draagvermogen velg

Guest
Ik wil voor onze Subaru Outback (nw. model) andere lichtmetalen velgen aanschaffen.
Er zijn nog maar heel weinig internetsites van velgleveranciers die velgen voor de nieuwe Outback in hun velgenprogramma hebben opgenomen, maar na wat zoekwerk op internet zou de steekmaat 5 x 114.3 moeten zijn. Maar als ik van hart moer naar hart moer (tegenoverliggend) meet, kom ik op precies 11 cm. Oftewel 4,3 mm te weinig dus.
Weet iemand hoe dat kan ? Want van hart moer naar hart moer (tegenoverliggend) is toch gelijk aan een denkbeeldige cirkel over alle vijf de moeren ?

Teken maar een cirkel over je 5-gaatsverdeling en zie dat je meting / redenering niet klopt...

Hoe zou ik dat moeten tekenen....?

Maar ik begrijp dat het dan wel 114.3 zal moeten zijn ?

Verschil tussen 4- en 5- gats steekmaat:

Steek.jpg

Hé, Blackadder, bedankt!
Hele duidelijke weergave en verklaart ook waarom ik maar aan 11.0 cm kwam.

Je kunt het ook uitrekenen: 110 / cos(18) = 115.66. Als je 108.71mm gemeten had zou de som ook op 114.3 uitgekomen zijn. ;-)

Je hebt altijd baas boven baas, Erik Baas. (y)

(wiskunde is niet mijn sterkste kant. Vroeger op school al na twee jaar kunnen laten vallen, gelukkig)

Na geholpen te zijn op dit forum voor wat betreft steekmaat heb ik nog een tweede vraag.

Voor onze auto, Subaru Outback 2015, geldt een standaard velgbreedte van 7. De breedte van de band is 225.

Mijn vraag is of het problemen op kan leveren, en zo ja welke, indien we zouden kiezen voor velgbreedte 7.5.

Is het zo dat dat misschien alleen optisch iets minder fraai is, of zou het ook problemen in relatie tot de wielophanging (remmen enz.) kunnen opleveren ?
Of heb je eigenlijk vooral meer kans op problemen als je ET-waarde teveel afwijkt ? Immers, ook breedte 7.5 blijft nog binnen de breedtemaat van de band.

Problemen aan de auto zal het niet geven.
Je moet wel oppassen dat wettelijk je wielen maar zo ver uit mogen steken. Ik dacht dat het 2mm was, maar weet ik niet zeker meer.
Dus even goed navragen hoe en wat.

Kijk eens in deze tabel.

Het zou volgens mij dus moeten kunnen, maar de band zal wel iets anders op de velg zitten.

alleen op passen dat je wielen niet tegen de binnekant van de kas gaat schuren. zou zonder zijn van de nieuwe wagen:)

Beide topics even samengevoegd en titel veranderd. Kan prima in 1 topic.

Terence
Autoweek moderator

Subaru-Outback zei:
Na geholpen te zijn op dit forum voor wat betreft steekmaat heb ik nog een tweede vraag.

Voor onze auto, Subaru Outback 2015, geldt een standaard velgbreedte van 7. De breedte van de band is 225.

Mijn vraag is of het problemen op kan leveren, en zo ja welke, indien we zouden kiezen voor velgbreedte 7.5.

Is het zo dat dat misschien alleen optisch iets minder fraai is, of zou het ook problemen in relatie tot de wielophanging (remmen enz.) kunnen opleveren ?
Of heb je eigenlijk vooral meer kans op problemen als je ET-waarde teveel afwijkt ? Immers, ook breedte 7.5 blijft nog binnen de breedtemaat van de band.

makkelijkste is kijken op de website van de velgfabrikant en dan naar de tüv gutachten voor je auto.

Zo heb ik ook lang gezocht naar velgen ik heb gewoon op een aantal merken van velgen gezocht en toen bij Brock en Azev en RC design uit gekomen die voor mijn auto leverbaar waren en toen naar een goede bandenfirma gegaan dat ze zeker ook pasten    het was ook de maat 5x 114.3 bij mijn is het Brock velgen geworden.

Hoe zit het eigenlijk met dat TÜV Gutachten ?

Want waarom zou een velg, als je de fabrieksmaten aanhoudt, niet passen ? Die maten/waarden zijn toch juist DÉ indicatie of een velg past of niet ?

Of het het meer (of alleen maar) om de kwaliteit van een velg ?

Over die draagkracht:
We hebben een velg op 't oog met een draagkracht van 680 kg.
Weet iemand hoe zich dat verhoudt tot het leeggewicht van de auto (ca. 1550 kg) ?

Terug
Bovenaan