Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Elco

Kilometervreter
Goedenavond!

Nadat ik 't in mijn Peugeot 306 1.4-topic een beetje spannend heb gemaakt, kan ik nu met trots mijn nieuwe aanschaf laten zien. Vanmorgen heb ik 'm opgehaald van onder Amsterdam en geïmporteerd naar het noorden.

Ik wilde eigenlijk al wel langer een cabriolet en zelfs met m'n Mondeo reed ik al vaak met 't glazen dak en alle ramen open. Toen een vriend van me niet ophield met linkjes mailen naar een verkooptopic op forum Driving-Fun, heb ik de stap genomen om toch maar op die auto te reageren. Ik vond 'n andere auto aanschaffen niet verstandig, dacht dat het veel te duur zou zijn en de rode had net 'n verse APK. Na wat rekenwerk was het verhaal klaar. Ik heb nog in spanning gezeten vanwege andere gegadigden, maar vandaag werd deze fraaie gele Cabriolet ineens van mij.

Na 'n rit van zo'n 200 kilometer naar huis bleken de concessies die ik verwachtte te doen met 'n cabriolet aardig mee te vallen. Wanneer het niet regende reed ik open en wanneer ik dicht reed was de auto stiller dan ik verwachtte. Een heerlijke reisauto met, naast uitstraling, ook nog enig praktisch nut en 'n schappelijk verbruik.

Belangrijkste specs
Bouwjaar: 1998
Motor: 1.6-liter 8v
Vermogen: 90pk
Acceleratie 0-100: 15 sec.
Topsnelheid: 175 km/u
Kilometerstand bij aanschaf: 116.xxx km

Opties
Alarmsysteem
Lederen bekleding
Lichtmetalen wielen
Recent vervangen kap

Foto's!

y4m5-2J9DbA2Ki2aiygETfjB2o226mol-nIm_DY2-jvyHsGxgQHrncO9Z5qfzYSV2PKThCnDhOhZLfdkau7cZPhAQWTznUEKlpUfcIefSX4lqZmTjiONI1PCYp7Kg05M7ByWP3YUhlR53bYYek7ukLjZk5qXaoeUkUw2ADAkRKK-vMkjHZHoyqNEqv5DnG1UQahzxaCLu377rquWFGBWxjVZw

y4m7ieGGroZxgf47MFNAY3LMktasaWksQT38W72EMlecICde1BBUKv19li_BLGmGPgz0acO1JYkLetRarpsac9pGd02nFEdyQi1uloKblfwNHtFrr1HypcYnIIwqhluRHWq4iZeANwOkdQJsKYS_b8kqEoDkaE-lhfG4xltpaeRHwlI3pY4FbK89SeZNyOfuCMMR8vfcd1dd0Mixawd6whzbQ

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd. Mooie auto. Wij hebben een rode 1.8 gehad uit 2002 (een van de laatste geloof ik). Echt een heerlijke auto.

Veel plezier ermee. (y)

Gaaf! (y) Gefeliciteerd! Ik heb zelf de 306 cabrio ook serieus overwogen, maar het is vorige week een Golf 1 cabrio geworden.

Heerlijk kleurtje, dat geel. Iets voor een mooie contrasterende fotoshoot: Boring silver Golf vs sparkling yellow 306?

Leuk hoor, een 306 Cabriolet is ook een erg mooi model :) Is dit nou een type 3 voorbumper zonder mistlampen? Dat ziet er wel wat gek uit.

Cyclone velgen lijken mij erg mooi onder deze auto:

123bb_suplot_pug_003_web.jpg

peugeot-306-cabriolet-1.8-02.jpg

Ik zie veel Phase 2's met de bumper die later op de Phase 3 is geleverd; weet niet precies hoe ik dit moet zien, maar ik kan me voorstellen dat deze bumper debuteerde op de cabriolet bij 'n modeljaarwijziging of iets dergelijks. Mistlampen ontbreken inderdaad; of ik die ooit ga inbouwen weet ik nog niet.

Cyclone's zijn inderdaad erg gaaf, maar vind ze 't best passen op de Phase 3. De wielen die er nu onder zitten matchen 't best met de Phase 1, maar ik vind ze ook niet gek op de Phase 2 Cabriolet. Ze zijn in ieder geval origineel!

Als ik het op basis van kenteken goed bekijk heb je de Peugeot direct van de 1e eigenaar gekocht. In mijn ogen absoluut een pluspunt: Origineel NL en waarschijnlijk historie bekend. Vertel meer!

Zeker dat de auto geen schadeverleden heeft? Op de foto's lijkt de complete neus ook een wat lichtere tint geel te zijn tov de rest van de auto.

Dat klopt! De historie in vogelvlucht:

Aangeschaft door 'n leasemaatschappij, in 2 jaar tijd is er toen 85.000 km mee gereden. Daarna is de auto privé overgenomen als hobbyauto en zijn er voornamelijk vakanties mee gereden. Het overnemen van de eerste eigenaar vind ik geen vereiste al ben ik erg blij met juist déze eerste eigenaar, die je gerust een op-en-top autoliefhebber kunt noemen. Origineel Nederlands was wél 'n eis van me, want ik ben allergisch voor importplaten..

Zo'n shoot moeten we inderdaad gewoon maar 's dóen! (y)

@ Poekoek,

Ik zou die foto's niet bepaald als leidend gebruiken bij je oordeel.. Hier 'n setje van de vorige eigenaar: https://picasaweb.google.com/mrkinternet/306_cabrio_15102011NoLicense#

Elco zei:
Het overnemen van de eerste eigenaar vind ik geen vereiste al ben ik erg blij met juist déze eerste eigenaar, die je gerust een op-en-top autoliefhebber kunt noemen. Origineel Nederlands was wél 'n eis van me, want ik ben allergisch voor importplaten..

Zo'n shoot moeten we inderdaad gewoon maar 's dóen! (y)

Ook hier een origineel NL fetisjist, en ook direct van de 1e eigenaar gekocht afgelopen week. Ik besef me wel dat de Golf 3 cabrio eigenlijk de ware tegenhanger van deze 306 is, maar het mooie contrast in kleurstelling tussen onze aanwinsten nodigt wel uit tot lekker fotograferen.

Zo, wat ziet ie er fraai uit op die foto's zeg! Ook nog met leer, dat wordt wel de kap dicht doen als ie een keer in de zon staat ;)

Veel plezier er mee :)

Jep, die foto's zijn echt representatief voor de staat van de auto! Er zitten welgeteld twee kleine deukjes in, en dat leer is super, ook de staat ervan. De gewone 306-stoeltjes zitten al fijn, maar dit is nog een klasse beter. Ben er echt heel content mee :).

@ Smarter,

Ja, ik heb je verhaal gelezen! De Golf Cabrio heb ik nooit echt mooi gevonden, maar jouw exemplaar ziet er fantastisch uit. Als 't mooi weer wordt herinneren we mekaar eraan dat we die shoot zouden doen!

Die fotoshoot van de vorige eigenaar is prachtig!(y)

Het contrast tussen elegant, Italiaans Pininfarina design in een lekker knalkleurtje vs doelmatig Duits in degelijk grijs (hoewel het Golf 1 basisontwerp ook Italiaans is) vind ik erg leuk. Zeker omdat de prijsklasse en het segment (4 persoons cabrio voor dagelijks gebruik) helemaal overeenkomt.

Welke 4 persoons cabrio zou je kopen in deze prijsklasse? Leuke dubbeltest voor een Youngtimer magazine als je het mij vraagt.

Adembenemend!

Sommige mensen zouden vrijstelling moeten krijgen voor de MRB. Omdat ze de wegen in NL er mooier uit laten zien. Jij, en je 306, bent zo'n mens.
Veel plezier d'r mee.

Dat doe je goed. Zo'n mooie auto. En dan ook nog een heerlijk kleurtje. (ook al heb ik nog nooit een gele gezien) En als kers op de taart nog leder ook.:eek:

Een 306 cabriolet heb ik ook nog ooit overwogen, prachtig ontwerp. Lekker opvallend kleurtje dat geel. (y)

Waar is die 2e spiegel voor op de shoot van de vorige eigenaar?
DSC_7536And8more_tonemapped-Edit.jpg

Kijk 's rechtsonder in de voetenruimte; de auto heeft dubbele bediening die ik nog even moet verwijderen wanneer het weer het toelaat. Hij is heel incidenteel gebruikt als backup-lesauto.

Elco zei:
Kijk 's rechtsonder in de voetenruimte; de auto heeft dubbele bediening die ik nog even moet verwijderen wanneer het weer het toelaat. Hij is heel incidenteel gebruikt als backup-lesauto.

Zo'n Lesauto had ik destijds ook wel gewild!

Kijk, dat heeft Elco goed voor elkaar. Een van de meest charmante cabrio's. Chapeau! Mooie keuze!

Ik kan 't zelf nog amper geloven hoor.. Kijk elke 15 minuten uit het raam omdat het toch een beetje onwerkelijk is. Ik kom net uit de wasbox, om per veeg van de microvezelhandschoen blijer te worden.

DSC_9690_zps06d6d536.jpg

Blijft een zeer geslaagd Pininfarina ontwerp die 306 cabriolet. (y) Heel veel plezier ermee!
Heb helaas vorig jaar de mijne weg moeten doen omdat het allemaal een beetje te gek werd qua auto's.

Fraaie auto hoor Elco. Er zal door Peugeot met weemoed teruggekeken worden op auto's als deze 306 cabrio en 406 coupé. Fraaiste modellen in lange tijd.

Nogmaals veel veilige en vooral plezierige kilometers gewenst!

Dat is een leuke banaan! Leuk dat je zo'n 306 cabrio gekocht hebt. Deze kleur maakt hem (of is het een "haar"?) extra vrolijk. Fijne open kilometers gewenst. (y)

CorZa zei:
Fraaie auto hoor Elco. Er zal door Peugeot met weemoed teruggekeken worden op auto's als deze 306 cabrio en 406 coupé. Fraaiste modellen in lange tijd.

Nogmaals veel veilige en vooral plezierige kilometers gewenst!

Grappig dat je zegt, ik ben niet een Peugeot liefhebber; maar de 306 cabrio en 406 coupe zou ik altijd overwegen. :cool:

Gefeliciteerd Elco!
Wat een prachtige wagens zijn dit toch, ik kan me nog een autojaarboek uit 2000(of 2001) herinneren waarin hij werd omschreven als ''muurbloempje''.
Heel erg veel plezier ermee en gewoon lekker open rijden wanneer het droog is, zoals het hoort in een cabrio!

Leuke auto in een fraaie kleur! Als je weer eens in het Friese land bent kan ik die haast niet over het hoofd zien..;)

Mooi laten zitten en cursusje volgen. Kan je ook nog wat bijverdienen...:)

Even tzt eens kijken naar gespoten spiegelskapjes en mistpitjes want dat lijkt wat kaal. Maar mooie aankoop hoor!

Gefeliciteerd Elco! Waar heb je hem nou vandaan?? Was je gisteren gewoon in de buurt?!

Tegenwoordig moet een lesauto toch minimaal iets zijn met 5-deuren ;)

Ik was gisteren inderdaad dichtbij, maar ging liever direct naar huis. Dan kon ik m'n vader nog laten omkeren als er wel iets mis mocht gaan ;). Je ziet 'm zaterdag toch wel! Een lesauto hoeft trouwens niet aan die voorwaarden te voldoen; dat geldt voor een examenauto. Dat moet inderdaad een vier- of vijfdeurs zijn met genoeg zitruimte, en meer van dat soort eisen. Daarom kon dit prima als backup!

rj zei:
Leuke auto in een fraaie kleur! Als je weer eens in het Friese land bent kan ik die haast niet over het hoofd zien..winking smiley

Haha, ik was gisteravond nog aan het touren. Het Kollumer snackbarmeisje viel nog net niet van verbazing achter haar kassa vandaan toen ze zag dat ik met 7 graden buitentemperatuur uit 'n open cabriolet kwam :D.

Elco zei:
Ik was gisteren inderdaad dichtbij, maar ging liever direct naar huis. Dan kon ik m'n vader nog laten omkeren als er wel iets mis mocht gaan ;). Je ziet 'm zaterdag toch wel! Een lesauto hoeft trouwens niet aan die voorwaarden te voldoen; dat geldt voor een examenauto. Dat moet inderdaad een vier- of vijfdeurs zijn met genoeg zitruimte, en meer van dat soort eisen. Daarom kon dit prima als backup!

Hahahaha oooooow geweldig! Misschien heb je mn Megane nog ergens achterop de trailer gezien ;) Inmiddels staat ie in Bosnie!

Mooie auto!
Lekker cabriorijden straks als het wat beter weer wordt. Lijkt me heerlijk. Ooit wil ik ook een cabrio

Gaaf ding! Blijft een mooi model idd. Geel staat hem erg goed. Wel vreemd dat de mistlampen er miet zitten, beetje leeg onderop de bumper. Verder is de 1.6 een hele fijne motor, veel plezier ermee!

Even wat duidelijkheid:

Het is een phase 2 (o.a. te zien aan brede stootstrips, niet volledig meegespoten bumpers en zwarte middenconsole).

Deze bumper werd voor het eerst geleverd op de Cabrio phase 2 en GTi phase 2. Alle Phase 3's hebben ook deze bumper.

Het ontbreken van mistlichten komt omdat het de 1.6 betreft.

;)

Even die advertentie opgezocht; ik snap nu nog meer waarom je zo blij bent met deze Cabriolet, Elco ;)(y)

Joep83 zei:
Even wat duidelijkheid:

Het is een phase 2 (o.a. te zien aan brede stootstrips, niet volledig meegespoten bumpers en zwarte middenconsole).

Deze bumper werd voor het eerst geleverd op de Cabrio phase 2 en GTi phase 2. Alle Phase 3's hebben ook deze bumper.

Het ontbreken van mistlichten komt omdat het de 1.6 betreft.

;)

Dit zal inderdaad een phase 2 zijn maar volgens mij zijn bij de cabriolet de bumpers nooit volledig gespoten geweest ook niet bij de phase 3.

Verder echt een hele mooie auto! een van de mooiste auto's die Peugeot ooit gemaakt heeft wat mij betreft. Gefeliciteerd met deze aankoop :)
(Nu nog even wachten op het voorjaar...)

Mooi zeg. Ziet er ook nog super uit. Schitterend ontwerp blijft het ook. Zo'n auto mogen ze mij ook wel in de garage zetten. Mag de Aygo direct voor weg hoor.

Bedankt voor de duidelijkheid Joep! Ik weet dat deze auto schadevrij en origineel is, dus jouw verhaal erbij maakt het nog duidelijker. Ik heb wat foto's uit de wasbox toegevoegd aan de openingspost. Het wachten is nu op mooi licht voor een échte shoot, zonder dak...

Verder blijkt de cabrio ook met minder goed weer en stormachtig harde wind een fijne metgezel. Ik heb deze avond genoten van de provincie, dakloos. Het is echt een heerlijke cruiser waarmee 't oppassen is om geen chicane te vormen voor het overige verkeer. De sterrenhemel beleven vanuit een auto is ook een bijzondere gewaarwording.

@ Kristian:

Ik zou zeggen: houd Gaspedaal en Marktplaats in de gaten. De instapprijs hoeft niet absurd hoog te zijn, waardoor de wegenbelastingvrije status van de Aygo niet meer opweegt tegen het plezier dat je beleeft ;).

Geinig verschijnsel vanmiddag, op 'n parkeerplaats ergens in Groningen:

WP_000477s_zps991f7194.jpg

Jaune ontpopt zich als een heerlijke cruiser. Gelukkig maar, want morgen mag ze naar Amsterdam, maandag weer, dinsdag naar Den Haag en woensdag door naar Braboland. Hopen op mooi weer...

Overigens zag ik vandaag exact zo'n cabriolet als die van jou, maar dan met mistpitten en gespoten spiegelkapjes. Dat staat nog wel iets mooier vind ik :)

Dan moet dat er toch maar eens van komen :).. Ik vind ook wel dat hij dan 'af' is.

Op cosmetisch vlak gaan eerst de stickers eraf, en komt er een reclamevrije kentekenplaathouder achter. Die aanpassingen zijn gratis tot bijna gratis. Geld wil ik uitgeven aan het laten stellen van de kleppen!

Net even Elco's nieuwe vervoer bekeken, ziet er heel goed uit. Alleen nog even die Pininfarina-badge vastzetten. ;)

Terug
Bovenaan