Een speaker maakt opeens enorm hard "fluitend" geluid.

A

Anoniem

Guest
Zoals de titel zegt, een van mijn speakers (rechtsachter) maakt opeens een enorm hard fluitend geluid. Dit gebeurde toen ik rustig naar mijn werk aan het rijden was, dus ik schrok me helemaal kapot. Het lijkt net of er een fluitketel in mijn rechter achterdeur zit, maar wel een fluitketel die drie keer zo hard fluit..

Het fluitende geluid stopt soms en dan gaat het over in bonken.

Tijdens het fluitende geluid kan ik gewoon muziek luisteren (ookal heeft dat geen zin), maar als hij over gaat in het bonken, klinken al mijn speakers zacht en dof en komt er bijna geen geluid meer uit.

Het gaat om een Kia Picanto uit 2011. Ik ben verder alles behalve een auto kenner, dus ik heb echt geen idee. Ik denk dat het aan die speaker of ergens in het elektrische circuit zit ofzo.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt!

Het zal je versterker/radio zijn denk ik.

Een speaker zelf kan niets. Het zou een zeer toevallige kabelkortsluiting kunnen zijn, zeer kleine kans.

Reageert de speaker op balans/fader instellingen? Is het ook met radio en of motor uit?

V0RQ zei:
Het zal je versterker/radio zijn denk ik.

Het klinkt inderdaad als een radio probleem. Je kan het eens proberen met een andere radio maar de Picanto lijkt een geïntegreerde radio te hebben die niet zo maar vervangen kan worden.

Als de radio werkelijk geen standaard radio is maar een door Kia geplaatste radio wordt het lastiger. Misschien heeft de dealer een adresje waar ze de radio kunnen repareren of is er een oplossing (een inzet-raampje of zo) om er een normale, ouderwetse DIN-radio er in te kunnen zetten.
Tegenwoordig zijn radio's niet meer zo heel duur om te vervangen en bij vervangen krijg je er vaak een radio voor terug die veel meer functies heeft dan de standaard radio.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik hoop niet dat het wat met mijn radio te maken heeft, want het is inderdaad een standaard radio die in de auto hoort.

Het rare is, is dat mijn speaker ook zo door blijft gaan als de radio uit staat. Met de motor uit heb ik nog niet geprobeerd.

Er is ooit een keer een under seat subwoofer geplaatst door een vriend van mij. Inclusief twee nieuwe speakers. Dat is nu een jaar geleden en nooit een probleem mee gehad.

De twee achter speakers hebben het volgens mij nooit echt gedaan. Er kwam altijd een heel zacht geluid uit. De twee voor speakers zijn toen die tijd vervangen door nieuwe. Maar die hebben het wel altijd gedaan. Het is echt de rechter achter speaker die nu raar doet en voor deze problemen zorgt.

Dat maakt de zaak wel ingewikkeld - lastig te beoordelen wat waarop aangesloten zit.
Datgene waarop de achterspeakers zijn aangesloten lijkt in ieder geval stuk te zijn. Om zeker te stellen kan je de achterspeakers links en rechts nog eens omwisselen.
Of datgene nu de versterker is die is ingebouwd of toch de originele radio is de vraag.

Als die speaker(-s) het toch noiut echt gedaan hebben, waarom niet gewoon afkoppelen dan?

Voordat je gaat bestellen, even controleren of dit de juiste is (navragen bij dealer)

En dan zo'n radio er in:

Met wat geluk is het plug and pray...

Thomas 5122805 zei:
...
Het rare is, is dat mijn speaker ook zo door blijft gaan als de radio uit staat. Met de motor uit heb ik nog niet geprobeerd.

...

Dat wordt steeds normaler omdat parkeersensoren en andere waarschuwingen ook over de speakers lopen.

En als je de versterker van de underseat lostrekt/uitzet?

Terug
Bovenaan