Jeetje, jongens wat een reacties! Waar moet ik beginnen, de reacties of over de auto en mijn keuze? Laat ik allereerst zeggen dat ik ieders reactie evenzeer waardeer. Over smaak valt niet te twisten en negatieve reacties doen mij niet anders over deze auto denken. Ik verneem ze ook graag trouwens. Mocht je het niets vinden, dan moet dat ook gewoon gezegd kunnen worden. Wel onderbouwd natuurlijk.
Laat ik dan maar wat zeggen over mijn keuze voor, ondertussen, de derde Giulietta. Ik heb toen ik mijn vorige QV kocht aangegeven (volgens mij staat dat ook wel ergens in dit topic) dat de volgende auto een Giulietta QV TCT zou zijn. Echter, de TCT modellen zijn gewoon verschrikkelijk waardevast en dus een flinke investering. Daarom eerst een normale QV gekocht om in ieder geval een handgeschakelde te hebben gehad en de prijzen te kunnen laten drukken. Omdat mijn vorige QV zo ultiem was, moest er iets bijzonders komen. Er was slechts 1 model wat mijn vorige kon overtreffen: een Launch Edition. Die is slechts in twee kleuren geleverd: Grigio Magnesio (mijn kleur) of Rosso Competizione. Omdat ik al Rosso Competizione heb gehad wou ik nu graag de mat grijze versie. Ik vind hem persoonlijk echt schitterend. De reden van verkoop van mijn vorige auto staat op de vorige pagina: dat was een beetje onverwacht en veel te snel. Maar: verkocht is verkocht. Daarom snel overgeschakeld naar deze auto die bij een Alfa dealer in Oostenrijk stond. Achteraf heb ik geen spijt van de verkoop, om de volgende redenen:
1. De auto was niet altijd even betrouwbaar (oorzaken daargelaten)
2. De plastidip die op de raamlijsten zat, begon los te laten (verschrikkelijk voor mij als perfectionist)
3. De gefacelifde Launch Edition in elk detail een veel betere auto (daar later meer over)
4. Verkoopprijs
5. Wellicht toekomstig gedoe met de remmen, al leek dat wel opgelost.
Goed, nu dus over naar de Alfa Romeo Giulietta QV Launch Edition nr.119. Waarom is dit een betere auto dan de eerste generatie? Ik zou bijna zeggen: om welke reden niet. Jeetje, wellicht lijkt de stap van buitenaf klein, hij is echt immens. Ik heb het gevoel een compleet andere auto te rijden en het zet mijn vorige auto wel een beetje in de schaduw. Niet dat die slecht was, maar deze auto is gewoon heel veel beter:
1. De stoelen. In plaats van vrij hard en weinig zijdelingse steun (vorige), zacht en houd je prima op de plek
2. Geen rammels of kraakjes uit het onderstel (vorige wel)
3. Geen rammels of kraakjes in het interieur (vorige wel)
4. Veel beter geïsoleerd waardoor geluidsniveau laag blijft
5. Veel betere motor, met hoogtoerig karakter. Gaat maar door tot de begrenzer bij 6500 toeren. Vorige was, zelfs met tuning, bij 6000 toeren klaar
6. Veel mooier geluid door verbinding luchtinlaat, cabine. Gaat een slang van de motor naar de cabine.
7. TCT bak is echt heerlijk. Reageert onmiddellijk, geeft in de dynamic stand heerlijke klappen. Heerlijk!
8. Launch Control: WOW! Haha, dat is echt belachelijk geniaal. Met de eerste keer gewoon de slappe lach. 2 standen ook nog: 3000 toeren of 4000 toeren. Rem loslaten betekent nog 0,2 seconden rust waarna die vol de remmen zelf los laat je werkelijk als een malle gekatapulteerd wordt. Echt heel gaaf.
9. DAB Radio. Geeft veel beter audio geluid
10. Gehele navigatie-unit. Adressen kunnen ingesproken worden, kaart is helder en reageert snel, makkelijke telefoon, etc. Alles veel handiger
11. Had ik het al over die stoelen gehad?
12. Demping. De auto is niet harder of zachter dan de vorige, maar simpelweg anders. Vind hem erg adequaat aanvoelen.
13. Climate Control. De knoppen tikken en geven goede feedback in plaats van stroperig gevoel in de vorige.
Ik durf het woord niet in de mond te nemen, maar deze auto voelt "premium" aan t.o.v. de vorige. Het is echt een enorme stap en er is zowaar gewoon NIETS waar ik mij aan erger in de auto. Hij biedt meer "emozioni" dan de vorige, heeft bovenin enorm veel vermogen voor een standaard trim, het interieur is meer dan in orde... Ik heb mezelf gisteren even in de wang geknepen of dit wel echt mijn auto was. Kortgezegd: ik ben een gelukkig mens. Vandaag valt mij op dat echt ongelooflijk veel mensen me aanspreken. Alsof ik weer de Abarth heb. Natuurlijk ook door de kentekenplaat, maar ook bij het tankstation en de wasbox werd ik aangesproken door mensen die direct complimenten gaven. Op straat draaien mensen zich om of kijken uitgebreid als de auto geparkeerd staat. Hij maakt dus in ieder geval meer de tongen los.
Nog even een aantal post reacties, die met bovenstaande verhaal niet beantwoord zijn:
@Omniradius
Omdat het gewoon in alles dus een veel betere auto is en door de combinatie van de motor en de versnellingsbak uit de 4C ook een totaal andere rijervaring. Wat zijn de eerste en tweede generatie QV's andere auto's zeg....
@RDW
Deze auto loopt echt ongelooflijk goed door. Ik mis de trekkracht in het middengebied wel enorm t.o.v. de oude. Ik vermoed dat er dus enkel andere software en een andere downpipe onder komt, wat ik waarschijnlijk in 1 keer door H&S Corse laat doen. Aan het uiterlijk of onderstel gaat niets gebeuren op wellicht spoorverbreders achter na. Daar staan de wielen wel erg ver naar binnen viel mij op vandaag.
Tevens op je tweede post: op de vorige pagina staat omschreven waardoor mijn auto eigenlijk is verkocht. Dat was eigenlijk totaal niet weloverwogen.
@Kristian
De matte lak is een enorm risico. Dat besef ik mij terdege. Mocht het echt niet te doen zijn zal die eruit gaan, maar ik hoop dat dit een blijvertje is. De kleur is in ieder geval geniaal.
@Schumi
Ik zal eens kijken. Je mag me altijd een prive bericht sturen
@R-W
In het echt valt het echt mee. Dat komt omdat de kleur niet TE mat is. Er zit nog metallic doorheen, waardoor het mijn inziens juist erg chique oogt.
@Damian
Ik hoop inderdaad ook dat de kleur zo opvalt dat mensen voorzichtig gaan zijn met deuren en andere mogelijk dingen die beschadigingen kunnen opleveren. Oh en trouwens, die automaat rijdt echt gruwelijk gaaf hoor. Phoe, wat is die goed. En sportief ook! Klappen, super snel schakelen, etc. Heerlijk!