Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Niet dat de zwarte spiegels misstaan, trouwens, maar heb je er al eens aan gedacht om de spiegelkappen van jouw 306 in carrosseriekleur te maken? Geen idee of er bij Peugeot een logica is voor welke modellen dat wel/niet hebben, maar ik meen me te herinneren dat mijn 306 dat had; ik zou denken dat die van jou er dan al helemaal luxe genoeg voor is.

Nou, ik vind spiegelkappen in het geel echt lelijk. De spiegels van een 406 Coupé zijn ook niet voor niets altijd antraciet gespoten, zodat ze minder opvallen. Overigens kreeg alleen de 2.0 in kleur gespoten spiegels. De 1.6 was wel de enige versie zonder mistlampen vóór. Bijna elke 306 Cabriolet heeft die lampen, zelfs de 1.6'en. De mijne niet en ook dat blijft zo :).

uwbuurman zei:
Zo, dat rubber is een hele verbetering, tov dat klompje kauwgum, wat er zat!

Ha, ja, jij hebt die ellende gezien. Je begrijpt dus ook dat ik er geen foto's van heb durven maken.

Pak de chips, neem wat popcorn!

Afgelopen week heb ik een roadtrip gemaakt waarvan ik bij de vorige post ook nog niet wist dat-ie zou plaatsvinden. Niet heel lang, niet heel ver. Een stukje Duitsland in. Met nieuwe remmen, vers A-stijlrubber en na een wasbeurt was de auto er helemaal klaar voor. Totdat-ie op de snelweg, vlak na vertrek, uit z'n '5' viel. Kan eens gebeuren, maar 't euvel trad steeds frequenter op. Eerst alleen als ik gas losliet, later ook op het punt waarop een acceleratie in de hoogste versnelling met een hoop gekraak stopte.

Lekker dan.

5 dood.

Gelukkig bleven er vier perfect werkende versnellingen over, waarmee we de trip zonder verder ongemak hebben volbracht. Los van de langere reistijd (want max. 110 km/u), en meer herrie aan boord. Het hogere verbruik werd gecompenseerd door de lagere snelheid.

Kortom, nu op zoek naar een nieuwe bak. Mij is geadviseerd er eentje van de 1.8-16v te monteren. Deze zou een kortere 1 t/m 4 hebben en juist een langere 5. Precies wat ik wil.

Wordt vervolgd!

Oh ja:

P1044468.jpg

Dat is zonde van de bak. Zou het niet lonen om er meteen een 2 liter EW vlok (incl. bak natuurlijk) in te plaatsen?

Neuh, het blok blijft. Dat heeft net 160k km gelopen, verbruikt geen olie en levert waarschijnlijk meer vermogen dan op papier. Ruim voldoende voor de koets en het rijplezier. Een andere versnellingsbak zal vast niet de wereld kosten, als 't die van een 1.8 wordt is het alsnog een upgrade.

Oef, da’s minder, een versnelling er uit! En dan ook nog de vijf… was het nu de twee of de drie geweest zou je die nog wat gemakkelijker kunnen overslaan.

Hoe dan ook, wel meteen gelegenheid om na de motorcóók de bak een upgrade te geven inderdaad :D

Even een hersenspinsel, maar een zesbak die i.c.m. de 306 GTi6 is geleverd is geen optie? Ik zou niet weten of ‘ie past en/of betaalbaar is, maar je weet maar nooit…

Elco zei:

Afgelopen week heb ik een roadtrip gemaakt waarvan ik bij de vorige post ook nog niet wist dat-ie zou plaatsvinden. Niet heel lang, niet heel ver. Een stukje Duitsland in. Met nieuwe remmen, vers A-stijlrubber en na een wasbeurt was de auto er helemaal klaar voor. Totdat-ie op de snelweg, vlak na vertrek, uit z'n '5' viel. Kan eens gebeuren, maar 't euvel trad steeds frequenter op. Eerst alleen als ik gas losliet, later ook op het punt waarop een acceleratie in de hoogste versnelling met een hoop gekraak stopte.

Lekker dan.

5 dood.

Gelukkig bleven er vier perfect werkende versnellingen over, waarmee we de trip zonder verder ongemak hebben volbracht. Los van de langere reistijd (want max. 110 km/u), en meer herrie aan boord. Het hogere verbruik werd gecompenseerd door de lagere snelheid.

Kortom, nu op zoek naar een nieuwe bak. Mij is geadviseerd er eentje van de 1.8-16v te monteren. Deze zou een kortere 1 t/m 4 hebben en juist een langere 5. Precies wat ik wil.

Wordt vervolgd!

Van wie kwam dat advies.....
Een BE bak (van alles meer dan 1.6) past niet zonder meer op een TU motor (alles (t/m 1.6)
Van passing bak aan vermogen/koppel klopt ook weinig meer.
Wel zijn BE bakken veel beter qua levensduur.

Kees 9379262 zei:
Een BE bak (van alles meer dan 1.6) past niet zonder meer op een TU motor (alles (t/m 1.6)

In mijn auto ligt dan ook geen TU meer, maar een XU10 J4R met de bijbehorende versnellingsbak. Dan lijkt het me een ander verhaal :).

uwbuurman zei:
Balen! Gelukkig goed oplosbaar, maar het had je beter 2 dagen voor de winterstop kunnen gebeuren....

Of vier dagen voor de vakantietrip. Ironisch genoeg hebben we nog overwogen om met de 407 te gaan vanwege de regenachtige weersvoorspellingen en het reiscomfort - maar uiteindelijk bewust voor de 306 gekozen.

BleuZ zei:
Even een hersenspinsel, maar een zesbak die i.c.m. de 306 GTi6 is geleverd is geen optie? Ik zou niet weten of ‘ie past en/of betaalbaar is, maar je weet maar nooit…

Die zou moeten passen, maar levert mij niet zoveel op. De vijfbak van de 1.8 klinkt als de ideale oplossing.

Kees 9379262 zei:
Volgens het RDW is het nog altijd een 1.6......

Klopt...... Niet altijd blind varen op wat een ander zegt......

Barri zei:
He dat is balen! Ben benieuwd in hoeverre de nieuwe bak wederom een upgrade gaat zijn.

Ik ook! Al is opnieuw dezelfde bak, met minder kilometers, ook een optie. Eigenlijk was er niets mis mee.

Kees 9379262 zei:
Elco zei:

Lekker dan.

5 dood.

Wordt vervolgd!

Dat advies komt van mij!
De XU7JP4 (De 1.8 16v met 81 KW zoals geleverd in veel 306 modellen) heeft in de 306 een vergelijkbare versnellingsbak als de 2.0 16v qua aansluiting en opbouw. Echter zijn de overbrengingen leuker... eerste 4 korter en de stap naar 5 is groter, waardoor de V1000 gaat van 33,04 naar 34,70 km/h bij de standaard 195/55/15 bandenmaat.

Hoe zit die 5 op een Peugeot versnellingsbak? Hangt die ook buiten de bak net als bij Renault?? Of is de opbouw net wat anders?

Nico GTR zei:
Hoe zit die 5 op een Peugeot versnellingsbak? Hangt die ook buiten de bak net als bij Renault?? Of is de opbouw net wat anders?

Dat is wel een goede, bij onze Berlingo was de 5 eraf gedonderd, daar kon ik handig bij via de buitenkant, aparte kap. Tandwiel terug, nieuwe borging en pakking, verse olie erop en geen problemen meer gehad.

Goeie inderdaad, al geloof ik dat deze versnellingsbak niet op die manier is opgebouwd. Ga het uitzoeken!

Inmiddels staat ook deze weer voor de deur. Er na enige tijd weer mee rijden deed me meer dan ik verwachtte. Wat een ding. En tegelijkertijd: wat een rust.

IMG_20210808_183519-1.jpg

En tanken voor 3 tientjes is ook weer wennen :)

Oh ja! Dat zou ik bijna vergeten. De 407 maakt z'n opwachting in de nieuwste aflevering van Groot Licht! Daarin zet ik 'm naast een nieuwe, 225 pk sterke 508 HYbrid. En meer gekkigheid...

https://youtu.be/vMtD-poLQ3k

Balen van die bak. Heel toevallig bakolie net aan de lage kant? Bij heel veel versnellingsbakken is het dan de 5e die er als eerste aan gaat. 10 jaar geleden ook gebeurd met mijn 164 op een toer door de Ardennen. Maar een verse versnellingsbak erop en weer door!

Mooi wagenpark wel. Al heb ik een zwak voor de 306 toch is de 407 met de jaren (en deze kleur) echt wel mooier geworden.

Bakolie laag, zou kunnen, maar is wel afgevuld bij de motorwissel zo'n 1,5 jaar geleden. De transmissie is eigenlijk het enige onderdeel van de auto, naast de koets, die daadwerkelijk 3+ ton gedraaid heeft. De vorige eigenaren van deze versnellingsbak, die hem 12 jaar hadden en er elk jaar inclusief caravan de bergen mee bedwongen, hebben de vijf vast goed gebruikt. Alles heeft z'n grens.

En thanks! Ik ben ook wel echt fan van die 407. Geen wonder dat veel eigenaren er lang mee doen: een echt alternatief is er niet.

Ooit wat oudere Autoweek blaadjes aangeschaft. Zat er net een door te lezen met een test tussen de Peugeot 407 Coupe en de Alfa Romeo GT. Valt me nu ineens op dat dit jouw auto is, zelfde kenteken dus. Toevallig nog interesse in het blad?
Grappig detail, onze auto (ook een 3.0) was datzelfde jaar ook persauto en is ook door autoweek gebruikt.

MatthijsL zei:
Ooit wat oudere Autoweek blaadjes aangeschaft. Zat er net een door te lezen met een test tussen de Peugeot 407 Coupe en de Alfa Romeo GT. Valt me nu ineens op dat dit jouw auto is, zelfde kenteken dus. Toevallig nog interesse in het blad?
Grappig detail, onze auto (ook een 3.0) was datzelfde jaar ook persauto en is ook door autoweek gebruikt.

Grappig! Welke week van welk jaar? Ik heb de eerste 25 jaargangen van Autoweek nog liggen, zoek ik het eens op.

17e jaargang (nr 1, 4-11 januari 2006)
Het exemplaar met de vergelijkingstest van de Z4 heb ik helaas niet meer.

Oh ja, dat is leuk! Ik heb het PDF-artikel al wel aangeschaft, maar zoals we allemaal weten gaat er niets boven 'het echte'. Zag ik dat je zaterdag ook bij de meeting bent? :)

Mooi ook dat de jouwe ook een persauto was, inmiddels heb ik daarvan ook de foto op deze site gevonden! Dit zijn vaak toch de leuker uitgevoerde auto's. En je weet zeker dat ze de eerste jaren van hun leven weliswaar goed gebruikt worden, maar ook extreem goed onderhouden.

Ik heb hier nog een autokampioen uit april 2006 waarin hij staat in een vergelijkende test met een Brera, 8 pagina's en op de cover. Stuur maar een PB als je 'm wil hebben.
Staat overigens ook nog in een jaarboek wat ik hier heb liggen in een vergelijkende test met een Alfa GT en een RX-8 maar die is erg beknopt en de plaatjes erg klein.

406c zei:
Ik heb hier nog een autokampioen uit april 2006 waarin hij staat in een vergelijkende test met een Brera, 8 pagina's en op de cover. Stuur maar een PB als je 'm wil hebben.

Oh, dat is wel heel gaaf! Die voeg ik graag bij de auto. Ik PM je morgen even!

Over de 407 weinig nieuws, of best veel. Hoe je 't maar bekijkt. Ik heb 'm volgende week een jaar, dus tijd voor de APK. Gelijk maar groot onderhoud laten doen. "Het zou best kunnen dat de bougies van de achterste cilinderbank nooit vervangen zijn" aldus de monteur. Ik voelde al wel dat ze niet meer optimaal presteerden, maar dat het zó erg was had ik niet verwacht.

IMG-20210920-WA0031.jpg

Om deze bougies te vervangen moet het inlaatspruitstuk eraf en, in mijn geval, ook een deel van de LPG-installatie. Een arbeidsintensief en daarmee prijzig klusje, maar het resultaat mag er zijn. De motor loopt zoveel rustiger en trekt zoveel beter. Als ik eerder over zo'n 170 pk beschikte zou ik het geloven. Nu voelt het wél ongeveer als de 211 die het zou moeten zijn... Daarnaast natuurlijk nieuwe motorolie, maar ook nieuwe bakolie. En de onderste fuseekogel links. En de nodige filters die bij 'n grote beurt horen.

IMG-20210920-WA0029.jpg

Deze flinke financiële aderlating zorgt ervoor dat het achterstallige onderhoud nu echt wel is opgelost en de Coupé er weer even tegenaan kan. Maar ook dat-ie dat moet en daar kijk ik naar uit! Nu de techniek in orde is kan ik ook de deukjes eens laten aanpakken.

IMG_20210825_101907_651.jpg

In Zwitserland misstaat ie ook niet

IMG_20210825_171109.jpg

Met 'n paar andere Franse helden

IMG_20210830_131249.jpg

En met de snelste serie-Peugeot ooit gemaakt. Wat een ding is dat!

Joah, echt handig is het niet. Aan de andere kant, elke twee jaar (60k km) 100 euro extra aan arbeidsloon betalen is ook verwaarloosbaar.

Een 406 Coupé vind ik nog steeds mooier, maar de 407 staat er mooi bij. Heb je gereden met de nieuwe 508? Mijn favoriete Peugeot van de huidige modellen. :eek: Alhoewel ik de nieuwe 308 ook mooi vindt.

Ik ben 't wel met je eens. De 406 is mooier, maar zodra je 407 gereden hebt 'hoeft' de 406 niet zo nodig meer. Dat heeft niets te maken met de kwaliteiten van de 406, dat is al een geweldig ding, maar meer met die van de 407. Dat is in alles de 406+.

Intussen heb ik met vrijwel alle versies van de 508 gereden. Van de 130 en 180 pk diesels, de 225 GT en HYbrid tot de 360 pk sterke PSE. Op een paar zaken na, waarbij het infotainment de grootste manco is, is het een behoorlijk geslaagde auto. Het interieur vind ik prachtig en ik zit goed achter het kleine stuurtje. De stoelen zijn, net als in de 407, wat krap voor stevigere mensen maar omsluiten mij goed. En voor achterpassagiers zijn zowel de 407C als 508 relatief krap :).

IMG_20210318_110508.jpg

In elke uitvoering is-ie comfortabeler dan de 407 Coupé, maar toch vertrouwenwekkend in een snel genomen bocht. De driemotorsensatie in de PSE is helemaal bijzonder. Doordat de motoren elk hun eigen ding doen voelt de auto als een drietrapsraket. Door de elektropower ga je sneller vooruit dan het motorgeluid doet vermoeden. En dan het onderstel, de grip is haast oneindig. Het is zeker geen 'pure' auto, maar onder de streep is die 508 PSE wel een begeerlijke machine.

Goed werk aan de coupé(y)
De achterste bougies is natuurlijk vervelend om bij te komen maar als dit de originelen zijn dan zou dat wel echt kwalijk zijn.
Elco zei:
Doordat de motoren elk hun eigen ding doen voelt de auto als een drietrapsraket. Door de elektropower ga je sneller vooruit dan het motorgeluid doet vermoeden.
Vind ik eerder een nadeel, als ik het pedaal vloer wil ik alles, geen drie gangen menu.

406c zei:
Vind ik eerder een nadeel, als ik het pedaal vloer wil ik alles, geen drie gangen menu.

Ik ook niet - je leert ermee rijden en het is spectaculair, maar erg natuurlijk voelt het niet. Vooral bij bocht-uit accelereren laat de techniek te lang op zich wachten.

Je krijgt er wel iets voor terug, als je voldoende laadt. Namelijk een laag verbruik. En misschien rijdt-ie volelektrisch wel het lekkerst.

P1044595.jpg

Herinnering in de OneDrive: vandaag een jaar geleden! We zijn toch van best ver gekomen.

Clipboard01.jpg

P1033338.jpg

Volgens mij zag ik je vandaag rijden. Op de A12 vlak voor Velperbroek. Ik reed in mijn rode Clio 2 RS. Kenteken niet helemaal gelezen, maar zo'n mooie rode 407 Coupé zie je verder toch nooit :)

Kan niet missen! Meestal heb ik ook wel oog voor leuk spul op de weg, maar je rode R.S. is me in de rommelige verkeerssituatie even ontgaan.

Geen nieuws over de 407, anders dan dat ik 'm heb afgeschaald!

Wat ik een jaar geleden kreeg als:

P1001202.jpg

ziet er nu zo uit:

P1045062.jpg

Een behoorlijk klusje met een best redelijk resultaat. Op detailniveau kan ik nog wel wat verbeteren & als de lak volledig is uitgehard moet-ie nog gepolijst, maar het is in ieder geval écht mijn auto. Een 3.0 V6 handgeschakeld met leer op het dashboard. Vind ik best tof.

P1045072.jpg

P1045079.jpg

P1045071.jpg

P1045069.jpg

P1045001.jpg

Tot slot, vandaag de AutoKampioen uit 2006 van forummer 406C in ontvangst genomen. Erg leuk om te zien en om te lezen!

P1045090.jpg

P1045091.jpg

Hartelijk dank 406c, en leuk om ondanks The gesloten Gallery en de regen eens bij te praten :D.

Iets waar ik stiekem al heel lang naar uitkeek. Hier daar zie ik nog wel wat grijze plekjes in de lak, maar ziet er top uit verder. Heb je het interieur ook zelf bekleed?

Zelf bekleed niet, het is een Norev-model en in de basis gewoon erg mooi. Geflockt tapijt, geflockte kofferbak, zelfs de kofferklep is vanbinnen geflockt. Wel heb ik 't opnieuw geverfd met een kwastje en Revell modelbouwverf, dezelfde die ik heb gebruikt bij de 306.

P1044978.jpg

P1044979.jpg

De punten die hierboven genoemd worden zijn trouwens precies de punten die nog beter moesten. Inmidddels heb ik de 'blanke' plekjes lak opgevuld en zijn de richtingaanwijzers in de voorschermen weer een soort van transparant.

You're welcome, was leuk om je te spreken (y)

Mooi modelletje trouwens, hoe heb je die LPG vuldop er in gemaakt?

Terug
Bovenaan