Dure reparatie na 5 maanden

De vraag is of je kan verwachten dat een dergelijke reparatie op jouw pad komt bij een auto van bijna 5 jaar oud. Ik neem aan dat de auto zonder garantie is gekocht? Je kan altijd contact opnemen met de verkopen of hij hierin nog iets kan betekenen. Wettelijk gezien hoeft hij dit niet aangezien dit gebrek pas na 5 maanden zichtbaar is en er een defect op zou kunnen treden.

De tweede vraag is of de tank echt kapot is of dat er alleen bijgevuld moest worden. Ik neem aan dat de tank niet lek is. Na 1500 km zonder bij te vullen, terwijl de auto er wel om vraagt, zal de auto inderdaad niet meer starten. Dit omdat het tankje dan leeg is en de auto niet meer aan de emissie-eisen voldoet.

Kortom, ik zou het voorlopig nog even afwachten. Op een gegeven moment zal de adblue weer bijgevuld moeten worden. Dat wordt dan weer zichtbaar op het dashboard. Dit is ook wat de bedoeling is. Dat zou je zelf ook kunnen doen.

Als het zoals je schrijft een Bovag garage is heb je hoogstwaarschijnlijk 6 maanden garantie, ook op dit soort zaken. Maar wat ik mis uit je verhaal; wat heb jij gedaan toen de adblue melding tevoorschijn kwam? Stel dat jij met een lege adblue tank hebt gereden en wanneer dat de reden is dat 'ie nu kapot is, hoef je natuurlijk niet bij de garage aan te kloppen voor garantie.

Ik lees op het Citroën forum dat de vlotter in de tank lek zou kunnen zijn, "veel voorkomend probleem" met als oplossing tankje vervangen... Er wordt daar ook gesteld dat er een terugroepactie van de dealer zou zijn.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237412/#2065024

Maar eens gaan bellen met de leverende garage en daarna met een dealer.....

Zadelsnuiver zei:
Als het zoals je schrijft een Bovag garage is heb je hoogstwaarschijnlijk 6 maanden garantie, ook op dit soort zaken. Maar wat ik mis uit je verhaal; wat heb jij gedaan toen de adblue melding tevoorschijn kwam? Stel dat jij met een lege adblue tank hebt gereden en wanneer dat de reden is dat 'ie nu kapot is, hoef je natuurlijk niet bij de garage aan te kloppen voor garantie.

Zoals ik aangaf, kon ik nog 1500km ermee rijden daarna zou de auto niet meer starten. Bij de eerste melding was dat 2400km. Ik ga er dus vanuit dat ik hem niet helemaal heb leeggereden.
Op de bon staat dat ze bij de dealer 6liters erin hebben gedaan.

Pietzoveel zei:
Ik lees op het Citroën forum dat de vlotter in de tank lek zou kunnen zijn, "veel voorkomend probleem" met als oplossing tankje vervangen... Er wordt daar ook gesteld dat er een terugroepactie van de dealer zou zijn.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237412/#2065024

Maar eens gaan bellen met de leverende garage en daarna met een dealer.....

Ik heb zoiets ook gelezen maar ik kon nergens vinden of het om dit model zou gaan.

Ik weet niet hoe het apk technisch zit , maar veel chiptuners kunnen software technisch het adblue systeem buiten werking zetten.

Even op google gekeken en dit is een bekend probleem bij Citroën, talloze artikelen daarover gevonden.
Er zit een coulanceregeling op van Citroën, maar slechts tot een leeftijd van 5 jaar en daar is jouw auto helaas net overheen.
Ik zou het toch maar even bij de verkoper proberen, niet geschoten is altijd mis.

NVE87 zei:
Ik weet niet hoe het apk technisch zit , maar veel chiptuners kunnen software technisch het adblue systeem buiten werking zetten.
Dat is heel simpel. De auto voldoet niet meer aan de type goedkeuring. Type goedkeuring is nodig om met de auto op de openbare weg te rijden. Dus AdBlue uitschakelen zorgt ervoor dat de auto niet meer gebruikt mag worden op de openbare weg. En meestal is type goedkeuring ook nodig voor een verzekering.

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar ik Duitsland worden problemen die ontstaan binnen 6 maanden na aanschaf gezien als problemen die al aanwezig waren, tenzij de verkoper kan bewijzen dat dat niet het geval is. Je zou kunnen uitzoeken of dat ik Nederland ook geldt.

Dit klinkt als een probleem dat wij op de zaak gehad hebben met onze Toyota (zelfde motor). Ook daar is de tank vervangen, na flink geruzie tussen ons hoofdkantoor, de dealer en de importeur. Uiteindelijk is de rekening gedeeld, maar we hebben daarvoor wel meerdere keren bij de dealer gestaan met problemen/storingen in het adbleu systeem.

Adblue kan je ook het beste bij 3/4 leeg weer bijvullen tot de max, wil je potentiële storingen aan het systeem voorkomen.

Durashift zei:
Adblue kan je ook het beste bij 3/4 leeg weer bijvullen tot de max, wil je potentiële storingen aan het systeem voorkomen.

Probleem is alleen dat er geen adblue meter in de auto zit. Je hebt dus geen idee wanneer de adblue bijna/driekwart op is en bijvullen tot vol is ook lastig, je tankt uit een jerrycan die dus niet 'uit' klikt. Je zou, afhankelijk van de kilometers, elke maand er een paar liter bij in kunnen gooien. Tip van deze verkoper van adblue: ga voor de 10 liter of 20 liter jerrycans, de 4 liter kan is bijna net zo duur als een 10 liter.

EVV zei:

Die had ik inderdaad al gezien.
Bepaalde zaken vind ik lastig in te schatten. Bijvoorbeeld, had ik kunnen verwachten dat zo'n tank na bijna 6 jaar het begeeft? Ik heb er geen verstand van. Ik heb de dealer gevraagd en die kon mij ook niet vertellen wat de levensduur is van zo'n tank. Als dat 6-7 jaar is, dan heb ik gewoon pech. Maar als het 10+ jaar is dan zou dat een ander verhaal kunnen zijn voor wat betreft de non-conformiteit.

Erg vervelend maar een zeer bekend probleem bij de Citroën en Peugeot.
Als je op deze specifieke forums gaat lezen heb je de oplossing al gevonden bij mede weggebruikers :)

Het is idd een vrij stevige reparatie een nieuwe tank, maar als je aan de voorkant een beetje had ingelezen op deze auto dan kon je dit weten.
De beste oplossing voor nu is om het volgende te doen.

additief admax toevoegen aan de Adblue en dan gaat bij 9 van de 10 auto’s de storing weg en kan je doorrijden.
Hierdoor wordt de Kristalvorming in de Adblue tank minder en komt de storing niet meer voor
Maar….. je komt er niet onderuit dat deze tank vervangen moet worden bij alle Peugeots en Citroëns (meestal tussen de 100-140k).

Ga absoluut niet alleen de pomp vervangen maar ook de tank het kosten verschil is bijna niks.
Op eBay en andere site’s worden deze ook wel aangeboden van rond de 600 euro.

Je kan dit prima zelf als je een beetje handig bent met wat gereedschap, is een uurtje of 2 a 3 werk.

De coulance regeling kun je vergeten omdat de auto ouder is als 5 jaar, je kan dit proberen bij de dealer alleen ben ik er bang voor.
Succes in ieder geval met deze reparatie

^^^ pomp zit op de tank toch. Dan lijkt het mij dat je voor die 1000 euro bij de dealer een pomp(je) én tank krijgt.

Marisely zei:
Wat ik ook heel vreemd vond is dat de dealer zei er maar een klein laagje in zat maar hij heeft er "maar" 6 liters in gedaan volgens de bon. ook kon ik nog 1500km rijden.
Ik snap dat niet.
(..).

^^ dat kleine laagje is dus nét het probleem.. pompje heeft te weinig vloeistof kunnen zuigen.. heeft 'droog' gelopen.. of is verstopt door de kristalvorming (wat weer kan door zuurstof vorming).. en verstopt.
Net zoals 'vroeger' de LPG pompen die IN de LPG tank gemonteerd waren, stuk gingen als je (vaak) te laat was met bijvullen :(

Het zijn, over het algemeen, bij personenauto's geen grote tanks. Vandaar ook dat je, zeker in de beginjaren, 'moet' pielen met een jerrycan etc.. omdat het vulpistool van een adblue tanks bij het tankstation te groot is. Bij nieuwere auto's kan dit wel, vaak naast de tankopening van de dieselbrandstof.

Bij vrachtwagens heb je grotere tanks.. maar alles is naar verhouding: die dieseltank van mijn werkauto is 120 liter groot (kleine vrachtwagen). In de Addblue tank gaat zo'n 30 liter max.. Verhouding is dus 1 op 4.

Nu is 4x6 liter nog een beetje weinig voor jouw dieselbrandstoftank.. lijkt mij.. maar als je de verhouding personenwagen - vrachtwagen als 1 tot 2 stelt.. kom je al weer aardig in de buurt.

Je kan even in je instructieboekje kijken: onder het kopje 'inhouden' / technische gegevens zal ook wel de inhoud van de addblue tank staan.

De inhoud van de AdBlue tank is ook afhankelijk of de fabrikant gesjoemeld heeft met het AdBlue verbruik. Bijvoorbeeld de eerste generatie Insignia had een idioot kleine tank, iets van 6 liter. Toch kon je van beurt tot beurt rijden op de tank. Totdat Opel een software update uit rolde om de auto nog schoner te maken...
Ik heb nu een 15 liter tank op 62 liter diesel, dus die 1:4 komt wel aardig in de buurt.

EVV zei:
De inhoud van de AdBlue tank is ook afhankelijk of de fabrikant gesjoemeld heeft met het AdBlue verbruik. Bijvoorbeeld de eerste generatie Insignia had een idioot kleine tank, iets van 6 liter. Toch kon je van beurt tot beurt rijden op de tank. Totdat Opel een software update uit rolde om de auto nog schoner te maken...
Ik heb nu een 15 liter tank op 62 liter diesel, dus die 1:4 komt wel aardig in de buurt.
Begrijp ik nou goed dat je 15 liter adblue verstookt op 62 liter diesel? Dat is dan €20,= per tank extra? Dat moet je toch wel stevig kilometers rijden om op het omslagpunt tov benzine te komen.

Aras zei:
EVV zei:
Begrijp ik nou goed dat je 15 liter adblue verstookt op 62 liter diesel? Dat is dan €20,= per tank extra? Dat moet je toch wel stevig kilometers rijden om op het omslagpunt tov benzine te komen.
Nee, dat gelukkig niet! Misschien heb ik het verkeerd verwoordt Ik heb na 19.000 km de tank moeten vullen, ongeveer 13 liter. Als de NOx sensor niet stuk was geweest waardoor mijn auto ineens AdBlue zoop, was meer kilometers waarschijnlijk ook wel mogelijk geweest.

Marisely zei:
Ik heb net even gecheckt. Er gaat 17 liter in de tank.
Waarom zouden ze er maar 6 liter in doen?

(..).

Ik kan mij voorstellen dat de garage nog enigszins met je meedenkt.. en er niet meer dan noodzakelijk het aantal liters bijvult met de verwachting dat tzt de tank toch vervangen wordt. Dán ben je de adblue liters kwijt. Want je wilt niet de eventuele rommel uit de gebruikte tank in de nieuwe aanschaf gieten, lijkt mij.

Of er adblue bijgevuld moet worden bij (elke) onderhoudsbeurt.. dat kan je ook in het onderhoud / serviceboekje teruglezen, denk ik.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar bij ons in Belgie moeten handelaars verplicht 1 jaar garantie geven op 2e handswagens. In Nederland moet toch ook wel iets voorzien zijn?

Arrows zei:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar bij ons in Belgie moeten handelaars verplicht 1 jaar garantie geven op 2e handswagens. In Nederland moet toch ook wel iets voorzien zijn?

Nee.

Aras zei:

Ik heb een AdBlue tank van 13L in mijn Volvo; elke 12.000km ongeveer bijvullen, het AdBlue verbruik is 1L/1.000 km dus laat ons zeggen 1L AdBlue op 65L Diesel
Laatste keer dat ik moest bijtanken was nog voor Corona en toen was het uit het hoofd 6€ - ik herinner me dat het tanken GIGANTISCH traag ging, het leek wel of ie de tank vol druppelde.

In de praktijk worden de meeste auto's gewoon aangeboden (en verkocht) voor een meeneemprijs.
Als je die Bovag-garantie erbij koopt dan heb je recht op die garantie... of je zo'n dure verzekering (want dat is het) voor een paar maanden het geld waard vindt is aan jezelf.
Het wil echter niet zeggen dat je bij een meeneemprijs dan helemaal nergens meer recht op hebt, de wettelijke rechten en plichten die je als (ver)koper hebt blijven gewoon geldig.... maar daar heb je dus geen Bovag-garantie voor nodig.

TS schrijft dat 'zijn' garage aangesloten is bij de BOVAG maar ik ben benieuwd of hij die garantien 'bijgekocht' heeft.

Muddy Bandit zei:
In de praktijk worden de meeste auto's gewoon aangeboden (en verkocht) voor een meeneemprijs.
Als je die Bovag-garantie erbij koopt dan heb je recht op die garantie... of je zo'n dure verzekering (want dat is het) voor een paar maanden het geld waard vindt is aan jezelf.
Het wil echter niet zeggen dat je bij een meeneemprijs dan helemaal nergens meer recht op hebt, de wettelijke rechten en plichten die je als (ver)koper hebt blijven gewoon geldig.... maar daar heb je dus geen Bovag-garantie voor nodig.
Inderdaad wordt de consument aardig beschermd in Nederland door het consumenten recht, dat aangeeft dat een product aan de verwachtingen moet voldoen. De vraag blijft natuurlijk wel wat deze verwachtingen kunnen zijn in dit geval. Ik zou zo'n reparatie niet verwachten, zeker niet van een onderdeel dat eigenlijk niet aan slijtage onderhevig zou moeten zijn. Een brandstoftank vervang je normaal ook niet.

^^^ nee, maar een brandstofpomp kan ook stuk gaan (droog lopen) al is dat wel iets hufterproof gemaakt doordat het niet direct na één keer een lege tank kaduuk is..

Het lijkt wel een constructief dingetje te zijn, helaas.
Net zoals in olie draaiende distributieriemen bij de 3 cilinder benzinemotor.. ook zo'n milieu dingetje dat slecht uitpakt voor de (particuliere) gebruiker. :(

Terug
Bovenaan