Drijfstang 1.4 lt.-motor van Kia Venga zo maar gebroken!

hschip

Net ingestapt
Rijdend op de snelweg met onze Kia Venga (< 8jr./100.000km) is het ineens en met veel kabaal en rook, afgelopen met onze 1.4 liter benzine motor. De wegenwachter kon er niets mee en regelde het bergen van de auto (dank daarvoor!). Na onderzoek in onze garage bleek dat een drijfstang zonder aanwijzingen was gebroken. Deze heeft vervolgens grote gaten geslagen in de motor. Wat ons rest is de motor te laten vervangen en een mega-kostenpost! We hebben geen idee hoe het kan dat zo'n drijfstang zo maar breekt.
Misschien dat iemand wat verhelderende antwoorden heeft? En we hopen niet dat dit een voorbode is voor andere Kia- en Hyundai-rijders met vergelijkbare motoren.

Nou ja, daarom is de garantie dus 7 jaar...
Nee, zonder dollen. Natuurlijk kunnen wij niet zeggen waarom die drijfstang zomaar breekt. Dat kan vele oorzaken hebben die wij vanuit dit verhaal niet kunnen opmaken.
Je zou nog contact kunnen leggen met Kia Nederland en de situatie uit kunnen leggen, maar ik zou niet teveel rekening houden met welke vorm van coulance dan ook.

Nou.....een drijfstang breekt niet zomaar! Daar zit een oorzaak aan. Meestal een gebrek aan smering. Maar ook een montagefout kan aan de grondslag ervan liggen.

Als het "oog" bijvoorbeeld in de kruktap gaat vreten slaat die vast, en dan heb je de poppen aan het dansen. Maar nogmaals dit gebeurt vrijwel nooit!

Je hebt een hoger risico erop als je vaak het circuit op gaat maar met een Kia Venga denk ik niet dat je dat doet. Dus blijven een paar dingen over.

Gebrek aan smering, te heet geworden, inlopen door een oorzaak of een montagefout in de fabriek. Hoelang dat goed bleef gaan is dan afhankelijk van jouw rijstijl. Vaak hoge toeren draaien heeft tot gevolg dat je dat punt eerder bereikt dan als je altijd rustig rijd.

Maar ik zou zeker contact op nemen met Kia, want dit is geen normaal defect en mij lijkt zeker dat je hier een lichte vorm van coulance op moet krijgen. Heb je de auto gekocht bij een Kia dealer met garantie? En ook de 7 jaar vol gemaakt wat betreft de servicebeurten?

Hoe oud is de auto dan precies. Je schrijft < 8 jaar, dat betekent dus minder dan 8 jaar.
Dat moet dan dus wel heel dicht bij de garantie van 7 jaar liggen.
Of staat het <-teken verkeerd om.

Heel erg balen, absoluut verschrikkelijk.

Laat een paar offertes maken voor een motorwissel, een goeie inruilprijs én bel een Kia dealer of er coulance gevraagd kan worden.

Gewoon inruilen kan interessant zijn omdat jullie weer snel en met garantie op weg kunnen en de garage in verloren tijd de Venga weer kan opknappen.

Zie dit soort kosten als eens in je leven, het is gewoon heel zeldzaam. Zeker met een degelijke jonge auto zonder raceverleden.

Olie werd tijdig ververst door een betrouwbare zaak?

vervelend.
Mocht je zelf op de kosten blijven zitten... niet overhaast handelen... er is vast en zeker een goede motor uit een schade-auto te vinden voor een redelijke prijs met garantie. De motor-swap moet in één dag kunnen maar een beetje garagehouder zal je erop voorbereiden dat het altijd tegenzit en twee dagen op je offerte zetten. Zie bijvoorbeeld www.asiamotoren.nl of de Jong in Coevorden. Beide suggesties heb ik geen enkele relatie mee... doe bijvoorbeeld ook een aanvraag via de onderdelenlijn.

hschip zei:
Rijdend op de snelweg met onze Kia Venga (< 8jr./100.000km) is het ineens en met veel kabaal en rook, afgelopen met onze 1.4 liter benzine motor. De wegenwachter kon er niets mee en regelde het bergen van de auto (dank daarvoor!). Na onderzoek in onze garage bleek dat een drijfstang zonder aanwijzingen was gebroken. Deze heeft vervolgens grote gaten geslagen in de motor. Wat ons rest is de motor te laten vervangen en een mega-kostenpost! We hebben geen idee hoe het kan dat zo'n drijfstang zo maar breekt.
Misschien dat iemand wat verhelderende antwoorden heeft? En we hopen niet dat dit een voorbode is voor andere Kia- en Hyundai-rijders met vergelijkbare motoren.

Hoe oud is de auto precies en hoeveel kilometer heeft de auto gereden?
Is de auto altijd goed onderhouden volgens het onderhoudsschema van de fabrikant?

Hi ScanciaV8,
De auto is 7 jaar + 9 maanden oud en nu net 1 jaar in mijn bezit (dus i.p. buiten de fabrieksgarantie). Maar ik heb van Kia Nederland begrepen dat de fabrieksgarantie eigenlijk gelijk ophoudt als je niet alle 7 jaren bij hun dealers het onderhoud laat doen. Maar als je dus als consument de auto bij een andere merkdealer of garage koopt, dan ben je dus gelijk de pineut als er iets aan de hand is. Kia trekt gelijk zijn handen er vanaf, omdat zij niet alles na kunnen kijken in hun systemen.
De vraag is dus of de 7 jaar een gebaar is richting de klanten of gewoon een manier om te zorgen voor gegarandeerde onderhoudsbezoeken (= inkomsten) voor de Kia als totale organisatie. Als zij een beetje ruggengraat en vertrouwen in hun product hebben zouden ze m.i. zeker een deel van de kosten op zich kunnen nemen.

Hallo GolfDiesel,
Onze auto heeft 106000km gelopen, en wij hebben hem nu net 1 jaar. Dus we zijn niet de eerste eigenaar en we kunnen er dus niet onze handen voor in het vuur steken hoe er hiervoor mee gereden is. Het onderhoudsboekje was gewoon afgetekend, maar ook niet alle jaren bij een Kia-dealer. Auto zag er verder netjes verzorgd uit en had op het moment van aanschaf nog 3 maanden fabrieksgarantie (en daarnaast 1 jaar Peugeotgarantie).
Maar betekent dit dat je als gebruiker niet uit mag gaan van een bepaald minimum termijn/km's dat een motor zal blijven functioneren? De 8 jaar en de km's lijken me op z'n minst geen reclame voor deze motoren (zitten tenslotte ook in andere typen en merken)

Je schrijft geen reclame voor deze motoren maar als ik op google zoek kom ik weinig problemen tegen.
Als er bij één motor een drijfstang breekt zegt dat natuurlijk niets over de algehele kwaliteit van deze motoren.

hschip zei:
Hi ScanciaV8,
De auto is 7 jaar + 9 maanden oud en nu net 1 jaar in mijn bezit (dus i.p. buiten de fabrieksgarantie). Maar ik heb van Kia Nederland begrepen dat de fabrieksgarantie eigenlijk gelijk ophoudt als je niet alle 7 jaren bij hun dealers het onderhoud laat doen. Maar als je dus als consument de auto bij een andere merkdealer of garage koopt, dan ben je dus gelijk de pineut als er iets aan de hand is. Kia trekt gelijk zijn handen er vanaf, omdat zij niet alles na kunnen kijken in hun systemen.
De vraag is dus of de 7 jaar een gebaar is richting de klanten of gewoon een manier om te zorgen voor gegarandeerde onderhoudsbezoeken (= inkomsten) voor de Kia als totale organisatie. Als zij een beetje ruggengraat en vertrouwen in hun product hebben zouden ze m.i. zeker een deel van de kosten op zich kunnen nemen.

Vind het niet meer dan terecht, jij ondervind nu hetzelfde probleem als Kia anders zouden doen, een auto waar je de voorgeschiedenis niet van kent. Nu heb je een groot probleem en je weet niets van de auto, dus is het maar de vraag of het een fabrieksfout is of dat de vorige eigenaar dacht dat hij een F1 wagen bezat en de motor volledig afgetrapt heeft in 80.000km.
Als kia de volledige onderhouds geschiedenis kent, weet men ook of er al eerder problemen zijn geweest.

@Hschip: je hebt een auto van meer dan 7 jaar oud. Deze is dus altijd buiten de fabrieksgarantie. Waarom heb het daar dan nog over? Je hebt een miskoop gedaan maar die is niet te herleiden tot Kia. Zoals aangegeven waarschijnlijk door gebrek aan smering. Geen enkele fabrikant geeft dan thuis.
Neem van mij aan: er zijn bosjes mensen die nooit hun olie peilen. Daarom koop ik ook altijd nieuw. Dan koop ik niet het probleem van een ander.

Hoi, even de vrouw hier. Niet iedereen kan het zich veroorloven geheel nieuw te kopen. Fijn als dat kan maar wij dus niet. Dat andere mensen niet zuinig met zijn of haar auto omgaan hoeft nog niet te betekenen dat we dit dan zomaar even accepteren.

Tja.... ik koop ook altijd 2de (of 3de, 4de tot 8ste) hands [niet omdat ik niet anders kan maar omdat ik moderne hokken niet mooi vind]. Zodra ik zo'n auto gekocht heb geef ik hem een grote beurt en loop er even onderdoor
Dat de KIA garantie alleen geld bij dealeronderhoud is ergens begrijpelijk

Dat jullie niet accepteren dat de vorige eigenaar de auto heeft mishandeld... tja wat doe je eraan. Er valt weinig te verhalen bij een particulier

Wat voor onderhoud hebben jullie zelf gedaan in dat jaar?
Hebben jullie regelmatig olie gepeild?

hschip zei:
Hoi, even de vrouw hier. Niet iedereen kan het zich veroorloven geheel nieuw te kopen. Fijn als dat kan maar wij dus niet. Dat andere mensen niet zuinig met zijn of haar auto omgaan hoeft nog niet te betekenen dat we dit dan zomaar even accepteren.

Maar als bijvoorbeeld de vorige eigenaar onvoorzichtig met de auto is omgesprongen is dat toch niet een probleem wat de fabrikant op moet lossen?
Ik snap dat het heel vervelend is en dat dit soort kosten altijd heel verkeerd uitkomen. Jullie hebben nu gewoon verschrikkelijk veel pech gehad maar soms is dat zo. Als de onderhoudshistorie niet volledig sluitend bekend is (niet alleen qua interval maar ook qua kwaliteit) dan gaat een fabrikant niet snel coulance geven buiten de garantie en dat hoeven ze ook helemaal niet te doen. Als de auto altijd dealeronderhouden is geweest zowel tijdens als buiten de garantieperiode zal een fabrikant veel eerder coulance geven.

Maar de vraag is of de drijfstang zo ineens gebroken is of dat er een andere oorzaak is waarom de drijfstang gebroken is. Is er gekeken naar de distributieketting als deze motor die heeft (volgens mij wel) en is deze opgemeten. Ook Kia heeft wel eens last gehad van opgerekte kettingen maar dan moet je voorafgaand aan de problemen al wel wat merken (motorlawaai bij koude motor of gewoon slecht lopen).

Een gebrek aan smering kan inderdaad een gebroken krukas of drijfstang opleveren. Echter, dan moeten er ook sporen van oververhitting te vinden zijn. Kia heeft een verleden met gebroken krukassen in de Picanto en ook bij de Sorento was niet vrij van die kwaal. Daar kwam het door een verkeerde krukaspoeliebout op een verkeerd moment. De drijstangen zitten, als ik me niet vergis, met rekbouten vast. Die zijn erg gevoelig voor het op het juiste moment vastzetten (ben ik niet door schade, wel door schande achter gekomen toen ik ooit de rektappen van de nokkenas iets te strak monteerde en die krengen meteen insnoerden). Klopt dat niet, is de kans aanwezig dat ze loslopen.

Kortom: is het carter eraf geweest en is vastgesteld wat er precies gebroken is aan de drijfstang? Is de stang zelf gebroken, zijn de bouten gebroken, zijn de bouten los gelopen, is er sprake van oververhitting? Gebrek aan smering zou door slecht onderhoud en/of mishandeling ontstaan kúnnen zijn, maar een fabricagefout is ook niet ondenkbaar.

Ik ben wel eens nieuwsgierig naar een fotootje van alle drijfstanglagers uit dat blok, vaak is daaraan de oorzaak wel te achterhalen.
Stevig ingevreten is meestal een gebrek aan smering door "het nieuwe rijden" (continu te lage toerentallen rijden), schilfers eruit is vaak het gevolg van een gebrek aan smering door te hoge (olie)temperaturen. (langdurig te hoge toerentallen)

hschip zei:
Hi ScanciaV8,
Als je een auto koopt met een complete onderhoudsgeschiedenis bij een erkend bedrijf dan moet Kia gewoon de garantie geven.
Ja de drijfstang breekt zomaar uit het niets, alleen is daar wel een oorzaak voor.

Dank iedereen voor alle reacties!! Het lijkt er dus op dat we gewoon dikke pech hebben, doordat het breken van de krukas gebeurde, na de fabrieksgarantie en de het jaar garantie van de dealer waar de auto gekocht is. Ik weet alleen wel dat hij het laatste jaar geen laag oliepeil heeft gehad en er is een afleverbeurt door Peugeot gedaan en binnen het jaar nog een onderhoudsbeurt door mijn eigen garage. Na inspectie waren alle cilinders en zuigers in ieder geval mooi schoon, geen sporen van groeven of zo, dus te weinig smering lijkt niet de oorzaak. Wat wel de oorzaak is geweest, zou verder onderzoek kunnen uitwijzen, maar dat kost geld en dat stop ik liever in de reparatie.
En fijn als iemand zegt altijd nieuwe auto's te kopen, maar dat is niet voor iedereen en ook voor ons niet, weggelegd.

Pietzoveel zei:
De Peu Show garantie?

+1

Het aanspreekpunt is naar mijn idee de Peugeot dealer. Die heeft de auto bekeken/verkocht
en ook (indien nodig) het laatste onderhoud aan gepleegd.

Weet niet hoe streng Peugeot is met de 1 jaar garantie, maar je kunt allicht vragen welke mogelijkheden zij zien.
Ben je al langer klant bij deze Peugeotdealer?

edit: ik lees dat je de auto bij de eigen garage in het onderhoud hebt. Zou ook deze garage vragen wat zij hierin
mogelijk kunnen betekenen. Waren de vorige auto's ook bij deze garage in het onderhoud?

Nico GTR zei:
Als die auto onderhoudshistorie heeft zou ik me er echt niet zo makkelijk bij neerleggen.

De vraag is alleen wat je ermee gaat bereiken. Onlangs heb ik in verband met garantietermijnen voor ons bedrijf contact gehad met onze afdeling wetgeving. Zij gaven aan dat bij auto's alles >5 jaar aan een bepaalde mate toevalligheid onderhevig is, waardoor je iets niet zomaar "garantie" mag noemen. Dan ga je eerder op het gebied van garantieverzekering begeven (bijvoorbeeld Bovag garantie).

Ik ken de precieze "garantievoorwaarden" van Kia niet. Maar het feit dat deze "garantie" afhankelijk is van dealeronderhoud, zou in strijd zijn met de Europese wetgeving. Als er sprake is van een garantieverzekering, mag je dealeronderhoud wel als voorwaarde stellen.

T is dus allemaal erg lastig. Deze auto heeft het 8 jaar probleemloos gedaan (nemen we voor het gemak maar even aan), en valt niet meer onder een garantie. Bij een verzekerings- of coulanceproduct mag je gebruik in mindering brengen. Goede kans dat je dan al tegen economisch total loss aan gaat zitten.

Met een levensduur van 9 jaar rekenend. Daar zou je wel een goed punt mee hebben inderdaad Tom Tom

Ik ben er ook bang voor dat je coulance niet heel hoog zal zijn. Immers: je hebt 8 jaar lang van je motor gebruik kunnen maken, dat zal bij de coulanceregeling verrekend worden. Weet niet wat de referentieperiode van dat spul is, maar stel dat het 10 jaar is, dan gaan ze dus zo'n 80% al niet vergoeden. Neemt niet weg dat het de moeite kan lonen om even 'de boer op te gaan'. Van een auto van 8 jaar oud vind ik het niet normaal dat de motor zomaar in de vernieling loopt.

@autoweek: de stelling van Gullwing vind ik interessant. Kunnen jullie in de komende klokje ronds hier eens aandacht aan besteden?
Ik ben benieuwd naar B-Max (of was het C-Max) met 1.0 driecilinder en aanverwante koffiemolentjes in relatief grote auto's

Willen jullie daar eens voor werven?

TomTom zei:
@autoweek: de stelling van Gullwing vind ik interessant. Kunnen jullie in de komende klokje ronds hier eens aandacht aan besteden?
Ik ben benieuwd naar B-Max (of was het C-Max) met 1.0 driecilinder en aanverwante koffiemolentjes in relatief grote auto's

En wat zegt zo'n klokje rond keuring dan? Daar kijken ze ook niet naar inwendige motor vervuiling, compressie, olie verbruik, uitstoot.
Als je echt een goed beeld wil hebben, dan moet je zo'n auto tot op het laatste schroefje demonteren en dan vergelijken met de fabrieks specificaties.
En om een echt betrouwbaar beeld te hebben, zou je er een aantal moeten demonteren, van dezelfde leeftijd en aantal km's.

hschip zei:

Je hoeft het niet te accepteren, maar de fabrikant kun je ook niet verantwoordelijk houden voor mogelijk slecht onderhoud door een eerdere eigenaar.
Dat is het risico dat je neemt bij een 2de hands auto.

marcel21674 zei:
TomTom zei:

En wat zegt zo'n klokje rond keuring dan? Daar kijken ze ook niet naar inwendige motor vervuiling, compressie, olie verbruik, uitstoot.
Als je echt een goed beeld wil hebben, dan moet je zo'n auto tot op het laatste schroefje demonteren en dan vergelijken met de fabrieks specificaties.
En om een echt betrouwbaar beeld te hebben, zou je er een aantal moeten demonteren, van dezelfde leeftijd en aantal km's.

Doen we m op de rollenbank.
Compressie meten ze wel vaker bij klokje rond. Endoscoopje naar binnen steken is ook geen grote ingreep.

marcel21674 zei:
hschip zei:

Je hoeft het niet te accepteren, maar de fabrikant kun je ook niet verantwoordelijk houden voor mogelijk slecht onderhoud door een eerdere eigenaar.
Dat is het risico dat je neemt bij een 2de hands auto.

Hoezo, dat hoef ik niet te accepteren?

Natuurlijk niet, maar je hebt totaal geen enkele mogelijkheid meer.

Ik heb bij een kennis eens geholpen om een blokje te vervangen in een Peugeot 106 1.1. Typisch een motor waarbij zoiets echt a typisch is. Zal hier ook wel zijn. Het kan best een fabrikcagefout zijn. Waarom gaan tig van die motortjes die jarenlang mishandeld worden nooit stuk en deze wel? Domme pech.

Garantie kun je ook vergeten. Kia is royaal met de 7 jaar fabrieksgarantie (idd ook gebonden aan onderhoud bij de merkdealer) maar daarbuiten is het simpel basta.
Als je de auto net hebt, kun je vaak nog wel terugvallen op een occasiongarantie, maar dat is na een half jaar ook echt wel afgelopen.
Coulance kun je altijd proberen, maaar ik geef je weinig kans. De coulance die Kia geeft is hun royale fabrieksgarantie.

En natuurlijk is het zuur. Maar wat schiet je op met allerlei valse hoop en hoge verwachtingen? Als je dit soort shit wilt voorkomen zul je moeten leasen of nieuwe autos' moeten kopne. Maar dan betaal je zoveel meer dat in verhouding dit soort grappen ineens niet meer zo heel duur is.

TomTom zei:

Al in 2015 heeft Autobild een test gedaan met de Focus met 1.0 driecilinder.
Die kwam er toen prima uit - link.
Wil niet zeggen dat de motor probleemloos is, maar gemiddeld zeker niet slechter dan de ouwe atmosferische 4-cilinders.
Hoe dat na 4 ton is dat weten er maar weinig... de eerste turbo zal dat echter niet meemaken :T

Ik heb dat artikel gelezen. Alleen hebben ze er maar een ton mee gereden. Dat vind ik te weinig ;)

Wat ik lees uit de test is er 100.000 km in 2 jaar gereden met de auto. In mijn ogen de ideale omstandigheden
(weinige koude starts/relatief lange afstanden) voor een automotor.
Voor mij is meer de vraag hoe een dergelijke motor zich houdt als deze 5 jaar lang gebruikt wordt
als boodschappenauto en die niet meer dan 10000 km per jaar doet ...

Terug
Bovenaan