eerste opels korte vragentopic

eerste opel

Wegverkenner
Ik loop er wel eens tegenaan dat ik vragen op autogebied heb die eigenlijk geen topic waard zijn (te klein), maar die ik wel graag wil stellen.
Vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt in de hoop dat dit niet in strijd is met de regels, of dat er anderszins moeilijk gedaan wordt. Wat mij betreft mag het topic ook gebruikt worden als het 'algemene korte vragentopic' (dat is er niet volgens mij), maar dan moet wellicht de naam gewijzigd worden door een moderator als zij dit een beter idee vinden.
Hieronder mijn vragen:

1. Ik was een tijdje geleden bij de Gamma bouwmarkt en bij de autoafdeling viel mij op dat ze een groot bord hadden hangen boven de autospullen waarop stond vervang iedere 50.000 kilometer al uw lampen. Mijn auto heeft nu 49.xxx kilometer gereden. Betekent dit dat ik over maximaal 1.000 kilometer bij wijze van acuut uit de auto moet springen en alle verlichting moet vervangen? Of kan ik beter wachten tot een lamp kapot gaat en hem dan vervangen met het gevaar dat je tegen een bekeuring aanloopt omdat je zonder goedwerkende verlichting rondrijdt?
En dagrijverlichting; kan dit überhaupt kapot gaan? En zo ja; dan moet dit denk ik door een garage vernieuwd worden of niet? Het betreft een Opel Corsa uit 2015.

2. Mijn auto is volgende maand toe aan zijn onderhoudsbeurt en eind volgende maand vier ik de 5e verjaardag van mijn auto. Is het goed om de garage te vragen een accucheck te doen voor de winter, ook als er nog geen klachten zijn? Of kan ik beter wachten tot de accu het begeven heeft en de auto het dus niet meer doet?
De Opel dealer heeft in het eerste jaar een accucheck gedaan, maar de auto is sinds vorig jaar niet meer bij de dealer in onderhoud. De dealer geeft nu wel 10% korting op onderhoud omdat de auto 5 jaar oud is geworden en vanaf 10 jaar maar liefst 20%, maar ten opzichte van een universele garage is dat natuurlijk niets.
Tevens kan ik 120 euro korting op een onderhoudsbeurt krijgen als ik mee doe aan een onderzoek na een bezoek, maar de garage mag dan niet al eerder bezocht zijn voor het onderzoek.

3. Vandaag kreeg ik bij het starten 2 meldingen na elkaar van de computer betreffende de bandenspanning. De meldingen waren 'service bandenspanning' en 'bandenspanningscontroleprogramma actief'. In eerste instantie kreeg ik helemaal geen bandenspanning te zien en knipperde het bandenspanningscontrolelampje. Voor het eind van de straat was dit echter al uit en kreeg ik de bandenspanning weer te zien met de melding 'Bezig met inleren'.
Was dat een elektronische hick-up? Signaal dat een van de ventielen vies/kapot zijn? Af en toe krijg ik de melding, maar meestal niet en de bandenspanning was goed en liep ook netjes op naarmate de rit vorderde.

4. Mijn universele garage heeft gezegd dat het goed is om en om E10 en E5 te tanken eigenlijk. In Nederland kun je voor zover ik weet alleen E5 krijgen bij de premium brandstoffen. Zit er echter nog verschil in Excellium 98, V-Power, Super Plus (Tinq, Tango, Gulf) en Supreme?
Ik zie dat ik bij Total Excellium 12 cent goedkoper kan krijgen als bij Shell de V-power. Total is wel onbemand, maar dan nog kan een verschil toch niet zo groot zijn?
Alles is ook octaangetal 98 voor zover ik zie.

5. Als laatste ben ik bezig een Duitse milieusticker te regelen. Via de website duitsemilieusticker.nl is het vandaag besteld, morgen in huis zoals men zegt.
Echter vragen ze alleen het kenteken en niet een kentekenbewijs of iets dergelijks. Is het kentekenbewijs niet vereist voor een milieusticker? En zijn er mensen die ervaring hebben met deze partij?
Wat ik zie is dat je bij de TUV prijzen gevraagd mogen worden tussen de 5 en 50 euro. Als je een slechte TUV treft, dan kan je dus 50 euro voor een sticker kwijt zijn. Via genoemde website heb je hem voor 12,50 en dus sowieso een stuk goedkoper. Of kan ik beter naar bijvoorbeeld het Grenswisselkantoor gaan waar je hem meteen mee krijgt? Of via de ANWB die hem binnen 1 week versturen?

Ik was een tijdje geleden bij de Gamma bouwmarkt en bij de autoafdeling viel mij op dat ze een groot bord hadden hangen boven de autospullen waarop stond vervang iedere 50.000 kilometer al uw lampen. Mijn auto heeft nu 49.xxx kilometer gereden. Betekent dit dat ik over maximaal 1.000 kilometer bij wijze van acuut uit de auto moet springen en alle verlichting moet vervangen? Of kan ik beter wachten tot een lamp kapot gaat en hem dan vervangen met het gevaar dat je tegen een bekeuring aanloopt omdat je zonder goedwerkende verlichting rondrijdt?
En dagrijverlichting; kan dit überhaupt kapot gaan? En zo ja; dan moet dit denk ik door een garage vernieuwd worden of niet? Het betreft een Opel Corsa uit 2015.
Dat zeggen ze om jouw lampen te verkopen.... hoeven echt niet na 50.000km vervangen te worden.

eerste opel zei:
(..)

4. Mijn universele garage heeft gezegd dat het goed is om en om E10 en E5 te tanken eigenlijk. In Nederland kun je voor zover ik weet alleen E5 krijgen bij de premium brandstoffen. Zit er echter nog verschil in Excellium 98, V-Power, Super Plus (Tinq, Tango, Gulf) en Supreme?
Ik zie dat ik bij Total Excellium 12 cent goedkoper kan krijgen als bij Shell de V-power. Total is wel onbemand, maar dan nog kan een verschil toch niet zo groot zijn?

(..)

Jawel hoor, prijsverschillen bij RON98 zijn er behoorlijk.. ook de meerprijs tov RON95.
Toevallig vandaag ook bij de (bemande) Total getankt, RON98. Was 8 cent per liter duurder dan de RON95.

10 cent verschil vind ik acceptabel en komt veel voor, zover ik kan beoordelen.
Het is irritant dat de RON98 prijzen haast nooit op het prijzenbord aan het begin van de pomp vermeldt staan.

Volgens mij heeft de Gulf nog wel RON 95 E5 beschikbaar op sommige tanklocaties. Ik ken er één in Veenendaal. Echter, de prijsstelling is dan zodanig dat ik even verderop voor het zelfde geld per liter brandstof bij de Argos voor RON98 E5 kan tanken.. (beide pompen bemand). Nu zit die pomp wel in concurrentie met een (onbemande) ESSO aan de overkant..

1: wat denk je zelf daarvan, als je eerlijk bent? Lampen vervang je als ze stuk zijn, het is wel zo dat je dimlicht het beste samen vervangt, als de een gaat, volgt de ander op korte termijn ook. DRL zijn vaak leds en ook die kunnen stuk, dan vervang je meestal de unit. Levensduur van led is veel langer dan de andere lampjes

2 accu meten kan, als het de eerste accu nog is. Als je geen klachten hebt, zalner niet veel aan te zien zijn. Als er wel klachten komen, is die accu zo vervangen.

3 even in de gaten houden, kan zijn dat de sensoren in het wiel zo langzamerhand leeg beginnen te raken na een jaar of 5. Kan ook gewoon een eenmalige foutmelding zijn.

4 E5 zijn de (meestal) 98 Premium brandstoffen, E10 de nieuwe 95. De premiums hebben wat extra dopes en minder ethanol, die af en toe tanken en een lekker stuk rijden is niet verkeerd voor de motor maar of het echt nodig is bij een moderne kleine motor hangt sterk van je gebruik af. Veel korte stukjes is nooit goed. Ik tank overigens altijd 98, mijn motor loopt er beter op.

5 milieusticker is aanvragen, rond de €12,- lappen en opplakken, niet meer. TUV is wat duurder, Anwb wat trager, de een is handgeschreven, de ander wordt geprint. Er zijn genoeg aanbieders, gewoon even rondgooglen.

Duitse Milieusticker koop je voor € 5 a € 7 gewoon in Duitsland met je kentekenbewijs: bijvoorbeeld bij de TüV, daar loop je even naar binnen en 15 minuten later heb je die sticker.

Hoef je dus niet van tevoren online te bestellen en je hebt ook echt pas nodig, als je een Duitse stad met milieuzone inrijdt. Oftewel voor bijna iedere grote Duitse stad, maar als je van west naar oost over de Autobahn rijdt om naar Oostenrijk of Tsjechië te rijden dan heb je hem niet nodig.

Let wel op: de TüV is alleen geopend op werkdagen, zaterdag is ook een werkdag in Duitsland ( goed om te weten bij parkeren! Als er werktags staat, bedoeld men van maandag t/m zaterdag ) maar volgens mij is de TüV dicht dan.

Zunigrijje zei:
Hoef je dus niet van tevoren online te bestellen en je hebt ook echt pas nodig, als je een Duitse stad met milieuzone inrijdt. Oftewel voor bijna iedere grote Duitse stad, maar als je van west naar oost over de Autobahn rijdt om naar Oostenrijk of Tsjechië te rijden dan heb je hem niet nodig.

Met de aanvulling dat niet de hele Duitse stad een milieuzone is. Als het van toepassing wordt zou ik eerst even kijken of je echt in de milieuzone moet zijn, buiten het centrum parkeren kan soms al wonderen doen. Ik rijd jaarlijks dwars door Bonn en heb een vlotte route gevonden die - oké, op een kilometer na - niet door de milieuzone leidt. Scheelt weer.

Goed dat je deze vragen stelt.
ad 1: 50.000 km is complete onzin. En ja, alles kan kapot. Als het LED is, zou het echter lang moeten meegaan. In principe een autoleven lang.
ad 2: een accucheck is een momentopname. Het zegt niet zoveel. Ik zou hem preventief vervangen na 6 jaar. Het is erg vervelend als je auto ineens niet meer start.
ad 3: geen idee.
ad 4: een auto van 2015 rijdt prima op E10. Als je het fijn vindt, kun je E5 tanken. Dat rijdt iets zuiniger. Verschillen tussen de verschillende merken E5 zijn nog nooit aangetoond, al claimen sommige fabrikanten van wel.
ad 5: gewoon via de ANWB. Minste kans op gedoe of teveel betalen.

@afentoe, je hebt dus geen route gevonden en verder, het gaat om eenmalig een tientje, hoeveel moeite wil je er voor doen?

Durashift zei:
eerste opel zei:
(..)

(..)

Jawel hoor, prijsverschillen bij RON98 zijn er behoorlijk.. ook de meerprijs tov RON95.
Toevallig vandaag ook bij de (bemande) Total getankt, RON98. Was 8 cent per liter duurder dan de RON95.

10 cent verschil vind ik acceptabel en komt veel voor, zover ik kan beoordelen.
Het is irritant dat de RON98 prijzen haast nooit op het prijzenbord aan het begin van de pomp vermeldt staan.

Volgens mij heeft de Gulf nog wel RON 95 E5 beschikbaar op sommige tanklocaties. Ik ken er één in Veenendaal. Echter, de prijsstelling is dan zodanig dat ik even verderop voor het zelfde geld per liter brandstof bij de Argos voor RON98 E5 kan tanken.. (beide pompen bemand). Nu zit die pomp wel in concurrentie met een (onbemande) ESSO aan de overkant..

Het gaat mij niet alleen om het prijsverschil, maar ook om de kwaliteit brandstof. Dit heb ik gisteren wellicht niet helemaal duidelijk weten over te brengen.
De vraag is dus eigenlijk of Excellium kwalitatief beter is dan bijvoorbeeld V-Power, Super Plus of Supreme? Echter zie ik bij een andere poster (Jeff Vink) dat men het wel roept, maar dat het nooit bewezen is. Ik dacht dat een lagere prijs wellicht ook minder kwaliteit zou geven, maar dat is dus lariekoek zoals ik begrijp.

R W xxx zei:
1: wat denk je zelf daarvan, als je eerlijk bent? Lampen vervang je als ze stuk zijn, het is wel zo dat je dimlicht het beste samen vervangt, als de een gaat, volgt de ander op korte termijn ook. DRL zijn vaak leds en ook die kunnen stuk, dan vervang je meestal de unit. Levensduur van led is veel langer dan de andere lampjes

2 accu meten kan, als het de eerste accu nog is. Als je geen klachten hebt, zalner niet veel aan te zien zijn. Als er wel klachten komen, is die accu zo vervangen.

3 even in de gaten houden, kan zijn dat de sensoren in het wiel zo langzamerhand leeg beginnen te raken na een jaar of 5. Kan ook gewoon een eenmalige foutmelding zijn.

4 E5 zijn de (meestal) 98 Premium brandstoffen, E10 de nieuwe 95. De premiums hebben wat extra dopes en minder ethanol, die af en toe tanken en een lekker stuk rijden is niet verkeerd voor de motor maar of het echt nodig is bij een moderne kleine motor hangt sterk van je gebruik af. Veel korte stukjes is nooit goed. Ik tank overigens altijd 98, mijn motor loopt er beter op.

5 milieusticker is aanvragen, rond de €12,- lappen en opplakken, niet meer. TUV is wat duurder, Anwb wat trager, de een is handgeschreven, de ander wordt geprint. Er zijn genoeg aanbieders, gewoon even rondgooglen.

1. Thuis vervang ik inderdaad ook alleen een lamp als die stuk is. Alleen in het verkeer kan het zo zijn dat je 's morgens om 07.30u voor je woon-/werk rit een foutmelding krijgt. Ga je dan de lamp wisselen (wat steeds moeilijker is) of neem je het risico 1 dag met kapotte verlichting te rijden op straffe van een bekeuring en kijk je 's avonds naar vervanging van de lamp?

2. Ik rijdt in een gemiddelde week eigenlijk alleen woon-/werk. Op 14 kilometer na staat mijn auto stil in het weekend. Dat is nu natuurlijk ook een momentopname; wie weet is dat volgend jaar anders met een vriendin, meer zelfstandigheid (niet alleen doordeweeks, maar ook in het weekend) o.i.d. Je weet dus eigenlijk van tevoren dat je dan de accu moet vervangen voor een woon-/werkrit als het komende winter gebeurd met de momentopname zoals het er nu in mijn leven voor staat.

3. Het is zeker géén eenmalige foutmelding. Ik heb de melding al vaker gehad, maar wel altijd met een aantal maanden tussentijd. Ik heb nog nooit de melding 2 of meer dagen achter elkaar gehad.

4. Korte stukjes rijdt ik eigenlijk nooit, 6 a 7 kilometer op vrijdag en zondag en voor de rest doordeweeks woon-/werk retour 55 a 60 kilometer per dag.

5. Neem ik ter kennisgeving aan. Ik ga inderdaad eens rondgooglen etc.

Jeff Vink zei:
Goed dat je deze vragen stelt.
ad 1: 50.000 km is complete onzin. En ja, alles kan kapot. Als het LED is, zou het echter lang moeten meegaan. In principe een autoleven lang.
ad 2: een accucheck is een momentopname. Het zegt niet zoveel. Ik zou hem preventief vervangen na 6 jaar. Het is erg vervelend als je auto ineens niet meer start.
ad 3: geen idee.
ad 4: een auto van 2015 rijdt prima op E10. Als je het fijn vindt, kun je E5 tanken. Dat rijdt iets zuiniger. Verschillen tussen de verschillende merken E5 zijn nog nooit aangetoond, al claimen sommige fabrikanten van wel.
ad 5: gewoon via de ANWB. Minste kans op gedoe of teveel betalen.

Hier pak ik alleen vraag 2 even uit. De rest is hierboven ongeveer gelijk al behandeld.
Goed te weten dat LED een autoleven lang mee zou moeten gaan. En het is inderdaad een goede tip om de accu preventief na 6 jaar te vervangen. Mag ik vragen waar die 6 jaar vandaan komt? Begeven de meeste accu's het na 6,5 a 7 jaar?

Als je op ‘levensduur van een accu’ googelt zie je dat er enorme spreiding in zit. Bij sommigen gaat hij al 11 jaar mee, bij anderen is hij al na 3 jaar defect. Het hangt af van de kwaliteit van de accu en het gebruik. Het idee van 6 jaar is gebaseerd op mijn eigen ervaring. Maar als iemand anders bijvoorbeeld 5 jaar of 8 jaar zegt, is dat even goed. Het blijft gissen.

Daarom dus, je merkt meestal wel dat een accu slechter wordt aan bijv wat langzamer starten straks als het kouder wordt. Dan even laten vervangen is vroeg genoeg, wel dan ook doen anders sta je wel op een gegeven moment stil.

Lampen zou ik nooit preventief vervangen. Gaat er een lamp kapot, tja dan wordt het of zelf doen of naar de garage. Ik ben vorig jaar zelfs met een kapotte koplamp naar huis gereden in de nacht. Geen aanrader natuurlijk, maar de lamp ging kapot na 100 km op de terugreis....en mijn reservelamp lag thuis.......toen maar de keuze gemaakt om door te rijden, want je wil naar huis.
Accu zou ik ook niet preventief vervangen, omdat je slechts een richtlijn hebt qua levensduur. Mijn eerste accu vd auto ging ruim 8 jaar mee, de tweede slechts een krappe 4 jaar...Mijn garage gaf op de betreffende accu een garantie van 3 jaar.
Overigens merkte ik bij de 2e accu wel dat het tijd was om te vervangen en in die zin heb ik deze eigenlijk ook preventief vervangen. Bij de eerste stond ik stil voor mijn eigen huis. Accu vervangen is echt geen enkel probleem en zo gebeurd. Daar zou ik preventief vervangen dus niet voor doen.

Mijn Opel Vectra is 1 vd weinige modellen/uitvoeringen waarbij het wordt afgeraden om E10 te tanken. Dat doe ik dan ook niet en sindsdien tank ik altijd Euro 98 (zoals het vroeger altijd heette). Ik let niet op prijs, maar ik weet dat er prijsverschil in zit. Ik merk ook geen verschil tussen V-power of Suprème of ander hippe naam. Wel, maar dat vond ik voor E10 ook al, heb ik de indruk dat mij auto beter rijdt op euro 98.

En tot slot, sensoren zijn erg gevoelig...dus zo’n melding kan idd eenmalig zijn, maar kan ook een foutcode zijn die je simpelweg kunt resetten. Echter de sensor of iets aanverwants kan ook kapot zijn en vervangen moeten worden.

J 79 zei:
Ik ben vorig jaar zelfs met een kapotte koplamp naar huis gereden in de nacht. Geen aanrader natuurlijk, maar de lamp ging kapot na 100 km op de terugreis....en mijn reservelamp lag thuis.......toen maar de keuze gemaakt om door te rijden, want je wil naar huis.
.

En dan stop je niet even bij een benzinepomp om een lampje te halen?

Accu na 6 jaar preventief vervangen zou ik ook niet doen, goede kans dat je dan gewoon een accu die nog prima is weggooit. Je merkt inderdaad meestal wel dat hij zwakker word.

J 79 zei:
Ik ben vorig jaar zelfs met een kapotte koplamp naar huis gereden in de nacht. Geen aanrader natuurlijk, maar de lamp ging kapot na 100 km op de terugreis....en mijn reservelamp lag thuis.......toen maar de keuze gemaakt om door te rijden, want je wil naar huis.

........ Handige actie, een Vectra heeft als het goed is een mooi kastje in het dashboard.... daar kan mooi een setje reservelampjes in
Daar kun je ze beter bewaren dan thuis in de kast

Het hangt een ook beetje af van hoe makkelijk dat lampje te wisselen is, geen idee hoe dat bij een Vectra zit?

@Nissan
Tja, dat had idd gekund, maar ik had geen zin om midden in de nacht te lopen prutsen. Ik heb het namelijk al eens eerder geprobeerd en dat ging mij niet goed af. Zo’n scenario had ik weinig zin in.

@Lycan

Oordelen achter een toetsenbord is altijd erg gemakkelijk, maar je hebt gelijk; handig was het niet..
Ik heb overigens zo’n kastje nog nooit gezien in mijn dashboard. Misschien ben ik blind, maar ik zie het niet.

Handig is het idd niet, maar ik heb de reservelampjes ooit eens gebruikt, omdat een kameraad zonder zat. Daarna, en dat is idd onhandig, niet meer terug gelegd in de auto.
Ach, ik zal vast wel de enige zijn die zo’n ongelofelijk domme en vreemde fout maakt......

J 79 zei:
@Lycan
Ik heb overigens zo’n kastje nog nooit gezien in mijn dashboard. Misschien ben ik blind, maar ik zie het niet.
Handig is het idd niet, maar ik heb de reservelampjes ooit eens gebruikt, omdat een kameraad zonder zat. Daarna, en dat is idd onhandig, niet meer terug gelegd in de auto.
Ach, ik zal vast wel de enige zijn die zo’n ongelofelijk domme en vreemde fout maakt......

Is toch bijna niet te missen dat kastje ;)
220-O-1-2.jpg

Als je de lampjes ooit eens gebruikt hebt voor een kameraad en daarna niet terug gelegd hebt in de auto is dat iets wat kan gebeuren en geen fout

Doorrijden terwijl je weet dat er een lamp kapot is........ tja
Hoe lastig het wisselen ook is, al moet de halve neus van de auto. Het moet "direct" gebeuren

@Lycan
Haha, ik heb dat kastje dus niet....Bedankt voor de foto, want nu weet ik zeker dat ik niet blind ben.

En een lamp dient idd direct te vervangen, maar laten we niet roomser dan de paus zijn. Er zijn voldoende voorbeelden aan te halen, waarbij je iets “direct” moet doen, maar het even laat gaan.
Het was een heldere nacht met gunstig weer en rustig op de weg, dus ik achtte de omstandigheden voldoende geschikt om deze terugtocht met een kapotte koplamp af te ronden.

eerste opel zei:

5. Als laatste ben ik bezig een Duitse milieusticker te regelen. Via de website duitsemilieusticker.nl is het vandaag besteld, morgen in huis zoals men zegt.
Echter vragen ze alleen het kenteken en niet een kentekenbewijs of iets dergelijks. Is het kentekenbewijs niet vereist voor een milieusticker? En zijn er mensen die ervaring hebben met deze partij?
Wat ik zie is dat je bij de TUV prijzen gevraagd mogen worden tussen de 5 en 50 euro. Als je een slechte TUV treft, dan kan je dus 50 euro voor een sticker kwijt zijn. Via genoemde website heb je hem voor 12,50 en dus sowieso een stuk goedkoper. Of kan ik beter naar bijvoorbeeld het Grenswisselkantoor gaan waar je hem meteen mee krijgt? Of via de ANWB die hem binnen 1 week versturen?

4. De oliemaatschappijen willen je laten geloven dat hun dure benzine magische additieven bevat die anderen niet gebruiken. Het belangrijkste verschil tussen de E5 brandstoffen is denk ik echter de hoeveelheid bio-ethanol die erin zit. Sommige RON98 brandstoffen bevatten geen bio-ethanol, zoals BP Super en Shell V-Power, maar er zijn er meer. Total Excellium RON98 kan wel tot 5% bio-ethanol bevatten. Zie deze site voor veel informatie en een overzicht: https://vanderworp.org/nl/transport-benzine-e5-e10-ron95-of-ron98. Brandstof zonder bio-ethanol veroudert minder snel, wat een voordeel is als je weinig rijdt. Ook is de energetische waarde van benzine hoger dan van bio-ethanol, waardoor je in theorie iets zuiniger rijdt op benzine zonder toegevoegde bio-ethanol. Jouw Corsa is nog vrij nieuw en kan prima op E10 rijden. Als je toch RON98 wilt tanken, dan zou ik als het even kan kiezen voor een ethanolvrije brandstof, t.o.v. E95 E10 scheelt dat dan tot 10%. Een deel van het prijsverschil kun je dan terugverdienen met een lager verbruik. Maar als je niet op een handige plek deze benzine kunt vinden zou ik er niet speciaal voor om gaan rijden.

5. Ik zou zelf nooit helemaal naar de TüV gaan om een milieusticker te halen als je hem voor 12,5€ al in huis hebt. Al die moeite: adres opzoeken, tijdens openingstijden erheen, waarschijnlijk omrijden, wachten tot je aan de beurt bent, vergeet je mondkapje niet etc. Zelf heb ik mijn milieusticker bij VWE besteld, dat is betrouwbaar en ik had hem snel in huis. Je hebt inderdaad alleen het kenteken nodig. Het is echt een kwestie van een paar minuten.

Beros zei:
4. De oliemaatschappijen willen je laten geloven dat hun dure benzine magische additieven bevat die anderen niet gebruiken. Het belangrijkste verschil tussen de E5 brandstoffen is denk ik echter de hoeveelheid bio-ethanol die erin zit. Sommige RON98 brandstoffen bevatten geen bio-ethanol, zoals BP Super en Shell V-Power, maar er zijn er meer. Total Excellium RON98 kan wel tot 5% bio-ethanol bevatten. Zie deze site voor veel informatie en een overzicht: https://vanderworp.org/nl/transport-benzine-e5-e10-ron95-of-ron98. Brandstof zonder bio-ethanol veroudert minder snel, wat een voordeel is als je weinig rijdt. Ook is de energetische waarde van benzine hoger dan van bio-ethanol, waardoor je in theorie iets zuiniger rijdt op benzine zonder toegevoegde bio-ethanol. Jouw Corsa is nog vrij nieuw en kan prima op E10 rijden. Als je toch RON98 wilt tanken, dan zou ik als het even kan kiezen voor een ethanolvrije brandstof, t.o.v. E95 E10 scheelt dat dan tot 10%. Een deel van het prijsverschil kun je dan terugverdienen met een lager verbruik. Maar als je niet op een handige plek deze benzine kunt vinden zou ik er niet speciaal voor om gaan rijden.

E5 kan wel tot 5% ethanol bevatten! E10 zelfs 10%! :LOL: Joh.

Als je beweert dat additieven geen zin hebben weet je ook niet helemaal hoe het werkt. Het is natuurlijk geen magie, maar je kan echt wel dingen toevoegen die verschil maken.

Nissan GTR R34 zei:
Beros zei:

E5 kan wel tot 5% ethanol bevatten! E10 zelfs 10%! :LOL: Joh.

Als je beweert dat additieven geen zin hebben weet je ook niet helemaal hoe het werkt. Het is natuurlijk geen magie, maar je kan echt wel dingen toevoegen die verschil maken.
Misschien moet je eerst mijn post en de link waar ik naar verwijs even lezen. De boodschap in beide is niet dat E5 tot 5% ethanol kan bevatten, maar dat de ene E5 de andere niet is en er dus E5 brandstoffen zijn die gegarandeerd 0% bio-ethanol bevatten, zoals BP Ultimate en V-power. En dat bijvoorbeeld Total Excellium RON98 wél ethanol bevat. Hoeveel precies weten we niet, maar dit zou zomaar 5% kunnen zijn.

Ik zeg daarnaast ook helemaal niet dat additieven geen zin hebben. Ik zeg alleen dat naar mijn idee het verschil tussen brandstof met 0% bio-ethanol en brandstof met 5% ethanol groter is dan het verschil dat additieven in de verschillende RON98-benzines maken. En dat je dus mijns inziens beter de RON98 kan kiezen op basis van de hoeveelheid bio-ethanol dan op basis van de (overigens wel degelijk omstreden) werking van additieven. Ten opzichte van E10 wordt dan het prijsverschil ook gedeeltelijk gecompenseerd door een lager verbruik, zelfs met een moderne auto.

Jeff Vink zei:
Bedankt voor de link naar Van der Worp, Beros. Lang gezocht naar deze informatie.
Graag gedaan!

J 79 zei:
Lampen zou ik nooit preventief vervangen. Gaat er een lamp kapot, tja dan wordt het of zelf doen of naar de garage. Ik ben vorig jaar zelfs met een kapotte koplamp naar huis gereden in de nacht. Geen aanrader natuurlijk, maar de lamp ging kapot na 100 km op de terugreis....en mijn reservelamp lag thuis.......toen maar de keuze gemaakt om door te rijden, want je wil naar huis.
Accu zou ik ook niet preventief vervangen, omdat je slechts een richtlijn hebt qua levensduur. Mijn eerste accu vd auto ging ruim 8 jaar mee, de tweede slechts een krappe 4 jaar...Mijn garage gaf op de betreffende accu een garantie van 3 jaar.
Overigens merkte ik bij de 2e accu wel dat het tijd was om te vervangen en in die zin heb ik deze eigenlijk ook preventief vervangen. Bij de eerste stond ik stil voor mijn eigen huis. Accu vervangen is echt geen enkel probleem en zo gebeurd. Daar zou ik preventief vervangen dus niet voor doen.

Mijn Opel Vectra is 1 vd weinige modellen/uitvoeringen waarbij het wordt afgeraden om E10 te tanken. Dat doe ik dan ook niet en sindsdien tank ik altijd Euro 98 (zoals het vroeger altijd heette). Ik let niet op prijs, maar ik weet dat er prijsverschil in zit. Ik merk ook geen verschil tussen V-power of Suprème of ander hippe naam. Wel, maar dat vond ik voor E10 ook al, heb ik de indruk dat mij auto beter rijdt op euro 98.

En tot slot, sensoren zijn erg gevoelig...dus zo’n melding kan idd eenmalig zijn, maar kan ook een foutcode zijn die je simpelweg kunt resetten. Echter de sensor of iets aanverwants kan ook kapot zijn en vervangen moeten worden.

Het is natuurlijk het fijnste om voor je eigen huis met een kapotte accu te maken te krijgen. Je kunt dan hulp (Wegenwacht bijvoorbeeld) bellen en thuis nog wat dingen gaan doen tot de Wegenwacht er is. Echter heb ik bij mijn vorige auto; na een volle werkdag ook wel eens met een kapotte accu gestaan. Dan ben je zomaar 1 a 1,5 uur later thuis en dat is na een dag werken vervelend. Ook in verband met avondeten wat steeds later wordt etc.

Eind deze maand moet de auto voor onderhoud. Wellicht goed om de storingen van de sensoren mee te (laten) nemen zodat er in ieder geval even gekeken wordt of er een sensor of iets aanverwants kapot is en dus vernieuwd moeten worden.

Beros zei:
eerste opel zei:

5. Ik zou zelf nooit helemaal naar de TüV gaan om een milieusticker te halen als je hem voor 12,5€ al in huis hebt. Al die moeite: adres opzoeken, tijdens openingstijden erheen, waarschijnlijk omrijden, wachten tot je aan de beurt bent, vergeet je mondkapje niet etc. Zelf heb ik mijn milieusticker bij VWE besteld, dat is betrouwbaar en ik had hem snel in huis. Je hebt inderdaad alleen het kenteken nodig. Het is echt een kwestie van een paar minuten.

4. Bedankt voor je bericht en link naar vanderworp.org. Klopt het dat bij Opm. het aantal procent ethanol wordt weergegeven? Dus 1% bij bijvoorbeeld Shell wat laag is en 3% bij bijvoorbeeld Amigo wat hoog is? Of wat betekenen de tabellen Opm., E5 of E10, E0 en RON-klasse en hetgeen eronder staat dan precies?
Sorry, maar sinds Tinypic niet meer gratis is kan ik geen printscreens meer maken dus vandaar even met tekst.
Zelf rijd ik per week minimaal 165 kilometer ongeveer en dat is alleen al woon/werk verdeeld over 3 dagen als parttimer. Het verouderen zal dus niet zo snel gebeuren.
Ik kan op zich makkelijk aan de E0 komen bij de Shell maar daar is de V-Power wel een stuk duurder dan de Excellium (12 cent) bij de Total, en tja.... de portemonnee wil ook wat. Het heeft dus niet alleen met omrijden als ook met de centen te maken hoewel je die weer terugverdiend met een ander verbruik begrijp ik.

5. De milieusticker is inmiddels binnen. Op de dag dat ik dit topic begonnen ben is deze in de middag besteld bij duitsemilieusticker.nl omdat die dan een dag later binnen zou zijn en ik zondag 30 augustus naar Heidelberg zou vertrekken waar je een Umweltsticker nodig hebt. Ze adverteerden met voor 15.00u (uit het hoofd) besteld, morgen in huis maar helaas werkte PostNL niet mee (datumstempel frankering op 28 augustus, maar pas na zondag binnen).
Wat mij echter verraste was dat we de A656 bij Heidelberg afdraaide en dat er toen gelijk bij de afrit een bord stond dat we een Umweltzone inreden en alleen groen (Euro 4) Frei was. Echter bij het hotel gaf men aan dat dat alleen voor de binnenstad gold en dat je dat beter met de tram kon doen wat we alle dagen gedaan hebben.
Eigenlijk hadden we hem dus helemaal niet nodig gehad, maar hij is nu in ieder geval in huis voor een andere keer.

In 2015 heb ik een Opel Corsa gekocht met het Intellilinkpakket wat onder andere betekent dat ik de navigatie via Bringgo (een app op de smartphone) heb.
Sinds begin augustus is er een update voor Bringgo in de Play-Store. Ik ben echter een beetje huiverig om deze te installeren/updaten omdat 'MirrorLink connectivity is no longer supported' een van de nieuwe functies is.
Kan ik deze 'gewoon' installeren of wordt mijn auto (een Opel Corsa Color Edition 2015 met Advanced IntelliLinkpakket) als te oud gezien en kan ik de navigatie dan niet meer gebruiken na de update? Of kan ik de navigatie dan alleen nog gebruiken op mijn telefoon maar niet meer op mijn 7 inch scherm in de auto?
Zoals ik begrepen heb zorgt Mirrorlink ervoor dat apps kunnen worden weergegeven op het 7 inch scherm van de auto; of heb ik dat verkeerd begrepen?
En hoe makkelijk is het om (van een betaalde app wat Bringgo is) de laatste update te verwijderen als ik het wil proberen en het pakt niet gunstig uit?

Ik had gewild dat ik bovenstaand bericht gelezen had vóór ik Bringgo eind juli een update liet draaien...... Helaas crasht de app bij het opstarten en heb ik dus geen navigatie, zowel niet op mijn telefoon als niet op mijn 7 inch scherm in de auto.
Ook het deinstalleren en opnieuw installeren van de app Bringgo levert hetzelfde probleem op. Contact met hen is onmogelijk. Ik ben al 14 dagen bezig om contactformulieren (meermaals) in te vullen en mails te sturen (meermaals), maar ze reageren nergens op. Dat vind ik niet zo netjes als je letterlijk de belofte op je website hebt staan dat je binnen 48 uur reageert.
Op hun website staat een logo van Twitter en Facebook, dus ik dacht een link naar een social media pagina van hen te krijgen maar helaas kon ik niet op de logo's klikken.

We're here to help!
Our Customer Service Team is on hand to help with all queries and requests. Please send an email to support@engistech.com and we'll get back to you within 48 hours. That's a promise!

Ik heb ook al verder gekeken naar Android auto om Bringgo te vervangen, maar volgens mij is mijn auto (Opel Corsa 2015) en/of telefoon (Samsung Galaxy S7 uit 2018) daar te oud voor. Ik krijg de app in ieder geval niet aan de praat.
Klopt het dat mijn vrees terecht is dat ik alleen nog maar met een telefoonhouder op de ruit en Google Maps kan rondrijden? Of zie ik nog contactmogelijkheden met Bringgo over het hoofd? Of zou Android auto het wel moeten doen op mijn 7 inch (intellilink)scherm?

Terug
Bovenaan