Zo, weinig tijd voor eigenlijk best een grote update.
Allereerst de vakantie. 6500KM gereden, begonnen in Nederland, vervolgens via het Zwarte Woud, Comomeer, Proseccostreek, Collio, Slovenië, Kroatië, Montenegro naar Albanië gereden. Daar de boot op om aan te komen in Puglia, via Bascilicata naar Amalfi, naar Rome, Piemonte en terug naar Nederland.
Kortgezegd: 1 van de mooiste reizen die mijn vrouw en ik gemaakt hebben. Het koudst overdag? 9 graden in Zwitserland (in Juli!), het warmst, 43 graden in Albanië en zuid Italië.
We hadden uiteraard weer veel te veel mee (4 weken reizen), maar ongekend wat je meekrijgt in de Jag. De auto heeft geen piep, kraak, of wat dan ook gegeven. De ultieme relaxtmobiel. Die heerlijke V8 die echt serieuze stappen zet, zeker op de autobahn, maar oh zo ontspannend is bij rustig rijden. Wat een ding. De ingebouwde Android Auto is op zo'n trip overigens onmisbaar. Hieronder wat random plaatjes van de trip. Deze doen echt geen recht aan de schoonheid van alle landschappen, alle belevenissen, etc, maar het is even voor de snelle blik.
Vertrek thuis
Aankomst Como na alleen maar regen
Vertrek Como
Slovenië te midden van een 2CV meeting
Kustwegen langs Kroatië. Beeld je in, met de XKR, dakje omlaag, V8 supercharged....
Eindeloos wachten voor de grens van Montenegro (+4 uur)
Grensovergang Albanië. Stuk sneller
Theth, Albanië
Boot naar Bari
Bascilicata met bizar landschap
Idem
Vesuvius
Bij thuiskomst was er natuurlijk nog een cadeautje: het ophalen van de Grecale. Ik kom er ongetwijfeld later nog uitgebreid op terug. Heel kort even de meest opvallende punten:
- Ik vind hem eigenlijk veel mooier dan vooraf gedacht. Ik had eerst mijn twijfels over het de looks t.o.v. van de Stelvio, maar in het echt klopt die wel. Hij is vooral indrukwekkend groot, maar ligt toch heel fijn op het netvlies.
- Ik had gedacht dat het een iets opgedirkte Stelvio zou zijn. Niets is minder waar, hier is echt een nieuwe auto ontwikkeld. Er zit zo giga veel op wat niet op de Stelvio zit: luchtvering, dubbelglas, HUD, Surround view, Stoelverkoeling, autonoom rijden, etc. etc.
- Wat is die STIL! Binnenin hoor je zo ongekend weinig. Enerzijds jammer dat je iets meer afgeschermd bent van het motorgeluid, maar wel heerlijk rustig cruisen
- Hij is zo heerlijk comfy. De luchtvering laat je echt over de weg zweven. Hij is ongeveer 10% minder direct t.o.v. van de Stelvio in de meest sportieve Corsa stand, maar wel 30/40% comfortabeler.
- De motor is in standaardvorm al enorm krachtig. 530PK en 600NM zou het moeten zijn, maar de mate waarin hij met 200kg meer omgaat t.o.v. de Stelvio doet mij vermoeden dat er niet heel veel aan gewijzigd is t.o.v. van de MC20 en Granturismo, waar hij feitelijk een terug getunede versie van zou moeten zijn. De boordcomputer liet een 3,6 seconden van 0-100km/pu zien. En dat terwijl ik nog niet heel erg mijn best deed.
- Menu's menu's, menu's en eindeloze opties... Ik ben best wat gewend en van de generatie die dit goed moet begrijpen, maar er zit wel heel erg veel op. Sommige zaken moet ik echt nog uitzoeken (bijvoorbeeld AI opties om je muziekkwaliteit op te schalen of bijvoorbeeld Alexa die allerlei dingen voor je kan doen), sommige dingen geloof ik wel.
- Hij valt op... Ik had niet gedacht dat die zoveel aandacht zou oproepen. Omstanders spreken je aan, etc. Het is niet zo erg als met de 4C, maar het komt wel in de buurt.
Enfin, ik kom er nog wel eens uitgebreider op terug en vraag me vooral. Eerst maar wat plaatjes (beetje donker, maar voor het idee).