Eerste auto: Wat is Wijsheid?

Waar had jij voor gekozen?

• Totaal aantal stemmers
    24
  • Opiniepeiling gesloten .

Leon538

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik zit al enige tijd te peinzen over deze vraag, en daarom vraag ik jullie om inzicht/advies. Ik heb een tijdje terug besloten om voor mijn autorijbewijs te gaan, gezien ik al sinds jong geïnteresseerd ben in auto's en ik het rijden, schakelen etc erg leuk vind. Ook heb ik een voorkeur voor 3 cilinders, en 6 cilinders (maar niet betaalbaar in benzine). Nu zit ik te bedenken wat ik zal doen als ik het rijbewijs heb gehaald.

De situatie is als volgt: Ik rij in januari 2022 af. Ik begin vanaf dat moment aan mijn eindstage (die fulltime is), dit duurt tot ergens in april. Stageplaats heeft parkeerruimte, dus dat is geen zorg. Stageplaats ligt 6km van mijn huis, op vrije dagen en soms na werk wil ik graag gaan rijden, en waarschijnlijk ook aardige stukken (100+km enkele reis). Ik verwacht fulltime te kunnen werken vanaf mei, en binnen 1 jaar een vast contract te krijgen. in januari heb ik (als ik spaar) een budget van 3500 euro. zou ik in mei zitten, heb ik een budget van +-5000 euro.

Deze situatie laat mij over met 3 opties:

1: Een goedkoop 'koekblik' kopen. Denk iets in de trant van oud model Suzuki Swift, Daihatsu Cuore, en ga zo maar door. In ieder geval iets wat niet meer dan 1500 euro kost, liefst <1000. Deze zou ik dan houden totdat ik genoeg heb voor een wat leukere auto, zeg maximaal één jaar.

2: Een auto kopen binnen budget van 3500 wanneer ik mijn rijbewijs heb. Aangezien de benzine/dieselprijzen erg hoog zijn, blijven deze auto's van mijn originele lijstje over: Honda Civic Hybrid 1ST gen, Skoda Fabia/Seat Ibiza 1.2 HTP of TDI, Renault twingo 2e gen 1.2 of 1.5DCI, Mitsubishi Colt 1.1. Deze zou ik dan langer houden, waarschijnlijk 2-3 jaar.

3: De stageperiode blijven sparen en een auto van Max 5000 kopen. Volkswagen Golf V 1.6/1.4TSI, Fiat Punto evo 1.2/1.4, Dacia Sandero 0.9, Honda civic/insight hybrid. Simpelgezegd dus wat nieuwere B/C-segment auto's. Deze auto zou ik houden totdat de wielen er (figuurlijk) vanaf vallen ;) .

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen, en alvast bedankt voor de input

Als eerste je rijbewijs halen, en daarna gaan beginnen in een goedkoop klein autootje (i.v.m. je verzekeringspremie) om het autorijden in het dagelijkse verkeer werkelijk te leren.

Voor die 6km wil je natuurlijk geen auto.

Wat zijn die stukken van 100km? Gewoon plezierritjes?

Autorijden is peperduur. Óf je loopt veel risico op gezeur en reparaties óf je betaalt veel aan premies en waardevermindering. Als je veel buffer voor reparaties en schadevrije jaren hebt dan wordt het wat overzichtelijker en kan je bij weinig kilometers aan een paar honderd euro per maand denken.

Ik zou zeker zo lang mogelijk wachten met 'voor de hobby' duizenden kilometers rijden per maand.

Een stageek op 6 km van huis? Dat is een mooie luxe! Lekker op de fiets gaan, beter voor jou, beter voor het milieu en beter voor welke auto dan ook.

Als ik jou was zou ik lekker doorsparen, tot je ergens in 2023 echt zekerheid hebt over een (vaste) baan. Heel veel starters denken dat ze god's gift to hun (stage-)bedrijf zijn, mijn eigen ervaring met newbee's is nogal eens anders. Ik bedoel daar niks onaardigs mee, maar wacht met een (leuke) auto tot je kostje gekocht is.

Voordeel is dat je dan aannemelijk een lekker budget hebt en na aanschaf buffer voor goed onderhoud, anders rij je misschien straks met 4 verschillende versleten hassiebassi-banden en versleten schokdempers rond op je 'dikkebak' (ik verwijs maar even naar de Klokje Rond van de A5 van deze week..) en dat is ook voor niemand goed.

Woon je nog thuis? Pak dan als het mag/kan voor toertochtjes lekker de auto van je ouders, haal m als dank voor ze door de wasstraat en gooi de tank goed vol, dan zul je meteen merken wat omeziertochtjes van een paar honderd kilometer josten!

Courtjes kunnen over het algemeen niet zo goed tegen e10, alleen de laatste generatie cuore kan er tegen.

maar 4 cilinders sluit je uit?

alternatief voor de Colt is de Smart forfour deze deelt techniek en onderstel met de colt https://www.gaspedaal.nl/smart/forfour/handgeschakeld?bmax=2010&srt=df-a

Auto rijden is duur, en je budget krap. Verstandig is om eerst te sparen, en voldoende budget hebt om ook tegenvallers op te vangen, en voldoende budget om de auto goed te onderhouden.

In zijn algemeenheid kies als eerste auto een minder populaire auto, met eenvoudige techniek, niet al teveel vermogen, en die aantoonbaar goed is onderhouden. Alles wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Dit is nou eens een hele simpele: optie 1.

Optie 2 valt voor mij af: je hele budget uitgeven aan de aankoop betekent dat je weinig marge hebt voor onderhoud, reparaties, tegenvallers; ook al omdat brandstof, wegenbelasting en verzekering iedere maand ook hun aandeel op zullen eisen.

Optie 3 valt voor mij ook af: aan je eerste auto beginnen met iets duurders, zonder rijervaring; is voor mij niet slim; ook al omdat je in dat geval opnieuw in optie 2 uitkomt: hele budget aan aankoop en geen marge voor de rest.

Ik zou dus gaan voor optie 1: een goedkoop koekblik. Kan je rijervaring opdoen, schadevrije jaren opbouwen; goedkoop WA verzekeren en een deukje is niet erg. En ja, ook voor weinig geld is er zat te koop dat nog jaren mee kan zonder hoge kosten. Overigens: alleen maar korte stukjes rijden is moordend voor vrijwel iedere auto (en voor je portemonnee, verbruik zal hoog zijn); dus ga op de fiets wanneer dat kan en rij ook langere stukken ! Bij deze optie is het van gigagroot belang dat je iets goeds koopt; koop als het kan lokaal, dat je de verkoper kent of dat de garage goed bekend staat. Laat het in je omgeving (familie, vrienden, bekenden etc) weten wat je zoekt.
Wil je echt goedkoop? Domeinen ! Daar worden 2 soorten veilingen gehouden: bij inschrijving en bij opbod. Bij de eerste doe je een bod zonder te weten wat anderen bieden (zoals Domeinen altijd al was), bij de tweede (sinds 2019, i.o.v. Belastingdienst) zie je 4 dagen lang de biedingen en kan je zelf besluiten wat je biedt wetende dat dat het hoogste bod is. Laagste bod bij de 2e is €174 + 15% opgeld.... Heb je wel iemand nodig die meegaat (starthulp?) en je moet goed kijken en nadenken (auto kan al langere tijd stilstaan.
Ga in ieder geval altijd voor de ongewilde simpele auto's

Ben het eens met wat hierboven gezegd wordt. Nog even sparen, je stage goed afronden een baan zoeken.
Dan heb je 2 keuzes:
- Als die baan niet op loop/fiets-afstand te bereiken is en openbaar vervoer geen optie is, moet je wel een auto kopen. Ga dan voor eentje van €1.000,- om rij-ervaring op te doen en bouwt ondertussen wat no-claim op.
- Als die baan wel te voet / fiets of OV te doen is, doe dat voor een jaar. Kijk daarna maar eens wat je budget dan is en ga op zoek naar een leuke auto.

PS: Als je echt goedkoop en redelijk betrouwbaar wilt rijden: Vergeet niet de Chevrolet Spark Bi-fuel. Je rijdt dan op LPG/GAS voor nu €0,77 per liter. Als je meer dan 8.000 kilometer per jaar rijdt al voordeliger rijden dan benzine of diesel. En voor €3.500,- heb je er al eentje onder de 120.000 kilometer en van 2011 of zo.

Natuurlijk is met de fiets naar stage het goedkoopst en dan lekker doorsparen. Maar ik kan mijn ook voorstellen dat je een eigen auto wilt, puur voor de lol en de ervaring. Toen ik 19 was en mijn rijbewijs heb ik ook gelijk ook een auto gekocht. Een goedkoop ding voor 1000 euro. Ervaring opgedaan met rijden en na anderhalf jaar ingeruild op een auto van 7500 euro, daarmee vier jaar gereden en verkocht toen ik ging werken en een lease auto mocht gaan rijden. Ik heb hier nooit spijt van gehad, financieel slim was het niet en veel geld dat ik verdiende met vakkenvullen ging op aan de auto. Maar de ritjes naar Italië met wintersport met mijn eigen auto zijn toch mooie herinneringen.

Ik zou voor optie 1 gaan, en dat zoeken naar het beste wat je kunt vinden en niet kijken naar een specifiek model. De Golf 1.4 tsi zou ik trouwens van het lijstje halen als eerste auto.

Ik zou voor zoiets gaan

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145148813/Android?s=18-18-3-3-1-5&portals_amount=5&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Mijn eerste auto kocht ik voor €550 en daarmee reed ik naar mijn stage. In jouw geval zou ik lekker de fiets pakken als het geen noodweer is.
En omdat je driecilinders wel leuk vindt zou ik voor een simpele Aygo of C1 gaan. Driedeurs basis uitvoering zonder airco, die zijn lekker betaalbaar.

Ik zou eerst kijken waar je gaat werken voordat je nu een auto aanschaft (zie zelfs diesel in jou lijstje) terwijl je straks om de hoek werkt en het ineens een heel duur ding word. Of je koopt juist een benzine en je moet toch veel meer rijden dan beoogd.

De stage red je prima op de fiets, en geeft je een mooie gelegenheid om te sparen (auto kost zo een paar honderd in de maand, die kun je tijdens de stage mooi extra sparen)

Is de stage afgerond en heb je een baan, dan een auto kopen die bij de huidige financiële situatie past (maandelijks inkomen, afstand tot werk, gespaard geld, etc.)

Optie 1. Aygo of C1 is inderdaad prima, probeer 1500 euro in te zetten voor aanschaf, en zet 1000 euro apart voor onderhoud en reparatie. Deze auto staat bekend om een zwakke waterpomp en lekkage op sommige plekken. (Komen uit dezelfde fabriek) Maar de vaste lasten zijn laag; twee tientjes MRB per maand en een verbruik van +/- 1 op 18. Beurtprijzen bij een universele garage; ca 200 euro kleine beurt, 400 euro grote beurt.

Kees 9379262 zei:
Waar is dat , die 77 cent?

Je hebt gelijk Kees, dat was vorige week nog toen ik hier moest tanken. Vanmiddag betaalde ik €0,849 de liter :(, maar gelukkig nog steeds een dikke euro goedkoper dan benzine :p

Simpel dit. Optie 1. Een zo spartaans mogelijke uitvoering en ook geen dingen als turbo's en toestanden.
Eerst ervaren hoe duur autorijden nu echt is.

Fps 9200555 zei:
Simpel dit. Optie 1. Een zo spartaans mogelijke uitvoering en ook geen dingen als turbo's en toestanden.

Welkom hier, ik denk niet dat ts nog wat van zich laat horen

sv1988 zei:
Kees 9379262 zei:
Waar is dat , die 77 cent?

Je hebt gelijk Kees, dat was vorige week nog toen ik hier moest tanken. Vanmiddag betaalde ik €0,849 de liter :(, maar gelukkig nog steeds een dikke euro goedkoper dan benzine :p

Toen ik nog diesel reed was ik altijd tevreden na het tanken als het prijsverschil met benzine nog steeds 40 cent was.
Nu ik LPG rij dito als het 1€ minder is., het slaat nergens op, maar geeft een goed gevoel.

Auto encyclopedie zei:
Fps 9200555 zei:

Welkom hier, ik denk niet dat ts nog wat van zich laat horen

Dan heb je het toch mis :p. Heb het aardig druk gehad deze week dus een beetje late reactie. Ik heb alle reacties doorgelezen en ik denk dat er zeker goeie punten zijn voor de goedkoopste optie, hier leun ik nu ook sterk naar. Ik moet alleen dan nog een auto kiezen <2000 euro (anders zou ik net zo goed iets duurders kunnen kopen), en ben tot het volgende lijstje gekomen:
-Auto's met de 1.2HTP (skoda fabia, volkswagen polo en seat ibiza).
-Daihatsu cuore
-Opel corsa c 1.0

En voor de 4 cilinders:
-Citroen Xsara coupe
-Honda civic Aerodeck 1.5
-Toyota Yaris 1.3 vvti
-Mazda 323
-peugeot 306 Break, 206 Roland Garros

Ben benieuwd wat jullie inzicht is m.b.t. Deze auto's, en of jullie andere suggesties hebben!

Een 306 uit 1996 was mijn eerste auto. Veel lol aan beleefd.

Wil je écht goedkoop rijden? Koop de Cuore. Goedkoper rijden kan haast niet.
Ik denk dat dat de meest verstandige keuze is. :)

Anders de Xsara coupe. Naar mijn mening de mooiste van allen.

Wat betreft aanschaf prijzen zullen de auto’s niet veel verschillen maar de verzekering en brandstof tussen een Cuore en 306break is wel een flink verschil. Waarom specifiek een Corsa 1.0 en niet de 1.2 of 1.4 of alleen een 206 Roland Garros.

In deze prijsklasse zou ik niet naar een specifiek model zoeken maar letten op de staat en de onderhoud van de auto.

In deze lage prijsklasse is de staat het meest belangrijk, bij elk genoemde model kun je goede en slechte exemplaren tegen komen.

De Cuore weegt heel weinig, is eenvoudig, en goedkoop vervoer. Het is wel heel basic vervoer, maar kost ook weinig.

Ik zou in jouw geval voor een Cuore gaan. Nee, het is geen stoere auto voor een jongeman, maar wel een verstandige keuze. Een Chevrolet Matiz is misschien ook nog een optie IPV de Cuore? Tot €2000,- vindt je van beide exemplaren nog een paar auto's die nog geen 100.000 km op de teller hebben staan. Wel ff controleren (in zoverre mogelijk) of het echte kilometers zijn. Zag laatst nog een auto van 2009 met 19.000 km op de teller en die had nog de originele banden uit 2009 eronder liggen &#128517;

Volkswagen golf 3 .die is wel tot 1500 euro te vinden. die zijn veel beter als een Cuore. wat groter. neem dan geen gti. neem maar als motor 1.4 of 1.6 motor tot 75pk. die kan je ook leuk maken . onderdelen zijn veel van te vinden. neem wel een 3deurs versie die is wat sportiever.
als die dan kapot gaat weg doen. en dan wat duurdere auto kopen .
Volkswagen golf 3 leuke beginners auto. kijk maar mp .

Tja, wat is verstandig. Als ik het even op mijn eigen situatie destijds mag projecteren: Ik had voor één van mijn stageplekken een half jaar een auto nodig, dat was met openbaar vervoer of de fiets gewoon niet te doen. Ik kon in die periode gelukkig altijd de auto van mijn ouders of mijn zus meekrijgen, dus dat was snel opgelost. Gezien je reisafstand (6 km) neig ik er naar om daar dan geen auto voor aan te schaffen, zeker niet voor je stageperiode. Persoonlijk had ik minimaal de stageperiode even afgewacht, en eigenlijk ook je aanstelling voor werk. Als dat eenmaal geregeld is, dan kun je kijken naar een auto. Dan heb je immers ook de financiële dekking voor de vaste lasten die je hebt. En los daarvan: de stap van 3500 naar 5000 is nu nog een hele flinke denk ik, maar als je éénmaal een vast inkomen hebt op basis van een volle werkweek dan vult de spaarrekening zich in rap tempo. En dat wil niet zeggen dat je direct een dikke bak moet aanschaffen, maar het geeft wel wat meer keuzevrijheid. En dan kun je wellicht net even 500 euro meer investeren in iets fatsoenlijks, dan dat je voor die niet-niet-auto 'moet' gaan omdat dat voor jouw budget de beste keuze is. En je moet m.i. ook niet de illusie hebben dat je eerste auto een blijvertje is, al kan het wel natuurlijk. Ik heb mijn eerste auto (Seat Arosa) zo'n drie jaar gehad. Was dus wel wat meer dan zo'n knakenbak (even uit mijn hoofd gekocht voor 7000,-, auto was toen 4 jaar oud), maar na verloop van tijd wil je wel iets meer auto onder je kont met ook wat meer luxe. Zodra je ouder wordt en schadevrije kilometers hebt gemaakt wordt met name de verzekering ook een stuk gunstiger. Uitgaande van een vaste baan groeit het budget dan ook vanzelf mee, zonder dat je je hele spaarrekening hoeft op te souperen. Mijn tweede auto (Ibiza) heb ik dan ook een stuk langer gehad, eigenlijk tot aan het moment dat de gebreken mij begonnen te storen en ik geen zin had in dikke reparatiefacturen.

Met het risico dat het al vermeld is:

1. Voor die 6 kilometer zou ik geen auto kopen. Als je er één koopt, gebruikt hem dan niet hiervoor. Niet goed voor de auto die zo nooit op temperatuur zal komen. Doe dit op de fiets, meteen beter voor het milieu en jouw conditie/gezondheid.
2. Als je een auto koopt voor die overige kilometers zou ik eerder een 'goedkoop koekblik' aanraden. Daihatsu Cuore, Suzuki Alto, Nissan Pixo ( = een Alto), Peugeot 107 (en familie). Klein, licht en van nature al zuinig. Lage kosten in houderschapsbelasting, verzekering en brandstofverbruik. Maak eerst hier een paar jaar kilometers in. Dan krijg je ervaring want autorijden leer je eigenlijk pas als je jouw rijbewijs al hebt. Bijkomend voordeel: je krijg inzicht in de werkelijke kosten van het bezitten van een auto. Maar:
3. Sinds bij het begin van Corona het OV (grotendeels) op slot is gegaan en (in eerste instantie) beperkt werd voor zorgpersoneel hebben veel mensen een klein koekblik gekocht om ermee van A naar B te komen, waarbij A hun woning is en B een willekeurige bestemming (werk, familie, etc.). Dit heeft ertoe geleidt dat er in het 'goedkoop koekblik segment' er maar weinig auto's beschikbaar zijn. Ik werk bij een automaterialenzaak die recent van naam veranderd is, en als ik ging bezorgen bij klanten heb ik gewoon half-lege showrooms gezien. Dan treedt de economische wet van vraag en aanbod in werking: veel vraag x weinig aanbod = hoge(re) prijzen. Dat wil zeggen dat in het segment 'koekblik' en weinig auto's zijn en in het segment 'goedkoop' je auto's aantreft die in aanschaf minder kosten, maar in bezit en gebruik wel (hogere houderschapsbelasting omdat ze groter en zwaarder zijn, hogere verzekeringspremie om dezelfde reden en hoger brandstofverbruik). Houdt daar dus goed rekening mee.
4. Je schrijft voor de optie 2 een aantal opties met diesel. Hoewel de diesel uiteraard erg zuinig zal zijn, zeker in de voorgestelde auto's; zijn deze redelijk zeldzaam ( = duur) én daarnaast betaal je veel aan houderschapsbelasting. Daarbij komt ook nog eens dat er gemeenten zijn die op kortzichtige wijze omgaan met milieuzones en diesels van bepaalde bouwjaren (in plaats van uitstoot) uitsluiten. Ik mag met mijn Kangoo bijvoorbeeld de binnenstad van Arnhem niet in, maar andere binnensteden met milieuzones weer wel. Denk dus ook daaraan.

Toyota Yaris met de 1.3.
Zelf verschillende auto's gereden in het verleden, een Subaru Justy, Mitsubishi Lancer, Fiat Punto, Suzuki Ignis en een Auris Hybrid.
Omdat de Auris verschillende problemen had is ie weggegaan. Door omstandigheden was ik sneller weer een auto nodig dan verwacht, en dat is dan voor mij ook per toeval een Yaris geworden die in de buurt stond.
1700 euro, voor een auto uit 2003 met 2 ton op de klok is nogal stevig. Zeker als je meerekent dat de airco het niet doet, de afstandbediening het niet doet en de buitenkant ook niet heel netjes behandeld is.

Maar... daarentegen rijd ik spotgoedkoop (relatief natuurlijk) elke dag ruim 90km autoweg/stadsverkeer gemengd toch om en nabij de 1 op 20 (ligt voornamelijk aan m'n rechtervoet), start hij elke keer vlekkeloos, doet voor de rest alles het, geen olieverbruik, geen rare trillingen of andere mankementen. Nu heb ik hem nog maar een half jaar en zou hij er maar tijdelijk zijn ben ik er van overtuigd dat ie nog zeker een paar jaar zal blijven.

Niet de mooiste of stoerste auto, maar hij doet het gewoon altijd en daar draait het om wat mij betreft. Wat ik zeker niet kan zeggen van de auto's die ik hiervoor gehad heb, met uitzondering van de Ignis.

kijk maar naar een Volkswagen golf 3 . rij je een jaar in. een daarna weer kijken naar een duurdere auto wat boven de 1500 euro.
net onder de 1000 kg. kijk maar wat rond. neem wel iemand mee die verstand van auto's heeft . als u naar een auto gaat kijken. in goede staat is en ook op de brug zetten.

Stageplaats ligt 6km van mijn huis,
unquote

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar eerlijk gezegd vind ik 6 km geen argument om een auto te kopen met alle bijkomende kosten van dien. Pak dan een fiets en spaar ondertussen door voor een auto naar je wensen.
Maar je zult privé ook nog wat kilometers maken begreep ik, dus ik doe maar een greep:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-206-1-4-gentry-premium-benzine-groen-7e8f19cc-5405-0113-e053-0100007f14c8?source=list_searchresults&cldtidx=16&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Terug
Bovenaan