Electrische occasion auto voor woon/werk verkeer?

Anton 5236767

Startmotor
Hoi allemaal,

wij hebben momenteel 2 autos, een Renaul Megane diesel uit 2012 (280k op de teller) en een Kia Picanto uit 2011. Nu de kinderen wat groter zijn maken we een stuk minder trips met het gezin en zijn verreweg onze meeste kilometers woon/werk verkeer (43km enkele afstand). De Megane rijdt nog prima, maar wil ik binnenkort toch een keer vervangen voor een wat nieuwere.
Ik dacht aan een EV voor het woon/werk verkeer en de korte tripjes met 1 of 2 personen. Als de EV groot genoeg is voor pubers op de achterbank zullen we die uiteraard ook kunnen gebruiken voor trips binnen NL. Een 2e auto blijft wel handig en zou dan wellicht een wat oudere station zijn op benzine voor de vakanties en fietstripjes.

Ik woon vlak bij de Duitse grens en import is voor mij redelijk makkelijk te regelen. Ik heb al verschillende auto's bekeken. Mijn budget is max 17K euro. De Skoda Citygo IV / VW E-up zijn voor circa 16K nagenoeg nieuw te krijgen, maar lijken mij wel erg klein. Een Renault Zoe R110 Limited lijkt me dan een stuk meer auto met prima range; een 2018 model met koopaccu kan ik voor 16K kopen.
Verder zit ik ook te denken aan een Hyundai Ioniq 28kwh model, ik zou een 2018 model voor 17K kunnen kopen.

De Ioniq vind ik mooier dan de Zoe, en is ook luxer uitgevoerd, maar heeft wel een aanzienlijk kleinere accu en minder range. De Ioniq kan wel veel sneller laden via CSS, maar de Zoe kan dan weer 3 fasen AC laden (11KW), terwijl de Ioniq maar 1 face AC (3.7KW) kan laden.

Wat ik met name lastig vind is om de afschrijving goed in te schatten van deze modellen, deze bepalen met name de de totale jaarlijkse kosten.

Mochten jullie tips/advies hebben dan hoor ik dat graag.

Zowel de Renault ZOE met 41 kWh accu als de Hyundai Ioniq lijken mij prima keuzes. Kun je thuis laden dan is de Ioniq met 1 fase prima op te laden zo niet dan pleit dat weer voor de ZOE die je aan de meeste openbare laadpalen met 11 kW kunt laden. Op (veel) langere stukken is de Ioniq dan weer handiger met CCS snelladen, het hangt er dus nogal vanaf hoe je de auto gaat gebruiken.

Zo'n EV als de Citigo lijkt me behoorlijk waardevast. Wij hebben er zelf eentje (private lease), en hadden ooit het idee die aan het eind te gaan overnemen, maar ik vrees dat dat veel te duur gaat worden. Echt goedkope EV's zijn er niet veel maar ze zijn (en blijven) wel gewild.
Ik vind de Citigo een heerlijke auto. Maar een tweedehands Ioniq is ook niet mis.
Wij rijden 9000km per jaar met de Citigo en die laden we 's nachts op aan een normaal stopcontact. Laadsnelheden interesseren mij dus niet echt ;)
In theorie kan deze manier van laden tot 250km per dag gebruik (zeg maar elke dag leegrijden) als je elke nacht laadt. Dus 50dkm per jaar kan makkelijk zonder een laadpaal te zien :)

Hoe groot / oud zijn jou kinderen? Je zegt dat ze aan het groeien zijn?

je maakt misschien wel minder triptjes met het hele gezin met de grote megane, maar een Zoe is echt geen ruimtewonder. zeker niet als de kinderen groeien. Of bedoel je dat ze op het punt staan het huis uit te gaan, dan begrijp ik de keuze wel.

Hier zouden we ook wel met een zoe uit kunnen als hoofdauto van het gezin in 90% van de gevallen. (woon werk verkeer) maar die 10% niet, en dat is nu het het probleem. :)

Vergeet niet dat als je een occasion ook subsidie krijgt van 2000 euro als je een occasion koopt. Die krijg je niet als je in duitland koopt.

zo'n zoe is verder wel een prima auto (y) maar verkijk je niet alleen op de voordelen, kijk ook of het bij je past. Bijvoorbeeld; Hoe vaak maak je langere ritten en ben je bereid om even aan de lader te hangen. Kun je thuis laden, etc.

afschrijving is altijd lastig.

Onze kinderen zijn 12 en 15 en zullen nog wel wat groeien :). Mijn lokale garage kan mij helpen met importeren, zodat we toch in aanmerking komen voor de 2 duizend euro subsidie. Ik heb afgelopen zomer een paar dagen een Zoe R90 mogen proberen, rijdt prima, maar inderdaad minder geschikt voor mensen >1m70 op de achterbank. We zouden dan ook de Picanto moeten inruilen voor een gezinsauto voor de langere ritten en ritten met het gezin. Een grotere auto huren voor de vakanties lijkt mij niet handig, ook niet omdat we nu ook regelmatig (1x per week) al beide auto's in gebruik hebben.

Bij de Renault Zoe heeft het overgrote deel van het aanbod schijnbaar accuhuur: als je maar afentoe rijdt, is dat uiteindelijk duurder dan je brandstof auto behouden. Ja ik heb daar ook naar gekeken.

Tweedehands Zoe's krijg je voor rond de € 8000 als je dan je auto inruilt en de subsidie aanvraagt, kun je best goedkoop een elektrische auto krijgen. Alleen in die prijsklasse is het vrijwel altijd accuhuur.

En natuurlijk allemaal prijzen exclusief BTW, ookal filter je op inclusief BTW.

Ik zou alleen een Zoe met koopaccu willen en dan zit je al snel aan een 2018 model of nieuwer. Dat van die Excl-BTW advertenties klopt idd, erg irritant. Snap niet dat de occasionsites daar niet harder regen optreden.

Anton 5236767 zei:
Ik zou alleen een Zoe met koopaccu willen en dan zit je al snel aan een 2018 model of nieuwer. Dat van die Excl-BTW advertenties klopt idd, erg irritant. Snap niet dat de occasionsites daar niet harder regen optreden.
Je stopt dan al gauw met zoeken hoor, dus die handelaren snijden zich zelf in de vingers: wellicht is de Dacia Spring trouwens iets voor jullie?

Ioniq is energiezuinig.

Voor meer ruimte is wellicht de Kangoo nog een optie.. of de Peugeot Partner / Berlingo EV.

Hebben andere rij-bereiken maar dat is voor een tweede auto niet zo spannend, toch?

Anton 5236767 zei:
(..). Dat van die Excl-BTW advertenties klopt idd, erg irritant. Snap niet dat de occasionsites daar niet harder regen optreden.

Ex. BTW Weg Ermee zei:
(..)Stop de misleiding van het ex-BTW adverteren op online autoplatformen door je in te schrijven bij het manifest “ex BTW weg ermee”. Met jouw steun kunnen we de misleiding aanpakken en daarmee op basis van echte prijzen met elkaar concurreren. (..)

Ex. BTW Weg Ermee zei:
Het manipuleren van advertenties is helaas niet tegen te gaan door platformen en daarom moet er een onderlinge afspraak gemaakt worden. Mede daarom gaan we na 1 mei notoire weigeraars nog een keer benaderen en daarna starten we een proefproces. Dit zijn noodzakelijke stappen om de urgentie van dit probleem te benadrukken. Laat het niet zo ver komen en haal uw excl. BTW auto’s van het internet en teken dit manifest! (..)

AsconaGT zei:
(..)

Vergeet niet dat als je een occasion ook subsidie krijgt van 2000 euro als je een occasion koopt. Die krijg je niet als je in duitland koopt.

(..).

Als privé persoon in Duitsland of een ander buitenland een gebruikte EV kopen niet nee.
Maar, als een erkend autobedrijf diezelfde auto eerst voor jou daar koopt en in NL in zijn voorraad opneemt en vervolgens de NL klant een koopovereenkomst met dat bedrijf voor de betreffende EV sluit, dan mag je volgens mij wel de subsidie aanvragen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-28162.html

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp/veelgestelde-vragen

En wat is de doorslaggevende reden voor EV?

Want een klein maar comfortabel benzine wagentje geeft 20x meer keuze (van Panda tot A1, van 2 tot 20 jaar oud) voor veel minder geld, volledige vrijheid en nul laadpaalstress.

Durashift zei:
^^^ meedoen met de voorlopers in de klimaattransitie..:T

En dan wel 4 weken per jaar op verre vliegvakantie waarbij de auto thuis voor niets 56 keer gaat voorverwarmen of -koelen. Plus de 300 andere keren per jaar dat dit niet gebeurd, de laadpaal die 90kWh sluipverbruik geeft etcetera.

Dank jullie. Ik heb gisteren in een Ioniq kunnen zitten. Luxe auto, maar zicht door achteruit is wel beperkt door de spoiler. Ook een erg lage zit tov mijn huidge Megane. Ik ga komende week eens een Zoe bekijken.

Terug
Bovenaan