Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Misschien een heel stomme/domme vraag, maar hoe merk/voel je dat de koppeling slipt? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar ik heb het (gelukkig) zelf nog nooit meegemaakt. En is het iets dat je geleidelijk merkt of slipt de koppeling ineens van het één op het andere moment?

Ik merkte bij mijn auto dat ie bij gas geven in z'n 5 eerst in de toeren klom, maar niet versnelde. Vervolgens daalde het toerental en begon ie daarna wél te versnellen.
Ben ook wel benieuwd hoe 'eenvrijeusernaam' het merkte.

michel1975 zei:
Oei das idd een beste kostenpost. En dan met name kostenpost omdat je er eigenlijk niets van merkt . Zonde geld altijd maar dat is inherent aan auto rijden.

Klopt. Dat is erg vervelend. Als ik dit geld in bijvoorbeeld motorische upgrades zou stoppen (in casus de koppeling sterk genoeg zou zijn), dan zou ik nu tegen de 400PK zitten. Dat is ongeveer de investering om de auto naar dat vermogen te brengen. Kort gezegd met een turbo en nokkenas upgrade zou dat veilig(!) mogelijk zijn zonder verdere aanpassingen. Daarboven wordt het wel veel duurder. Ik ken iemand met 550PK uit dit blok, maar daar zijn onrealistische kosten tegenover.
Ik ben dat geenzins van plan, want het vermogen zou teveel worden, plus dat met dit soort aanpassingen de auto ook te nerveus zou worden. Wellicht maak ik nog wel eens een tussenstap, naar ongeveer 330pk. Dan zou ik enkel een intercooler en een ander compressorwiel in het de turbo moeten laten monteren. Wie weet.

British Racing Green zei:
Nou, van de rekening die daaraan hangt zal je ongetwijfeld niet gelukkig worden.
Anderzijds,
de betrokken onderdelen zijn daarmee afgestemd op de kracht van je bolide en klaar voor jarenlang defectloos rijplezier!
En ongetwijfeld is het geen straf om je dagdagelijks met die schitterende Giuletta op de weg te begeven.
Zoals ze hier zeggen: "Quand on aime, on ne compte pas".

Klopt. De auto zal nu alleen maar "strakker" en "steviger" aanvoelen. Een aandrijflijn die af en toe best wat te voorduren mag krijgen, zonder het te mishandelen. En inderdaad, de Giulietta is echt een waanzinnig mooie wagen met een meer dan prima afwerking binnenin. Blijf me erover verbazen. Stap je vanuit een nieuwe Giulia weer in je Giulietta is dat nauwelijks een stap achteruit.

AlbertsH zei:
Misschien een heel stomme/domme vraag, maar hoe merk/voel je dat de koppeling slipt? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar ik heb het (gelukkig) zelf nog nooit meegemaakt. En is het iets dat je geleidelijk merkt of slipt de koppeling ineens van het één op het andere moment?

Alsof je op een scooter rijdt. 120 rijden in zijn 6, dan vol op het gas en de toeren ineens wel heel hard zien klimmen zonder dat je veel harder gaat. Zeker bij turbo auto's kun je het merken onderin de toeren als de turbo erbij in komt. Bij jouw Renault zul je er niet zo snel tegenaan lopen omdat het koppel relatief meevalt. Koppeling krijgt vooral onderin de toeren op de donder.

Barri zei:
Ik merkte bij mijn auto dat ie bij gas geven in z'n 5 eerst in de toeren klom, maar niet versnelde. Vervolgens daalde het toerental en begon ie daarna wél te versnellen.
Ben ook wel benieuwd hoe 'eenvrijeusernaam' het merkte.

Precies en nou ja, zoals bovenstaand dus.(:P)

Mechanix zei:
Dat lijkt me het grote nadeel van een auto opvoeren: zaken gaan sneller kapot.

Dat moet ik wel een beetje relativeren: de koppeling was ook zonder tuning wel richting zijn einde gegaan. Het enige wat de tuning voor kan zorgen is dat bij het aangrijpen en tegelijkertijd vermogen vragen en meer kracht komt op de koppelingsplaat waardoor deze iets meer slijt, maar dit is volgens de garage te verwaarlozen. Volgens hen komt het door verkeerd gebruik van de vorige eigenaar. Waarschijnlijk met de voet op het pedaal gereden. In combinatie met het toegenomen vermogen merkte ik nu alleen sneller dat die bijna op zijn einde was.
De enige onderdelen die direct 100% lijden onder tuning zijn aandrijfassen en de turbo. Of ze daardoor ook kapot gaan: nee. Indien je ze goed blijft smeren hoeft dit geen probleem op te leveren. Tevens is het vermogen in de eerste twee versnelling op 75% gelimiteerd om rekening te houden met het mechanische deel van de auto. Dit blok kan 400PK aan, dus inwendig zijn er geen problemen. Zaken als remmen zullen harder slijten, maar dat is niet te wijten aan tuning, maar aan hoe er gereden wordt.

Aan de andere kant, tuning is natuurlijk nooit goed voor het mechanische deel van de auto. Laten we daar geen misverstand over oproepen.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Aan de andere kant, tuning is natuurlijk nooit goed voor het mechanische deel van de auto. Laten we daar geen misverstand over oproepen.

Wehe, dan moet ik meteen aan een ander opgevoerd Italiaans raspaardje denken dat ondanks alle investeringen maar niet goed wil rijden / remmen...

Maar dat zal bij jouw auto zeker niet het geval zijn!(tu) En je hebt gelijk, een koppeling verslijt sowieso. Zelfs al ligt er maar een 60pk sterk torretje in het vooronder.

Mechanix zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:

Wehe, dan moet ik meteen aan een ander opgevoerd Italiaans raspaardje denken dat ondanks alle investeringen maar niet goed wil rijden / remmen...

Maar dat zal bij jouw auto zeker niet het geval zijn!(tu) En je hebt gelijk, een koppeling verslijt sowieso. Zelfs al ligt er maar een 60pk sterk torretje in het vooronder.

Nee zeker niet. Heb je die grote pizza's gezien in de wielkuip? :p
Verder is mijn auto helemaal top. Sterker nog, ik had er echt wel even mee kunnen doorrijden, maar ik wil, net als een bofkont, in een 100% goede wagen rijden.

Mooi topic om eens helemaal vanaf het begin door te nemen zeg. Goede upgrades doorgevoerd en dat je dan nu even pech hebt met de koppeling en onderhoud, tsja... Je kunt het ook zien als iets noodzakelijks dat toch had moeten gebeuren. Ik heb bovendien een donkerbruin vermoeden dat het plezier in de auto de gemaakte kosten wel weer doen vergeten :-D

@Pausebreak
Ja, als je het van vooraf weer helemaal doorleest is er aardig wat gebeurd de afgelopen 4 jaar. Het plezier in de auto maakt ook absoluut het geld goed!

Wat wel klote is, is dat de auto morgenmiddag pas klaar is. Heb de auto een volledige week moeten missen. Veel langer dan dat ik in eerste instantie had gehoopt en voor mij toch wel een tegenvaller richting de garage. Volgens hen zijn ze er vandaag de gehele dag mee bezig geweest. Echter, vrijdagmiddag zag ik bij even langsrijden, dat de versnellingsbak er al op zat. Nu kun je mij veel vertellen, maar een hele dag voor het monteren van de aandrijfassen en het subframe? *-)
En dan morgen ook nog... Het zal allemaal wel. Ik ga wel met ze in gesprek wanneer ik de rekening krijg, want op deze wijze gaat het qua uren natuurlijk compleet uit de bocht.

Auto is weer terug!
De koppeling grijpt nu helemaal onder in het pedaal aan en grijpt heerlijk! Ongelooflijk zeg, met opschakelen krijg je zo'n klap in je rug. De vorige koppeling was dus blijkbaar toch wel erg versleten. De auto rijdt verder alsof die nieuw is. Door de koppeling ook nieuwe versnellingsbak olie. Als een mes door de boter. Heel erg tevreden!
Helaas was er geen tijd voor de verlagingsveren en uitlaatsierstukken. Dit wordt zaterdag gedaan.

Was een lange week voor zo kan ik me voorstellen :}
Maar zeer goed nieuws dat de wagen weer rijdt, met een maximaal aangrijpende koppeling is de acceleratie ook nog een stukje pittiger lijkt me of niet?
Hij kan nu maximaal zijn kracht kwijt!

Bofkont zei:
Was een lange week voor zo kan ik me voorstellen :}
Maar zeer goed nieuws dat de wagen weer rijdt, met een maximaal aangrijpende koppeling is de acceleratie ook nog een stukje pittiger lijkt me of niet?
Hij kan nu maximaal zijn kracht kwijt!

Klopt Rene. De snelheidsbeleving is nu veel intensiever. Blijkbaar slipte die op het aangrijppunt altijd wat door. Ook het nieuwe massa vliegwiel heeft de auto volledig trillingsvrij gemaakt. Alsof je hem nieuw uit de showroom rijdt, zo voelt het een beetje. (tu)

En het was volgens mij al geen matige wagen kwa snelheidsbeleving haha :p .... maar gaaf zeg! Op deze manier heb je tenminste wel echt plezier van je centen, dus dubbel en dwars waard lijkt mij :)

@Bofkont
Absoluut. Wel arm nu :}

@Auto-fan
Dat zeker. Het voelt echt alsof je een nieuwe auto ophaalt. Het rijdt allemaal als nieuw. Heerlijk.

@Omniradius
Nee zeker niet. Maar bij gashernemingen zat er toch een vertraging van 0,5 seconden waarin de auto even op gang moest komen. Dat is nu weg. Duidelijk dat de koppeling zich eerst echt moest zetten. Nu geen last meer van. De koppeling matcht nu beter bij de rest van de auto.

@Nico GTR
Ja absoluut. Zonde was geweest om zoveel geld uit te geven en geen verschil te merken.

Kleine verandering. De Vredestein banden gaan niet door, er komen nu Kumho Ecsta PS91 banden onder. Dit na goede testresultaten alsmede op aanraden van de bandenman. Banden en daarmee ook de velgen komen er dinsdag onder. (:B

779-PS91.png

Flieger zei:
Waarom gaan de Vredesteins niet door? Kumho is mijns inziens toch één of twee klasse(n) lager.

De Vredestein's gingen via via. Er was eerst 5 weken wachttijd, daar is nu wederom 5 weken bijgekomen. Ik wil het er niet op gokken dat er straks weer 5 weken bijkomen.
Dit zijn de eerste Extreme Performance tyres van Kumho. Niet zomaar een band dus. Wordt in veel Amerikaanse tests en fora echt heel erg goed beoordeeld. Heb lang gedubt nadat ik wist dat de Vredestein's niet doorgingen, maar qua prijs, kwaliteit en uiterlijk was dit toch wel voor mij de winnaar. Qua uiterlijk vind ik hem misschien nog wel mooier dan de Vorti's R.

Kijk eens naar hoe neutraal de auto in de bocht ligt: https://www.youtube.com/watch?v=DtPqMomQ78Y

Ik zou eerder afgaan op Duitse tests dan Amerikaanse tests en forums. Een YouTube filmpje zegt me ook weinig over de prestaties (behalve een rondetijd) van een band en hoe deze aanvoelt (in verschillende omstandigheden).

Michelin Pilot Sport 4 geen optie?

Duitse tests. Paar keer 'Gut' en 'Befriedigend'. Geen topper maar gewoon voldoende/goed.

Zo'n filmpje zegt natuurlijk weinig. Daarbij, ik neem aan dat je geen 265 brede 19 inchers op de Alfa laat leggen? :}

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar na zo'n dure investering in je auto zou ik persoonlijk niet op de banden bezuinigen en voor een gerenommeerde band van een A-merk gaan. Zeker bij zo'n FWD met veel vermogen.

Flieger zei:
Ik zou eerder afgaan op Duitse tests dan Amerikaanse tests en forums. Een YouTube filmpje zegt me ook weinig over de prestaties (behalve een rondetijd) van een band en hoe deze aanvoelt (in verschillende omstandigheden).

Michelin Pilot Sport 4 geen optie?

Je kunt je voorstellen dat het hele verhaal met de koppeling, vliegwiel en distributieriem, plus de verlaging zaterdag nogal wat geld heeft gekocht. Daarom ben ik nu op de banden maar even niet helemaal all out gegaan. Daarom ben ik kritisch gaan kijken samen met mijn bandenman wat de beste band voor het geld is: daar was hij heel stellig in: deze Kumho's. Daarna zelf online op zoek gegaan en eigenlijk alleen maar lovende woorden gelezen. De band lijkt namelijk ook heel erg op de Pilot sport:

attachment.php

De euro's die ik bespaar worden aan iets anders besteed. Daar volgende week meer over, want er gaat op exterieur gebied nog wat gebeuren met Giully. (tu)

TYN zei:
Duitse tests. Paar keer 'Gut' en 'Befriedigend'. Geen topper maar gewoon voldoende/goed.

Zo'n filmpje zegt natuurlijk weinig. Daarbij, ik neem aan dat je geen 265 brede 19 inchers op de Alfa laat leggen? :}

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar na zo'n dure investering in je auto zou ik persoonlijk niet op de banden bezuinigen en voor een gerenommeerde band van een A-merk gaan. Zeker bij zo'n FWD met veel vermogen.

235 / 35 / 19 wordt de maat.
Ik ben ook absoluut tegen het besparen op banden. Als dat het doel was, had er wel een LingLong onder gelegen. Echter, het was met oog op wat er de laatste tijd allemaal aan de Giulietta is verspijkerd (lees de laatste paar bladzijden eens door een tel het eens op) wel bij mij het besef dat er nu wel even kritisch gekeken mocht worden. Mijn bandenman volg ik daarin ook blind. Hij had een aantal zeer enthousiaste klanten op dit type band, allemaal ook met flinke vermogens op de wielen. Na de reviews online: Zie hier voor de beste review site van het internet was het voor mij een snel gemaakte keus.

Het geld dat ik "bespaar" komt nog goed van pas, maar daarover volgende week meer. Overigens zie ik deze band echt absoluut niet als besparen. Dit is gewoon het allerbeste product van Kumho, niet bepaald koekenbakkers in de bandenwereld.

Ah, ik dacht dat je 18-inch had. Al met al geen slechte keus denk ik.

De gelijkenis met de Michelins is wel opvallend! Hoeveel is deze band nou goedkoper?

@TYN
Nee, volgens mij maak ik hier juist een erg goede keuze mee. Dit is wel leuk leesvoer: https://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=954272 en/of dit: https://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Kumho&tireModel=Ecsta+PS91

@Nico GTR
Anders ik wel. De spoiler ga ik niet doen, dat vind ik niet heel erg mooi bij mijn auto. Gaat wel iets anders komen. (tu)

*-) De band lijkt op Pilot Sport? Leuk die looks, maar een band is wat ingewikkelder. Ik ben het met TYN eens; na zo'n investering en met veel vermogen bij een FWD besparen op de banden... Stel dan hetgeen dat nog komen gaat voor het exterieur even uit.

Flieger zei:
*-) De band lijkt op Pilot Sport? Leuk die looks, maar een band is wat ingewikkelder. Ik ben het met TYN eens; na zo'n investering en met veel vermogen bij een FWD besparen op de banden... Stel dan hetgeen dat nog komen gaat voor het exterieur even uit.
Sorry, maar wat een onzin. Wat is er mis met deze band? Je doet net alsof ik een budget band heb aangeschaft. Koek koek, we hebben het hier over 1 van de beste presterende banden op de markt. *-)

TYN zei:
Ah, ik dacht dat je 18-inch had. Al met al geen slechte keus denk ik.

De gelijkenis met de Michelins is wel opvallend! Hoeveel is deze band nou goedkoper?

Ik betaal trouwens per band 135 euro inclusief montage. De Pilot Super Sport gaat richting de 200 euro. Dus ongeveer 60 euro per band, wat 240 euro in totaal maakt, wat betreft prestatieverschil totaal niet te verantwoorden is. De banden zitten volgens testen zeer dicht bij elkaar. Vergis je niet, op droog wegdek maakt die gehakt van bijvoorbeeld de Good Year Eagle F1.

Je mag het onzin vinden. Dat blijkt al uit je keuze. (tu) Ik noem het geen budget band, maar je geeft zelf aan dat je bespaart op je banden.

Op een van de websites die je zelf aanhaalt wordt de band getest tegen Goodyear, Pirelli en Michelin en komt er als laatste uit. Zoals gezegd zou ik dan voor de beste gaan.

Flieger zei:
Je mag het onzin vinden. Dat blijkt al uit je keuze. (tu) Ik noem het geen budget band, maar je geeft zelf aan dat je bespaart op je banden.

Op een van de websites die je zelf aanhaalt wordt de band getest tegen Goodyear, Pirelli en Michelin en komt er als laatste uit. Zoals gezegd zou ik dan voor de beste gaan.

Mag het voor het geld? Nogmaals, die 2% extra die de band levert is totaal niet te verenigen met het extra geld. De Kumho doet bijna alles net zo goed, voor 30% minder geld.
Overigens kijk ik altijd met grote scepsis aan tegen bandentesten. Onafhankelijkheid is daar nog wel eens in het geding. Ik kijk liever naar gebruikersreviews.

Voor de rest sluit ik af met deze quote:

Ik vind het makkelijk praten om te zeggen dat banden die nog steeds gewoon goed presteren en goed uit de diverse tests komen een 'besparingsmaatregel' zijn. Het is niet alsof er Hakkietakkiechingchong banden onder komen te liggen, en vergeet ook niet dat dit erg sportieve banden zijn. Nu hoort dat ook bij zo'n auto, maar ze slijten veel sneller dan de Michelin EnergySavers onder de gemiddelde auto.

Daarbij, alleen Eenvrijeusernaamiserbijnaniet kan in zijn portemonnee kijken. Het is wel erg makkelijk roepen dat iemand maar banden moet kopen die zo'n €50,- per band duurder zijn als je dat zelf niet hoeft te betalen.

PauseBreak zei:
Ik vind het makkelijk praten om te zeggen dat banden die nog steeds gewoon goed presteren en goed uit de diverse tests komen een 'besparingsmaatregel' zijn. Het is niet alsof er Hakkietakkiechingchong banden onder komen te liggen, en vergeet ook niet dat dit erg sportieve banden zijn. Nu hoort dat ook bij zo'n auto, maar ze slijten veel sneller dan de Michelin EnergySavers onder de gemiddelde auto.

Daarbij, alleen Eenvrijeusernaamiserbijnaniet kan in zijn portemonnee kijken. Het is wel erg makkelijk roepen dat iemand maar banden moet kopen die zo'n €50,- per band duurder zijn als je dat zelf niet hoeft te betalen.

Het gaat hier niet eens om kunnen betalen, maar om willen betalen. Die 2% extra capaciteit gebruik je wellicht in 1% van de tijd, maar je betaalt wel direct even 30% meer. Ik ben niet zo merken gericht, dus of het nou Michilin, Kumho of Hankook zou zijn, het is mij om het even. Dit is gewoon een verschrikkelijk goede band, tegen een scherpe prijs. Klaar.

Gelijk heb je hoor. (tu) Ik heb ook Kumho's onder mijn 155 liggen. Prima banden, alhoewel ze na 20k wel op zijn. :p

Hier ook Kuhmo's onder de hyundai van mevr Bofkont, prima band (tu)
en die high perfomance banden lijken me meer dan uitstekend.

@Joel D
Qua slijtage zullen we het wel zien. Ik maak veel snelwegkilometers, dus het gaat wel meevallen denk ik. Het is een vrij nieuwe band (net op de markt) dus qua slijtage is er weinig bekend.

@Bofkont
Klopt. Het schijnt dat ze van deze band echt veel werk hebben gemaakt. Ik kan het dinsdag bevestigen of ontkennen. We gaan het zien! Morgen in ieder geval alvast de verlaging en sierstukken. (tu)

Wat gaaf dat de velgen er eindelijk onder gaan, ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat staan. Die Kuhmo banden zien er ook prima uit (qua tests en reviews). Ik heb even gekeken wat Kuhmo's voor mijn Cadillac zouden doen, is ook ruwweg 30+% goedkoper dan de gevestigde orde. Ik weet wel wat er tzt bij mij onder komt. :-D

Gewoon Dirk zei:
Wat gaaf dat de velgen er eindelijk onder gaan, ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat staan. Die Kuhmo banden zien er ook prima uit (qua tests en reviews). Ik heb even gekeken wat Kuhmo's voor mijn Cadillac zouden doen, is ook ruwweg 30+% goedkoper dan de gevestigde orde. Ik weet wel wat er tzt bij mij onder komt. :-D

Ja het was even wachten. In het begin wat lastig, maar later niet meer echt naar omgekeken. Nu wel erg nieuwsgierig, ook naar de banden omdat ze zo goed beoordeeld worden. Jammer van alle herfststormen die aangekondigd zijn voor deze week.

Auto is gisteren verlaagd. Sierstukken is nog niet gelukt. Daar gaan we vandaag mee verder. De stukken steken te ver uit en moeten dus afgeslepen worden.

Onder een Alfa horen gewoon geen Kuhmo banden. Goede test of niet. Pirelli is dan de nr 1 band. En Michelin 2.

@uwbuurman
Dat kun je wel stellen inderdaad. Zo goed als nieuw de auto. De auto verlagen was een monsterklus: we zijn 6 uur bezig geweest. Fuseekogels zaten compleet vast. Daarom geen tijd meer voor de sierstukken.

@Fh126560
Wat moeten Michelin's onder een Alfa? Pirelli P Zero vind ik een net niet band. Zacht loopoppervlak met een harde wang. Ben er geen fan van.
Wat betreft de Kumho's, dat mag je vinden. Ik vind het nogmaals onzin. Redenen hierboven aangegeven. Merknamen interesseert mij niet, kwaliteit wel.

@Gijs571
Komen van de week foto's!

Met alle respect, het geeft aan dat je er weinig van begrijpt. En Michelin zit ook onder Ferrari, Porsche en noem maar op. En Pirelli Cinturato P7 en P Zero zijn topbanden. Als kwaliteit zo vreselijk belangrijk voor je is, wat moet je dan met een Alfa?

FH126560 zei:
Met alle respect, het geeft aan dat je er weinig van begrijpt. En Michelin zit ook onder Ferrari, Porsche en noem maar op. En Pirelli Cinturato P7 en P Zero zijn topbanden. Als kwaliteit zo vreselijk belangrijk voor je is, wat moet je dan met een Alfa?

En Kumho is first supplier voor BMW. Rij jij niet in zo'n 1 serie? Succes met trollen (tu)

Het gaat om Kumho in combinatie met Alfa. Elk van mijn 5 auto's en 2 motorfietsen staan op de bij de auto c.q. motor passende topbanden. Ik ben geen kneiter die zich laat kennen voor 200 euro.

Terug
Bovenaan