Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita & Jaguar XKR Convertible

@Zadelsnuiver
Ook bijzonder inderdaad.... Anyway, gisteren was erg leuk inderdaad. Geweldig om de QV op het circuit te ervaren. Het koppel bij bocht uit accelereren is zo intens en heftig dat het elektronische diff alle zijlen moet bijzetten om de krachten fatsoenlijk naar beneden te krijgen. Gruwelijk gevoel.
Er waren heel veel competitieve tegenstanders. Zeer veel circuit geprepareerde voertuigen. Vond dat vreemd, gezien de enorme snelheidsverschillen. Maar leuk was het wel!

@Paulus
Ik reed ook sessie 2, maar heb jou niet gezien inderdaad. Ik had een klein beetje last van fading, maar minimaal. Wel begon bij mij de boel op een gegeven moment ook wat te trillen, maar de schijven zijn wel recht gebleven. Ik moest halverwege tevens afhaken wegens een losse intercoolerslang.

@Bofkont
Thanks! Dit was zeker gaaf. Tempo lag echt hoog voor vrijrijden. Pfoe! En wat is de QV snel in de rechte lijn. Echt absurd. Zelfs de circuitgeprepareerde 155's en ander spul, wat ook in de rechte lijn geen stumpers zijn, knal je voorbij alsof het niets is. Ongekend!

Vandaag wordt de intercooler opnieuw even vastgezet en tevens ook zwart gespoten.

Hier nog een plaatje geschoten door een andere Alfa member:

IMG_20170409_140844684_zpsvulvelhw.jpg

Wait what? Ga je je intercooler spuiten?

De circuitauto's knalden je echt aan alle kanten voorbij. Rechtuit liep ik op de meesten wel in, maar bij de eerste de beste bocht was ik gezien. Proberen aan te haken was geen succes.

Paulus0013 zei:
Wait what? Ga je je intercooler spuiten?

De circuitauto's knalden je echt aan alle kanten voorbij. Rechtuit liep ik op de meesten wel in, maar bij de eerste de beste bocht was ik gezien. Proberen aan te haken was geen succes.

Ja, ga hem zwart maken. Vind ik toch mooier staan. Dit grijs steekt erg af tegen al het rood en zwart van de auto. Puur optisch.

En inderdaad, auto's op slicks zijn echt zoveel sneller. Dat is niet bij te houden.

Camber/slicks/rolkooi/gewicht, zoveel zaken die meespelen dat circuit wagens gewoon echt veel sneller zijn dan gewone wagens voor op de weg.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Paulus0013 zei:
Verf werkt toch juist isolerend waardoor een intercooler een minder goede overdracht heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg

Hier wil ik toch even op inhaken met een tegenfilmpje :p

https://www.youtube.com/watch?v=z_mmmXTbLP0

Wordt het verhaal van MCM een beetje ontkracht.

Verder lijkt het me toch wel heel gaaf om een keer een circuit dag te doen. Kan me voorstellen dat je daarvan genoten hebt!

Maikelz zei:
Paulus0013 zei:
Verf werkt toch juist isolerend waardoor een intercooler een minder goede overdracht heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg

Hier wil ik toch even op inhaken met een tegenfilmpje :p

https://www.youtube.com/watch?v=z_mmmXTbLP0

Wordt het verhaal van MCM een beetje ontkracht.

Verder lijkt het me toch wel heel gaaf om een keer een circuit dag te doen. Kan me voorstellen dat je daarvan genoten hebt!

Ik twijfel inderdaad toch nog te veel. Laat het toch nog even zitten zo :D

Brent® zei:
En nu vraag ik me af: Wat ben je daar aan het doen? :p

De slang aan de uitgaande kant van de intercooler monteren. Door de bodemplaat eraf te halen krijg je net genoeg ruimte om er vanuit onderuit bij te komen zonder de gehele voorbumper te demonteren. Dat hadden we in de ochtend al wel een keer gedaan, maar had ik weinig zin meer in... :p

Zo, weer terug uit Italie van de bruiloftslocatie, Giully over de 100.000km en tijd voor een resumé:
Giully is zo ongeveer de ultieme auto, die conclusie kan ik ondertussen wel trekken. Ik kan weinig bedenken wat ik hem kan verwijten, op een trillende speakerkapje na. Wat een bak, wat een geweld, wat een wapen.

Praktisch: Er moest dit keer veel mee, gezien de bestemming de trouwlocatie voor volgende maand in Italië is. De kofferbak van de Giulietta is meer dan voldoende groot en ook achterin kan veel liggen en hangen. Achter de voorstoelen passen nog grote tassen en aan beide kanten zijn ophanghaakjes. De auto gaat ondanks het gewicht en mede door de Eibach veren niet doorhangen.

Comfort: Op de heenweg hebben we rustig de nacht door gereden. Lekker 120km/ph op de cruise control. De Giulietta is dan opvallend stil. De banden maken erg weinig geluid en af en toe klinkt er in de verte een sportief brommetje wanneer het gas wordt ingetrapt, maar nergens wordt het overheersend of storend. De eerste tank deden we met een 1 liter op 13,3 kilometer. Niet slecht!
De stoelen zitten heerlijk en de zitpositie achter het stuur is simpelweg optimaal. Stuur kan heel ver naar je toe en je zit heerlijk diep. Zijdelingse steun is oké, maar had net wat meer mogen en kunnen zijn. Het Bose geluidssysteem is geniaal, mede door de akoestische voorruit. Deze maakt de auto ook wat stiller en geeft minder hitte van de zon door. Deze voorruit is alleen geleverd op de versies met het Bose geluidssysteem, wegens de center speaker in het midden voor de voorruit.

Motor:
De motor is er 1 met 2 gezichten. Je hebt aan de ene kant de bijna smeuïgheid van een 6 cilinder (1700 toeren in de 6 de berg op zonder ook maar iets van moeite) en aan de andere kant de ongekende felheid boven de 4000 toeren. De 1750TBI heeft net als bijvoorbeeld de 488GTB een intern recirculatiesysteem voor de turbodruk. Wanneer je van het gas afgaat blijft de opgebouwde druk circuleren. Ga je op het gas is het direct beschikbaar voor de turbo. De gasresponse is daardoor bijna als die van een NA motor.
Wat betreft de power: tja, dit is simpelweg verbijsterend. Op de autobahn de absolute koning. Wat een geweld. De mate waarin je van 100 naar 230 accelereert is zo indrukwekkend, dat je iedere keer weer met je mond open rijdt. Iedere keer moest ik toch weer een "woooow" zeggen nadat ik van het gas ga. Voor mijn vriendin niet even prettig. Ga ik bij 180 van het gas zie ik haar echt met het hoofd naar voren vliegen. Als rijder merk je dit niet, maar als passagier niet altijd even prettig.

Onderstel:
Ook over het onderstel kan ik kort zijn: briljant. Het is hard, maar niet oncomfortabel. Het stuurgevoel lijkt bijna op dat van een achterwielaandrijver. Pas bij veel gevraagd vermogen voel je dat er aan de voorbanden wordt gesleurd. Maar je hebt dat heerlijk "buigpunt" net na de helft, wat onze MG F in het verleden ook had. Alsof de band na dat punt wat makkelijker buigt. Lastig uit te leggen.
Op de snelweg is het veercomfort dus adequaat en houdt de auto goed op de weg. Het is ook niet hard. In Italië op de landstraatjes is het echter een heel ander verhaal. De auto leunt nauwelijks, onderstuur is er niet bij en oneffenheden worden mooi opgepakt.

Is er dan niets slecht? Wel, het interieur ziet er fantastisch uit, de afwerking is in orde, maar het heeft af en toe ergens een kraakje op slechte wegen. Ik kan daar verder prima mee leven en het zal wellicht nog op te lossen zijn ook. Dit is wel een auto met een straf onderstel, dus dat je een keer een kraakje krijgt, is niet verwonderlijk.
De intercooler heeft het overigens fantastisch gedaan. Het houdt de auto op de autobahn echt heel netjes koel. Maximaal 20 graden meer dan de buitentemperatuur en dan is het echt wel gedaan. Elke keer, elke gasherneming is hetzelfde. Dat is fantastisch.

Al met al ongelooflijk enthousiast. Binnenkort even de achterremmen vervangen en dan kan ze er nog lang tegenaan. Hieronder een toegift:

62x3jito.jpg

Mooi dat de intercooler zich goed heeft gehouden, lijkt me geweldig om met zo'n apparaat naar Italië te sturen! Overigens herken ik je verhaal over de bijrijder. Mijn vriendin klaagt ook altijd over G-krachten als ik het gas flink intrap in de Eldorado.:T

Klinkt herkenbaar, als de vriendin er even niet helemaal op voorbereid is kan dat soms ook hele lieve blikken veroorzaken vanaf de bijrijdersstoel! :p

Hoe zijn de stoelen van de Giulietta? Want ik was gisteren aan het kijken bij een Giulietta diesel waarvan ik de stoelen opvallend hard vond. En voordat er mensen gaan denken dat het voor mij was, nope! Een vriend van me is op zoek naar een ruimere en vooral mooie diesel voor woon- werkverkeer. ;)

Wees blij dat je mag doorrijden van je vriendin, ik krijg gelijk boze gezichten als ik ook maar iets pittig wil doorhalen :T
Het is idd een geweldige wagen, puur geweld, enkel al die aandrijfkrachten op het stuur ben ik niet gewend, ik heb de laatste 10 jaar alleen nog maar zelf een RWD gehad.

@Nico
Wie weet! Deze gaat nog lang niet weg. Wat een onwijs heerlijk veelzijdig apparaat.

@Dirk
Die intercooler is op de snelweg toch wel een grote plus hoor. Op het circuit viel het mij ook al zo op. De motor blijft erg koel en elke gasherneming is hetzelfde. Vooral op de hoge snelheden merk je het verschil. Dan blijft die maar gaan, waar die eerst wat verzoop in zijn eigen hitte. Op de GPS zag ik 259km/ph genoteerd op de heenweg. We hebben 1 stukje even geknald, maar geen besef dat het zo hard is gegaan. Desondanks, 1 op 13,3. Wel moet ik toegeven dat de op de laatste tank, op de terugweg, het gemiddelde op 1 op 8,8 bleef hangen. Niet al te best dus, maar ook wel erg fel teruggereden na een lange rit door Zwitserland (2 uur wachten voor de Gotthard).
Wat betreft die krachten, accelereren is niet erg, maar dan vervolgens onverwachts van je gas is niet fijn. Dan krijg je toch wel veel verschillende krachten

@Brent
Haha, zeker herkenbaar inderdaad! De stoelen zijn stevig, maar niet te hard naar mijn mening. Ik stap uiteindelijk erg prettig uit na een lange rit. Maar, ik kan mij voorstellen dat ze de eerste keer wat hard overkomen. Ik vind vooral dat de zijdelingse steun beter kan. Wellicht laat ik de wangen nog eens wat extra vullen. Laat jouw vriend wel voor de 2.0JTDm gaan met 170/175PK. Dat is een heerlijk apparaat en krijg je ook gelijk de Brembo remmen, sportonderstel, etc.

@Bofkont
Mijn vriendin kan het inderdaad prima aan. Die vindt het vaak ook leuk. Gisteren nog met een Macan gestoeid. "Oeh, we zijn lekker veel sneller", was haar reactie toen we op de A31 ver boven de 200 er voorbij reden. Ze vindt dat oprecht mooi, zolang het maar veilig blijft. Dus, op tijd van het gas, geen gebumperkleef, goed opletten, etc. Dat probeer ik dan ook altijd. Vaak geeft ze aan dat ik fijn heb gereden, dus het zal wel goed gaan :)
Het jammere is dat toen wij hebben gereden de auto waarschijnlijk niet zijn volle vermogen heeft gehad (door de intercoolerslangen) en de voorremmen toen ook niet goed waren. Eigenlijk zou er nog eens een keer een herkansing moeten zijn. De aandrijfkrachten in het stuur bij flink accelereren zijn inderdaad even wennen. Toch vind ik hem niet overdadig zoeken. Zal wellicht door het sper komen.

@Boppie
Grazie! Noi ci sposiamo a Casale Monferrato:) Locatie is net buiten de stad ten zuiden in de heuvels.

Mooi(y).

Veel geluk gewenst en veel plezier daar. Maar dat moet wel goed komen gok ik.

Bij het zien van de foto`s krijg ik wel weer zin in de zomervakantie...

Boppie zei:
Mooi(y).

Veel geluk gewenst en veel plezier daar. Maar dat moet wel goed komen gok ik.

Bij het zien van de foto`s krijg ik wel weer zin in de zomervakantie...

Thanks! Dat gaat zeker goed komen, de locatie is simpelweg een sprookje. Zo zat ik er eergisteravond nog bij (26 graden):

dttsr648.jpg

9lf6gakg.jpg

drbtkmr5.jpg

pyimhbc8.jpg

Italië lijkt me echt geweldig!! helaas nog nooit geweest, volgend jaar ga ik echt proberen om daar een weekje te toeren.
Nou dan moeten we nog maar eens een poetsdagje inplannen Thomas, helaas hadden we de laatste keer net wat te weinig tijd.

@Boppie
Zeker. Maar de Monferrato streek is toch wel mijn favoriet. Er zijn wellicht nog mooiere stukken (Riviera di Levante), maar de wijze waarop landschap, historie, eten en drinken en voornamelijk ongekende vriendelijkheid en behulpzaamheid van mensen hier samenkomen is echt uniek. Je moet gewoon eens wat dagen door deze regio trekken!

@Bofkont
Italië is super. Even wennen in het begin qua verkeer (tussen Lugano en Milaan op de heenweg ongeveer 5 keer gestorven (mensen die met 10km/ph invoegen op de snelweg)), maar je krijgt er zoveel voor terug. Qua landschap verschrikkelijk mooi, qua eten en drinken onverslaanbaar, qua historie enorm boeiend en qua mensen geweldig.
Als het ooit kan koop ik er een huis.

Onderstel:
Ook over het onderstel kan ik kort zijn: briljant. Het is hard, maar niet oncomfortabel. Het stuurgevoel lijkt bijna op dat van een achterwielaandrijver.

Dus een 1-serie zou een waardige opvolger zijn!

P. Klieder zei:
Onderstel:
Ook over het onderstel kan ik kort zijn: briljant. Het is hard, maar niet oncomfortabel. Het stuurgevoel lijkt bijna op dat van een achterwielaandrijver.

Dus een 1-serie zou een waardige opvolger zijn!

Ik vind de 1 serie qua concept een hele leuke en goede auto. Heb er meermaals in mogen rijden. Ik vind het alleen gewoon geen mooie auto :(
De nieuwe 1 serie wordt waarschijnlijk een voorwielaandrijver, terwijl de nieuwe Giulietta waarschijnlijk een achterwielaandrijver wordt. Dus tja. Maar goed, over een opvolger wordt voorlopig nog even niet nagedacht.

Een 135i zou wel een auto zijn Thomas voor je, standaard al 320pk en 450nm, zoiets is vrij simpel op de 400pk en 600nm te krijgen :T
Persoonlijk waardes die compleet overbodig zijn, maar stiekem wel heel erg leuk.
Uiterlijk ben ik met je eens, absoluut geen mooie wagen de nieuwe 1 serie, de aller eerste vind ik nog wel te pruimen.
Geniet nog maar even als onvervalste petrolhead, nu en 10 jaar gaat het heel erg hard veranderen het autobeeld vrees ik.

Zou leuk zijn een huis in Italië, zoek ik je daar op :D(y)

1M is ook een legendarische, daarna is het hard minder geworden helaas.
Ook een waardevolle investering tegenwoordig de 1M, kennis van mij heeft hem onlangs ingeruild op een nieuwe M2.
Heeft niets afgeschreven in die jaren dat hij hem heeft gehad.

Die 1M is nog de mooiste van de groep, alhoewel ik ook dat altijd een wat gedrongen model vind. Nee, een 1-serie zal het niet gaan worden. Geen idee eigenlijk wat hierna... Wat ik in mijn post ook zeg: dit is voor mij de ultieme auto. Doet alles wat ik wens en meer. :)

Trouwen in Italië, netjes hoor (y) en gefeliciteerd uiteraard!

Italië is ook echt gigantisch mooi, ben er paar keer geweest en alle plekken waar we waren was het gewoon oeh en ahh's van hoe mooi het was.

Die 1M is nog de mooiste van de groep, alhoewel ik ook dat altijd een wat gedrongen model vind. Nee, een 1-serie zal het niet gaan worden. Geen idee eigenlijk wat hierna... Wat ik in mijn post ook zeg: dit is voor mij de ultieme auto. Doet alles wat ik wens en meer. :)

Ik vind dat stiekem wel wat hebben. Ergens doet het me aan mezelf denken.....al mis ik nog de spieren. :p

@Boppie
Zeker. Maar de Monferrato streek is toch wel mijn favoriet. Er zijn wellicht nog mooiere stukken (Riviera di Levante), maar de wijze waarop landschap, historie, eten en drinken en voornamelijk ongekende vriendelijkheid en behulpzaamheid van mensen hier samenkomen is echt uniek. Je moet gewoon eens wat dagen door deze regio trekken!

Hij gaat op het lijstje, kijken wat het weer doet. Ligt wel mooi op de route naar de noordwest kust.

Bofkont....maak er twee weken van en ga met de Z4 toeren op Corsica.....je komt er bijna geen snelweg tegen. Ook een eiland waar ik graag eens naar terug wil.

Mooi dat de Giully zo bevalt!

@Bofkont
Italië is super. Even wennen in het begin qua verkeer (tussen Lugano en Milaan op de heenweg ongeveer 5 keer gestorven (mensen die met 10km/ph invoegen op de snelweg)),
Wij zijn vorig jaar met de Punto naar Italie en Frankrijk geweest. Overnacht in Andermatt, Lucca, Sestri Levante, Sanremo, Cannes en Dijon. Heerlijk inderdaad maar je moet je qua rijden wel aanpassen ja. Op de snelweg van Milaan naar Parma bijna een klapper gemaakt toen bij 140km/u een Ferrari en een Maserati voorbij kwamen en de vrachtwagenchauffeur rechts voor mij daardoor wellicht afgeleid raakte en naar links stuurde. Sja, daar reed ik dan: een paar meter linksachter een oplegger, met enkele centimeters links van mij een Ferrari en Maserati die langs komen blazen. Pff...

1:13,3 is echt een prestatie met die Giulietta zeg! En wat een prachtige auto blijft het toch. Heerlijk!
Wanneer gaan jullie trouwen? Wij gaan dit jaar trouwen, maar gewoon hier om de hoek :D

@Bofkont
Bij mij is het nu echt even helemaal rustig. Dikke prima dus. Zit ook veel geld in deze auto, dus rij er graag nog even mee door.

@Omniradius
Dank je wel! Maar, Italie heeft ook zijn minder mooie stukken hoor. De Po vlakte is nou niet echt denderend. Aan de andere kant, dat is het dan ook zo ongeveer. Maar vooral de mensen maakt het voor mij een fantastisch land.

@Nico
Bedoel het meer in de lengte dan in de breedte :p
Vind de 1-serie coupe gewoonweg te kort. Zeer korte achterkant. De 3 coupe is dan mijn inziens veel mooier in balans qua ontwerp.

@Boppie
Zeker doen. Dat is ook de manier waarop ik de eerste keer ermee in contact kwam!

@Bossinkje
Ook een reële kanshebber. ;)

@Barri
Zeker! En inderdaad het verkeer is in het begin even wennen. Daarna, als je eenmaal in de flow meegaat is het heerlijk. 140 op landwegen maakt daar niets uit. Zo rijdt iedereen.
Sestri Levante is 1 van onze lievelingsplekken. Schitterende plaatst met heerlijke stranden. Voor trouwdatum, zie PM

Een 1M :LOL: Als ik oooooit....... een blauwe M2 mag ook, maar een zwarte of oranje 1M...... man man man.

Wat een toffe trouwlocatie Thomas in één van de lekkerste vakantielanden, dit jaar ga ik weer naar Portugal maar Italië voelt als een soort thuiskomen. Moet zeggen dat Portugal dat ook heeft hoor, maar Italië nog net dat beetje meer. Vooral aan het Gardameer aan de kant van Brescia kom ik graag! :T

Ja wat kan ik er nog over zeggen, dat ik vrij hotel de botel ben op jouw Alfa is geen geheim meer natuurlijk. Het 100.000 km verslag bovenaan deze pagina is echt geschreven vol passie, en dat is nu net wat Alfa Romeo zo'n fantastisch merk maakt. Grote kans dat mijn volgende auto een 159 TBI gaat worden, mede dankzij jouw bevindingen en ervaringen met deze geweldige motor.

Trouwlocatie ziet er ook fantastisch uit. Heb je zelf/jouw bruid ook roots in Italië? Of ben je gewoon zo verliefd op het land dat je het daar wilt doen?

@Nico
Bedoel het meer in de lengte dan in de breedte spinning :psmiley sticking its tongue out
Vind de 1-serie coupe gewoonweg te kort. Zeer korte achterkant. De 3 coupe is dan mijn inziens veel mooier in balans qua ontwerp.

Ik ook. ;) 1.68 en 52 kg....veel breedte is er niet. :D

@Brent!
Portugal lijkt mij ook schitterend. Nog nooit de tijd gehad om het land eens goed te ontdekken.

@Zadelsnuiver
Je merkt die passie voor Alfa in Italie ook zo heerlijk. Mensen waarderen je auto. Op de parkeerplaats komen ze op je af, ondanks dat ze zien dat je Nederlands bent en proberen in hun beste Engels te vragen wat je er allemaal aan hebt gedaan. De auto rijdt ook met karakter. Het is, mede door mijn aanpassingen, nu allemaal vrij bruut. Het enige wat ik mis is een echt mooie sound, zoals de Abarth en mijn vorige Giulietta dat wel hadden. Echter, de 1.750TBI gaat niet mooier klinken bij het verwijderen van een demper, zoals de 1.4
Een 159TBI vind ik echt een geweldige auto. Met een simpele software-ingreep ongeveer 255pk. Blijft nog altijd de mooiste station van de afgelopen jaren.

Ik heb overigens geen roots. Ik ben er enkel in mijn leven nogal vaak geweest ondertussen. :) Dan ga je vanzelf de samenleving daar, de passie van de mensen het heerlijke eten en drinken waarderen.

@Nico
Aan de havermout en eiwitshakes jij... :p

Ach Thomas wat is nu geld, belangrijkste daarvan is dat het beschikbaar moet zijn :T
Liever spijt van een verkeerde autokeuze dan spijt hem niet gekocht te hebben.

Terug
Bovenaan