edc versnelling problemen

ge van der Aar

Net ingestapt
hallo ik ben in het bezit van een Renault Scenic 1.5 dci automaat bj 2017 met nu 60.000km
heb de auto gekocht met 43.000 km in aug.2019 bij Renault dealer

nu had ik nog nooit een automaat gereden maar om medische reden nu overgestapt naar automaat.
spoeling was dun maar toch een hele mooie gevonden.
tijdens het rijden van 2 naar 3e versnelling wel een trillend gevoel en als je 100km reed ging de toerenteller een beetje op en meer
tussen de1500 en 2000 toeren.
ook hoorde je een zoemend geluid
ik zelf dacht dat dit normaal was voor deze auto ,tot ik bij een collega kwam voor onderhoud en aangaf dat dit niet normaal is
ik schrok me rot auto net een maand uit de garantie
terug naar mijn dealer waar de auto vandaan kwam en die heeft mij te kennen gegeven dat ik niet meer mocht rijden met de auto.
wat zou ik nu kunnen verwacht: probleem versnelling bak ,of iets anders EN de kosten
mijn vraag heeft iemand zo iets wel eens mee gemaakt?
Groeten Gerard
 
Net uit de garantie betekent in jouw geval dat je recht op een gedeeltelijke vergoeding van de schade. Gezien de leeftijd en km-stand zou 70% reëël zijn.

Maar je rijdt al 6 maanden rond met deze klachten?
 
Vervelend dat je door dit technisch malheur bent getroffen. Ben benieuwd wat uiteindelijk het probleem blijkt te zijn. Graag ga ik met Casanova mee dat je mag verwachten dat de bak veel langer meegaat. Dus als je kunt aantonen dat tijdig en correct onderhoud is gepleegd is er alle reden om je niet in de hoek te laten zetten. Pas op voor de bekende truc van dealers: ze verhogen eerst de offerte met 100% en bieden dan 50% coulance, laat je niet bedotten. Op dit forum wordt geregeld geuit dat EDC transmissies degelijk zijn. Wat mij betreft inbreng van fanboys, met EDCs is geregeld gedoe.
 
De 6DCT250 van Getrag (als dat deze bak is) lijkt over het algemeen bij Renault redelijk betrouwbaar voor zover ik het lees maar bij Ford is deze bak, DPS6 genoemd, dusdanig problematisch geweest dat Ford er mee gestopt is en terug gegrepen heeft naar een bak met koppelomvormer.
Voorkomende problemen zijn nogal eens dat de aansturing van de servo's die de koppelingen aansturen wel eens moeilijk doen en ook qua software is het bij Renault niet altijd even stabiel geweest.
Ik heb zelf een Megane uit 2010 gehad met de 6 traps EDC en die heeft het eigenlijk altijd goed gedaan behalve dat hij af en toe de synchronisatie tussen de twee koppelingen een beetje kwijt was. Dat kon je eenvoudig zelf oplossen door een keer vol gas te accelereren tot hij naar 6 had geschakeld.
Bij Ford zijn bij deze bak heel veel problemen met de koppelingspakketten geweest.
 
Wat mij betreft inbreng van fanboys, met EDCs is geregeld gedoe..

bron?

Natuurlijk, een EDC is een complex stukje techniek, en als je er op zoekt zul je vast mensen vinden die een probleem hebben gehad. Maar als je rond kijkt op het internet en ook bij het renault forum lijkt het tot op heden een prima stukje techniek te zijn.
 
De beginversie heeft wel wat problemen met de koppeling gehad.
Maar goed. Ik zal Hans in zijn waarde laten. Onafhankelijk advies bestaat niet.
Ik ben zeer zeker fan van Renault. Maar ik ben wel gewoon eerlijk.

Er zijn wat problemen mee bekend. Ja de versnellingsbak en koppelingen moeten langer meegaan maar het is zeer zeker geen problematische bak. Ze gaan te vaak stuk om het op exemplarisch te houden maar het is echt geen zwak stukje techniek. De bak zelf kan makkelijk 300 pk aan zonder stuk te gaan dus grote kans dat dit een koppeling probleem is.

Sowieso terug naar de dealer en even rustig bespreken. Ze zullen je hier vast graag bij helpen het op te lossen.
 
Voegt niets toe. Behalve een vage website.

Ivanov
AutoWeek Moderator
 
Beste van der Aar,
Al iets bekend over het euvel en de afhandeling?
Is het een kleinigheidje? En al voor elkaar?
 
@ Renault
Het is een slagveld, de Capturs en Talismannen met EDC zijn van hetzelfde laken een pak als de Fords

bron?

Ik ken de werkplaats chef van renault hier wel goed. Heb wel eens (en nog steeds een beetje) georiënteerd op een talisman 1.6T (met EDC). Volgens hem zijn daar geen noemenswaardige problemen mee bekend behalve wel eens een softwareupdate of iets. Geen structurele technische dingen. Terwijl ik weet dat hij best kritisch is op 'zijn' merk.

Maar als je dan hier beweerd dat de 'fanboys' zomaar wat roepen en dat het een slagveld is met die EDC bakken, dan ben ik nieuwsgierig naar de bron? Wat maakt die bakken dan zo'n probleem? Dan moet het internet er toch vol mee staan? Ook het renault forum kan ik er ook maar weinig mensen vinden met problemen. Natuurlijk als je zoek vind je altijd wel iets maar een 'slagveld'?

Bij Ford is het inderdaad algemeen bekend dat die dubbele koppeling bakken gewoon niet goed waren. Ford heeft het zelf ook toegegeven dat het niet aan hun kwaliteitsstandaard voldeed, zoals ze dat zo mooi zeggen
 
Op dit moment ben ik ook aan het kijken naar een Renault Talisman 1.6 TCe met Getrag 7DCT300 automaat, deze automaat zit in verschillende benzine Renault's en is vanaf 2015 op de markt. Ik heb me verdiept in de problemen, maar gezien de grote aantallen kom je best weinig problemen tegen. In mijn ogen is het exemplarisch. Vervelend maar ik ga er van uit dat dit netjes door Renault wordt opgelost.

De links die ik over Ford zie zijn van eerdere generaties Getrag bakken met droge koppeling, die Ford en Volvo gebruikten, die waren inderdaad niet zo best.

Getrag levert de DCT automaten ook aan bijvoorbeeld Mercedes, BMW, Mini, Smart, Chrysler en Volvo.
 
Wat ik jammer vind is dat iedereen de EDC maar over een kam scheert. Doen we dat ook bij de DSG? De DQ200 die gekoppeld is aan de 1.6TDI bij VW gaat ook ontzettend veel stuk, vooral de koppelingsplaten slijten snel. Dat was ook het geval bij de eerste serie DSG's die aan de benzine hangen. Echter de DSG bij de sterkere motoren hebben er geen last van. Is dan DSG k*t? Nee toch.

Voor de duidelijkheid, de diesels bij Renault hebben een 6-traps EDC van Getrag (6DCT450/6DCT451.), dat is toch een stukje andere techniek dan de modernere 7DCT300 die gekoppeld is in vele modellen aan de 1.3 TCe (140-160pk), 1.6 TCe (150-205 pk) en 1.8 TCe (225 pk).

Mijn Mégane IV GT heeft de 7DCT300 waar 205 pk op losgelaten wordt en dat gaat nu na twee jaar en 64.000 km foutloos. Natuurlijk een keer nieuwe baksoftware waardoor ie nog wat fijner (vooral terug) schakeld. Maar mechanische issues zijn er uit. Wat betreft die 7DCT300 is het goed voor ak2 en AsconaGT te weten dat de eerste serie wel wat issues kende hoor. Bouwjaren 2015 en 2016 had Getrag een kwaliteitsprobleem met de koppelingen en afhankelijk van het type bak krijg je een complete nieuwe (een verbeterde), of een nieuwe koppelingsset.
Tenopzichte van de verkochte aantallen valt het wel mee, en daarnaast maak je bij een occasion grote kans dat het issue al verholpen is onder garantie.
En eigenlijk is zo'n EDC niet enorm complex. Het is een gerobotiseerde handbak. Vooruit, een speciale met twee koppelingen waardoor hij heerlijk snel is. Het lastige zit hem vooral in de aansturing. Geen énkele DSG of EDC vind filerijden leuk, want dat is lastig koppelen. Daarom is een automaat met koppelomvormer dan technisch gezien in het voordeel.

Nog even een technisch én praktijksausje dan:

ltLfUJ3l.jpg


u9VJiPPl.jpg


Deze kwam onder een Espace (120.000 km, 2016) uit, en kreeg een nieuwe koppelingsset.
 
Adinsx, bedankt voor de uitleg en tips. Ik kijk ook naar de exemplaren vanaf ongeveer half 2017. Bij een auto heb ik liever niet de eerste exemplaren van de productie, die kunnen wel eens kinderziektes hebben.

Ik begreep ook dat het bij DCT automaten niet handig is om in de file een ecostand te gebruiken, de automaat schakelt dan veel vaker en eerder op, waardoor je meer hitte en slijtage krijgt.

Bij de benzine Mégane 4, Scenic 4, Talisman, Espace, Clio 5 etc. worden technisch gezien hele andere EDC versnellingsbakken gebruikt, en inmiddels zijn ze ook bij de diesels verschillende generaties verder dan de probleembakken die Ford en Volvo vanaf ik dacht ongeveer 2008 gebruikten.

Bij een goede dealer zal de klant voorop staan, ik ga er van uit dat het netjes door Renault wordt opgelost. We wachten het bericht van de TS even af.
 
Hans Incog zei:
Hoe ongeïnformeerd kun je zijn:
@ Renault
Het is een slagveld, de Capturs en Talismannen met EDC zijn van hetzelfde laken een pak als de Fords
@ Ford:
Hoe duidelijk wil je het hebben?
https://fordtransmissionsettlement.com/

Fanboys...its your money

(n) behulpzame reactie dit.
 
@ Nico GTR
Integendeel, het is een bijzonder behulpzame bijdrage die een ieder die werkzaam is in de automotive die het beste voor heeft met de klant (en dus geen zakelijk belang heeft) zal verstrekken:
Zie hem te repareren zoveel mogelijk op kosten van de leverancier en dan zo snel mogelijk verkopen als je een bekende brekebeen transmissie in je auto hebt zitten, het blijft dan echt niet bij éénmalige gebeurtenis. En bij een ouder wordende auto raakt iedere bijdrage uit coulance onbereikbaar.

@ adinsx
De nuance die je aanreikt werkt voor mij niet. Een autobox slaagt voor mijn examen als ie 10 - 15 jaar en 200 tot 300tkm zich bewezen heeft. Voorlopig pleit alles tegen de EDC (Gertrag) . Voorlopig is de constatering dat ze keer op keer transmissies maken die na een jaar of wat falen. Een simpele blik op waar de gespecialiseerde transmissiebedrijven hun business vandaan halen verduidelijkt veel.
Hoewel ik dat niet geverifieerd heb neem ik aan dat Gertracs nu ook bij Nissan als vervanger van de nog rampzaliger Jatco CVTs worden gemonteerd in de nieuwste model/motor updates. Voor mij geen reden voor vertrouwen uit het verleden, of dat genoeg is om wel of niet je geld erin te steken is aan een ieder om zelf te beslissen.

Het werkplaatschefargument is wat mij betreft ook niet zo overtuigend: Zelfs nu nog vertellen de chefs werkplaatsen van de Nissan vestigingen dat je rustig een 1.2 DIGT met CVT kunt kopen, ook uit 2014 en 2015. Die rampenmotor loopt rustig door tot ruim in 2017 (de servicecall eindigt voorjaar 2015 qua chassisnummers), de rampentransmissies van Jatco trekken al vele jaren een spoor van forse rekeningen achter zich aan met de Jatco CVT als koploper. Na een jaar of trekt Nissan zijn handen er vanaf. Heb je geen volledig ingevuld onderhoudsboekje (of anderszins aantoonbaar volgens fabrieksspecificatie) dan sta je eerder al grotendeels in de kou.

@ Ascona
Ford heeft helemaal niets toegegeven...ze zijn door de rechter gedwongen om alle eigenaren van betreffende Fiesta's en Focussen een opkoopaanbod te doen danwel eens schadeloosstelling te betalen (keuze eigenaar)...en wat denk je? ... de stroom imports vanuit de USA is al op gang...mijn broers krijgen ze geregeld aangeboden....de liefhebber is gewaarschuwd (die hier op het forum gewoon geadviseerd krijgt dat dit buitenkansjes zijn - ik zal degene die dat doet ook in zijn waarde laten en niet vermelden)
 
ak2 zei:
Adinsx, bedankt voor de uitleg en tips. Ik kijk ook naar de exemplaren vanaf ongeveer half 2017. Bij een auto heb ik liever niet de eerste exemplaren van de productie, die kunnen wel eens kinderziektes hebben.

Lijkt me prima inderdaad. En pak er dan een van na mei 2017, dan heb je het Rlink2 met 3.3-systeem. Sneller, stabieler en incl. Carplay/AndroidAuto. Maar dat wist je denk ik al ;)

@Hans,
Klopt, maar de trend die je overal in deze huidige decennia ziet is dat het niet meer overgedimensioneerd wordt. En daarnaast wordt er een enorme druk op R&D gelegd om maar te zorgen dat wat er aan de uitlaat aan uit komt zo laag mogelijk is. Ondertussen vervuilt de motor van binnen, wat ook met de 1.2 DIGT en 1.2TCe het geval is. Olie vervuild, de variabele oliepomp (want scheelt brandstofverbruik) geeft zware pulsen op de ketting, die door de sneller vervuilende olie sneller slijt, etc. etc.
De 1.2 TCe130 in mijn vorige auto (Mégane III) was in 2013 een van de eerste in NL. Bij 86.000 kon daar een nieuw blok in, vooral omdat men in Frankrijk het wilde onderzoeken. Achteraf bleek overigens de kettingspanner defect en daarmee de ketting opgerekt.

De 1.6 TCe205 in mijn Mégane IV GT doet dan weer wel perfect zijn werk, net als de EDC. Maar wat ak2 ook al zegt, je wil niet de eerste serie van een model hebben want bij elk merk en elke techniek zal je tegen kinderziektes aanlopen. En nog een weetje (bron: revisiespecialisten, R&D toeleveranciers): de laatste generatie downsizemotoren worden niet geconstrueerd op het vlekkeloos halen van 3 ton. 200.000 is nu al mooi meegenomen...

Nu is het aan de Topicstarter om met een update te komen. Ik denk / hoop dat het netjes wordt opgelost voor hem (y)
 
@adinsx
Je schrijft dat Renault de diesels koppelt aan de 6DCT450/451. De Megane 3 met 1.5 dci en 6 traps EDC had de 6DCT250 (de bak die Ford als DPS6 gebruikt heeft). Dat was volgens mij ook de reden dat toen de versies met handbak van 240Nm naar een hoger koppel gingen de motor met EDC op 240Nm is gebleven.

De Captur 1.2 TCE die mijn ouders hebben heeft voor zover ik weet ook deze 6DCT250.
 
klopt maar dit is mijn eerste automaat en tijdens de proefrit niet opgevallen ( onbekend met automaat rijeigenschappen.)
overigens telefoon van Renault Nederland gekregen ,zijn nemen 85% voor hun rekening van de 6000 euro)
maar door Corona staat auto al 4 weken stil moet wachten op nieuwe bak uit Frankrijk.
 
allereerst bedankt voor uw reactie,
er komt volgens Renault Nederland een nieuwe versnellingsbak onder /in de auto ( kosten +/- 6000 euro).
Renault neemt 85% voor haar rekening .
moet alleen wachten op de levering uit Frankrijk i.v.m corona . auto staat al 4 weken bij de dealer.
 
Beste van der Aar,
Al iets bekend over het euvel en de afhandeling?
Is het een kleinigheidje? En al voor elkaar?[/quote

]allereerst bedankt voor uw reactie,
er komt volgens Renault Nederland een nieuwe versnellingsbak onder /in de auto ( kosten +/- 6000 euro).
Renault neemt 85% voor haar rekening .
moet alleen wachten op de levering uit Frankrijk i.v.m corona . auto staat al 4 weken bij de dealer.
 
Casanova zei:
Net uit de garantie betekent in jouw geval dat je recht op een gedeeltelijke vergoeding van de schade. Gezien de leeftijd en km-stand zou 70% reëël zijn.

Maar je rijdt al 6 maanden rond met deze klachten?[/quote27-04-2020 19:57

klopt maar dit is mijn eerste automaat en tijdens de proefrit niet opgevallen ( onbekend met automaat rijeigenschappen.)
overigens telefoon van Renault Nederland gekregen ,zijn nemen 85% voor hun rekening van de 6000 euro)
maar door Corona staat auto al 4 weken stil moet wachten op nieuwe bak uit Frankrijk.]
 
Dat is nog steeds een forse rekening (bijna 1000 euro)
Krijg je wel kosteloos vervangend vervoer nu?
 
Ik rij met een Renault Espace Initale Paris 1.6 TCE200 bouwjaar 2015. Na ongeveer 30000 km (2018) werd de Getrag 7DTC300 versnelling vervangen onder garantie wegens fluitend geluid bij schakelen van 2de naar 3de versnelling. Nu op 60000 km opnieuw problemen. Koppeling slipt bij ietwat hogere belasting (bergop) wat ook merkbaar is aan schommeld toerental en een schurend geluid. Auto staat inmiddels bijna 3 weken bij de dealer die heeft vastgesteld dat de oliedruk van de versnelling fluctueert. De bak moet opnieuw vervangen worden. Renault zou hiervoor aanvankelijk voor 60 % tussenkomen maar naar aandringen van de dealer nemen zij nu 75 % voor hun rekening. De dealer zelf komt ook nog voor 5 % tussen zodat het resterende bedrag (20 %) op 1280 € komt. En nu maar hopen dat het voor de rest van de levensduur in orde blijft.
 
Terug
Bovenaan