Ypsilon
Wegverkenner
Geïnspireerd op het forumtopic "Oudste/Jongste van Nederland" en de Facebook-groep "ONK", die ik beide al vele jaren met veel plezier volg, ben ik de afgelopen maanden bezig geweest een lijst samen te stellen met het "eerst uitgegeven" Nederlandse kenteken voor ieder automodel geproduceerd tussen 1951 en 2000.
Het resultaat vind je hier.
Het eerste kenteken staat in kolom F (met de bron in kolom E en het eerste kenteken dat ik op de Open Data van de RDW hebben kunnen vinden in kolom G).
In veel gevallen is er ongetwijfeld nog een eerder kenteken te vinden. Dus ik nodig een ieder van hare uit om hier aanscherpingen te posten! Ook zullen er nog merken en modellen ontbreken, dus nieuwe aanvullingen zijn ook van harte welkom.
De uitgangsprincipes zijn als volgt:
Voor sidecode 4 zijn combinaties met B en V als eerste letter voor lichte (en zware) bedrijfswagens.
Voor sidecode 5 zijn combinaties met de V als eerste letter voor lichte bedrijfswagens.
Voor sidecode 6 zijn combinaties met eerst de V en daarna de B voor lichte bedrijfswagens.
Het resultaat vind je hier.
Het eerste kenteken staat in kolom F (met de bron in kolom E en het eerste kenteken dat ik op de Open Data van de RDW hebben kunnen vinden in kolom G).
In veel gevallen is er ongetwijfeld nog een eerder kenteken te vinden. Dus ik nodig een ieder van hare uit om hier aanscherpingen te posten! Ook zullen er nog merken en modellen ontbreken, dus nieuwe aanvullingen zijn ook van harte welkom.
De uitgangsprincipes zijn als volgt:
- De lijst is beperkt tot auto's met landelijk kenteken die voor het jaar 2000 zijn geïntroduceerd. De lijst bevat zowel personenauto's als lichte bedrijfswagens.
- In tegenstelling tot het topic "Oudste/Jongste" kan het eerste kenteken betrekking hebben op een auto die niet meer bestaat.
- Het gaat om het vroegste kenteken, in volgorde van uitgifte. Soms kan een auto met een later kenteken een eerdere datum tenaamstelling hebben, maar de zoektocht gaat hier om het "eerste kenteken".
- Sidecode 1: ND-00-01 *
- Sidecode 2: 00-01-AD
- Sidecode 3: 00-AD-01
- Sidecode 4: DB-01-BB
- Sidecode 5: DB-BB-01
- Sidecode 6: 01-DB-BB
- Men begon bij de N als eerste letter. Aanvankelijk werden kentekens met tweede letters DGKPTX gereserveerd voor personenauto's, met AFJNSV voor lichte bedrijfswagens, B voor zware bedrijfauto's en EHLRUZ voor motoren. Dus
- Voor personenauto's van ND-00-01 t/m ZX-99-99
- Voor lichte bedrijfswagens van NA-00-01 t/m ZV-99-99
- Vervolgens werd verder gegaan met de ongebruikte eerste letters aan het begin van het alfabet.
- Voor personenauto's van AD-00-01 t/m MX-99-99
- Voor bedrijfswagens van AF-00-01 t/m DV-99-99
- De laatste reeks kentekens werd uitgegeven in omgekeerde lettervolgorde voor personenauto's, maar dan nu met de tweede letters ZVUSRNMLJHFEA (ongebruikte combinaties voor motoren en lichte bedrijfsauto's en de M die eerder niet werd gebruikt). Voor lichte bedrijfsauto's werd nu de tweede letter B gebruikt, maar dan wel gewoon in alfabetische volgorde voor de eerste letter. Dus:
- Voor personenauto's van MZ-00-01 tot ongeveer EA-60-00 (cijfers wel gewoon uitgegeven in oplopende volgorde).
- Voor bedrijfsauto's van DB-00-01 tot en met MB-99-99.
Voor sidecode 4 zijn combinaties met B en V als eerste letter voor lichte (en zware) bedrijfswagens.
Voor sidecode 5 zijn combinaties met de V als eerste letter voor lichte bedrijfswagens.
Voor sidecode 6 zijn combinaties met eerst de V en daarna de B voor lichte bedrijfswagens.