Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita & Jaguar XKR Convertible

Hmmm om heel erg eerlijk te zijn Thomas had ik de logo's achterwege gelaten, het misstaat ook niet , maar ik vind het geheel strakker zonder.
Wellicht eens in het echt bewonderen om tot een goede conclusie te komen.

Deur klinken vind ik wel gaaf met plastic dip (y)

Het kan er altijd nog af ;)
Ik vind de logo's tot nu toe wel erg goed staan. Geeft hem net dat beetje extra, zoals het de originele QV's ook geeft. Ik zie het wel een tijd aan :)

Wellicht dat je ze in het echt inderdaad mooier vind. (y)

Nou, het plastidippen van de deurhendels en raamlijsten wordt het niet. Ik krijg het in detail niet mooi, dus ik laat dit vooralsnog maar even zitten. Wellicht ga ik in de loop van de tijd op zoek naar fabrieksaf satijnen deurgrepen. De raamlijsten moet ik dan even zien wat ik daar mee doe.

Wat gaat er in mei gebeuren?

* Eibach verlagingssysteem.
* Downpipe 60mm.
* BMC luchtfilter

De eibachveren gaan de auto ongeveer 30mm lager zetten. Dit is hoog nodig daar de auto nu hoog op de poten staat. De downpipe gaat op de Giulietta een goede 10PK extra leveren en onderin de toeren flink wat extra koppel. De diameter gaat van 44mm naar 60mm waardoor de turbo veel beter zijn lucht en daarmee hitte kwijt kan. Het BMC filter is dan de finishing touch. :p
Het vermogen komt dan uit op ongeveer 210/215PK. Redelijk wat uit een 1.4.
Motorisch is de Giulietta dan ook klaar. Optisch denk ik ook, alhoewel ik dus nog wel wat aan de deurhendels en raamlijsten wil doen. Foto's van de operatie volgen in mei.
In mei zal tevens de distributieriem worden vervangen, remmen voor en achter (60.000km beurt), olies, filters, en alle andere onderhoudszaken.
Oh en dan ga ik in juni samen met Bofkont de auto laktechnisch weer in orde brengen. Dat betekent wassen, kleien, polijsten en waxen. Dat heeft die nodig ook!

Eind mei ga ik dan met de Giulietta naar Italië en in juli naar Noorwegen. Flink wat kilometers voor de boeg.

Ik zal foto's plaatsen van de vooruitgang als het zover is.

Gister kwam ik op de N201 zo'n zwarte Giulietta tegen, die met 2x de toegestane snelheid langs reed. Fijn geluidje uit de pijp. Was jij dat?

Mooie plannen, ben benieuwd naar het resultaat met Bofkont, al laat dat nog even op zich wachten.
Heerlijk om met de Giulietta lekker naar Italie te kunnen, ik had over 3 weken ook een weekje Italie op de planning maar heb deze helaas moeten annuleren.. :(

Ben benieuwd naar hoe de volgende updates bevallen.

@Barri
Nee, dat ben ik niet geweest. 2x de toegestane snelheid zul je mij ook niet zo snel zien rijden. :p
Afgelopen weekend wel meegeweest met de autobahnmeeting van de alfa club. Even een topsnelheidtest gedaan. Ongeveer 235/240 op de teller. De Giulietta uit dit filmpje kwam eerst uit mijn slipstream wat het snelheidsverschil verklaard. Accelererend is er weinig tot geen verschil, op top 10km/pu. Je ziet dat ik erna ook goed kan blijven volgen: https://www.youtube.com/watch?v=0syrsIwA8zI

@Tomolino
Ja, Rene en ik zijn nogal druk bezet wat betreft de weekenden, dus dat laat even op zich wachten. Ik ga samen met mijn vriendin naar onze trouwlocatie. We gaan daar volgend jaar trouwen en gaan er nu heen om zaken als de bakker, bloemen en al dat soort zaken ter plekke te regelen. Jammer dat jij jouw trip heb moeten annuleren. Kun je niet met de 147?
Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de updates. Kan niet wachten, maar ga eerst nog op vakantie naar Spanje (wat een luxe allemaal o_O) en daarna zal dan het werk allemaal uitgevoerd gaan worden.

230 op de teller, wow!
Ik heb pas bij de dealer in een Giulietta gezeten, en hij staat nog steeds hoog op mijn lijstje. 1.4 170pk, TCT, panoramadak, goed kleurtje, halfleer of leer, trekhaak, dubbele pijpjes achter. :)

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
@Tomolino
Ja, Rene en ik zijn nogal druk bezet wat betreft de weekenden, dus dat laat even op zich wachten. Ik ga samen met mijn vriendin naar onze trouwlocatie. We gaan daar volgend jaar trouwen en gaan er nu heen om zaken als de bakker, bloemen en al dat soort zaken ter plekke te regelen. Jammer dat jij jouw trip heb moeten annuleren. Kun je niet met de 147?
Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de updates. Kan niet wachten, maar ga eerst nog op vakantie naar Spanje (wat een luxe allemaal o_O) en daarna zal dan het werk allemaal uitgevoerd gaan worden.

Je hebt het maar slecht zo te horen.. ;)
Gefeliciteerd met je huwelijk, welke regio in Italie gaat het gebeuren?

Ik heb mijn trip moeten annuleren vanwege gezondheidsredenen, anders waren we met de Megane 1.5 DCI(2014) van mijn schoonouders gegaan.

Barri zei:
230 op de teller, wow!
Ik heb pas bij de dealer in een Giulietta gezeten, en hij staat nog steeds hoog op mijn lijstje. 1.4 170pk, TCT, panoramadak, goed kleurtje, halfleer of leer, trekhaak, dubbele pijpjes achter. :)

Zelfs nog iets er boven! En dat nog zonder grotere downpipe. Ik heb nu pas goed gezien hoe klein de opening is na de katalysator op een multiair 170pk. 44mm is echt klein!
Straks kan die dus bovenin de toeren veel beter doorblazen, waardoor die ook veel minder heet wordt. Ben erg benieuwd wat dat nog gaat brengen op hogere snelheid.
De uitvoering zoals jij hem omschrijft klinkt erg prettig! Ik vind het echt een geweldige auto. Het enige wat mij nu irriteert is dat de zwarte "gummilaag" op het stuk dashboard achter de pookknop (bij de DNA knop) een beetje loslaat. Eens zien of ik daar nog wat aan kan doen. Verder top auto! Erg snel en wat een bochtenridder. (y)

En je had bewust niet voor de 1750TBI gekozen toch?
Hier op m'n werk komen er een aantal terug, over een jaar bijv. twee interessante 1.4T TCT's, maar ook een hele dikke 1750TBI.
Wat doet zoiets bij normaal verbruik? 1.4T rond de 1:15 en de 1750TBI rond de 1:13 ofzo, of echt onzuiniger?

Wel gaaf hoe jij die 170pk versie tot het maximale aanpast, als ik dat zo lees is daar genoeg ruimte voor.

Barri zei:
En je had bewust niet voor de 1750TBI gekozen toch?
Hier op m'n werk komen er een aantal terug, over een jaar bijv. twee interessante 1.4T TCT's, maar ook een hele dikke 1750TBI.
Wat doet zoiets bij normaal verbruik? 1.4T rond de 1:15 en de 1750TBI rond de 1:13 ofzo, of echt onzuiniger?

Wel gaaf hoe jij die 170pk versie tot het maximale aanpast, als ik dat zo lees is daar genoeg ruimte voor.

Er is nog veel meer mogelijk met de 1.4. Het meest komische is, als je echt aan de slag wil: turbo, nokkenas, luchtinlaat, intercooler, uitlaat, injectoren en zuiger(veren) is de 1.4 t-jet met 120PK de meest interessante optie. Die kan na tuning richting de 400PK gebracht worden door partijen als Pogea Racing. Maar dan ben je wel serieus geld (€10.000) kwijt.
De 1.4 multiair is bij 230PK wel klaar. Ik kan nog voor een andere intercooler gaan, maar dat geloof ik wel.

De 1.750TBI vind ik gewoon niet een heel erg fijn blok. Die in de 159 en Brera is dat wel, die heeft een iets kleinere, maar speelsere turbo. De 1.750TBI uit de Giulietta is een beetje loom. Dat woord omschrijft hem als beste denk ik. Vooral koppel, weinig piekvermogen. Na paar aanpassingen komt die dan op 275PK, maar echt veel sneller dan een aangepaste multiair is hij daarmee weer niet. De multiair kan door zijn turbo een wat vlakkere koppelkromme tot stand laten komen, waardoor bij het doorlopen van de versnellingen nauwelijks verschil is, ondanks het piekvermogen. Op top is het dan een ander verhaal.

Ik zou echt voor de 1.4 gaan. Hij klinkt leuker, hij is speelser en hij is zuiniger. Tenminste, als je zuinig rijdt, want hij straft je als je plezier maakt. Dit was over 240km gemiddeld afgelopen weekend:

10wpksn.jpg

Vandaag dan weer na een lang stuk rustig rijden 1 op 17. Oftewel, hij beloont je ook als je rustig rijdt.

Dat is een net verbruik. En tuning hoeft van mij niet, 170pk is zat. Maar het lijkt me sowieso ook een heel fijne auto. En een mooi passende opvolger na de Punto Evo. Dubbele uitlaatpijpen is wel een must, maar dat is niet heel duur zag ik (ander type dan jij hebt).
Maar als ik uit een diesel kom is de 1750TBI wel lekker met dat koppel toch? Ik moet ze gewoon allebei eens rijden.
1.4 heeft weer als voordeel dat ie vaak een TCT heeft, dat lijkt me ook wel fijn!

Ik heb in de 4C met de 1750TBI gereden. Goed, dat is wel een wat andere setting (en vermoedelijk ook afstemming) dan in de Giulietta, maar daar was het een erg indrukwekkend blok (voor mij). Ik geloof jouw, Eenvrijeusernaamiserbijnaniet, ervaringen best hoor, maar ik vind ze ook wel erg ver af staan van hoe ik het blok heb ervaren. Kortom, Barri, rijd er eens een stukje mee.

der Magistrat zei:
Ik heb in de 4C met de 1750TBI gereden. Goed, dat is wel een wat andere setting (en vermoedelijk ook afstemming) dan in de Giulietta, maar daar was het een erg indrukwekkend blok (voor mij). Ik geloof jouw, Eenvrijeusernaamiserbijnaniet, ervaringen best hoor, maar ik vind ze ook wel erg ver af staan van hoe ik het blok heb ervaren. Kortom, Barri, rijd er eens een stukje mee.

Dat is een compleet andere setting. De 4C heeft de update versie van de 1750TBI, met 241. Ik ga ervan uit dat Barri voor de 235PK versie gaat. Die heeft anders software en ook deels andere hardware.
Met de 241PK versie heb ik nog niet gereden.

Nu is de 1750TBI alleen met automaat verkrijgbaar trouwens, dat is de 241pk versie. Mijn budget laat alleen een tweedehands toe, dus idd een 235pk versie. Ik wist niet dat daarbij de hardware verschilt en dat er ook grote verschillen in de software zitten. Eens kijken hoe ik het aan ga pakken om ergens een proefrit in zo'n ding te regelen.

Ben in gesprek met een Italiaanse uitlaatboer die een downpipe op maat gaat maken. Gezien ik de rest van het uitlaattraject origineel laat (einddemper is al veranderd uiteraard), wil ik de downpipe zo lang mogelijk breed houden. Alle kant en klare downpipes (zoveel zijn dat er niet) lopen eerst heel breed (76mm)en dan snel in trechtervorm toe(55mm):

55.0191.00[1].jpg

De downpipe die dan gemaakt gaat worden is in het begin iets smaller, maar blijft wel 60mm tot aan de onderkant, waar net voor het einde een versmalling komt. Zodoende kan de lucht snel weg bij de turbo waardoor temperaturen lager blijven. Ook vermoed ik, maar dat weet ik niet zeker, dat met een trechtervorm er veel warmte ontstaat door frictie.

Leuke plannen Thomas (y)
We zullen begin juni weer een dagje poetsen, is alleen een berg meer werk als de veel kleinere 500 abarth :)

1 op 17 vind ik wel heel erg netjes, en dat te bedenken dat die van mijn kameraad niet beter wil doen dan 1 op 10/11, ook bij een heel erg rustige rijstijl.
Dealer heeft er al naar gekeken, kan ook niets vinden.

Bofkont zei:
Leuke plannen Thomas (y)
We zullen begin juni weer een dagje poetsen, is alleen een berg meer werk als de veel kleinere 500 abarth :)

1 op 17 vind ik wel heel erg netjes, en dat te bedenken dat die van mijn kameraad niet beter wil doen dan 1 op 10/11, ook bij een heel erg rustige rijstijl.
Dealer heeft er al naar gekeken, kan ook niets vinden.
Dank je wel! Het is ook best noodzakelijk, want de turbo draait op 1,7 bar wat echt op de rand is. De doorgang net onder de katalysator is slechts 44mm(!), dus een enorme restrictie waar heel veel warmte ontstaat. Een andere downpipe gaat een geweldig resultaat geven, met een veel sneller opspoelende turbo.

Wat betreft jouw kameraad:
Verkeerde olie? Verstopte multiairfilter? Dus niet het normale oliefilter, maar het filter van de multiairunit. Rijstijl?

Beste Thomas,

Zal die tips van je eens doorgeven, volgens mij heeft de dealer niet eens zover gekeken.
Maar de rijstijl is echt heel normaal, vorig jaar zijn we nog naar Maastricht geweest met de wagen, constant op de cruise control 120kmh.
Niet beter dan 1 op 11.

Ben zeer benieuwd naar de tuning en rijervaring hoe groot het verschil is met die van mijn kameraad die stock 170pk is.

Bossinkje zei:
Zit ik al die tijd hier in de buurt uit te kijken naar die dikke 500...:LOL:

Gave bak die Alfa! !!

Haha die rijdt al paar maanden niet meer in de omgeving ;)
Nu dus happy met de Giulietta en die wordt ook mooier en mooier... en sneller en luider :D
Maar zo erg als de Abarth zal het niet worden. Bedankt voor het compliment (y)

Downpipe is besteld en wordt 24 mei geplaatst, inclusief een grote beurt waarbij al het denkbare aan onderhoud uitgevoerd gaat worden. Tegelijkertijd zal er een BMC luchtfilter worden geplaatst. Voor de tijd zal de auto nog verlaagd worden. En dan is het wel zo'n beetje klaar.
Aan het einde van de maand dus meer berichten over het eindresultaat en wat het gedaan heeft met de auto. Dan is het tijd om te gaan genieten. Eerst op 25 maart naar Zermatt en daarna door naar Italië en in de zomer naar Noorwegen. Het is straks toch wel een beetje de ultieme auto voor mij persoonlijk als het gaat om ratio (kosten en comfort) en emotie (power, looks en wegligging). Het kan altijd gekker, maar dit voelt wel een beetje als de perfecte auto naar ratio en emotie.

Goed bezig zeg!
Wat is een BMC luchtfilter precies voor iets?

Eerst op 25 maart naar Zermatt
Mei, neem ik aan? :)

Die zwarte die ik pas spotte kwam ik waarschijnlijk hier vlak bij m'n werk weer tegen. 19" eronder en twee uitlaatpijpen met een heerlijk geluidje er uit!

Barri zei:
Goed bezig zeg!
Wat is een BMC luchtfilter precies voor iets?

Eerst op 25 maart naar Zermatt
Mei, neem ik aan? :)

Die zwarte die ik pas spotte kwam ik waarschijnlijk hier vlak bij m'n werk weer tegen. 19" eronder en twee uitlaatpijpen met een heerlijk geluidje er uit!

Sorry, mei inderdaad. :p
Door de andere downpipe zal de turbo veel beter hoorbaar worden. Je krijgt dus veel meer een fluittoon uit de uitlaat. Volgens mij gaat het echt geweldig worden, maar ik zal het resultaat hier uploaden. De originele middenpijp laat ik wel zitten. Hier zit een demper onder die ik niet kwijt wil. Anders wordt het te luid, nu zal het binnen de perken blijven.

Een BMC filter is een vervangend luchtfilter welke in het luchtfilterhuis wordt geplaatst. Deze hebben een veel betere flow, waardoor de motor sneller kan oppakken. Ook schijnt bij dit type multiair blok het veel effect te hebben op het motorgeluid. Veel meer aanzuig en "afblaas" geluid. Nogmaals, alles wel binnen de perken en niet ordi.

Ik hoor het al, als er hier een Giulietta komt moet ik even jouw lijstje aflopen :p
Heb je eigenlijk dempers in je Raggazon, of alleen een middendemper?

Barri zei:
Ik hoor het al, als er hier een Giulietta komt moet ik even jouw lijstje aflopen :p
Heb je eigenlijk dempers in je Raggazon, of alleen een middendemper?

Normaal heeft de Giulietta 3 dempers:

1. de katalysator (geen demper, maar dempt natuurlijk wel)
2. middendemper op de middenpijp
3. einddemper

Ik heb reeds de einddemper verwijderd bij het plaatsen van een duplex uitlaat. Op deze Ragazzon duplex uitlaat zitten geen dempers. Nu ga ik het eerste deel verwijderen, oftewel de katalysator. Er blijft dus alleen de middendemper over, maar die dempt dan ook best wel prima eigenlijk. Wat ook fijn is, is dat die letterlijk onder je stoel zit, waardoor het interieur mooi rustig blijft.

Maar, alle wijzigingen die ik tot nu toe heb doorgevoerd zijn in mijn ogen een verbetering geweest. (y)

Auto gaat op de dag van monteren downpipe wederom naar Savali om het maximale eruit te halen. Over cijfers wordt niet gesproken, maar Ronald van Savali denkt dat er nog best wat reserves zijn, die benut kunnen worden door het plaatsen van deze downpipe. Ben erg benieuwd! (y)

Bofkont zei:
Een standaard QV blijf je echt voor met deze setup, echt gaaf hoor :cool:

Zeker. Tot 180km/ph sowieso. Echter, met dezelfde modificaties zit een QV op ongeveer 280-300pk. Dat is natuurlijk weer een andere klasse.

@Nissan GTR
Absoluut. Ronald stelde het ook zelf voor. Dit wordt sowieso de snelste Giulietta Multiair van Nederland en hij vind het leuk om hier aan mee te werken.

Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat. De 1.4 MA vond ik al lekkerder rijden dan de QV (waar de QV gewoon rijdt als een diesel met wat benzinegeluid).

Heb al eens gereden in de 1.4 met een dikke dubbele pijp naar Spa, via Duitsland, en dat gaf heel veel plezier :LOL:. Ik weet niet op hoeveel vermogen die zat, voor de rest was die standaard geloof ik.

The SLB zei:
Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat. De 1.4 MA vond ik al lekkerder rijden dan de QV (waar de QV gewoon rijdt als een diesel met wat benzinegeluid).

Heb al eens gereden in de 1.4 met een dikke dubbele pijp naar Spa, via Duitsland, en dat gaf heel veel plezier :LOL:. Ik weet niet op hoeveel vermogen die zat, voor de rest was die standaard geloof ik.

Anders ik wel! Ik ben echt heel benieuwd wat het verschil gaat zijn. Ik hoop ook dat het niet te luid wordt, maar volgens mij valt dat wel mee. De MA is ten opzichte van de QV wat gretiger. Loopt wat vlotter door de toeren en klinkt een stuk beter.
Ik zal direct na plaatsen en aanpassen software eens de acceleratie filmen en hier plaatsen. (y)

Tof! Ik speel ook met die gedachte maar ik moet wel ff onderzoeken hoe ver omdat ik het voorlopig op de OEM velgen houd.

Nissan GT-R zei:
Tof! Ik speel ook met die gedachte maar ik moet wel ff onderzoeken hoe ver omdat ik het voorlopig op de OEM velgen houd.

Ik heb deze set besteld omdat hij voor verder verlaagd (35mm) dan achter (25mm). In de winter rij ik met 17 inch in plaats van 18, dus als het goed is moet het wel te doen zijn.
Vooral voor staat de Giulietta echt te hoog momenteel. Achter valt wel mee. Eindresultaat zal dan dit worden qua hoogte:

98_Giulietta02.jpg

34_Giulietta03.jpg

Ik ben toch wel oprecht benieuwd naar wat dat stukje pijp gaat opleveren. Kan mij namelijk niet voorstellen dat zo'n klein stukje breder een wereld van verschil gaat maken. Evengoed laat ik mij graag verrassen mocht het wel zo zijn ;)

Heerlijk bezig Thomas, ben serieus benieuwd naar deze prachtige wagen om in het echt te bewonderen (y)

Terug
Bovenaan