eerste opel
Wegverkenner
Ik loop er wel eens tegenaan dat ik vragen op autogebied heb die eigenlijk geen topic waard zijn (te klein), maar die ik wel graag wil stellen.
Vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt in de hoop dat dit niet in strijd is met de regels, of dat er anderszins moeilijk gedaan wordt. Wat mij betreft mag het topic ook gebruikt worden als het 'algemene korte vragentopic' (dat is er niet volgens mij), maar dan moet wellicht de naam gewijzigd worden door een moderator als zij dit een beter idee vinden.
Hieronder mijn vragen:
1. Ik was een tijdje geleden bij de Gamma bouwmarkt en bij de autoafdeling viel mij op dat ze een groot bord hadden hangen boven de autospullen waarop stond vervang iedere 50.000 kilometer al uw lampen. Mijn auto heeft nu 49.xxx kilometer gereden. Betekent dit dat ik over maximaal 1.000 kilometer bij wijze van acuut uit de auto moet springen en alle verlichting moet vervangen? Of kan ik beter wachten tot een lamp kapot gaat en hem dan vervangen met het gevaar dat je tegen een bekeuring aanloopt omdat je zonder goedwerkende verlichting rondrijdt?
En dagrijverlichting; kan dit überhaupt kapot gaan? En zo ja; dan moet dit denk ik door een garage vernieuwd worden of niet? Het betreft een Opel Corsa uit 2015.
2. Mijn auto is volgende maand toe aan zijn onderhoudsbeurt en eind volgende maand vier ik de 5e verjaardag van mijn auto. Is het goed om de garage te vragen een accucheck te doen voor de winter, ook als er nog geen klachten zijn? Of kan ik beter wachten tot de accu het begeven heeft en de auto het dus niet meer doet?
De Opel dealer heeft in het eerste jaar een accucheck gedaan, maar de auto is sinds vorig jaar niet meer bij de dealer in onderhoud. De dealer geeft nu wel 10% korting op onderhoud omdat de auto 5 jaar oud is geworden en vanaf 10 jaar maar liefst 20%, maar ten opzichte van een universele garage is dat natuurlijk niets.
Tevens kan ik 120 euro korting op een onderhoudsbeurt krijgen als ik mee doe aan een onderzoek na een bezoek, maar de garage mag dan niet al eerder bezocht zijn voor het onderzoek.
3. Vandaag kreeg ik bij het starten 2 meldingen na elkaar van de computer betreffende de bandenspanning. De meldingen waren 'service bandenspanning' en 'bandenspanningscontroleprogramma actief'. In eerste instantie kreeg ik helemaal geen bandenspanning te zien en knipperde het bandenspanningscontrolelampje. Voor het eind van de straat was dit echter al uit en kreeg ik de bandenspanning weer te zien met de melding 'Bezig met inleren'.
Was dat een elektronische hick-up? Signaal dat een van de ventielen vies/kapot zijn? Af en toe krijg ik de melding, maar meestal niet en de bandenspanning was goed en liep ook netjes op naarmate de rit vorderde.
4. Mijn universele garage heeft gezegd dat het goed is om en om E10 en E5 te tanken eigenlijk. In Nederland kun je voor zover ik weet alleen E5 krijgen bij de premium brandstoffen. Zit er echter nog verschil in Excellium 98, V-Power, Super Plus (Tinq, Tango, Gulf) en Supreme?
Ik zie dat ik bij Total Excellium 12 cent goedkoper kan krijgen als bij Shell de V-power. Total is wel onbemand, maar dan nog kan een verschil toch niet zo groot zijn?
Alles is ook octaangetal 98 voor zover ik zie.
5. Als laatste ben ik bezig een Duitse milieusticker te regelen. Via de website duitsemilieusticker.nl is het vandaag besteld, morgen in huis zoals men zegt.
Echter vragen ze alleen het kenteken en niet een kentekenbewijs of iets dergelijks. Is het kentekenbewijs niet vereist voor een milieusticker? En zijn er mensen die ervaring hebben met deze partij?
Wat ik zie is dat je bij de TUV prijzen gevraagd mogen worden tussen de 5 en 50 euro. Als je een slechte TUV treft, dan kan je dus 50 euro voor een sticker kwijt zijn. Via genoemde website heb je hem voor 12,50 en dus sowieso een stuk goedkoper. Of kan ik beter naar bijvoorbeeld het Grenswisselkantoor gaan waar je hem meteen mee krijgt? Of via de ANWB die hem binnen 1 week versturen?
Vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt in de hoop dat dit niet in strijd is met de regels, of dat er anderszins moeilijk gedaan wordt. Wat mij betreft mag het topic ook gebruikt worden als het 'algemene korte vragentopic' (dat is er niet volgens mij), maar dan moet wellicht de naam gewijzigd worden door een moderator als zij dit een beter idee vinden.
Hieronder mijn vragen:
1. Ik was een tijdje geleden bij de Gamma bouwmarkt en bij de autoafdeling viel mij op dat ze een groot bord hadden hangen boven de autospullen waarop stond vervang iedere 50.000 kilometer al uw lampen. Mijn auto heeft nu 49.xxx kilometer gereden. Betekent dit dat ik over maximaal 1.000 kilometer bij wijze van acuut uit de auto moet springen en alle verlichting moet vervangen? Of kan ik beter wachten tot een lamp kapot gaat en hem dan vervangen met het gevaar dat je tegen een bekeuring aanloopt omdat je zonder goedwerkende verlichting rondrijdt?
En dagrijverlichting; kan dit überhaupt kapot gaan? En zo ja; dan moet dit denk ik door een garage vernieuwd worden of niet? Het betreft een Opel Corsa uit 2015.
2. Mijn auto is volgende maand toe aan zijn onderhoudsbeurt en eind volgende maand vier ik de 5e verjaardag van mijn auto. Is het goed om de garage te vragen een accucheck te doen voor de winter, ook als er nog geen klachten zijn? Of kan ik beter wachten tot de accu het begeven heeft en de auto het dus niet meer doet?
De Opel dealer heeft in het eerste jaar een accucheck gedaan, maar de auto is sinds vorig jaar niet meer bij de dealer in onderhoud. De dealer geeft nu wel 10% korting op onderhoud omdat de auto 5 jaar oud is geworden en vanaf 10 jaar maar liefst 20%, maar ten opzichte van een universele garage is dat natuurlijk niets.
Tevens kan ik 120 euro korting op een onderhoudsbeurt krijgen als ik mee doe aan een onderzoek na een bezoek, maar de garage mag dan niet al eerder bezocht zijn voor het onderzoek.
3. Vandaag kreeg ik bij het starten 2 meldingen na elkaar van de computer betreffende de bandenspanning. De meldingen waren 'service bandenspanning' en 'bandenspanningscontroleprogramma actief'. In eerste instantie kreeg ik helemaal geen bandenspanning te zien en knipperde het bandenspanningscontrolelampje. Voor het eind van de straat was dit echter al uit en kreeg ik de bandenspanning weer te zien met de melding 'Bezig met inleren'.
Was dat een elektronische hick-up? Signaal dat een van de ventielen vies/kapot zijn? Af en toe krijg ik de melding, maar meestal niet en de bandenspanning was goed en liep ook netjes op naarmate de rit vorderde.
4. Mijn universele garage heeft gezegd dat het goed is om en om E10 en E5 te tanken eigenlijk. In Nederland kun je voor zover ik weet alleen E5 krijgen bij de premium brandstoffen. Zit er echter nog verschil in Excellium 98, V-Power, Super Plus (Tinq, Tango, Gulf) en Supreme?
Ik zie dat ik bij Total Excellium 12 cent goedkoper kan krijgen als bij Shell de V-power. Total is wel onbemand, maar dan nog kan een verschil toch niet zo groot zijn?
Alles is ook octaangetal 98 voor zover ik zie.
5. Als laatste ben ik bezig een Duitse milieusticker te regelen. Via de website duitsemilieusticker.nl is het vandaag besteld, morgen in huis zoals men zegt.
Echter vragen ze alleen het kenteken en niet een kentekenbewijs of iets dergelijks. Is het kentekenbewijs niet vereist voor een milieusticker? En zijn er mensen die ervaring hebben met deze partij?
Wat ik zie is dat je bij de TUV prijzen gevraagd mogen worden tussen de 5 en 50 euro. Als je een slechte TUV treft, dan kan je dus 50 euro voor een sticker kwijt zijn. Via genoemde website heb je hem voor 12,50 en dus sowieso een stuk goedkoper. Of kan ik beter naar bijvoorbeeld het Grenswisselkantoor gaan waar je hem meteen mee krijgt? Of via de ANWB die hem binnen 1 week versturen?