Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Mooi zo'n 407 coupé Elco, zeker in het rood. (y)
Zoals al vaker geschreven wordt hij best mooi oud. Alleen die overhang voor blijf ik een minder fraai detail.
Hoe loopt de V6, hopelijk geen last van ratelende automatische nokkenasverstellers?
 
Wat zit er in die e30 dan, dat die meer dan 280 pk heeft?? Is wel een knappe auto, zo te zien. Fijn dat de 407 je tot nu toe positief verrast!
 
Een 4.4 V8, die levert op 0,3 na 300 pk en 420 Nm op de bank! En het is écht een hele knappe auto. Perfectie bestaat niet bij oude auto's, maar deze is het volgens mij wel redelijk.

De 407 gaat morgen voor een plas nieuwe olie, tegelijkertijd even kijken naar de motorsteunen. Het blok kantelt me teveel, wat héél irritant is met een handbak, dus waarschijnlijk moet daar eentje van vervangen worden. Denk niet dat dat morgen gaat lukken, maar waarschijnlijk gaat dat binnenkort gebeuren.

Tussen al die 407-consternatie door zou je bijna vergeten dat deze er ook nog staat:


P1001117.jpg


P1001095.jpg


Hoe zeer de 407 ook meevalt, na een lekkere avondrit met de 306 valt op hoe goed díe eigenlijk is. Het zal wel een van de laatste open ritten zijn dit jaar, binnen nu en twee weken wil ik 'm op stal zetten.
 
Nou, de de 306 staat nog niet in de stalling. Op zich was ie daar wel aan toe, stiekem stond hij weg te kwijnen onder een iets te dikke laag herfstblaadjes. Wel met een reden. Ik ga liever de winter in met een strakgetrokken 407-voorbumper. Dat afbladderende, scheef zittende ding is eigenlijk hét optische pijnpunt van dit moment, dus nu staat ie bij de spuiter. Hopelijk is de auto volgende week weer terug, met een vers gespoten en keurig opgehangen bumper. Plus luxe kentekenplaten, natuurlijk. Kan de 306 daarna eindelijk op stal.
 
Hele mooie foto's! Stiekem ben ik altijd van mening geweest dat geel persoonlijk een van mijn minst favoriete kleuren is op een auto... Maar op deze 306 staat het gewoon heel erg leuk moet ik bekennen. (y)
 
Er zijn maar weinig auto's wat geel goed staat. Er moet dan ook wel wat zwart contrast tussen zitten om het lekker te laten smoelen volgens mij. Dat heeft de peugeot cabrio (y)

Als alles in kleur zou zijn meegespoten had het al heel anders geoogd (minder mooi)
 
Och, een originele BMW e36 M3 in Dakargelb kan ik ook erg waarderen. Of een Volvo T5R estate in Cream Yellow. Maar met Omni eens, niet veel auto-s die geel kunnen hebben. En de Peug van Elco is er 1 van.
 
Ik zag gister in Bunnik een matgeel gewrapte V40 met zwarte details, stond eigenlijk ook niet heel verkeerd. Inderdaad, in combinatie met zwart wat het mooi maakt.
Sowieso vind ik geel wel een gave kleur. Jaren terug gezocht naar een Jaune Sirius Mégane II RS, maar die vond ik niet. Maar de parelmoer gele kleur van de RS-modellen kan me wel bekoren.

Edit: Als je het er over hebt, wat komt er net heerlijk dakloos aanrijden op deze herfst-lentedag? :)
nEuZuZom.jpg
 
Hele fraaie foto van de 306, blijft een mooie auto!
Ik ben vandaag ook nog open wezen toeren, was een heerlijke dag.
Helaas wel vieze wegen, dus daarna wel grondig gewassen :T

Een E30 met een 4.4 V8 :cool:
Ik neem aan een M62?? geweldig blok, wat zal dat rijden zeg!
 
Allereerst mag de vlag uit! Afgelopen maandag reed ik de 306 voorbij een belangrijke mijlpaal. De drie ton! Onwillekeurig een fijn gevoel om hem pas te stallen ná het behalen van deze tellerstand.

P1430757-2.jpg

adinsx zei:
Edit: Als je het er over hebt, wat komt er net heerlijk dakloos aanrijden op deze herfst-lentedag? :)
nEuZuZom.jpg

Ha, ja, toch wel erg lekker hoor! En goed voor 'm, even een hele dag open staan uitdampen.

uwbuurman zei:
Hahaha, cool. En maar jammeren over blaadjes en zo, maar ondertussen lekker genieten :T

Nou, ze gingen er maar moeilijk vanaf en de kleur was nog net niet in de lak gevreten. Hoog tijd om 'm droog weg te zetten.

Van de spuiter was er goed nieuws. Afgelopen vrijdag was de bumper van de 407 klaar om opgebouwd te worden. Ik vernam ook dat er achter de bumper iets meer kapot was dan verwacht, maar dit wordt in orde gemaakt. Kijk met de dag meer uit naar 't resultaat.

Tot die tijd mag de 306 het doen en, als vanouds, doet ie dat geweldig. Vandaag weer een mooi ritje gemaakt met een aantal vrienden, inmiddels welbekend. Ondanks de 3 graden Celsius en mist was het eigenlijk prima uit te houden. Ik heb me weer eens verbaasd over de kwaliteiten van de 306, die in mijn hoofd vaak vooral een oude auto is en waarvan ik vaak denk dat-ie minder goed is dan hij daadwerkelijk is.


P1021389.jpg


P1021406.jpg


P1021410.jpg


P1021417e.jpg


Bij de volgende update dus hopelijk een strakke(re) 407 en een gestalde 306!
 
Elco zei:
die in mijn hoofd vaak vooral een oude auto is en waarvan ik vaak denk dat-ie minder goed is dan hij daadwerkelijk is.
Gebouwd in Italië door mensen die echt wel weten wat ze deden;)
 
Je 306 blijft een plaatje. Zeker op zulke fraaie foto's (y).

Gerfeliciteerd nog met je 407 Coupé. Je verhaal over de Volvo herken ik wel. Niet met elke asuto heb je een klik.

Ooit een 407 Coupé gereden voor een rijimpressie. Dat was een 2.7 V6 HDiF. Leuk ding hoor :).
 
406C zei:
Gebouwd in Italië door mensen die echt wel weten wat ze dedenwinking smiley

Ik heb altijd begrepen dat-ie daar half gebouwd is en in Frankrijk is afgebouwd. De 406 Coupé was de eerste volledig daar gebouwde Peugeot. En of Peugeot nu zo heel enthousiast was over de kwaliteit die de Italianen leverden...

Gelukkig is er ook goed nieuws op bouwkwaliteit-front. De 407 is terug en ziet er zoveel beter uit! Naast dat de voorbumper is hersteld, wat meer werk was dan verwacht en gehoopt, is ook een stuk deur opnieuw gespoten en is de gasdop netjes in kleur gezet. Oh, en kentekenplaten met opgelegde letters én Peugeot.nl plaathouder achterop. Alles opgeteld geeft 'n veel nettere indruk!

Goede foto's heb ik nog niet. De keuze gaat tegenwoordig tussen óf donker, óf bevroren.


P1021523.jpg


P1021531.jpg


IMG_20201210_110227_2-2.jpg


IMG_20201210_105946-2.jpg


Volgende week nog even de werkplaats in voor 'n nieuwe thermostaat en 'n pendelsteun tegen het kantelen van de motor. Daarna moet het maar even klaar zijn en kan ik 'm eindelijk echt gaan gebruiken. Ook in dit geval was ik even vergeten hoe lekker ie eigenlijk rijdt.
 
Van die neuscorrectie knapt hij heel erg op(y) Luxe platen doen ook zeker wel wat, maar die kentekenplaathouder had ik zelf niet gedaan.
Elco zei:
406C zei:
Gebouwd in Italië door mensen die echt wel weten wat ze dedenwinking smiley
Ik heb altijd begrepen dat-ie daar half gebouwd is en in Frankrijk is afgebouwd. De 406 Coupé was de eerste volledig daar gebouwde Peugeot. En of Peugeot nu zo heel enthousiast was over de kwaliteit die de Italianen leverden...
Er werd inderdaad in frankrijk nog wel iets gedaan aan die auto maar veel was het niet (de exacte scope split heb ik niet voor ogen). En Peugeot zou eigenlijk enthousiast moeten zijn over het werk van de Italianen, die auto's zitten echt beter in elkaar. De 406 coupé roest niet waar de frans gebouwde 406'en, hoewel niet ernstig, dat wel doen. Vziw is dat bij de 306 ook zo.
 
Zo'n 306 valt wel extra op als de rest van de auto's zo grijs en grauw is. Zelfs de leuke auto's uit het groepje zijn gewoon saai door de kleur, maar dat kan ook aan het weer liggen :D
 
Sanoma zei:
Zo'n 306 valt wel extra op als de rest van de auto's zo grijs en grauw is. Zelfs de leuke auto's uit het groepje zijn gewoon saai door de kleur, maar dat kan ook aan het weer liggen :D

Eens! Maar goed, die auto's zijn ook stuk voor stuk leuk. Vanaf morgen iets minder kleur op de weg: de 306 gaat eindelijk op stal. Reden genoeg om vandaag de 407 even te wassen en eindelijk in vol ornaat te zien. Viel me niet tegen, al is er wel enig kleurverschil. Vanuit sommige hoeken zie je dat eigenlijk niet, vanuit andere hoeken - en vooral van boven - is het vrij fors.

Ach. Hij is inmiddels zoveel mooier dan toen ik 'm kocht, dat dat eigenlijk niet mag hinderen. Ook de nieuwe thermostaat is een goede zet geweest. Hij is nu veel sneller op temperatuur en blijft dat ook. Behoud voor de motor. En de nieuwe motor(pendel)steun, die doet echt wonderen. Schakelen, (ont)koppelen, gas geven: het voelt allemaal weer nieuw. Dat is echt z'n geld dubbel en dwars waard geweest.

Foto's dan maar?


P1021612.jpg


P1021641.jpg


P1021644.jpg


P1021625.jpg

 
Leuke fotolocatie
Elco zei:
al is er wel enig kleurverschil. Vanuit sommige hoeken zie je dat eigenlijk niet, vanuit andere hoeken - en vooral van boven - is het vrij fors.
Volgens mij hadden ze dat af fabriek ook wel enigszins. Het is natuurlijk ook een flink stuk plastic wat onder een net iets andere hoek staat dan de stalen motorkap.
 
Mooi model die 407 coupe! Vind hem persoonlijk zelfs mooier dan de 406 coupe, die is een beetje ielig vanuit bepaalde oogpunten. 407 coupe is een lekker dikke auto.
Vind ze overigens wel matig rijden. Heb 1x in een 2.2 gereden maar voelde nogal zompig en vaag in rijgedrag en bediening. Was een handbak en ook dat ging niet echt lekker soepel en direct. Heb je die ervaring ook of trof ik een matig exemplaar?
 
406c zei:
Volgens mij hadden ze dat af fabriek ook wel enigszins. Het is natuurlijk ook een flink stuk plastic wat onder een net iets andere hoek staat dan de stalen motorkap.

Volgens mij ook. Het is wel heel veel beeldbepalend plastic en bij de meeste exemplaren gaat het op een gegeven moment zelfs hangen. Het lijkt dan net of je extra ventilatie-openingen onder de koplampen hebt. Dat zag je bij de 406 ook gebeuren. Bij mijn auto is dat nu weer redelijk onder controle.

Ibud zei:
Vind ze overigens wel matig rijden. Heb 1x in een 2.2 gereden maar voelde nogal zompig en vaag in rijgedrag en bediening. Was een handbak en ook dat ging niet echt lekker soepel en direct. Heb je die ervaring ook of trof ik een matig exemplaar?

Bij wat oudere auto's kun je eigenlijk niet oordelen op basis van één exemplaar. Je beschrijft wel precies wat ik van de proefrit verwachtte. Van een 407 verwachtte ik op basis van z'n reputatie het ergste, maar eigenlijk rijdt hij erg goed. Sterker nog: de (adaptieve) demping is behoorlijk stevig waardoor je niet het typisch Franse comfort krijgt. Hij stuurt ook behoorlijk strak en het schakelen valt me ook niet tegen. Zeker geen Japans klik-klak-gevoel, wat rubberig, maar met relatief korte slagen en weinig speling. Die motorsteun vervangen deed wel 'n hoop voor de rijbeleving. Hij voelt 10 jaar jonger.

En wat design betreft, dat van de 406 klopt eigenlijk vanuit elke hoek. De 407 is in die zin wat uitgesprokener. Soms klopt er niks van en vanuit andere hoeken valt alles op z'n plek. Ik vind vooral de in het plaatwerk geïntegreerde sideskirts fascinerend. Ik noemde het in dit topic al eerder, in iets andere bewoordingen, 'de 406 Coupé zoals Duitsers hem zouden maken'.
 
Wat een geweldig mooie 407 coupe! Veel mensen stoorde zich aan de overhang voor, maar ik vind dat juist een mooie designfeature op dit model. Het wordt er een serieus grote auto van, maar dat doet het ontwerp goed.
Prachtige kleur ook. Leeft echt op de foto's.
De gele 306 cabrio blijf ik een leuke auto vinden. Mijn buren vroeger hadden er 1 en in die tijd vond ik het direct 1 van de mooiste cabrio's. Leuk!
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Wat een geweldig mooie 407 coupe! Veel mensen stoorde zich aan de overhang voor, maar ik vind dat juist een mooie designfeature op dit model.

Klopt, maar het lijkt me zo moeilijk met parkeren en inschatten, want je hebt een geweldige 'neus' voor je.
 
Ha grappig, ben jij dat. Ik heb net de eerste video bekeken, leuk. Kijk al een tijdje naar Irwin, Lexus fanboy haha. Heb de 407 altijd een dikke coupe gevonden, de jouwes staat er zo echt netjes bij. Jammer dat de Fransen niet meer zulke coupes maken.
 
speedtouch zei:
Klopt, maar het lijkt me zo moeilijk met parkeren en inschatten, want je hebt een geweldige 'neus' voor je.

Gelukkig zitten er niet minder dan zes parkeersensoren in de neus, dus dat komt wel goed. Zonder was het echt een uitdaging geweest om de neus intact te laten.

Mechanix zei:
Wauw, wat is die 407 opgeknapt! thumbs up Ziet er zo behoorlijk exclusief uit.

Exclusief, dat vind ik wel een mooie bewoording. Goed gevonden!

@ Micha en Lexarno,

Dank! Op naar nog veel meer leuks. Gelukkig worden de dagen alweer wat langer. Nu nog wat minder wind en wat hogere temperaturen, dan wordt het filmen pas écht leuk.

Voor wie zich afvraagt wat er gaande is? Samen met twee vrienden ben ik onder de naam Groot Licht 'n auto-kanaal begonnen op YouTube. Gisteren ging aflevering 1 in première en de reacties zijn overwegend positief. Vooralsnog willen we, omwille van de tijd die 't kost, maandelijks een nieuwe video uploaden van zo'n twintig minuten, waarin meerdere auto's de revue passeren.



Dit is ook voor 't laatst dat ik het hier benoem, want het forum is hier eigenlijk niet voor bedoeld ;).
 
Wow, net ff gekeken, maar echt heel goed. Filmtechnisch ook hoogstaand, professioneel niveau! Dat kanaal zal wel flink gaan groeien vermoed ik als jullie zo doorgaan :) (y)

Ps - ik zou op een gegeven moment ook gaan voor wat meer aparte / oudere auto's ipv enkel gloednieuwe auto's reviewen. Maar volgens mij waren jullie dat al van plan als ik zo hoor wat er op het einde vd video gezegd werd. Ben benieuwd, ik ben alvast geabboneerd :D
 
Leuk initiatief! Kijk nu al met plezier naar diverse autokanalen, en dit kanaal is een leuke (Nederlandse) aanvulling; ben benieuwd wat het gaat brengen.
Zou inderdaad ook wat occasion-gerelateerde content leuk vinden; Carthrottle heeft van die vermakelijke occasionzoekchallenges. Leuk van opzet.
 
Er komt zeker occasion/youngtimer-materiaal in, ik wil op termijn zelfs de 407 nog gaan behandelen. Maar het valt niet mee om zoiets te maken, daar zijn we al wel achter. Nu moet ik zeggen dat coronamaatregelen, lockdowns en winterweer niet bepaald meehelpen. Eigenlijk zijn we gewoon op precies het verkeerde moment gestart :T.

Over de 407 gesproken: daar schortte nog iets aan. Hij stond namelijk op #@%-banden. Voorop zaten exemplaren van Apollo, dat gaat nog, achterop lagen heuse Star Performers. Boven de 130 begon het trillen, vooral van de achterkant, en na eenmaal 170 te hebben gereden moet ik nu een wortelkanaalbehandeling. Niet optimaal, kun je wel stellen.

IMG_20210123_102550-2.jpg
Sinds zaterdag zitten er vier Michelin Pilot Sport 4's onder, mijn favoriete banden van het moment. Dat is me een wereld van verschil! Alle trillingen zijn verdwenen, het stuurgevoel is directer, het gedrag op dwarsrichels is verbeterd, het geeft veel meer vertrouwen en tot slot staat 't mooier. PS4's staan wel bekend als vrij snel slijtend, dus de vele positieve eigenschappen hebben een keerzijde. Hopen dat het meevalt.
 
Weer goed bezig, ik dacht van de week dat je bij ons in de gemeente was, maar het bleek dat een buurman verderop inmiddels ook een metaalrode 407 coupé heeft.
 
Leuk project, Elco, ga het zeker even volgen op YT (y)

Mooi dat de coupe nieuwe banden heeft. zelfs met A merken vind ik het een verademing als je van een paar jaar oude banden met 2 mm naar weer een vers setje gaat. Het voelt niet alleen een stuk beter, het is ook vaak enorm stuk stiller (y)
 
Heerlijk verse bandjes!!! En hoe die mensen denken die die longling, toingpjoing en andere gare rotbanden van 23 euro de set van 4x 18" kopen, ik weet het niet. Is je enige contact met de aarde... tamelijk essentieel, voor de lange termijn gezondheid.

Lekker bezig, Elco!!
 
uwbuurman zei:
En hoe die mensen denken die die longling, toingpjoing en andere gare rotbanden van 23 euro de set van 4x 18" kopen, ik weet het niet.

Zeg het eens... In deze maat doen de Star Performers zo'n 60 euro per stuk en PS4's zo'n 100 euro (!) meer. De gemiddelde consument zal denken dat-ie dat sportieve niet nodig heeft en dat de bandjes van 60 euro prima zijn. 60 euro is trouwens de bodemprijs, dus stel dat ze in de handel 80 euro doen. Voor dat geld verwacht men gewoon een goede band. Wij hebben vergelijkingsmateriaal en pushen een auto soms richting de limiet, de gemiddelde consument heeft geen idee. Ik vind dat er veel meer voorlichting zou moeten zijn over de kwaliteit van een band, los van de zo vaak gecommuniceerde profieldiepte en spanning.

Mooi voorbeeld: een vriend van me rijdt een Citigo en was toe aan nieuwe achterbanden. Twee nieuwe Continental EcoContact 6' in 14 inch zouden bij de merkdealer 265 euro kosten, gemonteerd en wel. Vond hij wat gortig. Na aandringen wilde de garage hem ook wel voor 185 euro op pad sturen met een paar Lanvigators. Uiteindelijk heb ik 'm aangeraden om de Conti's via Autobandenmarkt aan te schaffen en te laten monteren. Totale schade: 140 euro. De gemiddelde consument had akkoord gegeven op de Lanvigators. En zo komt een vrij jonge, nette auto via de merkdealer op inferieure prutbanden terecht.

En dat hoeft niet, want dit setje PS4's heb ik niet nieuw gekocht. Inclusief montage betaalde ik voor vier stuks 235/45/18 nog altijd minder dan twee nieuwe 14-inch Conti's bij de Skoda-dealer doen.

Escher zei:
Goeie update, niet alleen op veiligheidsgebied, maar waarschijnlijk ook qua geluidsbeleving!

PS4's zijn goed, maar blinken op dit gebied niet uit. Op goed asfalt is ie nu wel stiller, maar de banden blijven het meest aanwezige rijgeluid. Het scheelt vooral in vertrouwen en de nu afwezige trillingen op hogere snelheid.
 
Sja, hier in de buurt is een goed bandenbedrijf wat veel Gislaveds monteert. Ik weet niet anders dat dat wij thuis op Gislaved reden. Opzich ook prima banden, al vallen ze voor anderen in de categorie 'Linglong'.
 
Terug
Bovenaan