eisen lokatie kentekenplaat voorkant

Muddy Bandit

Wegverkenner
Ben al eventjes op zoek geweest omtrent de eisen die gesteld worden aan de plaats van de kentekenplaat aan de voorkant van de auto, maar ik kan er eigenlijk weinig over vinden... het voertuigregelement geeft op 5.2.1 alleen maar aan dat de plaat deugdelijk vast moet zitten, goed leesbaar moet zijn en niet afgeschermd mag zijn.
Letterlijk gezien voldoet een kentekenplaat gemonteerd op het dak daar dus ook aan...
Weet iemand hier toevallig wat meer over?

Ik moet dat ding namelijk ergens permanent plaatsen maar op de originele plek kan het niet meer, en de radiator er mee afschermen vind ik ook geen goed idee...

Muddy Bandit zei:
Ben al eventjes op zoek geweest omtrent de eisen die gesteld worden aan de plaats van de kentekenplaat aan de voorkant van de auto, maar ik kan er eigenlijk weinig over vinden... het voertuigregelement geeft op 5.2.1 alleen maar aan dat de plaat deugdelijk vast moet zitten, goed leesbaar moet zijn en niet afgeschermd mag zijn.
Letterlijk gezien voldoet een kentekenplaat gemonteerd op het dak daar dus ook aan...

Ik moet dat ding namelijk ergens permanent plaatsen maar op de originele plek kan het niet meer, en de radiator er mee afschermen vind ik ook geen goed idee...

Bij sommige Engelse sportwagens zit hij als sticker op de motorkap.

Maar de Nederlandse wetgeving?
RDW? De langdurige weg?

Hele goede vraag. Ik meen mij te herinneren wel eens terreinwagens te hebben zien rijden met de plaat aan het bagagerek, dus inderdaad op het dak.
Zeker weten doe ik het niet, maar gevoelsmatig zeg ik dat de plaat aan de buitenkant moet zitten en van voor de auto duidelijk leesbaar moet zijn, kan me niet indenken dat er meer regeltjes voor bestaan. Ben wel erg benieuwd geworden.
[size=x-small]Kijk naar de Alfa 156, daar zit hij ook op een andere plek dan normaal en daar heeft niemand last van.[/size]

rke zei:
Muddy Bandit zei:

Bij sommige Engelse sportwagens zit hij als sticker op de motorkap.

Maar de Nederlandse wetgeving?
RDW? De langdurige weg?
Die sticker of een mini plaatje is illegaal. Bekeuringis redelijk hoog. Pakkans niet zo heel erg.

Ja op het dak is goed. Sticker mag officieel niet, sommige agenten gedogen het als je wel de voorste originele plaat bij je hebt.

Heb ooit een waarschuwing gekregen voor de montage van een kentekenplaat op het dakrek.
Was niet zoals het hoort kreeg ik te horen en moest 'em thuis z.s.m aan de bumper bevestigen.

Ging om een '70'er Kever.

Ik heb een behoorlijke tijd gereden zonder kentekenplaat voorop bij mijn hobby auto.
Paar polities tegengekomen, keertje helemaal nagetrokken door de politie (na zonsondergang op de veluwe). Maar ze hebben er nooit wat van gezegd.

Tot ik zonder kentekenplaat bij de apk kwam aanrijden :eek:

Wetten.nl zei:
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0009071&artikel=7&z=2017-01-01&g=2017-01-01

De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.

7Het kenteken dat aan de voorzijde is aangebracht moet van voren, het kenteken dat aan de achterzijde is aangebracht, moet van achteren zichtbaar zijn en mag niet hoger dan 2 m boven het wegdek zijn aangebracht.

8De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:

a.de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,

b.de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en

c.de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.

9Aan of op het motorrijtuig, de aanhangwagen of de kentekenplaat mag geen teken of middel zijn aangebracht dat de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het kenteken bemoeilijkt of kan bemoeilijken.

R W xxx zei:
Wetten.nl zei:
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0009071&artikel=7&z=2017-01-01&g=2017-01-01

De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.

7Het kenteken dat aan de voorzijde is aangebracht moet van voren, het kenteken dat aan de achterzijde is aangebracht, moet van achteren zichtbaar zijn en mag niet hoger dan 2 m boven het wegdek zijn aangebracht.

8De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:

a.de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,

b.de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en

c.de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.

9Aan of op het motorrijtuig, de aanhangwagen of de kentekenplaat mag geen teken of middel zijn aangebracht dat de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het kenteken bemoeilijkt of kan bemoeilijken.
Met andere woorden: vanaf de voorkant gezien met de kentekenplaat 'waterpas' gemonteerd zijn. Letters van links naar rechts, niet van boven naar beneden of diagonaal. Verder maakt het weinig uit, op de bumper of aan het imperiaal is hier niet geregeld.

Thanks allemaal (y), dat is al weer een heel stuk duidelijker als wat het voertuigregelement aangeeft.

Ik heb vanmiddag nog even een RDW-keurmeester hierover gesproken: deze gaf ook aan recht monteren, max. 2 meter hoog en goed zichtbaar, en indien op het dak wel zo dicht mogelijk in de lijn tussen de A-stijlen.
Deze meedenkende keurmeester gaf mij tevens nog aan dat ik de kentekenplaat ook wel middels scharnieren wegklapbaar voor de geplaatste montageplaat mocht monteren mits daarop gemonteerde aanbouwwerktuigen dan voorzien worden van een witte kentekenplaat.... dus net zoals met een fietsendrager achterop.
Ik ga dus voor de laatste optie, dit is voor mij een heel stuk gemakkelijker (en ook netter) uit te voeren als een kentekenplaat op het dak.

Terug
Bovenaan