Een vervanger voor de C3 Picasso. Welke zou je kiezen?

Onze huidige C3 Picasso (uit 2009, 1.4VTi) is aan vervanging toe.
Eisen: bezine, hoge instap en een maatje groter dan de C3 Picasso (budget tot 15.000 euro incl inruil)
Kijkende naar wat er te krijgen is kwam ik uit in het oerwoud van waarschuwingen voor bepaalde motortypen zoals de 1.6 THP en de 1.4 TSi .

Nu is de shortlist:
C4 Picasso, 2016, 1.2 Puretech 130 Feel
Volkswagen Tiguan, 2014, 1.4TSI Sport & style
Kia Sportage, 2014, 1.6 GDI

Zijn elk van deze 3 motorisch in orde en welke zouden jullie kiezen? we zullen de auto naar verwachting een jaar of 6 rijden met +/- 13.000 km per jaar.

dank voor jullie inbreng!

Bij het ene merk kij je naar een mpv en bij de ander naar een suv,

Bij vw moet de 1.4 tsi een riem hebben ipv een ketting, rond 2024 stapte vw over van ketting naar riem.

De 1.2 puretech is kwestie van hoe nieuwer hoe beteer

Bij de tiguan /sportage ga je er qua ruimte minder op vooruit dan bij de picasso. Ook betaal je voor een suv relatief meer dan voor een mpv

Voor het zelfde geld heb je bij vw een nieuwere en ruimere touran rn en bij Kia een nieuwere carens.

Bij Citroën heb je ook nog deze https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-drieling-asx-c4-aircross-en-4008/

Maar met name de laatste kia carens is een aanrader

Ik ziu voor de C4 Picasso gaan, de 1.2 puretech is wen fijne motor en de Citroen een leuke auto, zeker in vergelijk met 2 genoemde suv's.

dank voor de reacties al.
diverse auto's met hogere instap zijn al afgevallen vanwege geen fijne zit zoals de Mitsubishi ASX/ C4 Crossback.
de Cactus is inderdaad niet zo ruim en ook niet echt een hoge zit.
Opels zijn ook afgevallen vanwege ruimte/ budget of zit.

Varianten Touran en Carens is ook naar gekeken.
Touran valt af (spreekt niet aan) en Carens staat op nr4 van ons lijstje (met daarachter nog Kadjar, Verso,Kuga,C-max...)

de top 3 hebben we eigenlijk wel bepaald, maar nu de geschikte motorisering.
bij Citroen denk ik daarom aan 1.2 puretech of 1.6 VTi (dus geen oude/ nieuwe THP motor).
van de 1.6 GDI van KIA kom ik geen horrorverhalen tegen
bij de 1.4 TSi kan ik niet zonder de kenners vanwege de vele motorcodes. De auto die we op het oog hebben is van nov 2014, van oorsprong duits en heeft motorcode CAX.
zit je met en CAX dan goed of juist niet?

Meestal kun je het aan het vermogen zien om welke motor het gaat en ook de Engelsetalige wikipedia heeft veel informatie. De 1.4 tsi 122 pk heeft ketting en die met 125 pk heeft riem. Nooit blind gaan voor de informatie van de aanbieder altijd kenteken check doen.

De c4 picasso kreeg in 2016 een facelift, bij Franse auto's zijn de facelift modellen 9 vsn de 10x enorm verbeterd. De 1.2 puretech kende probleem in het begin.

Voor een fractie van je budget heb je een scenic met de 1.4 tce, die wel goed bekend staat

dank voor de aanvullingen (y)

de C4 Cactus is alleen in naam groot: deze deelt zijn platform met de C3 en niet de C4

de C4 Picasso die we op het oog hebben is een faceliftversie, dus daar zouden we goed mee zitten.
de Tiguan is een 122pk versie: niet goed dus...

de Scenic is wel aangekaart, maar door ervaringen met een Scenic uit 2002 (heel fijne auto, maar niet vrij van reparaties) heeft de Scenic een veto van mijn vrouw :)

dank je voor de toevoeging, Barri.
de C-max staat onderaan ons lijstje van kandidaten dus maakt nog geen kans op een proefrit.
in volgorde:
Citroen C4 picasso, VW Tiguan, Kia Carens, Kia Sportage, Ford Kuga, Toyota Verso, Renault Kadjar, Ford C-max

alshetmaargeengrijsis zei:
Onze huidige C3 Picasso (uit 2009, 1.4VTi) is aan vervanging toe.
Eisen: bezine, hoge instap en een maatje groter dan de C3 Picasso (budget tot 15.000 euro incl inruil)
Kijkende naar wat er te krijgen is kwam ik uit in het oerwoud van waarschuwingen voor bepaalde motortypen zoals de 1.6 THP en de 1.4 TSi .

Nu is de shortlist:
C4 Picasso, 2016, 1.2 Puretech 130 Feel
Volkswagen Tiguan, 2014, 1.4TSI Sport & style
Kia Sportage, 2014, 1.6 GDI

Zijn elk van deze 3 motorisch in orde en welke zouden jullie kiezen? we zullen de auto naar verwachting een jaar of 6 rijden met +/- 13.000 km per jaar.

dank voor jullie inbreng!

Van dit lijstje zou ik de C4 Picasso faceliftmodel uit 2016 kiezen. En als 2e keus de Sportage. De VW Tiguan is volgens de meeste statistieken het minst betrouwbaar, dat zie je echter niet aan de prijs. De Kia Sportage is het meest betrouwbaar.

Voor een SUV betaal je wel een klap meer dan voor een vergelijkbare MPV. Die laatste biedt dus meer waar voor hetzelfde geld.

Dit weekend de beslissing genomen na een proefrit: Het wordt de C4 Picasso.
Hij stond al bovenaan ons lijstje en biedt het meest voor het budget dat we hadden.

Dank forummers voor de reacties. vooral ook betreffende de motoren.

Terug
Bovenaan