Een auto kopen zonder opties. kan dat?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal.

Omdat ik over een paar maanden een nieuwe tweedehands wagen wil gaan kopen, ben ik op zoek naar wat tips en tricks om erachter te komen welke auto aansluit bij mijn wensen.
Mijn wensen zijn eigenlijk best simpel. Namelijk: geen opties.

Geen stuurbekrachtiging
Geen electrische ramen
gewoon niks elektronisch
Geen boordcomputer
Geen airco (Ik kan toch niet de enige zijn die behoefte heeft aan een simpele wagen zonder piepjes of dingen die kapot kunnen??)

Misschien toch 2 dingen wel: Radio en een trekhaak (voor een paardentrailer)
Ik rij nu met een dacia logan. Een stomme auto, maar op gas. En het is geen ramp als ik iets beschadig aan het interieur of de lak. Een werkauto dus, maar met een te lichte motor. Ik heb pas een maand rondgereden met een Defender. Dat was heel leuk, maar die drinkt wel heel veel.
Mag ik met mijn toekomstige wagen over 15 jaar ook nog rondrijden? (emissie gewijs)
Liefst op LPG. Of gaat dat eruit?
Denkrichting modellen:

Toyota hilux (kan ik niet betalen)
Mitsubishi L200
Isuzu
Lada Niva
UAZ

Graag hulp! Alvast bedankt

Heb er niet meteen zicht op, maar misschien kan een basic Dacia Duster iets betekenen voor je.

all-new-duster-access.jpg.ximg.l_full_m.smart.jpg

Budget? Als je echt rudimentair wilt autorijden ga je natuurlijk het best voor een oud stadsautootje in de allergoedkoopste uitvoering, daar zit vaak helemaal niets in. Maar gezien de beschreven modellen gok ik dat dat niet echt is wat je wilt.

De kans dat je echt flinke kosten hebt aan die zaken is minimaal. Airco, displays en stuurbekrachtiging kan je wanneer defect gewoon laten. Een kapotte raammotor laat je omzetten. Ik zou er geen moeite voor doen die zaken te ontwijken. Dan mis je juist de goeie deals. En een beetje comfort.

De eis “gewoon niet electronisch” ga je niet redden met de eis “over 15 jaar nog rondrijden”. Computers zijn nodig om de auto nog enigszins schoon te houden, zonder inject en elektrische ontsteking red je dat niet.

Sommige accessoires zijn nu 'standaard' geworden of verplicht ivm wetgeving. Voor een fabrikant is het goedkoper om een eenvoudige productielijn te hebben, met zo min mogelijk variaties. Zo levert Toyota (volgens mij) de oudere HiLux nog steeds voor bepaalde (oorlogs)gebieden, in eenvoudige uitvoeringen, maar ook met motoren die in de EU niet door de uitlaatgastest komen. En hoe is de onderdelenvoorziening hier van een auto die alleen in Malawi en Botswana geleverd is?
Tijden veranderen, je zal helaas het moeten doen met wat de markt te bieden heeft. (een Dodge Ram op LPG of diesel? Groot, betrouwbaar, in diverse uitrustingsniveaus van zeer basic (interieur met brandslang schoon te spuiten) tot ongelofelijk luxe)

@British Racing Green: Een Duster had ik nog niet aan gedacht. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet snel nog eens een Dacia zou kopen.

P Klieder zei:
Waarom zou je geen stuurbekrachtiging wensen?

Omdat je het eigenlijk niet nodig hebt, en zeker niet in de modder.

D Elzinga zei:
Budget? Als je echt rudimentair wilt autorijden ga je natuurlijk het best voor een oud stadsautootje in de allergoedkoopste uitvoering, daar zit vaak helemaal niets in. Maar gezien de beschreven modellen gok ik dat dat niet echt is wat je wilt.

Budget tussen de 5000 en 10000 euro. Je hebt gelijk. een klein stadsautootje zit vaak niks in, maar mijn toekomstige wagen moet een paardentrailer kunnen trekken, de komende 20 jaar legaal op de weg mogen, en niks van computer erin hebben zitten. misschien 4x4 Panda?? :D

V0RQ zei:
De kans dat je echt flinke kosten hebt aan die zaken is minimaal. Airco, displays en stuurbekrachtiging kan je wanneer defect gewoon laten. Een kapotte raammotor laat je omzetten. Ik zou er geen moeite voor doen die zaken te ontwijken. Dan mis je juist de goeie deals. En een beetje comfort.

EVV zei:
De eis “gewoon niet electronisch” ga je niet redden met de eis “over 15 jaar nog rondrijden”. Computers zijn nodig om de auto nog enigszins schoon te houden, zonder inject en elektrische ontsteking red je dat niet.

Ok computers zijn dus nodig, daar ga ik mee moeten leren leven, maar ben ik de enige die computers tot een minimum wil houden? Is er geen vraag naar een super basic auto? Ik verlang niet naar comfort, ik verlang naar een auto die ik niet moet laten repareren met een laptop.

Pietzoveel zei:
Sommige accessoires zijn nu 'standaard' geworden of verplicht ivm wetgeving. Voor een fabrikant is het goedkoper om een eenvoudige productielijn te hebben, met zo min mogelijk variaties. Zo levert Toyota (volgens mij) de oudere HiLux nog steeds voor bepaalde (oorlogs)gebieden, in eenvoudige uitvoeringen, maar ook met motoren die in de EU niet door de uitlaatgastest komen. En hoe is de onderdelenvoorziening hier van een auto die alleen in Malawi en Botswana geleverd is?
Tijden veranderen, je zal helaas het moeten doen met wat de markt te bieden heeft. (een Dodge Ram op LPG of diesel? Groot, betrouwbaar, in diverse uitrustingsniveaus van zeer basic (interieur met brandslang schoon te spuiten) tot ongelofelijk luxe)

Dus er is in Europa geen vraag naar simpele werkauto's (die wel onder de euronormen vallen)? Een Dodge Ram op LPG heb ik aan gedacht, maar heb dat altijd gezien als pavement princesses (veem show maar nooit een spatje modder erop) :D. Ik ga die mening herzien nu!

Mijn neef heeft dit eenvoudig opgelost en is al jarenlang (inclusief paardentrailers) tevreden met een oude subaru forrester. Kost weinig, gaat weinig aan kapot en kan alles.

Tijl 6066205 zei:
Pietzoveel zei:

Dus er is in Europa geen vraag naar simpele werkauto's (die wel onder de euronormen vallen)? Een Dodge Ram op LPG heb ik aan gedacht, maar heb dat altijd gezien als pavement princesses (veem show maar nooit een spatje modder erop) :D. Ik ga die mening herzien nu!

Is het ook, de werkmansmotor is de Cummins.

D Elzinga zei:
Zou een recente Niva uit Duitsland importeren een optie zijn? Daar zijn ze wat langer geleverd.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=1a645fc1-a243-3116-af7d-0532a2bbd4aa

$_20.jpg
P Klieder zei:
Die Niva is een goede! En zeer terreinvaardig

Een Niva uit duitsland! Dit is een goeie optie. Maar dan heb ik nog vragen:
- Is de motor goed genoeg voor lange afstanden mee te rijden? (Of slijt deze dan te snel)
-Is de motor sterk genoeg om een paardentrailer te trekken?

torpedo zei:
Mijn neef heeft dit eenvoudig opgelost en is al jarenlang (inclusief paardentrailers) tevreden met een oude subaru forrester. Kost weinig, gaat weinig aan kapot en kan alles.

Ja, ook een optie. ook vaak met lpg geloof ik

Tijl 6066205 zei:
- Is de motor goed genoeg voor lange afstanden mee te rijden? (Of slijt deze dan te snel)
-Is de motor sterk genoeg om een paardentrailer te trekken?

Een Niva mag 400 kg ongeremd en 1490 kg geremd trekken, dat lijkt me toch wel voldoende? Qua betrouwbaarheid zal in ieder geval positief zijn dat de techniek heel erg simpel is, bovendien blijven ze zelfs rijden met een Rus achter het stuur.:T

Let bij import overigens wel op de nog af te dragen BPM, dat is volgens de calculator zo'n 800 euro voor een exemplaar uit 2010, een nieuwere zal nog iets zwaarder belast worden.

Ik denk dat die Russische werkpaarden juist erg sterk zijn. Het rammelt aan alle kanten waarschijnlijk maar in de basis zijn ze ijzersterk.

Gewoon een oudere subaru nemen.

Ik snap de wens wel, zelfs van geen stuurbekrachtiging. Maar dan net niet bij iets waar je een trailer mee kunt trekken.

NIVA heeft 80pk, 130nm en weegt nog geen 1200kg. Succes met je beladen trailer van 1600kg, 0-80kmh kan je bijhouden met een kalender en je trailer bepaalt verder waar je heen gaat. Totaal onverantwoord.
Forester en CRV komen meer in de buurt, mogen als handbak in 2ltr uitvoering 1500kg trekken, kogeldruk van 75kg zal te weinig zijn bij zo'n trailer. Flink op toeren rijden wel.

Er is een reden dat er een vaak 'dikke bak' voor een paardentrailer staat.

Gewoon een Landcruiser of iets dergelijks. Lijkt me ook betrouwbaarder dan een Niva, ondanks de stuurbekrachtiging en airco.

Ik zou gewoon een dacia duster nemen die eerder ook al is genoemd in basis trim.

Het is doorproefde basistechniek van renault die ver doorontwikkeld is op basis van eerdere renault modellen, zeker de 1.6 16V.
Je hebt wel nog wat moderne veiligheid en bovendien kom je ook niet in de knoei met emmissie eisen en dergelijke in de toekomst
En je mag en kunt er voldoende mee trekken, langere afstanden is ook totaal geen probleem.
En je hebt een jonge auto die potentieel nog heel lang mee kan gaan

Toch geef je aan geen dacia meer te willen, waarom niet?

De reden om geen opties te nemen is op basis van geen behoefte en potentieel onverwachte kosten + gewicht auto?

Een oude subaru is leuk, maar je zit daar met 4x4, gewicht (en dus wegenbelasting) en als er iets stuk gaat dan kan het ook aardig in de papieren lopen, zeker met een oud exemplaar is dat niet ondenkbaar, ondanks ze is de basis natuurlijk oersterk zijn. Ook zijn ze zeker geen zuinigheidswonders.

In hedendaagse auto's zitten eigenlijk altijd verschillende opties, dus alle wensen zijn gewoon niet mogelijk. Ik zat ook gelijk te denken aan de Dacia Duster, vanwege de bewezen, eenvoudige techniek, en de motor loopt goed op lpg.

Ik zat nog te denken aan de Suzuki Grand Vitara 2.4, en de Hyundai Tucson maar die lijken me toch minder geschikt gezien de wensen.

Of kies gewoon een bestelwagen zoals een Renault Trafic of Opel Vivaro, die kan ook de paardentrailer goed trekken. Ze zijn er ook met verlengde cabine.

Basis Duster 1.6 16v 4x4 mag max(!) 1500kg trekken en heeft een max(!) kogeldruk van 75kg, de 4x2 zelfs maar 1200kg en 50kg. Dus nee, een basis Duster is geen goed idee.

Heb je nu 1600 kg achter een Logan hangen dan?? En dan ook nog eens in de vorm van een paardentrailer, met levende massa? Met de 1.6 op gas? Die 1600 kg (als die klopt) is wel een eis waar heel veel op gaat afvallen. A

s velthuis zei:
Heb je nu 1600 kg achter een Logan hangen dan?? En dan ook nog eens in de vorm van een paardentrailer, met levende massa? Met de 1.6 op gas? Die 1600 kg (als die klopt) is wel een eis waar heel veel op gaat afvallen. A

het zal de eerste en laatste niet zijn. Als er gecontroleerd zou worden bij een gemiddelde amateurwedstrijd, kan de politie voorlopig vooruit. Gezien bovenstaande vragen en suggesties kennelijk ook niet heel vreemd. Denk dat Mechanix' suggestie nog de betere is, koop een oude Patrol, Landcruiser oid, dan heb je weinig elektronica, een passende auto en die enorme kmstanden kunnen ze meestal wel hebben. Zelfs als het mag moet het ook nog wel kunnen en moet je het willen, een bedrijfsbus met 1600kg trailer in een nat weiland?

...Kötcode... gelukkig houdt deze wel alle paspoortspammers goed tegen :rolleyes: :eek:

Is een Volvo S70 niet wat voor je? De 2.5 10 klepper is bijzonder robuust, doen het prima op LPG. De 2.4 is wat minder, daar gaat de gasklep nog wel een stuk van.
Nog niet al te veel elektronica, en ook nog prima zelf te onderhouden. Plus een aardig gewicht als tegenhanger van de aanhanger.

R W xxx zei:
s velthuis zei:

het zal de eerste en laatste niet zijn.

Ik vrees het ook, als ik het allemaal zo lees...

Zou inderdaad ook voor een oude Patrol of Hilux gaan. Komt het dichtst in de buurt van de eisen van TS en wel verantwoord met zo'n bak aan de haak. Een Logan zou ik toch niet heel veel meer dan een ton achter willen hebben hangen, en dan niet als heen en weer stampend gewicht.

En een Hyundai Galloper (evt. op LPG)? Rijden er niet super veel van rond, maar zijn redelijk sterke auto's meen ik en zit niet te veel poespas op. Weet alleen niet hoeveel die mogen trekken...

Ik zie wel hele dikke tereinwagens langs komen zoals een patrol.

maar als de wens om zo min mogelijk poespas te hebben komt uit potentiate kosten die daar aan kunnen zitten, dan moet je zo'n zware grote terreinwagen op diesel al helemaal niet willen. Dat loopt echt de spuigaten uit als je hem niet op grijs-kenteken kunt rijden wat wegenbelasting betreft. Zuinig zijn ze ook niet voor een diesel. Hij vond een landrover defender ook al heel veel drinken. Blijkbaar is de kosten toch een dingetje. Dan moet je die grote zware terreinwagens ook wel vermijden uit kostenoogpunt.

AsconaGT zei:

maar als de wens om zo min mogelijk poespas te hebben komt uit potentiate kosten die daar aan kunnen zitten, dan moet je zo'n zware grote terreinwagen op diesel al helemaal niet willen. Dat loopt echt de spuigaten uit als je hem niet op grijs-kenteken kunt rijden wat wegenbelasting betreft. Zuinig zijn ze ook niet voor een diesel. Hij vond een landrover defender ook al heel veel drinken. Blijkbaar is de kosten toch een dingetje. Dan moet je die grote zware terreinwagens ook wel vermijden uit kostenoogpunt.

Als kosten zo'n punt zijn, moet je je afvragen of je wel met een paardentrailer wil of kan rijden...

AsconaGT zei:

Kosten kunnen wel een dingetje zijn maar dat krijg je als je een flinke aanhanger moet trekken (in/uit de modder?), lukt niet met een A-segmentertje met 1:25. Ook de meeste Suf's voldoen niet en die wel voldoen, zijn weer duur, zwaar en/of 'modern'. Een Terracan of Sorrento voldoet bijv ook maar daar zal best een schermpje en zelfs airco in te vinden zijn, da's moeilijk blijkbaar.

Niet de nieuwste, maar volgens mij een redelijk simpel hok

dodge-nitro-3-7-v6-se-3-7-v6-se.jpg

https://www.autowereld.nl/dodge/nitro/3-7-v6-se-24490863/details.html

Code:
max. aanhangermassa geremd		3500 kg
max. aanhangermassa ongeremd		750 kg
max. kogeldruk		140 kg

Maar wat meer informatie zou het wel makkelijker maken, hoeveel kilometers ga je er per jaar ongeveer mee rijden? Moet je er nog mensen in mee kunnen nemen of zijn 2 stoelen meer dan genoeg? Misschien wel het belangrijkste, wat is je budget want je komt met een aantal niet heel realistische wensen in combinatie met nog 15 jaar kunnen rijden.

Tijl 6066205 zei:
@British Racing Green: Een Duster had ik nog niet aan gedacht. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet snel nog eens een Dacia zou kopen.

P Klieder zei:
Waarom zou je geen stuurbekrachtiging wensen?

Omdat je het eigenlijk niet nodig hebt, en zeker niet in de modder.

D Elzinga zei:

Budget tussen de 5000 en 10000 euro. Je hebt gelijk. een klein stadsautootje zit vaak niks in, maar mijn toekomstige wagen moet een paardentrailer kunnen trekken, de komende 20 jaar legaal op de weg mogen, en niks van computer erin hebben zitten. misschien 4x4 Panda?? :D

V0RQ zei:

EVV zei:

Ok computers zijn dus nodig, daar ga ik mee moeten leren leven, maar ben ik de enige die computers tot een minimum wil houden? Is er geen vraag naar een super basic auto? Ik verlang niet naar comfort, ik verlang naar een auto die ik niet moet laten repareren met een laptop.

Kijk eens Zombies

Die laatste 2 zijn ook niet bepaald staaltjes van betrouwbaarheid, die kun je maar beter per nest kopen.:)

De mrb zal je aardig tegen gaan vallen, maar verder is deze opgewaardeerde landbouwtractor precies wat je zoekt:
https://www.autowereld.nl/daihatsu/rocky/2-8-td-intercooler-hardtop-se-20308011/foto.html

s velthuis zei:
AsconaGT zei:

(..) . Blijkbaar is de kosten toch een dingetje. Dan moet je die grote zware terreinwagens ook wel vermijden uit kostenoogpunt.

Als kosten zo'n punt zijn, moet je je afvragen of je wel met een paardentrailer wil of kan rijden...

Precies. Kan beter overstappen op een veewagen(tje).

$_86.JPG

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bestelauto-s/m1365714450-mercedes-benz-310d-veewagen-paardenwagen-kwarttarief.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Milieuzone is wel een dingetje,.,, maar volgens mij zijn er (nog) geen maneges binnen een milieuzone gevestigd.

Hieronder een paar opties om je horizon te verbreden en het nog wat lastiger voor je te maken :), van zeer basic tot comfortabel maar niet buitengewoon luxe.

Succes met je zoektocht!

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=269587612&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Mercedes-Benz G 230 Cabrio Militär Lang GUTER ZUSTAND
Erstzulassung: 07/1992
Kilometer: 87.596 km
Kraftstoffart: Benzin, E10-geeignet

Preis: €10.980
..........................

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=259291128&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Skoda Yeti 2,0 TDI Ambition 4x4
Erstzulassung: 09/2009
Kilometer: 123.569 km
Kraftstoffart: Diesel

Preis: € 9.790

..........................

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=272728837&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Nissan Navara NP300 Pick-up Double Cab 4X4
Erstzulassung: 04/2009
Kilometer: 89.000 km
Kraftstoffart: Diesel

Preis: € 10.400

Zo'n Navara mag dan weinig opties hebben, maar bezit wel de unieke optie van een doorknakbaar chassis.

Zoals ak2 al zegt, een bestelwagen? Doorgaans weinig opties, wel hoog trekgewicht.

Maar waarom koop je dan geen oude defender op benzine / gas? zorg dat het kenteken oud genoeg is en je lacht je rot. Mijn vorige buurman had er ook zo'n 1
Ook bij een niva moet je gewoon opletten dat het kenteken oud genoeg is. Een nieuwe kost in Rusland 6000 dollar... Dus dat is de totaal prijs van al je onderdelen ( wat nou bpm?) Als je dan toch zo'n wagen aan het opbouwen bent pas dan meteen roestpreventie 2.0 toe ( galvaniseren, elektrisch of thermisch)

Dakloos zei:
Zo'n Navara mag dan weinig opties hebben, maar bezit wel de unieke optie van een doorknakbaar chassis.

Dat is alleen z'n opvolger de Navara D40 die daar soms een beetje last mee heeft, veelal wel te verhalen op slecht onderhoud of te zwaar beladen.
De Navara D22 kent dat chassisprobleem totaal niet, daar moet je alleen heel goed opletten of de motorcode YD25DDTI aanwezig is.
Deze blokken staan bekend als koekoeksklokken omdat de drijfstangen het blok kunnen verlaten via de zijkant... langdurig toerentallen boven de 3000rpm vermijden en elke 100.000 km de drijfstanglagers vervangen is daar het advies.

Maar goed, de topicstarter heeft blijkbaar het toneel alweer verlaten, tips zullen wel niet meer nodig zijn.

Terug
Bovenaan