Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
michel1975 zei:
Majortom zei:
Bofkont zei:
Zo dan vol wagentje, en gelijk heb je, zakelijk zeer verstandig rijden.
En voor de fun die supersporter van je, geweldig!
Zo jammer dat Lancia alleen nog maar in Italië actief is.

Inderdaad...prachtige onderscheidende auto's die veel beter waren dan hun reputatie....

Zelf eerst privé een Kappa 3.0 liter gehad...Wat een heerlijke auto om mee te rijden en wat een prachtig interieur met Poltrona Frau stoelen (waarvan de eerste eigenaar in 2,5 jaar 80% van de nieuwprijs had afgeschreven) en daarna zakelijk een Lybra station met vijfcilinder 2.4JTD. Zo'n JTD was in die tijd het summum van diesel rijden t.o.v. bijna alle concurrenten. Einde leasecontract ging ik proefrijden met een Saab 9-3 diesel, toen nog met de 2.2 van GM; na 20 minuten ben ik omgedraaid en heb de dealer verteld dat hij nog eens kon bellen als er een diesel in kwam waarvan de vullingen niet uit je gebit trilden.....(twee jaar later legde Saab de 1.9jdt van Fiat/Alfa/Lancia in de 9-3....zal toch niet door mij gekomen zijn zeker...*-).
In die ongeveer 300K die ik met die twee Lancia's gereden heb nooit iets noemenswaardigs gehad (alleen vrat die Lybra lampjes, die je met de beste wil van de wereld zelf niet vervangen kreeg....), maar toch moest ik altijd horen dat zo'n Italiaans "rommelhok" toch wel voortdurend kapot zou gaan.....
Toen ik uiteindelijk vanwege de leaseprijzen van Italianen uiteindelijk toch maar Duits ging rijden heb ik na verloop van tijd ondervonden waarop de term rommelhok beter van toepassing was....:,(
Nou de prijs voor een lease Delta is wel enigszins te rechtvaardigen. De afschrijving is enorm. En helaas kan ik uit eerste hand zeggen dat er toch wel wat schortte aan de Delta. Los van het ongemak waren de onderdelen en het vervangen er van behoorlijk aan de prijs. Dit zal alles te maken hebben gehad met de aantallen. Onderdelen waren extreem duur en de constructie was dusdanig dat de arbeidsuren altijd behoorlijk waren. Ik heb wat keren in de Lancia/Fiat werkplaats gestaan.

Dat had ik met de Polo dan weer niet. Daar heb ik op een afgereden bumperlip (eigen schuld te hoog stoeprandje) nooit in de garage gestaan anders dan de beurtjes.. Maar ja als de keus Polo of Delta was geweest was ik toch weer voor de Delta gegaan. Italiaanse charme. Maar privé zou ik het niet aandurven en voor de Polo zijn gegaan.

Over welke jaartallen gaat dit? Mijn broer had een Polo bluemotion uit 2010. Hij zag de dealer bijna om het kwartaal. Wat ging daar veel stuk aan!
Ik lees nu je reactie pas. Had er even overheen gekeken. De mijne was van 2011. Ik en mijn collega's hadden er nooit wat mee. Mijn ouders hebben dezelfde gehad en op een raam wat op vakantie naar beneden donderde ook geen rare problemen. De Delta was bijna net zo'n zorgenkindje als de 307 HDI en de Omega. De Omega deed het meeste pijn want dat was een prive auto. Daarna de 307. Stond om de 2 weken bij de garage tot aan innemen van de leasemaatschappij omdat het een bodemloze put werd. En als laatste de Delta. Daar was het Italiaanse charme:}. Alhoewel de stoelen me wel begonnen te irriteren.

Nou heb vandaag de eer gehad om in de 4C van Thomas te mogen rijden, werkelijk fenomenaal !!!!
Met afstand de meest gave en snelle auto die ik ooit heb mogen rijden, niet met woorden te beschrijven die ervaring zo rauw zo bruut en aan de andere kant nooit wordt het nooit oncomfortabel, wat een onderstel! wat een motor, en wat een automaat bak die gerobotiseerde TCT bak, supersnel schakelen zonder enige vertraging, en dan die motor die precies achter je hoofd ligt, wat een beleving!
Onovertroffen hoe hard dit ding van plek wil en maar blijft gaan.
Geweldige klappen, en salvo's uit die uitlaat, ik kan mij niets voorstellen wat dit ooit zou moeten overtreffen.
Ik zat in huis en hoorde Thomas al van een dikke km ver aankomen horen rijden.
Overal waar je komt zijn mensen dol enthousiast, wat een nekkendraaier.

Thomas heeft ook nog een launchcontrol gedaan vanuit stilstand, en een demonstratie gegeven hoe hard deze auto nu echt wil.
Wat een sensatie en snelheid B)
De bochtsnelheden zijn werkelijk oneindig hoog zo lijkt het wel.
Bedankt Thomas dat ik dit heb mogen ervaren!

41096666202_f643a1ac19_o by bofkont OEM, on Flickr

Wat een geweldig omschreven stuk Rene! Bijna beter dan dat ik het zelf kan haha. We hadden geluk van het mooie weer. Anders was het vooral veel slippen geweest.
De 4C is inderdaad een bijzonder apparaat. De Yokohama's en het chippen doen deze auto zo ongelooflijk veel goed. Het maakt de auto feitelijk "compleet".

En bedankt voor het aanbrengen van al die glans. Ongelooflijk hoe boterzacht de lak is. Op de terugweg even met een golf gti gespeeld. Ik zag het steentje al aankomen toen ik achter hem reed. Pats! Gelukkig gelijk weer onzichtbaar gevuld, maar steenslag blijft wel een dingetje.
En wat is die slk van jou een zalige machine! Even spelen in de 4C en dan in de passagiersstoel van de slk met airscarf en stoelverwarming even lekker rondgetourd worden: dat was echt automotive genieten!!

De slk leek amper vooruit te komen na de rit in die geweldige 4c!
Mijn hemel wat een verschil, en dan is de slk nog niet eens kinderachtig gemotoriseerd.

Ja het polijsten ging geweldig snel/mooi, des te meer tijd om van die 4c te genieten, de mooiste auto ervaring die ik heb mogen beleven, man man wat een auto.
Die Gti was peanuts ;)

Leuke meeting! Dit zijn wel de twee meest dikste en bekendste auto's van dit AW forum denk ik zo (tu)

Goed om te horen dat de Yokohama's goed bevallen. Veel plezier de aankomende zomerdagen!

Die yokohama's zijn absoluut geweldig, gisteren was het niet eens echt warm en de grip was al fenomenaal.
Was idd een leuke meeting Enzo, doen Thomas en ik eigenlijk elk jaar, heb bijna elke auto van hem de laatste 2/3 jaar wel gepoetst :-D

Enzo Ferrari zei:
Leuke meeting! Dit zijn wel de twee meest dikste en bekendste auto's van dit AW forum denk ik zo (tu)

!
Echt niet:}
alhoewel?
2 tegenpolen maar beiden erg veel fun. Ik ben toch echt een Mercedes liefhebber maar die 4c.........
Het is wel een heel speciaal geval. Ik denk dat ik toch gewoon de 4c voor dagelijks vervoer ingezet zou hebben met al haar tekortkomingen. Van oor tot oor:-D

michel1975 zei:
Enzo Ferrari zei:
Echt niet:}
alhoewel?

Ja, de bekendste dan he!..:-D

Er zijn zat forummers die misschien ook wel iets moois hebben, maar daar hoor of zie je vrij weinig van.

Er zijn inderdaad nog wel gekkere en duurdere wagens, maar ja die mensen moeten natuurlijk dag en nacht ervoor werken, dus die zie je hier niet.

Die Yokos zijn echt geniaal goed inderdaad. Vandaag nog stukje gereden en ik krijg ze gewoon niet gek. Hoe hard je ook gaat. Wat-een-grip!*-)

@michel1975
Maar wel een hele mooie! :)

Verder vrijdagavond nog even een 0-100 opgenomen met de nieuwe banden. Had ook een launch (helaas niet gefilmd) zonder wielspin. Die ging nog net wat beter. Maar resultaat mag er zijn: https://youtu.be/5irGGoKPt4w

Als ik de de centen had gehad was ik zaterdagmiddag waarschijnlijk direct op pad gegaan voor een 4C spider :}
Mijn hemeltje wat een sensatie, ik was altijd al een groot fan van de 4C, maar na deze rit ben ik helemaal van slag.
Wat een fenomenale auto!

Trouwens direct ook de Sonax net shield besteld (tu)
Ik was direct overtuigd toen ik het water er zag afspatten alleen bij het voor spoelen van de 4c.
https://www.poetsenpolijsten.nl/product/sonax-polymer-netshield-profiline-340ml/

@Damian
Ergens tussen de 280 en 290 op de teller vermoed ik. Weet het niet precies. Heb tot nu toe 275 op de teller gezien, maar er is meer mogelijk.

@rene
Daar ga je veel plezier aan beleven!
En wellicht dat de 4C spider een keer betaalbaar wordt. Weet niet wat de 4C qua afschrijving gaat doen. Blijft toch een unieke wagen, dus hoop persoonlijk weinig, maar je weet maar nooit :)

Heb je ook weer gelijk in Michel (tu)
Ach in werkelijkheid hoor je mij niet klagen hoor.

Beste Thomas,

Denk niet ze snel zullen afschrijven, het blijft een bijzonder unieke wagen.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik hem ook niet zal kopen, mooi voorbeeld:
Vanmiddag heerlijk relax toeren over hobbelwegen/drempels etc etc waar ik met de Z4 me al dood ergerde cruise ik met de SLK lekker door.
Het ietsje meer comfort van dan de SLK is een verademing voor mij, stapvoets over drempels etc etc is gewoon niet zo mijn ding.
Maar mocht ik ooit echt teveel geld overhouden, zou ik dolgraag een 4C voor erbij willen hebben, zeg maar naast een comfortabele cabrio.
Maar die luxe zal het helaas wel nooit gaan worden vrees ik.

Maar nogmaals wat een geweldige auto die 4c van jou, ben er nog steeds lyrisch van B)(tu)

Dan was een r129 helemaal niets geweest voor je. Ondanks het feit dat het voor die tijd een luxe gt was is deze onvergelijkbaar met de SLK. Her is gewoon een auto van 25 jaar oud. Prima gt maar je voelt hem toch echt torderen.

Uiteraard. Iets wat extreem is geeft even een kik en gaat daarna heel snel vervelen. Gewoon de praktische nadelen gaan je snel tegenstaan. De openbare weg is geen circuit. Dat is het mooie van de sportievere Mercedessen en BMW's....het blijven gewoon bruikbare auto's. Maar ik snap wel dat t even leuk is.

FH218374 zei:
Uiteraard. Iets wat extreem is geeft even een kik en gaat daarna heel snel vervelen. Gewoon de praktische nadelen gaan je snel tegenstaan. De openbare weg is geen circuit. Dat is het mooie van de sportievere Mercedessen en BMW's....het blijven gewoon bruikbare auto's. Maar ik snap wel dat t even leuk is.

Als dit je daily driver is dan is de lol er snel af. Is dit de auto voor erbij gaat het niet snel vervelen.
Als je van autorijden houdt dan kan dit ook niet vervelen. Leuker dan dit gaat het niet worden namelijk. Gas geven, sturen, remmen en sound: alles doet die goed.

Zo is het precies, voorbij erbij is zo'n 4C geniaal, wat een sensatie op wielen, raak er niet over uitgesproken.

Als dit je daily driver is dan is de lol er snel af.

Er zijn mensen met een 4C voor wie het de daily driver is, en de lol gaat er bij hen niet snel af. Ik denk dat het heel persoonlijk is of je met een dergelijke auto kunt leven als daily driver.

Phaeton V8 zei:
Als dit je daily driver is dan is de lol er snel af.

Er zijn mensen met een 4C voor wie het de daily driver is, en de lol gaat er bij hen niet snel af. Ik denk dat het heel persoonlijk is of je met een dergelijke auto kunt leven als daily driver.
Dat denk ik dus ook. Ik zou met de tekortkomingen kunnen leven.
Je bent een bevoorrecht mens Thomas.

Dat is natuurlijk ook zo, geen mens gelijk (tu)
Afgezien van de aanschafprijs is de 4C een spotgoedkope auto om te rijden verder.
Dat maakt hem tegelijkertijd ook zo geniaal.

Relatief gezien voor wat je terugkrijgt is de aanschafprijs ook nog wel te behappen....maar ja....das relatief. ;) Blijft een bak geld.

Morgen wordt er een Ypsilon bekeken! Ik ben benieuwd. Auto staat in Duitsland en het bedrijf wil eventueel voor een schappelijk bedrag (euro per km) de auto voor de deur bezorgen.
Wel lekker in de opties. Parelmoerwit, twin-air, lederen bekleding, climate, bluetooth, leuke velgen, voor en achter elektrische ramen, automatisch inparkeren (magic parking) en nog wat prulia. Weinig gereden en dus hopelijk een geschikte auto voor ons voor de komende jaren.

Leuk Thomas, ben ook heel benieuwd!

Ik heb trouwens nog wat testen van de 4C, een Autovisie en een EVO, kan ik die naar jou sturen?

Zo te zien een twin-air, wel de turbo 85 of 105 hoop ik? Ben benieuwd naar wat foto's, en autopark op een ypsilon wist niet dat het bestond, wel geinig

In de komende Auto Motor und Sport komt een leuk artikel van rijden met een 4C in San Francisco en omgeving.

WAUW, dat klinkt goed! Die Ypsilon :) We (enkele Y10/Ypsilon-rijders) willen proberen dit jaar een Ypsilon-meeting proberen te fixen, dan ben je natuurlijk ook welkom...

Foto's, Foto's, Foto's!

Oh nee je moet de Alfa wassen enzo! Ik ben wel heel erg nieuwsgierig, ik ben meer een lezer dan een reageerder :)

Vandaag ook een andere rode Alfa Romeo 4C (kenteken begon met HD-...-.) zien rijden, de eigenaar zwaaide nog vrolijk terug op mijn duimpje. (tu)
Vorig weekend al een gele zien rijden, maar in het rood vind ik het toch een mooiere verschijning, blijft heel gaaf om te zien!

Genoten vandaag! Ik heb je auto nog wel zien staan maar jou niet kunnen spotten. Maar wat een geniale bak heb je, echt genieten hoe jouw 4C op het rechte stuk voorbij kwam blazen. Wat een snelheid zit er in die auto.

Zelf ook nog een paar rondjes kunnen maken in m'n Giulietta. Echt het is echt geniaal hoeveel grip die Yokohama's hebben. Ik kwam erachter dat mijn stoelen niet echt geschikt zijn voor het grip niveau van de Yokohama's :} daarnaast was ik bang dat ik m'n auto schade zou toebrengen zo hard kon ik door de bochten.

@speedtouch & Damian
De Twin Air 86pk. Gek genoeg voelt die levendiger aan dan de 100pk versie waar ik laatst een keer mee reed. Echt meer dan prima op dat gewicht.

@FH
Dat klinkt interessant! Ik zal bij het tanken over de grens de schappen eens in de gaten houden.

@A3-White
Dat is het! Echt een stijlvol, ruime, praktische en comfortabele auto. Veel auto in een kleine verpakking.

@Pjotr
Ik zal eens kijken. Ik heb nogal veel autogerelateerde zaken dit jaar, dus het moet allemaal wel passen haha. De Alfa was inderdaad brandschoon. Zie hieronder voor foto's

@AlbertsH
Ah dat is wel tof ja! De gemiddelde 4C eigenaar is volgens mij ook iemand die deze hobby graag met anderen deelt. Je moet wel gek zijn op autorijden om deze wagen te kopen.

@Mooiroodisnietlelijk
Ha, ik vond het bijna zonde jouw mooie Giulietta zo hard voorbij te vliegen. Die Yokohama's zijn echt on-ge-loof-lijk. Man wat gaat dat hard rond zeg. Ik had ze op een gegeven moment welk op de limiet trouwens. Toen begonnen ze echt wat mee te geven, maar dat was na ongelooflijk hard rijden. Ik heb jou ook nog op de camera, zie hieronder.

Maar eerst even wat foto's van de Yps:

ki5ywvot.jpg

9uwxmnwj.jpg

f87nzfrp.jpg

defkbjtk.jpg

En dan nu Assen. Wat een geweldige dag gisteren.

z6m8b2bi.jpg

8iyux2cf.jpg

Ik wist niet dat de 4C zo hard rond kon. Bij het opstellen op de grid voelde ik me wat onzeker. Ik zag dezelfde racers als vorig jaar die echt ongenadig hard mij continu eruit remde in de bochten. De Giulietta begon na 2 rondjes al minder te remmen en je moet dus echt verschrikkelijk goed anticiperen want ze vlogen je om de oren.
Nou, dat is wel wat anders in de 4C.... Wat een gruwelijk wapen op het circuit. Ik ben geen coureur, maar je hoeft maar te kijken waar je naar toe wilt en hij gaat. Zelfs de race 155's op slicks vloog ik voorbij. Dat is wel een gave gewaarwording. Ik heb nog samen met een 1992 Maserati Barchetta THB CMM LAC geraced. En dan dus gewoon gelijk op. Dat is zo'n bijzondere ervaring. Wauw, ben er nog van onder de indruk! Na 10 rondjes gewoon nog dezelfde remkracht, nog steeds een olietemperatuur van 100 graden en nog steeds banden met grip. Al was er na 3 ronden even een kort dipje. Geen idee hoe dat kon, maar even leken ze te bezwijken onder de hitte. Daarna ging het weer goed.
Kan het nog beter dan de 4C? Geen idee, maar meer hoeft echt niet. Dit is zo bruikbaar en amusant!

Slechts 1 video in slechte kwaliteit (helaas viel de GoPro na 1 rondje al van het schutbord (deze werd warm dus lucht onder de zuignap zette uit). Met watermerk wegens gefilmd met Apple enzo... :p

(laatste ronde:)
https://www.youtube.com/watch?v=mareK5AgtNI

Heel erg leuke Lancia Thomas!
Bijzonder gaaf hoor met de 4c op het circuit,dat is ook de plek waar de wagen thuis is.
Het potentieel van die wagen kun je nimmer op de openbare weg gebruiken.
Wat heb ik genoten van het sturen in die 4C van je 2 weken terug, echt geniaal wat een beleving.

Gaaf dat je de auto ook gebruikt waar hij voor gemaakt is. Ypsilon twin air snap ik echter niet helemaal als zuinige auto er naast, de Twin Air is in mijn ogen een parel van een motor die bolstaat van het karakter maar in de 70k dat ik er meerdere onder mijn hoede had was het verbruik iets dat altijd in negatieve zin opviel. 1 op 15 met heel veel pijn en moeite. Bij stevig trappen was 1 op 8 ook mogelijk. Bizar voor zo'n klein motortje.

Biermagnaat,

Hoor ik vaker dat forse verbruik, maar mijn collega die een panda climbing heeft met een twin air doet met gemak 1 op 17/18.
Het is een kwestie van vlot opschakelen in het ideale toeren gebied en vooral niet te ver doortrekken want dan gaat hij idd zuipen als een tempelier.

Gaaf hoor, met je 4C op het circuit. Lijkt me een geweldige ervaring! Daar is hij toch ook min of meer voor gemaakt.

Yp is niet helemaal mijn ding qua model maar wel lekker luxe. Klein deukje tussen voor en achterportier?
Stond gisteren eentje in de straat. Het Twinair geluid vind ik wat minder passen bij zo'n luxe Yp overigens.

@biermagnaat
Ach ja, eis was 1 op 15. Dat halen ze wel. Heb er wel eens een weekje mee gereden.

@Kristian
Ik weet dat niet iedereen fan is van het model en de motor. Het model vind ik echt leuk naarmate ik er meer mee bezig ben. Vooral en profiel klopt die voor mij erg goed.
Scherp oog trouwens, maar heb een zeer goede uitdeuker. Kost me 50 euro, dus daar laat ik hem niet voor staan :)

Congrats met de Yps, ik snap de keuze voor een twin-air ook niet echt, ik vind het geen fijne motor om mee te rijden, maar wellicht is die in een Ypsilon beter dan in een Panda.

En Assen is wel een leuke baan, kan me voorstellen dat het met de 4C wel een stuk beter gaat dan met de Giulietta en een stuk veiliger dan de Nordschleife.

Mooie Yp! In mijn ogen zeker net zo leuk als een 500 maar praktischer en zonder de extra premium.

Kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe machtig het wel niet moet zijn om met de 4C over het circuit van Assen te vliegen, voor velen een droom maar jij maakt het gewoon realiteit! Krijg je volgens mij wel haar van op je borstkas :D

Leuk zeg, deze Ypsilon. Ik vind het ontwerp ook niet helemaal kloppen, maar dat is vaak juist de charme van een bepaald design. Goede wielen ook, als je het mij vraagt zijn het de allerbeste die je kunt krijgen onder deze auto.

Qua motor begrijp ik de keuze voor een TwinAir wel als het gaat om rijplezier, maar als het gaat om zuinig rijden is het een uitdaging. Heel benieuwd naar wat 'ie in de praktijk gaat doen!

Mooie Ypsilon, snap de keuze voor een TwinAir juist wel haha. Wij hebben specifiek gezocht toen naar die 500 met TwinAir aangezien dat blokje veel makkelijker aanvoelt dan de 1.2, welke los van zijn stille loopje, enorm veel inspanning nodig leek te hebben om vooruit te komen. De 1.4 is niet veel sneller, maar lust daarentegen wel weer een stukje meer, dus er vanuit gaande dat de motoren vrijwel tot helemaal identiek zijn begrijp ik de keuze wel. Heeft deze ook een "ECO-stand"? De volgens Fiat te behalen verbruikscijfers zijn lastig te behalen, maar wij hebben afgelopen 2 weken ongeveer 1 op 17 gehaald, dus dat vind ik prima. (met dak open!)

Gave ervaring moet dat trouwens geweest zijn met de 4C op Assen, ik had hem wel op de kalender gezet maar helaas hadden we andere verplichtingen anders had ik je nog wel even in actie kunnen zien. :-D

@A3-white
Nee nog niet, maar ga het wel even proberen als ik hem net heb. Heb het al wel eens in een andere Lancia ervaren.

@Nico
Thanks! Ik vond hem met de proefrit echt meer dan prima. Het is een lekker sterk blok en maakt de Yps vlot in stadsverkeer.
Nordschleife zal ik niet doen met de 4C. Teveel risico. Assen is heerlijk veilig.

@Zadelsnuiver
Dank je wel. Ik vind de Yps trouwens meer "premium" dan de 500. Zeker in het interieur.
Wat je in ieder krijgt van hoeken op Assen met een 4C is een lamme linkerarm. Doordat je geen stuurbekrachtiging hebt moet je in sommige bochten echt flink tegensturen. Dat is na 10 ronden best zwaar haha.

@Elco
Ik vond hem ook niet altijd even mooi, maar nu ik meer naar kijk begint die steeds beter te kloppen. Zeker in deze uitvoering inderdaad. Ik ben ook benieuwd wat die in de praktijk doet. Laat het hier nog wel even weten.

@Brent
Thanks! Ik zou in de 500 ook de twin air willen hebben. In de huidige Yps hebben wij de 1.2 8v 60pk. Heerlijk zuinig (1 op 19 gemiddeld), maar niet vooruit te branden. En wat bokkig onderin de toeren. Wel smeuïg en met de aanhanger net zo snel als zonder (:P)
De Yps heeft ook de Eco stand. Benieuwd wat dat gaat uithalen.

Terug
Bovenaan