Eerste auto gezocht: Megane 1.3 vs Astra 1.4 - Budget 12.5k

Youri 7573813

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ben 27 jaar, recent eigen appartement gekocht en nu op zoek naar mijn eerste auto omdat ik die van mijn ouders niet meer kan lenen. Budget is €10.000 tot €12.500.
  • Gebruik: 2x per week woon-werk, weekenduitjes, 2x per jaar vakantie (wintersport/zomer). Verwacht ongeveer 15.000 km per jaar. Ook voor IKEA-bezoeken en vrienden vervoeren.
  • Voorkeur brandstof: Benzine, eventueel hybride (waarschijnlijk niet binnen budget).
  • Type auto: Voorkeur C-segment hatchback, maar sta open voor suggesties.
  • Transmissie: Handgeschakeld of automaat beide prima.
  • Belangrijke kenmerken:
    • Betrouwbaarheid (geen onverwachte grote reparaties)
    • Comfortabele zit (ben 1.91m)
    • Moderne cockpit/infotainment
    • Degelijke, volwassen uitstraling
    • Voldoende laadruimte
  • Bouwjaar/kilometers: Vanaf 2015
Focus ligt momenteel op twee modellen, maar twijfel tussen deze:

1. Renault Megane 1.3 TCe (2016-2019)
  • Modern design en fijn interieur
  • TCe motor relatief nieuw, lange termijn betrouwbaarheid?
2. Opel Astra 1.4T (2015-2019)
  • Ruim interieur, luxe Innovation pakket
  • Bewezen betrouwbaarheid
  • Goedkoper in onderhoud
Wie heeft ervaring met deze modellen? Ook benieuwd naar andere suggesties?

Alvast bedankt!

Is de Astra 1,0 T geen optie? Voldoende snel voor dagelijks gebruik, maar goedkoper in aanschaf, en verzekering, dan de 1,4 T. En die Is ook nog een wat zuiniger met de benzine.

Toyota Auris/Prius Hybrid een optie? Ik lees iets over betrouwbaarheid. Niet een item waarmee ik Opel en Renault mee zou associeren.

@Chef du PHEV Bedankt voor de suggestie van de 1.0T. Ik kies bewust voor de 1.4T omdat comfort belangrijk is voor mij. Met een 4-cilinder motor met meer vermogen geeft dit meer comfort en betere inhaalacties. Voor mijn gebruik (wintersport, vrienden meenemen) vind ik dit belangrijk. Ik ben bereid de extra kosten te betalen om een degelijke en betrouwbare auto te hebben. Het belangrijkste is dat ik niet over 3 maanden bij de garage sta met een rekening van 3000 euro.dat ik een auto koop en snel grote reparaties heb.

Waar jij iets mee associeert is nou niet bepaald relevant. Je geeft advies op basis van feiten en niet op onderbuikgevoelens.
De Astra en Megane staan gewoon bekend als betrouwbaar.
Is dit je onderbuik Frits? Plemp dan feiten over betrouwbaarheid neer, je hebt het zelf over feiten.

@Chef du PHEV Bedankt voor de suggestie van de 1.0T. Ik kies bewust voor de 1.4T omdat comfort belangrijk is voor mij. Met een 4-cilinder motor met meer vermogen geeft dit meer comfort en betere inhaalacties. Voor mijn gebruik (wintersport, vrienden meenemen) vind ik dit belangrijk. Ik ben bereid de extra kosten te betalen om een degelijke en betrouwbare auto te hebben. Het belangrijkste is dat ik niet over 3 maanden bij de garage sta met een rekening van 3000 euro.dat ik een auto koop en snel grote reparaties heb.
Zou de 1.0 zelf niet gelijk al afschrijven en als je voor een Astra gaat gewoon eens proberen met allebei een stuk te rijden. Mijn broer heeft de Astra K waar jij het nu over hebt als 1.0 en die is er prima over te spreken. Natuurlijk biedt de 1.4 net wat meer trekkracht. Maar de 1.0 is echt niet behelpen. En inderdaad op aantal andere zaken net wat voordeliger in het gebruik.

In mijn auto ligt de 1.3 TCe, is gewoon een hele fijne, zuinige en zeer betrouwbare motor. Een collega heeft meer dan 190.000 km gereden met deze motor, zonder problemen. De motor wordt al vele jaren gebruikt, wordt gebruikt door Mercedes, Nissan, Renault, Dacia en Mitsubishi, in veel modellen.
De Renault ( Clio) heb ik nu bijna 4,5 jaar, tot nu toe geen reparaties of storingen, en de onderhoudskosten zijn erg laag.

Met de 1.4 T heb ik geen ervaringen.

Beide auto's zijn goede opties, ga er anders gewoon eens in rijden.

Laatst bewerkt:
Recent waren dit ook voor ons dé kanshebbers als tweede auto. Beide motoren staan bekend als betrouwbaar dus daar geen zorgen om maken.

Ons budget was ietsjes lager en daarom gekozen voor de Astra, 1.0 maar wel luxe uitvoering met de AGR stoelen. Om eerlijk te zijn: ik vind de Megane nog steeds veel mooier maar de combi 1.3 in Bose uitvoering (de andere uitvoeringen vind ik karig) lag net buiten bereik voor een tweede auto. Had ik het budget wel dan was ik sowieso voor de Megane gegaan!

Andere sugesties zijn de suzuki s-cross 1.4 boosterjet en wellicht lukt een renault kadjar 1.3 tce ook nog, das een beetje een vergeten suv.maar de keuze is dan niet reuze rond jouw maximale budget, iets er boven zelfs.

Laatst bewerkt:
Heb nog een paar dagen een Scenic met de 1.3 TCe op de oprit staan. Er zijn weinig issues met dit blok. Zoals bij elke direct ingespoten benzinemotor wat gevoeliger voor interne vervuiling. Tegen te gaan door goede benzine te tanken. Daarnaast is het raadzaam het kunststof thermostaathuis met thermostaat preventief te vervangen voor de 100.000km of binnen 8 jaar.

Terug
Bovenaan