Grofweg heb je 2 soorten geluiden: akoestische geluiden en resonantiegeluiden.
Resonantiegeluiden (veroorzaakt door trillingen vanuit motor/aandrijflijn) ga je tegen met anti-dreunmatten op plaatwerk.
Dit is een kwestie van gewicht in de vorm van bitumen aanbrengen op delen van het plaatwerk die trillingen kunnen versterken, dit zijn meestal de grotere oppervlaktes met enkel plaatwerk... een klein deel beplakken is meestal al voldoende, daarvoor hoef je echt niet de gehele plaat te behangen met die matten.
Akoestische geluiden (motorlawaai, afrolgeluiden, windgeruis) demp je met isolatiemateriaal, bijkomend voordeel is dat je de temperatuur ook nog wat reguleert.
Een verstandig persoon gebruikt hiervoor in z'n voertuig enkel materiaal wat absoluut geen vocht absorbeert en tevens ook brandveilig is.
Daarmee valt bubbeltjesplastic, tempex, steenwol/glaswol en al die vergelijkbare soorten bouwmarktrommel dus eigenlijk al af, dat spul is alleen maar geschikt als isolatiemateriaal voor een gemetseld of getimmerd (dus dampdoorlatend) bouwwerk, en daar valt een metalen voertuig dus niet onder.
Een goed , veilig en geschikt isolatiemateriaal voor voertuigen is Armaflex. (is ook onder andere merknamen in de handel)