Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita & Jaguar XKR Convertible

Volgende x beter toch(y)
Maar idd wat je zegt over inlaattemp.klopt helemaal,kan echt een enorm verschil maken de ene of andere dag of een iets grotere ic of juist niet.
Al is de ic maar iets groter als standaard helpt dat echt enorm om je temp.omlaag te brengen.
Er is bij mij een iets grotere gemonteerd en dat scheelde al +/- 20 graden inlaattemp.
50 graden inlaattemp.is op zich nog niet extreem,heb vroeger wel verhalen gelezen over flink opgefokte turbo opels waarbij de temp.zo naar de 80/90 graden ging,,.en in noodloop..
Kan het bij mij vooral in file rijden merken op een warme dag,voor je gevoel scheelt het al 50pk.

@barri
Dank! Het totaal klopt nu wel aardig inderdaad.

@Lex
Inderdaad, het verschilt echt enorm. Doordat te turbodruk in het middengebied nu hoger is, is die bovenin dus ook warmer. De intercooler die erop komt heeft 80% meer koelcapaciteit. Ik weet niet of ik weer op de bank ga, maar volgens Tunex moest het vermogen met een goed koelende intercooler richting de 310/320pk gaan. Ik weet niet of het zoveel zal zijn, maar ik ben wel benieuwd wat 25/30graden verschil uitmaakt.

Even kopiëren van de vorige pagina :

Zo, ik ben weer terug van Tunex waar de auto wederom de bank is op geweest. En tja, wat kunnen we erover zeggen... Ben ik teleurgesteld? Muah, enigszins. Ik had er wellicht net wat meer van verwacht. Aan de andere kant, het was een aardig warmere dag vandaag dan de vorige keer, plus dat we de inlaattemperatuur gewoon niet goed naar beneden kregen. Dat had volgens Tunex vooral effect voor boven de 5000 toeren.

Wat zijn de resultaten dan? Nou, zie hieronder. Ten opzichte van vorige keer een winst van +17PK en een koppeltoename van 13NM. Echter, de grafiek is behoorlijk anders. Ik hou nu gewoon +400NM vast tot ongeveer 5000 toeren. Volgens de mensen van Tunex zou ik buiten op de weg ook echt de 300PK wel halen. Een grotere intercooler is besteld en volgens hun gaat hij daarmee ook die 300PK makkelijk halen. Bij 5000 toeren hadden we namelijk een inaattemperatuur van 51 graden wat gewoon tientallen(!!) PK's kost. Daarna is het motorisch helemaal klaar. De auto rijdt grandioos, belachelijk snel en heerlijk soepel. Dat kan ook niet anders met zo'n koppelkromme.

Resultaat vandaag (3 inch downpipe, BMC air inlet, software)
rahhqm8z.jpg

Resultaat paar maanden terug (10 graden kouder!) (BMC air inlet & Software)
3328krq.jpg

En nog paar foto's: (de witte Giulietta multiair deed 200PK, maar zit nog potentie tot meer)
jfpvq4vu.jpg

nukg9fmt.jpg

jl6rxjbd.jpg

Die koppelcurve :cool: Wat een genot! Ben benieuwd naar de grotere intercooler resultaten! Al lijkt het zeker voor een turbo motor echt een hele mooie vermogensopbouw!

Bak vermogen man!! grotere intercooler is echt niet nodig, ook omdat je eigenlijk al dik tevreden bent.
Maar ach als je dan toch al bezig bent, mooie gelegenheid voor een grotere turbo gelijk :T

Moeilijk voor te stellen hoe onmeuig hard dit wel niet moet gaan, ongelooflijk gewoon! Past de intercooler gewoon op de standaard locatie of zit er toch wat meer werk aan?

Helemaal vergeten, maar idd wat staat hij er mooi en strak bij, zeer benieuwd 25 maart, ga ik hem eindelijk eens in het echt zien :D

@Damian
Ja die koppelcurve is echt geweldig. Zoals het eruit ziet, zo rijdt het ook. Gewoon door je hele toerenbereik een enorm constant gesleur. Dat maakt hem ook zo bloedsnel in de praktijk. Ding blijft maar gaan.

@Barri
Thanks! Het vermogen is inderdaad ook meer dan prima. Vrij weinig wat dit bijhoudt.

@Bofkont
De intercooler is vooral nodig om voor de zomer de boel een beetje te blijven koelen zodat de turbo ook lang mee gaat. Niet zo gericht op prestaties, maar wel op betrouwbaarheid. Niet dat de boel nu kapot zou lopen, maar wil toch een beetje extra zekerheid.

@uwbuurman
Dank! Ik ben er ook echt helemaal gek op!

@Zadelsnuiver
Ja, dit gaat hard :) Vooral doordat die bij 2000 toeren eraan begint te sleuren en dat sleuren stopt pas bij 6000 toeren. Dat hele toerengebied sleurt die continu even hard. Geen pieken of dalen. Bij 5000 toeren lopen de nm's zo ongelooflijk mooi over in de pk's. Heerlijk!
De intercooler is plug en play en komt op de originele plaats.

@Bofkont
Ja, maar op detailniveau heeft die absoluut wat aandacht nodig. Ook weer paar kleine deukjes erbij ter grote van een 2 cent stuk. Toch vreemd hoe ik daar telkens weer aan kom.

Echt fantastisch. Als je geen Alfa-liefhebber bent, dan word je het wel bij het zien van de foto's. Technische gedeelte is ook absoluut indrukwekkend. Maar ik kan me ook voorstellen dat uiteindelijk dik 300 pk ook went. Rijplezier zit natuurlijk niet in zoveel mogelijk pk's al is het ook leuk om hem zo te kunnen optimaliseren. Optisch lijkt hij me redelijk af zo.

@Kristian
Dank. Ik vind de Giulietta qua ontwerp ook ongelooflijk uitgesproken Alfa/Italiaans. Ik kan iedere keer weer genieten van het ontwerp. Er is zoveel te ontdekken, zonder dat het over the top wordt. En ja, pk's wennen snel. Echter, de mate waarin je nu in je stoel wordt gedrukt, ook als passagier als je meerijdt, is dermate indrukwekkend, dat je wel blijft beseffen dat dit best bijzonder is.

@Nico
Thanks! Ik zie ten opzichte van vorige keer wat goede en minder goede dingen. Ik presteer veel langer boven de 400nm, maar slechts 100 toeren langer boven de 350nm. Ook valt hij nu na 5500 toeren wel wat tegen. Het zal wel met de EGT en IAT te maken hebben, maar dan nog. Wel ga ik veel eerder door de 250pk en neemt die dan zelfs nog even een extra stijging mee, waar die eerst dan begon af te vlakken. Daardoor is de auto dus ook veel sneller geworden.

Helaas ben jij nogal genoodzaakt de auto overal te parkeren ivm werk, veel mensen boeit het niets en smijt de deur er tegenaan :eek:
Intercooler is idd een goede zaak hook, heb je een goed punt met de zomer op komst.

Je hebt het voor elkaar gekregen, samen met dit lekkere weer, me weer te laten zoeken naar Giulietta's 1.4MA met panoramadak :D

Oef, wat een prachtige wagen heb je! Ik lees al een tijdje mee en dacht zal eens reageren. De kleur past gewoon bij de Guilietta!
Ik heb vorig jaar een tijdje in een QV mogen rondrijden vanuit het werk, alleen dit was een automaat. Een handbak is natuurlijk veel leuker:LOL:

Heerlijke curve, al snap ik je lichte teleurstelling ook wel. Misschien alleen al daarvoor even een nieuw grafiekje laten maken zodra je nieuwe intercooler er op zit. ;)

@Bofkont
Dat klopt. Ik probeer al altijd heel defensief te parkeren. Maar nu ook 1 op de motorkap. Geen idee hoe dat kan.

@Barri
You can't go wrong! :p

@BraboPower
Dank je wel! Leuk dat je ook een QV hebt mogen rijden. Wat waren jouw bevindingen? En inderdaad, de TCT is een prettige bak, maar de handbak geeft toch net dat beetje extra.

@Auto-fan
Dank en inderdaad, voor een turboauto is dit wel een zeer ideaal grafiek, ongeacht de waarden. En die zijn natuurlijk niet verkeerd, laten we wel wezen. Het gaat hier toch maar om een 1.7 liter!
Maar wie weet ga ik nog een keer, tijd zal het leren.

Geen dank! Een QV rijden was heel anders dan ik gewend was (paar keer diesels of een minder sportieve benzine motor gereden). De automaat vond ik niet echt een straf, maar een handbak geeft mij voorkeur bij een sportieve auto. Ik moest elke dag naar Haarlem dus het was natuurlijk geen straf om van Brabant naar Haarlem te reizen :). Het is best grappig dat mensen niet verwachten dat je in een snelle Giulietta rijdt.
Ik zal thuis kijken voor een foto! Het was wel een veilige kleur hoor, deze rode kleur vind ik persoonlijk fantastisch op een Giulietta.

BraboPower zei:
Geen dank! Een QV rijden was heel anders dan ik gewend was (paar keer diesels of een minder sportieve benzine motor gereden). De automaat vond ik niet echt een straf, maar een handbak geeft mij voorkeur bij een sportieve auto. Ik moest elke dag naar Haarlem dus het was natuurlijk geen straf om van Brabant naar Haarlem te reizen :). Het is best grappig dat mensen niet verwachten dat je in een snelle Giulietta rijdt.
Ik zal thuis kijken voor een foto! Het was wel een veilige kleur hoor, deze rode kleur vind ik persoonlijk fantastisch op een Giulietta.

Leuk om te horen. Wat deed je qua verbruik? Inderdaad is de Giulietta redelijk ingetogen. Een wolf in schaapskleren, maar wel zeer elegante schaapskleren.

Ik heb trouwens net definitief de intercooler besteld. Deze wordt handgemaakt door JTD Performance. Het wordt het eerste intercooler systeem wat zijn aanbieden voor de Giulietta. De maten zijn opgemeten en de productie begint nu. Eind deze week is de eerste klaar die ik dan in ontvangst mag gaan nemen. Ik verwacht dit samen met de remmen te monteren. Nu alleen even zien wanneer.

Dank Rene! De intercooler gaat er zondag op. De remmen zijn vrij schaars, waardoor ze helaas nog niet verzonden zijn. Morgen geeft de Duitse leverancier aan als dag van verzending.
Die remmen komen er dan hopelijk ergens volgende week op. Helaas niet aankomende zondag al wat ik gehoopt had, want remmen is gewoon geen prettige handeling op dit moment. Ze zijn zo krom dat zelf tijdens het rijden je ze af en toe tegen de remklauw voelt botsen na te hebben geremd. Anyway, zondag eerst de intercooler (y):D

Jeetjemina! Das wel erg en een iets "normalere" set Brembo HC in 330mm? Of Brembo MAX? Als je graag gaatjes erin wilt. ;) Wat ik overigens wel snap.

Nico GTR zei:
Jeetjemina! Das wel erg en een iets "normalere" set Brembo HC in 330mm? Of Brembo MAX? Als je graag gaatjes erin wilt. ;) Wat ik overigens wel snap.

Schijven zijn al besteld, dus wat dat betreft geen weg meer terug. Ga nu niet meer annuleren en inderdaad, wil graag geperforeerde schijven. (y)

Mooie schijven! Ik weet niet wat het is maar ik vind geperforeerde schijven gewoon echt serieus vet staan altijd, zeker icm een hele dikke rode remklauw.

Nico GTR zei:
Ik dacht grote kans dat HC wel in voorraad zijn vandaar. ;) Over 15.000 km kunnen de Xtra Line eronder.

Klopt. Maar ik wou toch de Xtra line, dus dan nog maar paar ritten met gehobbel... :p

Zadelsnuiver zei:
Mooie schijven! Ik weet niet wat het is maar ik vind geperforeerde schijven gewoon echt serieus vet staan altijd, zeker icm een hele dikke rode remklauw.

Ik heb nu Zimmermann geperforeerde schijven. Maar goed, dat is dan toch een beetje net niet genoeg. Niet dat ik absurd rem, maar als ik bij 250 met ongeveer 60% op de rem ga, beginnen ze bij 180 al te galmen. Ze vinden dat gewoon niet heel erg leuk. Blokken zijn van TRW, dus daar ligt het niet aan. Nu dus maar gewoon fatsoenlijk Italiaans spul eronder.

Vakwerk, dat zie je gelijk!

Vroeger bij een maatje z'n 5je GTT een "double capacity" intercooler ingebouwd van GT-Tuning. Dat zag er ook nog extra stoer uit want er moest een gat in de voorbumper komen voor voldoende koudelucht toevoer. Verschrikkelijk chromen randje eromheen maar toen (ruim 17 jaar geleden) was dat helemaal gaaf natuurlijk.

renault_5_gt_turbo_S2726119_3.jpg

Haha geweldig zeg Zadelsnuiver! Wat een creatieve oplossing!
En inderdaad, de Intercooler is fantastisch afgewerkt. Motorisch wordt de Giulietta wel verwend. Alleen maar kwaliteitsspul van de beste merken.

Wat een mooie updates weer!

Paar posts terug las ik hier ergens dat je de auto dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer, vind je het niet ontzettend zonde om zoveel saaie kilometers op de auto te zetten?

Mijn auto (rx-8) gebruik ik veelal alleen voor plezier tripjes waardoor het die 1 a 2x in de week dat ik de auto gebruik extreem aan het genieten ben:)

@schumi
Klopt, maar ik weet dat als ik een zakelijk meer verantwoorde auto erbij zou nemen ik toch met de QV op stap zou gaan. Ik vind het ding gewoon te leuk! En, rij ik morgen tegen een boom, heb ik toch zo veel mogelijk leuke kilometers gereden. Elke km is namelijk een plezier in dit ding.

@bofkont
Ja, dit is wel echt heel erg mooi!

@Carfanatic
Haha tja... Zouden ze daar dan een vermogensmeting doen? Vraag me af hoe dat opgeven van een nieuw vermogen gaat.

Het gaat dus juist wel om het vermogen.
https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Aanpassen-motorvermogen-brommer,-motor,-trike-of-quad.aspx?path=Portal/IGK/Motor

Weer even bijgelezen. Nou ja, even...o_O . Mán mán mán zou Rob de Geus zeggen. Ik zeg het niet maar wát een verschrikkelijk mooie Alfa.(y) Punt.

Bofkont zei:
https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Aanpassen-motorvermogen-brommer,-motor,-trike-of-quad.aspx?path=Portal/IGK/Motor

Ik had geen idee dat de Giulietta een quad is....
RDW zei:
Als u het motorvermogen wijzigt van een brommer, motor, trike of quad met een Nederlands kenteken, dan moet u het RDW-kentekenregister en het kentekenbewijs ook laten aanpassen.

Naar mijn weten moet je bij een auto enkel de gegevens laten wijzigen wanneer het aantal cilinders, de cilinderinhoud of de soort brandstof wijzigt en dit blijkt ook uit een stukje wettekst wat ik hierover gevonden heb.

De wet zei:
n. de motorcode of het motortype van motorvoertuigen;
o. het aantal cilinders van motorvoertuigen, met uitzondering van bromfietsen;
p. de cilinderinhoud van motorvoertuigen;
q. de brandstofsoort van motorvoertuigen;
r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Bron: KLIK

Zo, de intercooler is geplaatst. Echter, 1 van de bijgeleverde siliconenbuizen was niet in het juiste formaat. Die wordt opnieuw toegestuurd en dan kan alles weer open. Flink wat werk overigens. Dat gebeurt woensdag wanneer ook de nieuwe remmen worden geleverd. Ik kan nu ook geen vol gas geven gezien ik niet zeker weet dat de slang op zijn plek blijft momenteel. Dus even tot woensdag rustig rond tuffen.
Ik denk er ook over na om de intercooler zwart te spuiten, want hij is nu wel "nogal" aanwezig. :rolleyes::)

9jg6pyiu.jpg

Gewoon Dirk zei:
Bofkont zei:

Ik had geen idee dat de Giulietta een quad is....
RDW zei:
Als u het motorvermogen wijzigt van een brommer, motor, trike of quad met een Nederlands kenteken, dan moet u het RDW-kentekenregister en het kentekenbewijs ook laten aanpassen.

Naar mijn weten moet je bij een auto enkel de gegevens laten wijzigen wanneer het aantal cilinders, de cilinderinhoud of de soort brandstof wijzigt en dit blijkt ook uit een stukje wettekst wat ik hierover gevonden heb.

De wet zei:
r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Bron: KLIK
Zou een auto niet onder "overige motorvoertuigen" vallen?

Gewoon Dirk zei:
De wet zei:

Hier citeer je het eigenlijk zelf al toch? Meer dan 20% afwijking bij overige motorvoertuigen (o.a. auto's) betekent officieel opnieuw laten keuren. Desondanks heb ik nog niemand gehoord die er daadwerkelijk problemen mee heeft gehad.

@geenvrijeusername:
Damn, ik vind het wel heel dik staan, zo'n intercooler zo achter de bumper. Niet heel subtiel, maar nu weet iedereen die iets van auto's weet dat dit geen standaard auto meer is.

Zo blijkt maar eens, ik lees ook wel eens ergens overheen... Inderdaad, zal het dan ook voor auto's gelden bij een fikse vermogenstoename. Kust overigens iets van €55, die herkeuring.

OT: Staat behoorlijk vet die intercooler, voor het "wolf in schaapskleren" effect kan je hem inderdaad beter zwart spuiten.

@Frederiksen
Dank! Ik ben dezelfde mening toegedaan :)

@MaikelZ
Maar dat pretendeert wel dat het een snelle auto is en dat maakt het soms zo leuk. Mensen die denken, hé, zit die Giulietta nou nog steeds achter mij? Met de intercooler nu zien mensen toch iets meer dat het een serieus apparaat is.

@Gewoon Dirk
Ik twijfel nog een beetje. Gek genoeg isoleert zwarte verf een intercooler heel goed, waardoor die bij stilstaan (zonder rijwind) veel beter koelt dan een ongespoten exemplaar. Met rijwind is het verschil miniem. Grappig bij-effect van zwart spuiten. Ik denk er nog even over na...

@Nico
Dat klopt, maar toch is het geen uitbundige auto. Maar goed, ik denk er nog even over na... :)

Haha Dirk mijn stomme fout, heb nog even beter gekeken, bij een vermogens toename van 20% zou er in principe een keuring moeten plaatsvinden.
de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Ah zie net dat Maikelz dit ook al heeft gevonden(y)

Zo hey dat staat idd dik die intercooler, de kenner weet gelijk dat het nu om een serieus snelle machine gaat.
Trouwens bekende locatie die foto :T

Tof hoor die intercooler! Ik vraag me zo langzamerhand wel af wat je nog meer kan/zal doen om de wagen nóg sneller te maken :)
Is het limiet al bereikt inmiddels? :p

Terug
Bovenaan