rke
Wegverkenner
Er is de laatste jaren gelukkig veel commotie rondom het milieu.
Helaas nog vaak genoeg op grond van bedenkelijke motieven, maar er is een duidelijke omslag waarneembaar. Een van die zaken die met deze omslag te maken hebben is de automobiel met een accu. En, omdat dit een auto-liefhebbers site is, wil ik daarover mijn persoonlijke mening opschrijven.
We maken al meer dan honderd jaar automobielen. De eerste auto's waren een duidelijke doorontwikkeling van de koets waarbij de paarden als aandrijving waren vervangen door een motor, later is dit koetsmodel wel wat losgelaten doordat de wegen beter werden en de snelheden hoger. De eenheid van vermogen die voor auto's wordt gebruikt, duidt nog steeds op dit verleden, we hebben het nog steeds over paardenkrachten in plaats van watts (wat de SI eenheid van vermogen is).
In die beginjaren was men blij dat er kracht en vermogen beschikbaar was. Men was blij dat je met een rare combinatie van mechanische onderdeeltjes met een brandstof jezelf kon vervoeren. In die beginjaren moest je ontsteking, mengsel, smering, overbrenging allemaal op gevoel instellen en dat was echt niet makkelijk.
Gelukkig hebben generaties van geleerde mannen allerlei aanpassingen en alternatieven uitgedacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Alternatieven als het motormanagement, de geregelde katalysator, de commonrail-diesel, de wankel, de sleeve valve, de dubbelzuigerdiesel, de turbine en nog veel andere - inclusief de elektromotor met accu.
Een auto heeft een zekere hoeveelheid energie nodig om te bewegen. Er is kracht nodig om te bewegen en kracht in beweging is energie. Energie per tijdseenheid noemen wij vermogen.
De moderne auto is een doos van relatief dun staal. Deze doos is zodanig geconstrueerd dat deze doos op een afwijkende manier gebruikt kan worden dan puur een paar mensen van A naar B te dragen. We kunnen hem met hoge snelheid een bocht doorknallen, zelfs als het wegdek een paar stevige hobbels heeft. We kunnen remmen, zelfs met behulp van de constructie zelf. We kunnen er vracht mee vervoeren, een enkel model is zelfs gespecialiseerd in dat vervoer (de vrachtauto en de bus).
Kortom: we hebben een lange verlanglijst van eisen die we aan een auto stellen, naast de basisvraag naar vervoer.
Het gevolg daar van is dat de moderne auto veel energie nodig heeft. Een moderne auto weegt al snel meer dan 1000 kg (meer dan 10 mannen...) en al dat gewicht moet op gang komen. Doe voor de gein eens het proefje om de auto in zijn vrij te zetten en duw het ding eens een stukje. Hijg even uit en bedenk dan hoe het is om de vakantierit naar Zuid Frankrijk op die manier te moeten doen.
Die energie halen we tegenwoordig uit een hoog rendement verbrandingsmotor of uit een accu die een elektromotor aandrijft. Als we accu + elektromotor en verbrandingsmotor vergelijken, zie ik enkele verschillen - de verschillen in vormgeving tussen accu-auto en plofauto zijn niet zo groot.
Voor de verbrandingsmotor moet er brandstof gemaakt en rondgesjouwd worden, de brandstof wordt lokaal verbrand (en dat ruik je bij de uitlaat) en de verbrandingsmotor heeft technische beperkingen zoals noodzakelijk onderhoud, wat vervuiling en een opwarmperiode.
De accu plus elektromotor heeft andere kenmerken. De energiecentrale moet elektriciteit maken (de wet van behoud van energie is nog steeds niet weerlegd) en daarvoor wordt nog steeds vooral verbranding gebruikt. De brandstof wordt wel centraal verbrand en de elektriciteit wordt met een netwerk verdeeld over de afnemers. Deze elektriciteit wordt opgeslagen in accu's (chemische energie) en de energie wordt op verzoek van de bestuurder gebruikt om te rijden. Daarnaast kan een elektrische auto bewegingsenergie (kinetische energie) weer als elektriciteit terugstoppen in de accu in plaats van er remmen mee heet te stoken zoals de plofauto dat doet (de hybride plofauto gedraagt zich op dit punt als een accuauto). De elektrische auto heeft technische beperkingen zoals opladen en de hoeveelheid elektriciteit die in de accu kan.
Al met al schijnt de elektrische auto een fractie minder energie te gebruiken dan de auto met verbrandingsmotor. De elektriciteitscentrale heeft een zeker rendement voor het omzetten van verbranding in elektriciteit, het netwerk heeft een (vrij hoog) rendement voor het transport van elektriciteit, de accu heeft een rendement in de vorm van zoveel energie er in, zo veel energie er uit, de elektromotor heeft een zeker rendement en de accu plus elektromotor weegt nog steeds iets zwaarder dan een vergelijkbare verbrandingsmotor met brandstof. Ook is het maken van een goede accu nu nog steeds een milieuverwoestende activiteit.
Daar tegenover staan transport en lokale opslag van brandstof en een lager rendement van verbranding naar kinetische energie voor de ICE-motor voor in de auto.
In praktijk schijnt deze vergelijking een paar procentjes in het voordeel van de auto met accu uit te vallen. Bovendien kent de accu-auto geen vervuilende opwarmfase en hij stinkt niet uit de uitlaat maar uit de centrale. Exacte cijfers en grondige onderzoeken zijn zeldzaam.
Helaas hebben we ook te maken met een historie. We rijden al meer dan honderd jaar met auto's op brandstof en de infrastructuur rondom deze brandstofauto's wordt al honderd jaar geoptimaliseerd. Daarentegen is een grondige aanpassing van de elektra-infrastructuur nodig om al de huidige voertuigen op elektriciteit te laten rijden. Er zijn genoeg gezinnen die meer elektrische energie verbruiken met de auto's dan de rest van het huishouden dus als we willen opladen 'voor de deur', zal dit netwerk opgewaardeerd moeten worden. Willen we 'snelladen' langs de snelweg zal er een 'dikke draad' van centrale naar snellaadstation gelegd moeten worden, men heeft het al over 750 Kw snelladers (een huishouden max 11Kw..). Wat wel een voordeel is voor de elektrische auto's is dat we de nieuw te bouwen elektriciteitscentrales dicht bij woningen zouden kunnen plaatsen zodat de restwarmte van deze centrale als stadsverwarming ingezet kan worden. Een milieuvriendelijke optie die misschien niet echt plezierig is voor de vele nimby's van onze samenleving.
Een andere optie is dat we onszelf gaan bezinnen hoe veel energie we gebruiken. We kunnen in plaats van een doos van het formaat van een auto een stap terug doen naar een gestroomlijnde doos waar maar een of twee mensen in passen. Een alternatief waarvan al meermaals aangetoond is dat hiermee weinig energie nodig is voor dezelfde verplaatsing. Een minpunt hierbij is de hoge prijs van lagere veiligheid.
We kunnen ons ook bezinnen op het gebruik van de doos zelf en ons lichaam af en toe verwennen met een stukje lopen/fietsen door weer en wind.... maar veel mensen willen het lichaam liever gezond houden met pilletjes, poedertjes en professioneel snijden.
Naast al deze mooie mogelijkheden hebben wij een regering die de brave burgers moet leiden. We willen allemaal eten, we willen een bloeiende economie, en we willen genieten van onze vrijheid. Terug naar een samenleving zoals rond 1900 beschouwen we als geen reële mogelijkheid en ik vind dat zelf ook een hele grote stap te ver gaan.
Onze regering meent dat we de accu-auto moeten inzetten om de aarde leefbaar te houden. Allereerst vind ik dat je daarbij in overweging moet nemen dat al die botsdoosjes vernietigen/vervangen (of verkopen naar Polen zodat ze daar over een paar jaar vernietigd gaan worden) ook de nodige ellende gaat opleveren in de vorm van vervuiling en CO2. Daarnaast moet je ook de inzet van de accu-auto in overweging nemen, een elektrische taxi die alleen lokaal af en toe een ritje doet lijkt mij beter geschikt dan een koerier die de hele dag snelwegkilometers vreet.
Helaas kiest onze regering voor de kort-door-de-bocht oplossing met stimuleren van full-size accuvoertuigen voor iedereen die er het geld voor heeft.
Kortom: sta ik positief of negatief tegenover de accu-auto? Ik ben meer een wisselspanning. Ik zie op punten voordelen voor de accubak en ik zie nog steeds mogelijkheden voor de plofauto.
Maar ik zie ook grote voordelen in schaalverkleining (accu- en plofauto) en in goed behoud van de voertuigen die nu reeds gemaakt zijn.
Niet weggooien is ook goed voor het milieu.
Helaas nog vaak genoeg op grond van bedenkelijke motieven, maar er is een duidelijke omslag waarneembaar. Een van die zaken die met deze omslag te maken hebben is de automobiel met een accu. En, omdat dit een auto-liefhebbers site is, wil ik daarover mijn persoonlijke mening opschrijven.
We maken al meer dan honderd jaar automobielen. De eerste auto's waren een duidelijke doorontwikkeling van de koets waarbij de paarden als aandrijving waren vervangen door een motor, later is dit koetsmodel wel wat losgelaten doordat de wegen beter werden en de snelheden hoger. De eenheid van vermogen die voor auto's wordt gebruikt, duidt nog steeds op dit verleden, we hebben het nog steeds over paardenkrachten in plaats van watts (wat de SI eenheid van vermogen is).
In die beginjaren was men blij dat er kracht en vermogen beschikbaar was. Men was blij dat je met een rare combinatie van mechanische onderdeeltjes met een brandstof jezelf kon vervoeren. In die beginjaren moest je ontsteking, mengsel, smering, overbrenging allemaal op gevoel instellen en dat was echt niet makkelijk.
Gelukkig hebben generaties van geleerde mannen allerlei aanpassingen en alternatieven uitgedacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Alternatieven als het motormanagement, de geregelde katalysator, de commonrail-diesel, de wankel, de sleeve valve, de dubbelzuigerdiesel, de turbine en nog veel andere - inclusief de elektromotor met accu.
Een auto heeft een zekere hoeveelheid energie nodig om te bewegen. Er is kracht nodig om te bewegen en kracht in beweging is energie. Energie per tijdseenheid noemen wij vermogen.
De moderne auto is een doos van relatief dun staal. Deze doos is zodanig geconstrueerd dat deze doos op een afwijkende manier gebruikt kan worden dan puur een paar mensen van A naar B te dragen. We kunnen hem met hoge snelheid een bocht doorknallen, zelfs als het wegdek een paar stevige hobbels heeft. We kunnen remmen, zelfs met behulp van de constructie zelf. We kunnen er vracht mee vervoeren, een enkel model is zelfs gespecialiseerd in dat vervoer (de vrachtauto en de bus).
Kortom: we hebben een lange verlanglijst van eisen die we aan een auto stellen, naast de basisvraag naar vervoer.
Het gevolg daar van is dat de moderne auto veel energie nodig heeft. Een moderne auto weegt al snel meer dan 1000 kg (meer dan 10 mannen...) en al dat gewicht moet op gang komen. Doe voor de gein eens het proefje om de auto in zijn vrij te zetten en duw het ding eens een stukje. Hijg even uit en bedenk dan hoe het is om de vakantierit naar Zuid Frankrijk op die manier te moeten doen.
Die energie halen we tegenwoordig uit een hoog rendement verbrandingsmotor of uit een accu die een elektromotor aandrijft. Als we accu + elektromotor en verbrandingsmotor vergelijken, zie ik enkele verschillen - de verschillen in vormgeving tussen accu-auto en plofauto zijn niet zo groot.
Voor de verbrandingsmotor moet er brandstof gemaakt en rondgesjouwd worden, de brandstof wordt lokaal verbrand (en dat ruik je bij de uitlaat) en de verbrandingsmotor heeft technische beperkingen zoals noodzakelijk onderhoud, wat vervuiling en een opwarmperiode.
De accu plus elektromotor heeft andere kenmerken. De energiecentrale moet elektriciteit maken (de wet van behoud van energie is nog steeds niet weerlegd) en daarvoor wordt nog steeds vooral verbranding gebruikt. De brandstof wordt wel centraal verbrand en de elektriciteit wordt met een netwerk verdeeld over de afnemers. Deze elektriciteit wordt opgeslagen in accu's (chemische energie) en de energie wordt op verzoek van de bestuurder gebruikt om te rijden. Daarnaast kan een elektrische auto bewegingsenergie (kinetische energie) weer als elektriciteit terugstoppen in de accu in plaats van er remmen mee heet te stoken zoals de plofauto dat doet (de hybride plofauto gedraagt zich op dit punt als een accuauto). De elektrische auto heeft technische beperkingen zoals opladen en de hoeveelheid elektriciteit die in de accu kan.
Al met al schijnt de elektrische auto een fractie minder energie te gebruiken dan de auto met verbrandingsmotor. De elektriciteitscentrale heeft een zeker rendement voor het omzetten van verbranding in elektriciteit, het netwerk heeft een (vrij hoog) rendement voor het transport van elektriciteit, de accu heeft een rendement in de vorm van zoveel energie er in, zo veel energie er uit, de elektromotor heeft een zeker rendement en de accu plus elektromotor weegt nog steeds iets zwaarder dan een vergelijkbare verbrandingsmotor met brandstof. Ook is het maken van een goede accu nu nog steeds een milieuverwoestende activiteit.
Daar tegenover staan transport en lokale opslag van brandstof en een lager rendement van verbranding naar kinetische energie voor de ICE-motor voor in de auto.
In praktijk schijnt deze vergelijking een paar procentjes in het voordeel van de auto met accu uit te vallen. Bovendien kent de accu-auto geen vervuilende opwarmfase en hij stinkt niet uit de uitlaat maar uit de centrale. Exacte cijfers en grondige onderzoeken zijn zeldzaam.
Helaas hebben we ook te maken met een historie. We rijden al meer dan honderd jaar met auto's op brandstof en de infrastructuur rondom deze brandstofauto's wordt al honderd jaar geoptimaliseerd. Daarentegen is een grondige aanpassing van de elektra-infrastructuur nodig om al de huidige voertuigen op elektriciteit te laten rijden. Er zijn genoeg gezinnen die meer elektrische energie verbruiken met de auto's dan de rest van het huishouden dus als we willen opladen 'voor de deur', zal dit netwerk opgewaardeerd moeten worden. Willen we 'snelladen' langs de snelweg zal er een 'dikke draad' van centrale naar snellaadstation gelegd moeten worden, men heeft het al over 750 Kw snelladers (een huishouden max 11Kw..). Wat wel een voordeel is voor de elektrische auto's is dat we de nieuw te bouwen elektriciteitscentrales dicht bij woningen zouden kunnen plaatsen zodat de restwarmte van deze centrale als stadsverwarming ingezet kan worden. Een milieuvriendelijke optie die misschien niet echt plezierig is voor de vele nimby's van onze samenleving.
Een andere optie is dat we onszelf gaan bezinnen hoe veel energie we gebruiken. We kunnen in plaats van een doos van het formaat van een auto een stap terug doen naar een gestroomlijnde doos waar maar een of twee mensen in passen. Een alternatief waarvan al meermaals aangetoond is dat hiermee weinig energie nodig is voor dezelfde verplaatsing. Een minpunt hierbij is de hoge prijs van lagere veiligheid.
We kunnen ons ook bezinnen op het gebruik van de doos zelf en ons lichaam af en toe verwennen met een stukje lopen/fietsen door weer en wind.... maar veel mensen willen het lichaam liever gezond houden met pilletjes, poedertjes en professioneel snijden.
Naast al deze mooie mogelijkheden hebben wij een regering die de brave burgers moet leiden. We willen allemaal eten, we willen een bloeiende economie, en we willen genieten van onze vrijheid. Terug naar een samenleving zoals rond 1900 beschouwen we als geen reële mogelijkheid en ik vind dat zelf ook een hele grote stap te ver gaan.
Onze regering meent dat we de accu-auto moeten inzetten om de aarde leefbaar te houden. Allereerst vind ik dat je daarbij in overweging moet nemen dat al die botsdoosjes vernietigen/vervangen (of verkopen naar Polen zodat ze daar over een paar jaar vernietigd gaan worden) ook de nodige ellende gaat opleveren in de vorm van vervuiling en CO2. Daarnaast moet je ook de inzet van de accu-auto in overweging nemen, een elektrische taxi die alleen lokaal af en toe een ritje doet lijkt mij beter geschikt dan een koerier die de hele dag snelwegkilometers vreet.
Helaas kiest onze regering voor de kort-door-de-bocht oplossing met stimuleren van full-size accuvoertuigen voor iedereen die er het geld voor heeft.
Kortom: sta ik positief of negatief tegenover de accu-auto? Ik ben meer een wisselspanning. Ik zie op punten voordelen voor de accubak en ik zie nog steeds mogelijkheden voor de plofauto.
Maar ik zie ook grote voordelen in schaalverkleining (accu- en plofauto) en in goed behoud van de voertuigen die nu reeds gemaakt zijn.
Niet weggooien is ook goed voor het milieu.