420
Net ingestapt
Na lange tijd weer een een 'heads up' op dit forum, voornamelijk vanwege het feit dat ik mijn ex-mede-Thema-rijders er liever niet mee lastig val op het Lancia Thema forum en het Vel Satis forum op sterven na dood lijkt. 
Na zo’n 20 jaar uitgebreid het Italiaanse modellengamma van de verschillende constructeurs te hebben uitgeprobeerd ben ik nu eens uitgekomen in een iets andere hoek, bij de Renault Vel Satis. Ik zag toevallig dat een andere forummer (PauseBreak) na een aantal jaar net zijn Vel Satis heeft ingeruild, dus dat stokje kan ik mooi over nemen.
Sinds een jaar of 5 heb ik een zwak ontwikkeld voor dit model en heb mij door de jaren heen met groeiende interesse geinformeerd. En toen de laatste weken een aantal zaken samen vielen (verkoop van mijn 8 jaar gekoesterde Lancia Thema turbo 16v uit 1990 en een Lancia Lybra SW 2.4 Jtd Emblema die wat problemen begon te ontwikkelen en al langer wat te krap bleek met drie jonge dochters) heb ik de (in mijn ogen) beste Vel Satis phase II met 2.0 turbo en handbak gekocht die er te koop stond.
Het was duidelijk dat de auto al een tijdje stond, maar tijdens de uitgebreide proefrit werd wel duidelijk dat er weinig aan de auto mankeerde. Een kleine schaaf linksachter, maar verder netjes en alle electronica leek te werken (op de achterklep na). Ik vond altijd de zwarte carrosserie met leder en houtinleg erg mooi, maar eigenlijk bevalt de ‘grijze’ kleur met ook veel grijs van binnen ook prima. Er was nu eenmaal vrijwel geen keus. Een leuke optie vind ik ook het schuif-/kanteldak. De vorige eigenaar was duidelijk erg gesteld op de auto, want van ieder wissewasje was een rekening aanwezig van de Renault dealer. Een aantal grotere uitgaven (oa distributie en vier nieuwe Vredestein all-season banden) zijn het afgelopen jaar al gedaan. Ook was hij gesteld op zijn vrouw, aangezien de bijrijdersstoel is vervangen door een (qua kleur gelijk, maar toch net wat ander) model met volledig elektrische verstelling en stoelverwarming.
Natuurlijk levert deze keurze onder familie en vrienden wat vraagtekens op, maar uiteindelijk kijkt niemand meer echt op van het feit dat ik weer voor ‘wat bijzonders’ heb gekozen. In de 20 jaar dat ik een eigen auto bezit heb ik 16 jaar een Lancia Thema gereden (5 verschillende, alle turbo’s), maar bijvoorbeeld ook 8 jaar een Maserati Biturbo 420 uit 1986 (als hobby auto) en een Fiat Croma van deze eeuw. Ik was dus ook heel bewust op zoek naar een auto die zowel praktisch zou zijn en ik ook echt leuk en mooi zou vinden.
Uiteindelijk kwam ik terug bij de Fiat Croma en de Vel Satis, waarbij ik in dit geval voor de laatste heb gekozen omdat het toch veel meer een aparte verschijning is dan de Croma. Qua ruimte en prestaties is een Croma vergelijkbaar, maar qua ‘flair’ en comfort doet de VS er toch wel een grote schep bovenop. De eerste 1500 km zijn dan ook enorm goed bevallen en de kids (en zelfs mijn vrouw!) zijn er dol op! Gelukkig woon ik vlak bij de Duitse grens en kan ik daar tanken, dat scheelt zo €20 tot €25 op een volle tank (die binnen een week of twee weer leeg is)... Gemiddeld verbruik tot op heden 1 op 11, ongeveer wat ik 'gebugetteerd' had en van de achterklep schijnt de aansturing van een microswitch versleten. Hiervoor een nieuwe unit besteld die van de week wel binnen zal komen. De vage en nogal lichte besturing is nog wennen en ik moet nog even de perfecte instellingen voor mijn stoel zien te vinden, want helemaal comfortabel zit ik nog niet. Maar dat komt vast goed.
Hierbij een paar eerste foto's:




Na zo’n 20 jaar uitgebreid het Italiaanse modellengamma van de verschillende constructeurs te hebben uitgeprobeerd ben ik nu eens uitgekomen in een iets andere hoek, bij de Renault Vel Satis. Ik zag toevallig dat een andere forummer (PauseBreak) na een aantal jaar net zijn Vel Satis heeft ingeruild, dus dat stokje kan ik mooi over nemen.
Sinds een jaar of 5 heb ik een zwak ontwikkeld voor dit model en heb mij door de jaren heen met groeiende interesse geinformeerd. En toen de laatste weken een aantal zaken samen vielen (verkoop van mijn 8 jaar gekoesterde Lancia Thema turbo 16v uit 1990 en een Lancia Lybra SW 2.4 Jtd Emblema die wat problemen begon te ontwikkelen en al langer wat te krap bleek met drie jonge dochters) heb ik de (in mijn ogen) beste Vel Satis phase II met 2.0 turbo en handbak gekocht die er te koop stond.
Het was duidelijk dat de auto al een tijdje stond, maar tijdens de uitgebreide proefrit werd wel duidelijk dat er weinig aan de auto mankeerde. Een kleine schaaf linksachter, maar verder netjes en alle electronica leek te werken (op de achterklep na). Ik vond altijd de zwarte carrosserie met leder en houtinleg erg mooi, maar eigenlijk bevalt de ‘grijze’ kleur met ook veel grijs van binnen ook prima. Er was nu eenmaal vrijwel geen keus. Een leuke optie vind ik ook het schuif-/kanteldak. De vorige eigenaar was duidelijk erg gesteld op de auto, want van ieder wissewasje was een rekening aanwezig van de Renault dealer. Een aantal grotere uitgaven (oa distributie en vier nieuwe Vredestein all-season banden) zijn het afgelopen jaar al gedaan. Ook was hij gesteld op zijn vrouw, aangezien de bijrijdersstoel is vervangen door een (qua kleur gelijk, maar toch net wat ander) model met volledig elektrische verstelling en stoelverwarming.
Natuurlijk levert deze keurze onder familie en vrienden wat vraagtekens op, maar uiteindelijk kijkt niemand meer echt op van het feit dat ik weer voor ‘wat bijzonders’ heb gekozen. In de 20 jaar dat ik een eigen auto bezit heb ik 16 jaar een Lancia Thema gereden (5 verschillende, alle turbo’s), maar bijvoorbeeld ook 8 jaar een Maserati Biturbo 420 uit 1986 (als hobby auto) en een Fiat Croma van deze eeuw. Ik was dus ook heel bewust op zoek naar een auto die zowel praktisch zou zijn en ik ook echt leuk en mooi zou vinden.
Uiteindelijk kwam ik terug bij de Fiat Croma en de Vel Satis, waarbij ik in dit geval voor de laatste heb gekozen omdat het toch veel meer een aparte verschijning is dan de Croma. Qua ruimte en prestaties is een Croma vergelijkbaar, maar qua ‘flair’ en comfort doet de VS er toch wel een grote schep bovenop. De eerste 1500 km zijn dan ook enorm goed bevallen en de kids (en zelfs mijn vrouw!) zijn er dol op! Gelukkig woon ik vlak bij de Duitse grens en kan ik daar tanken, dat scheelt zo €20 tot €25 op een volle tank (die binnen een week of twee weer leeg is)... Gemiddeld verbruik tot op heden 1 op 11, ongeveer wat ik 'gebugetteerd' had en van de achterklep schijnt de aansturing van een microswitch versleten. Hiervoor een nieuwe unit besteld die van de week wel binnen zal komen. De vage en nogal lichte besturing is nog wennen en ik moet nog even de perfecte instellingen voor mijn stoel zien te vinden, want helemaal comfortabel zit ik nog niet. Maar dat komt vast goed.
Hierbij een paar eerste foto's:



