Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

De schaamvelgen lijken heel erg klein, maar qua design niet verschrikkelijk wat mij betreft. Beetje middle-of-the-road.

Thermostaat klusjes zijn altijd of een half uur of een dag - lijkt wel niets tussen te zitten. Soms zie je het zo zitten maar breekt een bout af, soms is de thermostaat nauwelijks te vinden, en soms heb je gewoon geluk. De verkleuring van de oude thermostaat suggereert wel dat je wat verse koelvloeistof nodig hebt; of dat dit in het verleden wat minder vers was.

Vandaag op Zandvoort

438c2eca-b46d-49e9-beb7-45d9ea9be695.jpg

De schaamvelgen lijken heel erg klein, maar qua design niet verschrikkelijk wat mij betreft. Beetje middle-of-the-road.

Thermostaat klusjes zijn altijd of een half uur of een dag - lijkt wel niets tussen te zitten. Soms zie je het zo zitten maar breekt een bout af, soms is de thermostaat nauwelijks te vinden, en soms heb je gewoon geluk. De verkleuring van de oude thermostaat suggereert wel dat je wat verse koelvloeistof nodig hebt; of dat dit in het verleden wat minder vers was.

Ik vind ze er echt niet uitzien, en het ergste is dat van een het ventiel lek bleek te zijn. Daar kwam ik iets te laat achter, waardoor de band nu afgeschreven is en er een zwart stalen reservewiel onder zit. Ik noem het nu de ghettocruiser.

Bij mijn auto scheelt het enorm dat eigenlijk niets meer origineel is, de motor en aanbouwdelen zijn nog niet zo heel erg lang geleden los geweest. De koelvloeistof zal wel 'oud zeer' zijn, wat ik eruit haalde was brandschoon en kraakhelder. Ook niet gek, dat zit er pas sinds de nieuwe distributie + waterpomp in. Zo'n drie jaar, dus.
Vandaag op Zandvoort

438c2eca-b46d-49e9-beb7-45d9ea9be695.jpg

Ja, hij mocht er weer eens uit! Het evenement vond ik weinig spectaculair en pas achteraf bleken er meer bekenden te zijn dan ik wist, maar toch 'n mooi dagje weg.

Ook dit jaar niet erg spectaculair, maar het is altijd een mooi dagje ouwehoeren met vrienden, dus we gaan graag. Beetje auto's afzeiken, bij sommige exemplaren oh-en en ah-en omdat ze begeerlijk zijn en tussendoor wat racejes kijken en eea eten. Al met al prima dagje.

Ja, natuurlijk, want ik ken de auto en zn baasje hahahaha juist gekeken bij de verbeteringen die je hebt doorgevoerd. Blijft een prachtig model ook.

Ach, het is twee stappen naar voren en een stapje terug. Ik stoor mij nu aan de krakende Powerflex, trillingen op verschillende snelheden, het afgeleefde stuurwiel, steenslag, een versleten voorruit en de niet meer zo mooie kap. Waar de meeste mensen juist met hun auto meeslijten zit ik helaas in de tegenovergestelde lift met een steeds langer wordende lijst aandachtspunten. Soms niet helemaal realistisch voor een 27 jaar oude Fransoos met nu 338.000 kilometer op de klok.

Ook herken je misschien dat dit soort auto's goede en mindere dagen hebben. Vandaag was er eentje uit die laatste categorie. Geen misse slag, alles binnen de lijntjes, toch voelde 't niet helemaal lekker. Misschien ook omdat je je met een passagier aan boord meer op de tekortkomingen focust. Komend weekend eens kijken naar hoe het in de Ardennen gaat!

Een ding is zeker, ondanks de puntjes beleef ik nog steeds plezier aan de 306 en hij gaat dan ook geen kant op. Natuurlijk helpt het dat hij geen handelswaarde heeft, maar hem wegdoen zou vooral resulteren in een oneindige spiraal van ontevredenheid met elk jaar een nieuwe potentiële blijver.

Soms niet helemaal realistisch voor een 27 jaar oude Fransoos met nu 338.000 kilometer op de klok.
Zelfs met een complete nut-and-bolt restauratie wordt het geen nieuwe auto. Maar met jouw instelling zal de auto in ieder geval altijd zo goed zijn als ze kan zijn. Als je allerhande zaken gaat accepteren omdat het nou eenmaal bij de leeftijd hoort dan versloft het langzaam maar zeker.

Wat had jij mee dan?
Mijn MG TF, de MG club had een eigen stukje en had een heel erg goede opkomst. Ook nog even een vrij-rijden sessie gehad met de club.

Zelfs met een complete nut-and-bolt restauratie wordt het geen nieuwe auto. Maar met jouw instelling zal de auto in ieder geval altijd zo goed zijn als ze kan zijn. Als je allerhande zaken gaat accepteren omdat het nou eenmaal bij de leeftijd hoort dan versloft het langzaam maar zeker.

Ik kan zelfs de ervaring delen dat na een restauratie er nog steeds minstens een jaar werk in zit om alle laatste pijnpuntjes eruit te halen. Toch niet helemaal lekkere afstelling; een wiellager dat de lange stilstand en daarna weer in werking komen niet overleefd, een rammeltje hier of daar, etc. En ik hoor dat ook bij professionele restauraties er zo'n fase is voordat het helemaal goed is.
En is het eenmaal goed dan komt al snel weer het eerste probleem om de hoek want het blijft nu eenmaal oude techniek. Je moet die mindere dagen inderdaad maar gewoon vergeten, hooguit alert zijn of het iets serieuzer wordt.

Is er nog wel wat te zien? Ik doe het ook regelmatig, maar ten opzichte van een paar jaar geleden valt het me behoorlijk tegen...

Ik ben wel eens bij zulke wildschermen geweest omdat ik daar nog laat fietste en had altijd wel geluk. Alleen niet meer geweest sinds de wolf hier is dus geen idee. Wel merk ik dat ik sinds die tijd ook geen hert meer ben tegengekomen (wel reeën) tijdens lange fietstochten. Wel jammer maar ik ben ook team wolf en heb begrepen dat wild veel minder afgeschoten hoeft te worden omdat het ecosysteem nu beter zijn werk doet.

Tot hoe ver zou je gaan Elco? tzt complete restauratie met volledig strippen en opnieuw spuiten?

Zelfs met een complete nut-and-bolt restauratie wordt het geen nieuwe auto. Maar met jouw instelling zal de auto in ieder geval altijd zo goed zijn als ze kan zijn.
Het is wel moeilijk om de juiste mensen te vinden die met de juiste bril het onderhoud aan deze auto uitvoeren. Ik heb al iets te vaak 'het moet goed, niet goedkoop' gezegd om erachter te komen dat de rekening weliswaar meeviel, maar dat 't werk ook niet helemaal naar mijn wens is uitgevoerd. En soms is het heel goed, maar ook 2 uur rijden en dat doe je liever ook niet voor elk wissewasje. Meer kleine dingen zelf gaan doen dus, en als dat lukt is het eigenlijk veel leuker.

En is het eenmaal goed dan komt al snel weer het eerste probleem om de hoek want het blijft nu eenmaal oude techniek. Je moet die mindere dagen inderdaad maar gewoon vergeten, hooguit alert zijn of het iets serieuzer wordt.
Dat is ook wel zo, ik moet iets realistischer zijn. Soms is het alleen lastig ontdekken wanneer iets laaghangend fruit is of serieuzere aandacht verdient. Ik denk dat een setje nieuwe, goed gebalanceerde banden wonderen zouden doen, maar zeker weten doe ik dat niet. En eigenlijk moeten die dan meteen om een andere set in de basis betere Cyclones die hier nog klaar ligt voor restauratie.

Ik ben wel eens bij zulke wildschermen geweest omdat ik daar nog laat fietste en had altijd wel geluk.

Tot hoe ver zou je gaan Elco? tzt complete restauratie met volledig strippen en opnieuw spuiten?
Misschien zou ik ook eens moeten gaan fietsen, maar de luiheid genaamd autoliefhebberij houdt me nog wat tegen. Los daarvan valt 't me echt op dat groter wild moeilijk te zien is. Een paar jaar geleden tokkelde ik nog wel eens met maximaal 30 per uur tussen Hoenderloo en Woeste Hoeve om daar zwijnen, babyzwijntjes en zo nu en dan een ree te zien. Dat is nu dus al jaren geleden.

Helemaal restaureren en volledig spuiten in de kleur die de auto origineel had zou mooi zijn, maar daar is ie nu nog veel te goed voor. De lak is op wat details na nog strak en blijft netjes zitten, roest is er niet of nauwelijks, dus het voelt nog te vroeg. Daarbij: als zo'n ding helemaal strak is durf je er weer amper lol mee te hebben. Dat vind ik al moeilijk bij het besluit wel/geen nieuwe cabriokap: deze oude gaat zorgeloos open wanneer ik dat wil, met een nieuwe zou je toch voorzichtig zijn. Die balans vinden is moeilijk.

En als ik 'm zie op plaatjes die anderen op Zandvoort maakten denk ik weer: 'hou je gemak, zoals het is is het mooi zat.'

ba1174b2-7391-41f6-b286-e15726bfa455.jpg

6d1831f6-893d-485c-9672-4cd1a5b03721.jpg

Mijn MG TF, de MG club had een eigen stukje en had een heel erg goede opkomst. Ook nog even een vrij-rijden sessie gehad met de club
Ah leuk! Daar stonden mooie auto's. Maar die kale in die elektrisch MG, die hoorde ook bij jullie? Die reed echt als een halve zool tussen de mensen. Volgens mij is die ook door de marshals aangesproken. Geeft geen goede uitstraling naar de club.

Laatst bewerkt:
.... Een paar jaar geleden tokkelde ik nog wel eens met maximaal 30 per uur tussen Hoenderloo en Woeste Hoeve om daar zwijnen, babyzwijntjes en zo nu en dan een ree te zien. Dat is nu dus al jaren geleden.....
Dat doe ik dus bijna wekelijks.... :cool:
Veel is er niet te zien. Ik hoop nog steeds een keer een wolf tegen te komen.

Er zit nu wel een groep zwijnen ter hoogte van Hoog Soeren die zich geregeld laten zien bij de weg.

Grappig bij de volgorde van de foto's: ben je achterwaarts aan het inparkeren of staan de foto's in de verkeerde volgorde en rij je net weg? :ROFLMAO:

Op jouw eigen plaatjes is 'ie anders ook erg mooi.
Met twee personen erin ligt-ie net wat lager, wel zo fraai, en natuurlijk komt dat gewicht bijna volledig op mijn conto.

Er zit nu wel een groep zwijnen ter hoogte van Hoog Soeren die zich geregeld laten zien bij de weg.

Grappig bij de volgorde van de foto's: ben je achterwaarts aan het inparkeren of staan de foto's in de verkeerde volgorde en rij je net weg? :ROFLMAO:
Dan daar maar eens kijken! En inderdaad, ik was aan 't inparkeren. Een E89 Z4 herken ik wel, die heeft geen uitgebreide blik nodig.

Na dit sierfestijn mocht de 306 ook serieus aan de bak, met een aantal vrienden ben ik afgelopen week naar de Ardennen afgereisd. Leuke trip met een aantal mooie wegen, al lagen de fijnste in Duitsland. En natuurlijk de boel weer even schoongeblazen op de Autobahn.

PXL_20250606_174208981.jpg

P1079614_elcovandermeer-com.jpg

Typisch Ardennen, water en bomen.

DJI_0380_elcovandermeer-com.jpg

P1079626_elcovandermeer-com.jpg

P1079630_elcovandermeer-com.jpg

In de bocht van Stavelot, waar de gemeente vorig jaar een hommage bracht aan de autosport door replica's van reclameborden en het Marshall-hok terug te plaatsen.

P1079609_elcovandermeer-com.jpg

Verrassing, ook in Duitsland bestaan ze nog, zelfs uit dezelfde kentekenserie ;).

Laatst bewerkt:
Mooie plaatjes en ook leuke auto's waarmee je was. Ik ben eens een dagje met de Fiesta ST die kant op gegaan, was heel leuk. Ook maar eens doen met de Mini. Heerlijk om daar een beetje te sturen!

De 407 staat inmiddels weer op z'n 19 inch-set, die nu vanbinnen en vanbuiten als nieuw is! De schades zijn verdwenen en ook met het spuitwerk is heel mooi werk geleverd, blij mee.

PXL_20250708_134056405.jpg

PXL_20250718_145136493-1.jpg

PXL_20250720_172013769.MP_-scaled.jpg

Helaas speelde tijdens het rijden op de tijdelijke set een bijgeluid linksvoor op, dat steeds hardnekkiger werd. In eerste instantie dacht ik dat een van de voorbanden gecupt was, maar wisselen naar de oorspronkelijke set loste niets op. Het geluid blijkt van het wiellager te komen, dus dat wordt volgende week vervangen. Dan krijgt ie ook een nieuwe APK. Ondertussen ook nog een mooie kilometerstand voorbij zien komen, wat betekent dat er sinds aanschaf net geen 20.000 kilometer onder de wielen is doorgerold.

Bij de 306 was ik lekker op weg bezig met 't vervangen van de schijven en blokken voor, toen bleek dat de bestelde remblokken niet de juiste zijn. Binnenkort nog maar eens oppakken als de juiste onderdelen geleverd zijn.

306-scaled.jpg

Laatst bewerkt:
Lekker sturen, zo'n rit in de Ardennen! En wat een mooie plek daar bij de bocht van Stavelot, ik wist niet dat daar zo'n mooie retro reclame te vinden was.

Het valt me trouwens nu pas op dat de Fransen wel érg fan zijn van velgen waarbij er twee vijfpuntssterren over elkaar gelegd zijn. Zowel bij Peugeot als Renault zie ik dat terugkomen :p Maakt van de 407 ook meteen een héle knappe verschijning.

Zeker! En komend weekend weer die kant op, maar dan waarschijnlijk (gezien het verwachte weer) met de 407. Ook helemaal geen straf.

Die wielen zijn trouwens niet echt een Frans ding, het lijkt me meer de tijdsgeest - en een vrij logische manier om meer spaken toe te voegen terwijl de wielen nog wat diepte houden.

Volkswagen Phaeton:
IMG_47227-large.jpg

Aston Martin DB9
ANDREW-INGLIS-DB9-2-1024x576.png

BMW deed ook graag mee:
ImageHandler.ashx

Met het nieuwe wiellager is de 407 weer de auto geworden die het moest zijn, lekker stil in plaats van oorverdovend zingend. Net op tijd voor (opnieuw) een trip naar de Ardennen komend weekend. Daarom de auto maar even gewassen en meteen een paar plaatjes gemaakt met de 'nieuwe' wielen. De ruim 13 maanden APK zie je niet op de foto's, maar de keuring leverde verder - natuurlijk - geen problemen op.

P1079758_elcovandermeer-com.jpg

P1079744_elcovandermeer-com.jpg

P1079749_elcovandermeer-com.jpg

P1079760_elcovandermeer-com.jpg

Ik twijfelde nog of ik de 306 of de 407 mee zou nemen komend weekend, maar de 306 heeft de keuze voor mij gemaakt. Gisteren merkte ik op dat er koelvloeistof uit druppelde. Niet bij de recent vervangen thermostaat maar aan de andere kant, ik verdenk de waterpomp. Dat zou heel vervelend zijn, want die is nog geen drie jaar en 30.000 kilometer geleden vervangen nadat ik in Schotland met hetzelfde euvel strandde. Zouden die onderdelen echt zo slecht zijn?

Ja, vrij irritant, maar 't wordt binnenkort gefixt. Even overwogen om het zelf te doen, maar zonder werkplaats met brug is dat toch geen groot genoegen.

Ook jammer: nieuwe trillingen tijdens het rijden en een wel heel vreemd slijtagebeeld op de linker remschijf van de 407. Inderdaad, aan de kant waar net het wiellager is vervangen. Beetje irritant om daar op weg naar de Ardennen achter te komen, maar na ruggespraak met de technische mensen van KNAC/ANWB ben ik er rustig mee doorgereden. Ging verder prima, ook al hadden ze een dergelijke slijtage nog nooit gezien.

Gelukkig is die reparatie uitgevoerd bij een welwillende garage, waar ze ontdekten dat de montagepunten van de remklauw bij het uitpersen van het wiellager iets zijn verbogen. Ik krijg nu op hun kosten een nieuw fusee, weer een nieuw wiellager en alles wat erbij hoort, en betaal alleen nieuwe fuseekogels die toch al enige slijtage vertoonden. Dat wordt dus meer dan keurig opgelost.

PXL_20250801_165902365.jpg

PXL_20250801_164748227.jpg

Hij zat wel goed vol:
PXL_20250801_131849372.jpg

PXL_20250801_132104492.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt dan nog geen kinderen, maar je hebt mensen die gelijk een SW kopen en bij het eerste of tweede kind een SUV. Als je ziet wat er allemaal in een Coupé gaat... :ROFLMAO:

In mijn Fiesta paste ook een hoop campingspullen. Nog geen Mondeo nodig ;) Mooie foto's van de Ardenne. Volgens mij was ik hier vorig jaar ook. Al lijken al die plekjes een beetje op elkaar.

PXL_20250606_174208981.jpg

De vernieuwde wielen op de 407 zien er top uit. Jammer van de overige kwaaltjes.

ps: nu al 2x hele families zwijnen gespot. Paar weken geleden nabij Loenen (en een edelhert vrouwtje) en zondag bij Wenum. Stuk of 20/30 (foto door verrekijker):

Pzslsxb.jpeg

7Jb6uPr.jpeg

Laatst bewerkt:
De vernieuwde wielen op de 407 zien er top uit. Jammer van de overige kwaaltjes.

ps: nu al 2x hele families zwijnen gespot. Paar weken geleden nabij Loenen (en een edelhert vrouwtje) en zondag bij Wenum. Stuk of 20/30 (foto door verrekijker):

De 407 heeft momenteel maar een issue met de rem, dat wordt gelukkig morgen opgelost. Tegelijkertijd met de tweede oliebeurt die hij in mijn bezit krijgt. Dat de 306 nu onbruikbaar is vind ik jammerder-der.

Leuke foto's van de zwientjes! Wildtechnisch moet ik m'n terrein dus uitbreiden. En spot je dit vanaf de fiets of vanuit de auto? Ik denk dat je in het eerste geval meer kans maakt. In ieder geval mooi om te zien dat deze natuurlijke bulldozers er nog steeds zijn.

Je moet de complimenten hebben van de oud-eigenaar van de 407; die vindt het fantastisch dat er iemand zoveel energie in stopt en ie zo mooi is opgeknapt (heb de fotos laten zien)

Leuk om te horen zeg! Gek genoeg voelt het niet als heel veel energie, maar ik begrijp wel wat hij bedoelt. In mijn ogen krijgt de auto gewoon wat hij nodig heeft, misschien iets meer, want ik ben ervan overtuigd dat een auto zo'n behandeling ook teruggeeft. Vergeet niet: er zijn al 22.000 kilometer bijgekomen sinds jouw collega afscheid van de auto nam, voor de meeste rijders betekent dat twee jaar sturen.

Ik vond die laatste foto's bij nader inzien trouwens niet zo geslaagd, zo'n grijze omgeving met een naderende regenbui. Dit is iets sfeervoller.

P1079793_elcovandermeer-com-scaled.jpg

P1079810_elcovandermeer-com-scaled.jpg

Leuke foto's van de zwientjes! Wildtechnisch moet ik m'n terrein dus uitbreiden. En spot je dit vanaf de fiets of vanuit de auto?

Fiets. Zwijnen zien slecht maar horen goed. Beide keren vlakbij fietspaden gespot.

Altijd balen als bestelde onderdelen niet de juiste blijken te zijn. Waar had je besteld?

Bij Autodoc. Groot assortiment, maar zoeken op chassisnummer levert lang niet altijd de juiste onderdelen op. Inmiddels zijn we via Instagram (!) tot de juiste remblokken gekomen, die liggen hier nu klaar voor montage. Maar het grote probleem is nu de lekkende waterpomp, waarbij ik wacht tot iemand tijd heeft om het te fiksen. Net iets teveel gedoe - en risico - om hier op straat aan te pakken.

Onjuiste onderdelen zijn trouwens niet het enige probleem bij Autodoc, voor iemand anders' auto ook een setje gasveren voor de achterklep besteld van het huismerk. Die dingen veren dus niet in of uit en zijn dus waardeloos.

De 407 heeft vandaag z'n nieuwe fuseestuk, fuseekogels/lagers en wiellager plus verse olie gekregen. Lijkt allemaal goed te zijn gegaan, hopelijk kan die weer een tijdje probleemloos vooruit.

Prachtige foto's weer.

Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de 407 Coupé. Misschien ook wel omdat ik er destijds als amateur-testredacteur een gereden heb (een 2.7 HDiF Féline ).

Terug
Bovenaan