Een perfecte CHR, maar wat daarna?

pattux

Net ingestapt
Wij zijn op dit moment in het bezit van een Toyota CHR Black Edition uit 2018 met alle opties behalve het verwarmde stuur. Naast dat het een naar ons idee mooie auto is, is hij de afgelopen 3 jaar foutloos gebleken. Het duurste wat er stuk is gegaan, is de beugel waar je de stang van de motorkap inklikt. Ik keek niet goed, en drukte het beugeltje in twee stukken. 12 Euro bij de dealer. Hiervoor hadden we een Lexus CT en ook die was foutloos.
Het beestje is nu 3 jaar bij ons en we hebben er 60k bijgereden (nu 120k tellerstand). Hij heeft nog 4 jaar garantie, maar voor ons ligt er een soort grens bij de 110/120k. Niet te lang wachten om nog wat waarde vast te houden wellicht.
Hier en daar een beetje gepolst en de auto brengt gemiddeld zo'n 17k op voor de inruil. Daar valt nog wel wat meer te halen als het erop aankomt denk ik. Maar ik houd nu even 17k aan.
Eigenlijk willen we bij de opvolger niet meer dan 10k erbij doen. Toyota en Lexus rijders kiezen voor zekerheid. Enerzijds zou je dan dan neigen naar een Lexus UX, weer een CHR of wellicht een Corolla. Alle drie hybrids met de zo fijne aandrijflijn.
Een andere vooral gave optie is een Cupra Leon 1.4 met 245 pk. Vooral een fun auto natuurlijk maar op de foras lees je veel nachtmerries als het op kwaliteit aankomt. En dat geldt dan ook voor de Seat, Skoda etc Allemaal dezelfde autos.

Maar ja...tegenwoordig is electrisch rijden ook helemaal in. We rijden zo'n 20k per jaar (waarvan 2 of 3 keer per jaar een 1000 km naar Oostenrijk) en ik heb zo'n 4000 kWh overproductie op de zonnepanelen. De Lexus en Toyota opties zijn te duur voor wat wij erin willen steken. Met de 2k subsidie kun je dan wel tot de 30k gaan.
Maar waar ik ook kijk, ik zie eigenlijk nergens iets echt betrouwbaars. Tesla Model 3, Hyundai Kona, Kia Niro, VW ID4. De Hyundai en Kia hebben zelfs problemen met transfercase en motoren. Helemaal als we een auto van rond de 50.000 a 60.000 kilometer willen kopen zijn er weinig opties.

Hebben jullie ideeen? Focus ik misschien op verkeerde aspecten?

Ik zou gewoon doorrijden eerlijk gezegd; het restwaarde punt ligt meer bij de 100.000 km. Nu zit je er boven en gewoon lekker door rijden. Je rijd 20K per jaar, ik zou hem gewoon nog 3 jaar door rijden tot 180.000.

Uiteindelijk altijd goedkoper dan een andere jonge gebruikte weer kopen wat je wil. Je bent verder heel tevreden over de auto , over de kwaliteit zou ik mij ook niet druk maken bij doorrijden. Eigenlijk zie ik geen enkele reden om de auto in te ruilen wat altijd veel duurder zal zijn dan door rijden.

Ik zou ook gewoon doorrijden. Eigenlijk is er geen enkele reden om de auto in te ruilen. Dat kost alleen maar veel geld.

Dit jaar komen er weer veel nieuwe, zeer moderne elektrische modellen op de markt. Dat zijn straks interessante occasions.

Als de garantie van 4 jaar die je nog hebt, overdraagbaar is zou ik ook nog minimaal 2 jaar doorrijden.
Een meer probleemloze auto zal je niet snel vinden.

Waarom vervangen? Doorrijden. En de ideale stap hierna is de UX (wel iets kleiner) of een NX (stuk ruimer). Beide perfecte opvolgers voor een CHR.

Zet die €10.000 op een aparte spaarrekening, blijf rijden in de Toyota, en zet iedere maand automatisch bv €350 erbij op die spaarrekening.
Over 2 jaar is bekend wat de wegenbelasting voor een BEV is, er is dan waarschijnlijk ook veel meer bekend over de saldering.
Bovendien is het aanbod dan veel groter en sluit het waarschijnlijk veel beter aan bij je wensen. Waarbij de kans bestaat dat de Tesla 2 er dan al is: dat zal zorgen voor een prijsdruk.
Samen met je dan grotere spaartegoed kan je dan een veel betere deal maken voor een auto waar je veel meer aan hebt.
En doorrijden in je Toyota is risicoloos, en vergeet niet: wat je nu afschrijft per maand zal altijd minder zijn dan wat je gaat afschrijven op een nu te kopen auto....

Ik denk dat jullie allemaal wel gelijk hebben. Wat @FW Ta 183 Huckebein I zegt over het opzij zetten is een idee.
Het spaargeld is op dit moment het probleem niet, maar het niet meer dan 10k uit willen geven wel. Op die manier door te werken met een potje doet het tzt minder pijn.
Ik heb even een test gedaan met de ANWB autokasten calculator en die komen op een restwaarde uit van 12.9k over 2 jaar. De huidige restwaarde met die tool is spot-on met de biedingen die ik tot nu toe had. Wel redelijk het gevoel dat die klopt dus. De afschrijving is dus nog 2k per jaar. De 350 van @FW Ta 183 Huckebein I moeten denk ik wel wat opgehoogd worden tot 500 om echt substantieel wat meer te kunnen doen tegen die tijd. Misschien zitten we er dan wel heel anders in en doneren we nog wel een keer 10k extra in de pot. Nu lijkt dat zonde geld.
Nu een EV kopen en altijd thuis werken en dus de auto nagenoeg altijd kunnen laden, lijkt me nog steeds het goedkoopste, maar de stress die een Kia me oplevert lijkt me zwaarder te wegen.

Gewoon doorrijden, er is misschien een minieme fluctuatie van inruil rond de 100,150 en 200 duizend km maar zo'n auto van nu 17k zakt de komende 3 jaar zelfs met 250.000km waarschijnlijk niet eens onder de 10k. 2k afschrijving per jaar voor een auto die foutloos is, goed bevalt, helemaal prima.

Ik heb het gevoel wat we een beetje in de sweet-spot zitten als melkkoe voor de autoindustrie. Auto's die eigenlijk nog perfect zijn inruilen voor peperdure (EV) auto's helemaal volgestampt met de laatste gekkigheid, koplampen van €4000 per stuk bijvoorbeeld en dubbele aandrijfsystemen (PHEV). Terwijl we eigenlijk net als 30 jaar geleden alleen maar droog en warm (of koel) van A naar B moeten.

Gewoon doorrijden, er is misschien een minieme fluctuatie van inruil rond de 100,150 en 200 duizend km maar zo'n auto van nu 17k zakt de komende 3 jaar zelfs met 250.000km waarschijnlijk niet eens onder de 10k. 2k afschrijving per jaar voor een auto die foutloos is, goed bevalt, helemaal prima.

Ik heb het gevoel wat we een beetje in de sweet-spot zitten als melkkoe voor de autoindustrie. Auto's die eigenlijk nog perfect zijn inruilen voor peperdure (EV) auto's helemaal volgestampt met de laatste gekkigheid, koplampen van €4000 per stuk bijvoorbeeld en dubbele aandrijfsystemen (PHEV). Terwijl we eigenlijk net als 30 jaar geleden alleen maar droog en warm (of koel) van A naar B moeten.
Ja dat is inderdaad wel waar. In essentie wil ik gewoon een betrouwbare auto en er ook voor zorgen dat ik er over 10 jaar ook nog eentje rijdt. De betrouwbaarheid laat bij veel autos echt wel te wensen over, terwijl de cashflow richting de fabrikanten en de dealers alleen maar groter wordt. Een aantal jaar geleden had ik een Kia Ceed en gedurende de garantie ging er een ledje in de ledstrip van de koplamp stuk. "U heeft echt geluk meneer" kreeg ik te horen. Buiten garantie zijn die 1400 Euro per stuk. Wat een rotgevoel gaf dat wel niet. Geluk? Tsja...nu nog wel ja.
Binnen het jaar begon er vanalles te bonken in de aandrijflijn rond de 40000 km. Volgens Kia een producteigenschap. Versnellingsbak vervangen mocht wel....maar dan mocht ik het zelf betalen. Ik meen dat het iets van 3000-4000 Euro was. Niet gedaan natuurlijk.
Ik wist niet hoe snel ik naar Lexus over moest stappen. Daar betaal je ook de hoofdprijs voor het onderhoud en zolang een defect op het garantielijstje staat zit je goed. Net als bij Toyota. Maar toch. Autorijden blijft spannend tegenwoordig. Cross your fingers.

En het is een grijs gebied. Zo'n koplamp of versnelllingsbak is vaak een palletje of wieltje, wat arbeid en gaan met die banaan. Als snap ik ook wel dat een monteur die toch al niet te vinden is niet op gemak even je koplamp gaat demonteren als deze helemaal dichtgekit zit. Volgens mij zit er best goeie handel in die onderdelen van > €1000 waar mogelijk alleen een ledje kapot is. Je legt er 6 in een bakkersoven (voor de lijm), opentrekken, ledje (door)solderen, dichtkitten, klaar.

Terug
Bovenaan