EGR klep, Epc en motormagement lampje VW Polo 1.4 16v (automaat) 2002

pandabeer

Net ingestapt
Ik rij bijna 3 1/2 jaar in een VW Polo (type 9n). 1.4 16v automaat. Deze heeft inmiddels zo’n 175000 km gereden. Er zelf een kleine 45000 km mee gereden.

De Polo was bij aanschaf al 16 jaar oud. Op zich geen probleem ware het niet dat er door de tijd heen nogal (achterstallig) onderhoud is gepleegd.
Onderhoud eigenlijk altijd op tijd laten doen.

Vorig jaar thermostaat en thermostaathuis en poreuze slang laten vervangen, en later in het jaar de distributie set en waterpomp laten vervangen.

Door de tijd heen is de Polo redelijk betrouwbaar gebleken.
Nu doet zich het probleem voor dat er af een toe een EPC lampje (niet te verwarren met ESP lampje) en Motormagement lampje gaat branden.

Ik heb een OBD2 scanner gekocht, nadat de Polo naar de (vrije) garage is geweest, voor uitlezen enz. Daar werd geen storing / probleem o.i.d. gevonden.

Vanmiddag de scan gedaan met de OBD meter. Motormanagementlampje brandde. (EPC lampje brandde nu niet) Boel uitgelezen en gereset.
Uitgebreid de tijd genomen om alles te resetten, meldingen zouden er nu dus niet meer in moeten staan. (In systeem auto)

Bij meting code P0401 - uitlaatgas recirculatiestroom onvoldoende. ( = aanwezige DTC)
Als ik op verschillende sites kijk heeft het met een vervuilde of defecte EGR klep te maken. Deze is dan te vervangen of te reinigen
Je zou dan een flesje reiniger (16 - 30 euro) bij de tank benzine kunnen doen. Vraag is of dat helpt…..?

En code P0106 - MAP circuit bereik/functie.

Verder geeft de oplaadtest een waarde aan van “abnormaal “
Met waardes: geladen 12,37 v , geen lading 12,39 v , Rippie 5 mv.

De laatste tank heb ik de Polo getankt met Shell. V power. Ook om de boel te reinigen.

Polo rijdt ondanks de kwalen van de oranje lampjes verder goed. Start goed enz. Er niet mee langs de kant van de weg komen te staan.

Motorloop is wel altijd wat rommelig. Dat hoort bij deze motoren.
En dat doet die al vanaf aanschaf.
Olie verbruik globaal 1 liter op 2750 km. Dit is bij de 1.4 motoren ook een issue. Maar daar kunnen ze oud mee worden, zoals dit op fora vermeld wordt.
Heb altijd een flesje op voorraad, in de kofferbak. Verder hou ik het pijl goed in de gaten.

Jaarkilometrage 8000 - 10000km advies garage regelmatig even een langere afstand rijden. Komt er niet altijd van, maar probeer het advies op te volgen.
Maar goed, we rijden gewoon niet zoveel met de auto. Ondanks de leeftijd van bijna 20 jaar zou ik nog wel even met de Polo willen doen.

Hebben jullie tips / adviezen over bovenstaande zaken, in wat ik het beste kan doen ?

Heeft waarschijnlijk met de DPFR sensor of 2 lambda sensors te maken
Die meten de kwaliteit van de uitlaatlucht, voor en na de katalysator
Als die bij een nieuwe auto niet goed is, ligt dat doorgaans aan de egr klep. (of de sensor zelf..)

Maar gezien de leeftijd en vooral het hoge olie verbruik, is de katalysator versleten of volledig stuk en doet die zijn werk niet meer naar behoren.
Een slechte verbranding, bv op 3 bougies lopen (15 minuten) , maar ook veel olie verbruik is tenslotte, dodelijk voor de katalysator.
Een katalysator is een dure grap

Terug
Bovenaan