Dreun of geluids isolatie aan brengen. Ervaringen en tips!

Auto Fanaat

Wegverkenner
Ik ben langzaam in een fase terecht gekomen zodat ik al een keuze kan gaan maken op welke manier ik de carrosserie wil gaan isoleren om geluiden van buiten wat te dempen.

Er is best veel op de markt maar wat zijn jullie ervaringen en waar te koop.

De Akoestiekwinkel, daar heb ik ooit info gezocht over en materiaal gekocht om de motorkist van mijn sloep te isoleren, een goed adres.

Wel kan ik je zeggen dat op goede (=effectieve) wijze geluidsisolatiemateriaal aanbrengen lastig is, elk 'gaatje' komt het geluid alsnog door. Of heb je voertuigspecifieke informatie van de voertuigfabrikant beschikbaar?

Van menig automodel heeft de diesel-uitvoering wel isolatie onder de motorkap en de benzine-uitvoering niet. Zelf ooit bij een benzine-uitvoering van een Opel Corsa C, de motorkap-isolatie van een diesel-uitvoering (van de sloop) gemonteerd. Dat leverde achter het stuur een hoorbaar minder motorgeluid op, naast een iets sneller op temperatuur komende motor 's-winters. Het isolatiepaneel onder de motorkap zorgt voor een iets minder snelle afvoer van de warmte in het motorruim, via de motorkap. Tot nog toe geen problemen ondervonden met de motortemperatuur 's-zomers. Mochten onze zomers in de toekomst nog heter worden, dan is het isolatiepaneel binnen 10 minuten weer te verwijderen ...

Heb in onze Twingo wel eens zelfklevende noppenfoam gekocht bij de gamma. Niet duurt en best goed resultaat

Dat werkt zeker, maar heb je die noppenfolie ook gebruikt onder de motorkap of in de motorruimte? Lijm verliest bij opwarmen (door de motor) vaak behoorlijk wat van z'n kleefkracht. De noppenfolie vastzetten met wat extra pluggen/ parkers/ tie-wraps is op deze plaatsen wel aan te raden.

Grofweg heb je 2 soorten geluiden: akoestische geluiden en resonantiegeluiden.

Resonantiegeluiden (veroorzaakt door trillingen vanuit motor/aandrijflijn) ga je tegen met anti-dreunmatten op plaatwerk.
Dit is een kwestie van gewicht in de vorm van bitumen aanbrengen op delen van het plaatwerk die trillingen kunnen versterken, dit zijn meestal de grotere oppervlaktes met enkel plaatwerk... een klein deel beplakken is meestal al voldoende, daarvoor hoef je echt niet de gehele plaat te behangen met die matten.

Akoestische geluiden (motorlawaai, afrolgeluiden, windgeruis) demp je met isolatiemateriaal, bijkomend voordeel is dat je de temperatuur ook nog wat reguleert.
Een verstandig persoon gebruikt hiervoor in z'n voertuig enkel materiaal wat absoluut geen vocht absorbeert en tevens ook brandveilig is.
Daarmee valt bubbeltjesplastic, tempex, steenwol/glaswol en al die vergelijkbare soorten bouwmarktrommel dus eigenlijk al af, dat spul is alleen maar geschikt als isolatiemateriaal voor een gemetseld of getimmerd (dus dampdoorlatend) bouwwerk, en daar valt een metalen voertuig dus niet onder.
Een goed , veilig en geschikt isolatiemateriaal voor voertuigen is Armaflex. (is ook onder andere merknamen in de handel)

Terug
Bovenaan