Een sportief geluid onder m'n standaard auto..

Guest
Hi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb een standaard Mazda 323 uit 1998/1999. (Kenteken voor de check: ZG-TG-72).

Ik wil hier een wat sportiever geluid onder, wat dieper en zwaarder, maar nog wel dat de auto door de APK komt.
Ben niet enorm thuis in deze wereld van de auto's dus wat extra informatie is altijd handig.

Ik had zelf mijn oog laten vallen op de volgende producten:

1. https://www.nlpower.com/Producten/Productdetails/tabid/64/ProductID/26874/CategoryID/25/Ulter-Sport-Uitlaat---Mazda-323f%2c-323c%2c-323p-1%2c3i-%2c1%2c5i-(1994-1998)/Default.aspx
  2. https://www.autostyle.nl/catalogus/rvs-sportuitlaat-universeel-2x76mm-dtm.html
  3. https://www.autostyle.nl/catalogus/stalen-sportuitlaat-universeel-2x76mm-dtm-63-5mm-aansluiting.html
  4. https://www.autostyle.nl/catalogus/stalen-sportuitlaat-universeel-2x90mm-rond-63-5mm-aansluiting.html
  5. https://www.autostyle.nl/catalogus/whitehooker-carbon-uitlaatdemper-universeel-9-4-inch.html

Nu weet ik dus niet of dit goede einddempers zijn en of dit ook daadwerkelijk het geluid zou aanpassen. Mijn budget ligt van de 0 tot 200 euro.

Wie o wie kan mij op weg helpen? :)

Ik denk niet dat je hier heel veel sympathie gaat wekken met je vraag. Er zitten hier vooral "originaliteit"-genieters die liever geen knalpijpen en autostylemeuk onder een auto zien.
Ik zeg vooral: doe wat je wil. Als jij een knalpijp onder de auto wilt hebben, moet je dat vooral doen. Koop de uitlaat die je het mooiste vindt en ga er mee naar de garage, of plaats hem zelf. Het geluid zal niet veel verschillen tussen die dempers.

Dat originaliteisgenieten heeft wel als voorwaarde dat er iets te genieten moet zijn ;) Verder moet idd iedereen lekker doen wat hij/zij wil met hun auto. Ik zou even zoeken of er niet ergens een goede gebruikte merkdemper te vinden is, hoe het gaat klinken is mbv youtubefilmpjes meestal wel achter te komen.

@Mods
ik krijg trouwens een virusmelding (Trojan) bij het bekijken van profielen (niet alleen van TS):
29-2-2016 11:08:54;HTTP-filter;bestand;https://cts.snmmd.nl/service/js/autoweek-nl/myautoweek;JS/ScrInject.B trojaans paard;verbinding verbroken

Paniek om niets, thx @Terence (y)

@Terence: je pmbox zit vol kennelijk... Bij dezen:
ESET endpoint antivirus, meest recente update. Databasekenmerk 13102 (vandaag)

Ik vind een sportief geluid die helemaal bij deze auto passen, vaak kom je ze tegen waar de uitlaat meer herrie maakt dan de auto snelheid.
Maar voor de rest als jij het wilt gewoon doen, wat andere er ook van mogen vinden.

Beetje triestig om de herrie te vergroten. Sowieso, maar helemaal bij een Mazda 323 uit 1998. Als het een BMW 323i was zou het wellicht nog mooi klinken. Hou lekker je geld in je zak om de auto rijdend te houden.

Ik kan er wel om glimlachen als het subtiel blijft. Verder zoals gezegd, hou de auto netjes, ik denk dat hij per direkt 50% van de kopers afschrikt (zelfgesleutel, racewagen, etc). Let er ook op dat een ritje van 1 a 2 uur (in de file) ineens wat irritant gaat worden met meer herrie.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij doet de APK niets met herrie. Een agent kan je aanhouden, misschien tijdens zo'n grote controle bijvoorbeeld, als je dan teveel herrie maakt krijg je een boete per dB overschrijding van wat is toegestaan voor een 323 uit '98.

zombies zei:
...
Maar voor de rest als jij het wilt gewoon doen, wat andere er ook van mogen vinden.

In dit geval moet je dat ook eens vragen aan mensen die bij een kruispunt/rotonde wonen. Of simpelweg je buren als je elke ochtend om half zes door de wijk rijdt.

ben ik met je eens.

echter zal ik deze auto rijden tot ie "op" is dus zal ie door verkocht worden aan een garage of handelaar voor export/ onderdelen.

ben langs een garage geweest en die vertelde mij dat het verstandiger was om een (universele) luchtfilter te kopen in plaats van een einddemper. ze vertelde mij dat tegenwoordig de einddempers, zoals die van mijn linkjes, niet veel verschil zullen maken qua geluid. weet zelf natuurlijk niet of dit geheel correct is.

ben me ervan bewust dat het verbruik van de auto achteruit zal gaan met een luchtfilter, want de motor krijgt meer lucht binnen.

maar is het inderdaad verstandiger om een luchtfilter aan te schaffen in plaats van een einddemper? is ook makkelijk te demonteren mocht het nodig zijn..

Je motor krijgt niet meer lucht binnen hoor, en je gaat ook niks omhoog in PK en het zou mij verbazen als het een meetbaar effect heeft op je brandstofverbruik.
Maar bij accelereren zal je iets meer inductiegeluid krijgen wat wellicht leuk zal klinken.

Wil je echt een ander geluid uit de uitlaat moet je inderdaad de gehele einddemper gaan vervangen voor een open exemplaar of er een dergelijke knalpijp onder leggen.
De meeste wil je niet hebben, want ze zijn echt te hard. Maar begin eerst maar met een goedkoop filtertje.

Rare garage. Minder demping = meer geluid. Als jij een uitlaat koopt met minder demping heb je meer geluid. Wat trouwens waardeloos klinkt bij betreffende motorisering als je het mij vraagt, net alsof sjonnie eraan komt.

Wat de garage zegt ;)
Vervang je luchtfilterbox door een 'sportfilter'. Dan wordt het geen sjonniebak, maar als je hem lekker doortrekt in toeren. Dan krijg je een lekkere brom

V0RQ zei:
zombies zei:
...

In dit geval moet je dat ook eens vragen aan mensen die bij een kruispunt/rotonde wonen. Of simpelweg je buren als je elke ochtend om half zes door de wijk rijdt.
Als aanwonende van een drukke weg en vlakbij een rotonde: bedankt. De sjonniepijpen staan inderdaad niet hoog op mijn favorieten-lijstje.

Klassiekerrijder zei:
V0RQ zei:
zombies zei:
...

Als aanwonende van een drukke weg en vlakbij een rotonde: bedankt. De sjonniepijpen staan inderdaad niet hoog op mijn favorieten-lijstje.

Haha, nee inderdaad ik dacht er net aan toen die CRZ langsreed. Aan de andere kant is die ene Ferrari per jaar genoeg om het leuk te maken. :D

Je gaat 'm rijden tot ie 'op' is?

Nu ben ik wel benieuwd hoeveel mm profiel er op je banden zit, wanneer de olie voor het laatst is ververst of je remvloeistof bijvoorbeeld en hoe het zit met je wielophanging. Zijn die allemaal in orde? En zo ja, waarom verwacht je hem dan 'op'    te gaan rijden? Beetje raar om € 200,- aan een demper of luchtfilter uit te geven als je hem toch verwacht 'op' te rijden.

Klassiekerrijder zei:
V0RQ zei:
zombies zei:
...

De sjonnies zijn hier niet zo erg gelukkig, meer die Harley achtigen, omdat je dan zelf ook vaak buiten zit.

onderkant van je luchtfilterhuis een paar gaten in boren,zou hetzelfde moeten klinken als een open filter monteren.

BjornStoop zei:
ben ik met je eens.

echter zal ik deze auto rijden tot ie "op" is dus zal ie door verkocht worden aan een garage of handelaar voor export/ onderdelen.

ben langs een garage geweest en die vertelde mij dat het verstandiger was om een (universele) luchtfilter te kopen in plaats van een einddemper. ze vertelde mij dat tegenwoordig de einddempers, zoals die van mijn linkjes, niet veel verschil zullen maken qua geluid. weet zelf natuurlijk niet of dit geheel correct is.

ben me ervan bewust dat het verbruik van de auto achteruit zal gaan met een luchtfilter, want de motor krijgt meer lucht binnen.

maar is het inderdaad verstandiger om een luchtfilter aan te schaffen in plaats van een einddemper? is ook makkelijk te demonteren mocht het nodig zijn..

Beste Bjorn,

Uit bovenstaande maak ik op dat je de Mazda wel voor langere tijd wil blijven rijden. Dan is het altijd leuk om de auto naar eigen smaak aan te passen. Misschien is het ook een idee om lid te worden van een Mazdaclub. Daar zijn gelijkgestemden te vinden die je misschien aan een (tweedehands) sportluchtfilter en -einddemper kunnen helpen. Voor wat betreft een luchtfilter: ik zou in eerste instantie gaan voor een goede vervangingsfilter die in de originele behuizing past. Uiteraard kan je ook vanaf de luchtmassameter een compleet nieuw systeem monteren. Het beste resultaat krijg je dan met een gesloten systeem waarbij het inlaattraject zo weinig mogelijk bochten heeft en zo veel mogelijk koude lucht kan opnemen. Dat is gelijk de reden waarom ik een open luchtfilter zou afraden. Die maken wel meer motorgeluid mogelijk maar vaak pakt het vermogen in plaats van dat het iets oplevert.

Terug
Bovenaan