Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

20250827-183331.jpg
Dit spreekt mij nou aan! It’s all about the details…

Voor een V6 klinkt-ie heel goed!

Zo dat is nog eens genieten zeg! Kan het dak niet open van die Maserati?
Jawel, zeker. Schuifkanteldak. Heel ver naar achter gaat het niet open, maar meer dan genoeg.
Ja dat geloof ik graag. Machtig dat V8 geluid. Maar qua snelheid en sensatie zal de Grecale 6 niveaus hoger liggen
Zeker. Combinatie van de bak en motor maakt het in de Corsa stand zeer agressief. Voelt dan continu "aan". De XKR gaat meer vanuit het niets naar heel veel. Vergis je overigens niet, vanaf 120km/pu blijft de Jag gevoelsmatig niet ver achter. Die gaat ook echt bizar van de plek.

Dit spreekt mij nou aan! It’s all about the details…

Voor een V6 klinkt-ie heel goed!

Mooi he? Er zitten heel veel details op verschillende plekken. Ik zal een keer wat meer foto's maken van al die kleine details (y)

Die Maser had ik even gemist. Wat een apparaat. Ik heb best een leuk wagenpark maar ben jaloers op de jouwe (y)
Af en toe moet je jezelf ook even knijpen. En het levert luxe problemen op: welke auto neem ik mee op een trip? Je voelt je bijna kloten dat je niet 1 van de andere 2 (3) kunt meenemen.
Wat een mooi wagenpark en wat een mooie nieuwe aanwinst!
Dank je wel! Het zijn stuk voor stuk eigenzinnige auto's.

De Grecale bevalt tot nu toe trouwens top! De eerste 1500km zitten er op. Hij wil best zuinig zijn bij rustig rijden (wat je meer doet dan in de Stelvio die altijd plankhard was en daarmee uitnodigde tot hard rijden). Kan nog niets bedenken eigenlijk wat niet bevalt. Wellicht de drukknoppen voor de automaat, maar je kunt ook met de flippers achter het stuur de auto in D en R zetten, dus dat is prima.
Wat echt heel mooi is, zeker met de donkere dagen voor de deur is de sfeer in de cabine. Wat een prachtig subtiele sfeerverlichting zit er in! (y)

Wat een ontzettend gave rit die je gemaakt hebt. Langs de Adriatische kust liggen veel prachtige wegen. Kan mij ook voorstellen dat de Jag de ideale GT is voor een dergelijke tocht.

Af en toe moet je jezelf ook even knijpen. En het levert luxe problemen op: welke auto neem ik mee op een trip? Je voelt je bijna kloten dat je niet 1 van de andere 2 (3) kunt meenemen.
Deze was uiteraard voor @michel1975, maar ik kan het me ook goed voorstellen. Je leeft toch een soort van droom, denk ik. Maar mag je met de Maserati geen trailer trekken, dat je daar de 4C of de Jag op of in zet? :cool:

Wat een geweldige Roadtrip heb je weer gemaakt zeg! Genieten.
Mijn beste kameraad (ook bij jou goed bekend) heeft ook een Grecale Trofeo gekocht en als investering een 4c.
Bijna identiek wagenpark zo leuk!.

Wat een ontzettend gave rit die je gemaakt hebt. Langs de Adriatische kust liggen veel prachtige wegen. Kan mij ook voorstellen dat de Jag de ideale GT is voor een dergelijke tocht.
Dat is die zeker. Een auto die volledig ontstresst, maar tegelijkertijd zoveel brute power heeft. Continu die heerlijke V8 en supercharger op de achtergrond. Echt heerlijk.
Deze was uiteraard voor @michel1975, maar ik kan het me ook goed voorstellen. Je leeft toch een soort van droom, denk ik. Maar mag je met de Maserati geen trailer trekken, dat je daar de 4C of de Jag op of in zet? :cool:
Ja, soms is het een beetje overdaad haha. Maar het zijn 3 hele diverse auto's met compleet andere karakters. Gisteren voor het eerst sinds 3 maanden weer in de 4C gereden. Wat een pretpakket is dat toch. Zo ongekend snel en rauw. Echt fantastisch.
Helaas mag er onder de Grecale geen trekhaak. Dan moet die onder de Fiat ;)

Wat een geweldige Roadtrip heb je weer gemaakt zeg! Genieten.
Mijn beste kameraad (ook bij jou goed bekend) heeft ook een Grecale Trofeo gekocht en als investering een 4c.
Bijna identiek wagenpark zo leuk!.
Ja, het was echt geweldig. Vorige week ook met de Jaguar naar Corsica geweest, dus die heeft 10.000km in 1,5 maand gemaakt. Ben ook wel even klaar met de kilometers nu.
Maar wat heeft die het goed gedaan. Geen enkele wangklank of foute slag. Een briljante auto.
Inderdaad grappig dat we bijna hetzelfde wagenpark (blijven) hebben. Continu dezelfde keuzes.

Kleine update:

Jaguar
In september heb ik nog een mooie rit gedaan Nederland, via Piemonte naar Corsica met de Jaguar XKR. Dit was een eigen georganiseerde tour en was wederom waanzinnig. De Jag is wel echt een fantastische auto. Dit jaar door de lange ritten de auto van 93.000km naar 112.000km gereden. De bak begon een beetje te zweten, dus preventief de pakking en filter vervangen en gelijk de bak gespoeld. Tevens grote beurt gedaan met daarbij nog wat rubbers in de ophanging vervangen. Maar in de kern: wat een donders goede auto.

Kientourd1so-4.jpg

Fiat 500 Hybrid
En dan wat groot nieuws: de Fiat 500X Hybrid is verkocht! De auto hebben we opgehaald met 8km op de teller en verkocht met 93.000km op de teller, in 2 jaar en 9 maanden bezit. Het enige onderhoud (naast de reguliere beurtjes): 4 nieuwe banden bij 81.000km en nieuwe ruitenwissers. Verder niks, niets... Gemiddeld verbruik: 1L op 15,8km. Dit wel met heel veel autobahn en flink doorrijden.
Maar de behoefte bij mijn vrouw, die toch veel alleen heen en weer rijdt naar Italië was naar iets groters. Dus hebben we iets anders aangeschaft: een Range Rover Velar P400e. Een flinke stap omhoog en onze eerste plug-in Hybride. De Fiat was een geweldige auto, maar die aandrijflijn kon af en toe echt niet. Trage automaat, twijfelen, bokken met overschakelen. Die auto moest je echt leren rijden. De Range Rover (halen we deze week op) is ongekend smooth. Je merkt het niet wanneer de motor bijschakelt. We hebben geprobeerd een zo volledig mogelijk aangeklede versie te vinden, want van de uitrustingsniveaus en opties is geen touw aan vast te knopen. Maar goed, Matrix Led, de meest uitgebreide stoelen, massagestoelen, panoramadak, etc. Het zit er allemaal op. Anyway, plaatje (niet de beste foto's) bij het praatje:

20251122-154135.png

20251122-153901.png

20251122-154145.png

20251122-153745.png

Hopelijk blijft de P400e-aandrijflijn naar behoren functioneren, dan heb je (heeft je vrouw) aan zo'n Velar een hele fijne reisauto! Ik weet nog goed hoeveel indruk die maakte op de beurs in Genève anno 2017.

De spiegeling van het achterste zijraam in de Navi vond ik lijken op een Play-knop. Ik drukken, maar er gebeurde niks! :ROFLMAO:
Ik zie het nu ook haha!

Hopelijk blijft de P400e-aandrijflijn naar behoren functioneren, dan heb je (heeft je vrouw) aan zo'n Velar een hele fijne reisauto! Ik weet nog goed hoeveel indruk die maakte op de beurs in Genève anno 2017.
Dat hopen wij ook, maar er zit wel garantie op. Dat scheelt, want dat is het enige waar je bij een dergelijke auto wat zorgen over hebt. Al schijnt de p400e relatief goed te zijn.

Moest twee keer kijken wat je bedoelde:ROFLMAO:

Mooie uitbreiding gefeliciteerd en veel veilige kilometers. Vind de Velar erg geslaagd.
Dank je wel! Vind het ook een erg mooie auto. Deze foto's doen ook de auto niet veel recht. Als we hem hebben, even mooi hebben gewassen, maak ik even nieuwe foto's.

Kijk, dat is één fraaie upgrade. Die Range Rover rijdt natuurlijk wel wat fijner op de lange ritten.

Mooie upgrades in het wagenpark de laatste tijd!
Ik zie wel een voorzichtige verschuiving van Italiaans naar Engels.
Gelukkig zat er nog en Maserati tussen de 2 Britten voor de balans ;-)

Ik merk een verschuiving van Italië naar Brittannië... gaat de 4C ingeruild worden op een Lotus? :p

Maar wat een upgrade zeg! Een 'dikke' wagen zo'n Velar en in de zon is de kleur ook nog best mooi. Gefeliciteerd!

Zo dan wat een prachtige auto voor de vrouw!
Machtig mooie tour met de Jag, die wagen heeft ook echt indruk op mij gemaakt.
Zo ontzettend fijn rijden!

Mooi hoor! Als ik het dus goed begrijp een Grecale, Velar, 4C en een XKR. Met zo’n wagenpark mag je je met recht een enorme autoliefhebber noemen. Stuk voor stuk bijzondere auto’s met een eigen karakter. Auto’s die bij je moeten passen. Geen eentje bij die ik bijv. zelf ook zou kiezen maar dat maakt het juist leuk.
Zolang de volgende stap maar niet een Urus wordt. In tegenstelling tot je huidige auto’s vind ik die i.p.v. smaakvol enorm ordinair.

Ooow, ik vind een Velar zo'n grote en protserige wagen, maar stiekem ook best gaaf. :D Veel plezier ermee gewenst, hebben ze standaard luchtvering?

Ook vreselijk hoor. Maar TS zie ik ook niet snel voor een dikke Duitser gaan. Urus, nee doe maar niet. Spaar dan even door voor een Purosangue
Daar heb je wel een punt. Dan inderdaad de Purosangue, maar de Urus ben ik stiekem wel fan van. :p
Heel eerlijk: Gezien de huidige ontwikkelingen hier sluit ik een Aston Martin DBX of Bentley Bentayga ook niet uit! ;)
Maar ja, zo’n Bentley is ook maar een veel te dure VW Touareg. :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de komst van de Velar. Ik hoop oprecht dat alle horrorverhalen die ik over die specifieke aandrijflijn heb gehoord jullie bespaard blijven en er een trouwe kameraad op de oprit staat.

Ik merk een verschuiving van Italië naar Brittannië... gaat de 4C ingeruild worden op een Lotus? :p
Dat zou het wel mooi maken ja

Qua betrouwbaarheid zal de velar wel minder zijn dan een fiatje :ROFLMAO:

elke 2, 3 maanden is er wel iets. Vorige week ging een deurhandel weer eens niet open. Maar goed, hopelijk een paar jaar garantie

Sjieke bak! Wat een wagenpark joh!
Thanks! Het begint inderdaad wel een beetje serieuze vormen aan te nemen.
Kijk, dat is één fraaie upgrade. Die Range Rover rijdt natuurlijk wel wat fijner op de lange ritten.
Mijn vrouw reed vanmorgen vanuit Rotterdam naar Enschede 1 op 21 (volle accu die langzaam over de afstand gebruikt wordt) en stapte uit met een grote smile. Dat zit dus wel goed! Hij is vooral heel erg stil valt ons op.
Mooie upgrades in het wagenpark de laatste tijd!
Ik zie wel een voorzichtige verschuiving van Italiaans naar Engels.
Gelukkig zat er nog en Maserati tussen de 2 Britten voor de balans ;-)
Ja, er verschuift iets haha. Maar de Italiaanse autohobby is ver van weg hoor. Ik koekeloer al weer een beetje om mij heen voor volgend jaar. Maar dan heb ik eerst meer ruimte nodig...

Maar wat een upgrade zeg! Een 'dikke' wagen zo'n Velar en in de zon is de kleur ook nog best mooi. Gefeliciteerd!
Ik vind een Emira echt geweldig. Een ronduit schitterende auto. Maar de 4C is gewoonweg iets heel bijzonders, die zal ik er niet voor weg doen. De 4C die blijft (wat ik al 8 jaar roep en nog altijd gelukt is). De kleur van de Velar is Eiger Grey. Het is absoluut niet de meest speciale kleur, maar het werd een beetje kiezen of delen. Bij de aanschaf van zo'n auto zitten heel veel haken en ogen. Dit was de auto die de meeste boxjes afvinkte, maar een speciale kleur had die van mij wel mogen hebben, al past het concept Velar en deze kleur wel erg goed bij elkaar.
Zo dan wat een prachtige auto voor de vrouw!
Machtig mooie tour met de Jag, die wagen heeft ook echt indruk op mij gemaakt.
Zo ontzettend fijn rijden!
Ja, ze klaagde al niet, maar is nu helemaal in haar nopjes. En tja: happy wife, happy life. De Jag blijft bijzonder inderdaad. Dat is een auto die ik iedereen gun. Als je maar 1 iets zou mogen uitzoeken wat alles moet kunnen maar dagelijks inzetbaar is: dan is het wel deze wagen. Zo'n fijne wagen!
Dank!
Mooi hoor! Als ik het dus goed begrijp een Grecale, Velar, 4C en een XKR. Met zo’n wagenpark mag je je met recht een enorme autoliefhebber noemen. Stuk voor stuk bijzondere auto’s met een eigen karakter. Auto’s die bij je moeten passen. Geen eentje bij die ik bijv. zelf ook zou kiezen maar dat maakt het juist leuk.
Zolang de volgende stap maar niet een Urus wordt. In tegenstelling tot je huidige auto’s vind ik die i.p.v. smaakvol enorm ordinair.
Het zijn inderdaad allemaal auto's met een volledig eigen karakter. De Grecale en Velar bijvoorbeeld kunnen niet verder van elkaar vandaan staan. De volgende stap is absoluut geen Urus. Ik denk oprecht dat de Grecale Trofeo de absolute top in het SUV segment is. Ja, een DBX 707 is heel bijzonder, maar is voor te groot. De Grecale is nog precies goed (ondanks dat het een lel van een auto is), waarbij je echt kunt hoeken en smijten (als je zin hebt), maar tegelijkertijd evenveel comfort biedt als een Velar door luchtvering en dubbelglas. Ik houd verder totaal niet van "te blond-te bruin-te goud" auto's.
Ooow, ik vind een Velar zo'n grote en protserige wagen, maar stiekem ook best gaaf. :D Veel plezier ermee gewenst, hebben ze standaard luchtvering?
De meeste wel, maar dat was op de P400e niet leverbaar wegens de ruimte die de accu nodig heeft. Desondanks is het een enorm comfortabel schip. Ik ben benieuwd of ik het op de lange termijn ga missen.
Ook vreselijk hoor. Maar TS zie ik ook niet snel voor een dikke Duitser gaan. Urus, nee doe maar niet. Spaar dan even door voor een Purosangue
Dat is inderdaad de meest waanzinnige praktische auto die er is, maar is natuurlijk volstrekt overpriced.
Daar heb je wel een punt. Dan inderdaad de Purosangue, maar de Urus ben ik stiekem wel fan van. :p
Heel eerlijk: Gezien de huidige ontwikkelingen hier sluit ik een Aston Martin DBX of Bentley Bentayga ook niet uit! ;)
Maar ja, zo’n Bentley is ook maar een veel te dure VW Touareg. :ROFLMAO:
Bentley zie ik mijzelf (nog) niet in rijden, Urus al helemaal niet. Ik ben volledig content met de huidige auto's en de Grecale is absoluut alles wat ik mij kan wensen. Sterker nog, ik ken maar weinig auto's die zo absurd goed en luxe zijn afgewerkt. Het materiaalgebruik is op bizar hoog niveau. De stoelen zijn fantastisch, de auto is op de snelweg muisstil, het onderstel is briljant en verder doet die het gewoon erg goed. Het verbruik ligt aan de goede kant van 1 op 10km (ik zit op 9,3L op 100KM) en tegelijkertijd kom je nooit wat tekort. Ik vermoed niet dat de Grecale ook maar snel gaat wijken. De meest onbeminde SUV in de markt.
Weer een mooie upgrade hoor! Veel plezier en betrouwbare kilometers gewenst!
Thanks, ik ben benieuwd of die kan verrassen!
Qua betrouwbaarheid zal de velar wel minder zijn dan een fiatje :ROFLMAO:

elke 2, 3 maanden is er wel iets. Vorige week ging een deurhandel weer eens niet open. Maar goed, hopelijk een paar jaar garantie
Dat zeker. De Fiat was bullet proof. We gaan het meemaken! Er is in ieder geval 1 dag voorbij dat die precies dat doet wat die moet doen. ;)

Laatst bewerkt:
Ik dacht al een oude bekende te herkennen…

Jouw ‘afscheidspost’ van 10 juni 2017 op pagina 45…
Oké oké oké... Eerst paar afscheidsfoto's zoals beloofd. Zo stond ze er vanmorgen bij:

4k88ozsa.jpg

r3a6sqji.jpg

ujeyrtph.jpg

Een hint voor de nieuwe! Stukje exterieur:

q6sbrit9.jpg

Ondertussen de eerste 5000km met de Velar erbij gereden. Dit o.a. door een trip naar Italie. Wederom een auto die boven verwachting presteert. We hebben hem al aan allerlei testen blootgesteld: autobahn, stadsverkeer, bergpassen, offroad, etc. Wat opvalt:

+ Enorm stil (het is echt een ongekend stille auto)
+ Goed in elkaar geschroefd (de auto voelt enorm solide aan en er werkelijk geen enkel piepje, kraakje of iets uit het interieur of onderstel)
+ Aandrijflijn. Wellicht zelfs de beste aandrijflijn die ik tot nu toe heb mogen rijden. 640NM, wat veelal vanaf 0 toeren aanwezig, maar ook een vinnige benzinemotor met veel vermogen bovenin in combinatie met een zijdezachte automaat: heerlijk!
+ Stoelen! De 20 voudig verstelbare stoelen vallen in de smaak.
+ Snelladen. In 15 minuten zit er wel 75% in de accu, waarmee het verbruik sterk daalt. Tot 150km afstand is 1L op 35km in de winter goed haalbaar. 50km elektrisch ook (niet de verwarming voluit)
+ Powerrrrrr! Man, wat sleurt dit ding er aan voor slechts een 4 cilinder. Serieus vlot!
+ Na 5000km niets wat het niet goed doet. Normaal voor een Toyota, een pluspuntje bij een Range... ;)

Wat bevalt minder goed:
- Hij is toch wel heel erg groot, voelt groot maar is het in de kern, zeker in het interieur niet giga. Ja, meer dan ruim genoeg om met 4 man onderweg te zijn, maar het houdt niet erg over
- Zwaar. Wat voel je het gewicht van de wagen...
- Climate control: hier klopt simpelweg iets niet. Onder de 0 graden beslaan de ramen achter en zijn niet te ontwasemen. Voor gaat net ok, maar het houdt niet over. 21 graden is veel te koud, 21,5 graden veel te warm. Enfin, bij de eerste beurt maar eens checken
- Geluidssysteem. Verwend door de Maserati, maar het had wel iets minder vlak mogen zijn...
- Verbruik boven de 120km/pu met lege accu is fors. Meer dan de Grecale(!)

Conclusie: echt een geweldige kilometersvreter. Een auto die ultiem ontspant! In het terrein (off road, modder wegen, sneeuwhellingen) echt bizar wat die kan. Achter een vriend met een Suzuki Jimny aan en je doet alles met 2 vingers in de neus. Waanzinnig.

20251225-144330-(1).jpg

Bijzonder, dat probleem met beslaan. Ik vind vrij snel een paar meer fora waar deze problemen worden gemeld, en een Amerikaanse terugroepactie waarbij 32 graden Fahrenheit (precies 0 graden Celsius) wordt genoemd, maar deze info heb je vast zelf ook al gevonden. Jammer van dat issue, verder klinkt het als een succesverhaal.

Bijzonder, dat probleem met beslaan. Ik vind vrij snel een paar meer fora waar deze problemen worden gemeld, en een Amerikaanse terugroepactie waarbij 32 graden Fahrenheit (precies 0 graden Celsius) wordt genoemd, maar deze info heb je vast zelf ook al gevonden. Jammer van dat issue, verder klinkt het als een succesverhaal.
Klopt, die kwam ik ook al tegen. Het is geen heel urgent iets, maar wel iets om niet mee te wachten tot de eerste (overigens absurd lange) service (interval). Hij hoeft slechts om de 30.000km langs de dealer....

Dit is, vind ik, toch wel een probleem met SUVs. Praktische ruimte valt vaak tegen.
Gek genoeg is de Grecale nog weer 10cm langer, maar voelt veel kleiner en bewegelijker. Die heeft tevens veel meer binnenruimte dan de Velar, zowel in de ruimte achterin, als in de kofferbak. De accu van de Velar snoept best wat kofferbakruimte weg.

Klopt, die kwam ik ook al tegen. Het is geen heel urgent iets, maar wel iets om niet mee te wachten tot de eerste (overigens absurd lange) service (interval). Hij hoeft slechts om de 30.000km langs de dealer....

Zelf zou ik dat interval halveren, of in ieder geval terugbrengen tot 20.000 kilometer. Als je lang van je auto wil genieten is dat echt een must.

Terug
Bovenaan