DS 3 | Nieuw: facelift

A

Anoniem

Guest
a58ec76f-ds3-crossback-leak-1.jpg

8e5ef168-ds3-crossback-leak-2.jpg

1b1951d2-ds3-crossback-leak-4.jpg

99b9fa82-ds3-crossback-leak-6.jpg

990ea91d-ds3-crossback-leak-3.jpg

68805bb3-ds3-crossback-leak-8.jpg

4cdf5c2f-ds3-crossback-leak-9.jpg

2c10b8df-ds3-crossback-leak-5.jpg

2cdbe7fc-ds3-crossback-leak-11.jpg

ad60b217-ds3-crossback-leak-10.jpg

ooking virtually identical to patent images that were revealed in July, the 2019 DS3 Crossback has a prominent mesh grille with a chrome surround that flows into the model’s distinctively shaped headlights. The grille is flanked by slim LED daytime running lights and resides above a plastic front bumper.

French automakers are known for creating some pretty unique designs and the DS3 Crossback doesn’t disappoint as the model has an unmistakable greenhouse with a wave-like accent by the B-pillar. The rest of the styling is more traditional, but the crossover has flush-mounted door handles and a two-tone design.

Moving around out back, there’s a short rear spoiler and a ventilated rear fascia. We can also see a relatively small rear window and a set of stylish taillights.

The exterior design will likely draw some detractors, but the cabin shouldn’t be nearly as controversial. It features a three-spoke steering wheel which appears to reside in front of a digital instrument cluster and a head-up display.

Further to the right, we can see a widescreen infotainment system and a set diamond-shaped controls and air vents. The diamond theme can also be echoed on white upholstery which covers the dashboard, seats and door panels.

Specifications will be released tomorrow, but the post also included pictures of the DS3 Crossback E-Tense. The electric variant has a similar design, but it is distinguished by a driver’s side charging port and a modified rear end which lacks exhaust tips.

Previous reports have suggested the electric-only model will have a 50 kWh lithium-ion battery and an electric motor that develops approximately 113 hp (84 kW / 115 PS). This could enable the crossover to travel up to 279 miles (450 km) on a single charge. https://www.carscoops.com/2018/09/2019-ds3-sportback-plugs-future-electric-powertrain/

Wow is dat even schrikken, wat een gedrocht zeg.
Die achterkant is nog best heel goed maar de voorkant en met name de zijkant zijn echt afschuwelijk.

Achterlichtpartij doet me heel sterk aan Mercedes (oa de nieuwe CLS) denken. Tevens blijft er wel heel weinig achterste zijruit over met designgeintjes zoals die "vin"...

Wil je een fraai gelijnde SUV in het B-segment met een hoogwaardig interieur? Ga dan voor de Mazda CX-3 en laat dit apart-om-het-apart-zijn maar bij de DS dealer

Grappig dat het zo verschrikkelijk anders probeert te zijn maar dat het wat mij betreft totaal geen verrassend ontwerp is. Maar dus wel meteen een volledig elektrische versie? Dat is positief (y)

Je zal dit in ieder geval niet snel met iets anders verwarren o_O

Ik hoop dit niet vaak tegen te komen. Wat een vreselijk ding.

Wat een verschrikking. Ik begrijp werkelijk waar niet wat PSA nou in gedachten heeft met dit 'merk'. Ik zou zeggen; hele voorraad naar China verschepen. Daar kunnen ze deze kitsch misschien wel waarderen.

Zo´n ´extreem´ vormgegeven auto is natuurlijk wel leuk, maar is een gok, want slaat hij aan bij het publiek? Kwetsbaar dus, kijk maar naar o.a. de Cactus, een prima auto, die eigenlijk niet in die mate aanslaat qua verkoopaantallen.

Dit is meer van: laten we maar heel gek doen, dan lijken we lekker "out-of-the-box"!!

Mijn god, wat een hok. Van Lexus kan ik het wel hebben, van DS niet.

Qua autokeuze zijn wij vaak net iets anders dan de rest, maar ik vind dit echt een super grappig ontwerp. Eindelijk iets anders dan wat de rest van de automakers al heeft. Nu moet ik zeggen dat ik de techniek tegenwoordig belangrijker vindt dan het ontwerp. Denk hierbij aan voldoende actieradius op elektriciteit of een modern hybride systeem! Maar toch.. ik zou hem kopen! Volgende week staat ook een proefrit gepland in de DS7, wellicht leuk als vervanger van de huidige C5. Al moet ik zeggen dat het denk ik eerder een C5 aircross zou worden.

Vind je hem intrinsiek mooi of vind je hem mooi omdat het "anders" is?

Je zou 'm gewoon als hatchback 3-5 cm lager op de wielen willen zien. Ziet ie er minder als een huppelk.t op wielen uit.

Wat een vergezocht design, wat een lelijk ding. Wie dit koopt rijdt blijkbaar graag voor schut.

BENZine zei:
Wat een vergezocht design, wat een lelijk ding. Wie dit koopt rijdt blijkbaar graag voor schut.

Het eerste is je mening en dat is je goed recht. Het tweede is toch geheel smaakafhankelijk? Dat jij er niet in zou rijden wil niet zeggen dat andere mensen graag voor schut rijden ? Beetje genuanceerder kan geen kwaad in mijn ogen.

Ik vind het, in tegenstelling tot de DS3, echt helemaal niks. Wat een overdaad aan vergezochte details...

Het heeft slechts 2,5 jaar geduurd maar toch fijn dat ze er dan uit zijn dat het geen sportwagen moest worden maar een crossovertje: de E-Tense concept van begin 2016.

Bij deze auto hoop ik op het Peugeot 3008-effect. Dat model zag er op persfoto's ook niet uit met een rommelige neus en rare vouwen. In het echt is er bijna niemand die 'm lelijk vindt en verkoopt het als een tierelier.

In de basis ziet deze DS 3 ziet er in ieder geval lekker 'dik' uit, waar compacte modellen toch regelmatig hoog en smal ogen. Het interieur lijkt me een van de weinige geslaagde combinaties van speelsheid en hoogwaardigheid, maar ook dat moet de praktijk bewijzen.

Mooiroodisnietlelijk zei:
BENZine zei:

Het eerste is je mening en dat is je goed recht. Het tweede is toch geheel smaakafhankelijk? Dat jij er niet in zou rijden wil niet zeggen dat andere mensen graag voor schut rijden ? Beetje genuanceerder kan geen kwaad in mijn ogen.
BENzine zet zichzelf graag voor schut...met zijn uitspraken.

Bij de patentschetsen dacht ik: hier zullen ze nog wel wat aan binschaven, hoop ik.
Gisteren dacht ik nog: wat een lelijk ding.
Nu, na de eerste gewenning: te druk design voor een Citroën, daarvoor dus goed dat hij onder een ander label gebracht wordt.
Nog steeds niet mijn idelae wagen, maar ik zie de samenhang wel in de vormgeving, druk maar samenhangend, eigen gezicht dat uit de band springt en er toch kan, mag zijn.
Binnenzijde erg origineel. Door die ruitvorm zal gewenning nodig zijn om de jiiste toetsen te vinden maar daarna is de positie superduidelijk, veel ergonomischer dan 10 knoppen op een rintje zoals vele merken doen. Afweking ziet er op foto ook top uit.
In Parijs zie ik de modebewuste dames er zo mee rondrijden. Daar volstaan de 300 km autonomie van de e- Tense ook voor de dagelijkse verplaatsingen.
Dus ja, wat mij betreft kan het.
( en ik vin deze mening beter onderbouwd dan even mezelf voor schut zetten door een of andere gemeenplaats op het forum te slingeren ;-) )

^^^ Ach gut, onze Citroen-happer voelt zich blijkbaar weer aangesproken :)

Wouter82 zei:
Het heeft slechts 2,5 jaar geduurd maar toch fijn dat ze er dan uit zijn dat het geen sportwagen moest worden maar een crossovertje: de E-Tense concept van begin 2016.
Qua stijl is de concept meer mijn ding. Een sedan op die basis lijkt me een mooie wagen.

Tering, dat ding is globaal gezien lelijk :cry:

De neus vind ik veruit het mooiste aan de wagen, die is echt dik (y).
Daarbij komt een eerder anonieme achterkant, kopie op schaal van de DS7.
En dan die zijkant... heel apart maar toch afschuwelijk!!!
M.i. volkomen buiten proportie.
Anderzijds, als je die "vin" wegdenkt, dan blijft enkel een anoniem nietszeggend geheel over.

Kortom, not my cup of tea.

@Kalm An:
Welke wagen heeft dat niet?
Bekijk het radiatorrooster van eender welke wagen en je merkt dat grote delen gewoon dichtgemaakt zijn: een deel is dus niet functioneel: vorm voor de vorm dus. En dat kan je over veel onderdeeln van zowat alle wagens zeggen.
Tegelijkertijd is deze wagen, net als de meeste andere, wel functioneel vormgegeven omdat spatborden de wielen wegwerken, portieren voorzien zijn waar je wilt instappen, een motorcompartiment dat niet groter is dan nodig, een bagageruimte met neerklapbare achterbank...

Er komt vorm voor de vorm voor. Neem bv. de afwijkend vormgegeven koplamp. Even functioneel als een rechthoekige of ronde. Wat de zuiver functionele vorm is? Waarschijnlijk een afgeplatte cirkel zodat het licht vooral in de breedte gespreid wordt, niet naar boven toe. Een rechthoekige lamp is dus niet functioneler dan dit ontwerp.
Zo valt er over een pak details wel te discuteren. Deze wagen is afwijkend gedetailleerd, dat is een feit maar daarom meer 'vorm voor de vorm'? Vooral anders dan we gewoon zijn.

2c842f8e-ds3-crossback-3.jpg

6a476cdd-ds3-crossback-23.jpg

3f68b173-ds3-crossback-18.jpg

9487f250-ds3-crossback-11.jpg

16e1ca68-ds3-crossback-21.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2018/09/ds3-crossback-goes-official-petrol-diesel-ev-powertrains/

Die foto's tonen de mooie , weggewerkte handgrepen, de video toont reguliere grepen.

Maar wat een geglitter zeg!
maxresdefault.jpg

P. Klieder zei:
Die foto's tonen de mooie , weggewerkte handgrepen, de video toont reguliere grepen.

In een groot deel van de video zijn ze wel degelijk weggewerkt te zien, maar ze komen naar buiten als iemand met de sleutel in de buurt is. Wel vreemd dat ze niet meteen terugklappen, maar daar zal ook wel over zijn nagedacht. Ik denk dat het uiterlijk wel went, maar door die haaienvinnen lijkt het me achterin nogal benauwd aandoen.

Ik kan ook niet presenteren maar wat een slecht verhaal zeg :rolleyes: Zegt die nou dat de DS3 een gemodificeerd 2008-platform heeft omdat er ook een elektrische versie leverbaar is die ook als 2008, Opel en Citroën komt? :confused:

Wouter82 zei:
Ik kan ook niet presenteren maar wat een slecht verhaal zeg :rolleyes: Zegt die nou dat de DS3 een gemodificeerd 2008-platform heeft omdat er ook een elektrische versie leverbaar is die ook als 2008, Opel en Citroën komt? :confused:

Dat zegt ie niet letterlijk, maar misschien doelt ie op een volgende generatie 2008? Zo heel beroerd vind ik het verhaal niet overigens, en best prettig om naar te luisteren.

Wouter82 zei:

Het accent is natuurlijk verschrikkelijk, maar verder valt het allemaal toch wel mee?

@P. klieder: Volgende keer even de video kijken, voor je wat roept;) Handgrepen zijn uiteraard hetzelfde.

Als dit samen met de C5 Aircross de toekomst van mijn favoriete merk wordt, stap ik acuut over. Allemachtig, hoeveel lelijkheid kan een mens verdragen. Ik was helemaal weg van de DS3, maar die Crossback... Die ontwerper moet gewoon acuut gestenigd worden voor ze hem onder de guillotine leggen. De C5 aircross is ook al zo lelijk en nu dit.

6a476cdd-ds3-crossback-23.jpg

Die neus doet mij zo aan deze denken:

hamster_full_cheek_pouches.jpg

WOF :eek:

Nou de video naar liet veel beters zien. Ik vind het een nogal truttig model. Citroën is al een beetje het 'vrouwelijke' merk van PSA, daar komt DS nu ook al bij

Hmmm.

Het is een nogal druk ogende auto geworden, die desondanks niet in een oogopslag herkenbaar is. De neus doet me denken aan die van de eerste serie van de eerste generatie Jaguar XF, da's op zich niet verkeerd. Het silhouette van de auto is niet bijzonder en oogt goed, de auto oogt dik en het interieur oogt chic en heeft originele (design)vondsten. Maar wat heeft het exterieur een overdaad aan details! Zo goed als de haaienvin op de DS 3 werkte, zo slecht werkt het bij deze DS 3 Crossbaan. Het slaat nergens op. Dan is er van opzij nog de lijn die met de haaienvin ineens omhoog beweegt, de lijn bij de dorpels/onderkant van de deuren in boemerang-vorm en de lijn vanuit de achterlichten. De achterlichten zijn omlijst met chroom en de koplampen hebben een vrij opmerkelijke vorm (zoals gezegd, nogal Jaguar XF-achtig). Als DS de haaienvin had geannuleerd en wellicht ook nog de 'boemerang', dan was dit een prima ogende crossover geweest. Nu slaat de balans mijns inziens in de verkeerde richting uit.

D-C zei:
Zo goed als de haaienvin op de DS 3 werkte, zo slecht werkt het bij deze DS 3 Crossbaan.

Net zo slecht als autocorrect?:T

Overigens vind ik hem beslist niet mooi maar wel vrij herkenbaar, ik kan namelijk eigenlijk geen ander automodel verzinnen waar men zo'n idiote en zichtbeperkende truc uithaalt bij de b-stijl, puur omwille van design...

De concept heeft die haaienvin ook niet, die is dus alleen toegevoegd als geforceerde trucje om het maar als DS3 herkenbaar te maken.

z7iyb3wbnd88_600.jpg

Live beeldmateriaal van Caradisiac...

S7-presentation-video-ds-3-crossback-elle-ose-563014.jpg

S7-presentation-video-ds-3-crossback-elle-ose-563013.jpg

S7-presentation-video-ds-3-crossback-elle-ose-563010.jpg

S7-presentation-video-ds-3-crossback-elle-ose-563005.jpg

S7-presentation-video-ds-3-crossback-elle-ose-563011.jpg

S7-presentation-video-ds-3-crossback-elle-ose-563016.jpg

Bron: https://www.caradisiac.com/photos-article/presentation-video-ds-3-crossback-elle-ose-170942.htm

...en L'argus:

2018-ds3-crossback-17.jpg

2018-ds3-crossback-06.jpg

2018-ds3-crossback-01.jpg

2018-ds3-crossback-05.jpg

2018-ds3-crossback-02.jpg

2018-ds3-crossback-03.jpg

2018-ds3-crossback-07.jpg

2018-ds3-crossback-08.jpg

2018-ds3-crossback-09.jpg

2018-ds3-crossback-04.jpg

2018-ds3-crossback-29.jpg

2018-ds3-crossback-30.jpg

Bron: https://www.largus.fr/mondial/ds3-crossback-notre-avis-a-bord-du-suv-urbain-de-ds-9373397-miniphotos.html

Zoals door velen al genoemd, jammer van de haaienvin aan de zijkant. Ook van de lampen aan de voorkant en de ruitjes in het interieur ben ik persoonlijk niet echt fan. Verder vind ik het wel een redelijk gelukte auto, met name die zwarte uit de post hierboven. Het interieur ziet er ook wel hoogwaardig uit. Ik ben wel benieuwd hoe deze auto geprijsd gaat worden.

Wouter82 zei:
De concept heeft die haaienvin ook niet, die is dus alleen toegevoegd als geforceerde trucje om het maar als DS3 herkenbaar te maken.

De concept betreft het ontwerp van een elektrische sportwagen, heeft niks met de DS3 te maken, is zeker geen voorbode van de DS3 Crossback. Aanwezigheid van de haaienvin zou dan ook nergens op slaan.
Deze Crossback komt wel degelijk in de klasse van de DS3 terecht, vandaar de verantwoording van de aanwezigheid van de haaienvin.

D. Elzinga zei:
Overigens vind ik hem beslist niet mooi maar wel vrij herkenbaar, ik kan namelijk eigenlijk geen ander automodel verzinnen waar men zo'n idiote en zichtbeperkende truc uithaalt bij de b-stijl, puur omwille van design...
Tja vanuit dat oogpunt is die haaienvin érg onverantwoord! Zit je met die mega blinde hoek juist zachter de B-stijl. Daar kunnen meerdere smurfen i verborgen zitten die je dan zomaar over het hoofd ziet...moet de passagiersstoel er al niet voorstaan natuurlijk: die neemt een pàk meer zicht weg dan dat kleine driehoekje :)

Heeft die haaienvin dan een meerwaarde of is het enkel een designfrutseltje? Met een rechte raamlijn zou de DS3 even functioneel zijn natuurlijk. Maar ook bij de huidige DS3 is die haaienvin niet noodzakelijk maar verleent de wagen wel een pak karakter.
Ik heb ook steeds het ontwerp van de Alfa 145 gewaardeerd dan het rechttoe-rechtaan ontwerp van een Alfa 146 bv.

Moet het? Zeker niet, wel leuk dat het kàn.

Designfrutsels of niet: deze wagen geeft wel kleur aan het straatbeeld (en dat kan je m.i. van zijn directe concurrent de Q2, volgens de journaille althans, inmijn ogen helemaal niét zeggen).
Van mij mag DS dus wel scoren met deze wagen.

Dat die vin als verwijzing bedoeld is, hartstikke leuk. Zoals zovelen hier zou ik hem echter op de C-stijl geplaatst hebben. Alleen op de foto waarbij je de DS3 Crossback door een poort heen ziet staat het leuk, want daar zie je niet dat er nog een deur achter zit... ;)

Dat het vervelend zou zijn voor het zicht echter, dat punt ontgaat me. Dat boeit geen hond tegenwoordig. Elke nieuwe auto barst al van de dode hoeken op belangrijkere punten dan dit. Deze vinnen zitten voor de bestuurder niet op een vervelende plek. En ook voor eventuele achterpassagiers lijkt het me nog niet heel hinderlijk. Zet deze auto eens naast een Toyota C-HR, dan lijkt de DS3 Crossback me heel veel prettiger om achterin te zitten. Blijkbaar is het geen bezwaar voor vele kopers tegenwoordig.

Dat de rest van het exterieur ook typisch is, daar heb ik het bewust niet over. :p We zullen zien hoe deze auto het gaat doen...

Op bovenstaande foto's ziet de DS3 Crossback er dan weer veel beter uit moet ik zeggen, mooi interieur ook.

iDS zei:
D. Elzinga zei:
Tja vanuit dat oogpunt is die haaienvin érg onverantwoord! Zit je met die mega blinde hoek juist zachter de B-stijl. Daar kunnen meerdere smurfen i verborgen zitten die je dan zomaar over het hoofd ziet...moet de passagiersstoel er al niet voorstaan natuurlijk: die neemt een pàk meer zicht weg dan dat kleine driehoekje :)

Ik denk dat het voor achterpassagiers die naar buiten willen kijken, met name kinderen, toch wel behoorlijk in de weg zit.

Terug
Bovenaan