Een investering in een auto betaalt zich nooit terug, maar verliest zijn waarde.

Kan je overdag laden of enkel 's avonds? Want anders ben je ook niet veel met je zonnepanelen.

En in inderdaad met de huidige tarieven beter maar niet lenen voor een auto.

Ik ben het niet eens met ' niet lenen', als je wel een vaste baan hebt, nog single bent, niets te makke hebt voor een nieuwe auto, en bovendien hartstochtelijk graag wil autorijden, dan is de keuze snel gemaakt : Lenen!!! (bijv. bij de Finata Bank.) Trouwens ik zoudt hybride rijden., veel meer autoplezier...

Het advies lenen, liever private lease begrijp ik echt niet hoor. Als je een hypotheek wil afsluiten is een lening vele male gunstiger.

Ik rijd al meerdere jaren elektrisch en ik vind niets zo erg als in een hybride auto rijden. Dat die verbrandingsmotor dan naar eigen goeddunken in- en uitschakelt met een compleet arbitrair koppel bij het wegrijden is gewoon verschrikkelijk.

Maar umm, ga alsjeblieft niet lenen om een auto te kopen. Zoek een mooi occassion die je gewoon kan betalen zodat je wat achter de hand hebt bij onvoorziene kosten. Of lease de auto zodat je volledig ontzorgd bent.

500km in de week is 100km per dag? Dan wordt het ook wel relevant of je op je werk kunt laden. Want zo niet, moet je best een flink bereik hebben en dat gaat niet lukken bij wat oudere auto's. Ik zou het met mijn Zoe uit 2013 niet aangedurfd hebben en ik vrees dat iets elektrisch met meer bereik gewoon buiten budget is. Misschien beter nu iets goedkoops doen en dan later elektrisch kopen (is gemiddeld in de tijd hybride ;-)).

Terug
Bovenaan