E-10.....ondergang van onze auto's?

Muddy Bandit zei:
De pest is dat het zich niet beperkt tot 1 deel van het brandstoftraject maar dat het gaat om alles in het brandstoftraject tussen tankdop en inlaatspruitstuk.
En dat zijn toch wel aardig wat te controleren c.q. vervangen delen: vulhals, tank, tankvlotter/meter, (retour)leidingen, filters, pomp, carburateur/injectie zijn allemaal potentiële kandidaten die ethanolproblemen kunnen krijgen als ze uit het verkeerde materiaal gemaakt zijn.
En al die aanpassingen gaan het vergommen van benzine door ouderdom nog niet tegen, dus de kans op problemen in de zin van verstoppingen blijft gewoon aanwezig bij het hobbyspul wat niet regelmatig gebruikt wordt.
Voor mij was het gewoon een optelsommetje van materiaalkosten en te verwachten extra onderhoud wat mij heeft doen besluiten om voor single lpg te gaan en alle benzinemeuk definitief uit de auto te verwijderen... heb er nog geen seconde spijt van gehad, en ik zou het zo weer doen ook al zou de auto niet belastingvrij zijn.

Tegenwoordig is elektriciteit om op te koken, gas om op te rijden en benzine om kwasten mee schoon te maken.;)

Mijn oldtimers rijden zo weinig, tank wel gewoon V-power oid. Die paar centen extra, doet het hem dan ook niet.
De daily drivers zijn geschikt voor E10, dus daar heb ik ook geen pijn in de buik van.

marcel21674 zei:
Mijn oldtimers rijden zo weinig, tank wel gewoon V-power oid. Die paar centen extra, doet het hem dan ook niet.
De daily drivers zijn geschikt voor E10, dus daar heb ik ook geen pijn in de buik van.

Ik tik tussen de 2-jaarlijkse apk's ook hooguit 1500 km op de teller bij, dus voor de brandstofkosten hoef ik echt geen lpg te gaan stoken.... de hoofdzaak voor mij was gewoon om definitief van al dat ethanolgedonder af te zijn.
Toen was het nog E5, nu is het E10, en wat wordt het over een paar jaar?
De Wagoneer loopt perfect op lpg, beter nog als op benzine.... en voor het prijsverschil van een tankbeurt pik ik wel een restaurantje mee op de route.;)

Volgens mij worden we wederom genaaid.

E10 95 zou 1 a 2 cent goedkoper worden dan E5 95.
Zelfde kortingen als voorheen worden gehanteerd, pomphouders lijken het verschil in eigen zak te steken.

En E5 95 zie ik echt nergens meer, zelfs pompen met Blue one 95 hebben de E5 95 vervangen voor E10 95.
Vervang dan die Blue one zou ik zeggen.
Maar goed, alles wat ze kunnen krijgen nu zal wel E10 95 zijn tenzij premium benzine...

Carkiller zei:
Volgens mij worden we wederom genaaid.

E10 95 zou 1 a 2 cent goedkoper worden dan E5 95.
Zelfde kortingen als voorheen worden gehanteerd, pomphouders lijken het verschil in eigen zak te steken.

En E5 95 zie ik echt nergens meer, zelfs pompen met Blue one 95 hebben de E5 95 vervangen voor E10 95.
Vervang dan die Blue one zou ik zeggen.
Maar goed, alles wat ze kunnen krijgen nu zal wel E10 95 zijn tenzij premium benzine...

Grappig dat je zegt dat E5 95 nergens meer te verkrijgen is Carkiller. Toevallig ben ik vandaag met de fiets langs een aantal benzinestations gegaan en het viel mij (in mijn woonplaats) op dat de Tinq en 1 van de 3 Esso's zeker nog bij zowel de Euro 95 als de Premium benzine de E5 sticker hadden zitten. Voor wat betreft de Gulf twijfel ik heel erg wat ik gezien heb; maar mogelijk had deze ook nog de E5 sticker op beide benzinevulpistolen zitten.
Wat mij wel opviel is dat de Shell Express ook over is naar E10 Euro 95 terwijl ik eigenlijk verwacht had dat zij een uitzondering zouden zijn. De Shell Express bood (hier) namelijk alleen Euro 95 en Diesel aan. Geen LPG, premium benzines of premium diesels; maar 'gewoon' 2 vulpistolen waarvan dus 1 diesel en 1 benzine. Mensen die een oldtimer rijden kunnen daar dus niet meer tanken in mijn woonplaats...
Alleen kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld.

En voor wat betreft het goedkoper worden van 1 of 2 cent E10 95 ten opzichte van E5 Euro 95. Had je nou werkelijk verwacht dat de consument daarvan zou profiteren? Er wordt altijd wel iets bedacht waardoor het beter op een andere plek terechtkomt dan dat het terugvloeit in de portemonnee van de consument. Zo goed ken ik de Nederlandse regering c.q. pomphouders inmiddels wel. Ook al zegt Selms van UnitedConsumers hieronder wat anders...
United Consumers, dat dagelijks de brandstofprijzen bijhoudt, verwacht dat E10 straks goedkoper zal zijn dan Euro 95. ,,Waarschijnlijk één of twee cent,” stelt directeur Paul van Selms. Wel rijden auto's er door de lagere energiewaarde een fractie minder ver op. ,,Maar dat zullen de meeste mensen niet merken.”

Marktleider Shell lijkt de iets lagere pompprijs te bevestigen. ,,Het toevoegen van meer bio-component aan benzine kan een geringe impact hebben op de prijs”, stelt Kezer. United Consumers en brancheclub VNPI zeggen dat het prijsverschil snel kan verdwijnen als E10 de meest aangeboden benzine is.

N.B. de dikgedrukte stukken tekst zijn gekopieerd van andere websites.

Dank je voor de aanvulling eerste opel.

Hier een Shell, BP, Avia, Texaco en Tango.
Allemaal hun E5 95 vervangen voor E10 95 maar even duur.

Dorp hiernaast zit nog een Firezone, zelfde verhaal.

Ik heb vandaag 5 pompen bezocht waarvan alleen de laatste iets anders in de aanbieding had dan E10, nl Shell V power.
De prijs voor E10 was hier 158,9 en V-power 175,9 o_O

1,739 hier, VPower of BP ultimate.

Moest ik voor de Subaru al tanken want mag alleen 98, hobby auto dus prima.
2 takt brommertje moet ik dat nu ook mee tanken, maar die 5 liter per 2 weken...

Meestal rij ik voor E5 even naar Dld. De SLK mag wel 95 maar ik doe er liever geen E10 in.

Afgelopen donderdag bij een Haan pomp in Wageningen diesel getankt voor de werkauto. Op dat pomp' eiland' was gewoon Euro 95(groen vulpistool) E5 en de blueOne E10 verkrijgbaar, volgens het stickertje.

Prijsverschil tussen beide was 1 cent, volgens het prijzenbord.

Dat de kortingen in €'s gelijk blijven is op zich wel logisch.. want dat zijn kortingen op de adviesprijzen. De adviesprijzen zouden dus wat moeten dalen.. .. maar dat is moeilijk meetbaar, lijkt mij, want dagkoersen.

Daarnaast, hebben de verkooplocaties nou werkelijk precies op 1 oktober hun voorraadtanks gevuld met E10 indien daarvoor gekozen is?
Of wordt er gewoon met een nieuwe levering bijgevuld.. en is alleen het stickertje op de pomp aangepast, want verplicht enzo.. maar stroomt er in de praktijk nog een mix van E5 en E10 uit de slang, de komende dagen??

Wie het weet.. mag het zeggen..;)

Hoe weet je nu zeker of er geen of maximaal 5% bio-ethanol is toegevoegd? Men veronderstelt veelal dat 'premium'-brandstoffen zoals V-Power, Ultimate en Excellium zonder bio-ethanol zijn. Maar op de websites van de oliemaatschappijen wordt daarover geen mededeling gedaan. Over het octaangetal lees je soms wel, maar over bio-ethanol toevoegingen wordt gezwegen. Waarom zijn oliemaatschappijen hierin niet transparant?

Jeff Vink zei:
Hoe weet je nu zeker of er geen of maximaal 5% bio-ethanol is toegevoegd? Men veronderstelt veelal dat 'premium'-brandstoffen zoals V-Power, Ultimate en Excellium zonder bio-ethanol zijn. Maar op de websites van de oliemaatschappijen wordt daarover geen mededeling gedaan. Over het octaangetal lees je soms wel, maar over bio-ethanol toevoegingen wordt gezwegen. Waarom zijn oliemaatschappijen hierin niet transparant?

Sommige kleinere Belgische oliehandelaren hebben het inderdaad op de pomp staan: zonder bio-toevoegingen. In Nederland heb ik het nog niet gezien.

Maar, hoe betrouwbaar is die E10 check website?

Ik heb ff gekeken bij Opel.. maar als ik dan de opsomming lees van welke modellen geschikt zouden zijn.. het is niet echt duidelijk gespecificeerd.

https://www.e10check.nl/auto/opel/

De Astra.. geen specificatie van modelgeneratie.. terwijl de Vectra vanaf de A generatie geschikt zou zijn..?? Da's vanaf 1991.. met motoren die je ook in de Kadett kon treffen.. (1.6, 1.8).

Okay, de E Kadett staat er ook in..

.. en dan 1 specifieke motor uitsluiten (direct ingespoten exemplaar van 2,2 liter..).??

Ik vind het maar vreemd.. zeker in het licht van de 'algemene regel' dat auto's vanaf (ongeveer) de eeuwwisseling geschikt zouden zijn voor E10...

Durashift zei:
Okay, de E Kadett staat er ook in..

Wat al helemaal nergens op slaat, want die is met een heel breed scala aan motoren geleverd waaronder de 1.3 en 1.2 die je zelfs nog terugvindt in de D, C en diverse andere toenmalige modellen van Opel. Identieke motoren dus, maar die zouden dan ineens al dan niet geschikt zijn omdat ze in een andere model ingebouwd zitten? Jaja...

Iets met toegepaste randapparatuur en de materialen daarvan? Rubber leidingen, benzinepompen, pakkingen?

Pietzoveel zei:
Iets met toegepaste randapparatuur en de materialen daarvan? Rubber leidingen, benzinepompen, pakkingen?

Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant andere materialen toepast in techniek die verder helemaal gelijk is; waarom zou een Kadett 1.3 ander materiaalgebruik kennen dan een in dezelfde periode gebouwde Manta 1.3 of Ascona 1.3 waardoor die laatsten niet geschikt zijn voor E10, maar die eerste wel?

Carkiller zei:
Hier staat wat.

BP Ultimate zou dus ethanolvrij zijn, VPower niet maar dat is ook nooit beweerd voor zover ik weet.

Op de website van Shell staat te lezen dat hun V-Power 0% bio-ethanol bevat: https://www.shell.nl/consumenten/shell-fuels.html Lees onderaan de pagina onder het kopje "Nieuwe brandstofstickers naar aanleiding van nieuwe regelgeving binnen de Europese Unie".

Terug
Bovenaan