Eerste-kind-op-komst-auto / €10.000 budget

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
Hello allemaal,

Hopelijk kan ik even gebruikmaken van jullie expertise want ik kom er zelf niet uit. Wij hebben op dit moment alleen een zelfgebouwde camper waar je met max 2 personen met riem in kan zitten, dus met een opkomende baby moeten we wat nieuws.

Onze eisen?
- Ongeveer 10k budget, wat minder of net iets meer mag ook
- Zo zuinig mogelijk
- Ik merk dat ik wat luxe aan boord erg fijn vind (Apple Carplay vind ik prachtig, maar kan ik misschien laten nog inbouwen)
- Betrouwbaar / weinig onderhoud

We hebben proefgereden in een Prius uit 2013. Reed prima, maar het voelde allemaal erg seksloos, ik vond heel het dashboard en de navigatie wat achterhaald en hij was toch wel erg groot (al gaan we daar misschien anders over denken als we straks een kinderwagen mee moeten nemen). Met een camper als eerste auto waren we juist wel toe aan wat kleiners.

Wonen buiten de stad dus gebruiken hem dagelijks, ik schat zo'n 20k a 30k kilometer per jaar.

Wat zou jullie advies zijn? Is een Hybride Toyota de juiste keus of zijn er andere opties? En hoe groot moet hij zijn met een baby straks?

Enorm bedankt voor jullie hulp!

Hoeveel kilometers verwacht je per jaar te gaan maken? Als het er niet zoveel zijn dan maakt het verbruik ook wat minder uit.
Een Prius is in de kofferbak wel breed, dat is fijn voor een kinderwagen.
Wil je iets compacts maar toch ruim, dan kom je bij een kleine MPV uit, maar als je het over seksloos hebt... :)

Iets heel anders, en geen Apple Carplay: een Honda Civic? Hip model en van binnen best ruim. Ook kwalitatief goed.

Kilometers nog even toegevoegd! Ik schat zo'n 20k a 30k kilometer per jaar. Die MPV's zijn heftig inderdaad ja.. weet niet of we daar al aan toe zijn.

Ik duik even in de Honda Civic. Dank voor het snelle antwoord!

Met maar 1 kind heb je genoeg keuze lijkt mij. Het hoeft niet gelijk een joekel van een auto te zijn. Wij zijn bijvoorbeeld ooit met 2 (kleine) kinderen op vakantie gegaan met een Mini Clubman... Uiteindelijk is de kinderwagen periode niet voor eeuwig en kan je al snel over naar een buggy-achtig iets. Gewoon een standaard C segment zoals een Megane, 308, Golf of Astra is meestal ruim genoeg

Eerste wat zo in me opkomt zijn:
Renault Clio station, van binnen niet al te groot, maar wel genoeg plek voor kinderwagen achterin. Dus als het kinderzitje past, zit je daar goed mee. Niet te zwaar en behoorlijk zuinig.
Een outsider is misschien ook de Nissan Pulsar, Veel waar voor je geld, maar niet de meest zuinige in zijn klasse.
Dacia misschien ook een optie, al moet je daar van houden en niet al te zuinig denk ik.
Honda Insight, betrouwbaar, zuinig (hybride), even kijken of die groot genoeg voor je is.

Als je budget iets hoger lag zou ik een Hyundai Ioniq of Toyota Auris aanbevelen, maar ja.

Zou me met je budget niet blindstaren op Apple Carplay, maar vooral naar kwaliteit en zuinigheid kijken.

Succes!

Gewoon een C-segment stationcar!
Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane, dat soort auto's
Ruimte zat, door hun lagere bouw redelijk zuinig, betrouwbaar en staan op elke straathoek te koop
2 voorbeelden:

2014 Renault Megane Estate 1.2 TCe Dynamique
79.000 km - EUR 9.950,-
renault-megane-estate-1-2-tce-dynamique-1e-eigenaar-100-schadevrij-navigatie-cruise-controle.jpg

2014 Ford Focus 1.0 Ecoboost 125pk Titanium
72.000km - EUR 9.499,-
ford-focus-wagon-ecoboost-125pk-titanium.jpg

Succes met je zoektocht !

Bij zo'n Focus (ik heb 'm zelf ook :) ) kan je een Android radio met AppleCarplay monteren. Dat is bij meer modellen het geval. Wil je het echt mooi doen dan zijn er zelfs freaks die een nieuwer Ford systeem (Sync 3.0) erin schroeven.

C segment station is prima vind ik altijd

groot genoeg voor een gezin maar niet belachelijk groot
niet te zwaar
vaak standaard goed in de spullen
(heel) veel aanbod, dus veel keuze
relatief zuinig
en het rijd ook doorgaans beter dan een SUV/MPV

Dus denk aan Megane, Opel Astra (generatie K moet lukken vanaf 2015), Hyundai i30, KIA C'eed, Ford Focus

Zul je niet snel een buil aan vallen.

Bedankt voor de vele antwoorden!

Ik ga mij vanavond eens goed verdiepen in de C Segment stations. Zien er in ieder geval een stuk beter uit dan de Prius.

Zoiets ziet er erg goed uit in ieder geval, al is het wel een Diesel: https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-diesel-2016-51419758

Tja, hoe ruim moet ruim zijn? Kan je niet uit de voeten met een B-segmenter station? Een Clio of een Fabia bijvoorbeeld? Om er maar even random wat modellen in te gooien (niet gezegd dat die het moeten zijn, deze schieten mij als eerste te binnen). Met name de Clio vind ik nog altijd wel een leuke verschijning. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl/renault/clio-estate/0-9-tce-limited-35707818/details.html?_ga=2.45501540.174033324.1638888404-1482901022.1638888404

Edit: ik zie dat je in de C-segmenters gaat kijken. Die zijn natuurlijk groter, maar in de basis ook duurder. Dus voor 10k heb je dan minder luxe / meer kilometers / oudere auto. Hoeft niet fout te zijn, maar houd het even in je achterhoofd :)

Het hoeft geen C-segment te zijn wat mij betreft :-). Moet eerlijk zeggen dat ik het hele concept a/b/c segment moest Google'en voor ik weer reageerde.

Ik heb hem zelfs liever wat kleiner. Wat een keus, haha.

Martijn 1 zei:
Het hoeft geen C-segment te zijn wat mij betreft :-). Moet eerlijk zeggen dat ik het hele concept a/b/c segment moest Google'en voor ik weer reageerde.

Op zich zou het kleiner kunnen, maar vergis je niet wat je allemaal mee moet nemen hoor. :}

De hoeveelheid spullen baart mij ook zorgen inderdaad, Jay.

Zou zoiets een goede koop zijn? Een 1.0 motor klinkt als wat weinig? https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-benzine-2016-51726217

0-aedb4f8d-e65b-484e-909b-70eacf083108.jpg

Jay DoubleYou zei:
Martijn 1 zei:

Op zich zou het kleiner kunnen, maar vergis je niet wat je allemaal mee moet nemen hoor. :}
Ik zou eerder zeggen, overschat het niet. De keren dat ik de Insignia vol heb zitten is op één hand te tellen, en meestal neemt de hond een groot gedeelte van de ruimte in.

Jay DoubleYou zei:
Martijn 1 zei:

Moet of wil? Tuurlijk is groter makkelijker. En hoe groter je auto, hoe meer je meeneemt. Maar in alle eerlijkheid: hoe vaak pak je je auto nou ramvol met spullerij, zeker wanneer het maar om één kind gaat? Ik denk dat het zich vrij snel beperkt tot de vakanties. En dat kan een reden zijn om een grotere auto te kiezen natuurlijk, maar vakantie alleen vind ik altijd een slechte graadmeter om je dagelijkse auto op af te stemmen. Zeker wanneer het budget meespeelt. Bij het dagelijks gebruik zal de kinderwagen al snel de bepalende factor zijn, een exemplaar dat zich makkelijk en - redelijk - compact laat opvouwen/inklappen lijkt me economisch gezien dan een betere investering dan een grote(re) auto.

Martijn 1 zei:
De hoeveelheid spullen baart mij ook zorgen inderdaad, Jay.

Zou zoiets een goede koop zijn? Een 1.0 motor klinkt als wat weinig? https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-benzine-2016-51726217

0-aedb4f8d-e65b-484e-909b-70eacf083108.jpg

Qua ruimte, en rijden is het een perfecte optie. Nu is dit geen rijk uitgerust exemplaar, maar een ander groot voordeel van deze generatie astra is dat het een relatief moderne auto is. voor je geld Vaak zit er ook gewoon android auto op en apple carplay en andere moderne veiligheids zaken.

Of de 1.0 voldoende is moet je zelf ervaren, anders is er ook nog de 1.4 met een cilinder meer en 150PK

Zeker bij 30k per jaar is een diesel nog steeds een prima optie denk ik. In aanschaf zijn ze momenteel best voordelig. Zeker wanneer je van plan bent hem af te rijden kan het nog weleens voordeliger uitpakken dan een benzine variant.

Laat me je 1 ding verklappen: 1 kind, en ook een eventuele toekomstige 2e erbij, kun je in elke auto prima vervoeren. Toen ik 2 kleintjes had, reden we in een Honda Jazz 1.2. Meer dan voldoende, we kachelden er ook gewoon mee naar Zuid-Frankrijk. Nu vind jij zo'n superpraktische (verdiep je er maar eens in hóe praktisch!) compacte gezinsauto als een Jazz seksloos, dus doe het niet. Toch is een Jazz Si best te pruimen :?

420x315.jpg

420x315.jpg

420x315.jpg

420x315.jpg

420x315.jpg

Het komt neer op wat je zelf wilt, voldoende vind of mooi of praktisch. Elke b-segment hatchback zou al voldoende kunnen zijn...

Ik zou echt nooit een station kopen, indien je alleen die ruimte nodig denkt te hebben voor een kinderwagen,
wij zijn alweer tijd uit de luiers, maar destijds een Peugeot 307 gekocht, groot genoeg, achteraf hadden we meteen nog wel slagje kleiner kunnen kopen . In no time zijn ze uit de kinderwagen,
toen zijn we overgestapt naar een fiesta.
Ik zou lekker kijken voor een Clio/Corsa/Fiesta, is groot genoeg.

Och, die ruimte komt altijd wel van pas, en veelal valt een hatchback en station toch in dezelfde gewichtsklasse voor de mrb. Ook het verbruik zal niet merkbaar verschillen...dus waarom niet?
Het financiële verschil zit hem meer tussen de segmenten dan de carrosserie uitvoeringen.
Overigens redde een kennis van me zich prima met een Citroën c3 i.c.m. een tweeling en de bijhorende kinderwagen. Het was krap, maar het is maar net welke je eisen je zelf steldt.

Met een kleine station is het toch wel handig met een paar kinderen, als je bijv op vakantie gaat: maar er zijn zoveel mogelikjkheden, zomaar een grip;
Best een ruime gezinsauto, of wil je mer pk's?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-clio-estate-0-9-tce-expression-benzine-grijs-1ec871f7-c5c1-4af2-96c9-567d495bc537?source=list_searchresults&cldtidx=5&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Wij zijn met z'n tweeën thuis en ook dan bevalt een stationwagon best hoor :)

Vwb die 1.0 motor: verkijk je niet op de cilinderinhoud. Ik heb een Focus 1.0 EcoBoost en die heeft meer power dan de Golf 4 2.0 die ik eerder had.

Kan je de passagiers stoel v d camper niet vervangen voor een dubbele? Gezellig met z'n drieën voorin, plek zat en geen grote uitgave...of ga je de camper inruilen?

Met 20-30000 km/jaar kun je een diesel overwegen.
Je betaalt meer MRB, maar de aanschafprijs ligt lager (want: niet gewild).
Mijn advies is om een station te kopen, c-klasse. Kleiner is het nét niet en struin je over een jaar weer de showrooms af. Vooral als je met je gezin op vakantie wilt.
En qua kosten scheelt het niet veel.
Als je een beetje leuk wilt rijden, is een Focus (vanaf bj 2015) wel aardig.
10.000 is wel een lastig budget. Hier slechts een voorbeeld iets duurder, wel ff afdingen, kom je wel op 10k.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-focus-1-0-titanium-benzine-grijs-34ef94c4-8eb5-b42d-e053-0100007fafce

AutoMaat1 zei:
Kan je de passagiers stoel v d camper niet vervangen voor een dubbele? Gezellig met z'n drieën voorin, plek zat en geen grote uitgave...of ga je de camper inruilen?

Dat kinderzitje gaat hem niet worden op die bank voorin. :D

Over de grootte van de auto. Het hoeft niet zo groot te zijn, omdat je maar een kind hebt kan je bijvoorbeeld ook een gedeeld neerklapbare gebruiken om meer bagageruimte te krijgen. Ruimte is echter wel heel fijn, kan ik uit ervaring melden. Maar zoals met alles. Je gebruikt alle ruimte die je hebt en met minder kom je er ook wel weer uit.

Wij zaten recent met hetzelfde dilemma.

Desondanks dat een B segment station zou voldoen, toch gekozen voor MPV (Renault Scenic). Doorslaggevend was hogere instap - beter voor mijn niet al te beste knieën, maar ook net wat makkelijker om kind zitje in en uit te halen. Uiteraard ook mooi meegenomen extra ruimte, welke toch aanzienlijk groter is. Daarbij hebben we een forse kinderwagen en ingeklapt neemt het zowat helft van de bagageruimte. Deze zal na een jaartje plaats maken voor compactere buggy, maar toch.

Echter het is voor ons tweede auto in huis, naast het kleine boodschappen daily wagen. Wij zullen wellicht minder dan 10k kilometers per jaar mee rijden.

Mijn advies zou zijn om indien mogelijk eerste kinderwagen aan te schaffen en dan te gaan meten/passen en testen wat voor jullie beste is, wetend dat kinderwagen na een tijdje weg zal gaan. Hou er ook rekening mee dat passagiers voorstoel in eerste maanden iets naar voren zal moeten om kinderzitje achter te kunnen plaatsen.

Tot slot, als je het slim speelt en zonder al te veel haast kan je in 2-3 jaar tijd ook van auto wisselen zonder te veel financieel verlies.

@ Twix, waarom niet? Veel hangt natuurlijk af van wat voor camper het is. En of ze het willen is natuurlijk ook maar de vraag...
Maar als je voorin een busje 3 bouwvakkers kwijt kunt moet 2 volwassenen en een maxicosi toch wel lukken?

Camper is een Fiat Ducato uit 2005. Een bankje voorin plaatsen zou in theorie inderdaad een optie zijn, maar dat wordt wat krap en die bankjes zijn alles behalve comfortabel.

De twijfel tussen een station en een hatchback is ingeslagen :-). Die Renault Clio ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit, al klinkt 0.9 (of 90pk) als wat weinig, maar wellicht moeten we daar een keer een proefrit voor maken.

Ik denk dat wij het advies om eerst een kinderwagen te kopen maar ter harte nemen. Want we nijgen nu toch meer naar een wat kleinere auto, als veel mensen ervaren dat dat gewoon voldoende is. Dan hebben we als het echt moet altijd nog de camper.

Enorm bedankt voor alle tips. Ik ga alle suggesties even goed onder elkaar zetten.

Ik zou echt nooit een station kopen, indien je alleen die ruimte nodig denkt te hebben voor een kinderwagen,
wij zijn alweer tijd uit de luiers, maar destijds een Peugeot 307 gekocht, groot genoeg, achteraf hadden we meteen nog wel slagje kleiner kunnen kopen . In no time zijn ze uit de kinderwagen,

Ik zou juist nooit voor een hatchback gaan als je een gezin heb. De kinderwagen doen ze zo'n 2 jaar mee daarna kwam bij ons de 2e en dus nu al 4 jaar lang 1 a 2 x in de week de kinderwagen achterin. In een hatchback dat dit nooit fatsoenlijk passen. Het komt wel eens voor dat onze kinderwagen in de hatchback van mijn schoonvader gaat, dan moeten we wat meer demonteren en uit elkaar halen en hoedenplank er uit. Je krijgt het er uiteindelijk ook wel in hoor. Maar de oudste neemt vaak zijn (loop) fiets mee. Campingbedje als ze ergens gaan logeren. Dagjes weg. Man wat geniet ik zo van dat beetje extra ruimte.

Komt bij dat het in de maandelijkse kosten amper meer kost. Ga je een keer naar de bouwmarkt of heb je witgoed nodig kwak je het er ook zo in. Nee juist voor een gezin is een stationwagen echt heel erg fijn. Hoeft natuurlijk niet gelijk een skoda superb te zijn.

(vind het bij veel modellen ook mooier, maar dat is smaak)

Ik zou als topicstater eens kijken bij een bedrijf waar ze een clio en megane station hebben staan. Beide zijn prima auto's. De clio uiteraard iets kleiner, maar ook qua afwerking en rijden en materiaalgebruik is het natuurlijk op een lager plan, maar ook iets goedkoper om te rijden. Afweging die de topicstarter alleen zelf kan maken. Beide zijn prima.

Martijn 1 zei:
De twijfel tussen een station en een hatchback is ingeslagen :-). Die Renault Clio ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit, al klinkt 0.9 (of 90pk) als wat weinig, maar wellicht moeten we daar een keer een proefrit voor maken..

Je kan ook voor een late Clio station van de 3e generatie gaan , die heeft een 1.2 tce das een 4 cilinder, hou je ook nog budget over.

Je kan ook voor een late Clio station van de 3e generatie gaan , die heeft een 1.2 tce das een 4 cilinder, hou je ook nog budget over.

Clio estates van de 4e generatie is ook gewoon met die 1.2 4-cilinder geleverd. Maar vaak wel met een EDC automaat. Als je automaat wilde hebben zat je aan deze motorisering vast. Handbak met de 1.2 is een heel stuk schaarser en lastig te vinden, maar is er wel. Ik zou er altijd voor kiezen als het kan in het budget. Niet alleen wat meer vermogen maar het loop ook een stuk prettiger

Martijn 1 zei:
Camper is een Fiat Ducato uit 2005. Een bankje voorin plaatsen zou in theorie inderdaad een optie zijn, maar dat wordt wat krap en die bankjes zijn alles behalve comfortabel.

De twijfel tussen een station en een hatchback is ingeslagen :-). Die Renault Clio ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit, al klinkt 0.9 (of 90pk) als wat weinig, maar wellicht moeten we daar een keer een proefrit voor maken.

Ik denk dat wij het advies om eerst een kinderwagen te kopen maar ter harte nemen. Want we nijgen nu toch meer naar een wat kleinere auto, als veel mensen ervaren dat dat gewoon voldoende is. Dan hebben we als het echt moet altijd nog de camper.

Enorm bedankt voor alle tips. Ik ga alle suggesties even goed onder elkaar zetten.
Een proefrit is altijd een goed idee. En als je dat doet, rijd dan ook even langs huis om te kijken hoe die kinderwagen er in past ;) Of neem dat ding gewoon mee naar de garage, afhankelijk van wat handiger is. Mijn zus heeft dat ook gedaan destijds, die heeft zich jarenlang kunnen redden met een Chevrolet Kalos. Daar stond weliswaar een lease-station naast voor vakanties e.d., maar die Kalos werd doordeweeks best vaak gebruikt. Ook met opgeklapte kinderwagen achterin. Groter lijkt altijd beter, maar doorgaans zijn die auto's ook duurder in zowel aanschaf als in de terugkerende kosten. Het kost wat meer parkeerruimte (denk aan de wekelijkse boodschappen), etc. etc. Dus dan is die Jazz (die eigenlijk in elk topic wel geadviseerd wordt zo ongeveer) wellicht ook niet zo'n gekke gedachte, al biedt zo'n Clio station voor mijn gevoel wat meer ruimte.

Kennissen van me die hadden ooit een nieuwe Colt gekocht in 2008, en hebben die toen ook specifiek uitgezocht omdat de kinderwagen daar in paste.

Clio station vond ik qua ruimte tegenvallen, al red mijn zusje zich er aardig mee met een klein kind.
Ik denk dat een hatchback als bijvoorbeeld de Focus of Astra minimaal zoveel ruimte biedt.
Mij ging het bij een auto specifiek om de breedte van de kofferbak; ik heb minimaal 105cm nodig om mijn bastuba er in te laten passen. Dan kom je ook snel op een stationwagon uit, omdat de wielkasten anders in de weg zitten. Maar bij een Prius of V50 bijvoorbeeld is de kofferbak achter de wielkasten heel breed gemaakt.

C segment station.
Een Hatchback heeft soms een kortere wielbasis.
In mijn 2012 Megane hatchback moest de voorstoel naar voren omdat de maxi cosi anders niet op de achterbank paste. En dan ben ik niet eens overdreven lang (1.90)

Mijn vrouw heeft een Jazz uit eind 2015. Daar passen de kinderstoeltjes prima in, maar de achterbak is niet heel groot. De kinderwagen past daar bijv. niet goed in.
Maar dat hangt natuurlijk ook allemaal af van hoe groot en praktisch in te klappen je kinderwagen is.

Als je de maxi cosi en kinderwagen al hebt moet je die gewoon meenemen naar de proefrit en passen.

AutoMaat1 zei:
@ Twix, waarom niet? Veel hangt natuurlijk af van wat voor camper het is. En of ze het willen is natuurlijk ook maar de vraag...
Maar als je voorin een busje 3 bouwvakkers kwijt kunt moet 2 volwassenen en een maxicosi toch wel lukken?

Omdat je naar mijn weten geen kinderzitje voorin the auto zou moeten zetten.

Terug
Bovenaan