Drie verkeersvragen

A

Anoniem

Guest
Op de A15 bij Rozenburg is er een stuk snelweg dat 80km/u is. Niemand rijdt ook daadwerkelijk deze snelheid en 's avonds rijden ze 120-130 hier. Ik rijd het dus ook niet en rijd 110 maar voel me wel altijd ongemakkelijk. Iets verderop vlakbij Hellevoetsluis hetzelfde verhaal. Hee zit dit? Dat brengt me naar mijn volgende vraag.

Bij die weg vlakbij Hellevoetsluis staat ook een snelheidscamera maar deze flitst nooit. Zo ken ik er meerderen die nooit iets doen. Ik snap hier weinig van, waarom bestaan die dingen? Afschrikken? Ook hier interesseert geen enkele weggebruiker zich om de snelheid omlaag te brengen, ook al is er duidelijk een flitspaal zichtbaar.

Derde vraag weet ik eigenlijk al maar ik ben benieuwd wat jullie denken. Online vind je waar je 130km mag na 19:00 en er zijn niet zoveel plekken dat het mag. Het mag als je een bordje vind met die voor 19:00 en na 06:00 aanduiding. Toch zie ik dat drie kwart van de automobilisten op letterlijk elke snelweg 130 rijdt. Zijn ze verkeerd bezig?

Bedankt

In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersregels/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-auto-s-op-de-snelweg#:~:text=In%20Nederland%20geldt%20overdag%20(van,80%20kilometer%20per%20uur%20geldt.

Zijn ze verkeerd bezig?

Ze houden zich niet aan de regels nee.

Hoi Frits, bedoel je dat het herkennen van het kentekenbord nu via software gaat ipv dat er een flits nodig is? Betekent dat dat elke camera die ik tegen gewoon in werking is? Daar krijg ik het erg benauwd van ineens. Die weg bij hellevoetsluis staat duidelijk 80 met een camera daarachter, toch doet niemand het en als ik het wel doe krijg je drukkers want iedereen wilt daar 100 rijden en ik geef ze geen ongelijk. De weg in kwestie:

UBRf9IG.png

MCW dat dacht ik ja.

Dat 80 bord is niet eens nodig. Het is einde autoweg, het wordt geen autosnelweg dus is het 80 km/u als het buiten de bebouwde kom is.
Je zou met een GPS systeem eens de snelheid van je meter kunnen vergelijken met je werkelijke snelheid, wie weet zit daar een grote afwijking in. En anders lekker laten drukken, die drukkers betalen jouw boete niet.

Snelheidscamera's zijn doorgaans wat grotere 'kisten' or een (mobiele) stellage met radar en camera apart zichtbaar. Als het lijkt een op een enkele beveiligingscamera die je vaak aan gebouwen ziet hangen dan is de kans groot dat de camera er alleen is voor kentekenherkenning (tbv opsporing) en/of verkeersinformatie.
Bij verkeerslichten worden lussen gebruikt en kan de camera wel wat smaller zijn.

Vroeger zat er in zo'n kist echt een camera met rolletje. Dat rolletje was dan na een ochtend meestal wel vol, dan werd de hele camera-unit eruit gehaald en dan weer ergens anders ingestopt. Je wist van tevoren nooit of je geflitst kon worden. Tegenwoordig kan het allemaal met digitale camera's die geen flits meer nodig hebben en de foto's via 4G versturen en feitelijk ononderbroken 24/7 kunnen blijven werken. Het interessante is dat wanneer een camera een paar maanden 24/7 werkt hij bijna geen overtreders zal registreren. Voor de opbrengsten en de verkeersveiligheid is het dus geen probleem wanneer deze een paar maanden defect raakt. Je kan bijna zeggen dat het een verdienmodel is om camera's slechts af en toe te laten werken.
De plekken waar het echt, echt, echt veilig moet zijn met weinig overlast, zoals de trajectcontroles, werken namelijk prima 24/7 het hele jaar.

De snelheidslimiet is er niet voor niets. Het zorgt ervoor dat alle deelnemers veilig in veel omstandigheden kunnen reizen. Kan je om 4 uur 's nachts ergens veilig 150 rijden? Ja meestal wel, totdat er ergens een stuk afgevallen lading ligt of een auto dwars op de weg staat. Gaat dat bij 100 of 120 dan wel goed? Misschien niet, maar je kansen zijn wel veel groter. Overigens wordt 80 ook vaak gebruikt voor geluidsoverlast, het verkomen van files etcetera.

EVV, inderdaad alleen wie hier vaker komt weet dat 1.5 minuut na dit bord de a15 komt dus voor de meeste mensen het gevoel dat het een en al 100 is. De afwijking bij mijn auto is zo'n 5 kilometer. Ik weet dat als ik perfect 110 rijdt ik een boete krijg van 3-4 km te hard, dus ik rijd meestal 105. Wat betreft het drukken, dit is wel echt het type weg waar je je heel erg ongemakkelijk gaat voelen met 80. Als je er vaker rijdt zie je dat het de onbesproken regel is om letterlijk altijd 100 te rijden. Ik kan me niet herinneren dat er ooit iemand 80 reedt. Ik ga het dus blijven doen want wordt het een heel zenuwachtig stukje. Jammer dat ik elke keer in angst moet leven voor die camera. Maar ik rijd er al 2.5 jaar en nooit een boete gekregen. Ik denk dat ie er voor de show staat ofzo of kentekenregistratie zoals iemand ander zei :)

Pietzoveel, ok kan maar het is toch wel het typische vierkante doosje met een rond gaatje waar de lens doorheengaat, zo zie je zel vaker die flitsers.

Vorq, kan heel goed kloppen, Veel flitsers die wel echt mijn aartsvijand zijn geworden zijn hele high tech zeer zichtbare dingen. Begrijp me niet verkeerd, de hoogst boete wat ik heb gekregen is 4 km te hard dus ben geen wegpiraat :) Leuke theorie, ik ben zowiezo geen racer dus ik let weinig op cameras en gebruik die flitsmeister app ook niet. Een ding wat ik heb geleerd is dat een relaxte rit vele malen meer waard is dan die 5 minuten sneller thuis zijn. Ik zie ze soms rijden als losgeslagene, 5 rijstroken tegelijk overheen om de afslag te halen met 140 km per uur. Te gek voor woorden. Ben het met je eens met de snelheidslimiet. Ons land is te klein denk ik voor autobahn praktijken. Ik houd me ook wel gewoon netjes aan 100 en vind dit ontspannend en dat is het belangrijkste.

Vrachtwagens rijden daar ook gewoon 80 hoor net als overal. Je doet nu net of 80 rijden een levensgevaarlijke bezigheid is als anderen 100 rijden. Het verschil is fietssnelheid.

Terug
Bovenaan