Een auto kopen zonder opties. kan dat?

Tsja, dat krijg je als je japans met frans gaat kruisen... die Renault motoren zullen op zich best prima zijn, maar niet in een 1750 kg wegende pickup met een laadvermogen van ruim 1000 kg + trekgewicht à 3 ton.
De drijfstanglagers zijn gewoon niet bestand tegen de hitte van zware belasting en daardoor vreet/kookt het lagermateriaal gewoon uit de lagerschelpen.
Het probleem is bekend, en de aftermarket levert al krukassen met verbeterde oliekanalen en betere kwaliteit drijfstanglagers voor deze motorblokken.
Maar Nissan is wat dat betreft net als Pon, die steekt ook gewoon de kop in het zand en neemt nergens verantwoording voor... eigenaren konden alleen een dure verlengde garantie van 1 jaar bijkopen en dat was het.

Muddy Bandit zei:
Tsja, dat krijg je als je japans met frans gaat kruisen... die Renault motoren zullen op zich best prima zijn, maar niet in een 1750 kg wegende pickup met een laadvermogen van ruim 1000 kg + trekgewicht à 3 ton.
De drijfstanglagers zijn gewoon niet bestand tegen de hitte van zware belasting en daardoor vreet/kookt het lagermateriaal gewoon uit de lagerschelpen.
Het probleem is bekend, en de aftermarket levert al krukassen met verbeterde oliekanalen en betere kwaliteit drijfstanglagers voor deze motorblokken.
Maar Nissan is wat dat betreft net als Pon, die steekt ook gewoon de kop in het zand en neemt nergens verantwoording voor... eigenaren konden alleen een dure verlengde garantie van 1 jaar bijkopen en dat was het.

Dat klinkt als hetzelfde probleem dat VW met de biturbo TDI had. Op papier een beer van een motor, dus gebruikt in de Transporter en Amarok. Maar dat kon hij dus niet...

Deze lagerschalen zijn uit mijn Nissan D22 gekomen, hebben hooguit 80.000 km gedraaid:

4hyuxt.jpg

Wordt je ook niet bepaald vrolijk van, dit was het 2e setje schalen die weer vervangen zijn bij 210.000 op de teller.:cry:

De huidige generaties bedrijfsauto's zijn gewoon niet meer te vergelijken met de degelijkheid van de bedrijfsauto's eind vorige eeuw, wat destijds nog probleemloos 4 ton gereden had heeft tegenwoordig al serieus revisiewerk of een motorwissel meegemaakt bij die tellerstand.
En het is echt niet alleen Niksan of VW, je ziet het bij vrijwel alle merken bedrijfsauto's waar die voor personenauto's ontwikkelde diesels in liggen... blijkbaar is alleen het koppel en vermogen aan de krukas nog bepalend waar de betreffende tor allemaal ingelepeld gaat worden.

Muddy Bandit zei:
Deze lagerschalen zijn uit mijn Nissan D22 gekomen, hebben hooguit 80.000 km gedraaid:

4hyuxt.jpg

Wordt je ook niet bepaald vrolijk van, dit was het 2e setje schalen die weer vervangen zijn bij 210.000 op de teller.:cry:

De huidige generaties bedrijfsauto's zijn gewoon niet meer te vergelijken met de degelijkheid van de bedrijfsauto's eind vorige eeuw, wat destijds nog probleemloos 4 ton gereden had heeft tegenwoordig al serieus revisiewerk of een motorwissel meegemaakt bij die tellerstand.
En het is echt niet alleen Niksan of VW, je ziet het bij vrijwel alle merken bedrijfsauto's waar die voor personenauto's ontwikkelde diesels in liggen... blijkbaar is alleen het koppel en vermogen aan de krukas nog bepalend waar de betreffende tor allemaal ingelepeld gaat worden.
Alleen kan je een bedrijfswagen van nu niet vergelijken met een van vroeger, dus alleen het feit dat je het al doet.

De hedendaagse bestelbussen rijden echt heel veel beter dan die van vroeger.
Er zijn bestelbussen geleverd met hele goede motoren maar ook met slechte motoren, maar dat had je vroeger ook. Je komt veel bestelbussen tegen met hele hoge kilometerstanden, dus zo slecht zijn veel motoren ook niet.
Volgens mij kun je met een Renault Trafic 2.0 DCI of een Opel Vivaro heel veel kilometers afleggen.

Als ik de TS zou zijn zou ik dus ook zeker kijken naar een bestelbus.

zombies zei:
Alleen kan je een bedrijfswagen van nu niet vergelijken met een van vroeger, dus alleen het feit dat je het al doet.

Vergelijken kun je inderdaad steeds moeilijker, het trage maar oerdegelijke werkpaard van 30 jaar geleden is in de loop van de tijd gewoon getransformeerd in een duur wegwerpartikel waarin de luxe, het comfort, de acceleratie en de snelheid veel meer prioriteit heeft gekregen als de duurzaamheid en de betrouwbaarheid van de techniek.
Zo is m'n 2004 Niksan Pickup D22 fors luxer, veel comfortabeler en levert ook veel meer vermogen als z'n voorganger de Nissan D21... maar wat heb je aan al die toegenomen luxe en prestaties als de motor na 100.000 tot 150.000 km al in de soep draait vanwege een gebrekkige smering aan de krukas door een constructiefout?

Met bedrijfsbussen is het idem.
M'n eerste bus was een Mercedes 508 die na vele jaren probleemloze trouwe dienst met 430.000 km op de klok vanwege de roest en een gare versnellingsbak gesloopt is in 1988.
Maar de motor van die bus drijft nu nog steeds een beregeningspomp aan, die heeft de afgelopen zomer ook weer heel wat uurtjes trouw dienst gedaan... die oude drijfstanglagers zitten na 40 jaar nog steeds op hun plek en ook het olieverbruik is nog steeds te verwaarlozen.
Tegenwoordig staan hier luxe Ford Transits vol electronika, bekerhouders, opbergvakjes en andere prullaria... 250.000 km betekent een schop in de kont richting export, want dan komen de garagerekeningen van 3x de dagwaarde om het olieverbruik weer enigszins binnen de fabrieksnormen te krijgen.
Een paar weken geleden heb ik trouwens nog een garagerekening gekregen voor het vervangen van zo'n luxe buitenspiegel van een Transit... ik kan me nu ook goed voorstellen dat een transit van 10 jaar jong daardoor tegenwoordig ook al economisch total-loss verklaard wordt.

Inderdaad... vergelijken moet je niet meer doen want dan ga je opeens inzien hoe idioot we tegenwoordig bezig zijn met de consumptie van onze zuur verdiende centen.

Terug
Bovenaan