Eerste kenteken per model

Ypsilon

Wegverkenner
Geïnspireerd op het forumtopic "Oudste/Jongste van Nederland" en de Facebook-groep "ONK", die ik beide al vele jaren met veel plezier volg, ben ik de afgelopen maanden bezig geweest een lijst samen te stellen met het "eerst uitgegeven" Nederlandse kenteken voor ieder automodel geproduceerd tussen 1951 en 2000.

Het resultaat vind je hier.

Het eerste kenteken staat in kolom F (met de bron in kolom E en het eerste kenteken dat ik op de Open Data van de RDW hebben kunnen vinden in kolom G).

In veel gevallen is er ongetwijfeld nog een eerder kenteken te vinden. Dus ik nodig een ieder van hare uit om hier aanscherpingen te posten! Ook zullen er nog merken en modellen ontbreken, dus nieuwe aanvullingen zijn ook van harte welkom.

De uitgangsprincipes zijn als volgt:
  • De lijst is beperkt tot auto's met landelijk kenteken die voor het jaar 2000 zijn geïntroduceerd. De lijst bevat zowel personenauto's als lichte bedrijfswagens.
  • In tegenstelling tot het topic "Oudste/Jongste" kan het eerste kenteken betrekking hebben op een auto die niet meer bestaat.
  • Het gaat om het vroegste kenteken, in volgorde van uitgifte. Soms kan een auto met een later kenteken een eerdere datum tenaamstelling hebben, maar de zoektocht gaat hier om het "eerste kenteken".
De volgorde waarin kentekens zijn uitgegeven verliep in de relevante periode over zes zogeheten "sidecodes" ofwel letter-cijfer combinaties.
  • Sidecode 1: ND-00-01 *
  • Sidecode 2: 00-01-AD
  • Sidecode 3: 00-AD-01
  • Sidecode 4: DB-01-BB
  • Sidecode 5: DB-BB-01
  • Sidecode 6: 01-DB-BB
* Let op: De kentekens in "sidecode 1" zijn in nogal onlogische volgorde uitgeven.
  • Men begon bij de N als eerste letter. Aanvankelijk werden kentekens met tweede letters DGKPTX gereserveerd voor personenauto's, met AFJNSV voor lichte bedrijfswagens, B voor zware bedrijfauto's en EHLRUZ voor motoren. Dus
    • Voor personenauto's van ND-00-01 t/m ZX-99-99
    • Voor lichte bedrijfswagens van NA-00-01 t/m ZV-99-99
  • Vervolgens werd verder gegaan met de ongebruikte eerste letters aan het begin van het alfabet.
    • Voor personenauto's van AD-00-01 t/m MX-99-99
    • Voor bedrijfswagens van AF-00-01 t/m DV-99-99
  • De laatste reeks kentekens werd uitgegeven in omgekeerde lettervolgorde voor personenauto's, maar dan nu met de tweede letters ZVUSRNMLJHFEA (ongebruikte combinaties voor motoren en lichte bedrijfsauto's en de M die eerder niet werd gebruikt). Voor lichte bedrijfsauto's werd nu de tweede letter B gebruikt, maar dan wel gewoon in alfabetische volgorde voor de eerste letter. Dus:
    • Voor personenauto's van MZ-00-01 tot ongeveer EA-60-00 (cijfers wel gewoon uitgegeven in oplopende volgorde).
    • Voor bedrijfsauto's van DB-00-01 tot en met MB-99-99.
Voor sidecodes 2 en 3 is de tweede letter B gereserveerd voor lichte bedrijfswagens.
Voor sidecode 4 zijn combinaties met B en V als eerste letter voor lichte (en zware) bedrijfswagens.
Voor sidecode 5 zijn combinaties met de V als eerste letter voor lichte bedrijfswagens.
Voor sidecode 6 zijn combinaties met eerst de V en daarna de B voor lichte bedrijfswagens.
 
Om het een en ander een beetje op gang te helpen: voor de Ford Taunus P2 heb ik als eerste kenteken BG-43-42 genoteerd staan. Dit is gebaseerd op een beeldbank foto geplaatst in de Facebook-groep "ONK" door Albert Roos en afkomstig uit de beeldbank van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgood.

Aangezien een sidecode 1 kenteken met BG uit 1960 komt en de P2 Taunus al in 1957 werd geïntroduceerd, moet er toch een veel eerdere te vinden moeten zijn!

 
Zo, dat is een flink project! Leuk om doorheen te scrollen... Aanvullingen heb ik vooralsnog niet, wel een kleine correctie: de Mazda 323 bij volgnummer 730 heette Fastbreak in plaats van Fastback.
 
Zo, dat is een flink project! Leuk om doorheen te scrollen... Aanvullingen heb ik vooralsnog niet, wel een kleine correctie: de Mazda 323 bij volgnummer 730 heette Fastbreak in plaats van Fastback.
Bedankt voor de reactie! Heeft inderdaad wat tijd in gezeten.... Heb het overigens aangepast.
 
Ik mis de Subaru 1.8 XT in het overzicht. Het oudste mij bekende kenteken daarvan is de NP-04-ZG, waarvan een foto in dit krantenartikel is te zien:

De oudste ONK XT die nog bij de RDW bekend is, is de NS-64-XL (daarvan heb ik helaas nog geen foto online kunnen vinden).
 
Ik mis de Subaru 1.8 XT in het overzicht. Het oudste mij bekende kenteken daarvan is de NP-04-ZG, waarvan een foto in dit krantenartikel is te zien:

De oudste ONK XT die nog bij de RDW bekend is, is de NS-64-XL (daarvan heb ik helaas nog geen foto online kunnen vinden).
Toppie! De eerste aanvulling! En met link/bron, helemaal super. Ik heb 'm toegevoegd.
 
Poeh, wat een werk zit daarin! Maar wel een leuke lijst! Ik zal eens kijken of ik er wat aanscherpingen/toevoegingen voor heb.

Edit: Citroën C15 - BK-34-ZP

Datsun 120Y (B210):
10213811705_04b3f32dbb_o.jpg

36-AV-01

Datsun Cherry 100A (E10):
15794368485_a34bcf2e68_z.jpg

75-21-RN

Datsun Cherry 120A Coupé (KE10):
27448344266_36938c7659.jpg

39-21-XX

Datsun Cherry 100A Wagon (E10):
32214317385_13a1f1ee06_o.jpg

38-34-TZ
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk de oudste nog levende VW Polo 1 in NL: 03-FX-36.
VW-Polo-1-03FX36-front2.jpg

VW-Polo-1-03FX36-back.jpg


VW Polo1f (facelift) is lastig: ik weet niet exact wanneer men is gaan bouwen/verkopen/kentekenen en jammer genoeg is er aan de voertuiggegevens niet te herleiden of 't wel of geen facelift is....
Wel kan ik de huidige vermelding aanscherpen: DN-83-RG.
VW-Polo-1-DN83RG-front3.JPG

VW-Polo-1-DN83RG-back2.JPG

(ter info: ombouwen is relatief eenvoudig, wordt nog steeds gedaan, maar de eigenaar van bovenstaande heeft mij bevestigd dat dit af-fabriek een facelift is)

VW Polo 2 VAN 1983-1990 = 1985-1990, de introductiefolder heb ik hier liggen.
VW Polo 2 Coupe 1981-1990 = 1982-1990.

VW Polo 2f (facelift) steilheck: YV-73-KY, YV-46-LB, YV-91-ND & YV-92-PH.
Allen zijn met datum 1e toelating 09-10-1990 en gebruikt voor de introductie bij de NL-dealers.
Hetzelfde geldt voor de volgende VW Polo 2f Coupe: YV-09-KY, YV-15-KZ, YV-21-LB, YV-65-KY, YV-75-KY en YV-98-KZ.
(allen GT-uitvoeringen)

VW Polo 2f sedan: YY-36-BN
VW-Polo-2f-sedan-YY36BN-front13.jpg


In mijn beleving is de VAN geen apart model, maar slechts een uitvoering, net zoals een C, CL, GT, etc.
Maar goed, als de Polo 2 VAN apart vermeld wordt dan ook de VW Polo 2f VAN: VK-30-VY.
 
Bedankt @929V6 en @Sjon77 voor de aanvullingen en correcties!! Die heb ik inmiddels in het bestand verwerkt.

Ik kon inderdaad ook via de kentekengegevens van de RDW geen verschillen ontdekken tussen de originele en gefacelifte versies van de Polo I en II.... De grijs-kenteken versies zijn inderdaad meer een uitvoering, maar staan vanwege het feit dat het kenteken uit de bedrijfswagenreeks komt apart vermeld.
 
Die kolom "RDW eerste kenteken", ga je die actueel houden (dus sloop en export eruit halen)? Zo ja, hoe ga je dat praktisch doen? Sloop wordt direct verwijderd bij de RDW, export krijgt nog ca 2 jaar (is ook wel een tijdje 2 maanden geweest) een exportindicator, maar blijft in die tijd wel in de gegevens staan. Het lijkt mij een crime om die kolom actueel te houden.
 
@louisz
Bij Finnik.nl zijn die gegevens langer beschikbaar, al verdwijnen bij export wel de inhoudelijke gegevens bij het kenteken zoals merk, type, uitvoering en bouwjaar (het wordt dan een "N.v.t." uit het jaar 0).
Maar in de lijst van het topic "Oudste/jongste van Nederland" zijn die kentekens vaak ook te vinden en daar wordt wel een poging gedaan het min of meer actueel te houden aan de hand van een regelmatige check van de apk- en tenaamstellingsdata.
 
@louisz Dat is een goede vraag. Het hoofddoel is wat mij betreft het aanscherpen, corrigeren en aanvullen van het eerste kenteken. De RDW kolom dient vooral als eerste benchmark bij de zoektocht naar het eerste kenteken.

De oudst bestaande auto wordt overigens inderdaad bijgehouden op het Oudste/Jongste topic.
 
@louisz
Bij Finnik.nl zijn die gegevens langer beschikbaar, al verdwijnen bij export wel de inhoudelijke gegevens bij het kenteken zoals merk, type, uitvoering en bouwjaar (het wordt dan een "N.v.t." uit het jaar 0).
1 van mijn vorige auto's is in 2019 geëxporteerd, maar alle gegevens zijn nog te zien bij finnik.nl.
 
De Daihatsu Sirion ontbreekt nog in de lijst. Het oudste kenteken dat ik kan vinden is TL-LL-61 (20-05-1998).

En een foutje: de kentekens bij de Subaru L-serie II horen bij een generatie eerder, de LII kwam pas eind 1984 op de markt (zo laat dat in de autojaarboeken van 1985 nog het oude model staat). De LS-34-ZH (10-01-1985) is het oudste kenteken dat bij de RDW nog bekend is.
 
@DJFD,

Dat is een lastige, omdat die Kever (in NL leverbaar vanaf 1947) mogelijk eerst een provinciaal kenteken heeft gehad. Dus het is waarschijnlijk niet de eerste Kever op een Nederlands kenteken. Als het om de eerste Kever met een landelijk kenteken gaat, zullen er tussen de eerdere 6437 kentekens in de ND-serie (vanaf 1951) ongetwijfeld nog meer exemplaren hebben gezeten.
 
Aanvulling voor de RDW-kentekens: van de Victor FD is inderdaad geen exemplaar te vinden, maar van de Ventora FD (de 6-cylinder) nog wel: 05-76-HZ. Heb er helaas geen foto van weten te vinden. Voor de FE Victor geldt hetzelfde:

41-BK-24 is een Ventora FE met een ouder kenteken dan nu in de lijst staat:
Vauxhall Ventora 1974 by Wouter Bregman, on Flickr

En een oudere niet meer bestaande FE Victor:
10-47-XJ
Vauxhall Victor Estate 1973 by EdXopl2009, on Flickr

Ik zie ook dat er bij sommige auto's onderscheid gemaakt wordt tussen pre-facelift en post-facelift. Mocht je dat bij de FE Victor (na de facelift VX) willen doen, de oudste VX-serie FE die ik heb gevonden (bij de RDW) is de 87-JX-81.

De Vauxhall Carlton mist in de lijst. Ik heb er via de RDW 2 gevonden: FP-33-TZ zonder foto en onderstaande GN-64-HF met foto:
43fcef95ce951d4094e9a28a9e8a1e24.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het doorzoeken van de Flickr-foto's van beeldbankarchivarissen 929V6, Michiel V en Quatrelle heeft tot nu toe nog een paar aanscherpingen opgeleverd:

Talbot 1510, FH-54-NN
FH-54-NN Talbot Simca 1510 1979 by Eelco, on Flickr

Seat 1430 Sport, 80-XK-44
Seat 1430 Sport 'Bocanegra' by Quatrelle4ever, on Flickr

Citroën CX Break, 71-JN-99
71-JN-99 Citroën CX Break 1976 by Eelco, on Flickr

Datsun 200L C130, 47-48-VF
47-48-VF Datsun 200L C130 1972 by Eelco, on Flickr

Met minimaal verschil, Fiat 132, 93-96-UP
93-96-UP Fiat 132 1a serie 1972 by Eelco, on Flickr

Ford Consul Coupé, 87-04-TP
87-04-TP Ford Consul Sedan Coupé 1972 by Eelco, on Flickr

Lancia Gamma, 38-SF-44
57-79-UB Datsun 100A F-II Bestel F10 1977 38-SF-44 Lancia Gamma Berlina 1977 by Eelco, on Flickr
 
Eerste Nissan Primera P10 was trouwens YR-31-TL. Heb er helaas geen foto van. P10 Wagon heet overigens W10; er is geen oudere dan in de lijst staat.
Eerste Nissan Maxima QX (1) was JJ-ZT-18, eerste Almera N15 LX-RT-63, eerste sedan LX-RT-70. Eerste Micra K11 FD-ZH-91.
 
@Stefan105: bedankt voor de Vauxhalls en alle andere aanscherpingen. Voor die Lancia Gamma is erg gaaf!

Ik heb overigens een nog eerdere, maar niet meer bestaande, Carlton gevonden: DV-73-NH
https://finnik.nl/kenteken/dv73nh

Ik heb ooit ergens in 2020 de volledige RDW open data voor auto's van voor 2000 gedownload en daar staat ie nog in.

En @TS13XL ook bedankt voor de Nissan updates. Die Micra met FD is een stuk vroeger dan de vorige die ik had staan (FL)!

Lijst is weer aangevuld en bijgewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk de oudste nog levende VW Polo 1 in NL: 03-FX-36.
VW-Polo-1-03FX36-front2.jpg

VW-Polo-1-03FX36-back.jpg


VW Polo1f (facelift) is lastig: ik weet niet exact wanneer men is gaan bouwen/verkopen/kentekenen en jammer genoeg is er aan de voertuiggegevens niet te herleiden of 't wel of geen facelift is....
Wel kan ik de huidige vermelding aanscherpen: DN-83-RG.
VW-Polo-1-DN83RG-front3.JPG

VW-Polo-1-DN83RG-back2.JPG

(ter info: ombouwen is relatief eenvoudig, wordt nog steeds gedaan, maar de eigenaar van bovenstaande heeft mij bevestigd dat dit af-fabriek een facelift is)

VW Polo 2 VAN 1983-1990 = 1985-1990, de introductiefolder heb ik hier liggen.
VW Polo 2 Coupe 1981-1990 = 1982-1990.

VW Polo 2f (facelift) steilheck: YV-73-KY, YV-46-LB, YV-91-ND & YV-92-PH.
Allen zijn met datum 1e toelating 09-10-1990 en gebruikt voor de introductie bij de NL-dealers.
Hetzelfde geldt voor de volgende VW Polo 2f Coupe: YV-09-KY, YV-15-KZ, YV-21-LB, YV-65-KY, YV-75-KY en YV-98-KZ.
(allen GT-uitvoeringen)

VW Polo 2f sedan: YY-36-BN
VW-Polo-2f-sedan-YY36BN-front13.jpg


In mijn beleving is de VAN geen apart model, maar slechts een uitvoering, net zoals een C, CL, GT, etc.
Maar goed, als de Polo 2 VAN apart vermeld wordt dan ook de VW Polo 2f VAN: VK-30-VY.
Wat een ontzettend leuk topic dit!!

Bij de Polo 2F Steilheck kwam ik alleen een typefoutje tegen: er staat YV-73-KY, maar dat moet zijn: YV-37-KY.
Deze bestaat overigens nog steeds en 'woonde' tot vorig jaar hier in de buurt.
Ik wist dat het een vroege was, maar heb hem helaas nooit op de foto gezet....
Deze vroege Polo's 2F missen trouwens ook nog in het Oudste/Jongste overzicht.

Groet, Richard
 
Nog een paar:

Alfa Romeo Giulietta Berlina, EP-25-05
EP-25-05 Alfa Romeo Giulietta Berlina 1961 by Eelco, on Flickr

Audi 80 B1 facelift, 91-MV-05
1976 Audi 80 GLS by Rutger van der Maar, on Flickr

AMC Pacer, 45-FJ-13
36-34-ZN Simca 1000 1973 DB-60-XS Mini 1100 Special 1978 45-FJ-13 AMC Pacer 1975 by Eelco, on Flickr

Audi 100 C2, 92-NK-95
92-NK-95 Audi 100 [Typ 43] [C2] 1976 by Eelco, on Flickr

De Audi 100 C2 Avant staat nog niet in de lijst, dit is de oudste die ik kon vinden; 90-TG-06
90-TG-06 Audi 100 Avant 5E [Typ 43 C2] 1977 [Haarlemmerstraat Amsterdam 1981] by Eelco, on Flickr

Bij de oudste Audi 100 C1 (78-52-HM) staat in de lijst de opmerking 'niet geverifieerd met foto', bij deze:
78-52-HM Audi 100 F104 taxi 1969 by Eelco, on Flickr

Ook de Datsun Cherry N10 Wagon staat nog niet in de lijst, dit is de oudste die ik gevonden heb; DY-29-GY
DY-29-GY Datsun Cherry Wagon N10 1979 HJ-28-VV Opel Kadett D 1.3S 1981 BLY-389 Audi 100 CD Diesel [Typ 43] 1980-1982 by Eelco, on Flickr

Kandidaat oudste Datsun Bluebird 910 Wagon, GF-85-BY
GF-85-BY Datsun Bluebird Wagon 910 1980 by Eelco, on Flickr

Een flinke aanscherping voor de Datsun 160/180B 810, 86-PR-31
86-PR-31 Datsun 160B - 180B 810 1977 20-RV-33 Ford Fiesta L Mk1 1977 by Eelco, on Flickr

En een kandidaat voor de oudste 160/180B 810 Wagon, 31-SL-71
31-SL-71 Datsun 180B Wagon [Bluebird 810] 1977 by Eelco, on Flickr

Datsun 160/180B 610, 15-00-UA
15-00-UA Datsun 160B 610 1972 ZJ-41-03 VW T2 1969 by Eelco, on Flickr

Kandidaat 160/180B 610 Wagon, 88-05-XP
88-05-XP Datsun 180B Wagon 610 1973 by Eelco, on Flickr

Kandidaat Datsun 1800 (C30 Laurel), 56-27-JX
56-27-JX Datsun 1800 C30 1969 by Eelco, on Flickr

Kandidaat Datsun 240K GT (C110 Skyline), 32-28-XH
Datsun 240K by Michiel V, on Flickr

Kandidaat Nissan 2000/2400 GT (C10 Skyline), 36-64-SK
Nissan Skyline (36-64-SK) by Michiel V, on Flickr

PMC A150/A200 (S50 Prince Skyline), 93-60-DA
PMC Prince Skyline! (93-60-DA) by Peter van den Hoogen, on Flickr

PMC B200 (S40 Prince Gloria) met een helaas onleesbaar kenteken (lijkt te eindigen op DP), maar ik post hem toch maar (misschien kan AI er nog wat van maken o_O)
Prince PMC Gloria!! by Michiel V, on Flickr

Dit is waarschijnlijk ook de enige, maar toch: Holden FE Special, XT-20-12
1957 Holden FE Special Sedan by EdXopl2009, on Flickr

En ik zag nog dat de FE Victor die ik gisteren gepost heb als 10-47-FJ in de lijst is gekomen, dat moet natuurlijk 10-47-XJ zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat een ontzettend leuk topic dit!!

Bij de Polo 2F Steilheck kwam ik alleen een typefoutje tegen: er staat YV-73-KY, maar dat moet zijn: YV-37-KY.
Deze bestaat overigens nog steeds en 'woonde' tot vorig jaar hier in de buurt.
Ik wist dat het een vroege was, maar heb hem helaas nooit op de foto gezet....
Deze vroege Polo's 2F missen trouwens ook nog in het Oudste/Jongste overzicht.

Groet, Richard
Oh, dank voor de correctie: inderdaad een tikfout op m'n website.

Nog geen tijd & zin gehad om in m'n archief te duiken: mogelijk kom ik nog oudere kentekens tegen van VW Polo's en aanverwanten die niet meer leven.
 
Wat heerlijk dit.
Dankjewel (y)

Voor mij oa heel interessant de audi80 b2 facelift (84-86) het genoemde kenteken bestaat nog steeds!
Is al sinds 1995 bij de huidige (tweede) eigenaar en is begin dit jaar gekeurd.
Nou ja, en helaas niet in mijn register.
( Een beige kleurige vierdeurs......hoop hem ooit eens in het registertopic te zien (LL-71-BT)
 
Deze vroege Polo's 2F missen trouwens ook nog in het Oudste/Jongste overzicht.
Ik wil voor dat overzicht eigenlijk niet zo ver gaan om elke facelift mee te nemen en het beperken tot de oudste/jongste per model. Anders wordt het te veel werk en te onoverzichtelijk wat mij betreft.

Mooie aanvullingen Stefan, die Holden is wel héél bijzonder! Maar dat lijkt me ook wel een one-off in Nederland.

In de ONK-groep op Facebook is zojuist de FP-70-59 geplaatst, mogelijk de eerste Citroën Ami 6 op Nederlands kenteken. https://www.facebook.com/groups/216204018559356/permalink/2627805834065817/
 
Bedankt allemaal weer voor de prachtige aanvullingen!

@Stefan105: Ik heb weer heel wat geleerd! Had nog niet eerder van PMC gehoord en die Holden is idd vrij uniek. Heb het allemaal weer bijgewerkt. Ook al zijn ze van voor mijn tijd, heb toch een beetje een zwak voor de Datsun 160/180B, vanwege de bijzondere vorm.

@Sjon77 Gave website!
@Stif: Bedankt voor je reactie!

@929V6: Die Ami is idd behoorlijk wat vroeger dan de eerdere die ik had staan met GX.
 
Ben vandaag even in de DAF's gedoken...

Bij de officiele start van de productie zien we de AD-01-23 en AD-02-06.
Ik houd de AD-01-23 aan als "officiele" eerste, maar...

VG-93-74 is een vroeg prototype

XP-32-08 lijkt een voorserie model dat gebruikt is bij de presentatie in 1958

ZG-21-35 en ZG-38-00 lijken voor promotiedoeleinden gebruikt.

ZG-38-00

AD-01-23 en AD-02-06
 
Nog een paar aanscherpingen:

Taunus Turnier met de fietskoplampjes & 4F4 & Junior by Michiel V, on Flickr
Renault R4 Fourgonnette TJ-79-84


38-XB-52 Peugeot 305 Fourgonnette 1980 81-BZ-63 Ford Taunus Combi TC1 1974 by Eelco, on Flickr
Peugeot 305 Bestel 38-XB-52

Peugeot 104 07-56-VL


1600 & 204 Break by Michiel V, on Flickr
Peugeot 204 Break 79-78-AS


Peugeot 204 Commerciale by Michiel V, on Flickr
Peugeot 204 Bestel VF-75-56


Renault Frégate Domaine & Peugeot 404 by Michiel V, on Flickr
Peugeot 404 DK-65-47


Peugeot 404 Break & Ford Taunus Turnier by Michiel V, on Flickr
Peugeot 404 Break/Familiale MP-34-31


95-GZ-09 Peugeot 604 SL 1975 by Eelco, on Flickr
Peugeot 604 95-GZ-09
 
@929V6 Mooi werk!

Ik dacht dat de Peugeot 104 met 50-24-XK al aardig dicht bij de "echte" eerste zou moeten zitten, maar 07-56-VG is toch behoorlijk ouder.
 
Laatst bewerkt:
Lang Paasweekend geeft tijd & zin om in m'n archief te duiken.

Audi 50: de vermelding van 89-TS-65 is beetje raar => is namelijk zo'n beetje de jongste Audi 50.
Misschien komt 't omdat de Audi 50 als 3 verschillende merken is geregistreerd: Auto Union, Audi & VW (de meeste als VW).

VW Polo 1 = 1975-1979 (ipv 1975-1981), in 1979 kwam de facelift.

VW Polo 1f: dankzij een archieffoto afkomstig van 't forum hier, kan ik mijn vorige melding alweer aanscherpen; DN-17-DF
0e821ffb-e693-49a9-9821-cc2822e5e864.jpg

VW Derby 1: jammer, nou ga ik m'n Derby van de troon verstoten; 50-RD-01.
(gegevens zijn nog steeds op te vragen online bij bijv. VWe => geen 1 april grap uit 1977:cool:)
8644bf70-dcbe-410b-aa77-0b0383c67c20.jpg

18f24363-5f10-4859-b7b0-4e7775db35e1.jpg

VW Polo 2 steilheck: HH-85-HJ is van dezelfde dag, maar cijfers lager dan HH-92-HJ.
Eervolle vermelding: HH-93-HJ kwam ik ook nog tegen in de Autotheek van maart 1982.

VW Polo 2 Classic/sedan: AutoKampioen okt 1982 JD-99-FL.

VW Polo 2f sedan = 1990-1992 (ipv 1990-1994). Productie is eerder gestopt dan de hatchbacks.
(je kan ook zeggen dat de hatchbacks 2 langer doorgebouwd zijn, omdat de Polo 6N introductie 2 jaar is uitgesteld)
 
Bedankt @Sjon77 voor de toevoegingen en correcties. En jammer dat je Derby van de troon gestoten is ;)
Ik heb de oudste Audi 50 "volgens de RDW" ook aangepast.
 
De laatste facelift van de Volvo 340 was niet in 1986 maar een jaar eerder. Deze NR-74-YF is een redelijk vroege:
663243a8d987c4da2bb5a3a737d8f77e.jpg


Renault 6 Phase II - 92-22-ZG
49511540326_a2d16aed37_o.jpg


Renault 9 Phase II - RF-17-HT
27483490315_67dcc689da_c.jpg


Dan wat testauto's uit Autokampioens van 1982, zonder foto:
Triumph Acclaim - HH-06-ZV
Honda Accord II Sedan - HJ-33-TB
Toyota Carina TA60 - HJ-54-KH
Rover SD1 facelift (1982) - HP-28-ZT
Nissan Sunny B11 - HT-38-TY
Peugeot 505 Familiale - HR-58-DD
Subaru Mini Jumbo - JD-38-NS
Hyundai Pony (de facelift was al in 1982) - HZ-49-YY
 
Bedankt weer, @929V6. Ik zat behoorlijk mis met die gefacelifte Volvo 340. Kon me niet herinneren dat die er met N-kenteken waren, maar dat is dus duidelijk wel het geval.
 
Nog niet in de lijst: Austin Healey 100/4 (1953-1956): PX-21-96


Citroën Ami 8 (49-80-HV) by Michiel V, on Flickr


72-48-GX Citroën Méhari 1968 [[Stadsarchief Amsterdam] Oostzanerwerf Amsterdam ca. 1969] by Eelco, on Flickr


65-25-BZ DAF 44 1966 by Eelco, on Flickr


55 Stationcar met schuifdak by Michiel V, on Flickr


Ford Capri & Escort& Transit & Peugeot 404 by Michiel V, on Flickr
Ford Escort Estate 62-22-GD

Het kenteken UF-20-97 bij de Escort Mk I Van klopt niet, dat hoort bij een Anglia Van uit 1964.


Ford Escort Van 1968 & Standard Vignale Vanguard 1958 by EdXopl2009, on Flickr
Hier een vrij vroege Escort Van, XV-62-90
 
Autovisie testte de 99-RZ-99.

1977-autovisie-magazine-17-nederlands.jpg

Mitsubishi Galant Sigma A120:
9eefa5d1-7e00-4ebf-9084-3e8c08783105

Datsun 160B/180B 810:
ffccbbd0-d111-416a-9bbd-3391ba0f8e37


Alfa Romeo Alfetta 2.0 facelift 1977: 12-RF-94 (geen foto)

Chevrolet Caprice Classic '77: 93-NX-55
6aba0ea2-a3ca-4578-9830-54811020ce4b
 
@929V6 prachtig kenteken van die 7-serie.

Ook opmerkelijk dat zelfs een 7-serie in die tijd nog niet eens standaard een rechterbuitenspiegel had…
 
Terug
Bovenaan