Een leeuw in het blauw: Peugeot 106

Hé, een nieuw autootje? Ik dacht dat je de huurauto nog niet zo heel lang had? Hoe dan ook, ik vind een 106 altijd sympathiek en in een goede kleur helemaal. Hopelijk valt het roesten mee en is dat het enige plekje dat je tegenkomt.
Veel plezier met je Leeuw :D

Gilletti zei:
Dat is een naar en bekend plekje. Maar inderdaad goed te lassen (en daarna onzichtbaar).

Heb je de dorpels, en dan vooral het voorste deel, ook gecontroleerd?
Daar gaan ze ook vaak door ophoping van vuil onder de A-stijl (zichtbaar bij geopend portier).
Gelukkig geen roest en rot bij de A-stijl, de auto is altijd schoon gehouden.

Vanmiddag komt een vriendin van mijn dochter kijken voor deze bolide. Zij heeft het niet zo breed en daarom gun ik haar wel een leuk karretje. Ze is wel zo verstandig (nadat ik het haar aangeraden heb... ) een bevriende automonteur naar het blikje te laten kijken. Deze monteur wil het laswerk gaan uitvoeren en dat geeft haar gelijk een wel-of-niet argument deze auto over te nemen.
En dus moest ik nog even snel een modificatie ongedaan maken, automonteurs zijn doorgaans niet zo gecharmeerd van doehetzelf oplossingen.

Zoek de modificaties:
23962042317_4d533a7802_z.jpg

@Pausebreak,
Ik heb de Seat huurauto ingeleverd toen het arbeidscontract met mijn vorige werkgever ten einde liep. Gelukkig had een vriend van mij deze mooie Fransoos in de aanbieding en deze Fransoos heb ik gebruikt voor een kort klusje in Brussel. Nu heb ik een nieuwe werkgever gevonden en bij dat arbeidscontract hoort weer een auto-van-de-zaak.
Next bolide ....

Even een evaluatie van deze Peugeot:

Het is een fijne bolide, zeker als je kijkt naar de cataloguswaarde en de aanschafprijs. Maar ik heb hem straks niet meer nodig en mijn gehele huishouden bestaat zo langzamerhand uit voertuigen die ik eigenlijk niet meer nodig heb.
Het motortje is geen fan van het nieuwe rijden. Hij rijdt heerlijk bij meer dan 3000 rpm en dan is hij best nog wel sportief. Beneden de 2500 rpm is er slechts een enkele slaperige Franse pony beschikbaar, als je hem zo gebruikt is de opmerking 'kan niet met het verkeer mee' terecht. Het motortje laat horen dat er gewerkt wordt en het expansiedeel van de koeling is eigenlijk te klein bemeten. Helaas heeft deze auto geen thermometer maar onze chinese vrienden maken er wel even een voor 5 euro. De openklappende achterruiten zijn geniaal, vooral in de zomer werkt dat fijner dan een airco.
De auto heeft verder wel zijn nukken, zijn rammeltjes en zijn rariteiten en ik heb er wel wat onderhoud aan moeten plegen...
Maar dat is allemaal niet zo vreemd als je overweegt dat ik er slechts 1000 euro voor betaald heb.

Maar goed, het kostenplaatje:

1 mei 2017 aangeschaft voor 1000,- euro.
Nieuw stuur, 35 euro.
Speakers, 30 euro.
Verse olie, nieuw filter, kleppen gesteld, 50 euro.
Nieuwe radiateur, koelvloeistof, klemmetjes en slangetjes 100 euro.
5 liter koelvloeistof (die in Belgie op de snelweg ligt) 15 euro.
HSB en verzekering: 20,- HSB en 20,- verzekering per maand

Brandstofverbruik is 1 op 16 (ik rij behoorlijk door) in 13300 km gemeten, hetgeen neerkomt 0,10 euro/km aan brandstofkosten. Als je 'netjes' rijdt, loopt het verbruik terug richting 1 op 18,7 ..

Jammer genoeg gaat hij weg.
Het lassen gaat ongeveer 300 euro kosten, hij is APK goedgekeurd tot december 2018, ik heb de olie, bougies en filters voor de volgende beurt al klaar staan. De distributie (ligt ook al klaar) en misschien een setje verse sloffen (met mijn rijstijl zeker) komt daarmee als grote onkostenpost pas over 40.000 km.

Maar dat hoort er bij. Heb je eindelijk een auto die zo lekker zit als een paar oude afgetrapte pantoffels... moet het ding weer weg.

De auto heeft verder wel zijn nukken, zijn rammeltjes en zijn rariteiten en ik heb er wel wat onderhoud aan moeten plegen...
unquote

Toch best normaal voor een auto van bijna 18 jaar oud?
En, inderdaad, voor slechts 1000 euro!

s velthuis zei:
rke zei:
Zoek de modificaties:
23962042317_4d533a7802_z.jpg

Hij rijdt op LPG uit een heel klein tankje...

LOL...

Ik heb de auto voor keuring aangeboden bij een automonteur (vriend van koper) nadat ik het gas verwijderd heb. Automonteurs zijn vaak nogal conservatief als het om modificeren van hun producten gaat dus.... er uit met het LPG.

Het koelsysteem bevat 6 liter koelvloeistof. Als je al die koelvloeistof tot 100 graden weet te stoken (rij eens met 120++ een stukje van 150 km) is die 6 liter uitgezet tot 6.25 liter. Het oorspronkelijke expansievat is niet zo groot en ik merkte dat het niveau steeds terug liep naar minimum.
De gastank heb ik als extra expansievat gebruikt en dat werkte prima. De originele expansieruimte werd nauwelijks nog gebruikt waardoor bijvullen niet meer nodig was.

Als ik deze auto had blijven gebruiken, was een VW-expansievat een mooi alternatief geweest. Nu is het aan de volgende eigenaar om dit wiel opnieuw uit te vinden.

Ok,

De leeuw is verkocht, ik ben nu bijna autoloos.
Bijna, als ik een auto nodig heb kan ik er altijd wel ergens een lenen of een huren.

Maar nu? Een volgende auto? Een auto van de werkgever, misschien...

Dit topic kan afgesloten worden of opgepakt door het nieuwe baasje. Een baasje die mij beloofd heeft goed voor het oudje te zorgen.

Barri zei:
He, waarom dat ineens? Het is nog geen motor-weer...
De sneeuw en het ijs is bijna weg... Een beetje optimist gaat dan vast de brommer poetsen.

Ik wilde de auto graag begin 2018 kwijt maar de koper wilde hem graag nu (jonge mensen, eerste auto... nu, nu, nu). Ze hebben wel beloofd de auto eerst te laten lassen (gebeurt morgen) en eens op het internet te zoeken naar het verschil tussen remmen met ABS en remmen zonder ABS.

Bovendien, ik loop wel eens te verkondigen dat je ook zonder auto kan leven, nu heb ik de kans dit in praktijk te bewijzen (gelukkig maar voor een korte tijd). Ik heb vrije tijd genoeg, ergens nog een fiets en een vriendin die op maar 30 km afstand woont. Ik overleef het wel.

Ik ben benieuwd naar de volgende auto. Al zal dat topic waarschijnlijk een stuk minder updates nodig hebben als dat inderdaad een huurauto wordt.

Een kleine update:

Ik heb de blauwe leeuw verkocht aan iemand die er heel gelukkig mee is. Zij rijdt er graag in en hij doet wat zij van een auto verlangt. Het blauwe gevaar is inmiddels een bekende verschijning in het dorp.

Het is haar wel gelukt de achterruitenwisser te slopen (vastgevroren en toch aanzetten) en ik hoorde recent dat de uitlaat gelast moest worden. Nu zag de uitlaat er nog redelijk uit toen ik de leeuw aan haar verkocht, dus ik was verbaasd.

Na wat doorvragen:
Zij had de auto uitgeleend en kreeg hem terug zonder uitlaat. Haar monteur vond het ook opvallend dat de pot er zo maar onderuit gevallen was, maar de schuldvraag kan niet eenduidig beantwoord worden. Degene die de auto geleend heeft geeft aan dat hij over een drempeltje reed toen de uitlaat er onder uit viel.

Zij mag dus het laswerk en een nieuwe stuk betalen. Wat er precies gelast moet worden weet ik niet, maar ik denk dat het beugeltje van de pot weg is.

Een zure les die leert dat je je auto beter niet kan uitlenen.

Tsja zou heel makkelijk moeten zijn. Uitlaat was er, nu niet meer, dus je kunt minimaal meebetalen.

Maar dat is wellicht onder normaal fatsoen te plaatsen.

Nico GTR zei:
Tsja zou heel makkelijk moeten zijn. Uitlaat was er, nu niet meer, dus je kunt minimaal meebetalen.

Maar dat is wellicht onder normaal fatsoen te plaatsen.
Het is normaal fatsoen om mee te betalen (De monteur rekent 150 euro voor materiaal en montage.).

Maar de jongeman die de auto geleend heeft zegt dat de uitlaat er spontaan onderuit viel toen hij over een drempel reed. De monteur zegt ook dat de uitlaat nog goed was maar het blijft zijn woord tegen het hare.

Nou ja los van het feit dat die mijn auto nooit mee zou krijgen.....is het toch wel een teken aan de wand inderdaad. :p

Ik heb al moeite mijn auto mee te geven aan mijn zusje. :rolleyes:

Formeel gezien lenen mijn dochters ook ieder een auto. Maar wij hebben onderling de afspraak dat zij zelf schades, onderhoud en brandstof betalen en als ze hem stuk rijden.... dan wordt het fietsen - mits dat nog kan....

Maar ik leen ook liever niet aan vreemden uit. Je krijgt heel snel dit soort discussies en dat kan zelfs bij goede vrienden kwaad bloed zetten.

Stel jezelf eens voor dat er een zich het ziekenhuis in rijdt en beweert dat het rempedaal niet goed genoeg werkte. Ga dan maar eens bewijzen dat het pedaal werkte zoals het hoort en als je dat gedaan hebt...
Wat heb je dan bereikt? Dat de iemand jou de schuld geeft van zijn ongeluk en dat jij achter je centen aan moet procederen?....

Eigenlijk niet veel meer dan dat.

Aan vreemden zou ik m'n auto's sowieso nooit uit lenen. De APK-keurmeester mag hem bij godsgratie de testbank oprijden ;)

Vrienden krijgen de auto's alleen mee als er een enorm goede reden is en dan alleen als het erg goede vrienden zijn

M'n directe bloedverwanten krijgen ze wel zo mee

Mwoh de vrienden waarvan ik weet dat het autoliefhebbers zijn en ook goed kunnen rijden krijgen zonder moeite de sleutel. Maar meestal zit ik er dan sowieso naast.

Het tegenovergestelde krijg ik ook.....mensen die dan niet perse hoeven te rijden in de Clio, maar dan onder de indruk zijn van het feit dat het toch een soepel rijdend autootje is. Waarbij ik dan gewoon de sleutel krijg toegereikt van een enorm snelle Golf met de opmerking. Je rijd veel per jaar, dus je kunt het. Voel maar eens. :p

Of meer leuk spul......Megane RS, Clio RS, R26.R.....het helpt niet mee, maar leuk is het wel.

Update....

Ik had de auto verkocht aan een jong stel. Dit stel heeft recent besloten als twee individuen verder door het leven te gaan, waardoor deze Franse bolide niet meer betaalbaar is. Notabene na lassen en montage van een verse distributiesnaar.

Hij gaat weer verkocht worden...

Liefhebbers?

Terug
Bovenaan