Eerste gezinsauto (15k-20k)

A

Anoniem

Guest
Hallo allen,

Heb het forum al aardig afgespeurd en ben nu ong. een half jaar op zoek naar een opvolger voor onze Renault Twingo. Heerlijk klein gebakje dat ons jaren een goede dienst heeft bewezen (nu 250.000 KM). Echter, we krijgen gezinsuitbreiding en daarom moet er een nieuwe grotere auto komen. Maar we zijn natuurlijk de zuinigheid, op alle vlakken, van de Twingo gewend :)

We zoeken een auto waarin we gemakkelijk een kinderwagen kunnen meenemen, en liefst ook voor de zomervakantie kampeerspullen etc. Echter rijdt mijn vriendin voornamelijk met de auto (buiten de corona tijd) ong. 25.000 KM / jaar. Zij zou dan ook geen grote lange auto willen in verband met bijv. inparkeren.
We hebben gekeken naar een Mazda CX3 (denk net te krappe achterbank), Volvo V40 (lijkt ons ook iets te weinig (opberg)ruimte), Hyundai Kona (Hybride / elektrisch)

Mijn voorkeur gaat naar een zuinige auto en liefst een automaat. Mag hybride zijn, mag elektrisch zijn. Maar ik kom er nu even zelf niet meer uit. Vind huidige moderne auto's mooier dan alles van <2016. Bijv. de neus van de nieuwere volvo's vinden we mooier, maar daar is de prijs dan ook weer naar. Ben ook aan het rekenen geweest voor een nieuwe elektrische auto, maar dat is nog niet voordeliger dan een occasion (maandelijkse kosten). Eventueel hebben we nog een spaarpotje mocht er een andere interessante optie zijn die prijziger is. We hebben zonnepanelen, alleen een eigen laadpaal wordt nog een uitdaging met de gemeente (maar die ga ik niet uit de weg :))

Keuzes, keuzes keuzes, ik weet het even niet meer :p

Hebben jullie nog goede adviezen voor ons? Of nog concreter modellen die interessant zijn?

Dank alvast!

De nieuwe Dacia Sandero en Jogger met standaard lpg lijken mij hele goede opties.

Veel ruimte, overzichtelijk, en hele lage gebruikskosten.

De Jogger komt volgend jaar ook als hybride en met automaat.

Ongeacht welke auto, koop eerste kinderwagen en neem deze mee naar de proefrit. Dan kan je gelijk meten en passen hoe veel bruikbare ruimte het in beslag neemt. Ter vergelijking, in Renault Scenic neemt het bijna gehele (bruikbare) kofferruimte in. Echte koffers passen niet meer erbij, wel losse spullen.

Denk er ook bij dat je (extra) ruimte maar voor beperkte periode nodig zal hebben. Zodra je geen kinderwagen meer nodig hebt kan auto te groot zijn. Dus een 'tussen' wagen voor 3-4 jaar - denk over restwaarde e.d.

Succes in jullie zoektocht en gefeliciteerd met gezinsuitbreiding :)

Dank voor de reacties. Dacia geeft veel waar voor je geld. Helemaal waar. Echter is het niet ons merk. Een kinderwagen hebben we en we meten ook met deze. Echter blijf ik hangen bij een volvo v40 of mazda cx3. Beetjes compromis tussen alles mee krijgen en een compactere auto voor m'n vriendin.

Dacht laat ik hier ook eens even de mening ragen of er nog andere suggesties zijn. Of dat er nog hybride of elektrische modellen zijn die interessant zij qua maandelijkse kosten.

Volgens mij zijn juist de 3 auto's die je opnoemt verre van ruim en eigenlijk niet echt geschikt als gezinsauto's ( misschien de Kona nog wel een beetje )

De Volvo V40 en Mazda CX3 zijn klein voor hun klasse en in mijn ogen niet erg geschikt, de Hyundai Kona lijkt mij dan de beste keus.
Of kijk eens naar de Hyundai Ioniq, geleverd met vele soorten aandrijflijnen.

De meeste kofferruimte heb je bij een estate, maar dan heb je meer lengte. Misschien is de Renault Clio Estate dan een optie.
Niet al te groot, maar wel een relatief grote kofferbak.
Alternatieven voor de Hyundai Kona zijn bijvoorbeeld de Citroën C3 Aircross, Opel Crossland x, Suzuki S Cross, en Renault Captur

Ik denk dat dit wel wat kan zijn:

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/148218595/Android?s=14-14-4-4-1-12&portals_amount=7&portals_dealersite=1&sorteren=pr-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Terug
Bovenaan