eerste auto advies nodig

Hey beste auto freaks!
ik heb hulp nodig.
ik wil een auto kopen, mijn eerste auto om precies te zijn.
maar ik loop een beetje vast en heb moeite iets te vinden wat bij mij past.
ik ben erg fan van JDM auto's en vooral sedan uitvoeringen (een platte/horizontale kofferbak)
het hoeft zeker niet snel te zijn maar zou het wel leuk vinden als het een auto is met een brom. (qua geluid)
ik heb geen idee waar ik een beetje naar zou moeten kijken en alle hulp is zeer welkom.
en we hebben het hier over een eertse auto, maar ik verwacht/hoop er toch wel een paar jaar mee te kunnen doen.

alle reacties en adviezen zijn welkom.

ik probeer mijn budget ondder de 5000 te houden, maar ben bereid om eroverheen te gaan voor de juiste auto.
na veel zoeken ben ik vooral op merken beland zoal toyota, nissan, Mitsubishi, subaru en mazda.
mijn favoriete daarin zijn de subaru impreza en de mitsubishi lancer evo IV. maar als we real zijn is dat een beetje buiten mijn prijs klasse. daarom dat ik hier kom voor hulp, ik kan niet echt iets vinden wat op dit soort lijkt maar in een lagere prijsklasse valt. (ik ben niet perse op zoek naar sport auto's, het gaat me om de look en feel)

het liefst max 5000, maar kan eroverheen. en ja, je hebt gelijk.
snel is zeker leuk, en zou ook zeker passen bij wat ik wil. maar aangezien we in nederland de topsnelheid van 100 hebben en ik in de stad woon waar het 50 of 30 is zal ik er niet veel aan hebben als ie snel is.
Je moet ook weleens invoegen of na een stoplicht een 80km weg op. Maar voor 5000 heb je niet heel veel keus, ik zou gewoon voor iets gaan wat een beetje degelijk is. Dus B segment iets, formaat Polo, Fiesta, Clio etc.

Je moet ook weleens invoegen of na een stoplicht een 80km weg op. Maar voor 5000 heb je niet heel veel keus, ik zou gewoon voor iets gaan wat een beetje degelijk is. Dus B segment iets, formaat Polo, Fiesta, Clio etc.
ja zoiets vreesde ik al, zelf zie ik ook bijvoorbeeld een honda prelude of integra. maar die zijn of 5000 met 250.000 op de teller of ze zijn al boven de 7000. mijn droom soort is gewoon eenmaal een jdm type auto. misschien dat ik geluk zal hebben als ik blijf zoeken, maar ze zijn nou eenmaal oud en gewild

Van jouw lijstje kom je vanzelf wel in heel oude auto's met dit budget.
Zou ook om te beginnen iets verstandiger kopen en dan eventueel later je droom verwezenlijken als er meer budget is.
Een sedan is tegenwoordig niet meer zo gewild dus als je dat graag wilt is er vast wel iets te vinden.
Een Skoda Octavia is er als hatchback die er uitziet als een sedan bijvoorbeeld.

Ik weet niet wat je eventueel vind van een Mazda 3? Is natuurlijk niet 100% een JDM, maar wel Japans.

Heb nu even gekeken naar een sedan met beetje wat meer pk's, dan kom je op zoiets uit bijvoorbeeld:

Zijn er ook als hatchback, maar die vind ik binnen je budget niet met minder dan 200.000km op de teller.

Deze bijvoorbeeld:

Weet ook niet of dit nog de jaren zijn dat Mazda's nog weleens wilden roesten (of niet)?

Als je het wat vind, kan je zelf altijd nog kijken wat er mogelijk is met iets meer budget.

Laatst bewerkt:
Wat een leuke zoekopdracht. In eerste instantie dacht ik aan een Subaru Impreza. Die zijn redelijk goed te vinden, redelijk betrouwbaar, heeft karakter en is een geweldige eerste auto. Qua brom zit je met een boxermotor ook goed!

Als het lukt is een Mazda 323 sedan (de vierkante generatie) een gave cult-auto waarmee je (liefhebbers)blikken trekt.

Als je auto wat brom mag hebben, blijf dan weg bij de B-segment gebakjes: die klinken belachelijk met een open uitlaat. Iets met minimaal een 1.8ltr motor en een sport(inleg)filter klinkt nu eenmaal mooier dan een 1.0 met 'fartbox' als uitlaat.

Voor € 5.000 met als vereiste iets leuks kan je moeilijk tippen aan een Mazda MX-5. Voor dit bedrag vind je niet de allermooiste en meest felbegeerde exemplaren, maar een leuke NB MX-5 met wat kilometers is wel te vinden. Een leukere auto kan ik voor het bedrag niet bedenken, MX-5-rijders zijn hartstikke leuk volk om onderdeel van te zijn en ze zijn betrouwbaar genoeg om te gebruiken.

Misschien dat je wel betrouwbaarder en praktischer kan vinden, maar dit is een stuk leuker. Verstandig zijn en grijze muizen rijden kan je ook doen als je oud bent;)

Terug
Bovenaan