Eerste auto

Infinito zei:
Daarentegen mensen die in een Alto rijden associeer ik met stabiele evenwichtige geesten die zich niet laten sturen door wat anderen van ze denken.

No offence, maar als ik een Alto zie, associeer ik dat met mensen zonder smaak die zich in een smakeloos autootje wurmen en daar in de meeste gevallen een gevaar mee op de weg zijn... Hoedanook lokt zo'n Alto agressie uit bij andere weggebruikers die er zo vlug mogelijk voorbij willen zijn.

Wat TS betreft,
die wil zich wel een beetje onderscheidend verplaatsen.
Dus leve de DS3!!!

Barry 1792575 zei:
Oke nog één laatste overleg/advies.. ik weet dus niet hoeveel kilometers ik per jaar ga rijden. Links in dit overzicht zie je de kilometers per maand (vanaf 12.000 loopt de berekening op naar 15.000). Kosten onderhoud slaan natuurlijk nergens op, maar ik laat het onderhoud door een kennis doen. Denk dus wel dat de DS3 duurder is in onderhoud (banden breder, etc).

Waar zouden jullie voor kiezen?

Vergelijking.png

Eigenlijk heb je niet heel veel aan deze berekeningen, kosten voor onderhoud, reparaties, afschrijving en brandstof vebruik zijn moeilijk te voorspellen, en ook sterk afhankelijk van je rijstijl en de gebruiksomstandigheden. Onder de Citroen DS3 zit zeker geen dure banden maten. En de een rijdt 25.000 km met een set banden, en de ander 100.000 km. Koop gewoon de auto die je het leukste vind.

Ik snap je lijstje niet helemaal, maar het komt er dus op neer dat de DS3 iets duurder is per maand?

En de polo die je vergelijkt, is dat ook een diesel?

Persoonlijk rij ik 10x liever in een DS3 dan in een Polo en persoonlijk zou ik daar ook graag wat extra centen voor neerleggen.

Klopt, de Polo is een 1.2 TSI met <150 dkm op de klok ivm benzine. Rechts is de DS3 met 174 dkm op de klok. Dat de berekening te simpel is / niet te voorspellen is begrijp ik.

Barry 1792575 zei:
Oke nog één laatste overleg/advies.. ik weet dus niet hoeveel kilometers ik per jaar ga rijden. Links in dit overzicht zie je de kilometers per maand (vanaf 12.000 loopt de berekening op naar 15.000). Kosten onderhoud slaan natuurlijk nergens op, maar ik laat het onderhoud door een kennis doen. Denk dus wel dat de DS3 duurder is in onderhoud (banden breder, etc).

Waar zouden jullie voor kiezen?

Vergelijking.png

Met die DS3 moet je makkelijk 1 op 22 kunnen rijden, dan zit je al op iets van € 0,06/km aan brandstofjkosten....

Barry 1792575 zei:
Ik ben het er mee eens dat de Mazda 3 met 2.0 motor een fijne auto is, onderhoudsarm, ketting i.p.v. riem, geen turbo, etc. maar het interieur van een 2013/2014 vind ik aan de oude kant.

Nu is het volgende probleem er bij gekomen. Opladen op het werk is niet echt een optie. Dus eigenlijk kan ik de auto (bijna) nooit opladen. Weet iemand het verbruik zonder opladen? Ik kon ergens vinden dat dit 1:18 was, op zich nog niet een probleem lijkt mij wanneer je het vergelijkt met een luxe Golf / GTI.

Ik heb tijdelijk een GTE gereden en opladen was voor mij ook geen optie. Ik haalde met pijn en moeite 1 op 14. En dan nog de tank inhoud, de blaas van Tinky Winky is nog groter

We zijn een maand later en er is nog steeds geen auto gekocht. Eigenlijk moet ik komend weekend wel iets gaan halen. Ik twijfel nu tussen een Ford Fiesta, mogelijk een 1.0 EcoBoost 100 PK met 140.000 op de teller voor een zeer schappelijke prijs. Alleen kan ik weinig vinden over deze motorblokken met "hoge kilometerstand". Anders een 1.0 N/A met 80 PK. Maar de prijs hiervan is praktisch gelijk. Een andere optie is een Audi A3 vanaf 2004 met 1.6 102 PK 8 klepper op hoge kilometerstand (250dkm). Kosten maandelijks min of meer identiek (als je afschrijving mee rekent), wat "grotere auto" en betrouwbaar blok. Laatste optie is nog Golf 5 1.6 FSI met hoge kilometerstand, puur omdat ik met het interieur wat heb (herkenbaar voor mij, auto zit fijn).

Heb toch gemerkt dat ik in kleinere auto's niet zo fijn/mij niet fijn voel zit i.v.m. lengte (1m96).

Barry 1792575 zei:
We zijn een maand later en er is nog steeds geen auto gekocht. Eigenlijk moet ik komend weekend wel iets gaan halen. Ik twijfel nu tussen een Ford Fiesta, mogelijk een 1.0 EcoBoost 100 PK met 140.000 op de teller voor een zeer schappelijke prijs. Alleen kan ik weinig vinden over deze motorblokken met "hoge kilometerstand". Anders een 1.0 N/A met 80 PK. Maar de prijs hiervan is praktisch gelijk. Een andere optie is een Audi A3 vanaf 2004 met 1.6 102 PK 8 klepper op hoge kilometerstand (250dkm). Kosten maandelijks min of meer identiek (als je afschrijving mee rekent), wat "grotere auto" en betrouwbaar blok. Laatste optie is nog Golf 5 1.6 FSI met hoge kilometerstand, puur omdat ik met het interieur wat heb (herkenbaar voor mij, auto zit fijn).

Heb toch gemerkt dat ik in kleinere auto's niet zo fijn/mij niet fijn voel zit i.v.m. lengte (1m96).

Van deze 3 zou ik zeker voor de Fiesta gaan.

Handig is een axiaal verstelbaar stuur, als je lang bent.
De ADAC heeft in 2018 een onderzoek gedaan naar de zitruimte in auto's voor lange mensen. (Neem een auto zonder schuifdak, en zonder elektrische stoelverstelling) Opvallend was dat het land van herkomst of de grote van de auto er niet erg toe deed. Het onderzoek staat op de site van de club van lange mensen als Excel document.

Volgens het onderzoek was de Renault Clio 4 heel geschikt, en was zeer ruim voor de bestuurder, en een van de ruimste auto uit het B segment. De mini had het meeste ruimte.

De beste tip is ga het gewoon uitproberen, de Audi A3 scoorde inderdaad goed.

Barry 1792575 zei:

Ik heb weleens met een ongeblazen Fiesta 1.0 gereden en die was echt verschrikkelijk traag. De Ecoboost is een fijne motor en volgens mij ook vrij degelijk voor een modern downsizeblok.

Terug
Bovenaan