Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Mooie foto van een schone wagen! Volgens mij heb ik je zien staan bij de Total tankstation in Meppel-Zuid vlakbij de oprit van de A32, kan dat kloppen? Ik zag in ieder geval een gele 306 cabriolet op de parkeerplaats staan. Het eerste wat in mij opkwam was deze topic van jouw wagen. :)
 
We hebben wel ergens een stop gedaan in die buurt, maar niet in Meppel-Zuid. Met dat mooie weer valt wel op dat er wat meer gele 306'en op de weg zijn!

De mijne is het nu in ieder geval niet. Gisteren deed ik een klus in Joure, en bij 20 km/u hikte de auto alsof de brandstoftank leeg was en na drie keer hield hij ermee op. Daarna heeft hij ook niet meer gelopen. De motor draait wel mooi mee met de startmotor, maar slaat niet meer aan :(

We hebben 'm maar naar de dichtstbijzijnde garage gesleept waar ik vanmorgen de sleutels heb langsgebracht. We moeten maar zien...
 
Elco zei:
We hebben wel ergens een stop gedaan in die buurt, maar niet in Meppel-Zuid. Met dat mooie weer valt wel op dat er wat meer gele 306'en op de weg zijn!

De mijne is het nu in ieder geval niet. Gisteren deed ik een klus in Joure, en bij 20 km/u hikte de auto alsof de brandstoftank leeg was en na drie keer hield hij ermee op. Daarna heeft hij ook niet meer gelopen. De motor draait wel mooi mee met de startmotor, maar slaat niet meer aan :(

We hebben 'm maar naar de dichtstbijzijnde garage gesleept waar ik vanmorgen de sleutels heb langsgebracht. We moeten maar zien...

Je had laatst toch de stappenmotor gereinigd? Ik denk dat daar het probleem in zit... meestal doet deze het na reinigen nog even om vervolgens ineens het hoekje om te gaan.
 
Balen Elco, hopen dat het meevalt en die gele weer snel normaal de weg op kan.
 
Ik zet mijn geld niet op de stappenmotor Joep! Dan zou hij, theoretisch, wel moeten starten met gas erbij en dan ook blijven lopen. Ik zet in op brandstofpomp, bijbehorend relais of zelfs het filter, al lijkt dat laatste me niet... en anders ga ik voor een krukassensor.

Maargoed, het staat bij de garage en we gaan het beleven...
 
Elco zei:
Ik zet mijn geld niet op de stappenmotor Joep! Dan zou hij, theoretisch, wel moeten starten met gas erbij en dan ook blijven lopen. Ik zet in op brandstofpomp, bijbehorend relais of zelfs het filter, al lijkt dat laatste me niet... en anders ga ik voor een krukassensor.

Maargoed, het staat bij de garage en we gaan het beleven...

Oke. Nou, hoop dat het allemaal mee valt. Zo'n zonnige verschijning mag niet te lang van de straat blijven!
 
Er is nog niet eens naar gekeken.. Het garagebedrijf waar we 'm hadden heengesleept heeft geen tijd om ernaar te kijken. Morgen bel ik dus direct met een andere garage in hetzelfde dorp of zij wel tijd hebben. Ik mis 'm nu al enorm!
 
Balen, maar dat kan voorkomen.. Je komt onverwacht binnen, buiten de planning om..
Gebruikelijk in de branche is om binnen maximaal vijf werkdagen voor om een strandingsgeval te diagnosticeren..

Hoe denk je het dan van afstand te regelen?
Ander garagebedrijf zal jouw auto moeten ophalen, kost je ook geld..
Of ga je er zelf heen om verder te slepen?
Kost ook geld en dan kan je net zo goed met autoambulance hem ophalen en naar je vaste garage brengen..
Ook dan ben je de maandag in ieder geval kwijt..

Bovendien denk ik niet dat het andere bedrijf in het dorp snel werk van zijn concurrent 'afpakt' voor iemand 'van buiten 't dorp'

ff geduld, vanaf donderdag wordt het pas weer warm;)
 
Het gaat hier niet om werk 'afpakken', want de garagist waarbij we toevallig zijn beland gaf duidelijk aan misschien geen tijd te hebben om ernaar te kijken. Ik heb bij hem de sleutel weer opgehaald, en gezegd dat ik 'm op één of andere manier elders ga laten repareren, vond hij ook de beste optie! Ik ga dus gewoon even kijken wat er haalbaar is!
 
Nette auto hoor, erg jammer dat hij ermee opgehouden is.. hopen op het allerbeste en dat hij binnenkort snel weer de weg op kan!
 
Hij staat nu bij een Peugeot-specialist (die o.a. een NIEUWE 406 Coupé heeft staan!) te wachten op diagnose. Morgen hebben ze daar als het goed is tijd voor, en anders hoor ik 't donderdag wel.
 
Absoluut een liefhebber. Ik heb hem vandaag even aan de telefoon gehad, en hij vertelde me dat het een fantastische auto in topstaat was.

Helaas vertelde 'ie ook de kosten van de operatie, waardoor ik nu nog in een hoekje lig te huilen. Van dat bedrag kun je gemakkelijk op vakantie naar Turkije. Gelukkig wil ik dat niet, toch blijft het zuur. Zeker ook omdat het onderdeel dat alles verstoorde juist níet van Peugeot was. Het was namelijk de Gemini startblokkering...

Deze had het blijkbaar in de bol gekregen, en brandde het brandstofpomprelais door. Maar eer die diagnose gesteld was waren de nodige uurtjes verstreken. De Gemini is nu dus uitgebouwd en de auto doet het weer. Gelukkig maar...

Verder bleek bij uitlezen dat de bobine af en toe doorsloeg; een nieuw bobineblok is dus ook geplaatst. Da's dan wel weer fijn, want bij 306'en schijnt een doorslaande bobine tot ECU-problemen te kunnen leiden. Dat zou wat te gortig worden.

Nouja, hij dóet het weer...
 
Elco zei:
Van dat bedrag kun je gemakkelijk op vakantie naar Turkije.

Aan de andere kant, de ene vakantie naar Turkije is de andere niet...

Verder is het uiteraard erg zuur.
 
Fijn dat ie weer gemaakt is :) Jammer dat het dan een flinke smak geld moet kosten, maar zo te horen is het geld dan in ieder geval naar een goede specialist gegaan. Die auto-alarmen zorgen over het algemeen echt alleen maar voor ellende, beter dat het er nu uit is.

Die 406 Coupé is trouwens bizar om te zien, erg gaaf!
 
Mooi dat ie het weer doet & dat er ergere kosten (ECU) voorkomen zijn.

Ach, je kan altijd nog naar Turkije rijden, het weer is er goed genoeg voor in Europa ;)
 
Elco zei:
Helaas vertelde 'ie ook de kosten van de operatie, waardoor ik nu nog in een hoekje lig te huilen. Van dat bedrag kun je gemakkelijk op vakantie naar Turkije.

Wen er maar aan. Hier thuis noemen we de 306 De Bodemloze Put.
 
Gemini startblokkering, aftermarktet prutswerk? Erg balen van de kosten, maar wel mooi dat ie het weer doet! (y)
 
Aftermarket rommel vooral; het inbouwen was goed gedaan, maar het systeem heeft simpelweg de geest gegeven. Gemini zelf bestaat allang niet meer, dus informatie inwinnen was ook niet mogelijk.

Gisteren heb ik 't beestje weer opgehaald, en nu staat hij hier weer mooi in de buurt van de deur :)

DSC_0872_zpsd3e41f1d.jpg
 
Mooi dat hij weer gemaakt is.(y)

Voor jouw nog een 306. Deze heeft volgens mij cyclones eronder
9458318561_89f218bdd4_c.jpg

Staat btw in Dieren
 
Snipe zei:
Elco zei:
Helaas vertelde 'ie ook de kosten van de operatie, waardoor ik nu nog in een hoekje lig te huilen. Van dat bedrag kun je gemakkelijk op vakantie naar Turkije.

Wen er maar aan. Hier thuis noemen we de 306 De Bodemloze Put.

Mij is altijd gezegd: een hobby mag geld kosten ;)

Elco: op het 306 forum staan nog cyclones te koop voor een mooi bedrag.

En dat van het alarm... daar zijn al veel verhalen van bekend dat het een hoop ellende veroorzaakt. Maar gelukkig is het bij jou opgelost.
 
Mijn ervaring met 306-en is juist dat ze betrouwbaar blijken. Ze zijn niet rammelvrij maar doen het wel altijd.
Die van mijn broertje heeft in drie jaar tijd, op een gebroken motorkap scharnier (dat kan alleen bij Franse auto's...) nooit wat gehad.

De cabrio die ik heb gehad en degene die ik nu heb, hebben ook allebei een Gemini alarm/afstandsbediening/startblokkering. Volgens mij bouwde Peugeot die standaard in.
Ben ook totaal geen fan van alarmen en laat het ook eigenlijk het liefst altijd uit door via de sleutel op het portier de auto dicht te doen.

Cyclones doen! Zag ze ook staan op het forum (en Marktplaats) en ook daarvan zijn de prijzen flink gezakt de laatste tijd.
 
Joep83 zei:
Mij is altijd gezegd: een hobby mag geld kosten ;)

En geld kosten doet de 306 met overgave. Die van Elco, die van mij ook en ik sprak laatst nog iemand die er een gekocht had die ook alweer 4.000 euro erin gestoken had. Ik ben verder best tevreden met mijn 306, maar het is maar goed dat ik dit vooraf niet bedacht had...
 
Eigenlijk vallen die van mij wel mee.

De echte kostenpost aan mijn XSi is m'n eigen schuld: doorrijden met te hoge temp. KVS na begeven eerste thermostaat (na 16 jr) --> koppakking er uit.

De GTi: nieuwe remmenblokken achter en nieuwe midden- en einddemper (maar die einddemper was alleen omdat ik 'm OEM wil hebben). Verder laatst nog een spiks-plinter-nieuwe (nog maar 6 maanden oud) kachelmotor voor 50 euro.

Met normaal onderhoud (dus niet super goed onderhoud) houden 306en het super lang vol. Maar er zijn veel exemplaren die nauwelijks onderhoud gehad hebben...
 
Snipe zei:
en ik sprak laatst nog iemand die er een gekocht had die ook alweer 4.000 euro erin gestoken had.

Maar goed, dat was dan ook een beetje extreem :)

De rode heeft mij nooit laten staan, en slechts één onverwachte reparatie -defecte rembekrachtiger- opgeleverd. Die auto rijdt nog steeds prima rond, en zal dat ook nog wel de nodige tijd doen. Dit elektronische akkefietje werd niet eens veroorzaakt door een Peugeot-onderdeel, dus ik hoop het 306-rijden nu even probleemarm voort te kunnen zetten!

Cyclones zitten er nu alleen even niet in... ;)
 
Elco zei:
Aftermarket rommel vooral; het inbouwen was goed gedaan, maar het systeem heeft simpelweg de geest gegeven. Gemini zelf bestaat allang niet meer, dus informatie inwinnen was ook niet mogelijk.

Gisteren heb ik 't beestje weer opgehaald, en nu staat hij hier weer mooi in de buurt van de deur :)

https://i2.photobucket.com/albums/y30/I-Racer/DSC_0872_zpsd3e41f1d.jpg[/img]

Hij staat er in ieder geval mooi bij. Een goede polijstbeurt wil ik die van mij ook graag geven, maar helaas heb ik geen machine. Ik heb hier trouwens nog 2 fase 2 mistlampen liggen als je interesse hebt. Door je gezeur met de startblokkering wil ik die best voor enkel de verzendkosten naar je toezenden. Misschien maakt dat het weer een beetje goed.
 
Bedankt voor het fijne aanbod! Maar... die mistlampen liggen hier al onder mijn tafel te wachten op inbouw! Dat wil ik, zeker nu, zelf doen maar daarvoor heb ik de tijd nog niet gevonden.
 
Joep83 zei:
De GTi: nieuwe remmenblokken achter en nieuwe midden- en einddemper (maar die einddemper was alleen omdat ik 'm OEM wil hebben). Verder laatst nog een spiks-plinter-nieuwe (nog maar 6 maanden oud) kachelmotor voor 50 euro.

Waar heb je die uitlaat gevonden?
 
Stond 'ie toevallig in Leek bij een garage? Daar heb ik de afgelopen week steeds een gele 306 cabrio zien staan.
 
Hij heeft al die tijd in Joure gestaan; het exemplaar in Leek moet dus 'n andere zijn geweest.
 
Het stranden is alweer even geleden, de rekening is betaald en mijn dieet van kraanwater en droog brood bevalt eigenlijk prima. Weer genieten van de 306 dus, en dat kan met volle teugen. Even gewassen, van binnen helemaal netjes gemaakt en rijden maar!





 
En inmiddels ben ik de 140.000 km ruim voorbij; de 142k komt al in zicht. Dat betekent belachelijk veel kilometers, maar wat geniet ik van deze auto. Laatst voor een retourtje Leiden kunnen kiezen tussen de Cabriolet en 'n Nissan Juke, maar gewoon de Franse dakloze genomen omdat dat eigenlijk een veel fijnere auto is...

Een impressie van de afgelopen tijd:

DSC_0888_zps16934b62.jpg


DSC_0904_zpse8fed820.jpg


IMG-20130918-WA0003_zpse4283389.jpg


DSC_1065_zps5b1a5b4e.jpg


DSC_1073_zps98e9450a.jpg


Helaas begint 't mooie weer nu wel op z'n einde te lopen. Ik rijd nog zoveel mogelijk open omdat het vrije gevoel me zo bevalt, maar gelukkig werkt de auto met dak dicht prima als comfortabele coupé!
 
Wat een kilometers maak jij met een benzine slurper!

Maar ik snap nu wel wat je bedoelt met lekker cabrio rijden. M'n ouders hebben het iets kleinere broertje gekocht van de jouwe met de leeuw erop. Toch een stuk groter dan de MX-5, veel comfortabelere cruisen zo zonder dat geklapper aan je kop(y)
 
Ik maak inderdaad veel te veel kilometers, maar gelukkig is een deel daarvan gewoon declarabel. Er zit ook wel veel 'fun' bij, maar ze zeggen wel eens dat een hobby wat geld mag kosten.

Je ouders hebben een 206CC gekocht, begrijp ik? Zelf heb ik er niet veel mee, maar het is zeker een heel toegankelijke cabrio! Een MX-5 heeft heel veel en vooral heel andere kwaliteiten, maar ik ben er ook niet zo weg van.

In verband met de veiligheid heb ik vier stuks Bridgestone B250 gekocht, voor een relatief schijntje. Mijn banden hadden allemaal nog ruimschoots voldoende profiel, maar één achterband was uitgedroogd en de voorbanden hadden op nat wegdek veel te weinig grip naar mijn smaak. De nieuwe banden zijn weliswaar een centimeter smaller en daarmee ook iets lager dan de originele banden; voor dat geld kon ik 't niet laten, het staat niet slechter en de tellerafwijking is maar marginaal gegroeid.

Nu twee van deze jongens, binnenkort vier:

DSC_1112_zpsf68802aa.jpg


DSC_1119_zps1f257828.jpg


Je ziet amper dat de nieuwe banden wat smaller en lager zijn. Ohja, én plaklood!

En als bonus rijd ik deze winter waarschijnlijk voor het eerst op winterbanden met lichtmetalen velgen (y)
 
Elco zei:
Het stranden is alweer even geleden, de rekening is betaald en mijn dieet van kraanwater en droog brood bevalt eigenlijk prima. Weer genieten van de 306 dus, en dat kan met volle teugen. Even gewassen, van binnen helemaal netjes gemaakt en rijden maar!

Was de rekening echt zo erg? Hoefde je niet eens direct te betalen bij het afhalen van je cabrio? Hoe dan ook een leuk topic wat ik met plezier lees.
 
Jep, die rekening was écht heel erg. Inmiddels ben ik 'm alweer vergeten, maar hij stond in een vrij eenvoudige verhouding tot de aanschafprijs van de auto.

Gelukkig hoefde ik 'm niet direct af te tikken; de factuur lag al op de deurmat voordat ik de auto had opgehaald en de betalingstermijn was keurig. Een professioneel bedrijf met een Fries vertrouwen in mensen; ik mag dat enorm!

Vandaag weer zo'n 600 km gereden, geen centje pijn. Zowel niet voor de auto als voor mij, ik houd het er enorm lang in uit zonder dat 'ie mij vermoeit. Ik ken moderne auto's, ook grotere en duurdere, die dat niet lukt.

DSC_1122_zpsfd5013be.jpg


Hoe dan ook een leuk topic wat ik met plezier lees.

(y) leuk om te horen, ik houd 'm lekker bij!
 
Elco zei:
Ik maak inderdaad veel te veel kilometers, maar gelukkig is een deel daarvan gewoon declarabel. Er zit ook wel veel 'fun' bij, maar ze zeggen wel eens dat een hobby wat geld mag kosten.

Je ouders hebben een 206CC gekocht, begrijp ik? Zelf heb ik er niet veel mee, maar het is zeker een heel toegankelijke cabrio! Een MX-5 heeft heel veel en vooral heel andere kwaliteiten, maar ik ben er ook niet zo weg van.

Ah dat scheelt inderdaad wel weer in de kosten. Een hobby mag geld kosten ja, maar jij doet inmiddels 30/40k op benzine? Kan pijn doen;)

Nee, het jongere broertje, 207cc facelift, met zo'n beetje alles erop en eraan, rijdt heerlijk(y) De MX-5 heeft inderdaad andere kwaliteiten, zeker voor een 3e auto erg leuke zelfs! Maar m'n ouders zijn toch meer van het comfortabel cruisen, dus in de praktijk kwam het neer op 6k in 1,5 jaar. Hij was voor m'n moeder, de heeft er misschien 2 keer in geredeno_O Een vol automatische hardtop is voor haar veel handiger, kan ze hem als daily gebruiken. Dus die had in de eerste week al meer open gereden dan de 1,5 jaar daarvoor in de MX-5.

Zijn dit winterbanden dan? Of ga je die nog aanschaffen en om de andere velgen leggen?
 
Nee, het jongere broertje, 207cc facelift

Ah, die had ik even niet meegeteld! Dat vind ik wel een mooie auto. Veel strakker dan die 206. Als ze 'm nu al vaker open heeft gehad dan die MX-5 in al die tijd, is het een heel goede keuze. Ik zie zeker voordelen in een hardtop cabrio!

De banden die ik er nu onder aan het leggen ben, zijn nieuwe zomerbanden. Maar nu eindelijk eens fatsoenlijke banden van een fatsoenlijke fabrikant. Winterbanden -4x Yokohama- liggen hier ook al, op lichtmetalen velgen. Deze zijn echter van een 206 en passen niet perfect op de 306. Vóór wel, maar achter staan ze net een millimeter te ver naar binnen en lopen dus aan. Spacers heb ik ook, maar die wil ik alleen in combinatie met langere wielbouten gebruiken. Die moet ik dus nog scoren!

edit:

Deze wielen!

DSC_1114_zps66836468.jpg
 
Aah kijk, nu snap ik hem! Goed bezig, alleen nog steeds niet de moeite genomen om de mistlampen erin te hangen zie ik? :p
 
Elco zei:
Jep, die rekening was écht heel erg. Inmiddels ben ik 'm alweer vergeten, maar hij stond in een vrij eenvoudige verhouding tot de aanschafprijs van de auto.

Gelukkig hoefde ik 'm niet direct af te tikken; de factuur lag al op de deurmat voordat ik de auto had opgehaald en de betalingstermijn was keurig. Een professioneel bedrijf met een Fries vertrouwen in mensen; ik mag dat enorm!

Ga je dan nog eens terug naar dat bedrijf voor regulier onderhoud? Die verhouding was hopelijk niet 1 op 1 :confused:
 
De verhouding was niet 1 op 1, gelukkig... Als het bedrijf bij mij in de buurt geweest zou zijn, zou ik het kunnen overwegen maar ik geef de voorkeur aan 'een mannetje' in een naburig dorp, die tegen een keurige prijs mijn onderhoud, reparaties en keuringen doet.

@ Daan,

Ik heb me er inderdaad niet toe kunnen zetten om de hele voorbumper eraf te halen. Eigenlijk vind ik het ook 'wel best' zo...
 
Fantastisch weer, een schone auto, symmetrisch op de bandjes. Dak eraf, genieten, maar ook hét moment om een paar plaatjes te schieten. Gek genoeg heb ik van deze auto nog geen fatsoenlijke fotoserie gemaakt, dus die is er nu eindelijk.



peugeot_306_cabriolet_001_zpse7a23fdf.jpg


peugeot_306_cabriolet_003_zps711ef9c4.jpg


peugeot_306_cabriolet_004_zps9d16faab.jpg


peugeot_306_cabriolet_002_zpsa0aca977.jpg


peugeot_306_cabriolet_014_zpsbf8dec7a.jpg


peugeot_306_cabriolet_013_zpsf7b0add7.jpg


peugeot_306_cabriolet_005_zpse5bd5c36.jpg


peugeot_306_cabriolet_006_zps8cb5fb7b.jpg


peugeot_306_cabriolet_007_zps56e8bd58.jpg


peugeot_306_cabriolet_008_zpsc4d40b7a.jpg


peugeot_306_cabriolet_009_zps66cc6011.jpg


peugeot_306_cabriolet_012_zps3234e594.jpg


peugeot_306_cabriolet_011_zps3132d8b8.jpg


peugeot_306_cabriolet_010_zpse4baa357.jpg


peugeot_306_cabriolet_012-1_zps2fa53a91.jpg


peugeot_306_cabriolet_015_zpse8114ae8.jpg


 
Erg mooie foto's en natuurlijk ook 306! Zonder de aftermarket-radio zou je haast denken dat 'ie zo uit de folder is weggereden!
 
Tsja, die radio :). Helemáál mooi is het natuurlijk niet, maar het design zit me niet in de weg en daarbij is 't kunnen afspelen van MP3'tjes via een usb-stickje wel ontzettend fijn!
 
Elco zei:
Tsja, die radio :). Helemáál mooi is het natuurlijk niet, maar het design zit me niet in de weg en daarbij is 't kunnen afspelen van MP3'tjes via een usb-stickje wel ontzettend fijn!

Ik werk met een FM-transmitter van Belkin die specifiek voor iPhone/iPod is gemaakt en in oplaad-gleuf onderaan vergrendelt. Verder zendt hij rechtstreeks uit naar de vrije radio-frequentie en heb ik dus geen enkele kabel of aftermarket-radio nodig :) Kost geloof ik ongeveer € 50, maar je hebt er ook goedkopere!
 
Terug
Bovenaan