EGR wegschrijven 1.6 TDI CR

A

Anoniem

Guest
Ik ben van plan om mijn Leon uit 2011 met een 1.6 TDI 105pk te chiptunen. (bij 1 van de bekendere/betere tuners)

Ik wilde hier ook meteen mijn EGR weg laten schrijven om problemen in de toekomst te voorkomen en omdat ik dus overal lees dat het beter is voor de motor.

Alleen gaven de tuners aan dat ze het afraden om ook wat aan de EGR te doen(auto's 2010 en nieuwer) omdat deze dus volgens hun problemen kan veroorzaken aan de roetfilter doordat regenereren slechter zal werken.

Wat is jullie advies hierbij?

Alvast bedankt!
 
Mijn ervaring is dat de EGR afdoppen zorgt voor een beter lopende motor, minder vervuiling enz.

Wel zal het zo zijn dat de motor daardoor minder snel op temperatuur zou komen omdat de warme uitlaatgassen niet in de verbrandingskamer komen (maar dat wil ik ook juist niet), maar dit lijkt mij geen probleem als je de auto altijd netjes warm rijdt met of zonder roetfilter. Bij meerdere auto's de EGR afgedopt en laten wegschrijven en merk er alleen maar voordelen van, ook met roetfilter.

Ook heb ik gemerkt dat de turbo sneller opspoelt en het turbogat verdween (dit is uiteraard merk en model afhankelijk), doordat het turbo trubine wiel meer uitlaatgassen toegevoerd krijgt.
 
(bij 1 van de bekendere/betere tuners)

Alleen gaven de tuners aan dat ze het afraden om ook wat aan de EGR te doen

Zal ook vast wel auto/motorisering verschillen of het wel of niet kan. Maar je mag toch aannemen als een bekendere/betere tuner dit aangeeft dat ze niet voor niets dit advies geven. Zij zullen vast meer van deze auto's hebben gedaan en de nodige ervaring mee hebben.
 
Zou die tuner het afdoppen afraden omdat binnenkort een dieseltje waarvan de egr klep is afgedopt is niet meer APK goedgekeurd kan worden?
 
rke zei:
Zou die tuner het afdoppen afraden omdat binnenkort een dieseltje waarvan de egr klep is afgedopt is niet meer APK goedgekeurd kan worden?

Dat idee krijg ik ook, neem de grote VAG tuners: ik ken er een die zegt niet doen, de ander dopt wel standaard af bij chiptuning.

Daarbij kan het altijd teruggedraaid worden: plaatje er weer tussenuit en software weer activeren. Alleen denk ik dat het nog wel even duurt eer er afgekeurd wordt op een afgedopte EGR. Dan moeten ze echt een roetmeting gaan doen volgens mij, nu is het aan de OBD hangen en klaar.
 
Volgens mij komt een auto nog probleemloos door de APK als de EGR afgedopt en weggeschreven is en het roetfilter verwijderd c.q. uitgeklopt.
Milieutechnisch niet aan te raden natuurlijk, maar met een wat oudere diesel zou ik bij een defect aan de EGR of roetfilter beiden ook buiten gebruik laten stellen.
 
HarrieD zei:
Volgens mij komt een auto nog probleemloos door de APK als de EGR afgedopt en weggeschreven is en het roetfilter verwijderd c.q. uitgeklopt.
Milieutechnisch niet aan te raden natuurlijk, maar met een wat oudere diesel zou ik bij een defect aan de EGR of roetfilter beiden ook buiten gebruik laten stellen.

Nu nog wel omdat de roetmeting (mits uitgevoerd) nog niet optimaal is.

s velthuis zei:
Waarom zou een motor beter worden door hem z'n eigen uitlaatgassen te laten vreten?

Omdat de uitlaatgassen van een diesel relatief veel stikstofoxides bevatten en deze stikstofoxides geven de zuurstof vrij bij verbranding. De verbranding wordt daarmee efficiënter en daarom zijn de uitgestote roetdeeltjes kleiner. Lachgasinjectie (goed voor een paar honderd extra paardjes en verschijnselen als een kromme krukas) werkt ook doordat de NO2 de zuurstof bij hogere temperaturen weer afstaat.
Een EGR werkt dus het beste als de motor niet helemaal volgas draait maar de vettige roetdeeltjes zullen neerslaan op koude motordelen - zoals de EGR klep.

Er zijn EGR reinigingsmiddelen in de handel die de garage soms ook wel toevoegt bij een beurtje - ik ben geen hands-on monteur, ik weet niet precies wat normaal is in de werkplaats. Ik heb ook (misschien zijn het broodje aap-verhalen) gehoord dat verneveld water in de inlaat of tweetakt olie door de dieselolie ook roetfilter en egr klep reinigt. Van de tweetaktolie kan ik het mezelf voorstellen, het dichtkolen van de tweetaktuitlaat met verbrandde olieresten was vroeger een groot probleem. Waarom waterinjectie zou werken weet ik niet maar het is wel bekend dat een lek van de koelvloeistof naar de verbrandingskamer een prachtig schone verbrandingskamer oplevert.
 
s velthuis zei:
Waarom zou een motor beter worden door hem z'n eigen uitlaatgassen te laten vreten?

Beter de motor z’n eigen uitlaatgassen laten vreten, anders vreet je alles zelf....

Jij gebruikt toch ook een toilet met toilet papier, niet? :)
(dat af en toe eens kan verstoppen…)
 
Pietzoveel zei:
Er wordt toch een roetmeting gedaan bij de APK?

Nee, auto's met bouwjaar na 01-01-2006 wordt enkel aan de OBD gehangen. Komen daar geen foutmeldingen uit en maakt de apparatuur de Readiness-test af dan is dat deel goedgekeurd. Als de EGR-software is weggeschreven geeft dat geen foutmelding, dus goedkeur op dat punt. Een afgedopte EGR met aanwezige foutmelding (dus zonder weggeschreven software) is wel afkeur.
 
quovadis zei:
s velthuis zei:
Waarom zou een motor beter worden door hem z'n eigen uitlaatgassen te laten vreten?

Beter de motor z’n eigen uitlaatgassen laten vreten, anders vreet je alles zelf....

Jij gebruikt toch ook een toilet met toilet papier, niet? :)
(dat af en toe eens kan verstoppen…)

Om in die vergelijking te blijven: je eigen stront eet je ook niet... Er is een reden waarom inlaat en uitlaat doorgaans gescheiden zijn.
 
quovadis zei:
s velthuis zei:
Waarom zou een motor beter worden door hem z'n eigen uitlaatgassen te laten vreten?

Beter de motor z’n eigen uitlaatgassen laten vreten, anders vreet je alles zelf....

Jij gebruikt toch ook een toilet met toilet papier, niet? :)
(dat af en toe eens kan verstoppen…)

Loop even door je huis heen en kijk eens naar wat er uit het verre oosten komt. Soms word ik doodziek van dit soort redeneren, de lobby werkt goed in ieder geval.
 
rke zei:
s velthuis zei:
Waarom zou een motor beter worden door hem z'n eigen uitlaatgassen te laten vreten?

Omdat de uitlaatgassen van een diesel relatief veel stikstofoxides bevatten en deze stikstofoxides geven de zuurstof vrij bij verbranding. De verbranding wordt daarmee efficiënter en daarom zijn de uitgestote roetdeeltjes kleiner. Lachgasinjectie (goed voor een paar honderd extra paardjes en verschijnselen als een kromme krukas) werkt ook doordat de NO2 de zuurstof bij hogere temperaturen weer afstaat.
Een EGR werkt dus het beste als de motor niet helemaal volgas draait maar de vettige roetdeeltjes zullen neerslaan op koude motordelen - zoals de EGR klep.

Voor het milieu begrijp ik het, voor de luchtkwaliteit ook, maar voor de motor? Een diesel draait al met een overmaat lucht, dus extra zuurstof is geen noodzaak toch? In elk geval kennen brandstofmotoren sinds de introductie van de EGR vervuiling op plekken die daarvoor brandschoon waren.
 
s velthuis zei:
rke zei:
s velthuis zei:
Waarom zou een motor beter worden door hem z'n eigen uitlaatgassen te laten vreten?

Omdat de uitlaatgassen van een diesel relatief veel stikstofoxides bevatten en deze stikstofoxides geven de zuurstof vrij bij verbranding. De verbranding wordt daarmee efficiënter en daarom zijn de uitgestote roetdeeltjes kleiner. Lachgasinjectie (goed voor een paar honderd extra paardjes en verschijnselen als een kromme krukas) werkt ook doordat de NO2 de zuurstof bij hogere temperaturen weer afstaat.
Een EGR werkt dus het beste als de motor niet helemaal volgas draait maar de vettige roetdeeltjes zullen neerslaan op koude motordelen - zoals de EGR klep.

Voor het milieu begrijp ik het, voor de luchtkwaliteit ook, maar voor de motor? Een diesel draait al met een overmaat lucht, dus extra zuurstof is geen noodzaak toch? In elk geval kennen brandstofmotoren sinds de introductie van de EGR vervuiling op plekken die daarvoor brandschoon waren.

Maar al die grafbende om te reinigen en al die vervangende delen worden zuiver van gerecyclede tulpen en madeliefjes gemaakt. Maar ik ben maar een domme zak.
 
Probenator zei:
Pietzoveel zei:
Er wordt toch een roetmeting gedaan bij de APK?

Nee, auto's met bouwjaar na 01-01-2006 wordt enkel aan de OBD gehangen. Komen daar geen foutmeldingen uit en maakt de apparatuur de Readiness-test af dan is dat deel goedgekeurd. Als de EGR-software is weggeschreven geeft dat geen foutmelding, dus goedkeur op dat punt. Een afgedopte EGR met aanwezige foutmelding (dus zonder weggeschreven software) is wel afkeur.

stroomloopschema OBD

APK regelgeving is in de tussentijd weer gewijzigd waardoor je nu wel foutcodes mag hebben in het motormanagement.
 
Boppie zei:
Maar al die grafbende om te reinigen en al die vervangende delen worden zuiver van gerecyclede tulpen en madeliefjes gemaakt. Maar ik ben maar een domme zak.

:)

Het begrip "duurzaamheid" is op diverse manieren uit te leggen. Mijn auto is niet superschoon, maar wel een robuuste langloper. Is dat nou duurzaam of niet? Tja, wie het weet mag het zeggen.
 
Tsja...moest een poos geleden in Amsterdam lossen rond kantoortijd. Over diesel uitstoot kan men zich heel druk maken maar dat een vrachtwagen van 30 ton ook heel dodelijk kan zijn is niet veel te merken. Ook aan het koopgedrag valt vaak weinig bewustzijn te merken. Daarom, om maar even in de lijn te blijven, veeg ik mijn kontje af met redeneringen over en schoppen tegen de diesel. Het is zo hypocriet als de neten. Wil men wat veranderen dan zal dat veel verder moeten gaan dan dit. De baboebakfiets voor Sterre en Bickel hoeft niet electrisch te zijn bijvoorbeeld. Of ze leren zelf te fietsen.
 
Doe het gewoon alstublieft niet. Iedereen die achter u rijdt kan extra Nox inademen omdat u zelf heeft bedacht dat het beter is voor de motor....
Zelfs de bekende VAG specialist Hartog heeft alles aangegeven dat je qua emissies terug het stenen tijdperk in gaat.

Als het dat toch moet leg dan ook een slangetje vanuit de uitlaat de cabine in. Kunt u zelf ook profiteren van de extra slechte lucht in plaats van enkel u achterliggers en snelweg aanwonende.
 
TVAB zei:
Doe het gewoon alstublieft niet. Iedereen die achter u rijdt kan extra Nox inademen omdat u zelf heeft bedacht dat het beter is voor de motor....
Zelfs de bekende VAG specialist Hartog heeft alles aangegeven dat je qua emissies terug het stenen tijdperk in gaat.

Als het dat toch moet leg dan ook een slangetje vanuit de uitlaat de cabine in. Kunt u zelf ook profiteren van de extra slechte lucht in plaats van enkel u achterliggers en snelweg aanwonende.

Maar toch rij je zelf ook. In een diesel nota bene. Terwijl treinen en bussen ook al rijden. En elektrisch een optie is. Keuzes, keuzes... Er is overigens niet zelf bedacht dat het slechter is voor de motor, het ís ook slechter:

6626277_f520.jpg


Als je iets moet schoonmaken wat vroeger niet smerig werd, kun je niet zeggen dat het slechts zelf bedacht is.
 
TVAB zei:
Doe het gewoon alstublieft niet. Iedereen die achter u rijdt kan extra Nox inademen omdat u zelf heeft bedacht dat het beter is voor de motor....
Zelfs de bekende VAG specialist Hartog heeft alles aangegeven dat je qua emissies terug het stenen tijdperk in gaat.

Als het dat toch moet leg dan ook een slangetje vanuit de uitlaat de cabine in. Kunt u zelf ook profiteren van de extra slechte lucht in plaats van enkel u achterliggers en snelweg aanwonende.


Adolf Hitler is een pussy in vergelijk met TS.
 
TVAB zei:
Doe het gewoon alstublieft niet. Iedereen die achter u rijdt kan extra Nox inademen omdat u zelf heeft bedacht dat het beter is voor de motor....
Zelfs de bekende VAG specialist Hartog heeft alles aangegeven dat je qua emissies terug het stenen tijdperk in gaat.

Als het dat toch moet leg dan ook een slangetje vanuit de uitlaat de cabine in. Kunt u zelf ook profiteren van de extra slechte lucht in plaats van enkel u achterliggers en snelweg aanwonende.

De echte vraag is of de auto door de APK komt, verder IMO niet zo interessant.
 
haarr zei:
TVAB zei:
Doe het gewoon alstublieft niet. Iedereen die achter u rijdt kan extra Nox inademen omdat u zelf heeft bedacht dat het beter is voor de motor....
Zelfs de bekende VAG specialist Hartog heeft alles aangegeven dat je qua emissies terug het stenen tijdperk in gaat.

Als het dat toch moet leg dan ook een slangetje vanuit de uitlaat de cabine in. Kunt u zelf ook profiteren van de extra slechte lucht in plaats van enkel u achterliggers en snelweg aanwonende.

De echte vraag is of de auto door de APK komt, verder IMO niet zo interessant.

En er zijn tegenwoordig egr-reinigers beschikbaar.

Je kan imho beter zorgen dat de auto gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is en preventief regelmatig de egr laten reinigen.
Als de klep eenmaal verstopt zit, gaat alleen een schoonmaakmiddeltje niet meer helpen. Dan is het tijd voor serieus schoonmaken of vervangen.

Qua milieu en APK: de vervuiling bestaat ook uit de uitgestoten CO2. Het is nog maar de vraag of NOx of CO2 schadelijker is maar dat is een vergelijking van appels en peren. De APK heeft ook als doel de ernstige vervuilers van de weg te krijgen en de diesel wordt tegenwoordig gezien als heftige vervuiler.
De benodigde meetapparatuur is voorlopig nog erg duur en daarmee is de vraag eerder hoe er goedkopere testen gemaakt kunnen worden voor de keurmeesters dan de vraag of het getest moet worden.
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre een benzinemotortje minder roet uitstoot dan een diesel, maar de diesel zit in het verdomhoekje.
 
rke zei:
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre een benzinemotortje minder roet uitstoot dan een diesel, maar de diesel zit in het verdomhoekje

Volgens mij zitten alle verbrandings motoren binnenkort in het verdomhoekje.
Of dat terecht is, is nog maar de vraag:
https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/
 
haarr zei:
rke zei:
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre een benzinemotortje minder roet uitstoot dan een diesel, maar de diesel zit in het verdomhoekje

Volgens mij zitten alle verbrandings motoren binnenkort in het verdomhoekje.
Of dat terecht is, is nog maar de vraag:
https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/

Tja...

Mijn gewone boeren verstand zegt mij dat "het probleem" van moderne auto's de grote behoefte aan energie is en niet het beetje roet of NOx wat uit die stinkpijp komt.

Wanneer heb je voor het laatst op de start-een-Lada manier een auto voortgeduwd? Een ouderwetse Citroën 2CV is alleen goed te doen, een Tesla kan je zonder meer vergeten (tenzij je dagelijks in de sportschool staat).
 
TVAB zei:
Als het dat toch moet leg dan ook een slangetje vanuit de uitlaat de cabine in. Kunt u zelf ook profiteren van de extra slechte lucht in plaats van enkel u achterliggers en snelweg aanwonende.

U bent vast heel gezellig op feestjes ;)


Ik zit zelf nog wel erg te twijfelen, het gaat om de bekendste VAG tuner uit NL. Maar ik lees verder echt helemaal niks over problemen die daarna kunnen ontstaan op het internet.

Die schoonmaak middeltjes gooi ik er ook gewoon jaarlijks in, maar of het echt effectief werkt is een ander verhaal.
 
rke zei:
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre een benzinemotortje minder roet uitstoot dan een diesel, maar de diesel zit in het verdomhoekje.

Een benzinemotor heeft alvast een heleboel onderdelen niet nodig, daar is wel een reden voor....
• EGR klep (€1000) (gebeurt al 15 jaar via de variabele kleppen)
• Regeneratie van de roetfilter, met extra verwarming + diesel injectie (een benzine heeft nu recent soms een doorstroom filtertje van €200 i.p.v. €1000 voor de diesel)
• Adblue injectie is er alleen bij diesels
• Een olie koeler is bij een benzinemotor ook niet nodig (behalve bij race motoren)

De fracties van aardolie met een laag kookpunt (LPG/Benzine) zijn nu eenmaal zuiverder, dan die met een hoog kookpunt (diesel /teer)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolieraffinage
 
quovadis zei:
rke zei:
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre een benzinemotortje minder roet uitstoot dan een diesel, maar de diesel zit in het verdomhoekje.

Een benzinemotor heeft alvast een heleboel onderdelen niet nodig, daar is wel een reden voor....
• EGR klep (€1000) (gebeurt al 15 jaar via de variabele kleppen)
• Regeneratie van de roetfilter, met extra verwarming + diesel injectie (een benzine heeft nu recent soms een doorstroom filtertje van €200 i.p.v. €1000 voor de diesel)
• Adblue injectie is er alleen bij diesels
• Een olie koeler is bij een benzinemotor ook niet nodig (behalve bij race motoren)

De fracties van aardolie met een laag kookpunt (LPG/Benzine) zijn nu eenmaal zuiverder, dan die met een hoog kookpunt (diesel /teer)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolieraffinage

* zat benzinemotoren met een EGR
* roetfilter bij benzinemotoren zullen veel meer problemen gaan geven want de deeltjes zijn veel kleiner = kleinere doorlaat-openingen = grotere kans op verstopping
* de meeste normale diesels hebben ook geen oliekoeler
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
quovadis zei:
rke zei:
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre een benzinemotortje minder roet uitstoot dan een diesel, maar de diesel zit in het verdomhoekje.

Een benzinemotor heeft alvast een heleboel onderdelen niet nodig, daar is wel een reden voor....
• EGR klep (€1000) (gebeurt al 15 jaar via de variabele kleppen)
• Regeneratie van de roetfilter, met extra verwarming + diesel injectie (een benzine heeft nu recent soms een doorstroom filtertje van €200 i.p.v. €1000 voor de diesel)
• Adblue injectie is er alleen bij diesels
• Een olie koeler is bij een benzinemotor ook niet nodig (behalve bij race motoren)

De fracties van aardolie met een laag kookpunt (LPG/Benzine) zijn nu eenmaal zuiverder, dan die met een hoog kookpunt (diesel /teer)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolieraffinage

* zat benzinemotoren met een EGR
* roetfilter bij benzinemotoren zullen veel meer problemen gaan geven want de deeltjes zijn veel kleiner = kleinere doorlaat-openingen = grotere kans op verstopping
* de meeste normale diesels hebben ook geen oliekoeler

Geef eens een voorbeeld van een moderne benzine motor (= variabele kleppen) met EGR klep, die je nu nieuw kan kopen ?
Waarom moet bij een diesel een regeneratie van de roetfilter plaatsvinden en bij een benzine niet?
Diesels zonder turbo en lage druk turbo's (type SDi) hadden inderdaad geen oliekoeler, maar zijn niet meer te koop...
 
quovadis zei:
rke zei:
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre een benzinemotortje minder roet uitstoot dan een diesel, maar de diesel zit in het verdomhoekje.

Een benzinemotor heeft alvast een heleboel onderdelen niet nodig, daar is wel een reden voor....
• EGR klep (€1000) (gebeurt al 15 jaar via de variabele kleppen)
• Regeneratie van de roetfilter, met extra verwarming + diesel injectie (een benzine heeft nu recent soms een doorstroom filtertje van €200 i.p.v. €1000 voor de diesel)
• Adblue injectie is er alleen bij diesels
• Een olie koeler is bij een benzinemotor ook niet nodig (behalve bij race motoren)

De fracties van aardolie met een laag kookpunt (LPG/Benzine) zijn nu eenmaal zuiverder, dan die met een hoog kookpunt (diesel /teer)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolieraffinage

Benzine brandt gewoon veel beter/sneller. Een dieselmotor kan simpelweg niet meer toeren draaien dan ongeveer 5000 ~ 6000, wil je meer toeren dan brandt de dieselolie te langzaam.
En benzinemotoren? Er zijn commercieel geleverde motoren geweest waar de naald van de toerenteller tot 20.000 rpm kon komen.

Maar zowel diesel als benzinemotoren geven roetdeeltjes en stikstofoxides. EGR komt ook voor bij benzinemotoren en ook daar om de verbranding te verbeteren. Alleen geeft een benzinemotor veel minder roet, dus daar blijft de egr schoon.
Qua roetdeeltjes geven dieselmotoren veel meer roet en de roetdeeltjes zijn groter. Het roetfilter houdt die grotere deeltjes tegen en met de regeneratie (een speciale brandstofinspuitingsroutine van het motormanagement) wordt diesel zodanig ingespoten dat het bij het roetfilter (overmaat lucht) pas verbrandt. Daardoor verbranden de grotere roetdeeltjes die het filter verstoppen tot kleine roetdeeltjes die vervolgens wel door de mazen van het filter passen. Daarmee is het filter weer schoon.

Voor een benzinemotor moet een roetfilter gebruikt worden wat kleine mazen heeft en daarmee veel tegendruk geeft. Voor de overmaat lucht (die een benzinemotor eigenlijk niet heeft) kan secundaire lucht gebruikt worden, maar dan mag de tegendruk niet al te hoog zijn. (Secundaire lucht: uitlaatgas "trekt" schone lucht mee de uitlaat in door gebruik te maken van de drukgolven in de uitlaat).

Het huidige filter geeft bij een diesel al vaak genoeg problemen, meestal gaat een roetfilter maar 100.000 km lang mee. De genoemde prijs van 1000 euro kan wat optimistisch zijn, ik heb ook al bedragen voor filter en egr (inclusief montage e.d.) gehoord van 5000 euro. Voor veel auto's is dat bedrag een total loss.

Daarnaast zijn de medici er nog niet uit wat nu werkelijk schadelijk is: de bonken roet die een antieke diesel er uit gooit of de heel fijne stofdeeltjes die een moderne diesel uitbraakt.
 
Tsja... de dieseltor produceert wat meer NOx, de benzinetor produceert wat meer CO, koolwaterstoffen en (bij directe injectie) fijnstof, en draagt tevens wat meer bij aan de klimaatopwarming van ons wereldbolletje.
Waar wil je door gebeten worden: door de hond of de kat?... in beide gevallen lijkt mij het scoren van een tetanusspuit eigenlijk wel zinvol.

Maar aangezien onze wereldeconomie nu eenmaal draait op olie kunnen we de olie niet gelijk aan de galg opknopen: slechts een klein deeltje (= diesel) is voorlopig nog wel even genoeg om al onze waanbeelden en de wereldeconomie weer een jaartje of wat in stand te houden.
 
Hunemu zei:
stroomloopschema OBD

APK regelgeving is in de tussentijd weer gewijzigd waardoor je nu wel foutcodes mag hebben in het motormanagement.

Ah oke, dus ook al staan er foutcodes in, dan wordt er een roetmeting gedaan en kan er alsnog goedgekeurd worden. Goede zaak.

@TVAB: Hartog geeft inderdaad aan om de EGR niet af te sluiten, maar hun ontkennen niet dat afdoppen beter is voor de motor. Wel geven ze aan dat het slecht zou zijn voor het roetfilter, maar daar heb ik persoonlijk nog nooit problemen mee gehad ten gevolge van een afgedopte EGR. Denk dat dit soort adviezen beter aansluiten bij de bekende klimaatdiscussies. Want de andere bekende VAG-tuner uit Lochem dopt wel standaard af bij chiptuning en zij hebben ook wel een redelijke status opgebouwd.
 
Ik heb hier ook bij enkele gerenommeerde tuners gehoord voor het wegschrijven van het EGR, ze gaven mij dit ook aan en men vermeldde mij dat een moderne EGR
nooit helemaal weg te schrijven is, dat ie altijd een beetje openstaat. Dus afdoppen dan die handel en de roetfilter eruithalen zekers? Maar dan gaan er wel veel meer schadelijke partikels de lucht in.
Ik heb alvast ooit eens een verstopte roetfilter gehad toen ik een nieuwe vriendin had, altijd rustig rijden en na enkele weken zat dit ding vol en moest ie naar de garage ... Nieuwe olie plus filter was nodig omdat dan blijkbaar de olie oververhit ook.
Dat zijn dan nog maar kleine kosten...

Edit, hier in België doet men regelmatig steekproeven bij de technische controle met speciale apparatuur of de roetfilter er nog onderhangt
 
Ewout zei:
Ik heb hier ook bij enkele gerenommeerde tuners gehoord voor het wegschrijven van het EGR, ze gaven mij dit ook aan en men vermeldde mij dat een moderne EGR
nooit helemaal weg te schrijven is, dat ie altijd een beetje openstaat. Dus afdoppen dan die handel en de roetfilter eruithalen zekers? Maar dan gaan er wel veel meer schadelijke partikels de lucht in.
Ik heb alvast ooit eens een verstopte roetfilter gehad toen ik een nieuwe vriendin had, altijd rustig rijden en na enkele weken zat dit ding vol en moest ie naar de garage ... Nieuwe olie plus filter was nodig omdat dan blijkbaar de olie oververhit ook.
Dat zijn dan nog maar kleine kosten...

Edit, hier in België doet men regelmatig steekproeven bij de technische controle met speciale apparatuur of de roetfilter er nog onderhangt

Roetfilter compleet weghalen is dom. Ze schrijven hem meestal weg en ze halen intern de functie weg?? iets in die richting. Dus al kijken ze eronder dan zit het roetfilter er gewoon. Alleen hij werkt niet :)
 
Ilias Lolzolo zei:
Ewout zei:
Ik heb hier ook bij enkele gerenommeerde tuners gehoord voor het wegschrijven van het EGR, ze gaven mij dit ook aan en men vermeldde mij dat een moderne EGR
nooit helemaal weg te schrijven is, dat ie altijd een beetje openstaat. Dus afdoppen dan die handel en de roetfilter eruithalen zekers? Maar dan gaan er wel veel meer schadelijke partikels de lucht in.
Ik heb alvast ooit eens een verstopte roetfilter gehad toen ik een nieuwe vriendin had, altijd rustig rijden en na enkele weken zat dit ding vol en moest ie naar de garage ... Nieuwe olie plus filter was nodig omdat dan blijkbaar de olie oververhit ook.
Dat zijn dan nog maar kleine kosten...

Edit, hier in België doet men regelmatig steekproeven bij de technische controle met speciale apparatuur of de roetfilter er nog onderhangt

Roetfilter compleet weghalen is dom. Ze schrijven hem meestal weg en ze halen intern de functie weg?? iets in die richting. Dus al kijken ze eronder dan zit het roetfilter er gewoon. Alleen hij werkt niet :)
Dit valt direct op. Een collega liet van zijn BMW 320d het roetfilter weg halen. Zijn voorheen brandschone uitlaat was binnen een paar dagen zwart van het roet geworden.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
quovadis zei:
Geef eens een voorbeeld van een moderne benzine motor (= variabele kleppen) met EGR klep, die je nu nieuw kan kopen ?

de meest verkocht auto van NL (Golf) heeft bij de 1.0 Tsi gewoon een EGR

De laatste VW /Audi benzine motor met EGR klep, was de 1.2 TSi met 2 kleppen per cilinder (verkocht tot +/- 2012)

Nadien (TSI van de EA211-motorseries met tandriem) zorgt de overflow van de variabele 4 kleppen voor de egr werking, bij de benzine motoren (1.0 1.2 1.4 1.8 2.0 ....)
De meeste concurrenten hadden dit reeds vanaf 2005.... :)
 
Ilias Lolzolo zei:
Ewout zei:
Ik heb hier ook bij enkele gerenommeerde tuners gehoord voor het wegschrijven van het EGR, ze gaven mij dit ook aan en men vermeldde mij dat een moderne EGR
nooit helemaal weg te schrijven is, dat ie altijd een beetje openstaat. Dus afdoppen dan die handel en de roetfilter eruithalen zekers? Maar dan gaan er wel veel meer schadelijke partikels de lucht in.
Ik heb alvast ooit eens een verstopte roetfilter gehad toen ik een nieuwe vriendin had, altijd rustig rijden en na enkele weken zat dit ding vol en moest ie naar de garage ... Nieuwe olie plus filter was nodig omdat dan blijkbaar de olie oververhit ook.
Dat zijn dan nog maar kleine kosten...

Edit, hier in België doet men regelmatig steekproeven bij de technische controle met speciale apparatuur of de roetfilter er nog onderhangt

Roetfilter compleet weghalen is dom. Ze schrijven hem meestal weg en ze halen intern de functie weg?? iets in die richting. Dus al kijken ze eronder dan zit het roetfilter er gewoon. Alleen hij werkt niet :)

Da's inderdaad niet slim in feite, maar de enige manier om geen miserie er mee te hebben in feite, wat er niet is kan niet kapot, in mijnen tijd haalden gasten die Volvo 480 turbo reden de kat leeg, heel gezond met het asbest er in en zo...
 
Terug
Bovenaan